Protokół Nr IV/11 z obrad IV sesji Rady Miejskiej z 14.02.2011 r.

P R O T O K Ó Ł Nr IV/11

z obrad IV sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60 w dniu 14 lutego 2011 r.

W obradach sesji wzięło udział 20 radnych - lista obecności w załączeniu. /zał.nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- goście,

- mieszkańcy miasta,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 9.35

i po wznowieniu obrad przerwanej sesji

zakończono o godzinie 13.05

Porządek obrad :

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2011-2021,

b) budżetu miasta na 2011 r.,

- przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Burmistrza Miasta,

- przedłożenie opinii w sprawie projektu budżetu miasta na 2011 rok przez Komisję Budżetu i Finansów Rady Miejskiej,

- dyskusja,

- głosowanie nad uchwałą budżetową,

c) przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadań w zakresie prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej,

d) programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,

e) określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania,

f) wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa.

6. Wskazanie przez Radę 3 członków Komisji Mieszkaniowej reprezentujących w niej organ Miasta.

7. Odpowiedzi na interpelacje.

8. Przyjęcie protokołów z obrad II i III sesji Rady Miejskiej z 14 i 30.12.2010 r.

9. Zapytania i wolne wnioski.

10.Zamknięcie obrad.

Ad.pkt 1

Obrady IV sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzyła Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej.

Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 16 radnych, co stanowi o prawomocności obrad. Powitała Państwa Radnych, Pana Kazimierza Kożuchowskiego - Burmistrza Miasta, Pana Tomasza Śpiczko - Zastępcę Burmistrza, kierownictwo i pracowników Urzędu Miejskiego, przybyłych na sesję gości, mieszkańców miasta, przedstawicieli lokalnej prasy.

Ad.pkt 2

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi bądź propozycje do zaproponowanego porządku obrad? /zał. nr 2/

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zaproponowała wprowadzenie zmiany w punkcie 5 porządku obrad, a mianowicie podpunkt „e” dotyczący podjęcia uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania był umieszczony w podpunkcie „d”, natomiast podpunkt „d” w sprawie programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii był umieszczony w podpunkcie „e”. Zaproponowała również wprowadzenie zmiany w punkcie 6 porządku obrad, która polegałaby na wskazaniu przez Radę czterech, a nie trzech członków Komisji Mieszkaniowej reprezentujących w niej organ Miasta.

Pani Aldona Samel - Sekretarz Miasta wyjaśniła, że zamiana kolejności rozpatrywania uchwał jest konieczna, ponieważ w uchwale w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii został przywołany Zespół Interdyscyplinarny. W związku z powyższym Rada Miejska powinna najpierw podjąć uchwałę w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania.

Więcej propozycji, ani uwag nie zgłoszono i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie porządek obrad wraz z zaproponowanymi zmianami, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej udzieliła głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu - Burmistrzowi Miasta z prośbą o złożenie sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności, za okres od 5 stycznia 2011 r. do 4 lutego 2011 r., przedstawił również informację na temat zmiany zakresu rzeczowego projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego - budowa Całorocznego Centrum Rekreacyjno – Sportowego w Augustowie”. Do Urzędu Marszałkowskiego zostało skierowane pismo z prośbą o zmianę zakresu rzeczowego projektu. Komitet Monitorujący przychylił się do złożonego wniosku, ponadto Miasto zwróciło się z prośbą do Urzędu Marszałkowskiego o włączenie do projektu kompleksu sportowego przy Gimnazjum Nr 1. Urząd Marszałkowski w następnym tygodniu udzieli odpowiedzi, czy zgadza się na uzupełnienie projektu.

Pan Radny Adam Sieńko poprosił o odczytanie treści pisma, które zostało skierowane do Urzędu Mrszalkowskiego.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odpowiedział, że pismo zostanie odczytanie w punkcie 9 porządku obrad „Zapytania i wolne wnioski”.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej podziękowała za złożenie sprawozdania.

Ad.pkt 4

Interpelacje radnych

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, kto zlecił rozbiórkę wiaduktu i przepustów niedoszłej obwodnicy w Gatnem i ile to kosztowało? Zwrócił się z prośbą o rozpatrzenie możliwości:

-przystąpienia Miasta do Fundacji Ś.P.Macieja Płażyńskiego „Wspólna Polska” prowadzonej przez syna Macieja Płażyńskiego;

-budowy ronda ulic: Brzostowskiego, Chreptowicza, Wypusty, Westerplatte,

-zmiany nazw ulic: Ks.Skorupki, Wojska Polskiego, Polnej, Kwaśnej, Młodości na takie, jakie spełniają role.

Pan Radny Bogusław Samel zapytał, jakie są zamierzenia włodarza miasta dotyczące budynku przy ul. Wojska Polskiego 1, w którym znajdują się ważne dla miasta instytucje: Urząd Stanu Cywilnego, Straż Miejska, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Budynek straszy swoim wyglądem. Zwrócił uwagę, iż poprzedni Burmistrz Miasta nic nie zrobił w tym zakresie - a można było, obecnie też nic się nie dzieje. Nie chodzi o pieniądze, tylko o chęci. Miasto mogłoby odstąpić w ciągu trzech lat od wybudowania jednej ulicy i przy udziale środków zewnętrznych wykonać renowację ww. budynku, który znajduje się w „sercu miasta”.

Pani Radna Małgorzata Grygo zapytała, czy Burmistrz Miasta przewiduje jakiekolwiek, chociaż minimalne, podwyżki płac pracownikom obsługi i administracji w przedszkolu. Chodzi o salowe i kucharki, które są bardzo źle opłacane, po 40 latach pracy zarabiają 1.200 zł, młodsze pracownice 1030 zł. Następna interpelacja dotyczy ul. Wioślarskiej. W piśmie, które otrzymali mieszkańcy ulicy było m.in. napisane, iż „wniosek zostanie przyjęty i zadanie inwestycyjne obejmujące budowę nawierzchni twardych na ul. Wioślarskiej zostanie wprowadzone do projektu budżetu miasta Augustowa na 2010 r.” Pani Radna Małgorzata Grygo powiedziała, że ulica nie została w budżecie ujęta, nie ma jej również w projekcie budżetu na 2011 r. Powiedziała, iż chciałaby przekazać Burmistrzowi Miasta oraz Przewodniczącej Rady Miejskiej podania mieszkańców ul. Wioślarskiej, którzy domagają się realizacji obietnicy złożonej przez poprzednie władze Augustowa, Burmistrza Miasta. /zał.nr 3/

Pani Radna Bożenna Ziemak - powiedziała, że w imieniu użytkowników ogródków działkowych przy ulicy Armii Krajowej zwraca się z prośbą o interwencję, ponieważ mieszkańcy nie mogą sobie poradzić z wodą zalewającą działki i domki do wysokości drzwi wejściowych.

Pan Radny Jarosław Radzio interpelacja dotyczy poprawy wizerunku miasta, budowy obiektów sportowych. Na terenie MOSiRu wybudowane jest boisko Orlik-2012 składające się z boiska do piłki nożnej i boiska wielofunkcyjnego. Boiska te powstały na części dawnego toru lodowego. Pozostała część toru odstrasza swoim wyglądem przechodniów, ponieważ widok popękanego asfaltu, z którego wyrasta tylko zielsko nie należy do estetyki, należy rozważyć możliwość zagospodarowania tego terenu poprzez wybudowanie pełnowymiarowego boiska do piłki nożnej ze sztuczną nawierzchnią. Nowe boisko ze sztuczną nawierzchnią odciążyłoby główną płytę z trawą naturalną, kiedy po obfitych opadach deszczu jest ono grząskie, można byłoby rozgrywać mecze na sztucznej trawie. W okresie zimowym stadion ten mógłby zarabiać na siebie, ponieważ w tymokresie rozgrywane są mecze sparingowe. Pan Radny Jarosław Radzio zwrócił się z prośbą o ujęcie tej inwestycji w budżecie miasta na rok 2012. Dodał, ze stadion miejski jest odwiedzany przez społeczeństwo całego województwa podlaskiego, ponieważ jest miejscem, na którym odbywają się różne imprezy sportowe. /zał.nr 4/

Pani Radna Ewa Perkowska zapytała, kiedy rozpoczną się prace związane z budową kanalizacji sanitarnej w ul. 3 Maja i ul. Ogrodowej?

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, jaki jest roczny koszt utrzymania dwóch obiektów Orlik? Czy w ramach kosztów związanych z utrzymaniem Orlików przewidziane są zabiegi pielęgnacyjne boisk, tzn. czy są przewidziane środki finansowe na zakup urządzeń do utrzymania nawierzchni, uzupełniania granulatu, czesania trawy?

Pani Radna Anna Szałwińska zapytała, jakie zostały podjęte działania odnoście budowy Orlika /boiska/ przy Gimnazjum Nr 2.

Ad.pkt 5a

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiejpowiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2011-2021. Udzieliła głosu Pani Monice Podziewskiej - Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie ww. projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta omówiła ww. projekt uchwały.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Bożenna Ziemak - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 19.01.2011 r. Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Augustowa na lata 2011-2021 zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poprosił o wyjaśnienie zapisu dotyczącego wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem organów jednostek samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wynagrodzenia i składki od nich naliczane. Przewidziana kwota na 2011 r. na wydatki związane z funkcjonowaniem organów JST wynosi 164.500 zł, a w 2012 r. - 180.000 zł. Czy wynika to z założenia, że w 2012 r. wzrosną diety radnych?

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że wzrost nie dotyczy tylko diet radnych, ale również wydatków, zakupów, usług ujętych w rozdziale 75022. Diety Państwa Radnych są ustalane na podstawie wskaźników branych co roku z ustawy budżetowej.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie ww. projekt uchwały. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr IV/16/11 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2011-2021 została podjęta 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 7 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 5/

Ad.pkt 5b

- Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie budżetu miasta na 2011 rok. Udzieliła głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu - Burmistrzowi Miasta z prośbą o przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta przedstawił projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem. /zał. nr 6/

- Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej udzieliła głosu Pani Bożennie Ziemak - Przewodniczącej Komisji Budżetu i Finansów RM z prośbą o przedłożenie opinii w sprawie projektu budżetu miasta na 2011 rok.

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM poinformowała, że Komisja Budżetu i Finansów RM na posiedzeniu w dn. 19 stycznia 2011 r. przedłożony projekt budżetu miasta na 2011 r. zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się i wnioskuje do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie budżetu miasta na 2011 rok wraz z załącznikami do tej uchwały w zaproponowanej wersji. /zał. nr 7/

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła Uchwałę Nr RIO.V.00310-19/10 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu miasta Augustowa na 2011 rok oraz o możliwości sfinansowania przedstawionego deficytu. Opinia składu orzekającego RIO jest pozytywna. /zał. nr 8/

- Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła dyskusję.

Pani Radna Anna Szałwińska poinformowała, że Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM na wspólnym posiedzeniu z Komisją Rewizyjną RM projekt budżetu miasta na 2011 rok wraz ze zmianą zaopiniowała pozytywnie 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się, Komisja Rewizyjna RM projekt budżetu miasta na 2011 rok zaopiniowała pozytywnie 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Pan Radny Marcin Kleczkowski- zapytał, czy można dyskutować nad budżetem, który jest pozbawiony części opisowej? Budżet miasta jest niewątpliwie dobrze napisany, zgodnie z ustawą budżetową, ale brak szczegółowej części opisowej uniemożliwia dyskusję nad budżetem. Przykładowo w dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa” jest ujęta kwota 2.570 tys.zł na zakup usług pozostałych, natomiast w objaśnieniach nie jest napisane, na co ww. kwota ma być przeznaczona. Takich pozycji jest w budżecie kilkadziesiąt. Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, iż poszukał w internecie, w jaki sposób inne samorządy w Polsce praktykują sporządzanie projektów budżetów, m.in. wzorcowym dokumentem jest budżet opisany przez Miasto Gdańsk, łącznie z preambułami do poszczególnych działów, co jest priorytetem Miasta w tym dziale w danym roku, z opisami szczegółowymi. Każdy może przeczytać w internecie, ile będzie kosztował remont fontanny Neptuna w Gdańsku. Tak właśnie powinna wyglądać jawność życia publicznego, której brakuje w projekcie budżetu miasta Augustowa. Praktyką pierwszej kadencji Rady Powiatu było to, że radni koalicji wymogli na pierwszym Skarbniku sporządzenie dokładnego komentarza, opisu budżetu. Dyskusja nad budżetem była odłożona do czasu sporządzenia takiego opisu i stało się to praktyką augustowskiego budżetu. Obecna praktyka Miasta jest zgubna, radni nie wiedzą, nad czym mają dyskutować. Pozycji anonimowych w budżecie jest kilkadziesiąt. Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że ww. problem podniósł na posiedzeniu Komisji omawiających projekt budżetu, niestety radni nie doczekali się żadnego opisu i będą tę kwestię zawsze podnosić, ponieważ uchwała budżetowa jest „matką” wszelkich działań w mieście. Jeżeli w tym zakresie nie będzie jasności, przejrzystości i szczerej, otwartej dyskusji na argumenty, to w tej sytuacji mówi się o samorządzie modelu białoruskiego, gdzie pytający są awanturnikami. Radni Augustowa z tym się nie godzą.

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta powiedziała, że budżet miasta jest robiony w bardzo dużej szczegółowości, większej, niż wymaga tego ustawa o finansach publicznych ze względu na to, że ustawa narzuca obowiązek sporządzania planu finansowego w takiej formie, że mają być wyodrębnione dochody i wydatki bieżące, a wśród wydatków wynagrodzenia, pochodne, dotacje i pozostałe wydatki bieżące. Jest to forma bardzo ogólna i tak naprawdę budżet miasta Augustowa mógłby być tak przedstawiony. Natomiast budżet jest przedstawiony w formie planu finansowego, czyli najbardziej szczegółowego dokumentu, jaki istnieje i funkcjonuje. Plan finansowy jest później wykorzystywany przy sprawozdaniach finansowych, jest przesyłany do wszystkich organów zwierzchnich w układzie dział, rozdział, paragraf. Państwo Radni otrzymują dodatkowo nazwę działów, rozdziałów, paragrafów i projekt budżetu jest sporządzony zgodnie z klasyfikacją Ministerstwa Finansów. Kwoty w zakupach „usług pozostałych” są znaczne, ale zgodnie z ww. klasyfikacja są to wszelkiego rodzaju usługi, które nie kwalifikują się do pozostałych paragrafów. Burmistrzowi Miasta byłoby bardzo trudno wskazywać, ile pieniędzy przeznaczy szkoła na zakup papieru, gdzie wydanie pięciu złotych mniej będzie przekroczeniem, u wagi na zatwierdzony przez Radę Miejską inny plan finansowy. Kwoty w projekcie budżetu są przedstawiane bardzo dokładnie. Zakupy usług pozostałych w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” dotyczą czynszu, jaki Miasto płaci za swoje zasoby komunalne, głównie w formie zaliczek. Skarbnik Miasta powiedziała, że nie wyobraża sobie innego podziału, ponieważ nie istnieje podział paragrafów na konkretne zakupy. Ministerstwo Finansów czasami zmienia klasyfikację budżetową i np. wyodrębnia - jak to było w ubiegłym roku - wydatki na zakup papieru, czy akcesoriów komputerowych. W bieżącym roku nie jest to konieczne i nie wymaga szczegółowej analizy. To, co mieści się w danym paragrafie, zależy również od kierownika jednostki wydającego środki. Trudno, aby Państwo Radni decydowali, iż jedna szkoła ma wydać na zakupy 2 zł mniej.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Pan Radny Marcin Kleczkowski w swojej wypowiedzi zwracał uwagę na brak części opisowej do budżetu, którą należy uszczegółowić, nie poruszał sprawy układu planu finansowego.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poprosił Panią Skarbnik, aby nie traktowała jego wypowiedzi, jako osobistego ataku. Wyjaśnił, że oprócz wymogów prawa istnieje też dobra praktyka, którą wdrażają niektóre samorządy. Chodzi o przejrzystość budżetu i merytoryczną dyskusję, w której np. podczas omawiania działu „szkoły”, pozycji „remonty szkół", chciałby wiedzieć, co w danej szkole będzie remontowane i chciałby również o takich rzeczach decydować, jako radny.

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że szkoły projektując budżet zakładają ogólne kwoty na drobne remonty, ale w listopadzie nie mogą przewidzieć nieprzewidzianego remontu podłogi lub okna. Natomiast szczegółowe informacje na temat wykonanych wydatków są przedstawione Państwu Radnym w sprawozdaniu z wykonania budżetu. Planowanie wydatków nie jest łatwe.

Pan Radny Marcin Kleczkowski przyznał, że Pan Burmistrz ma trudne zadanie do wykonania, konstrukcja budżetu, jego planowanie, nie jest prostą sprawą.

Pan Radny Bogusław Samel powiedział, że w Urzędzie Miejskim bardzo ciężko forsuje się niektóre sprawy, które w demokratycznym państwie powinny być oczywiste. Przypomniał swoje pierwsze lata swojej pracy w Radzie Miejskiej, kiedy poruszał bardzo istotny temat dotyczący planów zagospodarowania przestrzennego. Poprzedni Burmistrz i pracownicy Urzędu Miejskiego tłumaczyli na sesji RM przez 15 minut, że nie ma pieniędzy na zakup kserokopiarki potrzebnej do skopiowania radnym planów zagospodarowania przestrzennego, aby były przejrzyste i czytelne. Czy rzeczywiście nie można dołączyć do projektu budżetu ww. dodatkowych kilku stron części opisowej, bo radni mają się domyślać, co Pan Burmistrz lub kierownik jednostki mają na myśli? Jeżeli ma być dyskusja o budżecie, to niech będzie wyczerpująca i szczegółowa. Pan Radny Bogusław Samel powiedział, że na dwóch posiedzeniach Komisji, których jest członkiem, zgadzał z Panem Radnym Zbigniewem Huszczą w sprawach dotyczących Miasta. Zwrócił uwagę na wypowiedź Pana Burmistrza na temat „wiatru polityki” w Urzędzie Marszałkowskim, skreśleniu bardzo ważnego zadania, braku dotacji na inwestycje, dołożeniu wszelkich starań, aby ul. 3 Maja po wielu latach została zrobiona w całości, kosztach budowy w Szkole Podstawowej Nr 4. Z przedstawionych materiałów wynika, że 2011 rok jest przeznaczony na właściwe przygotowanie zadania - budowę sali sportowej, boiska, przebudowę istniejącego obiektu dydaktycznego przy Szkole Podstawowej Nr 4. Pan Radny Bogusław Samel zwrócił się z prośbą do pracowników Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM o dołożenie wszelkich starań, aby mógł doczekać się wybudowania targowiska miejskiego, o którym mówi od 5 lat, wyremontowania oszpeconego budynku Urzędu Miejskiego. Poinformował, iż Klub Radnych „Nasze Miasto” poprze budżet miasta na 2011 r. pod warunkiem zrealizowania ww. założeń, na które przeznacza 1 rok i będzie obserwował poczynania miasta w tym zakresie, ponieważ inne gminy wygrywają, pozyskują pieniądze na realizację projektów. W programie wyborczym Pan Adam Sieńko - obecny Radny Rady Miejskiej miał dobrą propozycję dotyczącą strefy, dlatego warto jest przygotować ten teren. Augustów nie może być „zapyziałym” miastem na poboczu.

Pan Radny Adam Sieńko powiedział, że budżet miasta jest wyznacznikiem rozwoju miasta i poprawy warunków życia mieszkańców. Poszczególne pozycje budżetu określają ważność konkretnych dziedzin funkcjonowania miasta oraz zaangażowanie władz miasta w poprawę warunków życia mieszkańców. W konsekwencji realizacja budżetu określa wizerunek miasta w danym roku i najbliższej przyszłości. Przedstawiony projekt budżetu na 2011 rok, opracowany przez Burmistrza i jego współpracowników nie spełnia oczekiwań zarówno mieszkańców jak i odwiedzających Augustów. Jest to budżet stagnacji i dalszego zadłużania miasta (46%). Jest to budżet nie wpływający na stwarzanie warunków rozwoju przedsiębiorczości i nowych miejsc pracy. Dbałość o rozwój kultury i poprawę warunków oświaty przejawia się w finansowaniu na poziomie mniej niż minimalnym. Inwestycje ujęte w projekcie budżetu świadczą o braku zdolności władz miasta do uzyskania środków unijnych i krajowych. Pan Radny Adam Sieńko powiedział, iż chciałby przedstawić uzasadnienie tak surowej oceny projektu budżetu na 2011 rok. Wyjaśnił, że o poziomie rozwoju miast w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej świadczy ilość uzyskanych środków na różnego rodzaju inwestycje. Te informacje przedstawia załącznik Nr 3, w którym na ogólną kwotę 8 467 524 zł poziom środków unijnych wynosi 485 zł. Taki poziom zakładanych środków unijnych świadczy o przejadaniu środków własnych i o zablokowaniu zapewnienia wkładu własnego miasta do nowych inwestycji. Środki własne w wysokości 7 467 039 zł praktycznie mogłyby wygenerować działania z udziałem środków unijnych na poziomie ok. 25 milionów złotych. Ale widocznie łatwiej i bez nakładu pracy sięgnąć jest po środki własne. Takie podejście zmusza firmy augustowskie do szukania pracy w miastach i gminach, które ściągną środki zewnętrzne i dają miejsca pracy. Niestety nie dotyczy to Augustowa. Dotacje na kulturę są na poziomie 2007 roku i sukcesywnie spadają. Przy wzroście watu i innych kosztów funkcjonowania Augustowskich Placówek Kultury, realna wartość dotacji jest niższa niż w latach ubiegłych. Zapowiada się, że pozostaną w kalendarzu imprez augustowskich tylko pozycje z dopiskiem w nazwie na „byle czym”. Pozostaje liczyć tylko na podmioty zewnętrzne, a miasto „przytuli” się dając za zgodą Rady prawo do użycia herbu miasta. Planowane wydatki na oświatę są także realnie mniejsze niż w roku 2010. Po uwzględnieniu wzrostu płac i kosztów bieżących trzeba będzie dokonać korekty budżetu. Takie same uwagi dotyczą finansowania sportu. Ale proponowany budżet lepiej się czyta i daje on poczucie dbałości Burmistrza o oświatę i sport. Pan Radny Adam Sieńko powiedział, że lista uwag do budżetu jest dłuższa, ale ze względu na czas poprzestanie na wymienionych. Przypomniał hasła wyborcze, które jeszcze niedawno były głoszone. Wyraził przeświadczenie, że Augustów dalej traci czas i szanse. Ma także świadomość, że każdych 3 z 5 głosujących w wyborach na Burmistrza uwierzyło, że dobry gospodarz to także dobre czasy dla Augustowa. Powiedział, że jego subiektywna ocena jest inna. Budżet na 2011 rok już pokazuje, kto mylił się, a kto miał rację.

Pan Radny Zbigniew Huszcza zwrócił uwagę na sprawy, które poruszał na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej, iż budżet miasta na 2011 rok nie jest okazały pod względem inwestycyjnym. Powiedział, że członkowie Komisji poruszyli bardzo ważny aspekt, który podnosił w swoim wystąpieniu również Pan Burmistrz, iż należy zrobić wszystko w kwestii pozyskania środków finansowych na rozbudowę infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego, aby Miasto musiało jak najmniej dołożyć do tej inwestycji. Stąd też zostały zgłoszone uwagi w sprawie zmiany zakresu projektu. Druga sprawa, budząca od wielu lat emocje wśród radnych, dotyczy budowy ul. 3 Maja. Jeżeli radni uważają, że w 2011 r. konieczna jest budowa kanalizacji w ulicy, to trzeba zrobić wszystko, aby w 2012 r. inwestycja została dokończona, ulica przebudowana na całej długości i odtworzona nawierzchnia. Pan Radny Zbigniew Huszcza powiedział, że w 2011 r. w ramach środków przewidzianych na dokumentację dotyczącą przyszłych inwestycji byłaby zrobiona dokumentacja od ul. Hożej do ronda Marconiego, a także ważne jest zawarcie stosownego porozumienia ze Starostwem Powiatowym celem zagwarantowania w budżetach środków finansowych na 2012 rok. W związku z powyższym czeka ogrom pracy przy biurkach, aby w 2011 r. zadania można było przygotować i realizować w 2012 roku. Pan Radny Zbigniew Huszcza wyraził nadzieję, że tak będzie, dlatego dzisiaj daje kredyt zaufania Burmistrzowi Miasta.

Pani Radna Anna Urban powiedziała, że większość tez, o których chciała powiedzieć wyczerpali już przedmówcy, więc popiera apel Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego do Pani Skarbnik o uszczegółowienie części opisowej w projekcie budżetu. Skoro jest o tym mowa, to znaczy, że radni czują taką potrzebę, dlatego warto pochylić się nad prośbą i spełnić ją w praktyce. Pani Radna Anna Urban powiedziała, że zgadza się również z większością tez przedmówców - Pana Radnego Bogusława Samela i Pana Radnego Zbigniewa Huszczy, przy czym w głosowaniu będzie miała inne stanowisko, ale to co powiedzieli radni, jest prawdą. Następnie zwróciła się z prośbą do Pani Przewodniczącej Rady Miejskiej o odczytanie uzasadnienia opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o projektcie budżetu miasta Augustowa na 2011 rok oraz o możliwości sfinansowania przedstawionego deficytu.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej odczytała uzasadnienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o projekcie budżetu miasta Augustowa na 2011 rok oraz o możliwości sfinansowania przedstawionego deficytu.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poprosił o skomentowanie zdania w przedstawionej opinii, iż „w planie wydatków nie zabezpieczono wydatków na zadanie własne miasta w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, które wynika w zapisów art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.Nr 180, poz. 1493)”.

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że środki finansowe na przemoc w rodzinie były zaplanowane w rozdziale związanym z przeciwdziałaniem alkoholizmowi i narkomanii. Regionalna Izba Obrachunkowa zwróciła uwagę, aby pieniądze były wyodrębnione w pierwszej zmianie do projektu uchwały budżetowej na 2011 rok, która była omawiana na posiedzeniach Komisji RM. /zał.nr 9/ Jedynie zmiana Nr 2 do projektu uchwały budżetowej na 2011 rok /zał.nr 10/, którą otrzymali dzisiaj Państwo Radni wynika z tego, że po posiedzeniach Komisji RM Zespół Szkół Samorządowych złożył wniosek o wprowadzenie korekty do projektu uchwały budżetowej dot. kwoty 7.500 zł. Zespół Szkół Samorządowych zakwalifikował się do realizacji zadania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej dotyczących Szkoły „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Stąd była konieczność wprowadzenia po stronie dochodów i wydatków kwoty 7.500 zł.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zwrócił uwagę na dział 700 „Gospodarka mieszkaniowa” i plany zagospodarowania przestrzennego, o których mówił Pan Radny Bogusław Samel. Poparł wypowiedź Pana Radnego Adama Sieńko, iż budżet na 2011 r. jest budżetem stagnacji. Pan Radny Marcin Kleczkowski zwrócił uwagę na wydatki inwestycyjne i ich spadek na przestrzeni kilku lat. Stwierdził, że w ciągu roku w Augustowie odbyło się 8 przetargów, w Suwałkach przeprowadzono ich 80. W dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa” jest ujęta kwota na sporządzenie planów zagospodarowania przestrzennego. Pan Radny Marcin Kleczkowski zaproponował rozważenie możliwości zarezerwowania kwoty, chociaż niewielkiej, na prace związane z umieszczeniem planów zagospodarowania przestrzennego na stronie internetowej w taki sposób, jak to robią Suwałki. Wydaje się, że to jest niezbędne, aby ściągać inwestorów, tworzyć warunki.

Pani Anna Kowalczuk - Kierownik Wydziału Planowania i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że w Biuletynie Informacji Publicznej publikowane są wszystkie uchwały Rady Miejskiej, teksty planów, łącznie z rysunkami, które można powiększać. Natomiast z wcześniejszymi planami z końca lat 90-tych można zapoznać w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, ale są opublikowane bez rysunków.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że potencjalni inwestorzy na pewno chcieliby mieć podgląd całego miasta, opublikowanie w internecie planów zagospodarowania jest praktyczne. Zaproponował rozważenie możliwości wykonania map w formie cyfrowej. Obecnie inwestor może zapoznać się z uchwałą, obejrzeć fragmenty planu, ale nie może obejrzeć całego miasta. Plany zagospodarowania przestrzennego w wersji cyfrowej powinny być dostępne dla wszystkich, wtedy nie będzie konieczne przychodzenia w tej sprawie do Urzędu Miejskiego.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej wyraziła nadzieję, że kierownicy i pracownicy Wydziałów Urzędu Miejskiego wszystkie uwagi uwzględnią w swojej pracy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poprosił o wyjaśnienie zapisu w zał. nr 6 -Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu miasta dot. dotacji do szkół, m.in. do STO.

Pan Roman Krzyżopolski - Kierownik Wydziału Edukacji UM wyjaśnił, że dotowanie Zespołu Szkół Społecznych STO wynika z ustawy o systemie oświaty. Przekazywana jest taka wartość dotacji, jaka została określona dla każdego ucznia w niepublicznej szkole z uprawnieniami publicznymi.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr IV/17/11 w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2011 rok została podjęta 13 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy 6 głosach wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 11/

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej złożyła gratulacje Burmistrzowi Miasta z okazji przyjęcia budżetu miasta na 2011 rok.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta podziękował Państwu Radnym za podjęcie uchwały budżetowej.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej ogłosiła 15-minutową przerwę w obradach sesji.

Ad.pkt 5c

Po przerwie, Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej powitała przybyłych na sesję gości: Pana Krzysztofa Budzińskiego - Komendanta Powiatowego Policji, Pan Bogdana Dyjuka - Przewodniczącego Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego, Pana Eugeniusza Simsona - Honorowego Prezesa Związku Sybiraków w Augustowie, przedstawiciela Augustowskiego Towarzystwa Numizmatycznego. Następnie powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5c porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadań w zakresie prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej. Zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Radny Jerzy Dobrowolski zapytał, dlaczego Miasto przyjmuje od Powiatu Augustowskiego do prowadzenia zadania powiatowej biblioteki publicznej?

Pani Aldona Samel - Sekretarz Miasta wyjaśniła, że w ramach Miejskiej Biblioteki Publicznej są prowadzone działania spełniające przez tę bibliotekę funkcję biblioteki powiatowej. W ramach zawartego porozumienia na prowadzenie tychże działań Starostwo Powiatowe przekazuje co roku środki finansowe w wysokości 5 tys.zł na podstawie uchwały Rady Miejskiej.

Więcej glosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego uchwała Nr IV/18/11 w sprawie przyjęcia od Powiatu Augustowskiego zadań w zakresie prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /zał.Nr 12/

Ad.pkt 5d

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5d porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania. Udzieliła głosu Pani Aldonie Samel - Sekretarzowi Miasta z prośbą o omówienie ww. projektu uchwały.

Pani Aldona Samel - Sekretarz Miasta omówiła ww. projekt uchwały.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr IV/19/11 w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania została podjęta 20 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /zał.nr 13/

Ad.pkt 5e

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5e porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii. Zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Aldona Samel - Sekretarz Miasta poprosiła o naniesienie poprawki w punkcie 11 załącznika ww. projektu uchwały, który powinien otrzymać brzmienie: „11. Posiadamy procedurę powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania, zgodnie z Uchwała Nr IV/19/11 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 14 lutego 2011 r.”

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, na co została przeznaczona kwota 780.000 zł ujęta w Preliminarzu Finansowym - 2011 rok Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miasta Augustów? Istnieje konieczność zwiększenia środków finansowych na potrzeby pokrzywdzonych dzieci, pokrzywdzone rodziny. Niezwykle ważną rolę w tej kwestii spełniają świetlice środowiskowe opiekujące się dziećmi. Trudno jest zrozumieć konieczność przeznaczania pieniędzy na warsztaty, szkolenia, dlatego niezbędne jest dokonanie zmian w Preliminarzu Finansowym MKRPA.

Pan Roman Krzyżopolski - Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że środki finansowe na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii pochodzą z koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych. Pieniądze muszą być wydatkowane w pewnej strukturze. Państwo Radni są członkami Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, program został napisany przez przedstawicieli wszystkich Klubów Radnych. Program został tak skonstruowany, aby pieniądze mogły być przeznaczone na aktywne formy, przede wszystkim dla dzieci i młodzieży, na zabezpieczenie potrzeb pokrzywdzonych dzieci, na świetlice środowiskowe, o których mówił Pan Radny Zygmunt Zawadzki. Środki finansowe są przeznaczane również na różnego rodzaju inne zadania, aby młodzież i dzieci nie spędzały wolnego czasu przy piwie w kawiarniach. Na ogólną kwotę 780.000 zł ujętą w Preliminarzu Finansowym na ww. zadania zostało przeznaczonych ponad 500.000 zł, w tym na udział dzieci i młodzieży w zajęciach na pływalni, na zimowy i letni wypoczynek, na działalność świetlic środowiskowych, które oferują zajęcia w poszczególnych dzielnicach miasta i pomagają dzieciom uzyskać wiedzę, przeciwdziałają chęci sięgnięcia po alkohol, czy narkotyki. Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powiedział, że nie można przeznaczanych na ww. cel pieniędzy inwestować w coś, co nie będzie właściwe i niezgodne z obowiązującymi przepisami. Sprawozdanie z pracy Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych każdego roku jest przesyłane Państwu Radnym, w bieżącym roku takie sprawozdanie również zostało przygotowane.

Pani Radna Ewa Perkowska zapytała, gdzie znajduje się Punkt Pomocy Ofiarom Przemocy w Rodzinie?

Pan Roman Krzyżopolski - Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odpowiedział, że ww. punkt mieści się przy ul. Szpitalnej.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr IV/20/11 w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 14/

Ad.pkt 5f

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiejpowiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5f porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa. Podlaska Federacja Sportu w Białymstoku zwróciła się z prośbą o wyrażenie zgody na umieszczenie herbu miasta Augustowa w materiałach promocyjnych (upominki, foldery, banery, wydawnictwa) oraz w korespondencji organizacyjnej (regulaminy, komunikaty) XVII Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w Sportach Halowych „Podlaskie 2011”. /zał. nr 15/ Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr IV/21/11 w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa została podjęta jednogłośnie 20 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 16/

Ad.pkt 6

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6 porządku obrad, tj. do wskazania 4 członków Komisji Mieszkaniowej, reprezentujących w niej organ Miasta. Poprosiła o zgłaszanie się chętnych do pracy w Komisji.

Na pracę w Komisji Mieszkaniowej wyrazili zgodę:

- Pani Radna Małgorzata Grygo,

- Pani Radna Anna Dźwilewska,

- Pan Radny Marcin Kleczkowski,

- Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej.

Ad.pkt 7

Przed przystąpieniem o udzielania odpowiedzi na interpelacje radnych, Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odczytał pismo z 7.02.2011 r. skierowane do Urzędu Marszałkowskiego na temat zmiany zakresu rzeczowego projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego - budowa Całorocznego Centrum Rekreacyjno – Sportowego w Augustowie”:

Zadanie I - „Budowa ciągu pieszo – rowerowego nad Kanałem Bystrym”.

Zadanie w pełni przygotowane do realizacji z aktualnym pozwoleniem na budowę.

Wariant 1 - Budowa ciągu pieszo – rowerowego na obu brzegach wraz z umocnieniem nabrzeży – koszt ogółem – 24.725.446,21zł.

Wariant 2 - Budowa ciągu pieszo – rowerowego w zakresie jednej strony tj. od ulicy Ludwika Waryńskiego wraz z umocnieniem nabrzeża – koszt ogółem –12.662.159,93zł.

Wariant 3 - Budowa ciągu pieszo – rowerowego w zakresie jednej strony tj. od ulicy Ludwika Waryńskiego bez umocnienia linii brzegowej – koszt ogółem - 4.527.159,97zł.

Zadanie II - Budowa kładki pieszo – rowerowej nad rzeką Nettą w Augustowie (wraz z zagospodarowaniem terenu plaży Bielnik).

Zadanie bez dokumentacji technicznej i pozwolenia na budowę. Czas przygotowania do realizacji – około 12 miesięcy. Koszt około 17.000.000,00 zł, w tym dokumentacja techniczna około 600.000,00zł.

Zadanie III – Budowa lodowiska przy Centrum Sportu i Rekreacji.

Zadanie bez dokumentacji technicznej i pozwolenia na budowę. Czas przygotowania do realizacji – około 7 miesięcy. Koszt około 3.000.000,00 zł, w tym dokumentacja techniczna około 110.000,00 zł.

Zadanie IV – zakup sprzętu do przygotowania tras narciarstwa biegowego.

Zadanie gotowe do realizacji. Koszt około 1.000.000,00 zł.

Zadanie V – zagospodarowanie Parku przy Starej Poczcie (w bezpośrednim sąsiedztwie Kanału Augustowskiego).

Zadanie w pełni przygotowane do realizacji z aktualnym pozwoleniem na budowę. Koszt około 550.000,00 zł.

Na interpelacje Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Decyzję dotyczącą rozbiórki wiaduktu i innych elementów niedoszłej obwodnicy Augustowa w Gatnem podjęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Z doniesień prasowych wynika, że rozbiórka kosztowała 400.000 zł.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, dlaczego decyzja zapadła tuż przed wyborami parlamentarnymi?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odpowiedział, że nie zna przyczyn, dlaczego tak się stało, Burmistrz i pracownicy Urzędu Miejskiego nie uczestniczyli w podjęciu decyzji o rozbiórce, która leży w gestii inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiadomo tylko, iż odbył się przetarg na wyłonienie wykonawcy. Natomiast przystąpienie Miasta Augustowa do Fundacji Ś.P.Macieja Płażyńskiego „Wspólna Polska” prowadzonej przez syna Macieja Płażyńskiego jest możliwe pod warunkiem, że ww. fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Jeżeli okaże się, że fundacja prowadzi taką działalność, wówczas przystąpienie Miasta nie będzie możliwe.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki powiedział, że przystępując do Fundacji Ś.P. Macieja Płażyńskiego Miasto będzie mogło uczcić pamięć Wielkiego Polaka Papieża Jana Pawła II, który był orędownikiem powrotu Polaków z Syberii. Nie chodzi tu o dokonanie wpłaty pieniędzy, tylko o udokumentowanie faktu przystąpienia Miasta do Fundacji.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że najlepiej będzie, aby Klub Radnych złożył stosowny wniosek, który zostanie rozpatrzony.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta udzielił odpowiedzi na interpelację dotyczącą budowy ronda ulic: Brzostowskiego, Chreptowicza, Wypusty, Westerplatte. Poinformował, że w pierwszym wariancie zakładana była budowa kładki, obecnie rozpatrywana jest propozycja budowy ronda ulic, którego realizacja jest uzależniona od decyzji właściciela drogi - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki powiedział, że istniejąca kładka nad ul. 29 Listopada jest bardzo złym rozwiązaniem, np. starsze osoby maja ogromne trudności z przejściem przez nią na drugą stronę ulicy. Wybudowanie ronda ulic Brzostowskiego, Chreptowicza, Wypusty, Westerplatte jest niezbędne, tymi ulicami jeżdżą karetki pogotowia, które wielokrotnie ryzykują, włączając się do ogromnego ruchu samochodowego. Czy Rada Miejska mogłaby mieć jakiś wpływ na przyspieszenie budowy ronda?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta zaproponował skierowanie pisma do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Następnie udzielił odpowiedzi na interpelację dotyczącą zmiany nazw ulic: Ks.Skorupki, Wojska Polskiego, Polnej, Kwaśnej, Młodości na takie, jakie spełniają role. Burmistrz Miasta powiedział, że decyzja w tej sprawie należy do Państwa Radnych, ale trzeba mieć na względzie koszty, które będą musieli ponieść mieszkańcy i firmy. W lutym 2011 r. sprawą zmiany nazwy ulicy zajmowała się Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM, która wyraziła negatywną opinię w sprawie zmiany nazwy ulicy.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki powiedział, że ul. Ks. Skorupki jest piękną, ale wąską ulicą. Autobus miał problem z ominięciem zaparkowanego samochodu i musiał jechać po chodniku. Zagrożenie w ruchu samochodowym powstaje przy wjeździe na ul. Ks.Ściegiennego, obok ul. 3 Maja na przeciw baru „Ptyś”, samochody w tym miejscu nie mają możliwości manewru.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej odniosła się do interpelacji w sprawie zmiany nazwy ulicy. Stwierdziła, że inicjatywa należy do mieszkańców, którzy powinni złożyć stosowny wniosek w tej sprawie. Zaproponowała, aby konkretny wniosek mieszkańców wpłynął za pośrednictwem Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego.

Na interpelację Pana Radnego Bogusława Samela odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Pieniądze, które zostały włożone w budowę Centrum Informacji Turystycznej przy Rynku Zygmunta Augusta można było przeznaczyć na poprawę wizerunku budynku przy ul. Wojska Polskiego 1, którego wartość jest taka, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wyburzenie go i postawienie nowego. Potrzebny jest budynek, w którym pomieściłyby się wszystkie jednostki Urzędu Miejskiego, porozrzucane w różnych miejscach miasta. Jeżeli Miasto będzie realizowało inwestycję, to na działce obok Urzędu Miejskiego przy ul. 3 Maja 60, na której zakup wyraziła zgodę Rada Miejska poprzedniej kadencji.

Na interpelację Pani Radnej Małgorzaty Grygo odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Sprawa podwyżek pracownikom obsługi w przedszkolach należy do kierownika jednostki, a nie do Burmistrza Miasta. Dyrektor przedszkola ma zaplanowane pieniądze na podwyżki i powinien nimi dysponować.

Ulica Wioślarska, tak jak wiele ulic w mieście wymaga modernizacji, wykonania asfaltowej nawierzchni. W projekcie budżetu zapisywanych jest ok. 80% nieutwardzonych ulic w Augustowie, z których trzeba wybrać te ulice, na które ewentualnie można pozyskać środki finansowe. Remont ul. Wioślarskiej jest bardzo ważny, ale dokonując wyboru pomiędzy ulicami Wioślarską i 3 Maja obecnie ważniejsza jest ul. 3 Maja.

Na interpelację Pani Radnej Bożenny Ziemak odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Ogródki działkowe nie są własnością Miasta. Przyczyną zalewania ogródków przez wody może być ich bliskie usytuowanie w sąsiedztwie Kanału Bystrego. Nikt nie pozwoli Miastu na wybudowanie wałów przeciwpowodziowych, które zabezpieczą ogródki przed zalewaniem. Sytuacja być może poprawi się w czasie realizacji projektu dotyczącego budowy ciągu pieszo-rowerowego nad Kanałem Bystrym.

Pani Radna Bożenna Ziemak powiedziała, że problem pojawił się w momencie puszczania wody ze śluzy, wcześniej ogródki nie były zalewane.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odpowiedział, że sprawa wymaga przeanalizowania, musi zorientować się w temacie.

Na interpelację Pana Radnego Jarosława Radzio odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Wizerunek miasta od strony MOSiRu poprawił się po wybudowaniu boiska „Orlik”, obecnie powstają parkingi. Realizacja programu, o którym mówił Pan Radny uwzględnia dofinansowanie inwestycji tylko w 30%, natomiast 70% musi dołożyć gmina. Miasto przy podpisywaniu umowy sugerowało konieczność zmiany ww. proporcji dofinansowania.

Na interpelację Pani Radnej Ewy Perkowskiej odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Budowa kanalizacji 3 Maja, zgodnie z umową, rozpocznie się w marcu 2011 r.

Na interpelację Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Koszt utrzymania boiska „Orlik” przy ul. Tytoniowej wynosi rocznie 100 tys.zł. Środki finansowe są przeznaczane na bieżące utrzymanie boiska, odśnieżanie, zakup energii, nie są uwzględnione koszty czesania trawy i uzupełniania granulatu.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy planowany jest zakup urządzeń do czesania trawy i uzupełniania granulatu? Zwrócił uwagę, że prawdopodobnie brak pielęgnacji boisk powoduje utratę gwarancji na nawierzchnię, która wynosi ok. 75% kosztów całej inwestycji, co byłoby wielką stratą.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że uzupełnianie granulatu odbywa się w ramach gwarancji, którą obecnie są objęte boiska. W Augustowie funkcjonują 4 Orliki i dziwne byłoby, aby każdy właściciel kupił urządzenie, które używa się raz w roku. Obecnie prowadzone są rozmowy mające na celu zakupienie jednej maszyny do pielęgnacji wszystkich boisk w mieście.

Na interpelację Pani Radnej Anny Szałwińskiej odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Budowa Orlika, jego utrzymanie jest bardzo drogie, dlatego rozważana jest możliwość skorzystania z innej formy budowy boiska przy Gimnazjum Nr 2. Problem na pewno zostanie w jakiś sposób rozwiązany.

Pan Radny Bogusław Samel zapytał, czy prowadzone były rozmowy, uzgodnienia z konserwatorem zabytków dotyczące budynku przy ul. Wojska Polskiego 1, czy są aktualne ekspertyzy? W stosunku do innych miejsc w Augustowie budynek przy ul. Wojska Polskiego 1 jest posadowiony na bardzo dobrym gruncie. W sąsiednich budynkach, np. byłej „Jagody” znajdują się kluby, można dobudowywać wiele kondygnacji. Pan Radny Bogusław Samel przytoczył artykuł z prasy z 8.10.2010 r. dotyczący remontu Gminnego Ośrodka Kultury w Michałowie, o treści: „poszerzymy swoją ofertę kulturalną i wreszcie będziemy mogli też zapraszać znanych artystów oraz organizować koncerty, operetki lub filmoteki - cieszy się szefowa Gminnego Ośrodka Kultury. We wnętrzu budynku przeprowadzono kapitalny remont. Inwestycja kosztowała 1.300 tys.zł., ze środków unijnych pochodziło 800 tys.zł.” Następny artykuł z prasy pochodzi z 25.09.2010 r. i dotyczy Ełku i Giżycka. Zgodnie z ww. artykułem „województwo pozyskało z Urzędu Marszałkowskiego kwotę 35 mln zł. Środki te zostały wygospodarowane w ramach osi priorytetowej „turystyka”, ponieważ inwestycja w infrastrukturę kulturalną przyczynia się do wzrostu potencjału turystycznego Warmii i Mazur. Środki przeznaczone na turystykę zostały przeznaczone na kulturę. Jeden z ośmiu projektów dostał dofinansowanie jest związany z dokończeniem modernizacji ełckiego centrum kultury, za 3,3 mln zł została ocieplona część budynku od strony ul. Wojska Polskiego, zyska nowoczesną elewację. Dodatkowo na sali widowiskowej został wymieniony sprzęt do projekcji filmów. Druga z inwestycji zostanie zrealizowana w Giżycku. Za 6 mln zł stara sala gimnastyczna zostanie rozbudowana i przystosowana do potrzeb miejskiej biblioteki publicznej. Na tę inwestycję giżycki samorząd dostanie 2,9 mln zł.”. Pan Radny Bogusław Samel zwrócił uwagę, iż starania i działania pracowników Urzędu Miejskiego w Augustowie są niewystarczające. Odpowiedź, jaką uzyskał dzisiaj na temat budowy targowiska miejskiego niczym nie się różni od tej, którą uzyskał przed rokiem. Natomiast zgodnie z artykułem prasowym „modernizacja targowiska w Grodzisku Mazowieckim obejmuje przebudowę obecnie funkcjonującego targowiska miejskiego wraz z parkingiem, budową zadaszeń. W sąsiedztwie targowiska planuje się budowę obszernego parkingu. Beneficjentem jest Gmina Grodzisk Mazowiecki. Projekt obejmuje budowę miejskiej strefy aktywności gospodarczej dwóch ulic w Grodzisku Mazowieckim. Wartość całkowita projektu - 13.222.421,47 zł, wartość dofinansowania - 10.112.462,94 zł.” Pan Radny Bogusław Samel powiedział, że odpowiedź na interpelację jest niezadowalająca, czuje się lekceważony przez Burmistrza Miasta. Zapytał, czy jest wykonana ekspertyza budynku przy ul. Wojska Polskiego 1? Zwrócił uwagę na niezmienioną od lat elewację ww. budynku, ile lat będą schowane pod reklamami tablice Urzędu Stanu Cywilnego, MOPS i Straży Miejskiej? Do tych instytucji przychodzą interesanci, na pewno więcej niż do Urzędu Miejskiego przy ul. 3 Maja 60. Budynek przy ul. Wojska Polskiego 1 jest położony w centrum miasta i powinien być ujęty w planie rewitalizacji Rynku Zygmunta Augusta. Ponadto jego bryła architektoniczna jest dziesięć razy ładniejsza niż wiele budynków w Augustowie, m.in. nie jest gorsza od kamienicy znajdującej się na przeciw „Ptysia” przy ul. 3 Maja /BGŻ/. Zwrócił uwagę, że Pan Burmistrz w odpowiedzi na interpelację powinien powiedzieć, iż dołoży wszelkich starań, a Wydziały Urzędu Miejskiego przygotują dziesięć projektów, nieważne, że będą odrzucone. Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, że w tej kwestii nic się nie robi, gdyby Pan Burmistrz kierował działalnością gospodarczą, taką jak Prezes ASS ”Społem”, to Urzędu Miejskiego już dawno by nie było.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta stwierdził, że Pan Radny Bogusław Samel oczekuje wnikliwej odpowiedzi. Udzieli jej na piśmie.

Pan Radny Bogusław Samel zaproponował, aby odpowiedź była udzielona na następnej sesji Rady Miejskiej. Podkreślił, jak ważny jest wygląd Urzędu Stanu Cywilnego, obecny nie ma nic wspólnego z pałacem ślubów. Przed 20 laty można było zrzucać winę na komunę, czy budowę kanalizacji, jednak dzisiaj jest już inaczej.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że odpowiedź na interpelację Pana Radnego Bogusława Samela zostanie udzielona na następnej sesji Rady Miejskiej.

Ad. pkt 8

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 8 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołów z obrad II i III sesji Rady Miejskiej z 14 i 30.12.2010 r. Zapytała czy są uwagi do protokołów z obrad II i III sesji Rady Miejskiej?

Uwag nie zgłoszono i Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie protokoły z obrad II i III sesji Rady Miejskiej, które w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania zostały przyjęte jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad. pkt 9

Zapytania i wolne wnioski

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zapoznała z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącej i Rady Miejskiej:

- z rozstrzygnięciem nadzorczym Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, które wpłynęło do Urzędu Miejskiego w dniu 7 lutego 2011 r., stwierdzającym nieważność § 21 ust. 3, § 22 ust. 2 i ust. 3, § 28, § 36 ust. 1, § 47 załącznika do uchwały nr III/14/10 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli. Pani Przewodnicząca poprosiła Pana Romana Krzyżopolskiego – Kierownika Wydziału Edukacji UM o zabranie głosu na ww. temat. /zał. nr 17/

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM poinformował, iż pismem z dnia 3 lutego 2011 r. zostało uruchomione rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego stwierdzające nieważność ww. zapisów uchwały. Pan Kierownik powiedział, że do ubiegłego roku przedkładane do uchwalenia przez radę regulaminy miały identyczne zapisy i do tej pory Pana Wojewoda ich nie uchylał. Z uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody wynika, że rada gminy ma określić wysokość stawek dodatków oraz warunki ich przyznawania. Wszelkie inne regulacje dotyczące tychże dodatków wykraczają poza ramy przyznanego przez ustawodawcę uprawnienia do decydowania w przedmiotowym zakresie. Pan Kierownik przytoczył treść § 21 ust. 3 ww. uchwały, który mówi o dodatku, który przysługuje od 1 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczycielowi powierzono funkcję opiekuna stażu. Pan Wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym stwierdza nieważność tego zapisu. Dodatek nie przysługuje w okresie przerwania stażu przez nauczyciela odbywającego ten staż od 1 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym staż przerwano. Pan Wojewoda nakazuje Państwu Radnym, jako organowi stanowiącemu samorządu terytorialnego, poprzez Pana Burmistrza i Dyrektora szkoły płacić nauczycielowi, pomimo, że ten przerwał staż. Kolejny § 22 ust. 2: „Nauczyciel, któremu powierzono stanowisko kierownicze na czas określony traci prawo do dodatku funkcyjnego z upływem tego okresu, a w razie wcześniejszego odwołania, z końcem miesiąca, w którym nastąpiło odwołanie, a jeżeli odwołanie nastąpiło 1 dnia miesiąca, od tego dnia.” Pan Wojewoda uważa, że nauczycielowi odwołanemu z funkcji kierowniczej w dalszym ciągu obowiązuje dodatek. Dodatek nie przysługuje w okresie nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, w okresie urlopu dla poratowania zdrowia, w okresach, za który nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze oraz od 1 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel zaprzestał pełnienia z innych powodów obowiązków, do których jest przypisany ten dodatek, a jeżeli zaprzestanie pełnienia obowiązków nastąpiło od 1 dnia miesiąca, od tego dnia. Pan Kierownik stwierdził, że może być taka sytuacja, że ktoś nie będzie pełnił funkcji dyrektora, bo będzie na urlopie dla poratowania zdrowia, a dodatek będzie mu się należał. Przepis prawny dotyczący poratowania zdrowia stanowi, co innego. Następnym uchylonym zapisem uchwały jest § 28, który mówi o dodatku za warunki pracy: „Dodatek za warunki pracy nie przysługuje w okresie nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, w okresie urlopu dla poratowania zdrowia, w okresach, za który nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze.” Logicznym jest, że jeżeli ktoś nie wykonuje pracy nie powinien też otrzymywać dodatku za warunki pracy, ale Pan Wojewoda uważa inaczej. Kolejnym błędem wytkniętym przez Pana Wojewodę są zapisy § 36 ust. 1, gdzie postępowanie nadzorcze wykazało, iż Rada Miejska w § 36 ust. 1 badanego regulaminu wskazała sytuacje, gdzie nauczycielowi nie przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym. Należy zauważyć, że przepis kompetencyjny art. 30 ust. 6 Karta Nauczyciela upoważnia organ prowadzący szkołę do określenia w drodze regulaminu szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 3, a więc wg stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy. Pan Kierownik stwierdził, że w regulaminie wynagradzania nauczycieli zapisano, że wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym nie przysługują za dni, w których nauczyciel nie realizuje zajęć z powodu przerw przewidzianych przepisami o organizacji roku szkolnego, rozpoczynania lub kończenia zajęć, w środku tygodnia oraz za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Godziny ponadwymiarowe przypadające w dniach, których nauczyciel nie mógł zrealizować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, w szczególności w związku z: zawieszeniem zajęć z powodu epidemii lub mrozów, wyjazdem dzieci na wycieczki lub imprezy, chorobą dziecka nauczania indywidualnie nie trwającego, nie dłużej niż tydzień, rekolekcjami, uzgodnieniem z dyrektorem udziału nauczyciela w różnych formach doskonalenia zawodowego traktuje się jak godziny faktycznie przepracowane. W art. 47, w którym można, po części zgodzić się z Panem Wojewodą, zapisano, iż: „Wysokość nagrody jest corocznie ustalana przez burmistrza miasta przy procedurze tworzenia budżetu na kolejny rok budżetowy.” Pan Wojewoda wskazuje, że Pan Burmistrz nie jest organem, który może ustalić nagrodę. Faktycznie jest to wysokość środków przeznaczona na specjalny fundusz nagród określony uchwałą budżetową przez Radę Miejską.

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta stwierdziła, że jeżeli Kierownik Wydziału Edukacji UM uważa, że rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli trzeba zaskarżyć, to Rada Miejska powinna podjąć w tej sprawie uchwałę w terminie 30 dni od otrzymania rozstrzygnięcia, czyli do 7 marca 2011 r.;

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zapoznała z pismem Pani Bożeny Borys, która zwróciła się z prośbą do Rady Miejskiej w Augustowie o udzielenie odpowiedzi, jakie prawo ruchu drogowego obowiązuje na przejściu dla pieszych przy ul. Brzostowskiego – przy sklepie POLO? W piśmie Pani Borys poinformowała, iż „Policja w Augustowie od ponad pół roku nie jest w stanie udzielić konkretnej odpowiedzi i już 4 razy zmieniła zasady ruchu na tym przejściu. Do dnia 6 lipca 2010 r. obowiązywało prawo o ruchu drogowym - Dz. U. z 2005 r. art. 13 ust. 8, natomiast dn. 7 lipca 2010 r. prawo to zostało cofnięte i zastąpione ustawą z ubiegłego wieku. W dniu 16 listopada 2010 r. policja wystąpiła do biegłego z zapytaniem, jakie teraz obowiązuje prawo? Biegły odwołał się do prawa z 2005 r., równocześnie je udoskonalił. Pierwszeństwo mają samochody i piesi, bo jak pan policjant Parafinowicz zauważył, że na przejściu są pasy, a komendant policji pan Krzysztof Budziński dodał:, iż „te pasy idą od strony lewej do prawej, a nie odwrotnie, dlatego jest to jedno przejście”. Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poprosiła Pana Krzysztofa Budzińskiego – Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie o udzielenie odpowiedzi na ww. zapytania?

Pan Krzysztof Budziński – Komendant Powiatowy Policji w Augustowie poinformował, iż otrzymał kserokopię zapytania na temat prawa, jakie powinno obowiązywać na przyjściu dla pieszych przy ul. Brzostowskiego. Udzielając odpowiedzi na to pytanie chciałby oświadczyć jednoznacznie, że cały czas bazuje się na tym samym prawie, czyli na ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym, które rzeczywiście pochodzi z ubiegłego wieku, ale jest aktualne. Fakt, że Dziennik Ustaw pochodzi z 2005 r. świadczy tylko i wyłącznie o tym, że w tym roku ukazał się tekst jednolity ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Pan Komendant powiedział, że odpowiedź na ww. pytanie jest bardzo prosta, aby zrozumieć charakter tego przejścia dla pieszych wystarczy przeczytać jedną z definicji w prawie o ruchu drogowym, a mianowicie art. 2 ust. 11, iż: „przejście dla pieszych powierzchni jezdni drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi.” Pan Komendant powiedział, iż być może miało być to przejście dwuetapowe, z wysepką, ale ze względu na szerokość jezdni spowodowałoby to znaczne utrudnienia, dlatego jest tam jedno przejście oznaczone odpowiednimi znakami. Takimi znakami są znaki D6A i D6B – przejścia dla pieszych /znaki pionowe/ i do tego pas poziomy D10. Pas ten nie jest w żadnym miejscu przerwany. Przejście przerwane znajduje się np. w okolicy ronda Marconiego, gdzie są wysepki ograniczone krawężnikami. Tam są dwa dzielone przejścia dla pieszych. Na skrzyżowaniu ulicy Brzostowskiego takiej sytuacji nie ma. Nieporozumienie może wynikać z faktu, że w encyklopedii internetowej Wikipedia pokazane jest zdjęcie przejścia dla pieszych podobnego jak w Augustowie, ale jest to przejście podzielone, co jest oczywiście nieprawdą. Pan Komendant powiedział, że oprócz ustawy problem ten regulują rozporządzenia, m.in. rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r., gdzie § 127 ust. 9 określa, w jaki sposób może wyglądać wysepka. Na podstawie ww. rozporządzenia jest to jedno przejście dla pieszych, ponieważ nie zostało podzielone i przez całą szerokość jezdni przebiegają pasy D10.

Pani Bożena Borys powiedziała, że w ustawie o ruchu drogowym z 2005 r. jest wyraźnie napisane, że jeśli na jezdni znajduje się wysepka lub inne elementy, to przejście jest dwuetapowe. Zapytała, dlaczego skoro są wysepki - znaki C9, to traktuje się, że jest to inne przejście? Nic nie zapisano w rozporządzeniu na temat pasów, nie wzięto pod uwagę wyroku sądu, jeśli chodzi o pasy. Zapytała, po co w takim razie są te wysepki i znaki, czy te elementy mają być tylko ozdobą jezdni? Osoby kompetentne z ruchu drogowego powiedziały, że skoro jest wysepka lub znaki, również Pan Naczelnik z drogówki w Białymstoku napisał, że jeżeli to przejście tak wygląda, to jest to droga dwuetapowa. Pani Bożena Borys poinformowała, że w dniu 23 stycznia /po poinformowaniu jej przez policję, że jest to przejście jednoetapowe/ przechodząc przez nie, dwa samochody nie zatrzymały się, aby ją przepuścić. Nie zatrzymał się również radiowóz policyjny o znaku HTMA639. Zapytała, ile jest takich busów w Augustowie, dlaczego Pan Komendant nie chce odpowiedzieć na jej pytanie?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zwróciła uwagę, że Pan Komendant nie przyszedł na sesję Rady Miejskiej w charakterze oskarżonego, dlatego Pani Borys nie powinna go przesłuchiwać. Pan Komendant wyjaśnił już, jakie prawo obowiązuje na przejściu dla pieszych na ul. Brzostowskiego. Skoro sąd powołał biegłego i biegły określił, jakie tam obowiązuje prawo /w uzasadnieniu wyroku/ to radni nie mogą tego podważać. Takimi sprawami zajmują się inne organy.

Pani Bożena Borys powiedziała, że biegły wydał taką opinię, iż dla pojazdów jest to droga dwuetapowa, natomiast dla pieszych przejście jest jednoetapowe /taki zapis jest w wyroku/. Osoba, która przeprowadza pieszych przez przejście była szkolona w Suwałkach i potwierdza, że droga jest dwuetapowa. Pani Borys poprosiła Pana Komendanta o udzielenie konkretnej odpowiedzi i jednoznaczne stwierdzenie, że ww. przejście jest jednoetapowe. Poinformowała, że w dn. 23 stycznia przechodziła przez przejście, ale żaden samochód nie zatrzymał się, aby ja przepuścić. Policja jechała z prędkością ok. 70 km/h i nawet nie przyhamowała. Fakt ten został zgłoszony Panu Komendantowi, bo skoro /zgodnie z wyrokiem sądu/ dla samochodów jest to przejście dwuetapowe a dla pieszych jednoetapowe, to może dojść do tragedii. Przypomniała, że do incydentu z jej udziałem doszło 4 listopada, a 6 listopada na Policji Pan Parafimowicz przyznał, że na tym przejściu jest wysepka i są tam znaki. Następnego dnia, kiedy przyszła na Policję, aby podpisać dokumenty, bo dzień wcześniej nie zdążyła tego zrobić, dowiedziała się, że zmieniły się zasady ruchu drogowego, że w tym wypadku nie bierze się pod uwagę wysepki, ani znaków. Zapytała, że skoro nie bierze się pod uwagę znaków, to jak po tej ulicy mogą poruszać się piesi i jeździć samochody?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że Rada Miejska w tym względzie niewiele może zrobić i jeżeli Pani Borys nie zgadza z decyzją Policji to należy się od niej odwołać, ale nie do Rady Miejskiej, ponieważ nie leży to w jej kompetencji.

Pani Bożena Borys powiedziała, iż rozmawiała o tej sprawie z Panią Malinowską, która była jeszcze wtedy Prezesem Sądu w Augustowie i która stwierdziła, że sąd jest niezawisły i nie musi być sprawiedliwy.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiejjeszcze raz wyjaśniła, że Rada Miejska nie jest kompetentna do tego, aby oceniać pracę Policji w Augustowie. Od tego są organy, które sprawują nad nią nadzór i do tych organów należy się z tą sprawą zwracać. Pan Komendant został poproszony o wyjaśnienie i takiego wyjaśnienia udzielił.

Pani Bożena Borys poprosiła o udzielenie jej na piśmie odpowiedzi, jakie przepisy w stosunku do pieszych i kierowców obowiązują na ww. przejściu dla pieszych na ul. Brzostowskiego naprzeciw sklepu POLO?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że odpowiedź na to pytanie będzie ujęta w protokole z dzisiejszej sesji. Protokół jest ogólnie dostępny i po jego przyjęciu przez Radę Miejską na następnej sesji będzie można się z nim zapoznać.

Następnie Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Rady Miejskiej zapoznała z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, które wpłynęło do Urzędu Miejskiego w dniu 28 stycznia 2011 r., gdzie w załączeniu do niego przekazano skargę Pana Dionizego Poźniakowskiego z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie aktualizacji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla „Wypusty” oraz w sprawie dojazdu do działki, w celu rozpatrzenia i załatwienia zgodnie z właściwością. /zał. nr /18/

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM poinformowała, iż Pan Dionizy Poźniakowski od lat wnioskuje o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Wypusty” i kilkakrotnie Pan Poźniakowski otrzymywał już odpowiedzi od Pana Burmistrza i od poprzedniej Rady Miejskiej. Odpowiedź za każdym razem była negatywna, z uwagi na to, że Miasto na razie nie przystępuje do zmiany planu. Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przygotuje odpowiedź w tej sprawie.

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta UM poinformowała, że odpowiedź na skargę będzie udzielona w formie uchwały Rady.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej UM zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tym punkcie porządku obrad zabrać głos?

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zgłosił wniosek, aby na najbliższej sesji Rady Miejskiej zostały uporządkowane kategorie ulic, ponieważ w tej chwili część ulic należy do miasta, część do powiatu. Pan Burmistrz wspólnie z Panem Starostą powinni ustalić, że właścicielem ulic leżących w obrębie miasta powinno być Miasto.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż kategoryzacja i przynależność ulic ustalona jest odgórnie. Na utrzymanie ulic, które nie należą do Miasta przewidziano środki w subwencji ogólnej. Miasto oczywiście mogłoby starać się o ich przejęcie, ale za tym najprawdopodobniej nie poszłyby pieniądze.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał Pana Burmistrza, jaką decyzję podjął odnośnie prośby Pani Joanny Klepackiej? Sprawa dotyczyła budynku przy ul. Wojska Polskiego 1 i użyczenia przejścia przez działkę miejską.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że w tej sprawie nie podjął jeszcze żadnej decyzji, która zostanie podjęta po analizie materiałów i opinii Komisji RM.

Pan Radny Jarosław Radzio powiedział, że powołując się na rozmowę z osobą odpowiedzialną za budowę boisk w Podlaskim Związku Piłki Nożnej stwierdził, że takie dofinansowania są możliwe w granicach 30-70% /wypowiedź dotyczy interpelacji/. Pan Radny stwierdził, że dobrze byłoby na następnej sesji RM skonfrontować wysokość dofinansowania, bo być może programy uległy zmianie.

Pan Radny Bogusław Samel poinformował, iż w ostatni czwartek odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Uzdrowiskowej RM i Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM, na którym rozpatrywana była sprawa Pani Joanny Klepackiej. Pan Radny stwierdził, że skoro sprawa leży w gestii Pana Burmistrza to nie powinien on zasięgać opinii Radnych na ten temat. Sprawa dotyczy jednej osoby fizycznej, która chce zarobić pieniądze i Radni nie powinni być mieszani w tego typu sprawy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poinformował, iż Pani Klepacka przyszła na posiedzenie ww. Komisji przynosząc ze sobą plan koncepcyjny i zażądała od członków Komisji uwzględnienia jej prośby. Sprawa dotyczy udostępnienia przejścia przez działkę miejską położoną przy ul. Wojska Polskiego 1. Pani Klepacka nie brała pod uwagę, że dojście do kolejnej działki, na której chce inwestować może być realizowane inaczej niż przez działkę miejską. Pani Klepacka przyniosła ze sobą plan koncepcyjny jako ostateczny i oczekiwała, że członkowie Komisji zgodzą się na ograniczenie prawa własności do mienia miejskiego.

Pan Radny Bogusław Samel poprosił, aby na posiedzenie Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM nie stawiać tego typu spraw, jeżeli nawet do tej pory były takie zwyczaje. Sytuacja była żenująca, a na posiedzeniu Komisji oprócz jej członków i Przewodniczących było dwóch Burmistrzów i Przewodnicząca Rady. Pani Klepacka zabierała głos w sprawach, które w ogóle nie dotyczyły jej osoby np. w sprawie sanatorium, pouczała dwie Kierowniczki Wydziałów Urzędu Miejskiego /gdzie radni wcześniej powinni usłyszeć ich opinie/. Ponadto podsumowywała radnych i Urząd Miejski porównując do Giżycka, gdzie wszystko idzie gładko, a u nas „jak po grudzie”. Sytuacja była absolutnie niezrozumiała a Pan Burmistrz wplątał się w dyskusje o jakichś łapówkach.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż w żadne łapówki się nie wplątał, nie chciałby być podejrzewany o jakieś układy z Panią Klepacką.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że posiedzenia Komisji są otwarte i każdy ma prawo na nie przyjść i zabrać głos, nie może tylko głosować.

Pan Radny Marcin Kleczkowski wrócił do sprawy zgłoszonej przez Panią Bożenę Borys. Zgodził się z wypowiedzią, iż sytuacja na przejściu wcale nie wygląda jednoznacznie, w tym miejscu powstaje zagrożenie w ruchu drogowym. Rada Miejska powinna zająć się tym tematem i spróbować rozwiązać problem.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że na ww. przejściu nie ma problemu w godz. 8.00 – 15.00 w dni powszednie, czyli wtedy, kiedy pracuje Pani przeprowadzająca pieszych, natomiast po godz. 15.00 bywa różnie. Ulica Brzostowskiego jest drogą krajową.

Pan Radny Bogusław Samel poprosił Panią Krystynę Wasilewską – Kierownika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM i Panią Annę Kowalczuk – Kierownika Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM o wyrażenie opinii w sprawie użyczenia przejścia przez działkę miejską położoną przy ul. Wojska Polskiego 1, ponieważ na posiedzeniu Komisji Pani Joanna Klepacka nie pozwoliła im dojść do głosu.

Pani Krystyna Wasilewska – Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM wyjaśniła, iż chodzi o to, że Pani Klepacka złożyła dużo wcześniej wniosek w sprawie wyrażenia zgody przez Pana Burmistrza na obciążenie nieruchomości miejskiej /czyli tam gdzie jest Urząd Stanu Cywilnego i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej/ prawem przechodu i przejazdu na rzecz każdoczesnego nabywcy lokalu mieszkalnego, który zostanie wybudowany na działce obok. Pani Kierownik poinformowała, iż jej opinia w tej sprawie jest negatywna, obciążenie nieruchomości spowoduje, że ten czy przyszły Burmistrz, Rada Miejska nie będą mogli nic przeprowadzić na tej nieruchomości. W grudniu Pani Klepacka zmieniła swój wniosek prosząc tylko już o obciążenie prawem przechodu. Pani Kierownik stwierdziła, że jej zdanie na ten temat było nadal negatywne, co przez Panią Klepacką było odbierane jako złośliwość w stosunku do jej osoby. Pani Kierownik stwierdziła, że jej opinia w tej sprawie jest tylko pomocnicza, natomiast ostateczna decyzja leży w gestii Pana Burmistrza. Zwróciła uwagę, iż jej obowiązkiem jest gospodarowanie majątkiem w taki sposób, aby było to z korzyścią dla Miasta. Stwierdziła, że Pani Klepacka ostatecznie postanowiła zwrócić się do Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM o wyrażenie opinii. Sytuacja na posiedzeniu Komisji wyglądała tak jak przedstawili to Panowie Radni. Jako Kierownik Wydziału na posiedzeniu Komisji nie została dopuszczona do głosu przez Panią Klepacką, która zachowywała się w taki sposób jakby prowadziła posiedzenie, przedstawiała swoje żądania. Komisja 4 głosami za, przy 2 głosach wstrzymujących się przychyliła się do jej wniosku.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, iż Pan Burmistrz zna już poszczególne opinie i w jego gestii leży podjęcie decyzji w tej sprawie.

Pani Radna Krystyna Wilczewska stwierdziła, że nie opowiada się za jedną czy drugą stroną, ale powinno się także poinformować Państwa Radnych, co Pani Klepacka zaproponowała w zamian?

Pani Krystyna Wasilewska – Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM poinformowała, że Pani Joanna Klepacka w zamian za obciążenie działki miejskiej prawem przechodu zaproponowała wyłożenie na dziedzińcu polbruku, odwodnienie i zamontowanie bram wjazdowych z pilotami. W ten sposób powstanie podwórko dla mieszkańców budynku, którzy nabędą lokale od Pani Joanny Klepackiej. Nie będzie to tylko prawo przechodu, ponieważ w dziedzińca będą korzystać mieszkańcy budynku, natomiast teren ten jest potrzeby Urzędowi Stanu Cywilnego i Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, że podejmując decyzję o prawie przechodu przez działkę miejską znacznie obniża się jej wartość /w przypadku, gdy miałaby być sprzedana/. Pan Radny zapytał, czy Pan Burmistrz planuje sprzedaż działki? Na tej transakcji z pewnością zyska Pani Klepacka, która sprzeda lokale, mieszkańcy w centrum miasta będą mieć spokój i podwórko z bramami na pilota. Sytuacja inaczej będzie wyglądać w przypadku USC i MOPS, gdzie urzędy te będą zamknięte dla interesantów.

Pan Eugeniusz Franciszek Simson – Honorowy Prezes Związku Sybiraków w Augustowie, przedstawiciel Augustowskiego Towarzystwa Numizmatycznego powiedział, że rok 2011 jest szczególny ze względu na Beatyfikację Jana Pawła II, dlatego Towarzystwo Numizmatyczne postanowiło podjąć starania wydania wydawnictwa o medalach Augustowa i związanych z Augustowem. Takie wydawnictwo powinno się ukazać, aby pokazać, że Augustów jest miejscem godnym uwagi. Wydawcą powinno być Miasto. Wydział Urzędu Miejskiego zajmujący się promocją miasta powinien wystąpić z właściwie umotywowanym wnioskiem do Sejmiku Województwa Podlaskiego i starać się o dofinansowanie. Pan Eugeniusz Simson zaprezentował Państwu Radnym najważniejsze medale związane z miastem - Krzyż Grunwaldu i medal „Za zasługi dla miasta Augustowa”. Powiedział, że przygotowaniem ww. wydawnictwa zajmie się Towarzystwo Numizmatyczne. Zaproponował, że po wydaniu opracowania otrzyma 20% całego nakładu na podtrzymywanie kontaktów z osobami, które pomagają Towarzystwu. Natomiast Towarzystwo powinno otrzymać 10% nakładu, a pozostałe 70% pozostanie do dyspozycji Miasta. Zwrócił się do Państwa Radnych z prośbą o pozytywne rozpatrzenie prośby Towarzystwa Numizmatycznego, którego działalność ma na celu troskę o dobro miasta.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zaproponowała, aby Towarzystwo Numizmatyczne złożyło konkretny wniosek, w którym sprecyzuje swój pomysł.

Pan Marcin Choroszewski – Kierownik Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM poinformował, iż w uchwale budżetowej, którą Państwo Radni dzisiaj przyjęli, zapisana jest kwota 70 000 zł na zadania z zakresu promocji miasta. Prawdopodobnie już w najbliższym tygodniu zostanie ogłoszony konkurs dla organizacji pożytku publicznego na realizację zadań miasta z zakresu promocji. Organizacje pożytku publicznego, stowarzyszenia, fundacje, będą mogły składać wnioski o dofinansowanie zadań, takich jak wydawanie materiałów promocyjnych, organizacja imprez promocyjnych. Nabór do konkursu będzie trwał około 4 tygodni.

Ad. pkt 10

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiejpo wyczerpaniu porządku obrad zamknęła IV sesję Rady Miejskiej w Augustowie.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Beata Filipow/ Przewodnicząca

Rady Miejskiej w Augustowie

/Joanna Lisek/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

Wprowadzający: Rada Miejska

Data modyfikacji: 2011-04-29

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2011-04-29