Protokół ze wspól.pos.Kom.ds.Urb.,Ochr.Śr.,Roln.i Kom.Mienia i Kom.Uzdr.RM z 8.06.2011r.

P R O T O K Ó Ł Nr /11

ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM

z Komisją Uzdrowiskową RM w Augustowie

z dnia 8 czerwca 2011 r.

Obecni członkowie Komisji — wg załączonej listy obecności.

Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:

1. Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta,

2. Pan Tomasz Śpiczko - Zastępca Burmistrza,

3. Pan Radosław Czerwiński - Kierownik Wydziału Finansowego UM,

4. Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej,

Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM.

5. Pan Marek Sadowski - Inspektor Wydziału Architektury

i Gospodarki Przestrzennej UM,

6. Pani Krystyna Trzaskowska- Inspektor Wydziału Architektury

i Gospodarki Przestrzennej UM,

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Augustowa za 2010 r.

2. Zapoznanie się ze sprawozdaniem finansowym za 2010 r.

3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - „Ślepsk I”.

4. Sprawy różne.

Wspólne posiedzenie Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją Uzdrowiskową RM otworzył Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Pan Radosław Czerwiński - Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Augustowa za 2010 r., przyjętego uchwałą Nr XXXVIII/249/10 w dniu 28 stycznia 2010 r., który zakładał dochody budżetowe w kwocie 72.270.915 zł, z tego: dochody bieżące - 62.613.181 zł, dochody majątkowe - 9.657.734 zł. Wydatki budżetowe w wysokości - 75.757.311 zł, z tego: wydatki bieżące - 63.339.229 zł, wydatki majątkowe - 12.339.229 zł. Planowany deficyt budżetowy w pierwszej wersji wynosił 3.486.396 zł. Źródłem pokrycia tego deficytu miały być przychody z kredytu długoterminowego. Na spłatę kredytów i pożyczek przeznaczono w planie kwotę 1.713.604 zł, na wykup obligacji - 1.800.000 zł. W trakcie realizacji budżetu wielokrotnie zachodziła konieczność dokonywania zmian, korekt, wprowadzanych zarządzeniami Burmistrza Miasta i uchwałami Rady Miejskiej. Na koniec 2010 roku podstawowe wielkości budżetowe, jeśli chodzi o plan, przedstawiały się następująco: dochody - 75.299.117 zł; wydatki - 85.980.342 zł, przychody - 14.421.330 zł, rozchody - 3.740.105. Na koniec 2010 r. dochody zostały zrealizowane w kwocie 70.837.354,25 zł, co stanowiło 94,1% wykonania planu rocznego, z tego dochody bieżące stanowiły kwotę 65.726.997,06 zł - 100,5%, dochody majątkowe zostały wykonane w wysokości 5.110.357,19 zł - 51,8%. Niskie wykonanie planów majątkowych spowodowane było realizacją niższych niż planowano dochody ze sprzedaży majątku, dochody z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, nie zrealizowało dochodów zapisanych jako środki z Unii Europejskiej na realizację zadania związanego z rozbudową infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego. Następnie Kierownik Wydziału Finansowego omówił realizację dochodów i wydatków przez poszczególne jednostki organizacyjne miasta, przedstawił strukturę dochodów i wydatków budżetowych poszczególnych działów, stwierdził, że prawie 80% ogółu dochodów było wykonanych w działach klasyfikacji budżetowej: 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem; 852 - Pomoc społeczna; 758 - Różne rozliczenia, w którym realizowane są dochody z tytuły wpływów z subwencji oświatowej i subwencji wyrównawczej. Omówił poszczególne działy. Następnie Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił plan wydatków budżetowych. Na koniec 2010 r. plan wydatków budżetu miasta został wykonany na kwotę 79.604.171,45 zł - 92,6%., z tego wydatki bieżące zostały wykonane w kwocie 65.914.897,03 zł, wydatki majątkowe - 13.689.274,42 zł. Omówił realizację wydatków w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej. Na pierwszym miejscu znajdują się wydatki Urzędu Miejskiego - prawie 38 mln zł, potem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej - ponad 14 mln zł, następnie jednostek oświatowych - szkół, przedszkoli, gimnazjów. Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił zadania inwestycyjne realizowane w 2010 r., ze szczególnym uwzględnieniem budowy drogi powiatowej i dróg gminnych w Augustowie /Tytoniowa, Komunalna, 1 Pułku Ułanów Krechowieckich/, budowy hali sportowej i boiska, przebudowy istniejącego obiektu dydaktycznego przy Szkole Podstawowej Nr 4, rozbudowy turystyki transgranicznej poprzez renowację parku przyrodoleczniczego w Druskienikach i Rynku Zygmunta Augusta w Augustowie, budowy kompleksu sportowego „Moje Boisko - Orlik 2012” przy Zespole Szkół Samorządowych, zakupu specjalistycznego samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Przedstawił strukturę wydatków. Największy udział miał dział 801 - Oświata i wychowanie, następnie wydatki działu 852 - Pomoc społeczna, dział 750 - Administracja publiczna, dział 600 - Transport i łączność. Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił przychody, rozchody, stan zobowiązań. Miasto w trakcie realizacji budżetu za 2010 r. w sposób terminowy wywiązywało się ze wszystkich swoich zobowiązań, zarówno ze spłaty kredytów, pożyczek, wykupu obligacji, nie występowały żadne zobowiązania wymagalne, nie zaistniała groźba utraty płynności finansowej. Kierownik Wydziału Finansowego omówił stan zadłużenia na koniec 2010 r. Następnie przedstawił informację o stanie mienia komunalnego, która jest integralną częścią sprawozdania z wykonania budżetu miasta, składa się z bloków tematycznych.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM otworzył dyskusję.

Pani Radna Anna Szałwińska - zapytała o stan środków z Unii Europejskiej?

Pan Radosław Czerwiński - Kierownik Wydziału Finansowego UM odpowiedział, że środki pochodzą z realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na modernizacji Rynku Zygmunta Augusta, projektów nieinwestycyjnych realizowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej i Urząd Miejski, rozwoju infrastruktury transgranicznej i współpracy kulturalnej w Druskienikach i Augustowie.

Pan Radny Bogusław Samel - powiedział, że pracownicy to wydatki i koszty. Zapytał, ile jest etatów w Urzędzie Miejskim? Stwierdził, że czasem wystarczy zatrudnić kilku wartościowych pracowników. W Augustowie jest za mało imprez kulturalnych. O bylejakości Augustowa świadczy stan targowiska miejskiego, wygląd budynku zajmowanego przez USC. Budżet miasta w 2010 r. został wykonany najmniejszym wysiłkiem. Kiedyś było za dużo polityki, dzisiaj obecna koalicja za mało robi, niewielką inicjatywę wykazują parlamentarzyści. Status miasta uzdrowiskowego - miasta emerytów i rencistów, wisi na włosku.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta omówił strukturę organizacyjną Urzędu Miejskiego, w którym łącznie z Burmistrzami i Ochotniczą Strażą Pożarna zatrudnionych jest 82 pracowników. Za wszystkie etaty odpowiada Burmistrz Miasta.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poparł wypowiedź Pana Radnego Bogusława Samela. Zwrócił uwagę na stagnację w realizacji zadań inwestycyjnych, brak pozyskiwania środków z Unii Europejskiej. Ościenne miejscowości starają się o pieniądze z zewnątrz, budują inwestycje, np. w Nowince powstają oczyszczalnie przydomowe. Budżet Gminy Nowinka wynosi 40 mln zł. Następnie zwrócił uwagę, iż w placówkach oświatowych zarządzanych przez Miasto planowane są zwolnienia nauczycieli. Pieniądze z subwencji oświatowej wpłynęłyby do kasy miejskiej, gdyby Gimnazjum Nr 4 było zarządzane przez Miasto. Poprosił o przedstawienie struktury organizacyjnej wszystkich placówek oświatowych w Augustowie.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, że budżet Gminy Nowinka wcale nie wynosi 40 mln zł., inwestycja związana z budową oczyszczalni przydomowych w całości jest finansowana z budżetu państwa. Na funkcjonowanie Gimnazjum Nr 4 budżet miasta nie wydaje żadnych pieniędzy, zgodnie z prawem subwencję oświatową otrzymuje Starostwo Powiatowe. Burmistrz Miasta powiedział, że w Zespole Szkół Samorządowych nauczyciele nie stracą pracy, ale zwolnienia mogą dotyczyć pracowników administracji, poszukiwane będą również inne oszczędności w szkołach. Burmistrz Miasta zaproponował zapoznanie się ze strukturą organizacyjną placówek oświatowych.

Pan Radny Zbigniew Huszcza zwrócił uwagę na harmonogram zadań inwestycyjnych, które były planowane na 2010 r. Pomoc społeczna, oświata to bardzo ważne zadania, którymi zajmuje się Miasto, natomiast zawsze jest tak, że zadania inwestycyjne świadczą o rozwoju miasta. Dobrze stało się, że nie została realizowana inwestycja dotycząca kompleksu sportowo-rekreacyjnego nad jeziorem Necko, ponieważ trzeba było wziąć 20 mln zł kredytu. Inwestycja przynosiłaby co roku straty. Miasto powinno czynić starania pozyskania środków zewnętrznych, które byłyby lokowane w miejsca dające miastu rozwój. Warto byłoby zapoznać się z danymi, ile pieniędzy dokładają Suwałki do pływalni, czy inwestycja była opłacalna? Augustów tkwił w marazmie przez 2 lata, gdyby była dobra współpraca, to inwestycja byłaby wybudowana w 50%. Pan Radny Zbigniew Huszcza zapytał, jakich zaplanowanych inwestycji nie udało się zrealizować w 2010 r. Poruszył sprawę renowacji Parku przy Starej Poczcie, termomodernizacji Przedszkola Nr 6, nadbudowy poddasza budynku przy ul. Armii Krajowej, budowy drogi wewnętrznej przy ul.Sucharskiego.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odpowiedział, że tylko nie udało się zrealizować budowy ww. kompleksu sportowo-rekreacyjnego. Zadanie dotyczące parku przy Starej Poczcie dotyczyło sporządzenia dokumentacji. Przedszkole Nr 6 zostało ocieplone, dodatkowo została zrobiona kuchnia. Nadbudowa poddasza nie została zrealizowana z uwagi na zbyt wysokie koszty związane z remontem całego budynku, po wykonaniu ekspertyzy technicznej. Droga wewnętrzna przy ul. Sucharskiego jest już zgłoszona do odbioru.

Pani Radna Anna Dźwilewska zwróciła uwagę na rosnące zadłużenie miasta dot. czynszów lokali mieszkalnych.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, że zadłużenie miasta wzrasta, gdyż osoby z lokali komunalnych, które przeniosły się do lokali socjalnych, nie opłacają czynszu.

Pani Radna Anna Dźwilewska zwróciła uwagę na brak ogłoszenia o możliwości wypożyczania figur szachowych z Miejskiego Domu Kultury do gry planszowej na Rynku Zygmunta Augusta. Poprosiła o wyjaśnienie zapisu dotyczącego usług wodno-melioracyjnych przy placu zabaw. Jakie pomieszczenie wynajmuje Miasto w budynku przy ul. Słowackiego? Poprosiła o wyjaśnienie zapisu w informacji o stanie mienia komunalnego na temat przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, ponieważ wpływy z tego tytułu do kasy miejskiej nie są wysokie.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że Miasto wynajmowało lokal na magazyny w budynku zajmowanym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Budynek ten nie jest już wynajmowany. Wpływy do kasy miejskiej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie są wysokie z uwagi na wysokość udzielanej bonifikaty. Miasto proponowało gminie żydowskiej zamianę gruntów w zamian za opiekę nad cmentarzem żydowskim, ale nie wyrażono na to zgody. Miasto opiekuje się już również pomnikiem żydowskim przy ul.Waryńskiego, jest zawarte stosowne porozumienie między stronami.

Pani Radna Anna Szałwińska zapytała, czy istnieje jakieś niebezpieczeństwo związane ze spłatą kredytów zaciągniętych przez Miasto?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że kredyty były zaciągane w różnych latach i są spłacane w terminie. Omówił sytuację finansową miasta, pozyskiwanie środków zewnętrznych, wyniki ostatnich rozmów w Urzędzie Marszałkowskim.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM odczytał uchwałę Nr RIO.V-00321-17/11 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dn. 8 kwietnia 2011 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Augustowa sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2010 rok - /w załączeniu do niniejszego protokołu/. Następnie poddał pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Augustowa za 2010 r.

Komisja do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Augustowa za 2010 r. zaopiniowała pozytywnie 5 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy braku głosów wstrzymujących się.

Komisja Uzdrowiskowa RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Augustowa za 2010 r. zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Ad.pkt 2

Komisja do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM i Komisja Uzdrowiskowa RM zapoznały się ze sprawozdaniem finansowym miasta Augustowa za 2010 rok.

Pan Radosław Czerwiński - Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił sprawozdanie finansowe miasta Augustowa za 2010 r., wyjaśnił, że obowiązek ten wynika z ustawy o finansach publicznych. Sprawozdanie finansowe to stan środków finansowych na koniec 2010 r. i porównanie tego stanu z rokiem ubiegłym, składa się z następujących elementów:

- bilansu z wykonania budżetu miasta,

- zbiorczego bilansu jednostek budżetowych,

- zbiorczego bilansu zakładu budżetowego,

- zbiorczego rachunku zysków i strat jednostek budżetowych,

- zbiorczego rachunku zysków i strat samorządowych zakładu budżetowego,

- zbiorczego zestawienia zmian w funduszu jednostek budżetowych,

- zbiorczego zestawienia zmian w funduszu zakładu budżetowego.

Ad.pkt 3

Pan Marek Sadowski - inspektor Wydziału Architektury i Planowania Przestrzennego UM przedstawił Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustów - „Ślepsk I”, obejmujący zachodnią część miasta, o powierzchni ok. 79 ha. Przedstawił wykaz uwag złożonych do projektu przedmiotowego planu nieuwzględnionych przez Burmistrza Miasta.

Po przeprowadzonej dyskusji, Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie.

Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Ślepsk” zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 6 glosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 4

Pani Radna Anna Szałwińska zwróciła uwagę na konieczność uporządkowania terenu nad jeziorem Necko przy byłym ośrodku ZMS.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy istnieją jakieś formy nacisku w kwestii uporządkowania znajdujących się na ww. terenie pomostów?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, że nad jeziorem Necko plażę Bielnik administruje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, w najbliższym czasie będą uruchomione toalety, zostaną dostawione kosze na śmieci. Natomiast wejście na obcy teren i koszenie trawy wymaga zgody.

Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM po przeprowadzonej dyskusji, w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania postanowiła jednogłośnie, 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, zwrócić się z wnioskiem do Burmistrza Miasta o wystąpienie na piśmie do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zbadanie tej sprawy, czyją własnością są pomosty, kto jest odpowiedzialny za ich uporządkowanie?

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RMzwrócił się z prośbą o wyjaśnienie problemu mieszkańców ulicy Wspólnej i okolic dotyczącego dostępu do Kanału Augustowskiego.

Pani Radna Anna Dźwilewska zwróciła się z prośbą o uporządkowanie ww. terenu, wycięcie krzaków, które miały być wycięte do końca maja br.

Pan Radny Bogusław Samel zaproponował zachęcenie mieszkańców, aby wykazali się społeczną inicjatywą w pracach na rzecz swojej dzielnicy.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RMstwierdził, że na uporządkowanie terenu potrzebne są środki finansowe. Poparł propozycję dot. uaktywnienia mieszkańców.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że przejście do Kanału Augustowskiego nadal funkcjonuje, teren został uporządkowany, krzaki są wycięte.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM powiedział, że wolą Komisji na ostatnim posiedzeniu było zapoznanie się ze stanem aktualnym dokumentacji i prac związanych z budową kanalizacji sanitarnej w ul. 3 Maja. Udzielił głosu Panu Józefowi Górskiemu - Kierownikowi Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że w 2011 r. zadanie obejmowało wykonanie kanalizacji sanitarnej na odcinku od ul. Klilińskiego do ul. Hożej, z przyłączami do poszczególnych posesji plus kilka przyłączy wodociągowych. To zadanie zostało zrealizowane, przedsiębiorstwo Ekolobud zgłosiło inwestycję do odbioru, który odbędzie się 16 czerwca br. Zadanie zostało zrealizowane na podstawie określonego dokumentu podpisanego 22 listopada 2010 r. pomiędzy Powiatem Augustowskim, a Gmina Miastem Augustów. Chodziło o udostępnienie pasa drogowego drogi powiatowej ul. 3 Maja. Porozumienie podaje również okres realizacji przebudowy ul.3 Maja na odcinku od ul. Mostowej do ul. Hożej, czyli infrastruktura techniczna w postaci linii energetycznych, przebudowa na kablowe, budowa kanalizacji deszczowej i nawierzchnie wszystkich elementów pasa drogowego. Zgodnie z tym porozumieniem realizacja ww. zakresu jest zaplanowana na lata 2011, 2012, 2013, ponadto warunkiem realizacji robót jest uzyskanie dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Stan techniczny ul. 3 Maja jest fatalny, należałoby poczynić określone kroki w celu przygotowania dokumentacji projektowej na odcinek od ul. Hożej do ronda Marconiego. Najwłaściwszym rozwiązaniem byłaby przebudowa ul. 3 Maja na jej całym odcinku, czyli od ul. Mostowej do ronda Marconiego, z włączeniem ul. Ogrodowej, na która jest opracowana dokumentacja projektowa, łącznie z decyzją - pozwolenie na budowę.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM zapytał, jakich robót dotyczyło Porozumienie ze Starostwem Powiatowym z 2009 r. na temat zajęcia pasa drogowego. Czy obecnie były prowadzone rozmowy ze Starostwem Powiatowym w sprawie realizacji całego odcinka ulicy? Czy trwają jakieś prace dokumentacyjne?

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UMwyjaśnił, że porozumienie dotyczyło realizacji całego zakresu robót na odcinku od ul. Mostowej do ul. Hożej, który jest planowany do wykonania godnie z dokumentacją. Przy przyjęciu założenia, iż należałoby przebudować ul. 3 Maja na jej całym odcinku, to trzeba opracować dokumentację na odcinek od ul. Hożej do ronda Marconiego. Posiadając dokumentację i pozwolenie na budowę można rozszerzyć zakres prac ul. 3 Maja o ul. Ogrodową, na którą jest opracowana dokumentacja projektowa i jest ważne pozwolenie na budowę. Niezbędne środki na realizację zadania są wysokie. Po wielu symulacjach koszty dwóch ulic wynoszą 6.348.600 zł. Na odcinku od ul. Mostowej do ul. Ks.Ściegiennego wszystkie elementy pasa drogowego są z nawierzchni kamiennych, od ul. Ks. Ściegiennego do ul. Hożej nawierzchnia jest z asfaltobetonu, nawierzchnie chodników i zatok - kostka i płyta chodnikowa, na ul. Ogrodowej - asfaltobeton, nawierzchnia chodników i zatok - kostka i płyta chodnikowa. Aby ogłosić procedurę przetargową na wykonanie dokumentacji, trzeba mieć przed wszystkim pieniądze i środki. W pozycji - dokumentacja dotycząca przyszłych inwestycji jest zarezerwowana kwota 50.000 zł. Przy założeniu, że pieniądze przeznaczy się tylko na tę dokumentację, to będzie ich i tak za mało. Aby ogłosić przetarg, trzeba mieć określone warunki, przede wszystkim techniczne, należy przebudować określone urządzenia, szczególnie energetyczne - oświetlenie, będące po stronie Miasta, i linię komunalną będącą własnością PGA Dystrybucja, o partycypację w kosztach wystąpił Pan Burmistrz. Urząd Miejski na przebudowę oświetlenia posiada warunki techniczne i oczekuje na wydanie warunków technicznych na przebudowę linii komunalnych i być może o dofinansowanie określonego zakresu robót. Nie ma potrzeby budowy kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, telekomunikacyjnej.

Pan Radny Bogusław Samel zwrócił uwagę, zgodnie z porozumieniem ze Starostwem Powiatowym część zadań należy do Miasta, część do Powiatu, jak przedstawiona jest sprawa dokumentacji?

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UMwyjaśnił, że w porozumieniu mówi się o dokumentacji na realizację zadania w zakresie ul. 3 Maja na odcinku od ul. Mostowej do ul. Hożej i na to zadanie jest dokumentacja. Nie ma co liczyć na Starostwo Powiatowe w kwestii sporządzenia potrzebnej dokumentacji, inicjatywa musiałaby być po stronie Miasta.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zaproponował, aby za pieniądze potrzebne na dokumentacje ulic w mieście zrobić jedną - dotyczącą ul. 3 Maja. Po co wydawać setki tysięcy złotych na dokumentacje, które pójdą do szuflady i po jakimś czasie stracą ważność?

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że Miasto działa w taki sposób, aby dokumentacje nie straciły ważności. Przykładem jest kompleks ulic: Rosiczkowa, Goryczkowa, Miłkowa, Groszkowa. W 2009 r. została opracowana dokumentacja projektowa, na 2011 r. został złożony wniosek na „schetynówki”. Miasto nie zakwalifikowało się i nie otrzymało dofinansowania, jednak to zadanie zostało wpisane do budżetu i jest realizowane. Na dokumentację przebudowy Rynku Zygmunta Augusta została zapisana w budżecie kwota w wysokości 90.000 zł, ale w Wieloletniej Prognozie Finansowej to zadanie jest wskazane do realizacji w latach 2012-2013.

Pan Radny Bogusław Samel zaproponował, aby na sesji Rady Miejskiej zostały ustalone priorytety, czym radni mają zajmować się w swojej pracy. Miasto jest biedne i nie zaspokoi potrzeb mieszkańców, ustalając priorytety należy brać pod uwagę potrzeby mieszkańców. Komisja powinna zobowiązać urzędników do pracy nad ustaleniem celu rozwoju Augustowa.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę na potrzebę wyboru celu, w jakim kierunku ma rozwijać się Augustów - miasto turystyczne. Celem Miasta przede wszystkim powinni być jego mieszkańcy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że należy określić priorytety, dokonać wyboru ww. kierunków rozwoju miasta w poszczególnych dziedzinach życia. Zaproponował rozpoczęcie prac nad Strategią Rozwoju Miasta Augustowa, aby została uszczegółowiona, uaktualniona, sprecyzowana. Rada Miejska powinna opracować szczegółową koncepcję rozwoju miasta. Zaproponował, aby Komisja zwróciła się do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały intencyjnej zmierzającej do uaktualnienia ww. Strategii. Następnie poruszył problem bezprawnie ogradzanych jezior. Zwrócił uwagę na wystające studnie rewizyjne na drodze pomiędzy ul. Elektryczną a sygnalizacją świetlną ul.Sejneńskiej.

Pani Radna Anna Dźwilewska powiedział, że pamiątkowa tablica znajdująca się przy śluzie obok Zarządu Wodnego przy ul. 29 Listopada wymaga renowacji, niezbędne jest pomalowanie liter, zwróciła uwagę na potrzebę sprzątnięcia przystanku autobusowego. Zapytała, czy został rozpisany projekt na targowisko miejskie, czy trwają prace dotyczące lokalizacji nowego cmentarza.

Pani Radna Krystyna Wilczewska zwróciła się z wnioskiem o przedstawienie zasad sprzedaży nieruchomości.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM powiedział, że jeżeli przy drodze krajowej znajduje się miejski przystanek, to zatokę autobusową też mogą posprzątać służby firmy Necko. Sam przystanek i jego otoczenie powinny być czyste.

Pan Radny Bogusław Samel zaproponował zapoznanie się z opracowanymi dokumentacjami technicznymi, które znajdują się w Urzędzie Miejskim. Zwrócił się również z wnioskiem o zapoznanie Komisji z ilością złożonych aplikacji o dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych, czy w tej kwestii jest współpraca z innymi jednostkami.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM powiedział, że ogromnym sukcesem będzie zrealizowanie chociażby niewielkiego procenta opracowanych zadań. Zaproponował, aby ustaleniem priorytetów zajmowali się fachowcy, ponieważ radni mogą nie wiedzieć, jakie zadania są najważniejsze w sensie pozyskiwania funduszy z zewnątrz. Jeżeli Komisja sformułuje swoje oczekiwania w stosunku do Rady Miejskiej, do uchwał i ich wykonania, to najpierw sama powinna widzieć ten cel, np. na dzisiejszym posiedzeniu Komisja postanowiła zwrócić się do Burmistrza Miasta o wystąpienie do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zbadanie sprawy pomostów przy byłym ośrodku ZMS. Radni nie muszą sami wyjaśniać wielu różnych kwestii, mogą prosić, zobowiązywać, wręcz podejmować uchwały. Jeżeli Komisja chciałaby podjąć działania, które mogłyby określić cele, to powinna znać potrzeby mieszkańców, mogłaby również przenieść tę kwestię na forum Rady Miejskiej, aby takie informacje wpływały do Rady Miejskiej. Po złożeniu informacji trzeba będzie dokonać ich analizy i wskazać priorytety, określić cele ze względu na programy unijne, itd.

Po przeprowadzonej dyskusji, Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM zobowiązała Pan Dariusza Górnego - Przewodniczącego Komisji do przedstawienia na sesji Rady Miejskiej wniosków z dzisiejszego posiedzenia Komisji.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący

Komisji ds.Urbanistyki,

Ochrony Środowiska, Rolnictwa

i Komunalizacji Mienia RM

/Dariusz Górny/

Zastępca Przewodniczącego

Komisji Uzdrowiskowej RM

/Bożenna Alicja Ziemak/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2011-06-30

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2011-06-30