Protokół nr 14/12 ze wspól. posiedz. Kom. B i F i Kom. Uzdrow. z dn. 30 maja 2012 r.

PROTOKÓŁ NR 7/12

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów RM
i Komisji Uzdrowiskowej RM

z dnia 30 maja 2012 r.

Obecni członkowie Komisji – wg załączonej listy obecności.

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

- Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta Augustowa,

- Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta Augustowa,

- Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta,

- Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM.

Porządek posiedzenia:

1. Wyrażenie opinii w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2011 rok.

2. Sprawy różne.

Wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów RM i Komisji Uzdrowiskowej RM otworzyła Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM w Augustowie.

Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad. pkt 1

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta złożyła sprawozdanie
z wykonania budżetu miasta za 2011 rok. Plan dochodów po zwiększeniu w trakcie roku wyniósł 73.212 762 zł i został wykonany w 96,5%. Wydatki budżetu miasta po zwiększeniu w trakcie roku wyniosły 78 058 664 zł. Wydatki bieżące stanowiły 88,6% ogółu wydatków a majątkowe 11,4%. Następnie omówiła przychody, rozchody i stan zobowiązań. Na koniec 2011 roku planowane wydatki były wyższe od dochodów o 4 845 902 zł. Faktyczny deficyt wyniósł 3 835 654, 97 zł. Pani Skarbnik przedstawiła również limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2011. Pani Skarbnik przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej Zespół w Suwałkach, która zaopiniowała pozytywnie przedłożone przez Burmistrza Miasta Augustowa sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2011 rok. Pani Skarbnik zwróciła uwagę, iż wydatki na oświatę z roku na rok są coraz wyższe i są one bardzo dużym obciążeniem dla budżetu miasta.

Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił sprawozdanie finansowe Miasta Augustowa za 2011 rok, które składa się z następujących elementów:

- bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego /aktywa
i pasywa/;

- rachunku zysków i strat /nowy element dostosowujący sprawozdanie do wytycznych Eurostatu/;

- zestawienia zmian w funduszu jednostek miejskich.

Pan Radny Zbigniew Huszcza zacytował swoją wypowiedź z sesji Rady Miejskiej z dnia 14 lutego 2011 r.: „Pan Radny Zbigniew Huszcza zwrócił uwagę na sprawy, które poruszał na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej, iż budżet miasta na 2011 rok nie jest okazały pod względem inwestycyjnym. Powiedział, że członkowie Komisji poruszyli bardzo ważny aspekt, który podnosił w swoim wystąpieniu również Pan Burmistrz, iż należy zrobić wszystko w kwestii pozyskania środków finansowych na rozbudowę infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego, aby Miasto musiało jak najmniej dołożyć do tej inwestycji. Stąd też zostały zgłoszone uwagi w sprawie zmiany zakresu projektu. Druga sprawa, budząca od wielu lat emocje wśród radnych, dotyczy budowy ul. 3 Maja. Jeżeli radni uważają, że w 2011 r. konieczna jest budowa kanalizacji w ulicy, to trzeba zrobić wszystko, aby w 2012 r. inwestycja została dokończona, ulica przebudowana na całej długości i odtworzona nawierzchnia. Pan Radny Zbigniew Huszcza powiedział, że w 2011 r. w ramach środków przewidzianych na dokumentację dotyczącą przyszłych inwestycji byłaby zrobiona dokumentacja od ul. Hożej do ronda Marconiego, a także ważne jest zawarcie stosownego porozumienia ze Starostwem Powiatowym celem zagwarantowania w budżetach środków finansowych na 2012 rok.” Pan Radny przypomniał, że
w zeszłym roku udzielił kredytu zaufania Panu Burmistrzowi, ale tylko pod warunkiem, że powyższe zostanie wykonane. Niestety tak się nie stało. Na rozbudowę strefy Kanału Augustowskiego Miasto pozyskało kwotę 10 mln zł,
a można było pozyskać znacznie więcej, bo aż 21 mln zł. W ramach tej inwestycji przy dobrze napisanym wniosku można było również starać się
o zrealizowanie ul. 3 Maja, ale najpierw trzeba wykonać dokumentację. Miasto wspólnie ze Starostwem Powiatowym mogło starać się o wykonanie ul. 3 Maja, ale niestety w tej sprawie wiele się nie zmieniło.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta stwierdził, iż wykonanie ul. 3 Maja to koszt ok. 7 mln zł, co przy 30% dofinansowaniu z tzw. „schetynówek” wiele nie zmienia, ponieważ inwestycja byłaby tak kosztowna, że Miasta nie byłoby na nią stać.

Pan Radny Kazimierz Huszcza zauważył, że warunkiem starania się
o środki zewnętrzne jest dokumentacja, którą powinno się wykonać.

Pani Radna Anna Urban stwierdziła, iż nie zgadza się z tym, aby winą za kryzys budżetu miasta obarczać tylko oświatę. Nie tylko oświata pochłania olbrzymie wydatki, ale również są to wydatki związane z utrzymaniem Urzędu Miejskiego, czy pływalni. Poza oświatą oszczędności należy szukać również
w innych działach budżetu miasta.

Pan Radny Zbigniew Huszcza stwierdził, iż możliwość tworzenia 30 – osobowych klas w ramach oszczędności jest olbrzymim nieporozumieniem. Praca z tak przeładowaną klasą jest bardzo trudna i nie ma nic wspólnego
z higieną pracy. Klasy powinny liczyć 20 osób, bo nawet 25 uczniów w klasie to zbyt wiele.

Pani Radna Ewa Perkowska stwierdziła, że tak przeładowane klasy nie przyniosą żadnych oszczędności, ponieważ pojawi się konieczność organizowania zajęć wyrównawczych.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz stwierdziła, iż w szkołach nie powinno się dopuszczać do wypłaty tzw. 14 pensji, ponieważ jest to płacenie za nic i jest pewnego rodzaju demoralizujące.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta zgodził się, że
w szkołach nie powinno dochodzić do sytuacji, gdy wypłacana jest 14 pensja. Nagrodą za dobrą pracę nauczyciela jest dodatek motywacyjny. Pan Burmistrz stwierdził, że faktycznie klasy nigdy nie liczą, aż tyle osób, wprowadzone zmiany dopuszczają jedynie taką możliwość.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz przypomniała, iż za chwilę pojawi się nowa transza pieniędzy unijnych i dlatego trzeba przygotowywać dokumentację, aby móc z nich skorzystać.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, iż Miasto ma przygotowaną dokumentację na złożenie 30 wniosków na realizację zadań z udziałem środków zewnętrznych.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta stwierdziła, iż wzrost kosztów funkcjonowania Miasta jest ogromny. W zeszłym roku do oświaty trzeba było dołożyć 17 mln zł, do tego dochodzą wysokie koszty utrzymania dróg, czy oświetlenia ulicznego i są to zadania obowiązkowe, które Miasto musi zrealizować. Inwestycje nie są obowiązkowe, i jeśli gminy na nie nie stać to nie są realizowane. Zadłużenie Miasta wynosi 46%, co wiąże się z faktem, iż nie otrzymamy żadnego kredytu. Inwestycje można również realizować z kredytów lub pieniędzy pochodzących ze sprzedaży majątku, ale w zeszłym roku wpływy
z tego tytułu wyniosły 681 tys. zł. Miasto znalazło się w sytuacji konieczności spłaty zaciągniętych zobowiązań.

Pan Radny Zbigniew Huszcza zwrócił uwagę, iż na samorządy nakłada się coraz więcej obowiązków w ślad, za czym nie idą wystarczające środki finansowe. Dotacje z budżetu państwa nie pokrywają w pełni zapotrzebowania. Miasto działa w różnego rodzaju związkach takich jak chociażby Związek Gmin Uzdrowiskowych, czy Związek Komunalny Biebrza, które powinny protestować przeciwko takiej sytuacji.

Komisja Uzdrowiskowa RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania wyraziła pozytywną opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2011 rok 3 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy
1 głosie wstrzymującym się.

Komisja Budżetu i Finansów RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania wyraziła pozytywną opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2011 rok 1 głosem za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się.

Ad. pkt 2

Pani Radna Ewa Perkowska zapytała, czy pomiędzy Miastem
a Powiatem zostanie podpisane porozumienie w sprawie przyjęcia od Powiatu zadań w zakresie prowadzenia powiatowej biblioteki publicznej?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że ww. porozumienie zostanie podpisane. Powiat na realizację tego zadania przekaże nam 5 tys. zł.

Pani Radna Anna Urban zapytała, czy na najbliższej sesji będzie wprowadzony projekt uchwały w sprawie przekazania Starostwu Powiatowemu dotacji na modernizację ulic: Młodości i Kwaśnej?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że ww. sprawa zostanie wprowadzona do porządku obrad najbliższej sesji.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Ewa Szczepańska/ Przewodnicząca

Komisji Budżetu i Finansów RM

/Bożenna Ziemak/

Wiceprzewodnicząca

Komisji Uzdrowiskowej RM

/Bożenna Ziemak/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2012-06-18

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2012-06-18