Protokól nr XIX z sesji RM z dn. 16-11-12

P R O T O K Ó Ł NR XIX/12

z obrad XIX sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Augustowie, ul. 3 Maja 60

w dniu 16 listopada 2012 r.

W obradach sesji wzięło udział 20 radnych – lista obecności w załączeniu. /zał. nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- kierownicy jednostek organizacyjnych miasta,

- goście,

- mieszkańcy,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 8.04

i zakończono o 10.05

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Interpelacje radnych.

4. Wybór Przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie:

a) wybór Komisji Skrutacyjnej 4-osobowej z przedstawicieli wszystkich Klubów RM,

b) zgłaszanie kandydatów na stanowisko przewodniczącego Rady Miejskiej,

c) głosowanie,

d) ogłoszenie wyników głosowania przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej,

e) podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej.

5. Odpowiedzi na interpelacje.

6. Zapytania i wolne wnioski.

7. Zamknięcie obrad.

Ad. pkt 1

Obrady XIX sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej. Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 20 radnych, co stanowi o prawomocności obrad. Powitał: zaproszonych gości, Państwa Radnych, Pan Kazimierza Kożuchowskiego – Burmistrza Miasta, Panią Izabelę Piasecką – Zastępcę Burmistrza Miasta Augustowa, pracowników Urzędu Miejskiego.

Ad. pkt 2

Pan Wiesław Jeruć –Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że dzisiejsza sesja Rady Miejskiej została zwołana w trybie par. 11 ust. 7 Statutu Miasta, czyli na wniosek, co najmniej ¼ składu osobowego ustawowego składu Rady Miejskiej. Wniosek złożyli członkowie Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości. /zał. nr 2/

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie 20 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. /zał. nr 3/

Ad. pkt 3

Interpelacje radnych

Pani Radna Anna Szałwińska zapytała, na jakiej podstawie zostało cofnięte dofinansowanie na obiady z tzw. puli dyrektorskiej, we wszystkich szkołach? Powiedziała, że rozmowy z rodzicami na ten temat były bardzo przykre.

Pan Radny Zbigniew Huszcza poinformował, że Zarząd Województwa Podlaskiego podzielił ostatnie już pieniądze przewidziane na lata 2007 – 2013. Rozdysponowano kwotę 100.300.000 zł i wśród beneficjentów nie znalazł się Augustów. Pan Radny wymienił wszystkie gminy, które skorzystały z ww. środków i były to: Suwałki, Mielnik, Białystok, Giby, Łomża, Grajewo, Supraśl.

Pan Radny zaznaczył, że można było uzyskać dofinansowanie na poziomie 90% wartości inwestycji. Pan Radny poprosił Pana Burmistrza o komentarz w tej sprawie.

Pan Radny Tomasz Dobkowski dodał do wypowiedzi Pana Radnego, że wszystkie projekty zostały zaakceptowane bez punktacji i wystarczyło tylko przejść ocenę merytoryczną i wszyscy otrzymali pieniądze.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że przetarg na prowadzenie stołówki w Zespole Szkół Samorządowych został ogłoszony wcześniej niż przetarg organizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej na dożywianie uczniów w szkołach. W specyfikacji przetargowej, zdaniem Pana Radnego, niezgodnie z prawem, zaznaczono, że w przetargu mogą brać udział jedynie firmy, które mają prawo do dysponowania stołówką w danej szkole. Taka sytuacja powoduje, że tak naprawdę w przetargu może wziąć udział tylko jedna osoba, czyli ta, która ma prawo do dysponowania lokalem. Z tego wynika, że tak naprawdę nie ma potrzeby organizowania przetargu. Pan Radny określił całą sytuację jako patologiczną, ponieważ przetarg publiczny organizuje się po to, aby mogło w nim startować jak najwięcej oferentów, ponieważ tylko wówczas można wynegocjować najlepszą cenę. Pan Radny poprosił, aby Pan Burmistrz odniósł się do tej sprawy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że również wnosi interpelację do Pana Burmistrza w sprawie stołówki w Zespole Szkół Samorządowych, ponieważ to Pan Burmistrz sprawuje nadzór nad działalnością szkoły, a co za tym idzie, stołówki. Pan Radny poinformował, że Zespół Kontrolujący Komisji Rewizyjnej przeprowadził kontrolę i sporządził protokół, z którego wynika, że sytuacja w Zespole Szkół Samorządowych, jeżeli chodzi o stołówkę, jest bardzo zła, ponieważ nie dopełniono wymogów formalnych i prawnych. Podczas kontroli zwrócono uwagę na następujące nieprawidłowości:

- pracownicy stołówki dostali wypowiedzenia umów o pracę, gdzie jako powód podano likwidację stołówki, tymczasem nie ma żadnego dokumentu, który by ten fakt potwierdzał /zgody Rady Miejskiej, Zarządzenia Burmistrza, czy zgody Rady Pedagogicznej, która dokonałaby stosownych zmian w statucie szkoły/;

- mimo tak wielu nieprawidłowości ogłoszono przetarg na prowadzenie stołówki i oferty można składać do 22 listopada 2012 r. Pomimo tylu wątpliwości podejmowane są daleko idące działania, z których nie będzie można już się wycofać. Pan Burmistrz, w porozumieniu z Kierownikiem Wydziału Edukacji UM i Dyrektorem Szkoły, nie podjął próby restrukturyzacji stołówki. Pan Radny poprosił, aby Pan Burmistrz odniósł się do tej sprawy.

Pan Radny zapytał o plan restrukturyzacji PT „Necko” sp. z o.o. i ilu ludzi do tej pory zwolniono z pracy? Z jakie działalności już zrezygnowano, i jakie są plany co do wygaszenia kolejnych aktywności tego przedsiębiorstwa?

Pan Radny poruszył sprawę targowiska, a właściwie jego niefunkcjonowania przy ul. Wypusty. Pan Radny zauważył, że przy ul. Wypusty nikt nie handluje. Pan Radny zgłosił wniosek o rozważenie zmiany opłaty targowej do czerwca 2013 r. i obniżenie jej nawet o 90%, by ludzie, którzy wynajęli powierzchnie na ul. Wojska Polskiego mieli jakąś rekompensatę
w związku z powstałymi niedogodnościami związanymi z modernizacją targowiska miejskiego. Pan Radny w trakcie tej wypowiedzi usłyszał, że dokonanie zmian opłaty targowej w ciągu roku podatkowego nie jest możliwe. W związku z tym Pan Radny stwierdził, że całą sprawę trzeba dokładnie przemyśleć i zastosować np. ulgę w podatku.

Pan Radny poruszył sprawę schroniska bezdomnych zwierząt
w Radysach. Pan Radny zauważył, że Miasto wydaje na to schronisko
120.000 zł rocznie i powinno sprawować jakiś nadzór nad jego działalnością. Pan Radny poinformował, że docierają do niego sygnały, że w ww. schronisku panuje nosówka, która jest chorobą zakaźną i praktycznie nieuleczalną. Pan Radny zapytał, czy w ramach nadzoru nad ww. zleceniem Pan Burmistrz nie powinien zwrócić się z zapytaniem w tej sprawie do właściwego dla tamtej miejscowości Powiatowego Lekarza Weterynarii. Pan Radny przypomniał, że nie ma możliwości sprawdzenia w internecie, czy pies odłowiony np. na naszym terenie faktycznie znajduje się w schronisku oddalonym od Augustowa prawie
o 100 km.

Pani Radna Małgorzata Grygo poinformowała, iż jest Przewodniczącą Zespołu Kontrolującego stołówkę szkolną z ramienia Komisji Rewizyjnej. Poinformowała, że procedury kontroli do tej pory nie zostały zakończone
i dlatego Pani Przewodnicząca poprosiła o danie jeszcze trochę czasu na dokończenie całej sprawy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski wyraził swoje oburzenie, że w sytuacji dramatycznej, kiedy ludzie tracą pracę, w sytuacji, kiedy również chodzi
o obiady dla dzieci z najbiedniejszych rodzin są podejmowane działania bez odczekania na raport końcowy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej
w Augustowie. Pan Radny stwierdził, że albo Komisja Rewizyjna została powołana do realizacji określonych celów, albo jest martwym ciałem, z którego zdaniem nikt się nie liczy.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej RM poinformowała, że po zakończeniu procedur odnośnie kontroli stołówki szkolnej protokół będzie przedstawiony Przewodniczącemu Rady Miejskiej i odczytany na sesji. Po ustaleniach końcowych zespołu kontrolującego do sprawy będzie można powrócić.

Pan Radny Adam Wysocki ponownie poruszył kwestię oświetlenia ulic
w mieście, a konkretnie ceny, jaka została ustalona w wyniku negocjacji, a nie przetargu. Pan Radny zapytał, czy wynegocjowana cena jest najlepsza, jaką można było uzyskać? Pan Radny zapytał, czy będzie ogłoszony przetarg na dostawę energii, po którym o wynegocjowanej kwocie będzie można powiedzieć, że jest ona najlepszą z możliwych do uzyskania na rynku? Kilka dni temu w Gazecie Wyborczej opublikowano artykuł o zrzeszeniu gmin gdzieś na Śląsku, które wspólnie ogłosiły przetarg i wynegocjowały bardzo wysokie rabaty. Przykładem może tu być Nowa Sól – miasto ok. 40 tysięczne, które
w wyniku tego przetargu uzyskało oszczędności w wysokości 300.000 zł,
w ciągu jednego roku budżetowego.

Pani Radna Małgorzata Grygo jeszcze raz zwróciła się z zapytaniem o posesję przy ul. Kopernika 23, która jest zlokalizowana na przeciwko Przedszkola nr 2. Posesja jest bardzo zaniedbana i nikt się nią nie interesuje. Pani Radna zapytała, czy za tę nieruchomość płacone są podatki i czy można nakłonić jej właściciela, aby ją uporządkował, aby nie psuła wizerunku tej części miasta.

Ad. pkt 4a

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 4 porządku obrad, tj. do wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie. Pan Wiceprzewodniczący zapoznał Państwa Radnych z procedurą wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej, tj.: „Rada Miejska wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady,
w głosowaniu tajnym. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią rady oraz podpisem przewodniczącego obrad. Za oddane głosy uznaje się kartki, na których radni głosowali w sposób zgodny z ustalonymi przed głosowaniem zasadami, całkowicie przekreślone oraz, w których radni nie dokonali żadnych skreśleń, nie dokonali wyboru.”

Pani Krystyna Wierzbińska – Radca Prawny Urzędu Miejskiego poinformowała, że przy tym głosowaniu nie mamy do czynienia z bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Bezwzględna większość będzie miała odniesienie do głosów ważnie oddanych w tym głosowaniu, dlatego bardzo ważne jest, aby Komisja Skrutacyjna na wstępie ustaliła, co będzie uznawane za głos ważnie oddany. Statut Miasta Augustowa reguluje kwestię głosów oddanych, natomiast do Komisji Skrutacyjnej należy ustalenie zasad głosowania i ustalenie w tym, co jest głosem ważnie oddanym, ponieważ to będzie bardzo istotne do ustalenia bezwzględnej większości głosów, która ma odniesienie do głosów ważnie oddanych.

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poinformował, iż Rada Miejska powinna dokonać wyboru Komisji Skrutacyjnej, w 4 – osobowym składzie, po jednym przedstawicielu z każdego z Klubów Radnych Rady Miejskiej. Pan Wiceprzewodniczący poprosił o zgłaszanie kandydatów do pracy w Komisji Skrutacyjnej.

Pan Radny Zbigniew Huszcza zgłosił kandydaturę Pani Radnej Anny Dźwilewskiej na członka Komisji Skrutacyjnej.

Pani Radna Bożenna Ziemak zgłosiła kandydaturę Pani Radnej Anny Szałwińskiej na członka Komisji Skrutacyjnej.

Pan Radny Jarosław Radzio zgłosił kandydaturę Pani Radnej Małgorzaty Grygo na członka Komisji Skrutacyjnej.

Pani Radna Krystyna Wilczewska zgłosiła kandydaturę Pana Radnego Jerzego Dobrowolskiego na członka Komisji Skrutacyjnej.

Zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej dla przeprowadzenia wyborów przewodniczącego Rady Miejskiej.

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zapytał, kto z Państwa Radnych jest za powołaniem Komisji Skrutacyjnej w składzie: Anna Dźwilewska, Anna Szałwińska, Małgorzata Grygo, Jerzy Dobrowolski.
W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za powołaniem Komisji Skrutacyjnej w ww. składzie dla przeprowadzenia wyborów przewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 19 radnych, nikt nie był przeciw, a 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Ad. pkt 4b

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 4b porządku obrad, tj. do zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego Rady Miejskiej. Pan Wiceprzewodniczący poprosił o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Rady Miejskiej.

Pan Radny Bogusław Samel zgłosił kandydaturę Pani Radnej Krystyny Wilczewskiej na stanowisko przewodniczącego Rady Miejskiej.

Pani Krystyna Wierzbińska – Radca Prawny Urzędu Miejskiego powiedziała, że zgodnie z art. 18a ustawy o samorządzie gminnym członkowie komisji rewizyjnej nie mogą pełnić funkcji przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej. Pani Krystyna Wierzbińska stwierdziła, że w tym przypadku, w momencie wyboru, dojdzie do absurdu prawnego, ponieważ osoba, która jest przewodniczącą Komisji Rewizyjnej,
w sytuacji, gdy zostanie wybrana na przewodniczącego /a tak należy zakładać/, będzie jednocześnie pełniła, do momentu złożenia rezygnacji, dwie funkcje
a jest to niezgodne z prawem.

Pani Radna Krystyna Wilczewska wyraziła zgodę na kandydowanie na przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie. Pani Radna stwierdziła, że
w tym przypadku nie widzi sprzeczności z prawem, ponieważ teoretycznie, jeżeli zostanie wybrana na przewodniczącego Rady Miejskiej wówczas złoży rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącej Komisji Rewizyjnej
i z członkostwa w tej Komisji.

Pani Krystyna Wierzbińska – Radca Prawny Urzędu Miejskiego stwierdziła, że rezygnacja Pani Krystyny Wilczewskiej z członkostwa
w Komisji Rewizyjnej, po wyborze jej na przewodniczącego Rady Miejskiej nie rozwiązuje problemu, ponieważ przez pewien czas, do odwołania jej przez Radę Miejską ze składu Komisji Rewizyjnej, będzie pełniła dwie funkcje.

Pani Radna Ewa Perkowska zgłosiła kandydaturę Pani Radnej Anny Urban na stanowisko przewodniczącego Rady Miejskiej.

Pani Radna Anna Urban wyraziła zgodę na kandydowanie na przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie.

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10 minutową przerwę w obradach sesji po to, aby Komisja Skrutacyjna mogła przygotować karty do głosowania.

Ad. pkt 4c

Wznawiając obrady po przerwie Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 4c porządku obrad, tj. do głosowania. Pan Wiceprzewodniczący udzielił głosu Panu Jerzemu Dobrowolskiemu – Przewodniczącemu Komisji Skrutacyjnej.

Pan Jerzy Dobrowolski – Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przedstawił Państwu Radnym zasady głosowania. Poinformował, że aby głos był ważny głosować można tylko na 1 kandydata stawiając znak ”x” przy
1 nazwisku. Postawienie znaku ”x” przy nazwisku więcej niż jednego kandydata lub nie postawienie znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata powoduje nieważność głosu.

Pani Radna Joanna Lisek zgłosiła wniosek formalny o ogłoszenie 10 minutowej przerwy w obradach sesji.

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10 minutową przerwę w obradach sesji.

Wznawiając obrady po przerwie Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Jerzemu Dobrowolskiemu – Przewodniczącemu Komisji Skrutacyjnej.

Pan Jerzy Dobrowolski – Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poinformował, że Państwo Radni przystąpią teraz do głosowania. Pan Przewodniczący poinformował, że każdy z Państwa Radnych po wyczytaniu jego nazwiska podejdzie do urny i odda swój głos.

Państwo Radni przystąpili do głosowania, kolejno podchodząc do urny
i wrzucając do niej karty do głosowania.

Po przeprowadzonym głosowaniu Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10 minutową przerwę
w obradach, aby Komisja Skrutacyjna mogła policzyć głosy.

Ad. pkt 4d

Wznawiając obrady po przerwie Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 4d porządku obrad, tj. do ogłoszenia wyników głosowania przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej. Pan Wiceprzewodniczący udzielił głosu Panu Jerzemu Dobrowolskiemu – Przewodniczącemu Komisji Skrutacyjnej.

Pan Jerzy Dobrowolski – Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej powołanej na XIX sesji Rady Miejskiej w Augustowie do przeprowadzenia głosowania w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie.

Treść protokołu:

„Komisja Skrutacyjna w składzie:

1. Jerzy Dobrowolski – Przewodniczący,

2. Anna Dźwilewska – Członek,

3. Anna Szałwińska – Członek,

4. Małgorzata Grygo – członek

ustaliła następujące wyniki głosowania:

1. W obradach sesji wg listy obecności bierze udział 20 radnych.

2. W tajnym głosowaniu wzięło udział 20 radnych.

3. Komisja stwierdza, że na 20 oddanych kart do głosowania głosów ważnych było 19, nieważnych 1.

4. W wyniku tajnego głosowania, zgłoszeni i umieszczeni na liście kandydaci na Przewodniczącego Rady Miejskiej otrzymali głosów:

1. Anna Urban – 8 głosów

2. Krystyna Wilczewska – 11 głosów.

5. Na Przewodniczącego Rady Miejskiej, bezwzględną większością głosów, wybrana została Krystyna Wilczewska.” /zał. nr 4 i 5/

Ad. pkt 4e

Pan Wiesław Jeruć – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej pogratulował Pani Krystynie Wilczewskiej wyboru na Przewodniczącą Rady Miejskiej w Augustowie i poinformował, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 4e porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie. Pan Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIX/143/12 została podjęta 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 7 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 6/

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej podziękowała wszystkim za zaufanie i oddane na nią głosy.

Ad. pkt 5

Na interpelację Pani Radnej Anny Szałwińskiej odpowiedzi udzielili Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta i Pani Radna Anna Szałwińska.

Pan Burmistrz odpowiedział, że cofnięto dofinansowanie na obiady
w szkołach, z tzw. „puli dyrektorskiej”, ponieważ Miasto nie otrzymało środków finansowych z budżetu państwa na ten cel.

Pani Radna Anna Szałwińska zapytała, o jaką kwotę zmniejszono dotację na dofinansowanie obiadów?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Augustowie złożył wniosek o dofinansowanie na 120.000 zł, z czego MOPS otrzymał 42.000 zł. Po wielu interwencjach dyrektor Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego obiecał, iż przekaże dodatkowe 23.100 zł, czyli nadal brakuje środków do zabezpieczenia wszystkich decyzji, które zostały wydane na dożywianie.

Pani Radna Anna Dźwilewska zapytała, ile pieniędzy brakuje Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej na dożywianie do końca roku? Pani Radna stwierdziła, że pieniądze na dodatki mieszkaniowe, czy dożywianie powinny się znaleźć, ponieważ wydano już decyzje, które muszą być zrealizowane.

Pani Kierownik odpowiedziała, że do końca roku, po dokonaniu niezbędnych przesunięć w budżecie, brakuje 60.000 zł na wszystkie potrzeby MOPS.

Pani Radna Anna Urban zapytała Pana Burmistrza, czy nie mógłby zwrócić się do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego o dofinansowanie?

Pan Burmistrz poinformował, że we wtorek będzie w Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku i zwróci się z prośbą o dofinansowanie, chociaż Pan Burmistrz wie, że na to zadanie Urząd Wojewódzki otrzymał mniejszą pulę środków finansowych z budżetu państwa.

Pani Radna Anna Dźwilewska poinformowała, że Urząd Wojewódzki, co roku ma duże rezerwy środków finansowych na zasiłki okresowe, które mogą nie być do tej pory wykorzystane w ciągu roku można dodatkowo o nie się starać.

Pani Kierownik poinformowała, iż w tym roku na zasiłki okresowe MOPS otrzymał 200% zapotrzebowania i do końca roku na pewno nie uda się ich wydać. Po rozmowach przeprowadzonych z pracownikami Urzędu Wojewódzkiego wynika, że ww. środków finansowych nie można przesunąć na inne zadania i muszą być zwrócone do budżetu państwa.

Pani Radna Anna Dźwilewska wyraziła swoje zaniepokojenie faktem, iż decyzje na dodatki mieszkaniowe, których nie można zrealizować z powodu braku środków finansowych, wydano na pół, albo do końca roku.

Pan Burmistrz potwierdził, że umowy zostały wydane, ale niestety na ich realizację pieniędzy nie ma, nie ma również pieniędzy na realizację innych zadań. Brakujące środki finansowe należy zabezpieczyć, ale nie będzie to łatwe. Pan Burmistrz powiedział, że zwrócił się z prośbą o pozwolenie na przesunięcie powstałej nadwyżki na zadania, na które brakuje pieniędzy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że Państwo Radni powinni podjąć w tej sprawie bardziej jednoznaczne stanowisko, ponieważ sprawa,
o której mówią Panie: Kierownik MOPS i Radna Anna Dźwilewska jest bulwersująca. Stwierdził, że sytuacja rodzin, które żyją z tych zasiłków nie jest do pozazdroszczenia. Pan Radny stwierdził, że Państwo Radni powinni wyrazić swoje oburzenie w tej sprawie, aby wesprzeć działania Pana Burmistrza, który będzie starał się o pozyskanie brakujących pieniędzy.

Pan Burmistrz poinformował, że takich spraw jest wiele. Miasto m.in. ma obowiązek zabezpieczenia pomieszczenia dla osób bezdomnych w okresie zimowym. Pomieszczenie to powinno być ogrzewane, a ponadto osoby te powinny mieć zapewnioną opiekę, ponieważ lokal ten musi być czynny od 15.00 do 7.00 rano przez 7 dni w tygodniu.

Pani Kierownik poinformowała, że przed chwilą Pan Burmistrz mówił na temat ogrzewalni, która ma służyć osobom zagrożonym zamarznięciem. Pani Kierownik poinformowała, że zostały wstrzymane obiady, które są wydawane
w szczególnie uzasadnionych przypadkach przez dyrektora szkoły bez sporządzania wywiadu przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Dotyczy to rodzin, których dochód przekracza wysokości określone w ustawie i nie mogą korzystać z pomocy społecznej, znalazły się jednak w trudnej sytuacji. Wówczas dyrektor sam wyznacza takie dzieci i mogą one korzystać z obiadów w szkole. Liczba osób korzystających wynosi 20% w stosunku wszystkich wydanych decyzji na dożywianie w mieście.

Na interpelację Pana Radnego Zbigniewa Huszczy odpowiedzi udzielili Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta i Pan Marcin Choroszewski – Kierownik Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM.

Pan Kierownik poinformował, że w ramach tegorocznego naboru
w ramach działania 3.1. RPO przez Miasto został złożony jeden wniosek dotyczący budowy sali widowiskowo – sportowej w ramach zadania inwestycyjnego pt.: „Budowa sali sportowej, przebudowa istniejącego obiektu dydaktycznego przy Szkole Podstawowej nr 4 w Augustowie”. Wniosek ten został odrzucony na etapie oceny merytorycznej z powodu niespełnienia kryteriów merytorycznych dopuszczających. Główny zarzut dotyczył wg. oceniającego, głównej funkcji dydaktycznej. Oceniający uznali, że wykorzystanie na cele turystyczne będzie wykorzystaniem drugorzędnym, natomiast główna funkcja tego obiektu to jednak będzie funkcja dydaktyczna.
W ubiegłym tygodniu od tej oceny został złożony protest i instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym ma czas na rozpatrzenie protestu do 30 dni roboczych.

Pan Radny Zbigniew Huszcza stwierdził, że w tym przypadku jest mowa o jednym obiekcie, a należało złożyć wnioski na realizację innych zadań. Oczywiście warunkiem jest posiadanie gotowej dokumentacji na dana inwestycję. Miasto posiada gotową dokumentację na budowę kompleksu sportowego przy Gimnazjum nr 1. Miasto poza Szkołą Podstawową nr 4, która jest już przecież odnowiona, posiada również inne budynki, które tej modernizacji potrzebują jak również inne zadania, które czekają na realizację. Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM na jednym ze swoich posiedzeń zgłosiła wniosek o wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowanie Miejskiego Domu Kultury. Pan Radny wyraził przypuszczenie, że gdyby taki wniosek zostałby zgłoszony to Miasto na to zadanie otrzymałoby pieniądze. Problem polega na tym, że złożono wniosek, którego odrzucenie tak naprawdę nie powinno nikogo dziwić. Miasto na to zadanie otrzymało już dofinansowanie, tylko z innego źródła, bo z Totalizatora Sportowego. Sala sportowa została wybudowana i oddana do użytku, tam również odbywają się już zajęcia. Pan Radny zwrócił uwagę, że np. gmina Mielnik dostała dofinansowanie na budowę sali, a gmina Grajewo na budowę pływalni. Pan Radny stwierdził, że tych wniosków po prostu należało złożyć jak najwięcej.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta przyznał, że faktycznie Miasto złożyło wniosek na obiekt faktycznie już zrealizowany, aby uzyskać zwrot chociażby części środków finansowych, które zostały poniesione. Pan Burmistrz poinformował, że Miasto nie posiada środków finansowych na zapewnienie wkładu własnego i realizację jakiegokolwiek nowego zadania. Miasto będzie realizowało tylko te zadania, które zostały rozpoczęte. Aktualnie realizowane są: Kanał Augustowski, amfiteatr, Elektryczny Wyciąg do Nart Wodnych, targowisko miejskie. Budżet miasta po stronie dochodów niestety ma ograniczone możliwości. Pan Burmistrz stwierdził, że na razie trzeba czekać na rozpatrzenie odwołania, które złożyło Miasto.

Pan Radny Zbigniew Huszcza stwierdził, że „od przybytku głowa nie boli”, jak mówi stare polskie przysłowie. Pan Radny powiedział, że gdyby Miasto znalazło się na liście indykatywnej, to po przeliczeniu wszystkich kosztów, można było w każdej chwili zrezygnować z realizacji zadania, które okazałoby się jednak zbyt kosztowne. Miasto Suwałki na realizację parku w centrum otrzyma dofinansowanie na poziomie ok. 95%. Najpierw należało złożyć wnioski, a później zastanawiać się, który będzie realizowany.

Na interpelację Pana Radnego Tomasza Dobkowskiego odpowiedzi udzielili Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta Augustowa i Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie.

Pan Burmistrz poinformował, że przetarg dotyczący obiadów organizowanych przez MOPS i Zespół Szkół Samorządowych w Augustowie nie jest sprzeczny z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych. Obiady wydawane będą w oparciu o istniejącą kuchnię i stołówkę i nie ma tu mowy
o kateringu.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że chodziło mu raczej
o wyjaśnienie sytuacji, dlaczego w przetargu na prowadzenie stołówki szkolnej może startować tylko jeden oferent. Na Komisji Rewizyjnej RM stwierdzono, że MOPS kupuje ww. obiady po wyższej cenie niż pozostali. Pan Radny zapytał, po co organizuje się przetarg skoro jest tylko jeden oferent, który ma prawo do dysponowania stołówką?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, co roku ogłasza przetarg na dożywianie. W specyfikacji zawarty jest zapis, że do przetargu może przystąpić osoba, która ma prawo wejścia na teren szkoły. W specyfikacji taki zapis musi się znaleźć, ponieważ MOPS nie decyduje o tym, kogo dyrektor wpuści na teren szkoły. W bieżącym roku MOPS również przygotowuje się do przetargu i z informacji uzyskanych od dyrektorów szkół wynika, że do przetargu nieograniczonego staną: Gimnazjum nr 1, Gimnazjum nr 2, Szkoła Podstawowa nr 6. Ponadto ogłoszony zostanie przetarg na obiady dla dorosłych oraz obiady w stołówce MOPS. W przetargu ogłoszonym w Zespole Szkół Samorządowych, w Szkole Podstawowej nr 2 i w Szkole Podstawowej nr 4 będzie można startować z wolnej ręki, czyli będzie to tzw. zapytanie o cenę.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że odnosi wrażenie, iż nie został zrozumiany. Osoba, która ma prawo do dysponowania lokalem w szkole może zaproponować w przetargu np. 50 zł za 1 obiad.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że na dożywanie w mieście zaplanowano określoną pulę środków finansowych. W tym roku te środki wynoszą ok. 1 mln zł, z tego 231.000 zł to są środki finansowe gminy. Do października tego roku podstawą wydania decyzji na dożywianie było kryterium dochodowe w rodzinie
i wynosiło 562,50 zł na osobę, a od października zostało ono zwiększone
i wynosi 684 zł. W związku z tym, że zostało zwiększone kryterium dochodowe zwiększyła się też liczba osób uprawnionych. Pani Kierownik stwierdziła, że aby żywić jak największą ilość osób uprawnionych, a takie potrzeby w mieście są, należy przyjąć, że te posiłki nie mogą być drogie.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta stwierdził, że planuje się w specyfikacji przetargowej zapisać maksymalną kwotę za obiad, która nie może być przekroczona, po to, aby wszystkie uprawnione osoby mogły z tych obiadów skorzystać. Pan Burmistrz stwierdził, że oferty z wyższą ceną będą odrzucane.

Na interpelacje Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego odpowiedzi udzielili: Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta, Pan Krzysztof Przekop – Przewodniczący Rady Nadzorczej PT „Necko” sp. z o.o.

Pan Burmistrz poinformował, że Spółka Necko musi zapłacić karę
w wysokości 5.000.000 zł i aby mogła dalej funkcjonować należało podjąć pewne działania. Pierwszym krokiem było wydzierżawienie pralni spółkom zewnętrznym. Następnie wypowiedziano umowę o pracę 4 osobom /1 administracja, 1 warsztaty, 1 kierowca autobusu, 1 kierowca wozu asenizacyjnego/.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że plany restrukturyzacji PT „Necko” sp. z o.o. już są i planuje się redukcję etatów i działalności. Pan Burmistrz powinien mieć wiadomości na ten temat, ponieważ sprawuje nadzór nad działalnością Spółki, a jej udziałowcami są: w 50% - PUK „Kodrem”,
w którym Miasto ma 100% udziałów, a 49% ma Miasto reprezentowane przez Burmistrza jako organ wykonawczy. Pan Radny stwierdził, że jeżeli Radni nie otrzymają odpowiedzi na to pytanie wówczas Komisja Rewizyjna RM w drodze kontroli sprawdzi, w jakim stopniu Pan Burmistrz sprawuje nadzór nad spółkami komunalnymi.

Pan Krzysztof Przekop – Przewodniczący Rady Nadzorczej PT „Necko” Sp. z o.o. poinformował, że sprawuje funkcję Prezesa Rady Nadzorczej w PT „Necko” sp. z o.o. od 10 dni. Powiedział, że Spółka od wielu lat była w całkiem dobrej formie. Jedynym obciążeniem były wydatki związane z komunikacją miejską. Spółka stała się mniej konkurencyjna na tzw. rynku „śmieciowym”, ponieważ przez wiele lat niedobór powstały w związku z utrzymaniem komunikacji miejskiej musiała pokrywać z zysku wypracowywanego na oczyszczaniu Miasta. Prawie 1 mln zł dochodu ze „śmieci” Spółka przekazywała rokrocznie na komunikację miejską zamiast zarabiać pieniądze
i przygotowywać do sytuacji, jaka czeka Spółkę w związku ze zmianami ustawodawstwa o utrzymaniu czystości. Pan Przewodniczący stwierdził, że do nowej sytuacji Spółka nie jest przygotowana. Do tego dochodzi 5 mln zł zadłużenia i tego wszystkiego Spółka samodzielnie nie jest w stanie udźwignąć. Pan Przewodniczący poinformował, że Spółka dysponuje majątkiem o wartości ponad 11.000.000 zł. Pan Przewodniczący poinformował, że są pewne pomysły, aby sytuację uratować, ale niekoniecznie musi to oznaczać ratunek dla Spółki, może to jedynie oznaczać ratunek dla miejsc pracy i części majątku.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że Państwo Radni pierwszy raz słyszą, że Spółka nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć nałożonej przez Urząd Marszałkowski kary. Wcześniej wypowiadano na ten temat zupełnie inne opinie. Pan Radny podziękował Panu Przewodniczącemu za tę odrobinę prawdy na temat sytuacji finansowej Spółki.

Pan Burmistrz stwierdził, że wielokrotnie powtarzał, że do czerwca
2013 r. będą problemy w związku z przebudową targowiska miejskiego. Jedynym możliwym tymczasowym miejscem, jakie można było zaproponować na przeniesienie targowiska miejskiego był tzw. Koński Rynek na ul. Wypusty. Pan Burmistrz stwierdził, że nieprawdą jest, że targowisko w tym miejscu nie funkcjonuje, ponieważ ile razy tamtędy przejeżdża widzi tam osoby handlujące
i kupujące. Pan Burmistrz stwierdził, że nie ma możliwości obniżenia opłaty targowej, czy podatków. Nie ma również możliwości zwolnienia z takiej opłaty wszystkich kupców. Istnieje natomiast możliwość zwolnienia z opłaty lub rozłożenia na raty podatku od nieruchomości, o ile osoba prowadząca działalność gospodarczą zwróci się z takim wnioskiem.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy w przyszłym roku istnieje możliwość zmniejszenia opłaty targowej, aby zrekompensować zaistniałą niedogodność?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że niestety takiej możliwości nie ma. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że od czerwca przyszłego roku kupcy będą mieli bardzo dobre warunki pracy. Miasto do modernizacji targowiska miejskiego dokłada ok. 2.000.000 zł.

Pan Burmistrz poinformował, że nadzór nad schroniskiem sprawuje Lekarz Weterynarii ponadto schronisko w Radysach odwiedzają różnego rodzaju organizacje ds. ochrony nad zwierzętami. Pan Burmistrz zapewnił, że
o chorobie panującej w schronisku powiadomi Lekarza Weterynarii. Pan Burmistrz stwierdził, że do tej pory nie dotarły do niego, żadne sygnały, że
w schronisku dzieje się coś złego.

Pani Radna Bożenna Ziemak zapytała, czy ktoś z pracowników Urzędu Miejskiego w Augustowie odwiedził to schronisko? Pani Radna potwierdziła, że w schronisku w Radysach panuje nosówka. Stwierdziła, że warunków tam panujących nie można określić jako dobre. W schronisku jest ponad 1200 psów, a fundacje, które tam przyjeżdżają zajmują się psami, które są najbardziej chore, przeprowadzają operacje i odwożą te zwierzęta z powrotem. Mało jest takich osób, które chcą zaopiekować się tymi zwierzętami na stałe,
a na niekorzyść działa fakt, iż schronisko oddalone jest od większych ośrodków miejskich. Pani Radna stwierdziła, że warto by zastanowić się nad zmianą warunków umowy zawartej pomiędzy Miastem a schroniskiem w Radysach. Kierownictwo tego ośrodka również nie jest zainteresowane, aby sytuację poprawić, ponieważ Pani Radna miała okazję rozmawiać z Panią Kierownik. Pani Radna zasugerowała, aby zainteresować się tym co w schronisku się dzieje. Miasto płaci na nie duże pieniądze i powinno mieć nadzór nad jego działalnością.

Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej poinformował, że odwiedził ww. schronisko w zeszłym roku.

Pan Burmistrz poinformował, że w tym roku ponownie ogłoszono przetarg na prowadzenie schroniska i do tego przetargu zgłosiło się tylko schronisko w Radysach i zaproponowało zupełnie inną cenę niż ta, którą zaproponowało Miasto. Próba negocjacji zaproponowanej ceny zakończyła się tym, że chciano nam zwrócić wszystkie zwierzęta z terenu Augustowa, które aktualnie przebywały w tym schronisku, a jest ich tam prawie 130.

Na interpelację Pana Radnego Adama Wysockiego odpowiedzi udzielił Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska UM.

Pan Kierownik poinformował, że opłaty za energię elektryczną w mieście Augustów rozliczane są wg taryfy wynegocjowanej ze sprzedającym. Ceny jednostkowe w stosunku do obowiązującego cennika są niższe o 10%. Porozumienie zostało zawarte pomiędzy Spółką PGE a Gminą Miastem Augustów na okres do 31 grudnia 2014 r. W skali jednego roku wynegocjowane ceny przyniosą oszczędności w wysokości od 120.000 zł do 140.000 zł. W ciągu 2,5 roku, czyli w czasie, na jaki zawarta została umowa uda się zaoszczędzić ok. 300.000 zł.

Pan Radny Adam Wysocki zapytał, czy Miasto ogłaszało przetarg otwarty na dostawę energii elektrycznej, ponieważ PGE nie jest jedynym dostawcą energii elektrycznej w kraju. Można by zrobić rozeznanie jak kształtują się ceny u innych dostawców.

Pan Kierownik stwierdził, że ogłoszenie przetargu nie zawsze daje taki efekt, jakiego by się oczekiwało. Pan Kierownik zauważył, że w wyniku przetargu można uzyskać cenę niższą, ale również i wyższą. Stwierdził, że wynegocjowana przez Miasto cena jest atrakcyjna, a należy pamiętać, że okres, na jaki została wynegocjowana działa na naszą korzyść, ponieważ ceny za energię elektryczną, co roku wzrastają.

Pan Radny Adam Wysocki stwierdził, że dopóki się nie sprawdzi i nie otrzyma się ofert od innych dostawców trudno jest stwierdzić, że ceny wynegocjowane z jednym dostawcą są dla Miasta korzystne.

Pan Burmistrz powiedział, że Miasto dokona rozeznania i zapyta o cenę innych dostawców energii elektrycznej.

Na interpelację Pani Radnej Małgorzaty Grygo odpowiedzi udzielili Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta i Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej w Augustowie.

Pan Burmistrz poinformował, że na nieruchomości przy ul. Kopernika 23 nie ciążą żadne zaległości podatkowe. Nieruchomość jest własnością prywatną. Pan Burmistrz polecił Panu Piotrowi Sieńkowskiemu – Komendantowi Straży Miejskiej sprawdzenie jak wygląda sprawa porządku na ww. posesji.
W sytuacji, gdy zajdzie taka potrzeba należy zobowiązać właścicieli do uporządkowania ww. nieruchomości.

Pan Komendant powiedział, że ww. nieruchomość ma numer 25, a nie 23. Pan Komendant stwierdził, że obecnie utrudniony jest kontakt z właścicielami nieruchomości, ponieważ najprawdopodobniej nie uregulowano spraw spadkowych.

Ad. pkt 6

Zapytania i wolne wnioski

Pan Radny Zygmunt Zawadzki w imieniu ks. Proboszcza Parafii NSJ zaprosił wszystkich na uroczystą Mszę Świętą poświęconą odsłonięciu Pomnika ku Czci Ofiar Smoleńskich w dniu 9 grudnia 2012 r. o godz. 12.00.

Pan Krzysztof Przekop – Prezes PTTK w Augustowie poinformował, że w gminie Augustów dwie firmy starają się o pozwolenie na wybudowanie elektrowni wiatrowych. Poinformował, że ww. wiatraki są dwa razy wyższe niż komin ciepłowni miejskiej, bardzo hałasują, szkodzą zdrowiu, a ponadto zniszczą krajobraz naszych wsi. W Polsce przeprowadzono pierwsze badania oddziaływania elektrowni wiatrowych na zwierzęta hodowlane i wynika z nich, że gęsi hodowane bliżej wiatraków przybierają na wadze o 20% mniej. Gospodarstwa rolne, na których posadowione są wiatraki znacznie tracą na wartości. Zgodnie z pismem Ministerstwa Zdrowia elektrownie wiatrowe mogą być lokalizowane w odległości 2-3 kilometrów od zabudowań mieszkalnych. Pan Prezes poinformował, że walkę przeciwko lokalizacji tego typu inwestycji w województwie podlaskim prowadzi ponad 70 stowarzyszeń i dlatego również Augustów powinien przyłączyć się do tego protestu.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, że
w Augustowie nie ma możliwości lokalizowania wiatraków ze względu na to, że nasze Miasto jest uzdrowiskiem. Pan Burmistrz poinformował, że w ostatnich dniach odbyło się spotkanie m.in. z Prezesem Gmin Uzdrowiskowych, na którym dyskutowano o zapisach ustawy dotyczących zakładu przemysłowego. Państwo Radni w najbliższym czasie otrzymają wystąpienie Miasta Augustów
i Gminy Miasta Supraśl w sprawie wykreślenia z ustawy zapisów mówiących
o zakładzie przemysłowym i innych obostrzeń, które nie pozwalają na lokalizację zakładów, nawet tych nieuciążliwych w strefie C, np. piekarni.

Ad. pkt 7

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej, po wyczerpaniu porządku obrad, zamknęła XIX sesję Rady Miejskiej
w Augustowie.

Protokołowała: Przewodniczyli:

/Ewa Szczepańska/ Przewodnicząca

Rady Miejskiej w Augustowie

/Krystyna Wilczewska/

Wiceprzewodniczący

Rady Miejskiej w Augustowie

/Wiesław Jeruć/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miasta Augustów

Wprowadzający: Rada Miasta Augustów

Data modyfikacji: 2012-12-03

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2012-12-03