Protokól z posiedz. Kom. ds. Promocji, ... z dn. 11.10.12 r.

PROTOKÓŁ NR 13/12

z posiedzenia Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu
i Turystyki RM w Augustowie

z dnia 11 października 2012 r.

Obecni członkowie Komisji – wg załączonych list obecności.

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

- Pani Elżbieta Kamińska – przedstawicielka Ela Travel;

- Pani Anna Citko - przedstawiciel Augustowskiej Organizacji

Turystycznej.

Porządek posiedzenia:

1. Podjęcie próby opracowania wizji rozwoju miasta w oparciu o istniejącą Strategię Rozwoju Miasta na lata 2007 – 2015 oraz Strategię zintegrowanego markowego produktu Kanał Augustowski jako elementu produktu międzynarodowego.

Posiedzenie Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM otworzył Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji. Powitał przybyłych gości.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad. pkt 1

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM stwierdził, że Miasto Augustów nie ma jednej spójnej wizji rozwoju. Miasto realizuje strategię rozwoju opracowaną na lata 2008 – 2015; Strategię zintegrowanego markowego produktu Kanał Augustowski jako element produktu międzynarodowego i Strategię marki i promocji miasta Augustowa na lata 2010 – 2015. Dokumenty są, ale ich realizacja jest niespójna. Pan Przewodniczący przedstawił zebranym swoje przemyślenia na temat kierunków rozwoju powstałe przy okazji projektu dotyczącego rozwoju i rozbudowy naszego Sanatorium. Projekt nie został zrealizowany mimo tego, iż był pozytywnie oceniony i wpisany na listę indykatywną. Stwierdził, iż wizja rozwoju Miasta powinna być spójna z wizją rozwoju Województwa Podlaskiego i tego nie da się pominąć, chociażby ze względu na konieczność pozyskiwania środków finansowych. Stwierdził, że żałuje, iż Radni nie byli poinformowani o konsultacjach społecznych, które odbyły się w Suwałkach, a zorganizował je Urząd Marszałkowski w związku z opracowywaniem Strategii Województwa Podlaskiego i nowego podziału środków finansowych na lata 2014 - 2020. (w załączeniu treść wystąpienia Przewodniczącego Komisji Zbigniewa Huszczy)

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że zakład przyrodo – leczniczy nie rozwiązuje wszystkich problemów Augustowa, a byłoby tak, gdyby miasto liczyło 5 tys. mieszkańców. Augustów musi rozwijać się w taki sposób, aby zapewnić zatrudnienie wszystkim mieszkańcom. Pan Radny stwierdził, że w/w wizja mówi jedynie o rozwoju jednej branży, która tego zatrudnienia nie zapewni.

Pani Elżbieta Kamińska – przedstawicielka Ela Travel stwierdziła, że poziom wykształcenia uczniów po kierunku hotelarskim ACE pozostawia wiele do życzenia. Absolwenci nie są przygotowani do pracy na recepcji i nie potrafią pracować przy komputerze. Uczniowie wysyłani są na praktyki w miesiącach jesienno – zimowych, kiedy w turystyce jest zastój natomiast w miesiącach letnich, kiedy pracy jest dużo i mogliby się czegoś nowego nauczyć odbycie takiej praktyki nie jest możliwe.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM poinformował, że prowadzi teraz projekt „Kształcenie- atrakcyjność-zawód”, w którym także biorą udział dwie grupy uczniów o profilu hotelarskim /24 osoby/ oraz dwie grupy uczniów o profilu organizacji usług gastronomicznych /24 osoby/ i odbycie praktyk tych osób
na terenie miasta jest trudne do zrealizowania.

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, że przygotowanie augustowskich uczniów pod kątem praktyk jest niezadowalające. Kształcenie uczniów w kierunkach: turystyka i hotelarstwo, w takiej ilości jak obecnie wiąże się z tym, że te osoby na pewno nie znajdą zatrudnienia w Augustowie w swoim zawodzie.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM poinformował, że w augustowskich placówkach oświatowych powstało wiele różnych kierunków kształcenia w zakresie turystyki i są to klasy o profilu hotelarskim, gastronomicznym i agrobiznesu.

Pan Radny Bogusław Samel powiedział, że absolwenci po tych kierunkach kształcenia są potrzebni w Augustowie, ale nie w takiej liczbie.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM stwierdził, że jednym z kierunków rozwoju Miasta Augustowa powinno być uzdrowisko, ale aby mogło ono funkcjonować potrzebne są pewne zmiany, np. w zakresie zmiany granic stref ochronnych.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że należy rozgraniczyć dwie sprawy rozwój Augustowa w zakresie turystyki i rozwój w zakresie uzdrowiska i przyrodolecznictwa. Należy zbadać, czy współistnienie tych dwóch stref odbywa się z korzyścią dla portfeli mieszkańców. Należy pamiętać, że istnienie uzdrowiska przy obecnych uregulowaniach prawnych uniemożliwia powstanie jakiegokolwiek przemysłu w Augustowie. Kolejnym warunkiem niezbędnym do utrzymania statusu uzdrowiska jest posiadanie zakładu leczniczego, którym dzisiaj w Augustowie jest Sanatorium Budowlani. Pan Radny stwierdził, że tak naprawdę nie jest wiadomo czy obecny jego właściciel będzie zainteresowany prowadzeniem tego obiektu jako sanatorium. Wydłużenie sezonu turystycznego jest konieczne, ale tylko w takim przypadku, gdy będzie przynosiło mieszkańcom dochody. Z wydobyciem borowiny nie powinno być problemu, ponieważ Panowie Nadleśniczowie, na ostatnim spotkaniu Komisji Rozwoju Miasta Augustowa RM, przychylnie wypowiadali się na temat ewentualnej zamiany gruntów. W najbliższym spotkaniu planowane jest spotkanie
z Prezesem Sanatorium Budowlani, który przynajmniej w przybliżeniu nakreśli wizję dalszego funkcjonowania Sanatorium Budowlani. Zadaniem Miasta jest przygotowanie niezbędnej infrastruktury dla potencjalnych inwestorów.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM stwierdził, że Miasto powinno szukać inwestorów do realizacji projektów takich jak Centrum Konferencyjno – Sanatoryjne, ale powinno przygotować tereny pod tego typu inwestycje. W sytuacji, gdyby Miasto w swoich granicach musiałoby leżeć w strefie uzdrowiskowej to utrzymanie statusu Miasta uzdrowiskowego nie ma dalej sensu. W Polsce, np. Kraków ma wyodrębnioną dzielnicę uzdrowiskową. Pan Przewodniczący stwierdził, że gdyby udało się ograniczyć strefy do pewnej części Miasta
i pozyskać do wydobycia borowinę to wówczas utrzymanie statusu uzdrowiska ma sens.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że Miasto posiada ponad
23 ha takich terenów, ale należy je odpowiednio przygotować. Nadleśnictwo jest otwarte na rozmowy w zakresie ewentualnej zamiany gruntów. Pan Radny zwrócił uwagę, że każda dzielnica musi mieć swój odrębny samorząd, co również będzie wiązało się z kosztami. Pan Radny zauważył, że na terenie Miasta Augustowa nie ma dostatecznej ilości borowiny, co potwierdził Pan Wojciech Stankiewicz – Nadleśniczy Nadleśnictwa Szczebra.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM powiedział, że chodzi mu kopalinę borowiny
w Kolnicy.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że temat był szczegółowo omawiany na ostatnim posiedzeniu Komisji Rozwoju Miasta Augustowa
i wnioski były takie, że całą procedurę trzeba przeprowadzić od nowa. Panowie Nadleśniczowie zostali zaproszeni po to, aby ustalić czy jest szansa na jakiekolwiek porozumienie, jeżeli chodzi o zamianę gruntów. W przypadku, gdy będą szanse na pozyskanie terenów zasobnych w borowinę trzeba przystąpić do lobbowania na rzecz wprowadzenia zmian w ustawie o lecznictwie uzdrowiskowym, gdzie zapisano, że w strefie uzdrowiskowej zakazuje się prowadzenia zakładów przemysłowych a zapis powinien być taki, że powinno to dotyczyć zakładów przemysłowych uciążliwych. W tym celu trzeba podjąć dyskusję z Ministerstwem Zdrowia. Kolejną sprawą jest deklaracja Prezesa Sanatorium Budowlani o utrzymaniu Sanatorium na dotychczasowych zasadach, czyli powinno ono być finansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Po spełnieniu tych elementów będzie można rozmawiać z Gminą Augustów, aby ta zgodziła się na to, aby wszystkie zakłady przemysłowe mogły powstawać na jej terenie.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM stwierdził, że takie rozwiązania powinny być gdzieś zapisane, aby Miasto mogło je realizować. Kolejną sprawą, którą na nowo trzeba się zająć jest Kanał Augustowski.

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, że szkoda, iż Kanału Augustowskiego nie udało się wpisać na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Pan Radny stwierdził, że dobrze byłoby gdyby ktoś Państwu Radnym przedstawił ekspertyzę naszego Rządu o wycofaniu się z ww. projektu. Powinno się powrócić do rozmów na temat marki Augustowa i Kanału Augustowskiego. Miasto Augustów nie ma nawet wpływu na tempo remontów. Należy skontaktować się z właścicielem Kanału Augustowskiego i podjąć rozmowy. Tą sprawą szczegółowo powinni zająć się urzędnicy, poszczególne wydziały Urzędu Miejskiego i Burmistrz. Na najbliższą sesję powinno się przedstawić informację na ten temat i nie powinno się zwlekać. Wracając do tematu ewentualnej potrzeby utworzenia dzielnic to poruszał już tą sprawę wcześniej i Pani Burmistrz miała zorientować się, z czym wiąże się ich utworzenie. Jakie procedury należy spełnić i jaki będzie tego koszt?

Pani Elżbieta Kamińska – przedstawicielka Ela Travel zwróciła uwagę na problem szarej strefy i osób, które nielegalnie prowadzą działalność turystyczną, hotelarską i transportową. Należałoby przeprowadzić kontrole w tym zakresie. Poskarżyła się, że Centrum Informacji Turystycznej oferuje miejsca noclegowe, za które nie odprowadza się podatków, co powinno zostać skontrolowane.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM podziękował za zgłoszenie problemu, ale przypomniał, że dzisiejsze posiedzenie poświęcone jest innym tematom. Powiedział, że na naszym terenie gdzie jest niska gęstość zaludnienia dobrym pomysłem jest budowanie pól golfowych. Dobrą lokalizacją są np. okolice Biebrzańskiego Parku Narodowego, gdzie oprócz gry w golfa będzie można jeszcze coś zwiedzić. Na budowę pola golfowego Miasto posiada gotowy projekt techniczny. Powstanie pola golfowego może wpłynąć na wydłużenie sezonu turystycznego.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że budowa pola golfowego jest dobrym pomysłem, ale na to również powinno znaleźć się inwestora i nie powinno się bronić przed tym, aby była to działalność komercyjna, ponieważ Miasto również na tym zarobi. Od 1 m2 powierzchni płaci się wysoki podatek od nieruchomości.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przypomniał, że w Augustowie odbyły się targi związane z produkcją łodzi. O imprezie prawie nikt nie wiedział i odnosiło się wrażenie, że wystawcy zorganizowali targi sami sobie. Korzystanie z pieniędzy unijnych jest ważne, ale powinno czemuś służyć. Producenci łodzi powinni promować nasze Miasto, ale w zamian za to trzeba im coś zaoferować.

Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, że jeden z producentów łodzi z Augustowa jest namawiany do przeniesienia produkcji do strefy ekonomicznej, która powstała w Suwałkach. Pan Radny zauważył, że Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM powinna zajmować się tematami, które jej dotyczą. Dobrym produktem promocyjnym była Rospuda, która przyniosła nam wielu turystów, a nic nas nie kosztowała.

Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM podsumowując całą dyskusję stwierdziła, iż należy przystąpić do realizacji następujących spraw:

· ustalenie możliwości dalszego funkcjonowania i rozwoju uzdrowiska Augustów po uwzględnieniu wszystkich czynników, które należy spełnić /zmiana stref, wydobycie kopaliny/;

· promocja i zagospodarowanie strefy Kanału Augustowskiego i Rospudy;

· powrócenie do tematu budowy pola golfowego;

· „Augustów stolicą produkcji sprzętu pływającego”.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Ewa Szczepańska/ Przewodniczący Komisji

ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM

/Zbigniew Huszcza/

Wystąpienie Pana Zbigniewa Huszczy – Przewodniczącego Komisji
ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM

Walory krajobrazowe i przyrodnicze miasta i regionu stwarzają szerokie możliwości rozwoju turystyki i wypoczynku. Przemysł turystyczny w naszym regionie ma do spełnienia ważną rolę w aktywizacji gospodarczej. Turystyka jako dziedzina interdyscyplinarna może być traktowana jako jedna z lokomotyw rozwoju i źródło koniunktury dla innych branż produkcji i usług. Biorąc jednak pod uwagę warunki klimatyczne rozwój tej dziedziny gospodarki staje się mocno ograniczony. Dlatego musimy wykorzystywać wszystkie możliwe atuty będące w naszym posiadaniu dla jej rozwoju.

Przykłady, które przedstawię pozwalają mieć nadzieję na znaczne poszerzenie atrakcyjności regionu pod względem turystycznym, a przede wszystkim pod względem możliwości ich całorocznego wykorzystania.

1. „Uzdrowisko Augustów”

Wśród turystów Augustów zdobył uznanie już w okresie międzywojennym. I nic się nie zmieniło do dziś. Wciąż przyciągają tutaj czyste jeziora, wspaniałe lasy, gościnni ludzie. W 1993 roku Augustów posiadł kolejny atut – miasto oficjalnie uzyskało status uzdrowiska. Dla miłośników przyrody i spokoju najlepszym sposobem na spędzenie wolnego czasu będą spacery brzegami jezior i licznymi leśnymi szlakami Puszczy Augustowskiej. Miejsce to zalicza się do najczystszych w Europie. Równina Augustowska wchodzi w skład Zielonych Płuc Polski. Augustów zwłaszcza w strefie wypoczynkowo – uzdrowiskowej jest wolny od zanieczyszczeń powietrza, hałasu i innych zagrożeń ekologicznych. Kompleks jezior i drzewostanu sosnowo – świerkowego stanowi wspaniały filtr oczyszczający i wzbogacający powietrze. Olejki eteryczne i fitocydy wydzielane przez drzewostan iglasty działają bakteriobójczo, normalizują ciśnienie krwi. Czynniki aktywne zawarte w powietrzu wspomagają terapię chorób górnych dróg oddechowych i układu krążenia. Wysokiej jakości borowina pozwala na leczenie chorób reumatologicznych i schorzeń narządów ruchu. Wody są wystarczająco czyste dla wielu, nawet bardzo wybrednych gatunków ryb. Duża ilość jezior i rzek połączonych Kanałem Augustowskim sprawia, że tereny Augustowszczyzny to raj dla miłośników kajakarstwa, wioślarstwa i narciarstwa wodnego.

Augustów to nie tylko tak wspaniałe warunki przyrodnicze, to również szeroko rozumiana infrastruktura turystyczna. Z roku na rok przybywa nowych obiektów o różnym standardzie, takich jak hotele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, itp. Ulice miasta zapełniają się restauracjami, barami i kawiarniami. Zostaje odnowionych wiele miejsc spacerowych łączących centrum miasta z pięknymi zakątkami przyrody. O wszystkim można dowiedzieć się w centrum miasta, gdzie w 2003 roku powstało nowoczesne Centrum Informacji Turystycznej. Augustów odwiedza coraz więcej turystów z kraju i zagranicy. Sprzyja temu położenie miasta na pograniczu trzech państw: Polski, Litwy i Białorusi. Od kilku lat miasto stało się weekendową stolicą Podlasia, a może i całej Polski, szczególnie w okresie letnim. Poprawa stanu dróg sprawia, że czas podróży z Białegostoku czy Warszawy znacznie się skrócił.

Bolączką większości miast turystycznych położonych w tym regionie Polski jest krótki sezon letni. Brakuje nam rozwiązań, które spowodowałyby przyjazd wielu osób poza sezonem letnim. Dość pokaźna baza noclegowa, charakteryzująca się dużą różnorodnością i wysokim standardem obsługi, w dużej części roku jest mało wykorzystana. Uzupełnieniem oferty byłoby stworzenie infrastruktury sanatoryjnej, która umożliwiłaby lepsze wykorzystanie bazy pobytowej Augustowa.

Kompleks pod wspólną nazwą np. „Uzdrowisko Augustów”, to centrum kongresowo – targowe spełniające warunki domu zdrojowego, budynki pobytowo – hotelowe o standardzie sanatoryjnym oraz zakład przyrodo – leczniczy. Wszystko usytuowane na terenie parku zdrojowego.

Rozbudowa istniejącej już bazy sanatoryjnej w kompleks „Uzdrowisko Augustów” na tle tradycyjnych usług turystycznych ma znaczące atuty. Przede wszystkim znikomą podatność na sezonowość. Augustowska branża turystyczna w większości skupiona w Augustowskiej Organizacji Turystycznej często podkreśla fakt krótkiego sezonu, w czasie którego Augustów odwiedza dość liczna grupa gości. Poza sezonem letnim oprócz przyjazdów weekendowych oraz niewielkiej liczby konferencji i szkoleń miasto jest mało wykorzystywane pod względem szkoleniowo – wypoczynkowo – sanatoryjnym. Powstałe w ostatnim okresie obiekty noclegowe i gastronomiczne borykają się z całorocznym utrzymaniem, a tym samym rozbudową tych obiektów w dodatkowe usługi typu sale konferencyjne i szkoleniowe. Również funkcjonujące obecnie sanatorium może przyjąć jednocześnie niewielką liczbę kuracjuszy.

Tak więc powstanie takiego kompleksu przyczyni się do wzrostu atrakcyjności turystycznej Augustowa, Podlasia i Polski Wschodniej. Poszerzenie oferty usługowej w zakresie turystyki konferencyjnej i szkoleniowej wydłuży okres turystyczny w regionie. Dłuższy średni okres pobytu to wyższe średnie przychody ze względu na świadczenie dodatkowych usług. Ciesząca się coraz większym zainteresowaniem turystyka zdrowotna, obejmująca wypoczynek, relaks, poprawę urody i samopoczucia będzie uzupełnieniem dla uczestników kongresów i szkoleń. Atrakcyjność Augustowa, jak również jego dobre położenie we wschodniej części Polski, w tym bliskość Białegostoku (ponad 300 tysięcy mieszkańców), gdzie znajduje się wiele prężnie działających przedsiębiorstw i kilkanaście wyższych uczelni, pozwoli na całoroczne wykorzystanie centrum kongresowo – targowego. Dzisiaj wiele przedsięwzięć kongresowo – targowych jest organizowana w miejscowościach znajdujących się poza naszym regionem. Powodem tego stanu rzeczy jest brak dużej, odpowiednio wyposażonej infrastruktury, umożliwiającej organizację szkoleń i kongresów dla co najmniej 500 osób. Położenie miasta na pograniczu trzech państw Polski, Litwy i Białorusi oraz dogodny szlak komunikacyjny pozwala na podjęcie wspólnych działań, a tym samym lepszego poznania tych krajów, ich kultur, zacieśniania współpracy w różnych dziedzinach życia, a także wymianę doświadczeń. Kompleks kongresowo – targowy byłby odpowiednim miejscem w realizacji takich działań.

Augustów jako miasto, którego rozwój związany jest z rozwojem szeroko rozumianej turystyki i wypoczynku, posiada również w swojej ofercie wiele działań edukacyjnych związanych z tą sferą życia społecznego i gospodarczego. W augustowskich placówkach oświatowych powstało wiele różnych kierunków kształcenia w zakresie turystyki (np. klasy o profilu hotelarskim, gastronomicznym). Ucząca się tam młodzież ma możliwość poznawania tajników profesjonalnego prowadzenia działalności związanej z tą dziedziną życia. Budowa takiego kompleksu pozwoli na praktyczne przełożenie nabytej wiedzy. Można tu będzie odbywać praktyki zawodowe oraz realizować ciekawe projekty edukacyjne w ramach zajęć lekcyjnych (targi, konkursy przedmiotowe, itp.). Po zakończeniu kształcenia wielu absolwentów będzie mogło podjąć pracę w swoim wymarzonym i wyuczonym zawodzie. Dzięki nowym inwestycjom nastąpi wzrost zatrudnienia, a tym samym wielu młodych ludzi będzie miało możliwość realizacji swoich życiowych planów w rodzinnym mieście. Wzrost ilości turystów odwiedzających miasto i region pozwoli na wzrost przychodów z turystyki. Również prywatni przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć część dochodów na rozbudowę i podniesienie standardu prowadzonych przez siebie usług, a tym samym stworzenie nowych miejsc pracy, nie tylko w sezonie.

Centrum kongresowo – targowe, to również możliwość organizacji wielu imprez o charakterze kulturalnym. Możliwość obcowania ze znanymi osobowościami ze świata sztuki, kultury, nauki i rozrywki pozwoli na bardziej wszechstronny rozwój małych społeczności. Stworzy także możliwości zagospodarowania i uprzyjemnienia pobytu przebywającym na terenie miasta i regionu turystom i kuracjuszom.

Budowa tak wielofunkcyjnego kompleksu, to również budowa infrastruktury komunikacyjnej i zagospodarowania terenu. W dobie spowolnienia gospodarczego będzie to doskonała możliwość utrzymania na ryku firm o profilu budowlano – drogowym. Pozwoli to również zwiększyć zatrudnienie i w tej dziedzinie, co jest ważnym aspektem w dzisiejszej sytuacji gospodarczej.

2. „Kanał Augustowski”

Kanał Augustowski to unikatowy, transgraniczny obiekt wodny nie tylko z powodu wartości zabytkowych, ale również z uwagi na zróżnicowane i cenne walory przyrodnicze i krajobrazowe, zarówno po stronie polskiej jak i białoruskiej. Przetrwał w niemal niezmienionej formie, obecnie Pomnik Historii.

Kanał Augustowski jest usytuowany w szczególnym otoczeniu, na niezwykle cennych obszarach przyrodniczych. Przecina Puszczę Augustowską, w której znajduje się wiele rezerwatów przyrody. Kanał w części białoruskiej łączy się z Niemnem. W części polskiej, poprzez Biebrzę łączy się z Narwią, dalej z Wisłą i dalej ze szlakami wodnymi Europy Zachodniej.

Kanał Augustowski oraz przestrzeń wokół niego mają potencjał naturalny, kulturowy i turystyczny o najwyższych walorach w skali europejskiej. Niestety nie jest on w pełni wykorzystany. Obecna oferta turystyczna Kanału nie jest konkurencyjna wobec innych obiektów tego typu. Ogromnym mankamentem jest bardzo słaby poziom infrastruktury wodnej i turystycznej wokół Kanału, wymagającej pilnych remontów i dostosowań do wymagań współczesnej cywilizacji. Jednym z głównych powodów tego stanu jest fakt rozproszenia instytucji i podmiotów mających wpływ na Kanał.

W 2005 roku na zlecenie Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej powstaje strategia zintegrowanego markowego produktu „Kanał Augustowski – jako element produktu międzynarodowego”. Mamy więc dokument, przepis co należy uczynić, aby w niedalekiej przyszłości stworzyć niezwykle atrakcyjną ofertę turystyczną.

3. „Pole golfowe”

Krótki sezon turystyczny w naszym regionie, trwający około 50 dni, powoduje konieczność zawyżania cen infrastruktury turystycznej, w celu zapewnienia rentowności lokalnym biznesom turystycznym. To z kolei powoduje niższą atrakcyjność rynkową regionu w stosunku do innych miejsc, położonych na obszarach posiadających dłuższy sezon turystyczny. Mam tu na myśli obszary nadmorskie i górskie.

Region podlaski jest również postrzegany wyłącznie jako obszar jezior i lasów. Coraz więcej miast i regionów w swojej ofercie chwali się posiadaniem nie tylko walorów przyrodniczych, ale także rozbudowaną infrastrukturą turystyczno – sportową, np. polem golfowym.

Golf jest sportem, który ożywia turystykę. Golfista przyjeżdża na kilka dni, korzystając z infrastruktury hotelowej, gastronomicznej, itp. Często zabiera ze sobą rodzinę i znajomych. Budowa pola golfowego pociągnie za sobą rozwój obiektów towarzyszących: pensjonatów, hoteli, gastronomii. Tereny wokół stają się bardzo atrakcyjnym terenem pod zabudowę, a tym samym wzrasta znacznie ich wartość.

Golf jest sportem potencjalnie masowym – w golfa można grać praktycznie bez ograniczeń wiekowych. Nie wymaga specjalnych predyspozycji, jest sportem który się uprawia a nie ogląda. Wbrew pozorom nie jest sportem elitarnym. Wszystko zależy od dostępności do pola golfowego. Już za 500,00 złotych można kupić odpowiedni sprzęt do uprawiania tego sportu. Poza tym sport ten daje możliwość wielogodzinnego, aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu. Myślę, że wiele do działania w dziedzinie popularyzacji golfa ma służba zdrowia.

Patrząc na liczbę powstających w kraju pól golfowych, można stwierdzić, że golf w Polsce rozwija się dynamicznie. Biorąc pod uwagę powierzchnię województwa podlaskiego, jego gęstość zaludnienia, walory krajobrazowo – przyrodnicze, jest to wspaniały teren pod budowę kilku, a może kilkunastu pól golfowych.

4. „Augustów stolicą produkcji sprzętu pływającego”

Od kilkudziesięciu lat Augustów znany jest na mapie Polski jako prężny ośrodek produkujący różnego rodzaju sprzęt pływający, a wielu jego mieszkańców jest zatrudnionych w zakładach produkujących ten sprzęt. Jednym z zadań miasta jest szeroko rozumiana jego promocja, nie tylko w zakresie turystyki, ale również w dziedzinie rozwoju gospodarczego, tym bardziej, że wyroby tych zakładów związane są z turystyką. Należy więc wspólnie z przedsiębiorcami połączyć wysiłki mające na celu przyciągnięcie do Augustowa nie tylko turystów, ale również osoby zaangażowane w/w biznes. Przykładem takich działań mogłoby być wspólne zorganizowanie „Tygodnia sportów wodnych w Augustowie”, gdzie oprócz zawodów w narciarstwie wodnym, wyścigów łodzi motorowych, spływów kajakowych odbyłyby się wystawy i pokazy sprzętu pływającego produkowanego w Augustowie. Zakończeniem tej imprezy mogą być Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w Pływaniu na Byle Czym „Co Ma Pływać nie Utonie”.

Przytoczone przykłady pokazują możliwości rozwoju regionu w dziedzinie turystyki, które to z kolei pociągną za sobą rozwój pozostałych dziedzin gospodarki.

Realizacja przedstawionych przykładów to w efekcie:

· wzrost atrakcyjności turystycznej regionu,

· wydłużenie okresu turystycznego w regionie,

· wzrost zatrudnienia dzięki nowym inwestycjom,

· wzrost ilości turystów ,

· wzrost przychodów z turystyki.

Myślę, że każde miasto czy gmina posiada w swoim otoczeniu to coś, co może przyciągnąć turystę. Należy tylko zadbać o odpowiedni standard i promocję.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2012-11-12

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2012-11-12