Protokól ze wspól. posiedz. Kom. Rozwoju i Kom. Urabn. z dn. 18 i 22 lutego 2013 r.

P R O T O K Ó Ł Nr /13

ze wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju

miasta Augustowa RM i Komisji ds. Urbanistyki,

Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji

Mienia RM w Augustowie

z dnia 18 i 22 lutego 2013 r.

Obecni członkowie Komisji – wg załączonej listy obecności.

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

- Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta,

- Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta Augustowa,

- Pan Tadeusz Popławski – Zastępca Kierownika Wydziału Gospodarki

Komunalnej i Ochrony Środowiska UM,

- Pani Teresa Arciszewska – Inspektor w Wydziale Gospodarki

Komunalnej i Ochrony Środowiska UM,

- Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM Sp. z o.o.,

- dziennikarze.

Porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał związanych ze zmianą ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM i Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM otworzył Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM w Augustowie.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad. pkt 1

Pan Tadeusz Popławski – Zastępca Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM przypomniał, że na sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 30 listopada 2012 r. zarzucono pracownikom Urzędu Miejskiego UM, że nie przeprowadzili konsultacji z mieszkańcami na temat uchwał dotyczących utrzymania czystości i porządku w mieście. Pan Tadeusz Popławski stwierdził, że ustawa nie narzuca gminom obowiązku przeprowadzania konsultacji, a jedynie prowadzenie edukacji społeczeństwa w tym względzie. Przypomniał, że wszyscy mieszkańcy wraz z decyzją
o podatku od nieruchomości otrzymali informację o planowanych
w 2013 roku zmianach, jeżeli chodzi ustawę „śmieciową”. Ponadto
w Przeglądzie Augustowskim, dwu lub trzykrotnie mieszkańcy informowani byli o czekających ich zmianach. Pan Tadeusz Popławski powiedział, że mieszkańcy wciąż są informowani, ponieważ przy doręczaniu decyzji podatkowych w tym roku pracownicy roznoszą również informację
o obowiązkach mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami
i informację na temat spalania śmieci. Pan Tadeusz Popławski tłumaczył członkom Komisji jak ważne jest podjęcie uchwał dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminach i nowego systemu gospodarowania odpadami
i prosił o uczynienie tego już na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Przepisy ustawy wchodzą w życie od 1 lipca 2013 r., a wdrożeniu całego systemu towarzyszy określona procedura administracyjna, której niestety nie można ominąć. Przypomniał, że czas na podjęcie uchwał skończył się 31 grudnia
2012 r. Pan Tadeusz Popławski zwrócił uwagę, że stawki opłat za wywóz nieczystości będą obowiązywały do końca 2013 r. i od przyszłego roku mogą zostać zmienione.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa zauważył, że Pan Tadeusz Popławski – Zastępca Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej UM spotyka się z członkami Komisji, na temat wdrożenia przepisów ustawy, dopiero po raz pierwszy, dlatego nie powinien wymagać od radnych natychmiastowego podjęcia decyzji. Uchwały mogły być podjęte w grudniu 2012 r., gdyby radnym dostarczono wszelkie niezbędne materiały, a miało to miejsce dopiero tydzień temu. Pan Przewodniczący zauważył, że radni działają w interesie mieszkańców i decyzja nie może zostać podjęta pochopnie, bez żadnego przemyślenia.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, że przeprowadzono konsultacje z mieszkańcami Spółdzielni Mieszkaniowej
w sprawie opłat za wywóz nieczystości, który będzie realizowany na nowych zasadach. Ponadto na stronie Urzędu Miejskiego mieszkańcy mogli wziąć udział w ankiecie. Większość osób biorących udział w ankiecie opowiedziała się za wyliczaniem opłaty za wywóz nieczystości od osoby. W ankiecie wzięły udział 374 osoby.

Pan Radny Adam Wysocki zauważył, że ustalenie wysokości stawek za wywóz nieczystości jest bardzo ważną sprawą, ponieważ stawki nie mogą być ustalone na poziomie wyższym niż w okolicznych gminach.

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. poinformował, iż głównym zadaniem Spółki jest budowanie systemu gospodarki odpadami w gminach zrzeszonych w Związku Komunalnym Biebrza. Na realizację projektu przewidziano kwotę 52 mln zł. Projekt miał być realizowany przez Związek, ale w związku z tym, że musiałby płacić VAT zlecono realizację projektu Spółce BIOM, która ma możliwość odzyskania VATu z Urzędu Skarbowego /jest to kwota 10 mln zł/. BIOM jest typową spółką komunalną. Na system składa się przede wszystkim Zakład Zagospodarowania Odpadów
w Koszarówce k. Grajewa. Teren został przekazany Spółce wraz ze starym wysypiskiem śmieci, które zostało zrekultywowane. W zeszłym roku oddano do użytku kwaterę wraz z całą infrastrukturą i kończy się budowa sortowni
i kompostowni, które są sercem Zakładu. Do Zakładu przyporządkowane są trzy stacje przeładunkowe: przy Augustowie – w stronę Grajewa, w Dąbrowie Białostockiej i w Świerzbieniach w gminie Mońki. Spółka BIOM ma 3 lata na dostosowanie się do przepisów nowej ustawy. Stacja przeładunkowa
w Augustowie została wybudowana jako pierwsza i jest już zgoda na jej użytkowanie. Na terenie 19 gmin członkowskich jest tylko jedno niezrekultywowane wysypisko śmieci. Pozostałe wysypiska są zamknięte
i zrekultywowane a odpady trafiają do Koszarówki. Rozliczanie finansowe pomiędzy gminami a Spółką będzie realizowane bezprzetargowo na podstawie umowy wykonawczej zawartej w 2011 roku. Dwa razy do roku Spółka BIOM składa sprawozdanie ze swojej działalności. Jeżeli jakieś środki finansowe pozostaną na koncie wówczas Zgromadzenie Wspólników podejmuje decyzję na co je przeznaczyć. Jeżeli okaże się, że Spółka poniosła stratę wówczas istnieje możliwość rekompensaty, czyli dopłacenia do systemu przez poszczególnych członków. Zgodnie z umową pierwszy okres, od 1 lipca do końca grudnia 2013 roku, będzie naliczany ryczałtowo wprost proporcjonalnie od jednego mieszkańca. Na chwilę obecną żadna z gmin nie dysponuje wiarygodnymi danymi odnośnie ilości odpadów. Po okresie próbnym od 1 stycznia 2014 r. rozliczanie będzie odbywało się na podstawie rzeczywistych danych. Pan Prezes powiedział, że wg wstępnych wyliczeń koszt składowania 1 tony odpadów /bez spłaty kredytu/ wynosi poniżej 300 zł. Nowy system będzie funkcjonował w taki sposób, że lokalny operator, który wygra przetarg przekazuje zmieszane odpady /bo tylko takich dotyczy system/ na stację przeładunkową. Okazało się, że stacja koło Augustowa nie przerabia wszystkich odpadów, dlatego planowana jest jej rozbudowa. Stacja będzie musiało być rozbudowana w ramach środków własnych. Odpady segregowane u źródła trafią do punktów w Dolistowie, albo w Grajewie, a następnie zostaną bezpłatnie przewiezione do Koszarówki. Według szacunków 10% odpadów zostanie odsprzedanych, dlatego wszystkim zależy, aby odbiór odpadów posegregowanych dobywał się bezpłatnie.
W okresie trwałości projektu, czyli w ciągu 10 lat od zakończenia projektu, Spółka BIOM musi spełnić szereg wymogów. Związane jest to z dotacją, którą otrzymano na realizację projektu a którą zakwalifikowano jako pomoc publiczną.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki stwierdził, że każdy zakupiony towar zawiera koszty związane z jego recyklingiem. Pan Radny zapytał, gdzie konkretnie te pieniądze trafiają? Pan Radny zapytał, w jaki sposób gmina będzie rozliczać koszty związane z odbiorem odpadów, których mieszkańcy nie posegregują, a zadeklarują zbiórkę selektywną. Ponadto nie wyliczono ile kilogramów odpadów przypada na 1 mieszkańca. Zapytał, jak będą rozliczane gospodarstwa domowe, gdzie w mieszkaniu zameldowane są np. 4 osoby, a tak naprawdę zamieszkuje tam tylko jedna? Czy to Spółka BIOM będzie rozliczać każdego z mieszkańców, czy będzie to czyniło Miasto? Pan Radny zapytał, czy gmina ma prawo kontrolować Spółkę BIOM skoro jest ona spółką komunalną? Pan Radny zdziwił się, że BIOM, jako spółka komunalna, może odbierać odpady komunalne bezprzetargowo, a Spółka komunalna „Necko” nie może tego czynić. Pan Radny zapytał, czy po spłacie kredytu BIOM obniży ceny recyklingu? Pan Radny zapytał, kto poniesie koszty związane z zakupem worków i pojemników na śmieci?

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. odpowiedział, że na razie cały system funkcjonuje bez recyklingu, ponieważ wszystkie odpady są tylko składowane, ale od 1 lipca uruchomiona zostanie sprzedaż odzyskanych surowców. Planuje się, że dochody ze sprzedaży surowców wtórnych wyniosą 0,5 mln zł. W ramach działalności bieżącej Spółki prowadzona jest sprzedaż surowców wtórnych, z której uzyskiwane są przychody. Cena uzależniona jest od popytu. Przychody ze sprzedaży będą obniżać koszty. Spłacany przez 10 lat kredyt doliczony jest do kosztów związanych z utylizacją odpadów, ale po jego spłacie koszty tej utylizacji oczywiście spadną. Spółka BIOM może realizować swoją działalność bezprzetargowo, ponieważ tak zdecydowali parlamentarzyści w formie ustawy. W świetle tej ustawy każda gmina ma obowiązek wzięcia udziału w tworzeniu systemu gospodarowania odpadami, a jeżeli tego nie robi wówczas musi ogłosić przetarg na regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych.
W sytuacji, gdy gmina uczestniczy w budowie takiej instalacji i całego systemu a Spółka BIOM te zadania realizuje, dlatego może wykonywać zadanie bezprzetargowo. W sytuacji, gdy takie zadania realizuje firma, która nie jest komunalną wówczas istnieje niebezpieczeństwo, że będzie ona chciała za wszelką cenę zarobić. Planowana była nowelizacja ustawy, aby spółki komunalne mogły realizować wywóz nieczystości z terenu gmin bezprzetragowo, ale najwyraźniej lobby firm prywatnych było tak duże, że nie udało się tego przeprowadzić. Pan Prezes poinformował, że dla operatorów cena promocyjna 1 tony odpadów niesortowanych składowanych na wysypisku wynosi 200,41 zł. Z tej kwoty do Urzędu Marszałkowskiego odprowadzana jest opłata środowiskowa w wysokości 115,41 zł. Firmy prywatne unikają płacenia tej opłaty o spółki komunalne takiej możliwości nie mają.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, że to do kasy Ministerstwa Finansów wpływają środki finansowe przeznaczone na recykling z każdego zakupionego produktu. Pan Burmistrz stwierdził, że Augustów jest największym płatnikiem składki członkowskiej na rzecz Związku Komunalnego Biebrza, które następnie przekazywane są Spółce BIOM. Pan Burmistrz poinformował, że Związek Miast Polskich złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego na ustawę, która zakazuje spółkom komunalnym bezprzetargowej obsługi gmin w zakresie wywozu nieczystości.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa zapytał, czy BIOM, skoro może realizować wywóz nieczystości bezprzetargowo, nie powinien rozszerzyć swojej działalności, w taki sposób, aby mógł odbierać nieczystości bezpośrednio od mieszkańców Augustowa? W takiej sytuacji PT Necko „Spółka” z o.o. mogłaby zostać wchłonięta przez Spółkę BIOM.

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. odpowiedział, że niestety takiej możliwości nie ma, ponieważ ustawowo dokonano podziału na zbieranie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych. Na realizację jednego i drugiego zadania gmina może ogłosić przetarg, ale jeżeli uczestniczy w budowie RIPOKu wówczas może zlecić bezprzetargowo unieszkodliwianie odpadów, w ramach systemu, spółce komunalnej. Na odbiór odpadów komunalnych Spółka BIOM będzie startować w przetargach, ale nie
w Augustowie, ponieważ Spółka BIOM na terenie tak dużej gminy sobie nie poradzi /chodzi tu o posiadany sprzęt/. Pan Prezes poinformował, że zgodnie
z ustawą każdą posesję musi uzbroić w pojemniki mieszkaniec lub gmina – zgodnie ze znowelizowaną ustawą.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa zapytał, jaki był pierwotny cel powstania Związku Komunalnego Biebrza?

Pan Kazimierz Kożuchowski- Burmistrz Miasta Augustowa poinformował, że Związek Komunalny Biebrza powstał po to, aby pozyskiwać środki finansowe zewnętrzne na realizację Wojewódzkiego Programu Segregacji Odpadów. O środki zewnętrzne mogły starać się jedynie gminy liczące ponad 120 tys. mieszkańców. W ramach tego programu nie można było wykonywać małych instalacji.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa zapytał, dlaczego cena 1 tony odpadów przyjmowanych od zewnętrznych dostawców wynosi 200 zł /bo taką działalność BIOM również prowadzi/.

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. powiedział, że cena dla wszystkich dostawców jest taka sama i wynosi 200,41 zł.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa zauważył, że zgodnie z przeprowadzoną symulacją kosztów stawka za przyjęcie 1 tony niesegregowanych odpadów komunalnych w okresie od
1 lipca do 31 grudnia 2013 r. będzie wynosić 331,97 zł netto + 8% podatku VAT. Pan Przewodniczący zapytał skąd ta różnica skoro wiązek Komunalny Biebrza i Spółka powstały m.in. po to, aby obniżyć koszty?

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. wyjaśnił, że cena 331,97 zł obowiązuje dla firm, czyli dla posesji niezamieszkałych, które nie zostaną opodatkowane. Dla mieszkańców ustalono ryczałt proporcjonalny za odpady posegregowane i wyniesie on ok. 300 zł. Tyle docelowo będzie kosztowało składowanie tony odpadów w budowanym systemie. Analiza całego projektu wniosku z 2008 r, studium wykonalności założyła, że z chwilą uruchomienia system będzie on kosztowny. Koszty związane są za zatrudnieniem, zaciągniętym kredytem i odsetkami. Z chwilą spłaty cena będzie ulegać zmianie i będzie obniżana.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa stwierdził, że nie widzi sensu powstania Związku Komunalnego, skoro nie będąc w jego strukturach płacilibyśmy 240 zł za 1 tonę składowanych odpadów.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta zapytał Pana Przewodniczącego dokąd byłyby wywożone śmieci z Augustowa gdyby
w ramach Związku nie wybudowano instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych? Wojewódzki program wskazał, iż wszystkie gminy województwa podlaskiego mogą składować odpady komunalne w Koszarówce k. Grajewa,
i tylko tam. Od 1 lipca tego roku Augustów nigdzie indziej nie może składować odpadów.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa dokonał analizy opłat za wywóz nieczystości ustalonych
w okolicznych gminach również tych, które są członkami Związku Komunalnego Biebrza. Pan Przewodniczący zauważył, że w niektórych gminach opłaty ustalono na niższym poziomie niż wynikałoby to z wyliczeń sporządzonych przez Spółkę BIOM. Wniosek z tego, że gminy te liczą się
z ewentualną koniecznością pokrycia niedoboru ze swojego budżetu.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta stwierdził, że wyliczając stawki należy opierać się na rzeczywistej kalkulacji. Oczywiście
o wszystkim zadecyduje cena zaproponowana w przetargu.

Pan Radny Dariusz Górny powiedział, że nie wyobraża sobie, aby tworzyć dodatkowe miejsca pracy do obsługi gospodarki śmieciowej, a z ww. kalkulacji wynika, że kwota 1,04 zł na jednego mieszkańca to obsługa administracyjna. Takimi obowiązkami należy dociążyć pracowników już zatrudnionych w Urzędzie Miejskim. Kolejnym kosztem, który nie powinien być brany pod uwagę są koszty związane z organizacją obsługi – punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych /SZOK/ – kwota 2,74 zł. Rzeczywiste koszy odbioru i składowania odpadów miesięcznie od jednego mieszkańca to tak naprawdę 12 zł i to powinien być punkt odniesienia przy ustalaniu opłat w naszym mieście. Ponadto podaje się koszt organizacji punktu selektywnej zbiórki odpadów, który nie powinien nas dotyczyć, ponieważ Spółka „Necko” dysponuje taką bazą. Kolejnym atutem naszej Spółki komunalnej PT „Necko”, poza posiadana bazą są, również kontenery, w które może wyposażyć mieszkańców Miasta i to jest kolejny element, który daje przewagę naszej Spółce w przetargu. Poziom 10 zł za odbiór posegregowanych odpadów jest możliwy, ponieważ odpady te odbierane będą bezpłatnie. Zaproponował, aby przy ustalaniu opłaty, wprowadzić podział gospodarstw domowych na ilość zamieszkujących w nich osób, chodzi tu głównie o rodziny wielodzietne. Różnicowanie powinno wyglądać w następujący sposób:

- 1 – 2 osoby – 10 zł – odpady selektywne, 12 zł – odpady mieszane;

- 3 – 4 osoby – 10% mniej;

- 5 i więcej – 20% mniej.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, czy będą powstawały zakłady towarzyszące, przy zakładzie głównym i czy będzie spalarnia odpadów?

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. mówił, co składa się na cenę 300 zł za składowanie 1 tony odpadów. Cena realna to 231 zł, kwota 200 zł brana jest od dostawców na zachętę. Pan Prezes powiedział, że obecnie w Koszarówce pracują 4 osoby, ale będzie ich 30 i wzrost zatrudnienia spowoduje również wzrost kosztów. Pan Prezes powiedział, że wybudowanie spalarni kosztuje od 300 do 500 mln zł. Związku Komunalnego Biebrza nie stać na przeprowadzenie tak kosztownej inwestycji. Zgodnie z analizą finansową jedna osoba wytwarza 18 kg odpadów miesięcznie, a rocznie 214 kg.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, w jaki sposób zafunkcjonuje system kontrolny? Pan Radny stwierdził, że Miasto również będzie miało obowiązek kontrolowania mieszkańców w zakresie prawidłowego segregowania odpadów.

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. odpowiedział, że firma BIOM będzie w stanie to sprawdzić już na stacji przeładunkowej.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa stwierdził, że głównym celem budowanego systemu jest selektywna zbiórka odpadów, tak aby produkować i ich jak najmniej.

Pan Tadeusz Popławski – Zastępca Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UModniósł się do wypowiedzi Pana Radego Dariusza Górnego i stwierdził, że nie ma takiej możliwości, aby Miasto administracyjnie obsłużyło funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami. Związane jest to z koniecznością wypełnienia kilku tysięcy deklaracji i przeprowadzania procedury administracyjnej zgodnie
z Kodeksem Postępowania Administracyjnego. Założeniem systemu jest jego samofinansowanie. Dochód gminy z tytułu opłat będzie m.in. przeznaczany na obsługę administracyjną systemu. Inaczej sprawa wygląda w przedsiębiorstwach prywatnych gdzie przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego nie obowiązują i realizacja takiego zadania byłaby możliwa do wykonania. Postępowanie zgodnie z KPA to cały proces odwoławczy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, który może trwać bardzo długo, a tym samym odzyskanie pieniędzy z opłat również nie będzie odbywało się od razu.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski zapytał, gdzie będą wywożone stare meble, gruz i inne materiały z rozbiórek?

Pan Mirosław Bałakier – Prezes Zarządu BIOM sp. z o.o. poinformował, że rozszerzenie projektu przewiduje instalację w Koszarówce do materiałów wielkogabarytowych i do gruzu. Najprawdopodobniej gruz poprzez gminny punkt musi trafić do instalacji, ale nie będzie to możliwe od lipca tego roku. Podobnie sprawa wygląda z materiałami wielkogabarytowymi, ale te również można dowozić i składować nieodpłatnie w gminnych punktach. Pan Prezes powiedział, że najlepszym rozwiązaniem dla Augustowa byłoby zorganizowanie takiego punktu gdzieś na miejscu.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że zlokalizowanie punktu selektywnej zbiórki odpadów w Grajewie, a nie
w Augustowie było błędem. Pan Burmistrz powiedział, że gruz i odpady wielkogabarytowe mieszkańcy mogą dowozić do PT „Necko” sp. z o.o.. Miasto musi zapłacić „Necku” za zutylizowanie odpadów wielkogabarytowych.

Pan Radny Wiesław Jeruć zgłosił wniosek, aby emeryci w wieku 75 lat
i starsi ponosili opłaty za wywóz nieczystości, ale ze zniżką, np. 35%. Pan Radny stwierdził, że mieszkańcy będą segregować odpady, ale trzeba im to umożliwić, poprzez zastosowanie atrakcyjnej opłaty i dostarczenie odpowiednich pojemników. Poinformował, że Augustów jest na pierwszym miejscu w województwie, jeżeli chodzi o ilość segregowanych śmieci.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa zaopatrzyła mieszkańców w odpowiednie pojemniki i ta duża ilość segregowanych śmieci pochodzi właśnie ze Spółdzielni. Pan Burmistrz powiedział, że stawki za wywóz nieczystości nie mogą być ustalone na zbyt niskim poziomie, ponieważ Miasta nie bedzie stać na pokrycie ewentualnego niedoboru.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa powiedział, że tak naprawdę pół roku będzie sprawdzianem dla mieszkańców. Pan Przewodniczący stwierdził, że mieszkańcy będą zainteresowani segregowaniem śmieci tylko wówczas, gdy stawki zostaną radykalnie zróżnicowane. Zaproponował, aby przyjąć dwie stawki naliczane od osoby: odpady niesegregowane – 20 zł i segregowane – 10 zł. Zaproponował również, aby w gospodarstwach domowych płacić tylko za pierwszą dwójkę dzieci. Urząd Miejski powinien kontrolować, czy śmieci segregowane są prawidłowo, wyrywkowo na danej ulicy. Osoby, które nie będą prowadzić segregacji, a zadeklarowały, że będą to czynić powinny zostać ukarane.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że stawka 10 zł za odpady posegregowane jest zbyt niska, i jeżeli zostanie ustalona na takim poziomie to Miasto na pewno będzie musiało pokryć powstały niedobór ze swojego budżetu. W takiej sytuacji Państwo Radni powinni wskazać źródło pokrycia takiego niedoboru. Ponadto karanie mieszkańców nie będzie prostą sprawą, ponieważ od każdej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Pan Radny Wiesław Jeruć stwierdził, że jest przeciwny temu, aby pracownicy Urzędu Miejskiego byli obciążani dodatkową pracą w związku
z realizacją przepisów ustawy. Powinno się zorganizować oddzielną komórkę, która będzie realizowała tylko i wyłącznie to zadanie. Pracownicy ci będą mogli weryfikować składane deklaracje i sprawdzać, czy śmieci są segregowane i czy odbywa się to prawidłowo. Realizacją tego zadania nie powinni zajmować się przypadkowi ludzie, tylko osoby odpowiedzialne za dany odcinek pracy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski opowiedział się za zdecydowanym zróżnicowaniem stawek za segregowane i niesegregowane śmieci liczone wprost proporcjonalnie od liczby domowników. Pan Radny stwierdził, że gmina Wasilków, która uchwaliła już stawki za śmieci, jest dobrym przykładem w tym względzie.

Pan Radny Wiesław Jeruć również zaproponował radykalne zróżnicowanie stawek opłaty za śmieci. Stwierdził, że stawka za segregowane śmieci powinna wynosić 11 zł, a za niesegregowane 16 zł. Stawki powinny być uzależnione od liczby domowników, jak również emeryci po 75 roku życia powinni płacić mniej, np. o 35%.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że opłaty można różnicować w zależności od wielkości gospodarstwa domowego.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa ogłosił przerwę w obradach Komisji do 22 lutego 2013 r. do godziny 12.00.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa wznowił obrady po przerwie w dniu 22 lutego 2013 r.

Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM wspólnie z Komisją ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska i Komunalizacji Mienia RM w wyniku dyskusji i przeprowadzonego jawnego głosowania, jednogłośnie, 8 głosami za, wypracowała propozycję zmian do projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty. Zaproponowano stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane
w sposób selektywny, które naliczane byłyby miesięcznie od ilości osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym, tj.:

- 12 zł – od 1 osoby,

- 23 zł – od 2 osób,

- 34 zł – od 3 osób,

- 45 zł – od 4 osób,

- 56 zł – od 5 osób,

- 66 zł – od 6 osób,

- 66 zł – od 7 i więcej osób.

Następnie zgłoszono propozycje stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gdy odpady komunalne nie są zbierane i odbierane
w sposób selektywny. Poddano pod głosowanie dwie propozycje stawek, tj.
16 zł i 18 zł miesięcznie od osoby. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za stawką 18 zł głosowało 5 radnych, 3 było przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za stawką 16 zł głosowało 3 radnych, 5 było przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.

Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM wspólnie z Komisją
ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska i Komunalizacji Mienia RM, w przypadku obiektów letniskowych, zaproponowały dwa sposoby naliczania opłat za wywóz nieczystości:

- na podstawie deklaracji składanych raz w roku będzie można wnieść opłatę za cały rok w wysokości 50% w zależności od ilości zadeklarowanych osób;

- na podstawie deklaracji składanych za każdy rozpoczęty miesiąc pobytu
w zależności od ilości zadeklarowanych osób. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za przyjęciem ww. metody członkowie obu Komisji opowiedzieli się jednogłośnie, 8 głosami za.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Ewa Szczepańska/ Przewodniczący Komisji

Rozwoju miasta Augustowa RM

i Wiceprzewodniczący Komisji

ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska,

Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM

/Tomasz Dobkowski/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2013-02-26

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2013-02-26