Protokól z XXXII sesji RM z 24 stycznia 2014 r.

P R O T O K Ó Ł NR XXXII/14

z obrad XXXII sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Augustowie, ul. 3 Maja 60

w dniu 24 stycznia 2014 r.

W obradach sesji wzięło udział 17 radnych – lista obecności w załączeniu. /zał. nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- kierownicy jednostek organizacyjnych miasta,

- goście,

- mieszkańcy,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 13.04

i zakończono o 15.50

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) uchwalenia budżetu miasta na rok 2014:

-przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Burmistrza Miasta,

-odczytanie opinii poszczególnych Komisji Rady Miejskiej,

-przedstawienie przez Przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej opinii zbiorczej w sprawie projektu budżetu wypracowanej na posiedzeniu z Przewodniczącą Rady Miejskiej, Przewodniczącymi Komisji Rady, Burmistrzem oraz Skarbnikiem,

-odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,

-dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,

-głosowanie nad uchwałą budżetową;

b) uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2014-2023;

c) podwyższenia kapitału zakładowego Wodociągów i Kanalizacji Miejskich Spółka z o.o. w Augustowie;

d) wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy;

e) gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii;

f) uchwalenia Programu Współpracy Miasta Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Działającymi w Sferze Pożytku Publicznego na rok 2014;

g) uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2015;

h) zmiany Uchwały Nr XXII/222/04 Rady Miasta Augustów z dnia
30 grudnia 2004 r. w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej.

6. Odpowiedzi na interpelacje.

7. Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji RM z 30.12.2013 r.

8. Zapytania i wolne wnioski.

9. Zamknięcie obrad.

Ad. pkt 1

Obrady XXXII sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzyła Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej. Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 15 radnych, co stanowi
o prawomocności obrad. Powitała: Pana Kazimierza Kożuchowskiego – Burmistrza Miasta, Panią Izabelę Piasecką – Zastępcę Burmistrza Miasta Augustowa, Państwa Radnych, kierowników miejskich jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Miejskiego, dziennikarzy i gości.

Ad. pkt 2

Pani Krystyna Wilczewska –Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi bądź propozycje do przedłożonego porządku obrad?

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta w imieniu Pana Burmistrza wniosła o wprowadzenie do porządku obrad:

- w punkcie 5i projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłków w ramach wieloletniego programu wspierania finansowego gmin
w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywania” na lata 2014 – 2020;

- w punkcie 5j projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/212/09 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 4 września 2009 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Transportowego „Necko” sp. z o.o. w Augustowie.

Więcej uwag ani propozycji nie zgłoszono i Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania zaproponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 15 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad. pkt 3

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej udzieliła głosu Pani Izabeli Piaseckiej – Zastępcy Burmistrza Miasta z prośbą
o złożenie sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrz Miasta złożyła sprawozdanie z działalności Burmistrza Miasta od ostatniej sesji Rady Miejskiej, za okres od 2.01.2014 r. do 20.01.2014 r.

Ad. pkt 4

Interpelacje radnych

Pan Radny Marcin Kleczkowski zgłosił interpelację dotyczącą ulicy Wrzosowej. Powiedział, że kiedy to na tej ulicy zlikwidowano „dzikie przejście” między ulicami Wrzosową i Śliwkową, to w związku z tym droga wielu mieszkańcom się wydłużyła. W związku z tym ulica jest niedostatecznie oświetlona, ponieważ brakuje na niej, tuż przy lesie, kilku latarni i jest to miejsce spotkań osób, które spożywają tam alkohol i inne środki psychoaktywne. Pan Radny zapytał Pana Burmistrza, czy są możliwości techniczne by wydłużyć sieć oświetleniową na tej ulicy poprzez dostawienie 2, 3 latarni?

Pan Radny zgłosił drugą interpelację dotyczącą brzegu jeziora Necko przy Ośrodku Marina Borki. Pan Radny zapytał Pana Burmistrza, czy widzi możliwość spotkania się z obecnym dzierżawcą i porozumienia się, co do tego, aby brzeg był ogólnie dostępny?

Pani Radna Małgorzata Grygo zgłosiła interpelację dotyczącą autobusów i ich przystanków. Pani Radna zwróciła uwagę, że autobusy PKS Białystok nie mają prawa zatrzymywać się na naszym dworcu PKS. Pasażerowie wysiadający przy Delikatesach przy Rynku Zygmunta Augusta mają problem z bezpiecznym odebraniem bagaży, które znajdują się w luku bagażowym autobusu. Pani Radna wyraziła obawę, że taka sytuacja stwarza duże niebezpieczeństwo. Zapytała, czy aby tą sytuację uregulować, czyli, aby autobusy PKS mogły zatrzymywać się na stacji PKS Suwałki, potrzebne są jakieś prawne uregulowania?

Pani Radna zgłosiła interpelację dotyczącą dzikiego wysypiska, które powstało na rogu ulic Czereśniowej i Malinowej. Pani Radna poprosiła, aby zainteresować się, kto jest właścicielem tego terenu a następnie doprowadzić do jego uporządkowania.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, jakie środki finansowe wydatkowało Miasto od 2003 r. w związku z uczestnictwem w Związku Komunalnym „Biebrza”?

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że chce zadać pytanie dotyczące śmieci i ich kosztów w związku z deklaracją Pana Burmistrza, że stawki za śmieci będą obniżone. Pan Radny przypomniał, że deklaracja ta padła niecały rok temu. Pan Radny poprosił Pana Burmistrza o ustosunkowanie się do tej sprawy. Pan Radny zapytał, czy dokonano już dokładnej analizy finansowej,
i czy istnieje szansa na obniżenie stawek zgodnie z wcześniejszą deklaracją Pana Burmistrza?

Pan Radny poprosił Pana Burmistrza o przedstawienie planów dotyczących strefy A w związku z ostatnią wizytą w Ministerstwie Zdrowia.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał Pana Burmistrza, czy prawdą jest, że podczas wizyty w Ministerstwie Zdrowia padła sugestia, że wszelkiego rodzaju inwestycje przedsiębiorców powinny być konsultowane z Ministerstwem Zdrowia, i że Ministerstwo zadeklarowało swoją pomoc przy konkretnych inwestycjach opiniując projekty budowlane? Takie działanie będzie dawało możliwość na rozwój gospodarczy, po uzgodnieniu planowanych przedsięwzięć z Ministerstwem. Do tej pory odbywa się to w ten sposób, że już na poziomie Starostwa takie projekty są odrzucane, np. magazyny, które są potrzebne firmie, która już istnieje i coś produkuje. Pan Radny stwierdził, że słyszał takie deklaracje i chciałby się dowiedzieć, na ile są one wiarygodne, i czy w tej chwili Miasto przygotowuje dokumenty, żeby potwierdzić to na piśmie i wyznaczyć jakiś kierunek dla Starostwa, żeby można było „przy patologicznych zapisach” prowadzić biznes w tym mieście?

Pan Radny Adam Wysocki przypomniał, że wielokrotnie sygnalizował potrzebę przebudowy mostków na bulwarach nad rzeką Nettą. Za każdym razem ze strony Pana Burmistrza padała odpowiedź, że przyjrzymy się temu tematowi
i zobaczymy, co w tym względzie można zrobić, ale niestety na tym zawsze się kończyło. Pan Radny poprosił o przygotowanie na następną sesję wstępnych wyliczeń i pomysłów w tym zakresie. Pan Radny stwierdził, że chciałby uzyskać odpowiedź, czy w tym roku jest szansa na dokonanie przebudowy?

Ad. pkt 5a

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2014 rok. Pani Przewodnicząca udzieliła głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta z prośbą o przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Burmistrza Miasta.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta przedstawił projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, /zał. nr 2/.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poprosiła o odczytanie opinii poszczególnych Komisji Rady Miejskiej wyrażonych na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2014 rok.

Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM poinformował, iż Komisja Rewizyjna RM na posiedzeniu w dniu 15 stycznia 2014 r. przy 1 głosie przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się wyraziła negatywną opinię na temat projektu budżetu miasta na 2014 rok. Pan Przewodniczący poinformował, że Komisja Rozwoju Miasta Augustowa RM na tym samym posiedzeniu nie wyraziła pozytywnej, ani negatywnej opinii na temat projektu budżetu miasta na rok 2014 r., ponieważ 1 osoba głosowała za,
1 była przeciw, a 5 osób wstrzymało się od głosu. Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM na tym samym posiedzeniu nie wyraziła pozytywnej, ani negatywnej opinii na temat projektu budżetu miasta na rok 2014 r., ponieważ nie było głosów za, ani przeciw,
a 5 osób wstrzymało się od głosu. Komisja Uzdrowiskowa RM na tym samym posiedzeniu nie wyraziła pozytywnej ani negatywnej opinii na temat projektu budżetu miasta na rok 2014 r., ponieważ nie było głosów za, ani przeciw
a 3 osoby wstrzymały się od głosu. Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu
i Turystyki RM
na tym samym posiedzeniu nie wyraziła pozytywnej ani negatywnej opinii na temat projektu budżetu miasta na rok 2014 r., ponieważ nie było głosów za, ani przeciw, a 4 osoby wstrzymały się od głosu.

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM poinformowała, iż Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM na posiedzeniu w dniu 15 stycznia 2014 r. nie wyraziła pozytywnej ani negatywnej opinii na temat projektu budżetu miasta na 2014 r., ponieważ 1 członek Komisji głosował za, 1 był przeciw, a 3 członków Komisji wstrzymało się od głosu. Komisja Budżetu i Finansów RM na tym samym posiedzeniu wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu miasta na 2014 r., 3 głosami za, przy 1 głosie przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej
w Augustowie
poprosiła Panią Bożennę Ziemak – Przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów RM o przedstawienie opinii zbiorczej w sprawie projektu budżetu wypracowanej na posiedzeniu z Przewodniczącą Rady Miejskiej, Przewodniczącymi Komisji Rady, Burmistrzem oraz Skarbnikiem.

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej
w Augustowie z dnia 23 stycznia 2014 r. w sprawie projektu budżetu miasta na 2014 rok. „Komisja Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Augustowie działając na podstawie § 4 ust. 4 Uchwały nr XLIII/278/10 Rady Miejskiej
w Augustowie z dnia 13 września 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, wysłuchała opinii na temat projektu budżetu miasta na 2014 rok Przewodniczących poszczególnych Komisji Rady Miejskiej oraz zapoznała się ze sprawami zgłoszonymi przez Komisje do projektu budżetu.

Komisja Budżetu i Finansów RM stwierdza, co następuje: w pracach nad opiniowaniem przedłożonego przez Burmistrza Miasta projektu budżetu miasta na 2014 obradowało 7 Komisji, które projekt budżetu zaopiniowały:

- Komisja Budżetu i Finansów RM – pozytywnie,

- Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM – nie wyraziła pozytywnej, ani negatywnej opinii,

- Komisja Rewizyjna RM – negatywnie,

- Komisja Rozwoju Miasta Augustowa RM – nie wyraziła pozytywnej ani negatywnej opinii,

- Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM – nie wyraziła pozytywnej, ani negatywnej opinii,

- Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM – nie wyraziła pozytywnej, ani negatywnej opinii.

W pracach Komisji wzięło udział 17 radnych – członków Komisji, którzy głosowali w sposób następujący: 3 głosowało za pozytywną opinią projektu budżetu, 2 głosowało przeciw, 12 wstrzymało się od głosu.

Przewodniczący Komisji nie zgłosili Komisji Budżetu i Finansów RM uwag i wniosków do projektu budżetu w trybie § 4 ust. 3 Uchwały
Nr XLIII/278/10 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 13 września 2010 r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Mając powyższe na uwadze, Komisja Budżetu i Finansów RM wnioskuje do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie budżetu miasta na rok 2014.”

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu: „Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej miasta Augustowa na 2014 rok. Na podstawie art. 13 pkt 3 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o Regionalnych Izbach Obrachunkowych oraz Zarządzenia nr 5/11 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 3 października 2011 roku w sprawie wyznaczenia składów orzekających i ich przewodniczących działających w siedzibie RIO w Białymstoku i zespołach zamiejscowych w Łomży i Suwałkach, skład orzekający w osobach: Maria Wasilewska - Przewodnicząca, Danuta Kubylis – członek, Agnieszka Gerasimuk – członek, opiniuje pozytywnie projekt uchwały budżetowej miasta Augustowa na 2014 rok. Uzasadnienie. Bumistrz Miasta Augustowa spełniając wymogi określone art. 238 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku
o finansach publicznych przedłożył przy zarządzeniu nr 399/213 z dnia
15 listopada 2013 roku projekt uchwały budżetowej na 2014 rok wraz
z załącznikami i objaśnieniami do projektu uchwały. Projekt uchwały budżetowej spełnia wymagania określone przepisami art. 211, 212, 214, 215, 216 ust. 2, 222, 235 ust. 1, 236, 237 ust. 2, 242, 258 oraz art. 264 ust. 3 ustawy
o finansach publicznych. Plan dochodów i finansów opracowano w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej. Dołączone objaśnienia do projektu uchwały wypełniają kryteria zawarte w uchwale Rady nr 278 z dnia 13 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Dochody budżetu miasta zostały określone na kwotę 88 397 785 zł,
a wydatki na kwotę 86 897 785 zł. Planowana nadwyżka w kwocie 1 500 000 zł wypełnia dyspozycję wynikającą z art. 212 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych i zostanie przeznaczona na planowaną spłatę rat kredytów. Ponadto zgodnie z zapisem § 6 projektu uchwały i załącznika nr 5 przychody i rozchody budżetu w 2014 r. planowany budżet wykazuje: przychody w wysokości
63 850 zł, w tym przychody ze spłat pożyczek udzielonych, rozchody
w wysokości 1 563 850 zł, w tym spłata pożyczek i kredytów 1 500 000 zł, udzielone pożyczki 63 850 zł. Powyższe dane wykazują, że budżet jest zrównoważony a więc wymogi formalno – prawne wynikające z art. 211 ustawy o finansach publicznych są spełnione. Jednocześnie skład orzekający, mając na uwadze obligatoryjny obowiązek spełnienia w budżecie 2014 roku relacji wynikającej z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych dokonał analizy możliwości spłaty długu na podstawie przedłożonego projektu uchwały
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2014 – 2023. Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 400/2013 Burmistrza Miasta Augustowa z dnia 15 listopada 2013 roku. Analiza danych wykazanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014 - 2023 wskazuje, że relacja wynikająca z ww. przepisu została zachowana w tych latach.”

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła dyskusję na temat projektu uchwały budżetowej miasta Augustowa na rok 2014.

Pani Radna Anna Urban zwróciła uwagę, iż Pan Burmistrz w swoim wystąpieniu wspominał o planowanej modernizacji plaży Bielnik. Pani Radna stwierdziła, że nie znalazła tego zadania w załączniku inwestycyjnym nr 3. Pani Radna poprosiła Pana Burmistrza, aby podpowiedział jej, w którym miejscu to zadanie zostało zapisane. Pani Radna zapytała, jaka kwota będzie przeznaczona na tę modernizację i kiedy modernizacja miałaby się rozpocząć?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, iż inwestycji na plaży Bielnik nie zapisano w projekcie budżetu na 2014 rok, ponieważ możliwość jej sfinansowania z Lokalnej Grupy Rybackiej pojawiła się dopiero po złożeniu budżetu. Z Lokalnej Grupy Rybackiej pozyskamy najprawdopodobniej ok. 1 000 000 zł. Umowy zostaną podpisane do końca marca.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy przy okazji realizacji projektu na plaży Bielnik przewiduje się najpierw rozbiórkę starego pomostu?

Pan Kazimierz Krzyżopolski – Burmistrz Miasta Augustowa stwierdził, że bez rozbiórki nie udałoby się wykonać nowego pomostu. Część pali ze starego pomostu pozostanie, natomiast usunięta zostanie ta część, która nie nadaje się już do użytku. Część z nich na pewno będzie musiała być wymieniona.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, na jaki cel przeznaczane są pieniądze ze składki członkowskiej na Związek Komunalny Biebrza, co zapisano w projekcie budżetu miasta w dziale gospodarki komunalnej i ochrony środowiska? Pan Radny zwrócił uwagę, iż jest to kwota 46 214 zł i 241 500 zł.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta potwierdził, że faktycznie takie kwoty z budżetu Miasta na rzecz Związku Komunalnego Biebrza są odprowadzane. W poprzednich latach składka wynosiła 10 zł od 1 mieszkańca, obecnie płacimy 1,5 zł od 1 mieszkańca z przeznaczeniem na Związek Komunalny Biebrza i 7,5 zł wnosimy do BIOM-u i obejmujemy udziały.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zauważył, że takie kwoty odprowadzane na rzecz Związku Komunalnego Biebrza i BIOM-u są dla nich ogromnym prezentem. Zarządzający BIOMem nie włożyli żadnego swojego kapitału, aby firma mogła funkcjonować. Pan Radny wyraził zdziwienie, że gminy ze swoich budżetów nadal maja finansować funkcjonowanie Związku Komunalnego Biebrza i BIOM-u.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta zauważył, że na to, co Pan Radny nazywa firmą składa się 19 gmin, dlatego w tym wypadku nie można mówić o firmie. Wśród tych gmin jest miasto Augustów. Od chwili powołania Związku Komunalnego „Biebrza” odprowadzane są składki,
z których udało się sfinansować cały system zbiórki odpadów, na który składają się: Koszarówka, Dolistowo /gdzie odbywa się segregacja odpadów/, Augustów /stacja przeładunkowa/, Świerzbienie k. Moniek /stacja przeładunkowa/, Dąbrowa /stacja przeładunkowa/. W ramach środków ze składek oraz
z zaciągniętych pożyczek w Narodowym i Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska oraz w banku przeprowadzono również rekultywację wszystkich starych składowisk. Całkowita wartość zrealizowanej inwestycji wynosi 52 mln zł.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, jaki koszt musiałoby ponieść Miasto, aby odłączyć się od długoterminowego poborcy, jakim jest BIOM?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta przypomniał, że Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami określił miejsca, w których mogą być składowane odpady i są to Suwałki z gminami południowymi, Augustów
z 19 gminami ze swoją bazą w Koszarówce k. Grajewa i Białystok. Zgodnie
z tym planem nie ma możliwości tworzenia w każdej gminie wysypisk, ponieważ w przeciwnym razie nie spełnionoby unijnych wytycznych. Zgodnie z tymi wytycznymi, aby móc otrzymać pieniądze z jakichkolwiek funduszy na utworzenie takiej bazy należy utworzyć społeczność liczącą, co najmniej
150 tys. mieszkańców.

Pani Radna Małgorzata Grygo zapytała, czy w związku z planowaną inwestycją na plaży Bielnik uregulowano już sprawę z Panem Eugeniuszem Ł.?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że Miasto posiada wszelkie stosowne pozwolenia, aby przystąpić do realizacji inwestycji na plaży Bialnik.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zauważył, że Pan Burmistrz wspomniał, że inne gminy, wespół z Augustowem mają podjąć działania do tego, by na Walnym Zgromadzeniu taka gmina jak Augustów nie dysponowała tylko jednym głosem na równi np. z gminą Nowinka, która liczy 2 800 mieszkańców. Pan Radny stwierdził, że łożymy na uczestnictwo w Związku tyle pieniędzy i ponosimy tak wysokie koszty wywozu nieczystości, głównie za przyczyną tej spółki i czy w związku z tym Pan Burmistrz podjął działania, by nasz głos w radzie nadzorczej był silniejszy?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta przypomniał, że
w poprzednich latach składka w wysokości 10 zł, czy 9 zł trafiała do Związku Komunalnego Biebrza. Dzisiejsza składka z 2014 r. w wysokości 1,5 zł trafia do Związku, a 7,5 zł do BIOMu i za to obejmujemy udziały w BIOMie. W ten sposób będziemy dysponować liczbą udziałów znacznie większą niż mniejsze miejscowości.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy odniesieniem będzie tylko składka za rok 2014?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że odniesieniem będzie składka za rok 2014, chyba żeby spółka BIOM upadała to te pieniądze, które zostały wniesione również będą uczestniczyły w podziale majątku Spółki. Udziały obejmowane są aktem notarialnym.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zauważył, że w spółce komunalnej
w Związku Biebrza jest 19 gmin i 165 tysięcy mieszkańców, czyli wychodzi na to, że Augustów ma 1/6 wszystkich udziałów. Pan Radny zapytał, czy jego rozumowanie jest właściwe?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że udział Augustowa będzie wyliczony wprost proporcjonalnie do posiadanych udziałów.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że w takim razie należy porozumieć się jeszcze z kimś w Związku i „zrobić tam w końcu porządek”, skoro będziemy mieć tam tak dużą liczbę udziałów.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki stwierdził, że mieszkańcy i Radni powinni zdecydować, że chcą przejść do innego podmiotu, jeżeli chodzi
o właściwą gospodarkę odpadami komunalnymi. Pan Radny zauważył, że Państwo Radni są chyba władni, aby o tym zdecydować. Do podjęcia takiej decyzji należałoby również przekonać mieszkańców.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta stwierdził, że owszem Miasto może zrezygnować z usług Spółki BIOM, ale musimy liczyć się z tym, że nie będziemy mieli gdzie wywozić śmieci z terenu miasta. Pan Burmistrz stwierdził, że składowanie odpadów w Suwałkach jest droższe.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że Pan Burmistrz w swoim wystąpieniu na temat budżetu miasta Augustowa na 2014 r. wspomniał, że mamy 10 mln zł na realizację inwestycji. Pan Radny stwierdził, że wypowiedź Pana Burmistrza zaintrygowała go, dlatego prosi o rozwinięcie tej wypowiedzi. Pan Radny zapytał, czego dotyczy ta kwota?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że kwota ta dotyczy strefy Kanału Augustowskiego i przygotowania tras do narciarstwa biegowego.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że w takim razie nie zrozumiał wypowiedzi pana Burmistrza, ponieważ myślał, że była tu mowa
o jakichś nowych pieniądzach. Pan Radny w odniesieniu do opinii przedstawionej przez Panią Bożennę Ziemak - Przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów RM, w której stwierdzono, że nie było żadnych wniosków Komisji
i w tym miejscu odwołano się do pewnych procedur stwierdził, że owszem zgodnie ze szczegółowymi regulacjami wniosków formalnych nie było, ale nie mniej jednak te wnioski się pojawiły. Pan Burmistrz potwierdził ten fakt
w swoim wystąpieniu. Pan Radny zwrócił się do Pana Burmistrza i stwierdził, że od 3 lat Państwo Radni dopominają się szczegółowego opisu tego budżetu. Nie mówi w tym momencie o konstruowaniu budżetu zadaniowego, ale żeby móc realnie dyskutować i w sposób odpowiedzialny zgłaszać wnioski do budżetu to trzeba mieć jego opis i nie wystarczy tu tylko klasyfikacja budżetowa. Zapytania, które wysunęli w ciągu ostatniego tygodnia radni były tylko namiastką prowadzącą do jakiejś poważnej dyskusji. Szczegółowe objaśnienia do wskazanych pozycji Państwo Radni otrzymali dopiero przedwczoraj wieczorem. Na analizę było niewiele czasu. Taka sytuacja nie dawała możliwości zgłaszania konstruktywnych wniosków do tego budżetu. Pan Radny jeszcze w październiku ubiegłego roku prosił o szczegółowy opis poszczególnych pozycji w budżecie. Pan Burmistrz do tej prośby nie raczył się nawet odnieść. Pan Radny stwierdził, że na dzisiejszej sesji słyszy zarzuty, że nie było wniosków. Wniosków nie było, ponieważ nie było opisu projektu budżetu. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Pan Burmistrz na wnioski formalne czy mniej formalne odpowiadał, że powinno się wskazać pozycję
w budżecie, z której możemy zrezygnować. Pan Radny stwierdził, że bez szczegółowego opisu nie było to możliwe. Pan Radny powiedział, że jego krytyczna uwaga odnośnie tego budżetu i procedowania nad nim jest taka, że nie było możliwości prowadzenia rzetelnej dyskusji i ta dyskusja pojawiła się dopiero wczoraj, w przededniu sesji.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że na posiedzeniach Komisji poruszany był ten temat. Pani Przewodnicząca zauważyła, że Państwo Radni otrzymali materiały odnośnie projektu budżetu na sesji 29 listopada i w związku z tym był czas na spotykanie się w Komisjach i na to, aby pochylić się nad tym budżetem i zadawać pytania
z prośbą o wyjaśnienia. Szczegółowe pytania, które zadano w ostatnich dniach można było zadać wcześniej. Jeżeli chodzi o wskazanie źródeł finansowania,
to wszystko zapisano w uchwale, którą zacytowała Pani Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM. Komisje, jeżeli chcą wprowadzić nowy wydatek, czy go zwiększyć, muszą wskazać źródła jego finansowania i to powinien zatwierdzić Pan Burmistrz.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zadał pytanie dotyczące inwestycji planowanej na ul. 3 Maja. Projekt, który wykonano do tej pory, to jest mniej więcej połowa ulicy. Gdybyśmy mieli wykonany projekt na całość moglibyśmy liczyć na środki finansowe z tzw. „schetynówek”. Z tego, co wie Pan Radny zawarto porozumienie zgodnie, z którym Starostwo realizuje połowę tej ulicy,
a Miasto pozostałą część. Pan Radny zapytał, czy nie warto by było, jeżeli oczywiście nie uda się wybudować tej ulicy /bo z tego, co wie szanse na jej wybudowanie są małe/ przeznaczyć tych pieniędzy na kontynuowanie.
W przypadku, gdy nie otrzymamy środków na Rynek Zygmunta Augusta, można by te środki również przeznaczyć, bo akurat tyle brakuje
z dofinansowania, z tego, co na wczorajszym spotkaniu deklarował Pan Burmistrz.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta potwierdził, że dokumentacja, jeżeli chodzi o ul. 3 Maja dotyczy tylko odcinka od Rynku Zygmunta Augusta do ul. Hożej. Pan Burmistrz poinformował, że Powiat nie otrzymał środków finansowych ze „schetynówek” na realizację ww. zadania. Pan Burmistrz stwierdził, że propozycja Pana Radna może być rozważona. Miasto ze swojej strony jest przygotowane na realizację ww. inwestycji, ponieważ Państwo Radni podjęli uchwałę intencyjną w tej sprawie.
W pierwszym etapie należy tą ulicę zrealizować na odcinku od Rynku Zygmunta Augusta do ul. Hożej, a w drugim etapie na pozostałym odcinku, czyli do ronda.

Pan Radny Tomasz Dobkowski przypomniał, że na wczorajszym spotkaniu dyskutowano na temat ul. 3 Maja i możliwości jej realizacji
w kontekście przyjęcia budżetu na 2014 rok lub też nie. Pan Radny poprosił Pana Burmistrza, aby doprecyzował, w obecności większości Radnych, swoją wypowiedź w tym względzie. Może wywiąże się dyskusja i wszyscy dowiedzą się o tej rozmowie i o tym, co nam grozi, dla miasta i mieszkańców, jeżeli chodzi o tę ulicę i szansę jej zbudowania.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że jeżeli Państwo Radni nie przyjmą budżetu miasta na 2014 rok, to wówczas budżet uchwala Regionalna Izba Obrachunkowa i najprawdopodobniej /znając uwagi jakie RIO wnosiła do poprzednich zapisów w uchwałach dotyczących dofinansowania nieswoich inwestycji/ zachodzi obawa, że w przypadku uchwalania budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową ta pozycja zostałaby z naszego budżetu wykreślona. Pan Burmistrz poinformował, że przed sesją spotkał się z Panem Cezarym Cieślukowskim - Prezesem Lokalnej Grupy Rybackiej, który powiedział, że środki finansowe, których brakuje nam do zrealizowania Rynku Zygmunta Augusta trafią na nasze konto najpóźniej
w kwietniu lub maju tego roku.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że w takim razie pewna jest realizacja inwestycji na Rynku Zygmunta Augusta. Pan Radny zapytał Pana Burmistrza, czy jeżeli Państwo Radni przegłosują budżet miasta na tak, to zrealizowanie ulicy 3 Maja będzie zależało tylko i wyłącznie od Starostwa?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, że Powiat Augustowski przyjął swój budżet na 2014 r., który uwzględnia realizację inwestycji na ul. 3 Maja. Pan Burmistrz zapewnił, że porozumienie zawarte pomiędzy Miastem, a Powiatem jest wciąż aktualne i obowiązuje. Pan Burmistrz przypomniał, że na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej wspominał
o zagrożeniach w przypadku, gdy Rada Miejska nie uchwali budżetu miasta Augustowa na 2014 rok.

Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, że Powiat Augustowski w swoim budżecie założył 25% wartości inwestycji. Miasto, tak jak Starostwo potrzebuje zatem środków zewnętrznych, aby móc zrealizować to zadanie. Pan Radny zauważył, że projekt o dofinansowanie inwestycji ze środków zewnętrznych można napisać w taki sposób, że to dofinansowanie otrzyma się lub też nie. Ważne, czy te środki będą dostępne. Pan Radny zauważył, że nie ma pewności, czy modernizacja ul. 3 Maja będzie przeprowadzona. Pan Radny stwierdził, że jeżeli nie będziemy mieli tych środków zewnętrznych nie ma szansy na realizację tej ulicy i wtedy pozostaną nam środki finansowe zapisane w budżecie, które można by spożytkować na wykonanie całościowego projektu ul. 3 Maja. W momencie nieprzegłosowania budżetu nie wiadomo, czy będzie taka możliwość.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że nie chciałby, aby Miasto było przyczynkiem do tego, że ul. 3 Maja nie będzie zrealizowana, jeżeli szansa na dofinansowanie się pojawi, a tak może się stać, jeżeli Państwo Radni nie uchwalą budżetu miasta na 2014 rok.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski zapytał, na jakim etapie w tej chwili znajdują się prace projektowe na odcinku ul. 3 Maja od ul. Hożej do ronda? Pan Radny poprosił o udzielenie przemyślanej odpowiedzi, ponieważ to pytanie zadawał już kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich lat.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że cała dokumentacja dotycząca ul. 3 Maja została przekazana Starostwu Powiatowemu w Augustowie. Pan Burmistrz poinformował, że ze strony Miasta w tym względzie nie są prowadzone żadne prace.

Pan Radny Adam Wysocki zapytał, jak na chwilę obecną wygląda sprawa ze strefą płatnego parkowania? Pan Radny zapytał, na co zostanie przeznaczona kwota 5 000 zł, którą zapisano w projekcie budżetu miasta na 2014 rok?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska UM
przypomniał, że Strefa Płatnego Parkowania została ustalona poprzez uchwałę podjętą przez Państwa Radnych i obejmuje ona drogi powiatowe i miejskie. Obecnie jest przygotowywana dokumentacja przetargowa i 30 stycznia 2014 roku zostanie wysłane ogłoszenie do Biuletynu Zamówień Publicznych o nieograniczonym przetargu na wybór oferenta – operatora, administratora Strefy Płatnego Parkowania. Według założonych terminów sytuacja wygląda w ten sposób, że przetarg na wybór operatora odbędzie się 14 lutego 2014 r., a 27 lutego 2014 r. zostanie podpisana umowa
i 12 maja 2014 r. Strefa Płatnego Parkowania powinna już funkcjonować. Pan Kierownik poinformował, że Strefa Płatnego Parkowania obejmuje 448 miejsc parkingowych. Obejmuje ona drogi gminne, czyli ulice: Rynek Zygmunta Augusta, Żabią, Kilińskiego /156 miejsc parkingowych/ i drogi powiatowe na ulicach: Mariana Jonkajtysa, Ks. Skorupki na odcinku od ul. Wojska Polskiego do ul. Kościelnej, Kościelna na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Ks. Skorupki,
Ks. Ściegiennego, 3 Maja na odcinku od ul. Mostowej do ul. Ks. Ściegiennego, Mostowa na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Nowomiejskiej, Młyńską na odcinku od ul. Wierzbnej do ul. Mostowej, Nowomiejską na odcinku od ul. Mostowej do ul. Wierzbnej, Wierzbną na odcinku od ul. Młyńskiej do ul. Mostowej, Kopernika na odcinku od Rynku Zygmunta Augusta, Szkolna, Kościuszki, Łazienną na odcinku od ul. Wierzbnej do ul. Szkolnej i Szkolną na odcinku od ul. Łaziennej do ul. Zygmuntowskiej. Na wniosek Zarządu Powiatu Augustowskiego i Powiatowego Zarządu Dróg wprowadzono zamówienie, tzw. uzupełniające, czyli rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania o ul. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Mariana Jonkajtysa do ul. Ks. Skorupki i na tym odcinku utworzonych zostało dodatkowo 14 miejsc parkingowych.

Pan Radny Marcin Kleczkowski podsumowując swoje uwagi
i zastrzeżenia do projektu budżetu miasta na 2014 r. stwierdził, że zaproponowany budżet nie rozwiązuje podstawowych problemów miasta takich jak chociażby problemy, z którymi mieliśmy do czynienia w ostatnim roku
w oświacie. Pan Radny stwierdził, że nie widzi, aby ten budżet był częścią jakiegoś większego planu rozwoju miasta. Obserwując niskie pozyskiwanie środków finansowych z zewnątrz, w porównaniu z innymi miastami, trudno oprzeć się wrażeniu, że jesteśmy coraz bardziej w tyle. Wyrazem tego, że naprawdę mocno wyhamowaliśmy jest realizacja inwestycji miejskich
w dziedzinie budowy ulic i to jest znaczący wyznacznik w rozwoju naszego miasta, które bardzo potrzebuje infrastruktury bezpośrednio służącej mieszkańcom. Oczywiście ważne są inwestycje nad Kanałem Bystrym, ale tak naprawdę może nawet ważniejsze są te inwestycje, które by bezpośrednio służyły mieszkańcom. Pan Radny stwierdził, że podał przyczyny, dla których będzie głosował przeciw budżetowi miasta Augustowa na 2014 r.

Pan Radny Tomasz Dobkowski powiedział, że Pan Radny Marcin Kleczkowski bardzo dobrze podsumował to, co dzieje się w tej chwili z naszym budżetem przed głosowaniem. Pan Radny powiedział, że jako przedsiębiorcy mają nadzieję, że przegłosowanie tego budżetu pozwoli nam na prace nad zapisami budżetu, które udało się wynegocjować w trakcie Komisji. Pan Radny powiedział, że wcześniej rozmawiał z ludźmi z Platformy Obywatelskiej
i z Prawa i Sprawiedliwości, ponieważ wnioski, które dotyczą miejsc pracy, promocji miasta, czy też kontroli wydatków, nie natrafiły na żaden opór. W tej kwestii wszyscy są zgodni, ponieważ cała Rada uważa, że te rzeczy są priorytetem dla naszego miasta i przy zmianie tego budżetu, Pan Radny wyraził nadzieję, że wszyscy pomogą. Pan Radny stwierdził, że Radni z jego klubu uważają, że ten budżet jest słaby, bo to tylko obsługa miasta, co nie jest żadną strategią a utrzymaniem bieżących potrzeb, nie ma oszczędności, nie ma pomysłu na zarabianie dodatkowych pieniędzy i tak naprawdę nie ma też kontroli, czyli tak naprawdę nie ma nic w tym budżecie. Pan Radny powiedział, że uważa, że jest to budżet nijaki.

Pani Radna Bożenna Ziemak stwierdziła, że w tym budżecie nie ma nic, ale będzie można nad nim pracować. W przypadku gdy Rada Miejska nie uchwali budżetu „dostaniemy” budżet „z góry”, na bazie którego nic nie będzie można zrobić.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że dyskusja nad budżetem Miasta podobnie wygląda co roku
i wszyscy wiedzą, że w ciągu roku można dokonywać jego zmian.

Pani Radna Joanna Lisek zwróciła uwagę, że w swojej wypowiedzi Pan Burmistrz mówił o kwocie 13 mln zł na pomoc społeczną, z tego 70% pochodzi z budżetu państwa, a pozostałą część dopłaca Miasto. Pani Radna stwierdziła, że Miasto musi dopłacać do pomocy społecznej, ponieważ w mieście nie ma żadnych inwestycji, nie ma przygotowanych terenów inwestycyjnych. Przedsiębiorcy tak naprawdę nie są wspierani przez Miasto, ponieważ nie mają miejsca, gdzie mogliby tworzyć nowe miejsca pracy. Przedsiębiorcy będą zmuszeni zwalniać swoich pracowników, czyli będą to klienci pomocy społecznej. Pani Radna stwierdziła, że taka sytuacja to jest tylko i wyłącznie nasza wina.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że aby przygotować tereny inwestycyjne potrzebna jest zmiana funkcjonowania ochronnych stref uzdrowiskowych. Pan Burmistrz stwierdził, że nie chce mówić, kto wprowadził definicję zakładu przemysłowego, która tak ogranicza przedsiębiorców. Wśród osób, które były za to odpowiedzialne był poseł z ziemi augustowskiej. Zapis ten funkcjonuje nie 6, a 2 lata. Obecnie podjęto działania, aby zapis definicji zakładu przemysłowego znikł z ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym. Ograniczenia, jeżeli chodzi o lokalizację zakładów przemysłowych dotyczą wszystkich stref ochrony uzdrowiskowej: A, B i C.

Po przeprowadzonej dyskusji Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały
w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2014. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXXII/236/14 została podjęta 9 głosami za, przy 6 głosach przeciwnych
i przy 2 głosach wstrzymujących się, /zał. nr 3/. Pani Przewodnicząca ogłosiła 10 minutową przerwę w obradach sesji.

Ad. pkt 5b

Wznawiając obrady po przerwie Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2014-2023. Udzieliła głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta
z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Bożenna Ziemk – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM poinformowała, iż Komisja Budżetu i Finansów RM na posiedzeniu w dniu 15 stycznia 2014 r. projekt uchwały w ww. sprawie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie, 3 głosami za przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej odczytała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia
16 grudnia 2013 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2014 – 2023. „Regionalna Izba Obrachunkowa opiniuje pozytywnie projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta Augustowa na lata 2014 – 2023 wskazując uwagi zawarte w uzasadnieniu. Uzasadnienie – Burmistrz Miasta Augustowa spełniając wymogi określone art. 230 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych przedłożył przy zarządzeniu nr 400/13 z dnia
15 listopada 2013 r. projekt uchwały Rady w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2014 – 2023. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej spełnia wymagania określone przepisami art. 226, 227, 228 i 229 ustawy o finansach publicznych. Po przeanalizowaniu przedstawionych w projekcie uchwały danych skład orzekający stwierdza, co następuje: Wartości przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej i projekcie budżetu na 2014 rok są zgodne w zakresie ogólnych kwot dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów. Budżet Miasta na 2014 rok planowany jest z nadwyżką. Dochody budżetu zostały określone na kwotę 88 397 785 zł a wydatki na kwotę 86 897 785 zł. Planowana nadwyżka w kwocie 1,5 mln zł wypełnia dyspozycję wynikającą z art. 212 ust. 1 pkt. 3 ustawy o finansach publicznych i zostanie przeznaczona na planowaną spłatę rat kredytów. Zgodnie z zapisem § 6 projektu uchwały i załącznika nr 5 określono przychody w wysokości 63 850 zł, rozchody w wysokości 1 563 850 zł. Budżety miasta planowane na lata 2015 – 2023 wykazują nadwyżkę budżetu, która wraz z innymi przychodami, niezwiązanymi z zaciągnięciem długu zabezpiecza rozchody budżetu z tytułu planowanych spłat rat kredytów
i pożyczek. Wykazane w Wieloletniej Prognozie Finansowej w poszczególnych latach dochody bieżące są wyższe od wydatków bieżących, co jest zgodne z art. 242 ustawy o finansach publicznych. Objaśnienia przyjętych wartości
w Wieloletniej Prognozie Finansowej mogą potwierdzać realistyczność prognozowanych kwot budżetu 2014 roku. Wątpliwości budzi jednak realistyczność wykazanych nadwyżek dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi w latach 2015 – 2023. Nie znajdują one, bowiem odzwierciedlenia
w latach poprzednich np. w 2012 roku na planowaną nadwyżkę dochodów nad wydatkami w kwocie 3 141 650 zł wykonano na 1 093 443,23 zł. W 2013 roku planuje się wykonać zaplanowaną wcześniej nadwyżkę w kwocie 3 516 719 zł. W części opisowej wskazano: zakłada się osiąganie nadwyżek operacyjnych, i że są one realne w najbliższych 4 latach, tzn. do roku 2018. Należy zauważyć, że prawie 2,5 krotny wzrost nadwyżki dochodów nad wydatkami planuje się
w 2018 roku w porównaniu do roku 2014. Powstanie tak wysokiej nadwyżki operacyjnej, jak wynika z objaśnień zamieszczonych w części opisowej, związane jest z ograniczeniem wydatków bieżących. Realistyczne ujmowanie danych w Wieloletniej Prognozie Finansowej wynika z przepisu art. 226 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Skład orzekający zwraca uwagę na przeanalizowanie danych wykazanych przy konstrukcji budżetów na lata 2015 – 2023 i urealnienie ich. Analizując kategorie wydatków skład orzekający stwierdza, iż planowane wydatki na 2014 rok, a w szczególności wydatki bieżące zostały przyjęte poniżej ich poziomu planu za trzy kwartały 2013 roku. Analiza lat wcześniejszych wykazuje, iż wydatki bieżące to kategoria wydatków, która w porównaniu do lat poprzednich ciągle rosła. Ponadto
z analizy danych ujętych w prognozie długu i spłat zobowiązań wynika, że planowane zadłużenie na koniec 2013 roku wyniesie 32 765 490 zł. Miasto nie planuje zwiększenia zadłużenia w 2014 roku. Spłata rat kredytów i pożyczek
w 2014 roku planowana jest w kwocie 1 563 850 zł, z odsetkami 1 440 000 zł wynosi 3 003 850 zł. Planowany dług na koniec 2014 roku wyniesie
31 265 490 zł. Miasto nie udzielało poręczeń innym podmiotom. Mając na uwadze przedstawioną w latach 2014 – 2023 spłatę zadłużenia oraz relację,
o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych stwierdza się, iż relacja ta we wskazanych wyżej latach jest zachowana przy wartościach przy wartościach przyjętych w Planowanej Prognozie Finansowej. Realizowane przedsięwzięcia zostały wykazane w załączniku nr 2 w sprawie projektu uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej i zostały określone zgodnie z art. 226 ust. 3 i ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Obejmują one wydatki bieżące i majątkowe, w tym na zadania realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.”

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2014 - 2023. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXXII/237/14 została podjęta 7 głosami za, przy 2 głosach przeciwnych
i przy 5 głosach wstrzymujących się, /zał. nr 4/.

Ad. pkt 5c

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5c porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Wodociągów i Kanalizacji Miejskich Spółka z o.o. w Augustowie. Udzieliła głosu Panu Józefowi Górskiemu – Kierownikowi Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska UM
omówił projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Głosów w dyskusji nie było i Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały
w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Wodociągów i Kanalizacji Miejskich Spółka z o.o. w Augustowie. W głosowaniu wzięło udział
14 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXXII/238/14 została podjęta 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się, /zał. nr 5/.

Ad. pkt 5d

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5d porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy. Udzieliła głosu Pani Krystynie Wasilewskiej – Kierownikowi Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pani Krystyna Wasilewska – Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Radna Joanna Lisek zapytała, dlaczego umowę dzierżawy na targowisko miejskie proponuje się zawrzeć się aż na 5 lat?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż inwestycję na targowisku miejskim realizowano w ramach projektu unijnego
i 5 letni okres dzierżawy zapewnia jego trwałość.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXXII/239/14 została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 6/.

Ad. pkt 5e

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5e porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii. Zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że obecnie obowiązujący program i sposób jego realizacji nie przeciwdziała rozwiązywaniu problemów alkoholowych w mieście. Koncesje na sprzedaż alkoholu są rozdawane bez żadnej refleksji czy planu, a pieniądze z tychże koncesji są wykorzystywane do „łatania” dziur budżetowych, a to na basenie, a to gdzieś indziej, niekoniecznie związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi. Należy zadać sobie pytanie, czy tak powinien wyglądać program, że najpierw sprzedajemy dużo alkoholu
i zbieramy za to pieniądze, a potem z tym alkoholem walczymy?

Pan Tadeusz Janusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miasta Augustów poinformował, iż ww. program jest zgodny z zaleceniami PARPu i nie wychodzi poza granice, które zostały nakreślone. Poinformował, że Miejska Komisja, jeżeli chodzi o procedury udzielania koncesji na sprzedaż alkoholu, uzyskała w zeszłym roku najwyższą ocenę w Województwie Podlaskim. Działania, które są podejmowane i zapisano je w preliminarzu finansowym mają na celu nie tylko zapobiec sprzedaży alkoholu, ponieważ temu nigdy nie zapobiegniemy, ale oddziaływać zdrowotnie, profilaktycznie, jak i wychowawczo na młodzież i dzieci. Pan Przewodniczący podkreślił, że takim właśnie działaniom służą pieniądze pochodzące z koncesji na sprzedaż alkoholu. Pieniądze przeznaczane są na naukę pływania, zajęcia organizowane na pływalni, na zorganizowanie ferii, budowanie w czasie ferii na wesoło Miasta z Marzeń, gdzie m.in. w tym programie wszystkie dzieci w godz: od 9.00 do 18.00, w drugim tygodniu ferii /poniedziałek, wtorek, środę/, będą mogły budować Miasto Marzeń. Ponadto nasze dzieci, pod okiem trenerów, pedagogów, psychologów będą mogły w alkogoglach prowadzić zdalnie sterowane samochody.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXXII/240/14 została podjęta 13 głosami za, przy
1 głosie przeciwnym i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 7/.

Ad. pkt 5f

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5f porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Działającymi w Sferze Pożytku Publicznego na rok 2014. Udzieliła głosu Panu Romanowi Krzyżopolskiemu – Kierownikowi Wydziału Edukacji UM
z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM omówił projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Głosów w dyskusji nie było i Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały
w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Działającymi w Sferze Pożytku Publicznego na rok 2014. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXXII/241/14 została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 8/.

Ad. pkt 5g

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5g porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy
w Rodzinie na lata 2014 - 2015. Udzieliła głosu Pani Teresie Dobko – Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z prośbą
o omówienie projektu uchwały.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Głosów w dyskusji nie było i Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2014 - 2015.
W głosowaniu wzięło udział 12 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXXII/242/14 została podjęta jednogłośnie 12 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 9/.

Ad. pkt 5h

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5h porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXII/222/04 Rady Miasta Augustów z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej. Udzieliła głosu Pani Teresie Dobko – Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z prośbą
o omówienie projektu uchwały.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zaproponował, aby Miasto w inny sposób niż dotychczas finansowało zwrot wydatków poniesionych na zakup wyprawki szkolnej przez rodziny, które kwalifikują się do takiej pomocy. Pan Radny stwierdził, że często bywa tak, że rodziny ubogie nie mają gotówki na zakup wyprawki szkolnej i dzieci przychodzą do szkoły bez książek. Rozwiązaniem byłoby np. wręczenie takiej rodzinie talonu, za który można by dokonać zakupu. Obecnie wygląda to tak, że rodzice za własne pieniądze muszą kupić potrzebne przybory i książki, gromadzić faktury i dopiero na ich podstawie oczekiwać na zwrot poniesionych kosztów. Pan Radny poprosił, aby zastanowić się jak tą sprawę rozwiązać, aby do nowego roku szkolnego była ona uregulowana.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stwierdziła, że sprawa, o której powiedział Pan Radny dotyczy przyznawania stypendiów socjalnych. Pani Kierownik poinformowała, że
w ramach pomocy społecznej, kiedy zachodzi podejrzenie, że osoba potrzebująca wyda pieniądze na alkohol, czy papierosy, a nie na zakup artykułów spożywczych, wówczas wydawane są talony.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki stwierdził, że zakup podręczników szkolnych dla dzieci z rodzin ubogich powinien również odbywać się w formie bezgotówkowej.

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM stwierdził, że Pan Radny mówi tu o programie finansowanym z budżetu państwa pn.: „Wyprawka szkolna”. Program ten jest bardzo ściśle określony i gmina nie może wyłożyć żadnych środków finansowych na potrzeby rodzin, które zostały zakwalifikowane do wyprawki szkolnej. Zwrot poniesionych środków jest możliwy, gdy pieniądze na ten cel wpłyną na konto gminy z budżetu państwa. Pan Kierownik stwierdził, że również boleje nad tym, że pieniądze na wyprawkę szkolną, czy na inne świadczenia są przekazywane, chociażby na stypendia socjalne, nieregularnie i nie na czas. Pan Kierownik stwierdził, że taka sytuacja nie jest od nas zależna.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy przyjęcie tego Programu pozwoli na utrzymanie programu dożywiania na poziomie roku 2013? Pan Radny stwierdził, iż z przekazów medialnych dowiedział się, że wielu ludzi straciło tę pomoc, chociażby obiady z tzw. puli dyrektorskiej w szkołach.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, iż obecnie dożywiane są osoby, które nie przekraczają kryterium dochodowego z ustawy o pomocy społecznej. Z chwilą podjęcia przez Państwa Radnych zaproponowanych projektów uchwał będzie można dożywiać osoby, które nie przekraczają 150% kwot kryterium dochodowego, czyli będą to osoby, które wcześniej z tej pomocy korzystały
i utraciły tę możliwość. Pani Kierownik stwierdziła, że aby dzieci z list dyrektorskich szkół mogły z tej pomocy korzystać, to Państwo Radni powinni podjąć trzecią uchwałę, czyli program osłonowy, ale na taki program potrzebne są środki finansowe. W momencie, gdy gmina wygospodaruje dodatkowe pieniądze i taki program napisze będzie można go przyjąć i realizować. Obecnie dożywiane są tylko osoby uprawnione na podstawie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych i wydanych decyzji.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski zapytał, czy znana jest kwota, która jest niezbędna na sfinansowanie obiadów dzieciom z tzw. list dyrektorskich?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej odpowiedziała, że w zeszłym roku była to kwota 70 tys. zł. W roku ubiegłym wkład Miasta w realizację ww. programu wynosił 25%, a łączny jego koszt to kwota ok. 1 100 000 zł. Gmina złożyła wnioski do Urzędu Marszałkowskiego o zmniejszenie udziału własnego gminy i na razie czeka na odpowiedź.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski zapytał, czy Pan Burmistrz nie ma żadnych możliwości, aby program osłonowy w zakresie dożywiania mógł być realizowany wcześniej? Dzieci powinny mieć zapewnione posiłki z tzw. list dyrektorskich. Pan Radny stwierdził, że taka sytuacja, to wstyd dla społeczeństwa.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że Miasta nie stać na dokładanie dodatkowych środków finansowych na pomoc społeczną. W budżecie Miasta trzeba znaleźć 30% wkładu własnego na realizację innych programów. Pan Burmistrz stwierdził, że budżet miasta niestety nie jest „studnią bez dna”.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski stwierdził, że trudno jest „odpuścić” taki temat, dlatego skoro Pan Burmistrz nie może nic w tym względzie zrobić zaapelował do Państwa Radnych, aby zrezygnowali ze swoich uposażeń z tytułu bycia radnym na rzecz sfinansowania tych posiłków. Pan Radny zapytał, jakie zdanie na ten temat mają jego koledzy radni?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że aby móc korzystać z pomocy, jeżeli chodzi
o dożywianie z tzw. puli dyrektorskiej nie można przekroczyć 150% kryterium dochodowego, czyli kwoty powyżej 684 zł na osobę w rodzinie. Osoby poniżej tej kwoty mogą korzystać ze świadczeń dożywiania.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, że rozmawiała z panią pedagog jednej ze szkół, że istnieje możliwość, i każda osoba fizyczna, jeżeli ma takie życzenie może, sfinansować zakup obiadów wybranemu dziecku w szkole.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXII/222/04 Rady Miasta Augustów z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia pomocy społecznej. W głosowaniu wzięło udział
13 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXXII/243/14 została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 10/.

Ad. pkt 5i

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5i porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłków w ramach wieloletniego programu wspierania finansowego gmin
w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020. Udzieliła głosu Pani Teresie Dobko – Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłków w ramach wieloletniego programu wspierania finansowego gmin
w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014 - 2020. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXXII/244/14 została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 11/.

Ad. pkt 5j

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5j porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXIII/212/09 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 4 września 2009 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Transportowego „Necko” sp. z o.o. w Augustowie. Udzieliła głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXIII/212/09 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 4 września 2009 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Transportowego „Necko” sp. z o.o. w Augustowie. W głosowaniu wzięło udział 12 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXXII/245/14 została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, /zał. nr 12/.

Ad. pkt 6

Odpowiedzi na interpelacje radnych

Na interpelacje Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego odpowiedzi udzielili Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta i Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska UM powiedział, że ul. Wrzosowa na odcinku od końca zabudowy /przed lasem/ do ul. Śliwkowej /odcinek ok. 200 m/, jest nieoświetlona. Możliwości techniczne oświetlenia tej ulicy są i pozostaje tu kwestia zabezpieczenia środków finansowych. W momencie, gdy potrzebna kwota zostanie zapewniona w budżecie miasta wówczas na odcinku 200 m będzie można ustawić ok. 7 lamp oświetlenia ulicznego.

Pan Burmistrz przyznał, że dostęp do jeziora przy Marinie Borki faktycznie jest zagrodzony, ale z rozmowy z właścicielem wynika, że uczyniono tak tylko na czas prowadzonej budowy. Pan Burmistrz powiedział, że po zakończeniu budowy dostęp do jeziora będzie już swobodny.

Pan Burmistrz poinformował, iż od 1 stycznia 2014 r. zmienia się forma dostawy nieczystości z Augustowa, z liczby osób na tonaż. Pan Burmistrz poinformował, że po upływie stycznia, po otrzymaniu faktury z BIOM będzie można dokładnie wyliczyć i sprawdzić, czy obniżenie stawek za wywóz nieczystości będzie możliwe.

Pan Burmistrz poinformował, że w miniony wtorek wspólnie z Panem Przewodniczącym Komisji Uzdrowiskowej RM i właścicielami Pałacu na Wodzie złożył wizytę w Ministerstwie Zdrowia. Na spotkaniu z Panem Piotrem Warczyńskim – Wiceministrem Zdrowia wspólnie wypracowano koncepcję jak ma przebiegać strefa uzdrowiskowa A, aby nie narażała ona mieszkańców
ul. Zarzecze na objęcie również ich nieruchomości. Pan Burmistrz poinformował, że koncepcja nowego przebiegu strefy A wygląda w ten sposób, że obejmowałaby ona swoim zasięgiem cały teren Amfiteatru, mijając nieruchomość Państwa Z. do ul. Zarzecze, omija posiadłość Państwa Sz.
i wchodzi wąską dróżką do rzeki Netty i zajmuje nieruchomość Państwa F.. Przebieg strefy A w takim kształcie został wstępnie zaakceptowany przez Pana Wiceministra. Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przygotuje niezbędne dokumenty, operat zmieniający warunki i powiększający strefę. Pan Burmistrz stwierdził, że o pełnym sukcesie całego przedsięwzięcia będzie można mówić dopiero po otrzymaniu decyzji z Ministerstwa Zdrowia.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, że mieszkańcy ul. Zarzecze złożyli protest, jeżeli chodzi
o rozszerzenie strefy uzdrowiskowej A. Pani Przewodnicząca zapytała, czy przy okazji tej wizyty protest mieszkańców ul. Zarzecze był brany pod uwagę?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miastaodpowiedział, że protest mieszkańców ul. Zarzecze był rozpatrywany na tym spotkaniu.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że to, o czym mówi Pan Burmistrz leży w pewnej sprzeczności z tym, o czym mówił wcześniej. Pan Radny stwierdził, że wierzył wówczas słowom Pana Burmistrza, że rozszerzanie strefy A i wprowadzanie do niej zmian wiąże się z bardzo skomplikowanymi procedurami. W pewnym momencie Pan Burmistrz stwierdził nawet, że w takiej sytuacji należy składać wniosek o ustanowienie uzdrowiska od nowa. Tym czasem okazuje się, że wystarczyło pojechać do Ministerstwa Zdrowia
i zwyczajnie porozmawiać.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że rozmowa na temat rozszerzenia strefy A stała się możliwa po uchwaleniu przez Państwa Radnych planu miejscowego, co miało miejsce jesienią. Pan Burmistrz powiedział, że obecnie trudno jest przewidzieć, czy rozszerzenie strefy A nie spotka się z protestem. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że rozmowy na temat rozszerzenia strefy A stały się możliwe, ponieważ pojawił się nowy Wiceminister, który był Dyrektorem Departamentu ds. Uzdrowisk.

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta zabrała głos w dyskusji, ponieważ stwierdziła, że Pan Radny Marcin Kleczkowski pomylił trochę tematy. Stwierdziła, że owszem mówiono o tym, że sprawa jest skomplikowana, a nawet bardzo skomplikowana w przypadku wydzielenia osiedla uzdrowiskowego,
w którym chcielibyśmy zawrzeć wszystkie trzy strefy uzdrowiska. W tym momencie prawdopodobnie Miasto musiałoby najpierw zrzec się swoich praw uzdrowiskowych i przenieść je tylko na osiedle. Pani Sekretarz poinformowała, iż do Ministerstwa Zdrowia wystąpiono z oficjalnym zapytaniem w tej sprawie
i obecnie oczekujemy na odpowiedź.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że w jego wypowiedzi chodzi mu raczej o to, że o sprawie mówiono od wielu lat, a dopiero teraz wystąpiono
z oficjalnym wnioskiem. Pan Radny zapytał, czy ewentualne funkcjonowanie Amfiteatru w strefie A niesie za sobą jakieś problemy? Czy wiąże się ono
z ograniczeniami, czy wystarczy po prostu wcześniej ustalić roczny harmonogram imprez?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że w tym wypadku wystarczy wcześniej ustalić harmonogram imprez, które będą mogły odbywać się nawet do 6 rano.

Na interpelacje Pani Radnej Małgorzaty Grygo odpowiedzi udzielili Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta i Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej.

Pan Burmistrz stwierdził, że nie wie, czy na stacji PKS w Augustowie mogą zatrzymywać się autobusy PKS Białystok. Pan Burmistrz powiedział, że zwróci się z takim zapytanie do Pana Prezesa PKS Suwałki.

Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej poinformował, iż ustalono, że dzikie wysypisko, o którym zasygnalizowała Pani Radna, znajduje się na rogu ulic Czereśniowej i Jabłoniowej. Pan Komendant poinformował, że ww. teren należy do miasta i po stopnieniu śniegu teren zostanie uporządkowany, a następnie monitorowany, aby więcej nie dochodziło do tego typu sytuacji.

Na interpelację Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że dokładne obliczenia dotyczące ilości środków finansowych, jakie Miasto przekazało od 2003 r. na funkcjonowanie Związku Komunalnego „Biebrza”, Pan Radny otrzyma na piśmie.

Na interpelację Pana Radnego Tomasza Dobkowskiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta.

Pan Burmistrz poinformował, iż na spotkaniu w Ministerstwie Zdrowia rozmawiano również na inne tematy, niż tylko możliwość rozszerzenia strefy A. Dyskutowano również na temat definicji zakładu przemysłowego, ten temat również poruszono na rozmowie z Panią Zofią Czernow, która jest przewodniczącą komisji sejmowej ds. uzdrowisk. Pani Poseł poinformowała, że jeszcze w lutym sprawa ta będzie dyskutowana w zespole prawnym Sejmu, aby mogła ona trafić pod obrady Sejmu. Na spotkaniu w Ministerstwie poinformowano również, że jeżeli przedsiębiorcy w Augustowie nie otrzymują pozwolenia od Starostwa Powiatowego na lokowanie swoich zakładów również z prośbą o pozwolenie na taką lokalizację można wystąpić bezpośrednio do Ministerstwa Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia będzie próbowało wyjaśniać sprawy dotyczące zakładu przemysłowego do czasu zmiany ustawy
o lecznictwie uzdrowiskowym.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy istnieje szansa na to, aby Miasto w jakiś sposób mogło otrzymać od Ministerstwa Zdrowia informację na piśmie o możliwych sposobach działania, aby następnie można było przekazać ją inwestorom, czy przedsiębiorcom?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że na terenie Augustowa jest przedsiębiorca, który chce rozszerzyć swoją działalność, i jeżeli nie otrzyma od Starostwa Powiatowego pozytywnej decyzji wówczas zostanie poinformowany o możliwości pomocy, jaką oferuje Ministerstwo Zdrowia.

Odpowiedź na interpelację Pana Radnego Adama Wysockiego
w sprawie możliwości przebudowy mostków na bulwarach nad rzeką Nettą zostanie udzielona Panu Radnemu na piśmie.

Ad. pkt 7

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 7 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołu z obrad XXXI sesji RM z 30.12.2013 r. Pani Przewodnicząca zapytała, czy są uwagi do ww. protokołu?

Uwag nie wniesiono. W głosowaniu wzięło udział 11 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania protokół z XXXI sesji Rady Miejskiej
z dnia 30.12.2013 r. został przyjęty jednogłośnie, 10 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Ad. pkt 8

Pan Radny Marcin Kleczkowski zgłosił wniosek o powołanie Komisji Statutowej, która by zajęła się obniżeniem diety radnych np. o 50% na rzecz obiadów z tzw. „puli dyrektorskiej” dla dzieci. Pan Radny poprosił
o przegłosowanie ww. wniosku na następnej sesji Rady Miejskiej. Pan Radny stwierdził, że postanowił zgłosić ten wniosek, ponieważ rozumie ograniczenia budżetu miasta i Państwo Radni nawet w niewielkim stopniu powinni wesprzeć program dożywiania dzieci. Pan Radny zgodził się ze słowami Pana Radnego Jerzego Dobrowolskiego, że jest rzeczą wstydliwą, że dyrektorzy, nawet
w takiej szkole, jak Zespół Szkół Samorządowych, gdzie jest 1000 uczniów, nie mogą dysponować nawet 20 obiadami. Pan Radny zapytał Pana Burmistrza, czy rozważyłby zainteresowanie się sprawą udziału miasta Augustowa w rajdzie Polski, który odbywa się w ostatni weekend czerwca? Pan Radny powiedział, że jest to impreza, która od tego roku będzie imprezą transgraniczną, organizowaną wspólnie z Litwą. Rajd rozpocznie się w Mikołajkach przez Augustów na Litwę. W dniu 29 czerwca 2014 r. przez Augustów będzie przejeżdżała spora kawalkada samochodów i temu wydarzeniu towarzyszy bardzo duże zainteresowanie mediów. Kiedy odbywa się Rajd Polski w Mikołajkach, są przekazy kilkakrotnie w ciągu dnia we wszystkich telewizjach ogólnopolskich, gdzie można zobaczyć ujęcia z helikoptera, itd. Pan Radny stwierdził, że rozumie, iż potrzebne są pieniądze, aby mieć w tej imprezie udział na takim poziomie, jak w Mikołajkach. Miasto Augustów powinno zorganizować przejazd, aby stał się on pewnego rodzaju wydarzeniem, np. strefy serwisowej, czy strefy do posilenia się, itp. Pan Radny zwrócił uwagę, że przy okazji tego wydarzenia promuje się również Minister Sportu.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zaproponował, aby wniosek
o powołanie Komisji Statutowej przegłosować na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zgodził się, aby zgłoszony przez niego wniosek w sprawie powołania Komisji Statutowej przegłosować na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej.

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego w sprawie powołania Komisji Statutowej. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za przyjęciem wniosku głosowało
6 radnych, 4 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Ad. pkt 9

Pani Krystyna Wilczewska – Przewodnicząca Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknęła XXXII sesję Rady Miejskiej.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Ewa Szczepańska/ Przewodnicząca

Rady Miejskiej w Augustowie

/Krystyna Wilczewska/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Przewodniczący Rady Miejskiej

Wprowadzający: Przewodniczący Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2014-03-31

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2014-03-31