Protokół Nr 16/15 z posiedzenia Komisji Rozwoju RM w Augustowie z dnia 4 listopada 2015 r.

P R O T O K Ó Ł Nr 16/15

z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 4 listopada 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

  1. Wyrażenie opinii na temat przejęcia od Skarbu Państwa na rzecz mienia komunalnego działki Nr 2666 o pow. 0,5095 ha stanowiącej ulicę Złotą.
  2. Omówienie możliwości, jakie daje samorządom ustawa antysmogowa.

3. Dyskusja na temat:

a) projektu ulicy 3 – Maja;

b) proponowanego zamknięcia odcinka ulicy Rynek Zygmunta Augusta, zwanej „Stumetrówą” w okresie letnim;

c) proponowanego zamknięcia ulicy Mostowej na czas trwania imprez masowych
w okresie letnim.

4. Spotkanie z kolekcjonerami.

5. Sprawy różne.



Posiedzenie Komisji Rozwoju RM otworzył Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji. Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia.

Ad.pkt 1

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował,
że Komisja Rozwoju rozpocznie posiedzenie od tematu związanego z przejęciem od Skarbu Państwa na rzecz mienia komunalnego działki Nr 2666. Pan Przewodniczący przekazał głos Pani Krystynie Wasilewskiej w celu przedstawienia ww. tematu.

Pani Krystyna Wasilewska – Kierownik Wydziału GN UM powiedziała,
że Gmina Augustów wystąpiła do Wojewody Podlaskiego z pismem o przekazanie na rzecz mienia komunalnego ulicy Złotej. Obecnie ulica Złota stanowi własność Skarbu Państwa, gmina planuje rozpocząć inwestycję polegającą na budowie ulicy Złotej. Gmina wystąpiła
do Starosty o wyrażenie zgody na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane.
Pan Starosta wyraził aprobatę, poinformował, że najpierw należy uregulować stan prawny ulicy. Procedura polega na wystąpieniu przez gminę z pismem do Wojewody o przekazanie na rzecz mienia komunalnego ulicy Złotej. Pan Wojewoda zażądał dokumentów, które wskazuje ustawa umożliwiająca przeprowadzenie postępowania. Jednym z wymaganych dokumentów jest karta inwentaryzacyjna nieruchomości, której wzór znajduje
się w rozporządzeniu Rady Ministrów. Procedura w związku z inwestycją budowy ulicy Złotej została już podjęta.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału GKRiOŚ UM poinformował, że miasto przygotowało dokumentację projektową na kompleks ulic w dzielnicy Borki, drogę wewnętrzną ulicy Złotej, drogi publiczne kategorii gminnej tj.: ulica Elizy Orzeszkowej, Garncarska, Marii Dąbrowskiej, Ukośna, Kręta, Masztowa, Żeglarska i odcinek Nowomiejskiej. Dokumentacja projektowa na kompleks ulic Borki została opracowana. Miasto znajduje się na etapie przygotowania decyzji i uzyskania pozwolenia na budowę
na każdą z ww. inwestycji. Ulica Złota została ujęta w ww. kompleksie, ponieważ wszystkie ulice w zakresie kanalizacji deszczowej, które mają być wyposażone w kanał deszczowy muszą posiadać, zgodnie z dokumentacją techniczną, wyjście do istniejącego kanału deszczowego ø 600 ulicy Złotej. Ulica Złota łączy ulicę Nadrzeczną z Masztową, obecnie odcinek tej ulicy nie funkcjonuje. Miasto jest właścicielem terenu, na którym położone
są ulice, dokumentacja również obejmuje fragment ulicy, której właścicielem jest miasto. Powstanie ciąg komunikacyjny ulic: Nadrzeczna, Złota, Żeglarska, Kręta, Masztowa. Działka o największej powierzchni jest własnością Skarbu Państwa reprezentowanego przez Starostę. Najważniejszym elementem w procedurze administracyjnej jest posiadanie prawa
do nieruchomości. Bez uregulowania stanu prawnego nie uzyskamy pozwolenia na budowę ulicy Złotej.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM stwierdził,
że bez realizacji ulicy Złotej podpięcie do kanalizacji deszczowej pozostałych ulic będzie uniemożliwione. Przewodniczący zapytał: „Z jakim konsekwencjami finansowymi wiąże
się przejęcie od Skarbu Państwa na rzecz mienia komunalnego działki pod ulicę Złotą?”.

Pani Krystyna Wasilewska – Kierownik Wydziału GN UM odpowiedziała,
że przekazanie działki miastu jest nieodpłatne. Jeżeli złożymy dokumentacje wojewodzie
w postaci: karty inwentaryzacyjnej nieruchomości, spisu inwentaryzacyjnego, wypisu
i wyrysuj z MPZP, dokumentacji z księgi wieczystej, Wojewoda potwierdzi decyzją administracyjną nieodpłatne nabycie przez Gminę Miasto Augustów ww. działki. Procedura polega na wybraniu komisji reprezentacyjnej, składający się miedzy innymi z pięciu przedstawicieli spośród Komisji Rozwoju. Następnie wypełnieniu pięciu kart oraz czterech spisów inwentaryzacyjnych a następnie złożeniu podpisów przez komisję.

Ad.pkt 2

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM przedstawił kolejny punkt posiedzenia Komisji, którym jest ustawa antysmogowa. Pan Przewodniczący przekazał głos Panu Sebastianowi Piekarskiemu celem wprowadzenia do dyskusji.

Pan Sebastian Piekarski – Radca Prawny przedstawił założenia tzw. ustawy antysmogowej. Jest to ustawa, która zmienia przepisy w ustawie o ochronie środowiska. Regulacje prawne dotyczące emisji paliw, które mogą być spalane w kotłach, źródłach ciepła zawiera uchwała Sejmiku Województwa. Rada Gminy nie ma kompetencji do podejmowania ww. uchwały. Najpierw należy wystąpić do Sejmiku Województwa o określenie uchwały antysmogowej, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi
lub na środowisko. Sejmik Województwa może wprowadzić ograniczenie lub zakazy
w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Sejmik określa granice obszaru, na którym będą wprowadzone ograniczenia, rodzaje podmiotu, instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia, rodzaje oraz jakość paliw dopuszczonych do stosowania
lub których stosowanie jest zakazane. Inicjatywa uchwały antysmogowej wychodzi ze strony mieszkańców, należy skierować wniosek do Sejmiku Województwa, a następnie dla obszaru miasta Augustowa przygotowana i uchwalona zostanie uchwała. Uchwała ma na celu wyeliminowanie słabej jakości węgla, a nie wprowadzenia zakazu opału węglem. Ustawa antysmogowa pozwala wprowadzać zakazy, sankcje. Kluczowa w tym wypadku jest pomoc Miasta w przechodzeniu przez mieszkańców na inne źródła ciepła.

Przeprowadzono dyskusję na temat alternatywnego źródła energii w postaci gazu. Rozmawiano o możliwości przyłączenia do istniejącej linii gazowej, o potrzebie zorganizowania spotkania z przedstawicielami firmy gazowej DUON, a także o uzyskaniu opinii mieszkańców na temat alternatywnego źródła energii, w tym także w postaci gazu.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował,
że zostanie zorganizowane spotkanie z firmą gazową DUON w celu uzyskania informacji
na temat alternatywnego źródła energii.

Ad.pkt 3a

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM przedstawił kolejny punkt posiedzenia Komisji, którym jest dokumentacja projektu ulicy 3 Maja.
Pan Przewodniczący przekazał głos Panu Józefowi Górskiemu – Kierownikowi Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM celem wprowadzenia
do dyskusji.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska UM
poinformował, że zadanie przebudowy ulicy 3 Maja będzie prowadzone najprawdopodobniej przez Powiat Augustowski w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 – 2020. Powiat złożył wniosek
o środki finansowe w ramach ww. programu. Koszt inwestycji szacowany jest na 3 010 000 zł. Dofinansowanie wynosi 50 %, zaś udział powiatu i miasta wynosi 821 700 zł. Dokumentacja projektowa opracowana została przez miasto w roku 2006 – 2007. Miasto uzyskało decyzję na budowę, decyzja została przeniesiona na Powiatowy Zarząd Dróg. Pierwszy etap obejmuje odcinki o długości 368 m od skrzyżowania ulicy Mostowej
z Rynkiem Zygmunta Augusta do ulicy Hożej. Zwrócił uwagę, że na ulicy 3 Maja brakuje miejsc parkingowych, dlatego projektowane są zatoki do wzdłużnego parkowania. Pan Józef Górski przedstawił parametry projektowanego odcinka ulicy 3 Maja, poinformował również, że przebudowa ulicy obejmuje także przebudowę infrastruktury w postaci oświetlenia
i kanalizacji deszczowej. Na zaprojektowanym odcinku brak ścieżki rowerowej, gdyż nie ma dla niej miejsca.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zapytał: „Czy
na projektowanym odcinku planowana jest wymiana sieci ciepłowniczej?”.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału GKRiOŚ UM odpowiedział,
że projektowany odcinek ulicy 3 Maja uzbrojony jest w sieć: wodociągową, sanitarną, cieplną.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zapytał:
„Czy są przewidziane puste kanały serwisowe pod przyszłe instalacje, które mogą być wykorzystane do uzbrojenia?”. Należy uwzględnić puste kanały przed budową projektowanej nawierzchni jezdni, aby w przyszłości bez niszczenia jej można było położyć instalacje
np. instalację monitoringu.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału GKRiOŚ UM odpowiedział,
że dokumentacja nie przewiduje pustych kanałów serwisowych na ulicy 3 Maja
nie przewiduje. Istnieje sieć telekomunikacyjna. Budowa instalacji wymaga uzyskania warunków technicznych oraz zgodę właściwego organu. Propozycja przedstawiona przez Pana Pawła Kotwicę odnośnie pustych kanałów serwisowych jest godna przeanalizowania, należy przedyskutować ją z inwestorem, czyli Powiatowym Zarządem Dróg. Jeżeli potrzeba wybudowania kanału serwisowego będzie wskazana, uwagi w projekcie zostaną uwzględnione. Projekt ulicy 3 Maja został sporządzony w 2008 r., i zaktualizowany. Powiatowy Zarząd Dróg posiada aktualne pozwolenie na przebudowę ulicy 3 Maja. W 2016 r. planowane jest rozpoczęcie inwestycji, jeżeli wniosek zostanie oceniony pozytywnie
i wnioskodawca, czyli Powiatowy Zarząd Dróg otrzyma dofinansowanie.

Pan Radny Filip Chodkiewicz wyraził zdziwienie, że w projekcie ulicy 3 Maja nie będzie ścieżki rowerowej. Ruch rowerem w mieście jest ograniczony, ponieważ jezdnią jeżdżą samochody, które również stoją na chodnikach. Poruszanie się mieszkańców miasta jest utrudnione. Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału GKRiOŚ przedstawił parametry pasa ruchu drogowego oraz ścieżki rowerowej. Poinformował, że dokumentacja projektowa ulicy
3 Maja na odcinku od skrzyżowania ulicy Mostowej z Rynkiem Zygmunta Augusta do ulicy Hożej została opracowana na zlecenie Miasta. Miasto na ww. dokumentację uzyskało pozwolenie na budowę. W momencie gdy była możliwość pozyskania środków zewnętrznych o dofinansowanie, został postawiony warunek, że wnioskodawcą inwestycji musi
być zarządca lub zarząd drogi. Decyzja o pozwoleniu na budowę została przeniesiona
z Gminy Miasto Augustów na Powiatowy Zarząd Dróg w Augustowie.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zapytał: „Czy Miasto może dokonać zmiany dokumentacji, w części dotyczącej ścieżek rowerowych?,
Czy jest zaprojektowana nowa kanalizacja deszczowa na ulicy 3 Maja?”.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału GKRiOŚ odpowiedział, że zaprojektowano budowę nowego kanału deszczowego na ww. ulicy. Przekroje pozwalają na podłączenie posesji mieszkańców do kanału deszczowego. Jeżeli chodzi o zmiany w dokumentacji projektowej, może je dokonać jedynie zarządca drogi.

Następną część posiedzenia Komisji poprowadził Pan Dariusz Ostapowicz Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju Rady Miejskiej.

Ad.pkt 3b

Pan Dariusz Ostapowicz – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju RM przedstawił kolejny punkt posiedzenia Komisji, propozycję zamknięcia odcinka ulicy Rynek Zygmunta Augusta, zwanej „Stumetrówą” w okresie letnim. Przewodniczący przedstawił problem informując, że zamknięcie ulicy usprawni ruch pojazdów i nie spowoduje korków. Zapewni bezpieczeństwo mieszańcom i turystom przemieszczającym się ww. ulicą w okresie wakacyjnym.

Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, że uzyskał informację od przedsiębiorców, którzy pracują przy „Stumetrówie”, że zamknięcie tej ulicy spowoduje spadek przychodów.

Pan Radny Piotr Piłasiewicz poinformował, że rozwiązaniem problemu jest wprowadzenie strefy ruchu na „Stumetrówie” poprzez ograniczenie prędkości do 20 km/h, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed przejeżdżającymi pojazdami.

Przeprowadzono dyskusje na ww. temat. Interesy są sprzeczne, ponieważ jedni są przeciw zamknięciu ulicy, co powoduje ograniczenia między innymi w postaci mniejszych przychodów. Inni zaś uważają, że jest to słuszne rozwiązanie, zapewni to bezpieczeństwo. Dotychczas był wypracowany konsensus, że od 20 czerwca do końca sierpnia „Stumetrówa” była zamykana. Należy przeanalizować, które rozwiązanie dla mieszkańców będzie najlepsze. Zaproponowano przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami, handlowcami, w kwestii zamknięcia odcinka ulicy Rynek Zygmunta Augusta, zwanej „Stumetrówą”.

Pan Dariusz Ostapowicz – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju RM poinformował, że zostaną przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami w kwestii zamknięcia odcinka ulicy Rynek Zygmunta Augusta, zwanej „Stumetrówą”. Decyzję w tej sprawie należy podjąć do końca roku.

Pan Mirosław Karolczuk – Z-ca Burmistrza Miasta Augustowa poinformował,
że głównym celem jest uporządkowanie terenu Rynku Zygmunta Augusta pod kątem estetycznym.

Ad.pkt 3c

Pan Dariusz Ostapowicz – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju RM poinformował, że kolejnym punktem posiedzenia Komisji jest przedyskutowanie pomysłu zamknięcia ulicy Mostowej na czas trwania imprez masowych w okresie letnim, podczas imprez jednorazowych typu „Pływanie na byle czym” i itp. Zapewni to bezpieczeństwo mieszkańcom i turystom, umożliwi dojazd służbom doraźnym, organizatorom.

Przeprowadzono dyskusję na ww. temat. Wyrażono opinie, że zamknięcie ulicy spowoduje jeszcze większe problemy pod względem zakorkowanych ulic.

Przewodniczący poinformował o potrzebie zorganizowania spotkania z przedstawicielami policji w celu omówienia zamknięcia ulicy Mostowej na czas trwania imprez masowych.

Ad.pkt 4

Augustowskie Stowarzyszenie Kolekcjonerów poinformowało o potrzebie wykorzystania, posługiwania się herbem miasta na logotypach stowarzyszenia, promocji miasta na zewnątrz. Druga kwestia dotyczy pozwolenia na organizację giełd na Rynku Zygmunta Augusta.

Pan Radny Filip Chodkiewicz poinformował, że Rada Miejska musi wyrazić zgodę na wykorzystanie herbu Augustowa. Rada będzie dążyć, aby zasady wykorzystania herbu Augustowa zostały uregulowane w sposób uniwersalny, aby decyzje nie musiałaby być podejmowane każdorazowo.

Pan Sebastian Piekarski – Radca Prawny zaproponował podjęcie decyzji
o wyrażeniu zgody na wykorzystanie herbu Augustowa po zapoznaniu się ze Statutem Augustowskiego Stowarzyszenia Kolekcjonerów.

Przeprowadzono dyskusje na temat dotyczący organizacji giełdy staroci, sprzedaży rękodzieła i zdrowej żywności na Rynku Zygmunta Augusta.

Pan Dariusz Ostapowicz – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju RM poinformował, że powyższy temat zostanie poruszony na następnym posiedzeniu Komisji Rozwoju, gdy będzie przygotowany statut oraz regulamin Augustowskiego Stowarzyszenia Kolekcjonerów.

Ad.pkt 5

Przeprowadzono rozmowę na temat miejsc przeznaczonych pod campingi.

Mieszkaniec zapytał: „Na jakim etapie jest budowa Cmentarza?”.

Pan Mirosław Karolczuk – Z-ca Burmistrza Miasta Augustowa odpowiedział, że budowa cmentarza toczy się zgodnie z zaplanowaną procedurą. Wykonawca, który został wyłoniony do opracowania miejscowego planu zagospodarowani przestrzennego kończy prace projektowe.

Sporządziła: Przewodniczący

/Magdalena Wasilewska/ Komisji Rozwoju RM

Paweł Łukasz Kotwica

Z-ca Przewodniczącego

Komisji Rozwoju RM

Dariusz Ostapowicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-11-20

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2015-11-20