Protokół nr 17/15 z posiedz. Kom. Rozwoju z dn. 12.11.15 r.

P R O T O K Ó Ł Nr 17/15

z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 12 listopada 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

Zaopiniowanie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji sieci i urządzeń wodociągowych
i kanalizacyjnych na lata 2016 – 2020.



Posiedzenie Komisji Rozwoju RM otworzył Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji RM. Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował,
że celem spotkania jest omówienie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji sieci
i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2016 – 2020.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że celem dzisiejszej komisji jest przedstawienie Państwu Radnym inwestycji polegającej na rozwoju i modernizacji sieci
i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Jeżeli plan zostanie zaakceptowany przez Radnych, wprowadzony zostanie w 2016 roku.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM przekazał głos
Panu Tomaszowi Wojszko – Prezesowi Wodociągów i Kanalizacji Miejskich w celu omówienia inwestycji, opisania technologii i przedstawienia kosztów przedsięwzięcia.

Pan Tomasz Wojszko – Prezes Wodociągów i Kanalizacji Miejskich w Augustowie
– przedstawił aspekty prawne inwestycji. Poinformował, że w 2014 r. podjęta została uchwała przez wspólników wodociągów, pod nazwą kompletna dokumentacja projektowa na budowę suszarni słonecznej. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę, dzięki której zatwierdzona została budowa suszarni słonecznej i przedsięwzięcie może być zrealizowane. Zgodnie
z Rozporządzeniem Ministra Środowiska od przyszłego roku zabronione jest składowanie osadów na oczyszczalniach. Oczyszczalnia w Augustowie nie spełniała wymogu dotyczącego wartości suszonych osadów ściekowych, ponieważ norma została przekroczona o 6 MJ/kg suchej masy. Krajowy Plan Gospodarki Odpadami zakłada, że do 2022 r. osady komunalne poddawane będą obróbce termicznej. Zgodnie z Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych wynikających z dyrektywy Unii Europejskiej 271 (która została wpisana do traktatu akcesyjnego) miasta, w przedziale od 15 do 100 tysięcy mieszkańców,
są zobowiązane do przeprowadzenia inwestycji związanych z gospodarką osadową. Wojewoda w Rozporządzeniu nr 30/05 z dnia 30 marca 2005 r. wpisał Augustów, w którym zobowiązał Miasto do przetworzenia odpadów. Na podstawie dyrektywy EWG 271 opracowany został Master Plan i na podstawie tego dokumentu Urząd Marszałkowski wystąpił do Urzędu Miejskiego o podanie inwestycji, którą będzie realizowało Miasto.
W marcu tego roku do Master Planu, na wniosek Spółki, wpisana została budowa słonecznej suszarni osadów w Augustowie. Suszarnia osadów miałaby być wyposażona w halę
z podgrzewaną posadzką, dwie przerzucarki. Koszt budowy dwóch hal wraz z wyposażeniem szacowany jest na 4 394 000 zł. Następnie dobudowana zostanie elektrownia fotowoltaiczna
o mocy ok. 350 kW, która będzie służyła do zasilania podgrzewania podłogi suszarni. Inwestycje do pracy będą wykorzystywały tylko i wyłącznie źródła odnawialne energii słonecznej. Przy okazji realizacji ww. inwestycji planowana jest również modernizacja oczyszczalni. Pan Prezes wymienił elementy oczyszczalni, które wymagają remontu oraz przedstawił koszty z tym związane. Pan Prezes omówił inne wydatki inwestycyjne, które zostały zapisane w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2016 – 2020.

Pan Radny Józef Świątkowski zapytał o źródła finansowania planowanej inwestycji, której całkowity koszt wyniesie ok. 9,5 mln zł.

Pan Prezes odpowiedział, że inwestycja może być w 60% finansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 /kwota dofinansowania może być wyższa/, pożyczki zaciągniętej na preferencyjnych warunkach - 2,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, i w pozostałej części
ze środków własnych.

Pan Artur Kleczkowski zapytał o wysokość kosztów związanych z modernizacją oczyszczalni ścieków.

Pan Prezes odpowiedział, że koszt ww. przedsięwzięcia wyniesie 4,3 mln zł – budowa hal,
i elektrowni fotowoltaicznej – 1, 7 mln zł. Pozostałe elementy oczyszczalni są aktualnie modernizowane.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy do tej pory w Augustowie składowany był osad ściekowy skoro Pan Prezes mówi o zakazie. Zapytał, co Spółka ma zamiar robić
z wysuszonym osadem ściekowym, ponieważ suszarnia pozwoli jedynie na pozbycie
się wody.

Pan Prezes omówił, w jaki sposób do tej pory przechowuje się osad ściekowy w Augustowie. Obecnie osad wykorzystywany jest rolniczo i w przyszłości, o ile nie zmienią się przepisy prawne, nadal będzie mógł być w taki sposób wykorzystywany. W innym przypadku należy rozważyć możliwość spalania osadu w specjalnych piecach, np. w kotłowni miejskiej. Odsączony osad ma wartość energetyczną, a ponadto nie trzeba będzie ponosić kosztów związanych z jego transportem, jak ma to miejsce obecnie. Koszty transportu wynoszą
ok. 30 zł za tonę, co w skali roku skutkuje kwotą 200 tys. zł. Waga osadu po wysuszeniu spadnie o 75%.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że prawo, które zakazuje przechowywania odpadów ustanowiono po to, aby wykorzystywać je jako źródła energii. Zapytał,
czy Pan Prezes prowadził rozmowy z MPEC „GIGA” sp. z o.o. na temat ewentualnego wykorzystania wysuszonego osadu ściekowego.

Pan Prezes odpowiedział, że na razie nie prowadził żadnych rozmów na ten temat
z ww. Spółką. Zapewnił, że uczyni to w najbliższych dniach.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że przeprowadzenie inwestycji jest zasadne,
ale należy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób jej realizacja finansowana w 40%
ze środków własnych wpłynie na ceny wody i ścieków, które w Augustowie nie są niskie. Zapytał, czy możliwe jest pozyskanie wyższej kwoty dofinansowania, aby nie trzeba było realizować przedmiotowej inwestycji w ramach środków własnych.

Pan Prezes odpowiedział, że realizacja zadania bez wykorzystania środków własnych jest niemożliwa.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski zwrócił uwagę, że osad ściekowy nie będzie paliwem dobrej jakości.

Pan Prezes odpowiedział, że w tym wypadku trzeba będzie zastosować odpowiednie filtry. Odpowiadał na pytania dotyczące powierzchni, jaką zajmie cała inwestycja oraz technologii, w jakiej będzie przebiegał proces suszenia osadu.

Pan Grzegorz Burakiewicz – Przewodniczący Rady Nadzorczej Wodociągów
i Kanalizacji Miejskich sp. z o.o.
poinformował, że propozycja wybudowania w Augustowie suszarni odpadów wypracowana została w ciągu kilku lat. Jest ona efektem wielu spotkań, rozmów oraz wizytacji tego typu obiektów. Osad może być wykorzystywany również
np. przez nadleśnictwa. Realizując inwestycję Miasto ma możliwość skorzystania dofinansowania zewnętrznego w wysokości 6,5 mln zł. Środki finansowe pochodzące
z funduszy europejskich na realizację tego typu inwestycji w zasadzie już się kończą i Miasto korzystając z nich będzie miało okazję wybudowania nowego obiektu, ale również zmodernizowania już istniejącego, który po wielu latach eksploatacji z pewnością tego wymaga. W momencie, gdyby inwestycja nie była realizowana to w najbliższym 10 – leciu oczyszczalnia ścieków i tak będzie wymagała gruntownego remontu. Augustowa nie stać
na nowoczesne technologie, na które mogą sobie pozwolić większe i bogatsze gminy.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że wskazywane przez przedmówcę inwestycje nie są od siebie zależne. Suszarnia, remont dróg i odwodnień nie ma nic wspólnego
z remontem całej oczyszczalni.

Pan Tomasz Wojszko zwracał uwagę, że w przypadku gdyby Miasto nie wybudowało suszarni osadu wówczas może liczyć się z wysokimi karami za gospodarcze korzystanie
ze środowiska na podstawie przepisów prawnych, o których wspominał wcześniej. Obecnie Spółka ponosi opłaty za zrzut oczyszczonych ścieków do rzeki i za wszelkie inne odpady produkowane przez przedsiębiorstwo. Pan Prezes odpowiadał na pytania związane
z możliwością wypracowania oszczędności na zużywanej elektrycznej w związku
z uruchomioną suszarnią.

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta zapytał, czy suszenie osadu
nie spowoduje zanieczyszczenia powietrza i uciążliwego zapachu, jeżeli para wodna
nie będzie filtrowana.

Pan Tomasz Wojszko poinformował, że podobna suszarnia osadu funkcjonuje w Iławie i
miasto planuje budowę drugiego obiektu.

Pan Artur Kleczkowski zapytał, ile procent dofinansowania można maksymalnie uzyskać
na realizację przedmiotowej inwestycji. Zapytał, ilu pracowników będzie wymagała obsługa suszarni.

Pan Tomasz Wojszko odpowiedział, że teoretycznie jest to 85%. Procent dofinansowania zależny jest od wielu czynników. Poinformował, że suszarnia nie wymaga dodatkowego zatrudnienia, ponieważ jej obsługa nie jest skomplikowana ani nie wymaga dużych nakładów pracy.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że może warto pomyśleć o zainwestowaniu
w źródła energii, które przyniosą Miastu dużo większy zysk niż suszarnia osadu ściekowego. Czasem nie należy kierować się wysokością dofinansowania zewnętrznego, jeżeli wybudowany obiekt będzie generował zbyt wysokie koszty utrzymania, co automatycznie przełoży się na cenę wody i odprowadzania ścieków.

Mieszkanka Augustowazwróciła uwagę na nieuczciwych odbiorców, którzy nie płacą
za faktycznie zużytą wodę. Zasugerowała przeprowadzenie kontroli w tym zakresie.

Pan Tomasz Wojszko odpowiedział, że kontrole w ww. zakresie są przeprowadzane wśród mieszkańców. Potwierdził, że nieuczciwy pobór wody faktycznie miał miejsce.

Pan Radny Piotr Piłasiewicz zwrócił uwagę, że mieszkańcy podłączają swoje nieruchomości do kanalizacji ściekowej z wodą deszczową.

Pan Radny Paweł Kotwica stwierdził, że do wyrażenia ostatecznej opinii na temat suszarni osadu ściekowego brakuje informacji chociażby, czy wysuszony osad jako paliwo energetyczne spalane w miejskiej kotłowni będzie spełniało wszelkie normy środowiskowe, które musi spełnić jako miasto uzdrowiskowe. Brakuje również informacji o ile procent wzrośnie opłata za wodę. Zapytał, czy można pozyskać środki finansowe na realizację ww. zadania w przyszłym roku, jeżeli nie stanie się to w tym roku. Czy, Miasto straci szansę, jeżeli Komisja nie podejmie tej decyzji na dzisiejszym posiedzeniu.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski stwierdził, że skoro Pan Tomasz Wojszko zapewnia,
że mieszkańcy nie poniosą kosztów ww. inwestycji w postaci podwyżek opłat za wodę
to Miasto powinno jak najszybciej do niej przystąpić, ponieważ straci szansę na jej realizację.

Pan Tomasz Wojszko stwierdził, że trudno jest powiedzieć, czy Miasto nie straci szansy
na realizację ww. inwestycji, jeżeli nie przystąpi do niej jeszcze w tym roku. Wiadomo,
że czym wcześniej o takie środki się występuje tym większa szansa na ich pozyskanie. Realizacja inwestycji nie powinna wpłynąć na podwyżkę opłat za wodę. Stwierdził,
że nie dysponuje badaniami dotyczącymi spalania osadu ściekowego, ale istnieje możliwość jego wykorzystania w rolnictwie.

Pan Radny Artur Kleczkowski zapytał, czy w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2016 – 2020 uwzględniono uzbrojenie terenów inwestycyjnych. Zwrócił uwagę, że uruchomiono procedury o pozyskanie środków finansowych i należy czynić starania, aby tereny inwestycyjne zostały uzbrojone.

Pan Tomasz Wojszko odpowiedział, że w ww. planie nie uwzględniono uzbrojenia terenów inwestycyjnych. Można zrezygnować z realizacji części inwestycji wskazanych
w wieloletnim planie na rzecz uzbrojenia terenów inwestycyjnych. Trudno powiedzieć, czy przystąpienie do wybudowania suszarni nie spowoduje ograniczenia środków na uzbrojenie terenów inwestycyjnych.

Pan Radny Artur Kleczkowski przypomniał, że Pan Prezes obiecał przygotować plan obszaru działalności Wodociągów i Kanalizacji Miejskich sp. z o.o. z uwzględnieniem sieci wodociągowej, której właścicielem jest Spółka i sieci, która nie jest w jej posiadaniu.

Pan Tomasz Wojszko odpowiedział, że dysponuje mapą sporządzoną odręcznie.

Pan Radny Paweł Kotwica poprosił Pana Prezesa o dostarczenie przed XVI sesją Rady Miejskiej informacji z odpowiedzią na pytania:

- czy wysuszony osad będzie można spalać w ciepłowni miejskiej;

- o ile procent wzrośnie opłata za wodę i ścieki.

Dopiero po dostarczeniu niniejszej informacji Radni będą mogli wyrazić ostateczną opinię
na temat przystąpienia do realizacji suszarni osadu ściekowego i wieloletniego planu rozwoju i modernizacji sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2016 – 2020.

Pan Tomasz Wojszko stwierdził, że trudno mu odpowiedzieć na pytanie, czy wysuszony osad ściekowy będzie mógł być spalany w kotłowni miejskiej.

Pan Paweł Kotwica stwierdził, że skoro planowana jest realizacja inwestycji, która zakłada współpracę z MPEC „Giga” sp. z o.o. to powinno się rozpocząć rozmowy na ten temat tym bardziej, że parametry norm środowiskowych obowiązujących w mieście uzdrowiskowym są trudniejsze do spełnienia.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę na możliwości przetwarzania osadu ściekowego z zastosowaniem innych technologii.

Sporządziła: Przewodniczący

/Magdalena Wasilewska/ Komisji Rozwoju RM

Paweł Łukasz Kotwica

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-12-18

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2015-12-18