Protokół Nr 5/15 z posiedzenia Komisji Rozwoju RM z 9.02.2015r.

P R O T O K Ó Ł Nr 5/15

z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 9 lutego 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli Radni – członkowie Komisji Rozwoju RM:

Ponadto w posiedzeniu dział wzięli:

1. Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,

2. Pan Zbigniew Smykowski – Inspektor WGKRiOŚ,

3. Pan Tadeusz Maciejewski – Prezes ATBS ”Kodrem” Sp.z.o.o.,

4. Przedsiębiorcy,

5. Mieszkańcy miasta,

6. Przedstawiciele mediów.

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Rozpatrzenie sprawy dotyczącej lokalizacji toru kartingowego w Augustowie.

2. Rozpatrzenie możliwości utworzenia targu staroci w Augustowie.

3. Informacja Pana Tadeusza Maciejewskiego - Prezesa Augustowskiego TBS “Kodrem” Sp z o.o. o możliwości realizacji przygotowanych projektów budowy budynków mieszkalnych komunalnych i budynków mieszkalnych w ramach ustawy o TBS.

4. Sprawy różne.

Posiedzenie Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Komisja Rozwoju RM w Augustowie przedyskutowała sprawę lokalizacji toru kartingowego w Augustowie.

W posiedzeniu Komisji udział wziął Pan Grzegorz Kolenda – dzierżawca terenu pod torem kartingowym w Augustowie, który powiedział, że tor kartingowy przez 9 lat był zlokalizowany na terenie plaży miejskiej obok amfiteatru i bardzo dobrze wkomponował się w to miejsce, przyniósł wiele frajdy turystom i mieszkańcom. Ta forma rozrywki jest bardzo chwytliwa, przyjeżdżają całe rodziny. Obecnie umowa skończyła się i Miasto uzasadniło ją argumentem zachowania ciszy i spokoju. Natomiast na jeziorze Necko, które nie jest objęte strefą ciszy, odbywają się mistrzostwa świata łodzi wytrzymałościowych Necko Endurance, pływają motorówki, skutery, różnego rodzaju sprzęt wodny. Pan Grzegorz Kolenda powiedział, iż obecnie boi się nowej lokalizacji i obawia się, że z powodu zmiany miejsca tor kartingowy stanie się nierentownym przedsięwzięciem, ponieważ koszty, które ponosi z tytułu dzierżawy terenu, podatków, zatrudnienia pracowników, prowadzenia działalności są bardzo wysokie. Zarobione pieniądze wystarczają na skromne przeżycie. Pan Grzegorz Kolenda powiedział, że negocjował lokalizację toru kartingowego na prywatnej działce przy Miejskim Ośrodku Sportowym, ale okazało się, że ten teren jest zawiadywały i może być w każdej chwili sprzedany. Dobrym miejscem może być plac przylegający do płotu przy Gimnazjum Nr 1 na błoniach przy ul.Rybackiej. Zwrócił się z prośbą o rozważenie możliwości pozostawienia toru w obecnym miejscu na plaży miejskiej.

Następnie odbyła się wnikliwa dyskusja, w której zabrali głos: Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji, Pan Radny Dariusz Ostapowicz, Pan Radny Józef Świątkowski, Pan Radny Piotr Piłasiewicz, Pan Radny Mirosław Zawadzki, Pani Radna Magdalena Śleszyńska, Pan Radny Tomasz Dobkowski, Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta, a także przedsiębiorcy, mieszkańcy miasta. Przeanalizowano celowość usytuowania toru kartingowego w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej, czy jest to dobre rozwiązanie. Rozpatrywano inne miejsca, w tym teren przy Rybackiej, przy MOS. W toku dyskusji była zgłoszona propozycja wyznaczenia jednego wspólnego miejsca do uprawiania sportów motorowych, jazdy motorem, kładem, gokartem. Została również zwrócona uwaga, że lokalizacja toru na prywatnej działce przy MOS obok wesołego miasteczka będzie dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie jest to miejsce wyciszone.

Podsumowując dyskusję Przewodniczący Komisji stwierdził, że Pan Grzegorz Kolenda niedawno dowiedział się o zakończeniu umowy dzierżawy terenu, iż taka informacja mogła być zaskoczeniem. Zrozumiałe jest też stanowisko Burmistrza Miasta, który chciałby uporządkować teren, aby tor kartingowy nie znajdował się na plaży miejskiej przy amfiteatrze. Przewodniczący zwrócił uwagę, że ważne jest uspokojenie strefy „A” ochrony uzdrowiskowej w ten sposób, aby służyła kuracjuszom i turystom. W mieście istnieją strefy wyciszenia, m.in. w okolicach amfiteatru, ul.Rybackiej, w okolicach sanatorium. Mieszkańcom miasta znana jest prywatna działka przy MOS, na którym znajduje się park rozrywki - skupisko zabawy i hałasu. Na tym terenie mógłby być zlokalizowany tor kartingowy.

Następnie Pan Paweł Kotwica - Przewodniczący Komisji zaproponował wyrażenie pozytywnej opinii dotyczącej lokalizacji w 2015 r. toru kartingowego na terenie plaży miejskiej (dotychczasowe miejsce), natomiast od 2016 r. Pan Grzegorz Kolenda będzie musiał poszukać nowej lokalizacji. Poddał propozycję pod głosowanie.

Komisja Rozwoju RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania przedstawioną propozycję zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Grzegorz Kolenda powiedział, że podjęta decyzja pozwoli już od dzisiaj myśleć o lokalizacji na nowym terenie i inaczej do tego się przysposobić, ponieważ zmiana miejsca lokalizacji wiąże się z finansami. Poprosił o pozostawienie stawki za dzierżawę terenu w niezmienionej wysokości

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że nie ma żadnych obiekcji w stosunku do Pana Grzegorza Kolendy. Tor kartingowy jest atrakcją turystyczną, ale nie powinien znajdować się na plaży miejskiej. Obecnie chodzi o wypracowanie wspólnej koncepcji architektonicznej świadczenia usług w sezonie letnim na przyszły rok.

Następnie Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji ogłosił przerwę w obradach, podczas której członkom Komisji został zaprezentowany park rozrywki znajdujący się na Lubelszczyźnie.

Ad.pkt 2

W posiedzeniu Komisji wzięli udział pomysłodawcy przeniesienia Targów Staroci z centrum miasta w inne miejsce. Wyjaśnili, że chodzi o zmianę lokalizacji i powiększenie imprezy, ponieważ to, co do tej pory działo się w Augustowie jest namiastką imprezy, którą chcieliby stworzyć. Lokalizacją taką miałoby być miejsce przy amfiteatrze, które jest niewykorzystane i ma duży potencjał. Przede wszystkim na tym terenie znajdują się parkingi, za które nie trzeba płacić, jest łatwy dojazd i teren ten znajduje się na trasie pieszych turystycznych wycieczek, ma dobre zaplecze. Pozostaje tylko kwestia sanitariatów. Pomysłodawcy zaproponowali, aby w czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu Targi odbywały się w piątki, soboty i niedziele, oprócz pierwszej niedzieli miesiąca, ponieważ wystawcy, którzy są w Kiermusach chętnie przyjeżdżaliby w następnych dniach do Augustowa. Poza sezonem Targi, które byłyby całoroczną imprezą, odbywałyby się w drugą niedzielę miesiąca. Inauguracja imprezy byłaby 12 kwietnia 2015 r. Chodzi też o ściągnięcie zdrowej żywności, rękodzieła na wysokim poziomie. Targi będą nagłośnione na szeroką skalę, zostanie założona strona internetowa. Augustów będzie promowany na wszelkie możliwe sposoby, należy tylko zamieścić link strony Miasta. Byłaby to impreza wprowadzona przez Miasto, aby mogło zarabiać pieniądze. Augustów ma taką lokalizację, która będzie przyciągać ludzi.

Następnie odbyła się wnikliwa dyskusja, w której zabrali głos: Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji, Pan Radny Józef Świątkowski, Pani Radna Magdalena Śleszyńska, Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta. Stwierdzono, że inicjatywa zmiany miejsca Targów Staroci, ich organizacja i promocja Miasta są warte poparcia. Zastanawiano się nad nazwą imprezy. W toku dyskusji przeanalizowano częstotliwość organizacji Targów. Została zgłoszona uwaga, że impreza, która będzie odbywała się zbyt często może stracić na atrakcyjności. Zaproponowano, aby w sezonie turystycznym Targi odbywały się dwa razy w miesiącu w piątek, sobotę i niedzielę (np. drugi i czwarty tydzień), a poza sezonem w jedną niedzielę w miesiącu (oprócz pierwszej niedzieli).

Komisja Rozwoju RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania, 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się zaopiniowała pozytywnie lokalizację Targów Staroci na terenie między ciągiem jezdnym położonym przy cmentarzu a amfiteatrem (wykluczając teren przed amfiteatrem), ale dokładne miejsce lokalizacji i wszelkie szczegółowy organizacyjne, w tym sprawa organizacji ruchu drogowego, zostaną ustalone z Burmistrzem Miasta po przeprowadzeniu wizji lokalnej w terenie.

Ad.pkt 3

Komisja Rozwoju RM zapoznała się z propozycją budowy dwóch budynków mieszkalnych.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że w mieście istnieje bardzo poważny problem związany z brakiem mieszkań komunalnych i socjalnych, z którym trzeba się zmierzyć. Obecnie nie dysponuje żadnym wolnym lokalem. Burmistrz Miasta powiedział, że we wtorki przyjmuje ok. 50 interesantów i 90% spraw dotyczy spraw mieszkaniowych, dokonał też osobiście kilku kilka wizji lokalnych. Obecnie trwają poszukiwania możliwości finansowych, aby w Augustowie mógł powstać co najmniej jeden blok komunalny i zwiększyły się możliwości zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.

Pan Zbigniew Smykowski – Inspektor w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM przedstawił wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2014-2018 zatwierdzony uchwałą XXXVI/290/14 z dnia 29 września 2014 r. oraz poinformował o sytuacji związanej z brakiem lokali socjalnych na potrzeby realizacji wyroków sądowych o eksmisji do lokali socjalnych. Wyjaśnił, że ustawowym obowiązkiem gminy jest dostarczanie lokali socjalnych. Miasto nie dysponuje obecnie żadnym lokalem, na który mogłaby być zawarta umowa z osobą posiadającą wyrok sądowy o eksmisji z prawem do lokalu socjalnego.

Pan Tadeusz Maciejewski – Prezes Augustowskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego „Kodrem” Sp. z o.o. w Augustowie przedstawił stan zasobów komunalnych. Następnie omówił propozycję budowy dwóch budynków mieszkalnych: jednego na placu przy ul. Tytoniowej 8c, w którym mogłoby powstać 36 mieszkań i drugiego przy ul. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich. Przedstawił koncepcję zagospodarowania terenu i możliwości pozyskania przez gminę środków finansowych na budowę budynków z programu socjalnego, wieloletniego, a także z innych funduszy.

Następnie odbyła się dyskusja, w której zabrali głos: Pan Paweł Jerzy Kotwica – Przewodniczący Komisji, Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej, Pan Radny Dariusz Ostapowicz, przedsiębiorcy, mieszkańcy miasta, natomiast Pan Tadeusz Maciejewski - Prezes ATBS”Kodrem” i Pan Zbigniew Smykowski – inspektor WGKRiOŚ udzielali odpowiedzi na zapytania Państwa Radnych. W trakcie dyskusji wyjaśniono, iż do otrzymania mieszkania komunalnego trzeba spełniać określone wymogi, aby dochody mieściły się w określonych ustawowo progach. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się z wnioskiem o możliwie szybkie powołanie komisji, która zweryfikuje stan mieszkań komunalnych. Zostanie dokonany przegląd wszystkich mieszkań celem sprawdzenia, czy zamieszkują w nich faktyczni najemcy lokali, czy nie ma pustostanów. Przeglądu dokona komisja mieszkaniowa, którą powoła zarządzeniem Burmistrz Miasta.

Ad.pkt 4

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że chciałby zabrać głos w kwestii dzierżaw, w tym dzierżawy toru kartingowego i wszelkich tego typu rozrywek. Dzisiaj Komisja Rozwoju RM zaopiniowała sprawę dzierżawy terenu pod tor kartingowy. Na terenie miasta znajdują się grunty, które przedsiębiorcy chcą dzierżawić. Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował zajęcie stanowiska przez Komisję Rozwoju RM w kwestii formy oddawania gruntów w dzierżawę. Poinformował, że w ubiegłej kadencji władz zdarzały się problemy polegające na tym, że kwestionowana była forma, w jakiej takie grunty były oddawane w dzierżawę. Dlatego też w tym roku radni powinni jasno zadeklarować, aby zasady zawsze były przejrzyste. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, iż ma na myśli przetargi, a w sprawach szczególnie interesujących publiczność przetargi mogłyby być przeprowadzane w formie licytacji publicznej. Forma przetargu gwarantuje przejrzystość i obiektywne uzyskanie najwyższej ceny. W przypadku gokartów nie można mówić o tym, że nagle zmieniane są zasady, bo dzierżawca nie dysponuje w tym momencie żadną umową z Miastem.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji, Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poparł propozycję Pana Filipa Jerzego Chodkiewicza – Przewodniczącego Rady Miejskiej. Wyjaśnił, iż w związku z tym, że tematy dotyczą bezpośrednio Burmistrza Miasta chciałby, aby zasady były transparentne – a więc przyjęcie formy przetargu publicznego. Miasto w ten sposób będzie wyznaczało miejsca zarówno pod wypożyczalnię sprzętu wodnego, jak i pod małą gastronomię. Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że innymi prawami rządzą się biznesy zlokalizowane w pasie drogowym i trzeba to uporządkować. Obecnie 2015 r. trzeba traktować przejściowo, ale w 2016 r. będzie opracowana koncepcja architektoniczna. Burmistrz Miasta powiedział, że chciałby ożywić bulwary nad rzeką Nettą, aby w tym pasie było zlokalizowanych jak najwięcej kafejek i kawiarenek. Jeśli chodzi o katamarany, to poprzedni Burmistrz podpisał umowę na trzy lata, natomiast w przyszłych latach będą ogłaszane przetargi. Burmistrz Miasta powiedział, iż chciałby, aby miasto wyglądało estetycznie, było czyste i schludne pod każdym względem.

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji zapytał, kto z Państwa Radnych – członków Komisji Rozwoju RM jest za tym, aby wszystkie umowy i wyłonienie dzierżawcy były przeprowadzane w formie publicznego przetargu.

Komisja Rozwoju RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania, 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się zaopiniowała pozytywnie propozycję wykluczenia innych sposobów zawierania umów przez Miasto, niż publiczne przetargi, aby wszystkie procedury były transparentne.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow Przewodniczący

Komisji Rozwoju RM

Paweł Łukasz Kotwica

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-02-19

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2015-02-19