Protokół Nr 8/15 z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej RM z 7 kwietnia 2015 r.


P R O T O K Ó Ł Nr 8/15

z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 7 kwietnia 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:

- Pan Dariusz Szkiłądź – Pełnomocnik Burmistrza Miasta ds. Reformy Oświaty,

- Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM,

- Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,

- Pani Jolanta Jasionowska-Sarat – Inspektor w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,

- Pan Krzysztof Siergiej – PPHU „Alfa” w Augustowie,

- Dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjalnych, przedszkoli i żłobka miasta Augustowa na czele z Prezesem Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Augustowie,

- radni,

- mieszkańcy miasta,

- przedstawiciele mediów.

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Podsumowanie wizyt w placówkach oświatowych – c.d.

2. Plan organizacyjny pracy w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2015/2016.

Posiedzenie Komisji Społeczno-Oświatowej RM otworzyła Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji. Przywitała wszystkie osoby biorące udział w posiedzeniu Komisji. Następnie zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji przypomniała, że na początku 2015 r. Komisja Społeczno-Oświatowa RM odwiedziła augustowskie placówki oświatowe – żłobek, przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja. Były to wizyty mające na celu przyjrzenie się placówkom, które zostały przekazane przez poprzednią władzę. Przewodnicząca Komisji zaprezentowała wszystkim osobom biorącym udział w posiedzeniu Komisji zdjęcia z wizyt wykonane przez Pana Radnego Mirosława Zawadzkiego. Otworzyła dyskusję.

Pan Mirosław Zawadzki – Zastępca Przewodniczącej Komisji zapytał, jak jest prowadzona dokumentacja i przeglądy budynków oświatowych? W jaki sposób są kwalifikowane i kategoryzowane standardy oraz kolejność wykonywanych prac? Kto ma bezpośredni nadzór nad tymi pracami? Komisja uważa, że jest lub było to prowadzone w bardzo nieprawidłowy sposób.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, kto odpowiada za brak dostosowania szkoły i przedszkola integracyjnego do potrzeb osób niepełnosprawnych?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że gospodarzami poszczególnych placówek oświatowych - żłobka, przedszkoli i szkół są dyrektorzy tych placówek. Dyrektorzy posiadają pełnomocnictwa udzielone przez Burmistrza Miasta w zakresie prowadzenia działalności w placówkach oświatowych. Jednym z punktów poszczególnych pełnomocnictw jest zapis, iż Burmistrz Miasta udziela pełnomocnictwa do podejmowania czynności zwykłego zarządu mieniem pozostającym we władaniu przedszkola. Wszystkie wydatki, utrzymanie obiektu w zakresie prac konserwacyjnych, remontów bieżących leży po stronie przedszkoli. Z kolei prace inwestycyjne są prowadzone bezpośrednio przez Urząd Miejski w ramach określonych inwestycji.

Pan Jacek Truszkowski zapytał, dlaczego tak się dzieje, że skoro każdy dyrektor podległej jednostki co roku składa zapotrzebowanie i prosi o dofinansowanie potrzebnych remontów, to dlaczego augustowski żłobek znajduje się w tak opłakanym stanie i wygląda najgorzej ze wszystkich placówek?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że bezpośrednią osobą, od której zależy przydział środków finansowych na zadania inwestycyjne jest Burmistrz Miasta.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, czy jest opracowane zestawienie potrzeb i kosztorysów w formie planu do realizacji?

Pan Radny Mirosław Zawadzki – Zastępca Przewodniczącej Komisji powiedział, że wizytując placówki oświatowe Komisja poprosiła o książki obiektów budowlanych i protokoły z kontroli. Takie książki dopiero później się pojawiły i było widać, że zostały świeżo założone i miały aktualne wpisy. Natomiast skoro dyrektor prosi o przeprowadzenie remontu placówki, a w książce figuruje zapis, że wszystko jest w porządku, to coś jest nie tak. Zapisy sugerują, że stan budynków jest zadowalający lub dobry. Nie można tego tematu „pod dywan zamieść” i mówić, że nic się nie dzieje.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że w trybie przetargowym jest wybrana instytucja, która winna prowadzić książki obiektów budowlanych zgodnie z posiadaną wiedzą. Natomiast Wydział Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM prowadzi zadania inwestycyjne, które są zapisane w budżecie miasta.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji zapytała, czy możliwe jest pokrycie dachu budynku Przedszkola Nr 1 i Nr 6 bez wykonania rynien?

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji powiedziała, że przed dwoma laty w Przedszkolu Nr 2 był przeprowadzony bardzo duży remont. Wyjście ewakuacyjne jest niedrożne, ale Pan Burmistrz wiosną obiecywał, że problem ten będzie rozwiązany.

Pani Joanna Jasionowska-Sarat – Inspektor w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśniła, że wszystkie nakłady inwestycyjne związane z elewacją i dachem w Przedszkolu Nr 6 wynosiły 1,5 mln zł, aby wymienić stolarkę i ocieplić budynek, zutylizować azbest, ściągnąć starą szalówkę. Zgodnie z planem w pierwszym etapie miał być zrobiony tylko dach i środki finansowe zostały określone na taką wysokość, jakie były w budżecie. Jeżeli mają być wymienione rynny, to trzeba zdjąć ekrany osłonowe i wymienić szalówkę. Ten zakres zadań nie zmieściłby się w kwocie 275 tys.zł. Dlatego też dużo prościej jest wymienić samą obróbkę i dogrzać pas papy, niż ruszyć temat, na który nie zostały zagwarantowane środki finansowe w budżecie. W 2011 r. i w 2012 r. przedszkola chociaż trochę skorzystały, ponieważ w wyniku oszczędności i rozmów z Burmistrzem Miasta Panie Dyrektorki Przedszkoli Nr 1, 3 i 6 napisały wnioski i zostały im przeksięgowane i przyznane pieniądze z zadania na plan finansowy placówki. Dzięki temu w Przedszkolu Nr 6 została wykonana podłoga przy kuchni, a w Przedszkolu Nr 3 można było dostosować salę do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Natomiast wyjście ewakuacyjne w Przedszkolu Nr 2 ma dwie możliwości przejścia – w prawo i w lewo.

Pan Radny Wojciech Krzywiński powiedział, iż z wypowiedzi Kierownika WGKRiOŚ wynika, że dysponuje środkami w dziale inwestycje, jakie zostały zatwierdzone budżecie miasta na dany rok. Wynika z tego, że na remonty i inwestycje w ostatnich latach było za mało pieniędzy i w związku z tym trudno było realizować pełną gamę zapotrzebowań, które składają dyrektorzy placówek. Pan Radny stwierdził, że w budżecie miasta 1/3 środków pochłania oświata. Wynika z tego, że przy takich nakładach na podstawowe rzeczy, jak wynagrodzenia nauczycieli, kadry kierowniczej, opłata za energię elektryczną i cieplną istnieje za mała pula środków z przeznaczeniem na inwestycje. Pomimo wieloletnich, stawianych przez Sanepid wymogów, takich jak remont korytarzy w Gimnazjum Nr 2, czy wymiana posadzek w Szkole Podstawowej Nr 2, skąpe środki finansowe nie pozwalają na załatwienie tych spraw. Pan Radny powiedział, że w ten sposób co roku można powielać tłumaczenie, że nie stać jest budżetu miasta na planowe i sensowne prowadzenie remontów poszczególnych placówek oświatowych. Wyjście z tej sytuacji jest tylko takie, że trzeba zaoszczędzić pieniądze w innych rejonach budżetu na oświatę, z przeznaczeniem na remonty. W opinii publicznej i tak panuje przekonanie, że Miasto dodatkowo przeznacza na oświatę 16 mln zł. Pan Radny zapytał, czy z ruchów oszczędnościowych zmieniających strukturę oświaty w mieście, dokonując pewnych zmian, np. poprzez utworzenie biura obsługi oświaty, skoncentrowanie obsługi finansowo - księgowej, możliwe jest zaoszczędzenie kwot i przeznaczenie na inwestycje.

Pan Dariusz Szkiłądź – Pełnomocnik Burmistrz Miasta ds. Reformy Oświaty powiedział, że pieniądze można zaoszczędzić i trzeba tego dokonać, ponieważ 30% budżetu miasta stanowią wydatki na oświatę. Wynagrodzenia stanowią 90% budżetu, w związku z tym możliwości oszczędności tkwią w granicach ok. 10%. Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że przystąpił wspólnie z Panem Burmistrzem do pewnych zmian w oświacie, które nastąpią od 1 września 2015 r., a których początkiem będą nowe projekty arkuszy organizacyjnych. Dotyczyć one będą uporządkowania sytuacji w oświacie. To nie są sprawy nakierowane na oszczędności lecz służą równości szans placówek oświatowych. Przy okazji tych zmian nastąpią też pewne gratyfikacje finansowe. One będą sięgały między 1.300 tys. zł a 1.500 tys.zł, które będzie można wykorzystać od 1 września 2015 r. Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że wspólnie z Panem Burmistrzem chciałby, aby nie nastąpiły żadne zmiany i zwolnienia z pracy nauczycieli. Planuje się pewne uporządkowanie sytuacji związanej z zatrudnieniem pracowników administracji i obsługi, jak też będą musiały być wykonane pewne ruchy, jeżeli chodzi o zatrudnienie pracowników administracji, iż we wszystkich placówkach będzie zatrudniona taka sama liczba pracowników w przeliczeniu na liczbę dzieci bądź w stosunku do oddziałów.

Pan Mirosław Zawadzki – Zastępca Przewodniczącego Komisji powiedział, że chciałby podsumować wizyty w placówkach oświatowych i podkreślić sprawy zauważone podczas kontroli, które są szczególnie niebezpieczne. Najgorszą rzeczą jest totalny brak wentylacji we wszystkich placówkach, nie ma systemu wentylacji wymuszonej. Nie działa system grawitacyjny, ruch powietrza odbywa się poprzez niedokręcone okna. Przy ul. Tytoniowej wyczuwalny jest zapach z instalacji, natomiast wpisy w książce obiektu budowlanego świadczą o tym, że wentylacja działa właściwie. Członkowie Komisji zauważyli, że remonty były prowadzone niegospodarnie, iż np. podczas remontu dachu nie zrobiono odwodnień. Zwrócili również uwagę na nieproporcjonalny podział środków na gospodarkę remontową, ponieważ jedne obiekty wyglądają wzorcowo (np.SP 4), a inne są zaniedbane (np.żłobek). Nie wiadomo dlaczego tak się dzieje. Obiekty oświatowe są niedostosowane do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Ponadto niewłaściwe są wpisy w książkach kontroli. Czy w związku z powyższym kontrole i wpisy są prowadzone we właściwy sposób? Członkowie Komisji przeanalizowali także metodę ogrzewania i system zarządzania energią cieplną, która jest prowadzona w niegospodarny sposób. Pan Mirosław Zawadzki zapytał, jak są prowadzone kontrole obiektów oświatowych i jak się mają te wpisy do stanu rzeczywistego.

Pan Krzysztof Siergiej – PPHU „Alfa” w Augustowie wyjaśnił, że kontrolę obiektów prowadzą osoby mające uprawnienia budowlane, instalacyjne bądź kominiarskie. Przyczyną braku wentylacji i wydobywających się brzydkich zapachów w Przedszkolu może być źle działająca instalacja kanalizacyjna. Instalacja wentylacyjna była badana miernikiem przez upoważnioną osobę i został sporządzony protokół, na podstawie którego dokonano wpisu w książce obiektu. Jeżeli okno jest przytwierdzone wkrętem, bo nie jest najlepszej jakości, to ten stan nie zagraża zdrowiu i życiu ludzi. Kwestia wymiany okien była ujęta w książce obiektu, natomiast jest to uzależnione od środki finansowe. Obecnie dyrektorzy placówek oświatowych czekają na pieniądze i pewnie nie chcą inwestować w remont czegoś, co już dawno powinno być wymienione. Jeżeli w żłobku odpadała spękana glazura, to było wpisane, że jest ona akceptowalna - ale do wymiany. Wiadomo, że ze względów estetycznych i higienicznych wszystkie te prace należało wykonać dużo wcześniej.

Pan Radny Wojciech Krzywiński zapytał, w obecności jakich osób, oprócz Pana Krzysztofa Siergieja, dokonuje się przeglądu technicznego placówek oświatowych? Czy w takiej komisji uczestniczy przedstawiciel organu prowadzącego?

Pan Krzysztof Siergiej – PPHU „Alfa” w Augustowie wyjaśnił, że przegląd techniczny budynku odbywa się w obecności dyrektora placówki, ale jest to niekonieczne. Pracownik Urzędu Miejskiego nie brał udziału w przeglądzie.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM podkreślił, że szefem placówki oświatowej jest dyrektor, natomiast przedstawiciel organu prowadzącego nie musi brać udziału w przeglądzie. Gdyby w przeglądzie uczestniczył pracownik Urzędu Miejskiego, to nic nie udałoby się zrobić z zadań bieżących. Projekt budżetu miasta powstaje w zakresie zadań inwestycyjnych na podstawie określonej wiedzy i wniosków złożonych przez poszczególne jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego, mieszkańców miasta Augustowa. Pan Józef Górski omówił sposób konstrukcji budżetu, selekcję złożonych wniosków dokonywaną przez grono określonych osób.

Pan Radny Wojciech Krzywiński stwierdził, iż w związku z tym, że brakuje planu remontu placówek oświatowych rozłożonego na lata, dokonuje się w tym zakresie kumulacja potrzeb. Budynki będą starzały się i kwoty na remonty będą coraz większe. Natomiast istnieje możliwość prowadzenia mądrej polityki inwestycyjnej, wygospodarowania pieniędzy na przeprowadzenie niezbędnych remontów. Wyłonienie podmiotu do przeprowadzania kontroli nie zwalnia organu prowadzącego od nadzorowania placówek i uczestniczenia w przeglądzie technicznym budynków.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, że w placówkach nie wszystko jest złe i niedobre. Istnieją budynki zadbane, takie perełki, jak Szkoła Podstawowa Nr 4, Przedszkole Nr 2. Natomiast wielu problemów można było dużo wcześniej uniknąć.

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM zapytał, kto z Państwa Radnych po 15 listopada 2014, czyli po zakończonym procesie tworzenia budżetu, przeczytał wnioski przygotowane przez Wydział Edukacji UM w tzw. zbiorówce remontowo-inwestycyjnej, które zostały złożone do projektu budżetu i wprowadził zmiany w uchwalanym budżecie miasta?

Pani Radna Magdalena Śleszyńska wyjaśniła, że pełni funkcję radnej po raz pierwszy i zawsze zapoznaje się z dokumentami, które otrzymuje, natomiast nie otrzymała ww. zbiorówki remontowo-inwestycyjnej.

Pan Radny Wojciech Krzywiński zapytał, czy Wydział Edukacji UM zajmuje się zakupami, inwestycjami, sprawami remontowymi szkół?

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM odpowiedział, że po złożeniu przez szkoły wniosków w zakresie remontów i inwestycji oraz zadekretowaniu ich przez Burmistrza Miasta, Wydział Edukacji UM przygotowuje zbiorówkę, która jest przekazywana Burmistrzowi Miasta. W dalszej kolejności Pan Burmistrz kieruje zbiorówkę do Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM, i Wydziału Finansowego UM celem ujęcia w planie. Wydział Edukacji UM nie prowadzi remontów placówek i inwestycji. O tym, co zostaje ujęte w projekcie budżetu, decyduje Burmistrz Miasta oraz ww. Wydziały. Kierownik Wydziału Edukacji UM powiedział, że nie można głosić tezy o nierównym podziale środków. To Rada Miejska zadecydowała o budowie hali w Szkole Podstawowej Nr 4 i generalnym remoncie tej szkoły. Jeżeli ogromne pieniądze wydało się na to zadanie, to na wszystkie inne inwestycje prawdopodobnie nie było pieniędzy. Pan Kierownik życzył, aby obecna Rada Miejska również przyjęła plan kapitalnych remontów placówek oświatowych. Rolą Rady Miejskiej i Burmistrza Miasta jest sporządzenie takiego planu przy posiadaniu środków finansowych w każdorocznym budżecie miasta. Nieprawdą jest, że pomieszczenia w placówkach oświatowych nie mają wentylacji, ponieważ firma, która dokonuje przeglądów twierdzi, że wentylacje jest drożna. Nie należy dziwić się temu, że w sali 35-osobowej są wydzielane zapachy. W tej sali je się również posiłki.

Pan Radny Wojciech Krzywiński powiedział, iż za chwile nastąpi „odbicie piłki”, że to radni są odpowiedzialni za tworzenie planów remontów w mieście Augustowie. Natomiast radni mają sugerować i opiniować pewne rozwiązania. Po to jest Wydział Urzędu Miejskiego, aby przygotowywał w codziennej pracy dokumenty na podstawie pewnych zaleceń. Budowa hali sportowej w Szkole Podstawowej Nr 4 miała o wiele większy zakres, ponieważ była halą miejską. Mieszkańcy przez 25 lat oczekiwali na jej powstanie. Oprócz wybudowania hali i remontu szkoły żadna inwestycja oświatowa z prawdziwego zdarzenia nie została przeprowadzona. Natomiast można było prowadzić w augustowskich placówkach oświatowych inne, sensowne inwestycje.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji podsumowując dyskusję stwierdziła, że pomysł wspólnego tworzenia planu remontów jest bardzo dobry. W takim zespole mogłaby uczestniczyć również Komisja Społeczno-Oświatowa RM.

Pani Grażyna Witkowska – Dyrektor Żłobka zauważyła, że żłobek był budowany na bagnie w latach 60-tych i w 1993 r. dzięki włodarzowi i Wydziałowi Edukacji UM nastąpił kapitalny remont placówki. Jest to bardzo przykre, że opinia na temat placówki jest negatywna. Jeżeli byłoby aż tak tragicznie i źle, to cała elita augustowska nie przyprowadzałaby do tej placówki swoich dzieci i wnuków. Pani Dyrektor poprosiła, aby trochę delikatniej mówić o tej placówce i zauważyć to, co jest dobre.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji powiedziała, że emocje są niepotrzebne, ponieważ członkowie Komisji Społeczno-Oświatowej RM nie są po to, żeby atakować, ale pomagać. Chodzi przecież o to, żeby jedyny żłobek w Augustowie był na najwyższym poziomie.

Pan Radny Wojciech Krzywiński powiedział, iż w związku z tym, że Żłobek i Przedszkole Nr 6 zostały wybudowane w starej technologii, to być może byłaby potrzebna wspólna inwestycja w postaci wybudowania obiektu na miarę XXI wieku i połączenie przedszkola ze żłobkiem.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska powiedziała, że stan techniczny budynków bardzo interesuje rodziców, którzy pragną, aby ich dzieci przebywały w jak najlepszych warunkach i miały jak najlepszą opiekę. Natomiast radni reprezentują mieszkańców i opierają swoje wnioski na doświadczeniu życiowym i na tym, co widzą. Pani Radna zwróciła się z prośbą do Burmistrza Miasta o przeprowadzenie ekspertyzy budowlanej Żłobka.

Pan Marcin Kleczkowski – zwrócił uwagę, że użytkowane obiekty ulegają zużyciu i wiadomo, że bardzo dużo pieniędzy wydaje się na tzw. eksploatację budynków. Chyba nie należy aż tak kategorycznie kategoryzować tych kwestii. Większość usterek przedstawionych na slajdach z wizyty Komisji w placówkach oświatowych wynika z eksploatacji budynku lub z zastosowanej technologii. Potrzebny jest przegląd placówek oświatowych i nadzór nad eksploatacją budynków. Bardzo źle będzie, gdy po spotkaniach komisji i innych gremiów były wysuwane wnioski, że dzieciom uczęszczającym do placówkach oświatowych coś grozi. Z takim poglądem nie można się zgodzić.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji wyjaśniła, że członkowie Komisji chcieli zwrócić uwagę na najpilniejsze potrzeby placówek oświatowych, dlatego postanowili pokazać takie zdjęcia z wizyt, na których widać to, co trzeba wyremontować.

Pan Radny Adam Cilulko powiedział, że potrzeby lokalowe i remontowe placówek oświatowych są olbrzymie, a budżet miasta jest ograniczony. Płace nauczycieli pochłaniają 90% środków na oświatę. Miasto dokłada z subwencji 16 mln zł i wybudowało z własnych środków halę sportową w Szkole Podstawowej Nr 4. Czy można pozyskać środki zewnętrzne na remonty placówek oświatowych?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że istnieje szansa pozyskania środków zewnętrznych, ponieważ będą ogłaszane programy w zakresie dofinansowania inwestycji. Sala sportowa w Szkole Podstawowej Nr 4 otrzymała dofinansowanie w wysokości 33% z Ministerstwa Sportu i Turystyki. W mieście były wybudowane określone obiekty, boiska, „Orliki”, stadion. Pan Kierownik podkreślił, że potrzeby są ogromne, ale zrobiono dużo zadań przy określonym dofinansowaniu i posiadanym wkładzie własnym. Nie można więc twierdzić, że nic nie zrobiono.

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM powiedział, że Miasto finansuje zadania własne z własnych środków. Jedenaście milionów z szesnastu milionów – to zadania własne. Trzeba to tak klasyfikować, że Miasto nie dokłada 16 mln zł tylko prowadzi placówki. Przedszkola – to zadanie własne. Poprosił o zapoznanie się ze strukturą wydatków przedstawioną w budżecie miasta. Poprosił również, aby Państwo Radni życzliwie ocenili placówki, ponieważ dyrektorzy szkół, nauczyciele, pracownicy administracji, obsługi zasługują na dobrą ocenę pracy. Wszelkie oszczędności odbędą się kosztem ludzi i ludzkich tragedii.

Pan Radny Wojciech Krzywiński zwrócił uwagę, że nikt nie krytykuje nauczycieli. Podkreślił to również Pan Dariusz Szkiłądź - Pełnomocnik ds. Reformy Oświaty.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, kto odpowiada za dostosowanie przedszkola i szkoły integracyjnej do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo?

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM wyjaśnił, iż w związku z tym, że przedszkola nie mają zarządu trwałego, wszystkie decyzje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy podejmuje Burmistrz Miasta. Szkoły mają zarząd trwały. Ustanowienie zarządu trwałego odbywa się na wniosek dyrektora.

Pan Dariusz Szkiłądź – Pełnomocnik Burmistrza ds. Reformy Oświaty powiedział, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty nastąpił taki podział, że za sprawy pedagogiczne odpowiedzialność ponosi kurator oświaty, a za wszystkie inne sprawy związane z organizacją pracy szkół i placówek organ prowadzący.

Pan Jan Dziądziak – Prezes Oddziału ZNP w Augustowie poruszył kwestię środków finansowych ponoszonych na wydatki oświatowe. Zwrócił uwagę na sposób finansowania oświaty, który miał ulec zmianie. Chodzi o sprawę subwencji. Na posiedzeniu Komisji Społeczno-Oświatowej RM w dn.26.03.2015 r. było powiedziane, że Miasto otrzymuje z subwencji 9 mln zł, a dokłada ze środków własnych 16 mln zł. Pan Jan Dziądziak poprosił o podanie konkretnej sumy, bo ciągle słyszy się inne kwoty. Zaapelował o przedstawianie właściwych informacji. Zwrócił się do mediów o uczciwość wobec społeczeństwa miasta Augustowa, bo za chwilę okaże się, że płace nauczycielskie pochłaniają 90% budżetu Miasta na oświatę, co jest niezgodne z prawdą. Należy umieć właściwie rozgraniczać wydatki. Miasto posiada własne wydatki oświatowe, których nie należy łączyć z innymi wydatkami. W związku z tym, że większość placówek są placówkami oświatowymi, to wydatki są postrzegane jako wydatki na szkoły i placówki typowo oświatowe – w domyśle szkoły. Sprawę tę należy doprecyzować, ponieważ później zostanie to tak opisane, że szkoły zużywają cały budżet na oświatę.

Pan Roman Krzyżopolski – Kierownik Wydziału Edukacji UM odczytał zestawienie finansowe dochodów i kosztów w podziale na rok budżetowy i rok szkolny. W 2014 r. subwencja oświatowa wynosiła 16.574.491 zł. W tej kwocie mieści się subwencja na oddziały zerowe i przedszkola. Na koniec grudnia 2014 r. budżet wszystkich placówek oświatowych wynosił 30.333.461 zł. Jest to kwota poniesionych wydatków. Do tej kwoty należy doliczyć subwencję niepublicznych przedszkoli na kwotę 1.222.827 zł. Przedszkola kosztowały 8.194.062 zł, zerówki kosztowały 699.887 zł, a szkoły - 21.439.000 zł. Różnica między wydatkami na szkoły a otrzymywaną subwencją wynosi 4.864.509 zł.

Pan Janusz Borysewicz – Dyrektor Gimnazjum Nr 1 powiedział, że w podsumowaniu wizyt Komisji w placówkach oświatowych zabrakło stwierdzenia, że pomimo złego wyglądu obiektów i potrzeb inwestycyjnych dyrektorzy są bardzo zaangażowani w swoją pracę. Wyraził nadzieję, ze członkowie Komisji Społeczno-Oświatowej RM odnieśli miłe wrażenie z pobytu w Gimnazjum Nr 1.

Ad.pkt 2

Pan Dariusz Szkiłądź – Pełnomocnik Burmistrza ds. Reformy Oświaty powiedział, że wydatki miasta poniesione na oświatę wynoszą ponad 30 mln zł, co stanowi ponad 30% budżetu. W związku z powyższym można nic nie robić, albo podjąć działania, które zatrzymają lub spowodują relatywne osiągnięcia finansowe w prowadzonych szkołach i placówkach. Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że Burmistrz Miasta podjął decyzję dotyczącą uzyskania pewnych oszczędności związanych z funkcjonowaniem szkół i placówek. Wyjaśnił, że okres do 1 września 2015 r. będzie polegał na porządkowaniu spraw organizacyjnych związanych z oświatą, których głównym celem nie jest poszukiwanie oszczędności lecz stworzenie równości w oświacie, czyli każda szkoła i placówka będzie miała takie same szanse w pracy. Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że oszczędności będą polegały na zmianie przede wszystkim sieci szkolnej, zweryfikowaniu stanu obecnego i doprowadzeniu do tego, aby sieć była bardziej efektywna. Kolejna sprawa dotyczy tych placówek, które generują największy koszt niesubwencjonowany. Obecnie trwają prace nad spowodowaniem, aby efekt finansowy był wymierny i przyniósł oczekiwane rezultaty bez uszczerbku dla kogokolwiek, aby tych zmian nie odczuli nauczyciele i pracownicy szkół i placówek. Zmiany będą dotyczyły wielu kwestii. Pan Dariusz Szkiłądź przedłożył Przewodniczącej Komisji Społeczno-Oświatowej RM dokument na powyższy temat z prośbą, aby Państwo Radni zapoznali się z wytycznymi i przeanalizowali zmiany. Wyjaśnił, że dyrektorzy do 30 kwietnia 20915 r. pracują nad planami i opracowują arkusze organizacyjne, natomiast przedłożone wytyczne są propozycją wyjściową do dyskusji. To nie jest tak, że wytyczne nie dają możliwości zmian. Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że oczekuje na składanie propozycji, które już spływają od niektórych dyrektorów placówek. Każda sprawa będzie rozpatrywana indywidualnie, ale trzeba wyjść od jakiegoś etapu. Tym wyjściowym etapem są wytyczne. Pan Dariusz Szkiłądź omówił szczegółowo zmiany, które wprowadzają wytyczne.

(Wytyczne do sporządzenia arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2015/2016 dla szkół, których organem prowadzącym jest gmina Miasto Augustów; Wytyczne do sporządzenia arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2015/2016 dla przedszkoli, których organem prowadzącym jest gmina Miasto Augustów; Standaryzacja zatrudnienia kadry administracyjno-obsługowej w szkołach prowadzonych przez gminę Miasto Augustów; Diagnoza potrzeb w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w roku szkolnym 2014/2015 – stanowią załączniki do niniejszego protokołu).

Następnie odbyła się wnikliwa dyskusja na temat zaproponowanych zmian, w której wzięli udział radni, dyrektorzy i pracownicy placówek oświatowych. Podczas dyskusji Pani Radna Magdalena Śleszyńska poruszyła kwestię pracy bibliotek szkolnych, które są bardzo potrzebne i powinny być czynne od otwarcia szkoły do jej zamknięcia. Poprosiła o wyjaśnienie zależności w odniesieniu do liczby uczniów. Pan Dariusz Szkiłądź omówił system, który funkcjonuje w Polsce w szkołach. Przelicza się różne wskaźniki. Przyjmuje się w bibliotekach, że 250 dzieci obsługuje 1 etat. W toku dyskusji głos zabrała Pani Monika Rowińska – pracownik biblioteki w Szkole Podstawowej Nr 4, odniosła się do równości szans placówek oświatowych, o której mówił Pan Dariusz Szkiłądź. Stwierdziła, że Szkole Podstawowej Nr 2 i Zespole Szkół Samorządowych biblioteki będą czynne przez cały czas pracy szkoły, a w małych szkołach tylko przez pół dnia. Zwróciła uwagę, że po zmianach od 1 września 2015 r. biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 4 będzie czynna tylko 15 godzin w tygodniu, a więc 3 godziny dziennie. W Szkole Podstawowej Nr 6 już w tej chwili biblioteka pracuje tylko na ¾ etatu, czyli 22,5 h, natomiast od 1 września br. biblioteka również będzie pracowała tylko 15 godzin. W Gimnazjum Nr 1 na 1 etat pracują 2 osoby. W Gimnazjum Nr 2 jest taka sytuacja, że są dwie bibliotekarki - każda po pół etatu. Biblioteka w tej chwili jest czynna 30 godzin, a od 1 września będzie czynna tylko 3 godziny dziennie. Pani Monika Rowińska powiedziała, że zdaniem bibliotekarzy nie ma sensu ustalanie norm zatrudnienia dla bibliotekarzy w oparciu o liczbę uczniów w szkole. Uczniowie potrzebują biblioteki czynnej przez cały dzień pracy szkoły, która jest centrum życia szkolnego. Pani Monika Rowińska podziękowała Panu Tomaszowi Bukłaho - Wiceprzewodniczącemu Rady Miejskiej za pomoc dla bibliotek w postaci wspólnego pisania projektów unijnych. Zaprezentowała ankiety diagnozujące stan bibliotek szkolnych, w których zostały określone potrzeby. Poprosiła, aby nie niszczyć pasji i zaangażowania bibliotekarzy. Pan Dariusz Szkiłądź stwierdził, że zgłoszone uwagi są bardzo cenne, natomiast nie każda biblioteka wygląda tak, jak powiedziała Pani Monika Rowińska. Być może zmiany spowodują, że wszystkie biblioteki będą pracowały na takim samym wysokim poziomie. Pani Henryka Rzepecka – Dyrektor Gimnazjum Nr 2 powiedziała, że poczuła się wywołana do odpowiedzi, ponieważ nie tylko w bibliotece Szkoły Podstawowej Nr 4 coś się dzieje. Czy każdy nauczyciel-bibliotekarz powinien złożyć sprawozdanie ze swojej pracy? Pan Dariusz Szkiłądź podkreślił, że w wytycznych nie ma sztywnych zapisów. Jeżeli będzie potrzeba wprowadzenia uzasadnionych zmian, to Pan Burmistrz powinien wyrazić zgodę. Podczas dyskusji Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji zauważyła, że w grupach przedszkolnych coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy logopedycznej. Pan Dariusz Szkiłądź wyjaśnił, że za sprawę organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie powiatu augustowskiego odpowiedzialny jest Starosta Augustowski, który z mocy przepisów prawa tworzy Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Prawo tworzenia Poradni na terenie miasta Augustowa posiada również Burmistrza Miasta, ale na ten cel trzeba mieć środki finansowe w budżecie miasta. Jeśli są pieniądze, to Burmistrz Miasta zatwierdzi arkusz organizacyjny z wykazem pracowników świadczących pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Jeżeli będzie duża liczba chętnych, to istnieje możliwość zwiększenia godzin ponadwymiarowych lub zatrudnienia osoby, albo zmiany uchwały Rady Miejskiej w zakresie wymiaru czasu pracy logopedy. Standaryzacja zatrudnienia kadry administracyjno – obsługowej w szkołach prowadzonych przez gminę Miasto Augustów ma na celu ujednolicenie stanowisk pracy oraz powiązanie ilości etatów w zależności od ilości uczniów i oddziałów w szkołach oraz liczby nauczycieli. Dyrektorom szkół znane są wytyczne, w związku z powyższym mogą zgłaszać swoje propozycje do Pana Burmistrza i prowadzić negocjacje. Zmiana w przedszkolach dotyczy zatrudnienia administracji. Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że istnieje taki paradoks, iż w przedszkolach, gdzie jest większa liczba dzieci, zatrudnionych jest mniej pracowników administracji, a w przedszkolach, gdzie jest mniejsza liczba dzieci zatrudnia się większą liczbę pracowników. Ten paradoks należałoby zmienić, dlatego Pan Burmistrz wyraził zgodę na zatrudnienie jednego pracownika. Jeśli chodzi o pomoc nauczyciela w przedszkolu, to dyrektorzy będą składali dodatkowe wnioski uzasadniające potrzebą takiego zatrudnienia. Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji podkreśliła, jak ważna jest funkcja niani w przedszkolu. Natomiast Pani Henryka Rzepecka – Dyrektor Gimnazjum Nr 2 wyraziła zadowolenie z dzisiejszej wspólnej dyskusji, ponieważ do tej pory miała wrażenie, że wszystko jest ustalone, a dyrektorzy mają się podporządkować. Odniosła się do pomocy psychologiczno-pedagogicznej, za którą jest odpowiedzialny dyrektor szkoły. Pani Henryka Rzepecka powiedziała, że organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest bardzo szczegółowa, narzuca konkretnym przepisom konkretne rzeczy i nie da się tego wszystkiego włożyć w godziny Karty nauczyciela. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty potwierdza, że dyrektor jest zobowiązany do zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Z tego też wynika koszt ucznia w szkole, bo tam, gdzie są dzieci niepełnosprawne, koszt w przeliczeniu na jednego ucznia będzie zdecydowanie wyższy. Obecnie sytuacja w szkołach jest opanowana, ponieważ każdy problem jest na bieżąco rozwiązywany. Pani Henryka Rzepecka powiedziała, że nie widzi przełożenia ilości woźnego do ilości etatów, ponieważ szkoła musi być otwarta w godzinach 7.00-19.00. Jeżeli ograniczy się woźną do pół etatu, to po południu nie będą odbywały się żadne zajęcia pozalekcyjne. Gdyby było pół etatu sekretarki, brak wicedyrektora i dyrektor z pensum, to jak to wszystko ogarnąć? Przepisy są przestarzałe, natomiast niektóre normy i rzeczy nie pasują do obecnego stanu. Kiedyś nie było SIO, nie było kontroli zarządczej, elektronicznych dzienników, systemu elektronicznej dokumentacji. Wiele rzeczy w szkołach jest dobrze przemyślanych, więc reguły powinny być tak opracowane, aby „nie wylać dziecka z kąpielą”. Odnosząc się do ww. wypowiedzi Pan Dariusz Szkiłądź nie zgodził się z przedstawionym zarzutem, że nie można było dyskutować. Wyjaśnił, że każdy dyrektor miał taką możliwość, która nie ulega zmianie. Zgodnie z ramowym prawem nauczania utworzenie etatu wicedyrektora jest możliwe po spełnieniu określonych wymogów, tzn. w szkole musi być utworzonych co najmniej 12 oddziałów. Pan Dariusz Szkiłądź zwrócił uwagę, że od wielu lat były ograniczenia kierowane przez organ prowadzący do liczby przyjmowanych dzieci i tworzących się oddziałów. Poinformował, że w bieżącym roku ograniczających barier nikt nie wprowadza. W dyskusji zabrał głos Pan Tadeusz Wierzbicki – Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych, który poddał pod rozwagę kwestię oszczędności. Wyjaśnił, że Rada Miejska i Burmistrz Miasta wyrazili zgodę na zatrudnienie asystentów nauczycieli do oddziałów zerowych w szkołach. Asystenci są bardzo potrzebni, ponieważ pracują nie tylko w oddziałach przedszkolnych, ale również w świetlicy lub pomagają nauczycielom w klasach 1-3. Pan Tadeusz Wierzbicki powiedział, że asystenci mają stracić pracę i porosił o wyjaśnienie tej sprawy. Odnosząc się do wypowiedzi Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że sprawa asystentów dotyczy tylko wąskiej grupy nauczycieli, tj. oddziałów zerowych. Inni nauczyciele w szkole nie posiadają asystentów. Wyjaśnił, że decyzję w sprawie zatrudnienia dodatkowych osób podjął Burmistrz Miasta i jutro Pan Tadeusz Wierzbicki otrzyma ją na piśmie. W dyskusji zabrała głos Pani Teresa Kulbacka – Dyrektor Przedszkola Nr 2, która powiedziała, że po raz pierwszy dzieci w szkole zostały objęte tak potrzebną opieką, ponieważ są pewne wymogi, chociażby odnośnie realizacji podstawy programowej. Do tej pory w klasach zerowych nie było dodatkowej pomocy. Pomoc nauczyciela jest niezbędna. Pani Teresa Kulbacka poinformowała, iż złożyła wniosek do Pana Burmistrza o zabezpieczenie środków finansowych na objęcie dzieci pomocą, która musi być specjalistyczna. W grupie przedszkolnej znajdują się dzieci z orzeczeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Złożyła również drugi wniosek dotyczący grupy integracyjnej i zatrudnienia osoby, która będzie dodatkowo pracowała z dziećmi. Podkreśliła, że bezpieczeństwo dzieci jest najważniejsze. Pan Dariusz Szkiłądź wyjaśnił, że każdy z dyrektorów powinien dbać o jak najlepsze funkcjonowanie swojej placówki, a do tego jest potrzebny przede wszystkim sprawny organizacyjnie dyrektor i przygotowana kadra. To, co w tej chwili jest wprowadzane dotyczy uszeregowania szkół według ich potrzeb w taki sposób, aby placówki mogły funkcjonować bez zarzutu. Emocje dyrektorów są zrozumiałe, bo zakres prac może ulec zmianie. Na zakończenie Pan Dariusz Szkiłądź powiedział, że oszczędności i pieniądze będą wypracowywane w lutym 2016 r. z Podlaskim Kuratorem Oświaty. Natomiast oszczędności w budżecie miasta Augustowa powstają z uporządkowania sytuacji w oświacie. To są nieznaczne pieniądze do wysokości 1,5 mln zł. Dzisiaj dyrektorzy zgłaszali problemy i chodzi o to, aby je zlikwidować.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Beata Filipow/

Przewodnicząca

Komisji Społeczno-Oświatowej RM

/Małgorzata Grygo/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-04-30

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2015-04-30