Protokół nr V/15 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 29.01.15 r.

P R O T O K Ó Ł NR V/15

z obrad V sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Augustowie, ul. 3 Maja 60

w dniu 29 stycznia 2015 r.

W obradach sesji wzięło udział 19 radnych – lista obecności w załączeniu. /zał. nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- kierownicy jednostek organizacyjnych miasta,

- goście,

- mieszkańcy,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 16.15

i zakończono o 19.15

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach

a) uchwalenia budżetu miasta na rok 2015:

- przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza Miasta,

- odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady Miejskiej,

- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez Przewodniczącą Komisji ds. Budżetu Rady Miejskiej,

- odczytanie przez Przewodniczącego Rady opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,

- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,

- głosowanie nad uchwałą budżetową;

b) uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2015 – 2023;

- przedstawienie przez Przewodniczącego Rady uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2015 – 2023;

c) rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Miasta Augustowa,

d) rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Miasta Augustowa,

e) gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.

6. Odpowiedzi na interpelacje.

7. Przyjęcie protokołów z obrad III sesji RM z 19.12.2014 r. i IV sesji RM
z 30.12.2014 r.

8. Zapytania i wolne wnioski.

9. Zamknięcie obrad.

Ad. pkt 1

Obrady V sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej. Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 19 radnych, co stanowi
o prawomocności obrad. Powitał: Pana Wojciecha Walulika – Burmistrza Miasta, Pana Mirosława Karolczuka – Zastępcę Burmistrza Miasta Augustowa, Państwa Radnych, kierowników miejskich jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Miejskiego, dziennikarzy i gości.

Ad. pkt 2

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi bądź propozycje do zaproponowanego porządku obrad?

Pani Radna Małgorzata Grygo poprosiła o wykreślenie z porządku obrad pkt 5e dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
i przeciwdziałania narkomanii. Poinformowała, że Komisja Społeczno – Oświatowa Rady Miejskiej w Augustowie po analizie przedłożonego dokumentu, negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w ww. sprawie. Zdaniem Komisji przedłożony projekt nieprecyzyjnie określa zmianę przepisów prawnych ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie celów wydatkowania środków finansowych pochodzących z opłat za zezwolenia, obrót napojami alkoholowymi. Ponadto program nie odnosi się do zapisów gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych gminy miasta Augustowa na lata 2006 – 2016, która wyznacza kierunki działań lokalnych polityk publicznych. Nie wskazuje wszystkich podstaw prawnych związanych z profilaktyką, rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałaniem narkomanii.
W związku z powyższym konieczne jest sporządzenie dokumentu zgodnego
z aktualnymi przepisami prawa. Zapisy prawa powinny być oparte o lokalną diagnozę dotyczącą problemów alkoholowych i narkomanii, uwzględniającą zasoby i działania odpowiadające lokalnym potrzebom, określające cele
i rezultaty.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Panią Radną Małgorzatę Grygo
o wykreślenie z porządku obrad pkt 5e, tj. projektu uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
i przeciwdziałania narkomanii. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania wniosek w ww. sprawie został przyjęty jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej uwag ani propozycji nie zgłoszono i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad wraz ze zmianą. W głosowaniu wzięło udział
19 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania porządek obrad wraz ze zmianą został przyjęty jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad. pkt 3

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Wojciechowi Walulikowi – Burmistrzowi Miasta
z prośbą o złożenie sprawozdania ze swojej działalności.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta Augustowa złożył sprawozdanie ze swojej działalności od ostatniej sesji, tj. od 30 grudnia 2014 r. do 27 stycznia 2015 r.

Ad. pkt 4

Interpelacje radnych

Pan Radny Adam Cilulko ponownie zadał pytanie dotyczące wraku samochodu, który stoi na parkingu naprzeciwko przedszkola przy
ul. Kilińskiego. Pan Radny zgłaszał ten problem na sesji Rady Miejskiej
30 grudnia 2014 r. i do tej pory sytuacja się nie zmieniła.

Pan Radny Piotr Piłasiewicz zadał pytanie dotyczące wycinki drzew wzdłuż Kanału Augustowskiego, o czym w ostatnim czasie zrobiło się głośno
w lokalnych mediach. Pan Radny zapytał Pana Józefa Górskiego – Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM
o wyjaśnienie, dlaczego podjęto taką decyzję? Czy wiąże się to z inwestycjami, które być może planowane są w tamtym miejscu?

Pan Radny Adam Wysocki zapytał o wysokość wpływów z mandatów
w strefie płatnego parkowania. Jak dużo mandatów nakładanych jest na mieszkańców, którzy nie uiszczają opłaty parkingowej?

Czy były oficjalne zgłoszenia dotyczące parkingu przy Żłobku na ul. Kilińskiego, który nie jest objęty strefą płatnego parkowania, a jest notorycznie zajmowany przez osoby, które chcą uniknąć opłaty parkingowej?

Pani Radna Małgorzata Grygo poinformowała, że na środku bardzo wąskiego chodnika ul. Żeglarskiej rośnie duży, chory kasztanowiec, co jest dużym utrudnieniem dla osób, które z niego korzystają. Pani Radna skarżyła się również na liście, które w okresie jesiennym zalegają na ulicy. Pani Radna poprosiła, o sprawdzenie, czy ww. drzewo można by ewentualnie wyciąć.

Pan Radny Artur Kleczkowski zapytał, jaka firma jest odpowiedzialna za odśnieżanie parkingu przy pływalni miejskiej, ponieważ przy okazji takich prac uszkodzono ogrodzenie pobliskiej posesji.

Pan Radny Filip Jerzy Chodkiewicz poruszył sprawę dotyczącą odśnieżania ulicy Studzienicznej. Pan Przewodniczący zapytał, kto zajmuje się odśnieżaniem tej ulicy i gdzie biegnie granica, do której akcja odśnieżania jest prowadzona? Pan Przewodniczący zasygnalizował, że jest kilka posesji, na końcu drogi, których właściciele sygnalizują, że za każdym razem zapomina się o nich, a przecież jest to terytorium miasta Augustowa.

Pan Przewodniczący zadał pytanie dotyczące możliwości przystąpienia do prac nad budżetem patrycypacyjnym i jak szybko można by z nim ruszyć? Państwo Radni noszą się z zamiarem poruszenia tego tematu i podjęcia uchwały intencyjnej. Pan Przewodniczący zapytał Panią Skarbnik ile czasu zajmą przygotowania, aby jeszcze w tym roku budżet obywatelski mógł zacząć funkcjonować?

Pan Radny Mirosław Zawadzki zapytał, czy w mieście została wyznaczona strefa, gdzie mieszkańcy /firmy i osoby fizyczne/ mogliby wywozić śnieg zalegający na posesjach?

Pan Radny Jacek Truszkowski w imieniu mieszkańców ul. Grzybowej, którzy byli obecni na sesji, zapytał, kiedy pojawi się realna szansa na uporządkowanie sytuacji na tej ulicy, poprzez przesunięcie jej linii bliżej Kanału Bystrego, co umożliwi mieszkańcom wykupienie części gruntów i właściwe ustalenie granic ich działek.

Ad. pkt 5a

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5a, tj. rozpatrzenia uchwaływ sprawie uchwalenia budżetu Miasta na rok 2015. Pan Przewodniczący udzielił głosu Panu Wojciechowi Walulikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta przedstawił projekt uchwały budżetowej miasta Augustowa na 2015 rok wraz z jego uzasadnieniem, /zał. nr 2/.

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu przewodniczącym poszczególnych Komisji Rady Miejskiej
o odczytanie opinii na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r.

Pani Joanna Lisek – Zastępca Komisji Rewizyjnej RM poinformowała, że Komisja Rewizyjna RM na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2015 r. przy udziale 3 członków Komisji, wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r., 2 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. Pani Wiceprzewodnicząca zaznaczyła, że Komisja Rewizyjna RM opiniowała projekt budżetu bez zmian, które zostały wprowadzone na wniosek Państwa Radnych w terminie późniejszym.

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie poinformował, że Komisja Rozwoju RM na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2015 r. wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r. 9 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy 1 głosie wstrzymującym się. Projekt budżetu miasta na 2015 r. zaopiniowano wraz z poprawkami wprowadzonymi przez Państwa Radnych.

Pani Sylwia Bielawska – Przewodnicząca Komisji Uzdrowiskowej RM poinformowała, że Komisja Uzdrowiskowa RM na posiedzeniu w dniu
20 stycznia 2015 r. wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r. 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymującym się. Projekt budżetu miasta na 2015 r. zaopiniowano wraz z poprawkami wprowadzonymi przez Państwa Radnych.

Pani Radna Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno – Oświatowej RM poinformowała, że Komisja Społeczno – Oświatowa RM na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2015 r. wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r. 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 5 głosach wstrzymujących się.

Pani Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji do spraw Budżetu RM poinformowała, że Komisja do spraw Budżetu RM na posiedzeniu w dniu 15 stycznia 2015 r. wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r. 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych
i przy 2 głosach wstrzymujących się. Poinformowała, że Komisja do spraw Budżetu RM na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2015 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała zaproponowaną przez Burmistrza Miasta zmianę do projektu budżetu miasta na 2015 rok, 7 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył dyskusję na temat projektu budżetu miasta Augustowa na rok 2015 r.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz poprosiła o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, która spowodowała pewien chaos. Niektóre Komisje Rady Miejskiej opiniowały projekt budżetu po zmianach, gdzie tak naprawdę tylko jedna Komisja, do spraw Budżetu, zaopiniowała ten ostateczny projekt budżetu, ponieważ na posiedzeniu Komisji obecny był Pan Burmistrz, który wprowadził zmiany do budżetu. Po tym fakcie Komisja mogła zaopiniować nowy projekt budżetu. Z tego, co Państwo Radni mogli usłyszeć opinie dotyczą dwóch różnych projektów budżetu, dlatego poprosiła o wyjaśnienia, czy taka sytuacja jest prawidłowa pod względem formalnym.

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta poinformowała, że zgodnie
z uchwałą Rady Miejskiej w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu terminy nie mogły być zachowane z oczywistych względów, a mianowicie kadencja Rady oraz jej prace zaczęły się później niż wskazano
w uchwale. Zgodnie z tą uchwałą wszystkie komisje Rady zapoznają się
z projektem budżetu i w terminie do 10 grudnia /termin ten z oczywistych względów nie mógł być zachowany/ przedstawiają na piśmie Komisji Budżetu
i Finansów opinię o projekcie /pierwotnym/. W przypadku, kiedy Komisje proponują wprowadzenie zmian wówczas muszą je uzasadnić i wskazać źródło finansowania. Po dobyciu się wszystkich posiedzeń Komisji Rady, każda z nich ma prawo wnieść do przedłożonego projektu swoje wnioski. W naszym przypadku wszystkie komisje zaopiniowały projekt budżetu, ale tylko dwie
z nich wniosły swoje propozycje do projektu budżetu /Komisja Uzdrowiskowa RM i Komisja Rozwoju RM/. Zgodnie z zapisami uchwały Komisja Budżetu
i Finansów RM organizuje z Przewodniczącym Rady, Burmistrzem, posiedzenie przewodniczących wszystkich Komisji Rady Miejskiej i Skarbnikiem w celu omówienia i zajęcia stanowiska w formie opinii zbiorczej w sprawach zgłoszonych przez poszczególne Komisje. Komisja do spraw Budżetu dokonała tego w dniach 26 i 29 stycznia 2015 r.. Pan Burmistrz był obecny przy przyjmowaniu wniosków przez Komisje i zaopiniował je pozytywnie, dlatego zostały wprowadzone do projektu budżetu w takiej formie został przedłożony Państwu Radnym na dzisiejszej sesji. Państwo Radni będą głosowali nad projektem budżetu zgłoszonym przez Pana Burmistrza łącznie z tymi poprawkami, które zgłosiły, w trakcie procedowania nad projektem budżetu, poszczególne Komisje, i które Pan Burmistrz przyjął do realizacji. W związku
z tym wszystkie formalności zostały spełnione. Pani Sekretarz powiedziała, że nie ma potrzeby, aby zmiany budżetu od początku musiały opiniować wszystkie Komisje.

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił Panią Aleksandrę Kleczkowską – Przewodniczącą Komisji do spraw Budżetu Rady Miejskiej o odczytanie opinii zbiorczej w sprawie projektu budżetu miasta Augustowa na rok 2015.

Pani Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji do spraw Budżetu Rady Miejskiej odczytała opinię Komisji do spraw Budżetu Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 26 stycznia 2015 r. i z dnia 29 stycznia 2015 r.
w sprawie projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 rok. /zał. nr 3 i 4/

Pan Tomasz Bukłacho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wniosek formalny o ogłoszenie 10 minutowej przerwy w obradach sesji.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił
10 minutową przerwę w obradach sesji RM.

Wznawiając obrady po przerwie Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu.
/zał. nr 5/

Pani Radna Joanna Lisek, w odniesieniu do zmian, które zostały wprowadzone do projektu budżetu miasta na 2015 r. w załączniku inwestycyjnym, stwierdziła, że rozumie, iż Komisje oraz wszyscy Państwo Radni mają prawo do zgłaszania swoich wniosków, ale zastanawia ją fakt, czy
Pan Burmistrz powinien od razu, „lekką ręką”, wykreślać ciekawe inwestycje. Połączenie skate parku i lodowiska to było bardzo dobre przedsięwzięcie, które służyłoby dzieciom, młodzieży, dorosłym w okresie zimowym, kiedy chłodzenie tego lodowiska jest dużo tańsze. Od wiosny, przez lato i jesień służyłoby jako skate park. Pani Radna stwierdziła, że dziwi się Panu Burmistrzowi, że zadziałał tak pochopnie. Powiedziała, że jest dyrektorem szkoły średniej i gimnazjalnej, gdzie dzieci z jej szkoły często wyjeżdżają na lodowisko do Białegostoku. Pani Radna zapytała, dlaczego w Augustowie nie może być takiej inwestycji? Pani Radna zapytała, dlaczego skate park ma być budowany w formule projektuj buduj, na co przeznacza się 300 000 zł,
i dlaczego w tej formule nie jest budowana baza dla narciarzy wodnych, gdzie mamy mistrzów świata? Pani Radna stwierdziła, że Pan Burmistrz, kajakarz, walczył o to przez wiele lat. Zapytała, dlaczego w tej formule nie będzie budowane boisko przy Gimnazjum nr 2, gdzie dzieci z dzielnicy Borki od tylu lat czekają na boisko? Pani Radna poprosiła Pana Burmistrza
o uzasadnienie swojej decyzji.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że w tym wypadku wszystko jest kwestią priorytetów, i jeżeli chodzi o boisko przy Gimnazjum nr 2 to został złożony wniosek do Wojewódzkiego Programu Rozbudowy Infrastruktury Sportowej w Województwie Podlaskim i mamy nadzieję uzyskać na tą inwestycję 33% dofinansowanie. W związku z tym
w projekcie budżetu, zgodnie z procedura, ujęta jest tylko dokumentacja.
Pan Burmistrz stwierdził, że jeżeli wszystko dobrze pójdzie t w tym roku szkolnym będziemy mieli boisko przy Gimnazjum nr 2 oraz zagospodarowany cały teren, jak również dwa nowe korty tenisowe przy stadionie w Koszarach. Pan Burmistrz zgodził się z Panią Radną, że w Augustowie potrzebne jest lodowisko i baza dla kajakarzy, ale budżet jest niestety ograniczony i dlatego trzeba zdecydować się na pewne priorytety. Pan Burmistrz stwierdził, że
w przyszłości ww. zadania będą realizowane, ale stopniowo.

Pani Radna Joanna Lisek wyraziła zdziwienie, że Pan Burmistrz uważa, iż park „skejtowców” jest priorytetem i jest najważniejszy w tym mieście.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że uważa, iż najważniejsze w tym mieście są miejsca pracy i to jest priorytet.

Pan Tomasz Bukłacho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że za inwestycją skate parku przemawia fakt, iż walczyli o nią młodzi ludzie, nastolatkowe. Między innymi Adrian Kaczmarczyk, który podjął tą inicjatywę, i który wspólnie z kolegami, pod petycją o budowę skate parku, zebrał ponad 2,5 tys. podpisów. Petycja była składana na ręce poprzedniego Burmistrza dwukrotnie, ale nie została zaakceptowana. Pan Wiceprzewodniczący stwierdził, że Państwo Radni są zobowiązani do tego, żeby szanować inicjatywy młodych ludzi, którzy chcą coś zmienić coś i zrobić coś dobrego.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz powiedziała, że również żałuje, iż inwestycja budowy lodowiska została wykreślona z projektu budżetu, ponieważ uważa ją za przedsięwzięcie prorodzinne, które mogłaby służyć rodzinom, małym dzieciom, starszym, a także osobom niepełnosprawnym. Powiedziała, że jest dyrektorem Szkoły Specjalnej i ostatnio na zebraniu rodziców to oni podjęli temat lodowiska, jako, że część młodzieży w czasie wolnym może korzystać
z takiej formy wypoczynku. Pani Dyrektor zapewniała wówczas rodziców, że nowowybrany Pan Burmistrz, budżetu uwzględnił tę pozycję w projekcie budżetu, co spotkało się z dużym aplauzem rodziców. Pani Radna powiedziała, że bardzo żałuje, iż ta inwestycja, społecznie akceptowana, została wykreślona.

Pan Tomasz Bukłacho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w Augustowie przy ul. Wypusty funkcjonowała inwestycja związana z całorocznym lodowiskiem całorocznym, która była inwestycją prywatną i niestety nie cieszyła się zbyt dużym zainteresowaniem, dlatego została zamknięta. Zapytał, jaki jest przewidywany koszt wybudowania lodowiska w Augustowie?

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił
o podanie całkowitego kosztu wybudowania lodowiska w połączeniu ze skate parkiem, co pierwotnie zaplanowano w projekcie budżetu na 2015 r.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM powiedział, że środki finansowe przewidziane na budowę lodowiska i skate parku zostały określone na podstawie cen jednostkowych określonych obiektów i jest to kwota ok. 4 300 000 zł. Teren, na którym miała być zlokalizowana ww. inwestycja to teren miejski przyległy do pływalni. Teren do zagospodarowania pod skate park i lodowisko to ponad 10 tys. m2 i dobrze byłoby, aby w pełni go wykorzystać.

Pan Tomasz Bukłacho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że podpisuje się pod inwestycjami, z których będą mogły korzystać całe rodziny, ale powinno się postępować racjonalnie.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy były szacowane koszty utrzymania takiego lodowiska?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM odpowiedział, że takich wyliczeń nie dokonywano.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że to między innymi wysoki koszt inwestycji spowodował, że postanowiono zrezygnować z jej realizacji i zamiast lodowiska ze skate parkiem za
4 300 000 zł zdecydowano o wybudowaniu skate parku za cenę 300 000 zł, co przyniesie dla budżetu miasta niebagatelne oszczędności w kwocie 3 700 000 zł.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wniosek formalny o wprowadzenie zmiany do projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 r., a mianowicie w zadaniach inwestycyjnych realizowanych w 2015 r. pod liczbą porządkową 7 zapisano zadanie pod nazwą: „Budowa terenu rekreacyjno – sportowego placu fitness nad rzeką Nettą
w Augustowie” – kwota przewidziana na ten cel to 100 000 zł. Wniosek Pana Przewodniczącego dotyczył zamiany tego zadania na „Rozbudowę placu zabaw i infrastruktury towarzyszącej przy ul. Rybackiej” – kwota na ten cel to
100 000 zł.

Pan Radny Adam Wysocki, w odniesieniu do inwestycji, budowy siłowni zewnętrznej powiedział, że w ostatnim czasie była moda na realizację tego typu przedsięwzięć, ponieważ wiele miejscowości i ośrodków pozyskiwało na to środki finansowe zewnętrzne, unijne. Tego typu forma aktywności była bardzo promowana, natomiast po przeprowadzeniu przez siebie małego rozeznania i po rozmowach z mieszkańcami miejscowości, gdzie takie siłownie funkcjonują można stwierdzić, że niestety są to chybione inwestycje. Urządzenia w siłowni zewnętrznej są wyeksponowane, ładnie wyglądają, ale nie spełniają swojej funkcji. Pan Radny stwierdził, że przy
ul. Rybackiej bardziej sensownym byłoby zagospodarowanie tego terenu
w sposób bardziej prorodzinny. Istniejący plac zabaw wymaga poważnej modernizacji, ponieważ większość jego elementów jest bardzo zużytych
i zniszczonych. Pan Radny zasugerował, aby wzbogacić istniejący plac zabaw
i zagospodarować teren dookoła, poprzez ustawienie ławeczek, stolików, grzybków dla rodzin i zainwestowanie, w monitoring, aby wieczorami nie dochodziło do dewastacji placu. Powinno się zadbać o zwiększone bezpieczeństwo w tym miejscu.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że temat placów zabaw, a szczególnie placu zabaw przy ul. Rybackiej przewijał się już od jakiegoś czasu w rozmowach z mieszkańcami i odczuwało się presję w związku z tą sprawą, chociażby przy okazji kampanii wyborczej, kiedy to temat ten był wciąż poruszany.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zapytała o merytoryczne, społeczne
i ekonomiczne uzasadnienie włączenia do zadań inwestycyjnych dokumentacji związanej z lądowiskiem i uzasadnienie funkcjonowania takiego lądowiska. Komu będzie ono służyło? Poprosiła o przedstawienie całej koncepcji, jego powstania i funkcjonowania.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta stwierdził, że od lat słyszy się dyskusję, że jesteśmy odcięci od świata, że mamy złe drogi, ale mamy już obwodnicę. Pan Burmistrz powiedział, że, jeżeli chodzi o budowę lotniska to nie chodzi oczywiście o budowę lotniska dla dużych samolotów, tylko dla awionetek. W poprzednich latach mówiło się o inwestorach, którzy byli skłonni zainwestować w Augustowie, ale zniechęcił ich do tego długotrwały dojazd. Tego typu rozwiązanie zwiększa atrakcyjność inwestowania na naszym terenie.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz powiedziała, że nie do końca jest usatysfakcjonowana odpowiedzią Pana Burmistrza, jeżeli chodzi o zasadność budowy lądowiska. Pani Radna powiedziała, że wizja lądowiska jest na razie enigmatyczna. Idąc torem myślenia Pana Przewodniczącego, który zaoszczędził na budowie lodowiska, można byłoby powiedzieć, że również można by zaoszczędzić na budowę ulic w mieście, gdyby lądowisko nie było budowane.

Pan Radny Paweł Kotwica powiedział, że jest po konsultacjach
z motolotniarzami z naszego miasta i inwestycja budowy lądowiska to na razie dokumentacja przygotowawcza do dokumentacji projektowej. Nie mówi się na razie o dokumentacji projektowej, ani o realizacji całej inwestycji. Poinformował, iż uwagi Pana Radnego zgłaszane do studium uwarunkowań
i zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa w czerwcu poprzedniego roku dotyczyły samej lokalizacji. Miasto przewiduje miejsce pod budowę tego typu lądowiska,/czy to za pieniądze własne, czy prywatne, w studium zagospodarowania przestrzennego. Materiały, które otrzymał Pan Radny do konsultacji społecznych kilka dni temu świadczą o tym, że tego typu inwestycja może w ogóle nie powstać poprzez dziwne i zaskakujące zapisy w studium. Chodzi dokładnie o przebieg obwodnicy Białobrzeg, który wyklucza tego typu inwestycję. Pozycja związana z przebadaniem gruntu z tworzeniem róży wiatrów, ma na celu wytypowanie odpowiedniego miejsca i przygotowanie tej lokalizacji już w samym studium, aby na jego podstawie można było uchwalić plan miejscowy zgodny z wymogami lądowiska. Nie ma tu mowy
o dokładnej lokalizacji tylko o przygotowaniu Miasta do tego typu przedsięwzięcia.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że Miasto powinno podejmować rozwiązania niestandardowe, które pokażą Augustów
z innej strony i stanie się ono wyróżniającym się w okolicy. Jeżeli udałoby się doprowadzić do powstania takiego niewielkiego lotniska, gdzie mogłyby lądować awionetki i gdzie mógłby rozwijać się sport lotniczy, czyli paralotniarstwo, szybownictwo, to byłby to z całą pewnością atut Augustowa.

Pan Radny Paweł Kotwica poinformował, iż pewna szkoła lotnicza zainteresowana jest otwarciem w Augustowie swojej filii, aby uruchomić połączenia szkoleniowe ze swoją placówką w innym miejscu. Miasto nie musi realizować tego pomysłu, ważne, że jest zainteresowanie inwestorów nad lokalizacją lądowiska /nie lotniska/ na terenie miasta.

Pan Radny Bogdan Wierzbicki zapytał, czy przy okazji tego tematu brano pod uwagę fakt, że w Suwałkach zostanie rozbudowane już istniejące lotnisko? /padła odpowiedź z sali, że lotnisko w Suwałkach nie będzie rozbudowywane/

Pani Radna Małgorzata Grygo powiedziała, że, od kiedy jest Radną jest to kolejny, piąty smutny budżet, ponieważ w przeciągu ostatnich kilku lat w mieście nie wybudowano nawet jednej miejskiej ulicy. Powiedziała, że nie będzie głosowała przeciwko temu budżetowi natomiast już od następnego roku należy pomyśleć poważnie na temat budowy nowych ulic. Powiedziała, że nie powinno być tak, aby 100 – letnie ulice nadal nie miały nawierzchni.

Pan Radny Adam Cilulko poprosił o informację na temat dokumentacji projektowej ścieżek rowerowych na terenie całego miasta – 80 000 zł. Zapytał, którędy te ścieżki miałyby przebiegać?

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że Miasto chce sporządzić system ścieżek rowerowych i będą badane różnego rodzaju aktualizacje. Pan Burmistrz poinformował, że jest m.in. pomysł poprowadzenia ścieżki rowerowej do Studzienicznej. Ze środków finansowych zaplanowanych w budżecie miasta na 2015 r. wykonana zostanie dokumentacja projektowa. Plany są bardzo ambitne, aby tych ścieżek było w Augustowie jak najwięcej.

Pan Radny Paweł Kotwica powiedział, że dobrze byłoby, aby Miasto dysponowało dokumentacją całościowej sieci ścieżek na terenie całego miasta, która mogłaby być dowolnie dzielona na etapy, aby koszt realizacji mógł być uzależniony od dostępnych funduszy, czy dofinansowań. Obecnie Miasto nie posiada dokumentacji na budowę ścieżek rowerowych.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zgłoszony przez siebie wniosek, aby dokonać zamiany w projekcie rozpatrywanej uchwały, w jej zadaniach inwestycyjnych na rok 2015 poz. 7, która obecnie brzmi: „Budowa terenu rekreacyjno – sportowego placu fitness nad rzeką Nettą” z kwotą 100 000 zł, na zadanie, które nazywałoby się „Rozbudowa i modernizacja placu zabaw przy ul. Rybackiej oraz infrastruktury towarzyszącej” z pozostawieniem tej samej kwoty. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za przyjęciem ww. wniosku w sprawie głosowało 15 radnych, nikt nie był przeciw
i 3 wstrzymało się od głosu. Wniosek został przyjęty.

Następnie Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2015. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr V/14/15 została podjęta
15 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 6/

Ad. pkt 5b

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5b, tj. rozpatrzenia uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Rady Miasta Augustowa na lata 2015 - 2023. Pan Przewodniczący odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2015 – 2023. /zał. nr 7/

Następnie Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2015 - 2023. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr V/15/15 została podjęta 15 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 8/

Ad. pkt 5c

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5c, tj. rozpatrzenia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Miasta Augustowa. Pan Przewodniczący zaznaczył, że obydwie skargi dotyczą działalności poprzedniego Pana Burmistrza. Udzielił głosu Pani Joannie Lisek – Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM.

Pani Joanna Lisek – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM poinformowała, że Komisja Rewizyjna RM na posiedzeniu w dniu
20 stycznia 2015 r. zajmowała się skargą Pana Adama Pinkierta dotyczącą nieudzielenia przez Burmistrza Miasta Augustowa odpowiedzi na wniosek w sprawie korzystania przez rowerzystów z chodników dla pieszych, co szczególnie w okresie letnim w znacznym stopniu utrudnia pieszym poruszanie się po chodnikach oraz egzekwowanie znaku ograniczenia prędkości do 40 km/godz. na ul. Nadrzecznej. Komisja jednogłośnie uznała skargę za zasadną.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Miasta Augustowa. W głosowaniu wzięło udział
17 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr V/16/15 została podjęta 14 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 9/

Ad. pkt 5d

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5d, tj. rozpatrzenia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Miasta Augustowa. Udzielił głosu Pani Joannie Lisek – Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM.

Pani Joanna Lisek – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM poinformowała, że Komisja Rewizyjna RM na posiedzeniu w dniu
20 stycznia 2015 r. zajmowała się skargą Pana Dionizego P. dotyczącą:

1. Braku realizacji wniosku w sprawie aktualizacji planu zagospodarowania przestrzennego „Wypusty” w miejscu działki 3879 i terenów przyległych do działki 4996/6.

2. Braku podstawy prawnej wykonania w 2099 r. inwestycji na działce 3879.

3. Braku wykonania zobowiązania zawartego w piśmie z dnia 17.05.2012 r. dotyczącego konserwacji pomnika przyrody.

4. Braku projektu zamiennego i decyzji jego zatwierdzenia na działce 3879.

Komisja jednogłośnie uznała ww. skargę za bezzasadną.

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej na działalność Burmistrza Miasta Augustowa. W głosowaniu wzięło udział
18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr V/17/15 została podjęta 13 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy
5 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 10/

Ad. pkt 6

Odpowiedzi na interpelacje radnych

Na interpelację Pana Radnego Adama Cilulko odpowiedzi udzielił Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej.

Pan Komendant, w odpowiedzi na interpelację w sprawie konieczności usunięcia wraku samochodu z parkingu naprzeciwko przedszkola przy
ul. Kilińskiego stwierdził, że brak jest przepisów prawnych, aby można było podjąć decyzję o usunięciu tego pojazdu, ponieważ znajduje się on poza drogą publiczna i strefą zamieszkania. Udało się ustalić, kto jest jego właścicielem
i trzeba będzie zastanowić się jak tą sprawę formalnie rozwiązać. Pan Komendant powiedział, że takich przypadków jak ten, jest w mieście więcej. Pan Komendant powiedział, że są to sprawy trudne i długotrwałe, ale w efekcie udaje się je rozwiązać.

Pan Radny Mirosław Zawadzki powiedział, że w tym wypadku można by skorzystać z ustawy o ruchu drogowym i art. 52. Nie wiadomo jednak jak ten artykuł ma się do parkowania tego pojazdu poza pasem drogowym. W tym wypadku można również zastosować przepisy ustawy ochrony środowiska i na to są pieniądze dla gmin. Temat ten był sygnalizowany poprzedniemu Panu Burmistrzowi, gdzie gminy mogły pozyskiwać ponad 4 000 zł za jeden usunięty pojazd, ale przy poprzednich rządach zostało to zignorowane. Pan Radny zapytał Pana Komendanta, ile takich zalegających pojazdów do tej pory udało się usunąć?

Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że do tej pory nie było zleceń do usunięcia pojazdów, natomiast były trzy pojazdy, które po interwencji Straży Miejskiej zostały usunięte przez ich właścicieli. Pan Komendant powiedział, że art. 52 prawa o ruchu drogowym mówi, że pojazd można, wtedy zholować, kiedy znajduje się na drodze publicznej, strefie zamieszkania lub w strefie ruchu. Pan Komendant powiedział, że również szukał odpowiednich przepisów w ustawie o recyklingu i o odpadach, ale na razie przedmiotowy pojazd nie jest odpadem /odpad jest to porzucony wrak pojazdu z zamiarem wyzbycia się go/.

Pan Radny Mirosław Zawadzki odpowiedział, że o tym, kiedy pojazd staje się odpadem decyduje właściciel i każdy pojazd, który znajduje się poza jezdnią, poza pasem drogi to znajduje się na jakiejś działce, gdzie właściciel działki jest zobligowany do tego, aby utrzymywać na niej porządek. Wobec właściciela można zastosować pewne sankcje, aby spowodować usunięcie tego pojazdu.

Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej odpowiedział, że przedmiotowa działka jest własnością Miasta, ale pojazd nie jest odpadem ponieważ posiada tablice rejestracyjne i właściciela.

Pan Radny Mirosław Zawadzki powiedział, że można sprawdzić
w Centralnej Ewidencji Pojazdów można sprawdzić czy pojazd jest ubezpieczony, a można podejrzewać, że nie jest, ponieważ jest zdewastowany. W sytuacji, gdy takiego ubezpieczenia nie ma właściciela można ukarać mandatem w wysokości 500 Euro za każdy rok, co może spowoduje, że
w końcu usunie ten pojazd.

Pan Piotr Sieńkowski – Komendant Straży Miejskiej zapewnił, że podejmie wszelkie starania, aby pojazd mógł zniknąć z tego terenu.

Na interpelację Pana Radnego Piotra Piłasiewicza odpowiedzi udzielił Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska UM.

Pan Kierownik, w odpowiedzi na zapytanie dotyczące celowości wycinki drzew wzdłuż Kanału Augustowskiego, wyjaśnił, że drzewa te zostały usunięte na podstawie zezwolenia Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku z dnia 2013 r. i dotyczyło ono wycinki 41 sztuk, których stan zdrowotny był zły /ocena Konserwatora/. Drzewa, które wycięto były to topole nierodzime. Z tytułu wycinki Miasto było zobowiązane dokonać nasadzeń, co zostało wykonane i w związku z tym Wojewódzki Konserwator Zabytków umorzył opłatę z tytuły wycinki.

Na interpelację Pana Radnego Adama Wysockiego odpowiedzi udzielił Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska UM.

Pan Kierownik, w odpowiedzi na interpelację dotyczącą zajmowania parkingu na ul. Kilińskiego przed Żłobkiem przez osoby unikające opłaty parkingowej poinformował, że ul. Kilińskiego na odcinku od ul. Młyńskiej do ul. Rybackiej nie jest objęta strefą płatnego parkowania. Parking przed Żłobkiem jest ogólnodostępny i do tej pory nie było sygnałów do Urzędu Miejskiego, że dochodzi do takich sytuacji, ale osobiście zauważył, że taka sytuacja ma miejsce.

Pan Radny Adam Wysocki powiedział, że na tą sytuację zwróciła mu uwagę jedna z matek, które dziecko uczęszcza do tego Żłobka. Sytuacja jest bardzo uciążliwa dla rodziców odwożących tam swoje dzieci. Pan Radny zapytał, czy nie można w tym miejscu ustawić znaku uprzywilejowanego dla rodziców lub zakazu parkowania?

Pan Radny Mirosław Zawadzki powiedział, że jeżeli jest to droga miejska to można tam postawić znak ograniczający czas postoju, np. do
15 minut i wówczas montuje się specjalne zegarki, które określają ile czasu dany pojazd stoi na parkingu.

Pan Radny Adam Wysocki poprosił o złożenie zobowiązania, że sprawa zajmowania parkingu przez osoby nieuprawnione zostanie rozwiązana niezwłocznie.

Pan Kierownik zapewnił, że tak się stanie.

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy można liczyć na jakiś konkretny termin, kiedy ta sprawa zostanie załatwiona?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM powiedział, że nie jest w stanie rozwiązać tej sprawy „od ręki”. Każda zmiana organizacji ruchu na drodze publicznej musi być poprzedzona sporządzeniem projektu całej organizacji ruchu, który jest uzgadniany z określonymi organami, czyli policją
i zatwierdzany przez organ zarządzający, czyli w tym wypadku Starostę Augustowskiego.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta zapewnił, że sprawa zostanie rozwiązana niezwłocznie w ramach obowiązujących procedur prawnych.

Na interpelację Pana Radnego Adama Wysockiego w sprawie wysokości wpływów z tytułu niepłacenia opłaty parkingowej w strefie płatnego parkowania odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Na interpelację Pani Radnej Małgorzaty Grygo odpowiedzi udzielił Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska UM.

Pan Kierownik, w odpowiedzi na interpelację odnośnie kasztanowca, który rośnie na ul. Żeglarskiej i jest dużym utrudnieniem, powiedział, że drzewo rośnie blisko jezdni przy krawężniku, ale jednocześnie prawdopodobnie zajmuje posesję prywatną. Pan Kierownik powiedział, że należy tą sytuację sprawdzić
i zbadać, czy drzewo jest zdrowe, czy chore. W przypadku, kiedy okaże się, że drzewo jest zdrowe wówczas będzie problem z jego wycięciem. Jeżeli okaże się, że drzewo rośnie w pasie drogowym ulicy Żeglarskiej to Miasto będzie musiało złożyć wniosek do Starosty Augustowskiego o wydanie decyzji na wycinkę,
i jeżeli otrzyma pozytywną decyzję wówczas usunie to drzewo, ale trzeba uwzględnić dwa podstawowe elementy, czyli stan zdrowotny i na czyjej posesji ono rośnie.

Na interpelację Pana Radnego Artura Kleczkowskiego odpowiedzi udzielił Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM i Pan Andrzej Zarzecki – Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji.

Pan Kierownik, w odpowiedzi na zapytanie dotyczące firmy, która odpowiedzialna jest za odśnieżanie przy obiekcie Centrum Sportu i Rekreacji poinformował, że jest nim administrator, natomiast ul. mjr Henryka Sucharskiego odśnieżana jest przez Miasto i na jego zlecenie te prace wykonuje PT „Necko” sp. z o.o.

Pan Radny Artur Kleczkowski wyjaśnił, że chodzi mu w tym wypadku o parking przy pływalni miejskiej i ogrodzenie budynku wielorodzinnego przy ul. mjr Henryka Sucharskiego 13, które zostało uszkodzone przez zepchnięty śnieg. Pan Radny poprosił, aby w przyszłości uważać, aby do takich sytuacji nie dochodziło.

Pan Andrzej Zarzecki – Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji odpowiedział, że nie dotarły do niego sygnały o uszkodzonym ogrodzeniu, ale zapewnił, że sprawdzi ten fakt i odpowie na to pytanie.

Na interpelacje Pana Filipa Chodkiewicza – Przewodniczącego Rady Miejskiej odpowiedzi udzielili Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM i Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta.

Pan Kierownik, w odpowiedzi na interpelację dotyczącą odśnieżania ulicy Studzienicznej tylko w jej części, z pominięciem końcowego odcinka, poinformował, że drogi wewnętrzne gminne zarządzane przez Burmistrza Miasta Augustowa odśnieżane są przez PT „Necko” sp. z o.o. w Augustowie. Pan Burmistrz powiedział, że, jeżeli faktycznie takie sytuacje, o których wspomniał Pan Przewodniczący, miały miejsce to Miasto będzie interweniowało u Pana Prezesa PT „Necko” sp. z o.o. i wszelkie uwagi zostaną mu przekazane.

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że mieszkańcy tej ulicy wielokrotnie zgłaszali, że firma odśnieżająca odśnieża tylko do poziomu kościoła i mostu, a posesje położone dalej pozostają bez odśnieżania.

Pani Skarbnik, w odpowiedzi na interpelację dotyczącą budżetu obywatelskiego poinformowała, że budżet obywatelski faktycznie obowiązuje
w niektórych miastach, jednak przepisy prawne nic na ten temat jego tworzenia nie mówią. Procedury związane z wprowadzeniem takiego budżetu trwają nawet kilka miesięcy. Powiedziała, że o ile budżet zostanie uchwalony to będzie można rozpocząć prace nad procedurą budżetu obywatelskiego, ale kiedy uda się go wprowadzić to trudno jest powiedzieć, ponieważ w naszym mieście jest to nowy temat. Pani Skarbnik zapewniła, że stanie się to najszybciej jak to będzie możliwe.

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta powiedział, że zgłębiając ten temat nie udało mu się znaleźć ani jednego przypadku, że gdzieś udałoby się wprowadzić taki budżet w ciągu roku, a zapoznał się
z kilkunastoma tego rodzaju przypadkami. Najczęściej odbywa się to w ten sposób, że procedura twa w roku poprzedzającym wprowadzenie ww. budżetu. Powiedział, że być może można go wprowadzić wcześniej, ale nie spotkał się z ani jednym takim przypadkiem.

Pan Radny Adam Wysocki przypomniał, że w zeszłym roku
Pan Kazimierz Kożuchowski – ówczesny Burmistrz sygnalizował, że są środki finansowe przewidziane na budżet obywatelski i miało to miejsce nawet na tej sali. Padały wówczas pytania, m.in. Pan Radny je zadawał, a Pan Burmistrz odpowiadał, że wpłynęły jakieś wnioski, które będą rozpatrywane, i które będą uwzględniane. Pan Radny zapytał Panią Skarbnik, czy faktycznie coś się wtedy w tym temacie działo?

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta powiedział, że zainteresował się tym tematem i wnioski faktycznie były przyjmowane.
Wpłynęły 3 propozycje, ale żadne prace dotyczące formalnego wdrożenia budżetu obywatelskiego nie zostały podjęte. Państwo Radni, podejmując uchwałę o wprowadzeniu budżetu obywatelskiego mogą wykonać gest wobec osób i instytucji, które złożyły te wnioski, aby one również mogły zostać włączone do pomysłów, które jeszcze wpłyną. Pan Mirosław Karolczuk powiedział, że jest pewna rezerwa środków finansowych w projekcie budżetu,
i niektóre pomysły, jeżeli spodobałyby się opinii publicznej, mogłyby być zrealizowane z pominięciem budżetu obywatelskiego.

Na interpelację Pana Radnego Jacka Truszkowskiego odpowiedzi udzieliła Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM.

Pani Kierownik, w odpowiedzi na interpelację Pana Radnego dotyczącą ul. Grzybowej poinformowała, że w zeszłym roku część mieszkańców
ul. Grzybowej złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego i zmianę przebiegu tej ulicy. Sprawą tą zajmowały się Komisje Rady Miejskiej oraz Pan Burmistrz, który pozytywnie zaopiniował wniosek w ww. sprawie, aby w tym roku rozpocząć procedury planistyczne dotyczące tej kwestii. W projekcie budżetu na ten rok Pani Kierownik zgłosiła m.in. zmianę obecnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego
ul. Grzybową i jej okolicę. W związku z tym, że Państwo Radni uchwalili już budżet, dlatego plan ten zostanie w tym roku, późną wiosną rozpoczęty, ale priorytetem jest rozpoczęcie procedury planistycznej dotyczącej cmentarza. Przedstawiona zostanie Państwu Radnym uchwała intencyjna, i jeżeli nie trzeba będzie powtarzać całej procedury /wszystko uzależnione jest od ilości zgłaszanych uwag/ to na koniec przyszłego roku ten plan będzie uchwalony.

Na interpelację Pana Radnego Mirosława Zawadzkiego odpowiedzi udzielił Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta.

Pan Burmistrz, w odpowiedzi na zapytanie dotyczącą wskazania miejsca, gdzie mieszkańcy mogliby wywozić śnieg z miasta odpowiedział, że prawdopodobnie Miasto takiego miejsca nie posiada. Pan Burmistrz stwierdził, że zasadnym byłoby zastanowienie się i ustalenie takiego miejsca, ponieważ
w przypadku bardzo śnieżnych zim jest to na pewno duży problem. Pan Burmistrz stwierdził, że problem, który poruszył Pan Radny dotyczy również opadłych liści. Według nowej ustawy mieszkańcy mogą te nieczystości oddawać do firmy zajmującej się oczyszczaniem miasta, ale przy dużych posesjach oczywiście jest to problem. W przeszłości była sygnalizowana potrzeba utworzenia w mieście kompostowni.

Pan Artur Kleczkowski powiedział, że wiele wspólnot mieszkaniowych zostało wyodrębnionych po obrysie budynków, nie mają swojego terenu
i w związku z tym utrzymują porządek i czystość na terenie gminnym, za co muszą płacić, a jednocześnie nie ma miejsca, gdzie mogłyby być gromadzone tego typu odpady, jak śnieg, liście, czy gałęzie. Pan Radny porosił Pana Burmistrza, aby zajął się tą kwestią i rozwiązał ten problem.

Ad. pkt 7

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 7 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołów: z obrad III sesji RM z 19.12.2014 r. i IV sesji RM z 30.12.2014 r. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania protokół z III sesji Rady Miejskiej
z 19 grudnia 2014 r. został przyjęty 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania protokół z IV sesji Rady Miejskiej
z 30 grudnia 2014 r. został przyjęty 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się.

Ad. pkt 8

Zapytania i wolne wnioski

Pan Radny Paweł Kotwica złożył wniosek formalny, aby w porządku następnej sesji Rady Miejskiej znalazły się projekty uchwał w trzech sprawach:

- przystąpienie do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Lipowiec,

- przystąpienie do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru dzielnicy Wypusty,

- przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego okolic ulicy Grzybowej.

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM
wyjaśniła, iż przygotowanie uchwały intencyjnej nie jest tylko kartką papieru, którą Państwo Radni otrzymają, gdzie będzie tylko zakres tego planu, i na tej podstawie zostanie wszczęte postępowanie dotyczące planu miejscowego. Należy przygotować szereg materiałów wyjściowych, które są niezbędne przed podjęciem tej uchwały. Pani Kierownik poinformowała, iż rozmawiała z Panem Burmistrzem i planem miejscowym, który jest priorytetowym i należy go jak najszybciej realizować jest cmentarz komunalny i taka uchwała na najbliższą sesję jest przygotowywana. Pani Kierownik zapewniła, że plany, o których wspomniał Pan Radny również będą realizowane w tym roku, ponieważ takie obietnice złożono wnioskodawcom, ale będzie to realizowane sukcesywnie. Pani Kierownik poprosiła, aby plany te zacząć wprowadzać sukcesywnie.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że wszystko będzie realizowane niezwłocznie, ale oczywiście w ramach obowiązujących procedur, a w tej chwili priorytetem jest oczywiście realizacja planu pod nowy cmentarz.

Pan Radny Paweł Kotwica złożył kolejny wniosek formalny, aby w porządku obrad następnej sesji Rady Miejskiej znalazł się projekt uchwały intencyjnej o uchwaleniu budżetu obywatelskiego.

Pan Grzegorz Kolenda powiedział, że od 9 lat prowadził w Augustowie tor kartingowy i 14 stycznia 2015 r. otrzymał od Pana Burmistrza wypowiedzenie umowy dzierżawy terenu przy amfiteatrze nad jez. Necko.
Pan Grzegorz Kolenda stwierdził, że jego działalność była atrakcyjna dla Augustowa, jego mieszkańców i turystów. Mówił, jak wiele środków finansowych i pracy zainwestował w to przedsięwzięcie. Pan Kolenda powiedział, że promował Miasto poprzez swoją działalność, na której temat zrealizowano siedem programów telewizyjnych, w tym z TVN24. Podkreślił, że zaistniała sytuacja jest dla niego bardzo trudna, ponieważ jest jedynym żywicielem rodziny. Zmiana lokalizacji ww. działalności wiąże się
z ogromnymi kosztami, ponadto teraz jest już na to za późno, ponieważ w tym sezonie realizacja przedsięwzięcia będzie już niemożliwa. Poprzedni Burmistrz powiedział, że na jego działalność przez 7 lat nie wniesiono żadnej skargi. Okoliczni mieszkańcy, z którymi rozmawiał, nie narzekali na jego działalność
i potwierdzili ten fakt podpisując się pod pismem. Pan Grzegorz Kolenda poinformował, że podstawą jego działalności była umowa dzierżawy zawierana na okres jednego roku, co było dla niego bardzo stresujące, ponieważ co roku bał się o przyszłość swojej rodziny, dlatego złożył wniosek o wydzierżawienie terenu przy amfiteatrze nad jez. Necko, który dotychczas zajmował, na okres
3 lat. Otrzymał odpowiedź, że ww. grunt może być przeznaczony na tego rodzaju działalność. Po tym fakcie dodatkowo zainwestował w ww. tor /wymiana desek na torze, zakup 3 gokardów/. Powiedział, że „zielone światło” udzielone przez poprzedniego Burmistrza dodało mu otuchy do dalszej działalności.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że przeprowadził już dwie rozmowy z byłym dzierżawcą terenu pod torem kartingowym i zna jego trudną sytuację życiową, dlatego zaproponował, aby znaleźć inną lokalizację dla ww. przedsięwzięcia. Pan Burmistrz powiedział, że osobiście nie widzi możliwości funkcjonowania tego toru przy jeziorze. Powiedział, że nie jako Burmistrz, ale jako obywatel miasta, niejednokrotnie słyszał skargi od turystów i mieszkańców, że tego typu działalność jest uciążliwa i zakłóca wypoczynek nad jeziorem.

Pan Radny Adam Cilulko powiedział, że tor cartingowy jest jedną
z atrakcji Augustowa i dlatego nie rozumie, komu może on przeszkadzać. Powiedział, że wielokrotnie ze swoimi dziećmi korzystał z tej atrakcji.

Pan Radny Bogdan Wierzbicki poprosił Pana Burmistrza
o przemyślenie swojej decyzji, ponieważ podobnie jak Pan Radny Adam Cilulko uważa, że jest to duża atrakcja dla turystów i mieszkańców.

Pan Jerzy Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że tor kartingowy w Augustowie to niebywała atrakcja i dobrze, że coś takiego funkcjonuje i dlatego powinno się wspólnie zastanowić się nad tym, aby mógł on nadal funkcjonować, ale nie w tym miejscu. W Augustowie powinno się wspierać prywatne inicjatywy i przedsiębiorców, dlatego Państwo Radni, a szczególnie Komisji Rozwoju miasta Augustowa, ta sprawa na pewno w najbliższym czasie się zajmie.

Pani Radna Joanna Lisek poprosiła Pana Burmistrz, aby przemyślał, czy poszukiwanie nowej lokalizacji przed tym sezonem letnim powinno mieć miejsce skoro Pan Grzegorz Kolenda poniósł już pewne nakłady, mając zapewnienie poprzedniego Burmistrza. Pani Radna poprosiła, aby przemyśleć ww. kwestię i jeszcze w tym sezonie pozwolić dotychczasowemu dzierżawcy na pracę w tym samym miejscu. Pani Radna zauważyła, że jest zbyt późno na podejmowanie takich decyzji.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że po to na dzisiejszą sesję zaprosił Pana Grzegorza Kolendę, aby podyskutować na ten temat i zastanowić się jak tą kwestię rozwiązać.

Pan Radny Paweł Kotwica powiedział, że właściciel toru zostanie zaproszony na posiedzenie Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie, aby wspólnie zająć się ustaleniem nowej lokalizacji toru kartingowego lub wypracować, jakieś inne rozwiązanie.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta zapewnił, że wspólnymi siłami na pewno uda się znaleźć dogodną lokalizację dla tego rodzaju przedsięwzięcia.

Pani Krystyna Wasilewska – Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM poinformowała, że Pan Grzegorz Kotwica nie dostał wypowiedzenia umowy dzierżawy przedmiotowego terenu tylko skończyła się ona 30 września 2014 r.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zwróciła uwagę, że z dzisiejszego porządku obrad został wykreślony punkt dotyczący Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zapytała, kiedy powstanie nowy program i kto się zajmie jego konstrukcją? Zgłosiła wniosek, żeby sporządzić aktualną diagnozę dotyczącą problemów alkoholowych i narkomanii związaną z naszym miastem. Diagnozę tą powinny sporządzić osoby, które zajmują się sporządzaniem takich diagnoz. Każda zwłoka w tworzeniu takiego programu jednocześnie jest zwłoką w korzystaniu z usług osób, które były objęte terapią, czy innym wsparciem związanym z realizacją programu gminnego. Pani Radna poprosiła
o przyspieszenie prac nad programem, pomimo tego, że głosowała za wykreśleniem z dzisiejszego porządku obrad punktu w ww. sprawie, ponieważ jest świadoma faktu, iż program ten wymaga zmian.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta podziękował Pani Radnej za cenne uwagi, i powiedział, że nowy program na najbliższą sesję Rady, która planowana jest w końcu lutego opracuje nowopowstała Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii. Pan Burmistrz poinformował, że od
2 lutego 2015 r. powołał nowego Pełnomocnika Burmistrza do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i jest nim Pan Piotr Filipow.

Pani Radna Joanna Lisek powiedziała, że w materiałach na sesję
w wersji elektronicznej Państwo Radni otrzymali pismo Pana Romana Krzyżopolskiego podpisane przez dyrektorów szkół. Pani Radna poprosiła Pana Burmistrza o wyjaśnienie, co takiego się stało i czego dotyczy to pismo?

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że pismo dotyczy zmiany warunków zatrudnienia Panu Romanowi Krzyżopolskiemu – Kierownikowu Wydziału Edukacji UM, a było spowodowane utratą zaufania do jego osoby. W związku z tym dyrektorzy szkół napisali pismo, petycję ustosunkowującą się do tego wydarzenia. Pan Burmistrz powiedział, że wszystkie przyczyny zmiany warunków płacy i pracy zostały przedstawione Panu Romanowi Krzyżopolskiemu na piśmie.

Pan Radny Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał Państwa Radnych z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

- z pismem z dnia 27 stycznia 2015 r., które wpłynęło do dyrektorów augustowskich placówek oświatowych – szkól podstawowych, gimnazjalnych, przedszkoli i żłobka, /zał. nr 11/;

- z decyzją Ministra Środowiska z dnia 22 stycznia 2015 r. dotyczącą uznania fragmentów lasów za lasy ochronne, a jednocześnie odrzucenia takiej opcji w przypadku innych działek, /zał. nr 12/;

-z pismem Pana Helge Sonenburg z dnia 22 stycznia 2015 r. dotyczącym usytuowania przystanku autobusowego i przejścia dla pieszych /pismo trafi do odpowiedniej Komisji Rady Miejskiej/.

Pan Radny Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wnioski formalne zgłoszone przez Pana Radnego Pawła Kotwicę. Wniosek pierwszy dotyczył umieszczenia w porządku obrad VI sesji Rady Miejskiej w Augustowie rozpatrzenia uchwał w sprawie:

- przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Lipowiec,

- przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru dzielnicy Wypusty. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania ww. wniosek został przyjęty 15 głosami za, przy 2 głosach przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. Następnie poddał pod głosowanie drugi wniosek zgłoszony przez Pana Radnego Pawła Kotwicę o umieszczenie w porządku obrad VI sesji Rady Miejskiej
w Augustowie rozpatrzenia projektu uchwały intencyjnej w sprawie ustanowienia w naszym mieście budżetu obywatelskiego. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania ww. wniosek został przyjęty 16 głosami za przy braku głosów przeciwnych i przy
2 głosach wstrzymującym się.

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM
powiedziała, że w związku z tym, że Państwo Radni przegłosowali wniosek Pana Radnego Pawła Kotwicy o przygotowanie na następną sesję projektów uchwał to oczekuje od wnioskodawcy, czy od wszystkich Państwa Radnych, zakresu tych uchwał.

Pan Radny Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej wyraził nadzieję, że głos w tej sprawie zabierze odpowiednia Komisja Rady Miejskiej.

Pan Radny Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie poinformował, że 1 lipca 2014 roku Komisja Rozwoju RM zaopiniowała pozytywnie i postanowiła, iż w projekcie na 2015 r. będą zarezerwowane środki finansowe na rozpoczęcie procedury planistycznej miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Lipowiec
i Wypusty. Zgodnie z tym tekstem postanowiono przeanalizować możliwość rozpoczęcia prac jeszcze w 2014 roku poprzez dokonanie przesunięć
w budżecie. W poprzednim roku zebrała się Komisja Rozwoju RM, która sprecyzowała też zakres zmiany tych planów oraz intencją Komisji było przystąpienie do zmiany już w ubiegłym roku. Temat zmiany planu dzielnic Lipowiec i Wypusty jest doskonale znany, ponieważ wnioskodawcy od kilku lat, rok, w rok, składają wnioski o ich zmianę.

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM
zgodziła się z Panem Radnym i powiedziała, że w budżecie miasta na ten rok zaplanowano środki finansowe na realizację ww. planów. Pani Kierownik powiedziała, że na posiedzeniach Komisji Rozwoju RM poprzedniej kadencji mówiono na temat planów miejscowych, ale nie określono ich zakresu. Pani Kierownik powiedziała, że załącznikiem do uchwały intencyjnej jest mapa, która określa konkretny zakres. Pani Kierownik stwierdziła, że zakres nie został określony.

Ad. pkt 9

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej, po wyczerpaniu porządku obrad, zamknął V sesję Rady Miejskiej.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Ewa Szczepańska/ Przewodniczący

Rady Miejskiej w Augustowie

/Filip Jerzy Chodkiewicz/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

Wprowadzający: Rada Miejska

Data modyfikacji: 2015-02-25

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2015-02-25