Statut Miasta Augustów

Statut Miasta Augustów

CZĘŚĆ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1 .

Miasto Augustów, zwane dalej Miastem, jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców zamieszkujących na jego terytorium.

§ 2.

Miasto obejmuje obszar o powierzchni 8.093 ha. Granice miasta określone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu Miasta, zwanego dalej Statutem.

§ 3.

1. Miasto posiada herb nadany w 1557 roku przez króla Zygmunta Augusta:

"Na środku tarczy herbowej na czerwonym tle znajduje się monogram króla Zygmunta Augusta : złote litery SA splecione antykwą renesansową / Sigismundus Augustus / ukoronowane srebrną mitrą wielkoksiążęcą, której zwieńczenie w postaci krzyżyka jest złote, a wypełnienie w kolorze tła. Po bokach monogramu znajdują się mniejsze złote litery - z lewej P, z prawej R - oznaczające skrót Poloniae Rex / Król Polski /".

Wzór herbu stanowi załącznik Nr 2 do Statutu.

2. Przewodniczący Rady Miasta oraz Burmistrz Miasta Augustów podczas świąt i uroczystości, na których reprezentują Miasto, a Przewodniczący Rady także podczas sesji Rady noszą odznaki, których znak graficzny określa odpowiednio załącznik Nr 3 i Nr 4 do Statutu.

3. Odznaki, o których mowa w ust. 2 stanowią :

1/ w przypadku Przewodniczącego Rady Miasta - wizerunek herbu Miasta Augustowa z napisem w jego otoku " Przewodniczący Rady Miasta Augustów" zawieszony na łańcuchu wykonanym z metalu koloru srebrnego;

2/ w przypadku Burmistrza Miasta Augustów - wizerunek herbu Miasta Augustowa z napisem w jego otoku "Burmistrz Miasta Augustów" zawieszony na łańcuchu wykonanym z metalu koloru srebrnego.

§ 4.

1. Miasto ma osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych organów Miasto wykonuje we własnym imieniu.

§ 5.

Celem Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, zapewnienie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju miasta oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty samorządowej.

§ 6.

1. Dla realizacji celu określonego w Statucie, Miasto wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone przez administrację rządową zgodnie z przepisami prawa.

2. Zadania własne Miasta obejmują w szczególności sprawy :

a/ ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

b/ gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c/ wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

d/ lokalnego transportu zbiorowego,

e/ ochrony zdrowia,

f/ pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

g/ gminnego budownictwa mieszkaniowego,

h/ oświaty, w tym gimnazjów, szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo - wychowawczych,

i/ kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

j/ kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

k/ targowisk i hal targowych,

l/ zieleni gminnej i zadrzewień,

ł/ cmentarzy gminnych,

m/ porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

n/ utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

o/ zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

p/ rozwijanie gospodarki miejscowej z uwzględnieniem potrzeb lecznictwa uzdrowiskowego oraz jednostek wczasowych i turystycznych; czuwanie nad tym, aby warunki naturalne uzdrowiska nie uległy zniszczeniu, ograniczeniu lub zniekształceniu; prowadzenie jednostek gospodarczych zaspakajających wspólne potrzeby zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, a także jednostek wczasowych, jeżeli przemawiają za tym zasady racjonalnego wykorzystania środków materialnych; zaspokajanie potrzeb kuracjuszów, wczasowiczów i turystów w zakresie urządzeń komunalnych, kulturalnych i usługowych.

r/ wykonywanie zadań nie wymienionych, wynikających z potrzeb mieszkańców Miasta.

3. Obowiązkowy charakter zadań własnych Miasta określają ustawy.

4. Przekazanie Miastu w drodze ustawy nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych Miasta lub subwencji.

§ 7.

1. Ponadto Miasto wykonuje zadania zlecone wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumienia, a także z zakresu organizacji, przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendum.

2. Zadania zlecone i przyjęte w drodze porozumienia, Miasto wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

3. W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

4. Miasto oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 8.

Miasto wykonuje swoje zadania za pośrednictwem swoich organów:

Rady Miasta i Zarządu Miasta wybranych na zasadach i w trybie określonym w ustawach: z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

CZĘŚĆ II

ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY MIASTA

Rada Miasta

§ 9.

1. Rada Miasta zwana dalej Radą jest organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej.

2. Rada składa się z 28 radnych.

3. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

4. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady i prowadzi jej obrady.

W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący Rady.

5. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady nie można łączyć z funkcją członka Zarządu Miasta oraz Komisji Rewizyjnej.

6. Odwołanie przewodniczącego oraz wiceprzewodniczącego Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.

7. W przypadku rezygnacji z funkcji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od złożenia rezygnacji.

§ 10.

Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1. Uchwalanie Statutu Miasta, regulaminów organizacyjnych Rady i Urzędu Miasta oraz dokonywanie ich zmiany,

2. Wybór i odwołanie Burmistrza, Zarządu Miasta, stanowienie kierunków jego działalności oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

3. Powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza miasta - na wniosek przewodniczącego Zarządu Miasta.

4. Wyrażanie stanowiska w sprawie powołania i odwołania naczelnego lekarza uzdrowiska.

5. Uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonanie budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta z tego tytułu.

6. Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

7. Uchwalanie programów gospodarczych.

8. Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.

9. Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.

10. Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a/ określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd Miasta może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b/ emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd Miasta,

c/ zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd Miasta w roku budżetowym,

e/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę określoną corocznie przez Radę.

f/ tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g/ tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

h/ określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd Miasta,

i/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd Miasta w roku budżetowym.

11. Określanie wysokości sumy, do której Zarząd Miasta może samodzielnie zaciągać zobowiązania.

12. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

13. Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku.

14. Podejmowanie uchwał w sprawie wyboru członków komisji - dyscyplinarnych I i II instancji zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych.

15. Podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Miasta, nazw ulic i placów publicznych, placówek oraz wznoszenia pomników.

16. Nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta.

17. Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji i Rady .

§ 11.

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyboru do Rady powierzając jej otwarcie i prowadzenie, do czasu wyborów przewodniczącego Rady, najstarszemu wiekiem radnemu.

3. Pierwszą sesję Rady, której wybór był wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady, zwołuje osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji organów Miasta.

4. Na pierwszej sesji nowo wybrana Rada dokonuje wyboru przewodniczącego Rady i ustala termin wyboru wiceprzewodniczącego Rady.

5. Sesja Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

6. Na wniosek Zarządu Miasta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący zobowiązany jest zwołać posiedzenie w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku.

7. 0 sesji Rady należy zawiadomić pisemnie członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia wskazując miejsce, dzień i godzinę pierwszego posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

8. Zawiadomienie o sesji winno być również podane do wiadomości publicznej.

9. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia ustnie na posiedzeniu.

§ 12 .

1. Posiedzenia Rady są jawne.

2. Jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy stanowiące z mocy przepisów szczególnych tajemnicę państwową lub służbową Rada może postanowić o wyłączeniu jawności obrad.

3. Wyłączenie jawności obrad może nastąpić również z uwagi na ochronę dóbr osobistych na wniosek przewodniczącego Rady lub zainteresowanego.

4. W lokalu należy zapewnić miejsce dla członków Rady, a także osobne miejsce dla publiczności.

§ 13.

1. Na pierwszym posiedzeniu sesji Rada ustala porządek obrad oraz dokonuje przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

2. W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji winno znajdować się sprawozdanie z pracy Zarządu Miasta.

3. Sprawozdanie z pracy Zarządu Miasta składa Burmistrz Miasta lub wyznaczony przez Zarząd Miasta członek Zarządu Miasta, a sprawozdanie z pracy Komisji przewodniczący Komisji lub wyznaczony przez Komisję sprawozdawca.

§ 14.

1. Porządek dzienny winien zawierać punkt "interpelacje radnych" oraz "zapytania i wolne wnioski".

2. Każdy radny ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady.

Odpowiedzi udziela przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący Rady, przewodniczący poszczególnych Komisji, Burmistrz Miasta lub członek Zarządu Miasta albo wyznaczony pracownik.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie dwutygodniowym. Radny może żądać, aby odpowiedź była przedmiotem obrad Rady.

§ 15.

1. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady.

2. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym chyba że Statut stanowi inaczej.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

4. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie.

§ 16.

1. Przewodniczący lub w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady ustala przed każdą sesją Rady listę gości zaproszonych na posiedzenie Rady.

2. W obradach Rady uczestniczą sekretarz i skarbnik oraz pracownicy wyznaczeni przez Zarząd do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady.

§ 17.

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

a/ numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

b/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

c/ listę obecności członków Rady w formie załącznika do protokołu,

d/ stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

e/ zatwierdzenie porządku obrad,

f/ przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji, teksty podjętych uchwał - w formie załączników do protokołu - oraz tekst zgłoszonych interpelacji, zapytań i wniosków, a także protokoły głosowań tajnych,

g/ czas trwania posiedzenia,

h/ podpis przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Protokoły otrzymują w ciągu kadencji kolejne numery począwszy od numeru jeden.

3. Uchwały Rady numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez cyfry arabskie oraz dwie ostatnie cyfry roku przy czym cyfry rzymskie oznaczają numer kolejnej sesji w danej kadencji, zaś cyfry arabskie numer kolejnej uchwały podjętej w danej kadencji.

§ 18.

1. Odpis protokołu winien być przekazany do Zarządu Miasta w ciągu 14 dni roboczych po odbyciu posiedzenia.

2. Wyciągi z protokołu sekretarz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się w Urzędzie Miasta.

4. Każdy mieszkaniec ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z zastrzeżeniem § 12. ust. 2 i 3 Statutu.

§ 19.

Tryb działania Rady określa Regulamin Rady Miasta w Augustowie stanowiący załącznik Nr 5 do Statutu.

Komisje Rady

§ 20.

1. Rada kontroluje działalność Zarządu Miasta oraz miejskich jednostek organizacyjnych powołując w tym celu Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni z wyjątkiem przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz radnych będących członkami Zarządu Miasta.

3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Miasta i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta.

Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji Rady.

5. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa jej regulamin stanowiący załącznik Nr 6 do Statutu.

§ 21.

Rada powołuje stałą Komisję Uzdrowiskowo - Wczasową przy zapewnieniu w niej przedstawicielstwa związków zawodowych i specjalistów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 22.

1. Rada może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy, których nazwy, przedmiot działania oraz skład osobowy określają odrębne uchwały Rady.

2. W skład komisji, o których mowa w ust.1 mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.

3. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

4. Przewodniczących komisji, o których mowa w niniejszym paragrafie wybierają członkowie komisji spośród siebie.

Radni

§ 23.

Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia.

§ 24.

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Władze klubów podają do wiadomości Rady ich składy osobowe oraz wiążące członków tych klubów regulaminy wewnętrzne.

Treść tych regulaminów powinna sprzyjać realizacji ustawowych praw i obowiązków radnych.

§ 25 .

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

"Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy".

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo "ślubuję". Radny może dodać słowa: "Tak mi dopomóż Bóg“.

3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 26.

Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 27.

1. Z radnym Rady nie może być nawiązywany stosunek pracy w Urzędzie Miasta.

2. Przepis ust. 1 dotyczy również kierowników miejskich jednostek organizacyjnych.

3. Zakaz nawiązywania stosunku pracy nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu Miasta, z którymi stosunek ten nawiązywany jest na podstawie wyboru.

4. Nawiązanie przez Radnego stosunku pracy w Urzędzie Miasta bądź na stanowisku kierownika miejskiej jednostki organizacyjnej jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

§ 28.

1. Pracownik Urzędu Miasta oraz kierownik miejskiej jednostki organizacyjnej w przypadku wybrania na radnego Rady nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy.

Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu pracownik ten obowiązany jest wystąpić o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Radny, o którym mowa w ust. 1 otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

4. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika w jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez Miasto w czasie kadencji termin złożenia wniosku o urlop bezpłatny wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

5. Niezłożenie przez radnego wniosku o urlop bezpłatny w określonych terminach jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

§ 29.

Po wygaśnięciu mandatu Urząd Miasta lub miejska jednostka organizacyjna przywraca pracownika do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie otrzymywałby, gdyby nie przysługujący mu urlop bezpłatny na czas pełnienia mandatu radnego.

Pracownik zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.

§ 30.

Organ Miasta zamierzający powierzyć radnemu wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamierzający udzielić zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych obowiązany jest zasięgnąć opinii Komisji Rewizyjnej.

§ 31.

1. Radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

2. Radny nie może być członkiem władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikiem handlowym spółek prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby.

3. Jeżeli wybór lub powołanie, o którym mowa w ust. 2 miało miejsce przed rozpoczęciem wykonywania mandatu, radny jest obowiązany zrzec się stanowiska lub funkcji w terminie do 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania, o którym mowa w § 25 Statutu.

4. Radny nie może posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją Rady.

§ 32.

1. Radny jest obowiązany złożyć na ręce przewodniczącego Rady oświadczenie o swoim stanie majątkowym na formularzu ustalonym rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radny składa co roku, do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego oraz na 2 miesiące przed datą wyborów do rad gmin.

2. W przypadku naruszenia terminów określonych w ust. 1 radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

3. Przewodniczący Rady oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 składa przewodniczącemu Zarządu Miasta.

§ 33.

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady.

§ 34 .

1. Przewodniczącemu Rady, radnym, członkom komisji spoza Rady za udział w posiedzeniu Rady, Zarządu Miasta oraz komisji przysługuje dieta, której wysokość określa odrębna uchwała Rady.

2. Należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnym określają odrębne przepisy.

CZĘŚĆ III

ORGANY WYKONAWCZE I ZARZADZAJACE MIASTA

Zarząd Miasta

§ 35.

1. Organem wykonawczym jest Zarząd Miasta zwany dalej Zarządem.

Zarząd stanowią burmistrz, jego zastępca i pięciu członków.

2. Przewodniczącym Zarządu jest burmistrz.

3. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 36.

1. Rada wybiera Zarząd spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyniku wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w ust. 1 ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

3. Nieetatowi członkowie Zarządu wyłonieni spoza składu Rady otrzymują za udział w posiedzeniu Zarządu dietę w wysokości ustalonej przez Radę dla radnych.

§ 37.

1. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Tryb i sposób wyłonienia kandydatów na stanowisko burmistrza określa uchwała Rady.

3. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 38.

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania Miasta określone przepisami prawa.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1/ przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2/ określanie sposobu wykonywania uchwał,

3/ gospodarowanie mieniem komunalnym,

4/ wykonywanie budżetu,

5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

6/ wykonywanie zadań zleconych, o których mowa w par. 7. Statutu.

3. W realizacji zadań własnych Miasta Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

§ 39 .

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeby jednak nie rzadziej, niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz lub jego zastępca w razie nieobecności Burmistrza.

3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 4 członków.

4. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania skarbnik oraz sekretarz. Zarząd może zaprosić na swe posiedzenia także inne osoby.

5. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych.

6. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w ust. 5 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

7. Burmistrz organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami Miasta oraz reprezentuje je na zewnątrz.

§ 40.

1. Nieudzielenie przez Radę Zarządowi absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

2. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu w związku z nieudzieleniem mu absolutorium na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w tym przedmiocie. Po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rewizyjnej oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej, a także z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 41.

1. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek w tej sprawie wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz Komisję Rewizyjną.

3. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od złożenia wniosku o odwołanie.

Po zapoznaniu się z opiniami właściwej komisji oraz Komisji Rewizyjnej, wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 42.

1. Rada może odwołać burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym na zasadach i w trybie określonym w par. 41 Statutu.

2. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.

3. Rada może na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

§ 43.

1. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w par. 41 oraz w par. 42 ust. 1 Statutu.

2. W razie odwołania Zarządu z powodu nieudzielenia absolutorium, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium lub w związku z odwołaniem Burmistrza, Rada wybiera w ciągu jednego miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w par. 37 Statutu.

3. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

§ 44.

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu, zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu jednego miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

§ 45.

Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 46.

Burmistrz, jego zastępca oraz pozostali członkowie Zarządu w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji nie mogą:

1/ być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego,

2/ być zatrudnieni lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywołać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność,

3/ być członkami zarządów rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych,

4/ być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą,

5/ posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego - w każdej z tych spółek,

6/ prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami a także zarządzać taką działalnością, lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Zakaz ten nie dotyczy działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

§ 47.

1. Członkowie Zarządu zobowiązani są do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, na formularzu określonym rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przed objęciem stanowiska, a następnie co roku do dnia 31 marca według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, a także w dniu opuszczenia stanowiska.

2. Oświadczenia składają:

1/ Burmistrz - Wojewodzie Podlaskiemu,

2/ Zastępca Burmistrza oraz pozostali członkowie Zarządu - przewodniczącemu Zarządu.

Urząd Miasta

§ 48.

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta zwanego dalej Urzędem.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny, uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę.

§ 49.

1. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

2. W zakresie ustalonym przez Zarząd burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw Miasta w swoim imieniu sekretarzowi.

§ 50.

Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem par. 38. ust. 2 pkt. 5 Statutu.

§ 51 .

Ponadto do zadań Burmistrza należy:

1. Organizowanie pracy Zarządu.

2. Przygotowywanie wniosków Zarządu pod obrady Rady.

3. Składanie sprawozdań z działalności Zarządu.

4. Wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

5. Burmistrz może upoważnić zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w imieniu burmistrza.

6. Burmistrz podpisuje decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

§ 52.

Burmistrz wykonuje następujące uprawnienia wobec pracowników samorządowych.

1. Dokonuje mianowania pracowników samorządowych.

2. Zawiera umowy o pracę z pracownikami samorządowymi.

3. Wykonuje uprawnienia wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

4. Wyznacza rzecznika dyscyplinarnego stosownie do przepisów art. 29 ustawy o pracownikach samorządowych.

§ 53.

Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone przez burmistrza w granicach udzielonego upoważnienia. Zastępca burmistrza sprawuje funkcję burmistrza w razie nieobecności burmistrza lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.

§ 54.

Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

1. wyboru:

- burmistrz,

- zastępca burmistrza,

2. mianowania:

- kierownicy wydziałów Urzędu.

3. powołania:

- skarbnik miasta,

- sekretarz miasta,

- kierownik i zastępca kierownika USC.

4. umowy o pracę:

- pozostali pracownicy.

§ 55.

Do skarbnika i sekretarza miasta oraz pracowników Urzędu wydających decyzje administracyjne z upoważnienia Burmistrza stosuje się postanowienia par. 46 oraz par. 47 ust. 1 i 2 pkt 2 Statutu w okresie zajmowania stanowisk.

§ 56.

W skład Urzędu wchodzą następujące wydziały:

1. Wydział Organizacyjno - Prawny,

2. Wydział Finansowy,

3. Wydział Spraw Społecznych i Administracyjnych,

4. Wydział Edukacji,

5. Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,

6. Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej,

7. Wydział Strategii, Rozwoju i Promocji,

8. Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa,

9. Urząd Stanu Cywilnego.

10. Straż Miejska.

§ 57.

Na wniosek Zarządu Rada może tworzyć lub likwidować wydziały w Urzędzie uwzględniając istniejące potrzeby.

§ 58.

W Urzędzie tworzy się stanowiska kierownicze odpowiadające istniejącym wydziałom, z tym że kierownikiem Wydziału Organizacyjno - Prawnego jest sekretarz miasta.

CZĘŚĆ IV

MIENIE I KOMUNALNA GOSPODARKA FINANSOWA MIASTA

Mienie komunalne

§ 59.

1. Mieniem Miasta jest własność i inne prawa majątkowe należące do Miasta oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

2. Miasto posiada majątek, którego stan przedstawiany jest corocznie przez Zarząd w informacji o stanie mienia komunalnego.

§ 60.

1. Oświadczenia woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd / pełnomocnik /.

2. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Miasta.

3. Czynności prawne mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych są bezskuteczne bez kontrasygnaty skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze Miasta składają jednoosobowe oświadczenia woli w imieniu Miasta w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

5. Wykaz jednostek organizacyjnych Miasta określa załącznik Nr 7 do Statutu.

§ 61.

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

Gospodarka finansowa Miasta

§ 62.

1. Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 63.

1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd.

2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Budżet jest uchwalany w miarę możliwości do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

§ 64.

Odrębna uchwała Rady określa zasady uchwalania budżetu.

§ 65.

1. Dochodami Miasta są:

1/ podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody Miasta,

2/ dochody z majątku Miasta,

3/ subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami Miasta mogą być:

1/ dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2/ wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3/ spadki, zapisy i darowizny,

4/ inne dochody.

§ 66 .

1. Uchwały Rady oraz Zarządu dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały w powyższej sprawie zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.

§ 67.

1. Za prawidłową gospodarkę Miasta odpowiada Zarząd.

2. Gospodarka finansowa Miasta jest jawna.

CZĘŚĆ V

ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA REFERENDUM

§ 68.

Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.

CZĘŚĆ VI

JEDNOSTKI POMOCNICZE

§ 69.

Rada może w drodze uchwały tworzyć, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy, jednostki pomocnicze: dzielnice, osiedla i inne.

§ 70.

1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym Statutem.

2. Przy tworzeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się przede wszystkim uwarunkowania przestrzenne i istniejące więzi mieszkańców.

CZĘŚĆ VII

ZWIĄZKI I POROZUMIENIA MIĘDZYGMINNE

§ 71.

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Miasto może przystępować do związków międzygminnych.

2. Utworzenie związku, o którym mowa w ust. 1 wymaga uchwały rady każdej z zainteresowanych gmin i przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

3. Miasto informuje Wojewodę Podlaskiego o zamiarze przystąpienia do związku.

§ 72.

1. Reprezentantem Miasta w związku jest burmistrz.

2. Za zgodą Rady Miasto może być reprezentowane w związku przez innego członka Zarządu.

CZĘŚĆ VIII

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO

§ 73.

1. Na podstawie upoważnień ustawowych Rada może stanowić w formie uchwały akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze Miasta.

2. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organy Miasta mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1/ wewnętrznego ustroju Miasta oraz jednostek pomocniczych,

2/ organizacji urzędów i instytucji miejskich,

3/ zasad zarządu mieniem Miasta,

4/ zasad i trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

§ 74.

1. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie zarządzenia.

2. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1. podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.

W przypadku odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady traci ono moc, przy czym Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

§ 75.

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego regulują odrębne przepisy.

CZĘŚĆ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 76.

Rada uchwala statut i dokonuje zmian w statucie w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 77.

Statut Miasta podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miasta Augustów

Wprowadzający: Rada Miasta Augustów

Data modyfikacji: 2003-06-16

Opublikował: Marek Taraszkiewicz

Data publikacji: 2003-06-16