Załącznik Nr 5 do statutu
Załącznik Nr 5 do Statutu
REGULAMIN
RADY MIASTA AUGUSTÓW
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa tryb działania Rady Miasta Augustów, zwanej dalej „Radą”, a w szczególności tryb obradowania na sesjach i podejmowania uchwał.
§ 2.
1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji Rady oraz Zarządu
Miasta, zwanego dalej Zarządem jako organu wykonawczego.
2. Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady oraz składają jej
sprawozdania ze swojej działalności.
3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o Radnym oznacza to Radnego Rady Miasta
Augustów.
ROZDZIAŁ II
Sesje Rady
Zasady ogólne
§ 3.
Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
§ 4.
1. Rada odbywa sesje w liczbie potrzebnej do wykonania zadań Rady nie
rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Rada może odbywać sesje zwoływane przez Przewodniczącego Rady na
wniosek Zarządu Miasta lub grupy radnych stanowiącej co najmniej
1/4 ustawowego składu Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
Przygotowanie sesji
§ 5.
1. Sesje przygotowuje Zarząd, ustalając projekt porządku obrad, miejsce,
dzień i godzinę sesji.
2. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem
obrad wysyłając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie
rozpoczęcia obrad, projekt porządku obrad sesji oraz projekty uchwał
i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
3. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 2 Rada może podjąć
uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek
o odroczeniu sesji może być zgłoszony tylko na początku obrad, przed
przyjęciem porządku obrad.
§ 6.
1. Termin, miejsce i tematykę sesji Zarząd podaje do wiadomości publicznej
poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta.
2. Do udziału w sesji zaprasza się osoby lub instytucje, których obecność jest
niezbędna.
Obradowanie
§ 7.
Sesje Rady są jawne, co oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność.
§ 8.
1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy stanowiące z mocy przepisów
szczególnych tajemnicę państwową lub służbową jawność sesji może być
wyłączona i Rada wówczas obraduje przy drzwiach zamkniętych. Wyłączenie
jawności sesji oznacza, że podczas obrad mogą być obecne tylko osoby
zaproszone do udziału w sesji.
2. Poza przypadkami określonymi w ust. 1, na wniosek Przewodniczącego lub
Radnego Rada może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny,
lub ochronę dóbr osobistych cała sesja lub obrady nad poszczególnymi
punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych.
§ 9.
Obrady sesji nie powinny przekraczać 8 godzin. Przerwy w obradach nie są wliczane do czasu obrad.
§ 10.
1. Jeżeli porządek obrad nie zostanie wyczerpany w ciągu 8 godzin lub na
wniosek Zarządu albo co najmniej 1/4 radnych biorących udział w sesji Rada
może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad tej samej sesji
w innym terminie.
2. Przewodniczący Rady podejmuje decyzję o przerwaniu sesji w przypadku
stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin sesji
lub przewidywany termin jej zwołania.
3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn
nie usprawiedliwionych opuścili obrady, co spowodowało ich przerwanie
ze względu na brak quorum, odnotowuje się w protokole sesji.
§ 11.
Sesje otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach - Wiceprzewodniczący Rady.
§ 12.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad
formuły : „Otwieram sesję Rady Miejskiej w Augustowie”.
2. Po otwarciu sesji, przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy
obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka
obrady wyznaczając nowy / przewidywany / termin sesji. W protokole
odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.
§ 13.
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia do
uchwalenia projekt porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w porządku obrad może wystąpić
Radny, Burmistrz bądź jego zastępca przed formalnym przegłosowaniem
porządku obrad.
§ 14.
1. Na początku każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez
Radnych, a także informację burmistrza o działalności Zarządu od
ostatniej sesji.
2. Radni składają interpelacje w imieniu własnym lub wyborców formułując
je zwięźle.
3. Burmistrz lub wyznaczone przez niego osoby udzielają odpowiedzi na
interpelacje pod koniec sesji.
§ 15.
1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku obrad, przy
czym w uzasadnionych przypadkach może dokonywac zmian w kolejności
realizacji poszczególnych jego punktów.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
3. Czas wystąpienia radnego w jednej sprawie nie może przekroczyć 5 minut.
4. Poza kolejnością przewodniczący obrad udziela głosu w sprawie zgłaszania
wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być
w szczególności sprawy:
- stwierdzenia quorum,
- zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
- zakończenia dyskusji,
- zamknięcia listy mówców,
- tajnego głosowania,
- przeliczania głosów.
Czas takiego wystąpienia nie może przekroczyć pół minuty.
5. Żaden z radnych nie może zabrać głosu bez zgody przewodniczącego obrad.
6. Przewodniczący obrad zawsze może zabrać głos.
7. Gdy mówca odbiega od tematu przewodniczący obrad powinien go
upomnieć i przywołać do porządku. Jeżeli podczas tego samego wystąpienia
mówca został dwukrotnie przywołany do porządku przewodniczący obrad
ma prawo odebrać mu głos. Przywołanie do porządku radnego winno być
odnotowane w protokole posiedzenia.
8. Odebranie głosu radnemu może być przedmiotem głosowania Rady.
9. Przewodniczący obrad jest upoważniony do pouczenia publiczności
przysłuchującej się obradom o konieczności zachowania spokoju.
/W przypadku zakłócenia toku obrad ma prawo zarządzić wydalenie
zakłócających spokój lub nakazać opuszczenie przez publiczność sali obrad
10. Przewodniczący obrad może przyjąć wystąpienie radnego nie wygłoszone na
sesji do protokołu sesji, informując o tym Radę.
11. Jeżeli głosowanie nie odbywa się przy pomocy kart, każdy z radnych może
wręczyć przewodniczącemu pisemne uzasadnienie, dlaczego głosował
przeciw uchwale.
Takie oświadczenie dołącza się do protokołu sesji.
12. Przewodniczący obrad może udzielać głosu osobom spośród publiczności,
po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
§ 16.
Przewodniczący obrad zamyka sesję, wypowiadając formułę „Zamykam sesję Rady Miasta Augustowa”.
§ 17.
Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady na sesji, /zwłaszcza miejsca obrad/ zapewnia Burmistrz.
§ 18.
1. Z każdej sesji, pracownik wyznaczony przez sekretarza miasta sporządza
protokół, stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych
rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności.
2. Protokół wykłada się do wglądu w siedzibie Urzędu Miasta oraz na każdej
następnej sesji, w trakcie której Radny ma prawo zgłaszania uwag, poprawek
i uzupełnień przed jego przyjęciem przez Radę.
§ 19.
Uchwały Rady Miasta są podawane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uchwały Rady Miasta
§ 20.
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały.
2. Uchwały są odrebnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze
proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 21.
1. Uchwała Rady powinna zawierać przede wszystkim:
- datę i tytuł oraz kolejny numer,
- podstawę prawną,
- postanowienia merytoryczne,
- określenie organów odpowiedzialnych za jej realizację,
- termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej
obowiązywania, gdy przepis szczególny tak stanowi.
2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, o ile
przewodniczył obradom.
3. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji.
Tryb głosowania
§ 22.
1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym zwykłą
większością głosów, bezwzględną większością głosów lub większością 2/3
głosów ustawowego składu Rady.
2. O wymaganym quorum przy poszczególnych trybach głosowania stanowią
przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
3. Rada Miasta może zawsze ustalić przeprowadzenie tajnego głosowania.
§ 23.
1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za oddane
głosy uznaje się te, które oddano: „za”, „przeciw” oraz „wstrzymujące się”.
2. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” w głosowaniu jawnym
rozstrzyga głos Przewodniczącego.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi
pieczęcią Rady oraz podpisem przewodniczącego obrad. Za oddane głosy
uznaje się kartki: na których radni głosowali w sposób zgodny z ustalonymi
przed głosowaniem zasadami, całkowicie przekreślone oraz na których
radni nie dokonali żadnych skreśleń, nie dokonali wyboru.
§ 24.
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje
wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów „za”. Głosów nieważnych
lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje
wniosek, który uzyskał więcej głosów „za” niż wynosi połowa ogólnej liczby
ważnie oddanych głosów.
3. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy
wskazanych radnych.
Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji, spośród radnych komisja
skrutacyjna.
ROZDZIAŁ III
Prawa i obowiązki radnych
§ 25.
1. Radni mają prawo i obowiązek czynnie uczestniczyć w sesjach Rady i pracy
organów, do których zostali powołani lub wybrani.
2. Radni mają obowiązek reprezentować Radę podczas świąt i uroczystości.
3. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami, których
reprezentują w Radzie.
4. Radni mają prawo podejmowania działań oraz składania wniosków na
terenie miasta i korzystają w miarę potrzeby z poparcia i pomocy Rady.
5. Na sesjach oraz w okresie między sesjami radni mają prawo kierować do
burmistrza interpelacje ustne lub na piśmie.
§ 26.
1. Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach Rady i posiedzeniach komisji,
do której zostali wybrani podpisem na liście obecności.
2. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniu Komisji
radny powinien przed ich rozpoczęciem, usprawiedliwić swoją nieobecność
przed Przewodniczącym Rady lub komisji.
3. Radni, stosownie do potrzeb spotykają się ze swoimi wyborcami
i przyjmują mieszkańców miasta w interesujących ich sprawach.
§ 27.
1. Radni ponoszą przed Radą odpowiedzialność za udział i aktywność w jej
pracach.
2. W wypadkach systematycznego niewykonywania bądź rażącego nikłego
wykonywania obowiązków radnego, Przewodniczący może wystąpić do
Rady Miasta z wnioskiem o udzielenie radnemu upomnienia lub nagany.
Rada podejmuje uchwałę w tej sprawie - w miarę możliwości po wysłuchaniu
radnego, bezwzględną większością głosów i może określić podanie tej
uchwały do wiadomości mieszkańców miasta / wyborców/ .
§ 28.
1. Radny wykonując swoje obowiązki działa w imieniu własnym.
2. Radny może występować w imieniu Radnych jedynie w przypadkach,
w których Rada upoważniła go do takich wystąpień.
3. Z wystąpień i podjętych zobowiązań w imieniu Rady, radny składa
sprawozdanie na najbliższej sesji Rady.
ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe
§ 29.
1. Rada uchwala regulamin w głosowaniu jawnym.
2. Rada może w toku kadencji, na wniosek radnych, komisji i Przewodniczącego
Rady dokonać zmian i uzupełnień regulaminu.
3. Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie regulaminu i właściwą jego
interpretację.
36
2
Metryka strony