Uchwała Nr XXXII/306/06 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 2 lutego 2006 r.
UCHWAŁA NR XXXII/ 306/06
RADY MIEJSKIEJ W AUGUSTOWIE
z dnia 2 lutego 2006r.
w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Augustowa.
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) Rada Miejska w Augustowie uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Augustowa stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXII/221/04 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Augustów.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Augustowa.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Augustowie
/Andrzej Kurczyński/
Załącznik
do uchwały Nr XXXII/ 306/06
z dnia 2 lutego 2006r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Augustowa
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w mieście Augustów.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego nieruchomości.
2. Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu do miejsc dalszego odzysku lub unieszkodliwiania.
3. Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania ( makulatura, odpady plastikowe, szkło i odpady ulegające biodegradacji) należy umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych, rozmieszczonych na posesjach i terenie miasta lub worków plastikowych dostarczonych przez jednostkę wywozową.
4. Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.
5. Na terenach nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej odpady kuchenne można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu.
6. Odpady niebezpieczne w postaci baterii i akumulatorów, lakierów, farb, świetlówek należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki lub wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na te odpady rozmieszczonych na terenie miasta Augustowa.
7. Odpady wielkogabarytowe (meble, drzwi, itp.) należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych wyłącznie w miejscu wyznaczonym przez zarządcę nieruchomości.
8. Odpady z remontów nieruchomości należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w kontenerach przeznaczonych do wywozu gruzu.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy.
2. Obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.
3. Dopuszcza się w celu doraźnej likwidacji śliskości z chodników zastosowanie piasku.
4. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię i zieleń przyuliczną.
5. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątniete z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.
6. Obowiązki określone w ust. 1 do 5 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.
§ 4. 1. Mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych.
2. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych na drogach i terenach użytku publicznego.
3. W przypadku mycia pojazdów samochodowych na posesjach zabrania się odprowadzania wód na sąsiedni grunt oraz do kanalizacji miejskiej.
4. Naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach.
5. Właściciel samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
6. W przypadku wystąpienia niekontrolowanego wycieku substancji szkodliwych lub niebezpiecznych, użytkownik pojazdu jest zobowiązany do ich neutralizacji lub usunięcia z miejsca zdarzenia.
Rozdział 3
Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomościach i drogach publicznych przeznacza się pojemniki, worki, kosze na śmieci.
§ 6. 1. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności od 110 litrów.
2. Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o pojemności od 20 l.
§ 7. 1. Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
Przyjmuje się średnią ilość odpadów komunalnych wytworzonych w gospodarstwach domowych przez 1 osobę faktycznie zamieszkałą w ilości 55 l przez 14 dni (dwa tygodnie).
Minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości nie może być mniejsza od iloczynu liczby 55 l x ilość zamieszkałych faktycznie osób.
Na nieruchomościach obejmujących budynki wielomieszkaniowe, biurowe, szpitale lub inne służące przebywaniu większej liczby osób łączna objętość pojemników może się różnić o 1/10 w stosunku do objętości wyliczonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt 2.
Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są do wyposażenia miejsc, na których one się odbywają w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie.
§ 8. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie.
§ 9. O rodzaju ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową.
§ 10. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,a w szczególności utrzymania ich w czystości oraz dezynfekowania.
2. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich uzytkowników i pracowników jednostki wywozowej w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
3. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości w miejscu specjalnie do tego wyznaczonym, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
4. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 11. 1. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:
1) z pojemników segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych, z koszy w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie,
2) z pojemników na odpady komunalne:
z terenów nieruchomości według potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
z dróg publicznych zgodnie z wystepującymi potrzebami, jednak nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu, a w okresie letnim – na terenach o dużym nateżeniu ruchu pieszego – codziennie;
z pojemników na odpady wielkogabarytowe i gruz budowlany w sposób uniemożliwiający ich przepełnienie;
z worków na śmieci, w sposób uniemożliwiający ich przepełnienie.
§ 12. Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie.
§ 13. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.
§ 14. 1.Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa w jeden szalet przenośny na 100 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin, jeśli jest on dłuższy – liczby te należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy.
2. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
§ 15. 1.Właściciele nieruchomości są zobowiazani do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do odbioru odpadów komunalnych.
2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani, w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, lub gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynach.
3. Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego.
Rozdział 5
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów
§ 16. 1. Ustala się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania na składowiskach odpadów:
do 31 grudnia 2010 r. – do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
do 31 grudnia 2013 r. – do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
do 31 grudnia 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe. wymagania mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 17. 1. Właściciel lub opiekun psa jest zobowiązany do stałego nadzoru nad psem. Nadzór nad psem polega w szczególności na trzymaniu psa na uwięzi lub w zamknięciu.
2. W miejscach publicznych na terenie miasta psa prowadzi się na smyczy, a psa rasy uznanej za agresywną lub mieszańca tej rasy, na smyczy i w kagańcu.
3. Właściciel nieruchomości gruntowej, na terenie której pies nie jest trzymany stale na uwięzi lub w zamknięciu, jest obowiązany ogrodzić tę nieruchomość lub jej część w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa poza ogrodzenie i oznaczyć ją w widocznym miejscu tabliczką ostrzegającą przed psem oraz wyposażyć w urządzenie umożliwiające kontakt w razie potrzeby z osobą znajdującą się na zewnątrz posesji.
4. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do podjęcia działań w celu likwidacji uciążliwości dla otoczenia związanych z hałasem, odorami itp., w tym: do natychmiastowych działań w sytuacjach powodujących zakłócenie spokoju i spoczynku nocnego wywołanego zachowaniem zwierząt.
5. Utrzymujący zwierzęta zobowiązany jest: usuwać zanieczyszczenia spowodowane przez zwierzęta z terenów dróg, placów, zieleńców, klatek schodowych, pomieszczeń budynków służących do ogólnego użytku i innych terenów publicznych.
6. Zakazuje się wprowadzania zwierząt domowych na plaże, kąpieliska, do sklepów, lokali gastronomicznych, aptek, pomieszczeń biurowych, placów zabaw, piaskownic, boisk szkolnych, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników.
7. Zakazuje się wprowadzania zwierząt domowych do innych obiektów użytku publicznego, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości.
8. Mieszkańcy prowadzący hodowlę zwierząt domowych (psy, koty itp.) muszą zapewnić właściwe warunki bezpieczeństwa, spokoju i higieny dla innych mieszkańców.
§ 18. Właściciel psa zobowiązany jest do zarejestrowania psa w Urzędzie Miejskim w Wydziale Finansowym w terminie 14 dni od wejścia w jego posiadanie oraz odebrania znaczka identyfikacyjnego do oznakowania psa.
Rozdział 7
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 19. 1. Mieszkańcy prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązani są do:
prowadzenia hodowli w budynkach do tego przeznaczonych,
gromadzenia i usuwania w związku z hodowlą, odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, i nie powodowania zanieczyszczania terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
nie powodowania przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkałych na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory lub podobne,
zakazuje się składowania obornika na posesjach wyłączonych z produkcji rolniczej.
Rozdział 8
Obszary obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 20. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przeprowadzania deratyzacji na terenie swojej nieruchomości w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzania.
2. Powszechne akcje deratyzacji organizowane będą na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta Augustowa w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjety.
Metryka strony