Zarządzenie Nr 131/004 Burmistrza Miasta Augustów z dnia 29 marca 2004 roku
Zarządzenie nr 131/04
Burmistrza Miasta Augustów
z dnia 29 marca 2004 roku
w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu
miasta za 2003 r.
Na podstawie art. 136 ust 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96,poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851 oraz z 2004r. Nr 19, poz. 177).
Burmistrz Miasta Augustów zarządza, co następuje:
§ 1. Przyjąć sprawozdanie z wykonania budżetu za 2003 rok wraz z załącznikami, według których:
1) Plan dochodów po dokonanych zmianach wynosi 61.418.555 zł
2) Wykonanie dochodów 61.476.612 zł
zgodnie z załącznikiem Nr 1 do sprawozdania
3) Plan wydatków po dokonanych zmianach wynosi 68.766.662 zł
4) Wykonanie wydatków 67.415.984 zł
zgodnie z załącznikiem Nr 2 do sprawozdania
§ 2. Sprawozdanie, o którym mowa w § 1 przekazać Radzie Miasta Augustów i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem powzięcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Burmistrz
Miasta Augustów
/ Leszek Cieślik/
Burmistrz Miasta Augustów
SPRAWOZDANIE
Z WYKONANIA BUDŻETU
MIASTA AUGUSTÓW
ZA 2003 ROK
Augustów, marzec 2004 rok
Spis treści
I. |
Wprowadzenie |
str.1 |
II. |
Dochody budżetu miasta |
str.2 |
iii. |
Wydatki budżetu miasta |
str.12 |
IV. |
Przychody i rozchody |
str.38 |
V. |
Zakład budżetowy, środki specjalne, fundusz |
|
|
celowy |
str.39 |
|
|
|
wykaz załączników
Nr 1 Wykonanie dochodów budżetu miasta za 2003 rok.
Nr 2 Wykonanie wydatków budżetu miasta za 2003 rok.
Nr 3 Wykonanie planu finasowego zadań z zakresu
administracji rządowej zleconych miastu w 2003 roku.
nr 4 Struktura dochodów i wydatków
budżetowych wg działów w 2003 roku.
I WPROWADZENIE
Budżet miasta na 2003 rok Rada Miasta przyjęła
Uchwałą nr III/21/02 z dnia 30 grudnia 2002 r., opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego Nr 67,
poz. 1382 z dnia 7 lipca 2003r.
Dochody budżetu miasta zostały ustalone w wysokości
58.524.844 zł, wydatki w kwocie 66.676.314 zł. Z dochodów 2.436.244 zł
przeznaczono na spłatę pożyczek i kredytów długoterminowych zaciągniętych w
latach ubiegłych. Deficyt w wysokości 10.587.714 zł miał być pokryty
przychodami z pożyczek - 5.556.000 zł, kredytów - 31.714 zł i obligacji -
5.000.000 zł.
Budżet został opracowany w oparciu o projektowane
wielkości dochodów z zewnątrz tj. subwencji, dotacji, środków z Unii
Europejskiej oraz szacunek wynikający z wykonania roku poprzedniego dochodów
własnych i wydatków.
Spowodowało to konieczność zmian w ciągu roku,
zwłaszcza dotyczących dochodów ze źródeł zewnętrznych i dostosowania wydatków
do faktycznych potrzeb. Były one wprowadzane zgodnie z ustawą z dnia 26
listopada 1998 roku o finansach publicznych oraz uchwałą budżetową - przez Radę
Miasta i Burmistrza.
W trakcie roku Rada Miasta podjęła 5 uchwał w
sprawie zmian budżetu, natomiast Burmistrz Miasta zmiany w budżecie i budżetu
zawarł w 17 zarządzeniach. Regionalna Izba Obrachunkowa nie stwierdziła
nieprawidłowości w uchwałach i zarządzeniach dotyczących budżetu miasta.
Różnice pomiędzy pierwszą wersją planu, a stanem na
koniec roku 2003 wykazane są w załącznikach do niniejszego sprawozdania i
zostaną omówione przy realizacji dochodów i wydatków.
Na koniec roku planowane wielkości budżetu
przedstawiały się następująco:
- dochody 61.418.555 zł
- wydatki 68.766.662 zł
- na spłatę pożyczek i kredytów długoterminowych przeznaczono 1.452.196 zł z dochodów i 978.680 zł z wolnych środków z roku poprzedniego.
- deficyt w kwocie 8.800.303.zł miał być pokryty z pożyczek - 5.939.990 zł, kredytu - 60.313 zł i obligacji 2.800.000 zł.
Podstawowe wielkości planowanego budżetu, w wyniku zmian na przestrzeni roku,
uległy poprawie - zwiększono dochody i wydatki, zmniejszono deficyt, "zwolniono" część dochodów przeznaczonych na spłatę zobowiązań poprzez wprowadzenie do budżetu wygospodarowanych wolnych środków.
Wykonanie podstawowych wielkości budżetu w roku 2003 również jest prawidłowe. Osiągnięte dochody to kwota 61.476.612 zł, stanowiąca 100,1% planu, wydatki - 67.415.984 zł - 98% wielkości planowanej. Spłatę pożyczek i kredytów zrealizowano w wysokości i ze źródeł wskazanych w planie, natomiast faktyczny deficyt został zmniejszony do kwoty 7.391.568 zł.
Realizacja budżetu była bieżąco analizowana i odbywała się w oparciu o plany finansowe jednostek budżetowych i kwartalne harmonogramy dochodów i wydatków.
Rada Miasta otrzymała informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2003 roku w miesiącu sierpniu. Została ona pozytywnie zaopiniowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku.
Wnioski z informacji ułatwiły Radzie Miasta i Burmistrzowi podejmowanie decyzji dotyczących budżetu w II półroczu.
W uchwale budżetowej Rada Miasta upoważniła Burmistrza do zaciągania pożyczek i kredytów krótkoterminowych w 2003 r. do kwoty 1.500.000 zł. Burmistrz skorzystał z tego uprawnienia tylko raz - w miesiącu sierpniu, w którym zaciągnął kredyt obrotowy w rachunku bieżącym w kwocie 89.615,21 zł na wydatki związane ze składką na ubezpieczenia społeczne, spłacając go następnego dnia.
Szczegółowe wykonanie podstawowych wielkości budżetu miasta w 2003 roku przedstawiono w dalszej części sprawozdania.
II DOCHODY BUDŻETU MIASTA
Plan dochodów w wysokości 61.418.555 zł, zwiększony w porównaniu do pierwszej wersji o 2.893.711 zł, został zrealizowany w 100,1% na kwotę 61.476.612 zł. Nadwyżka 0,1% to 58.057 zł.
Wykonanie planu z pokazaniem wersji z uchwały budżetowej z 30 grudnia 2002 roku i wg stanu na koniec roku, w pełnej szczegółowości budżetowej, przedstawiają dane zawarte w załączniku nr 1 do sprawozdania.
Struktura dochodów (załącznik nr 4 do sprawozdania) wykazuje zarówno w planie, jak i w wykonaniu zdecydowanie największe dochody w dziale 630 "Turystyka"- ze względu na dotacje i środki z Unii Europejskiej, następnie w dziale 756 "Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej" - podatki i udziały w podatkach oraz w dziale 758 "Różne rozliczenia", który zawiera subwencje. W planie i wykonaniu 2003 roku dochody tych trzech działów stanowią 85,4% wielkości dochodów ogółem w porównaniu do 2002r., w którym dochody w działach 756 i 758 stanowiły 80,3 % dochodów wykonanych razem.
Przewidywane rozbieżności pomiędzy planem dochodów a wykonaniem zasygnalizowane w informacji za I półrocze 2003 r. znalazły potwierdzenie w realizacji rocznej.
Wykonanie dochodów w 2003 roku w porównaniu do planu według źródeł pochodzenia przedstawia się następująco:
rodzaj dochodów |
plan na 2003 rok |
wykonanie za 2003 rok |
|||||
na poczatku roku I wersja |
po zmianach na 31.12.2003 r. |
||||||
kwota
w zł |
udział
% |
kwota
w zł |
udział% |
kwota
w zł |
udzał% |
||
1. |
dochody
własne |
22.080.887 |
37,7 |
22.784.245 |
37,1 |
23.017.747 |
37,5 |
2. |
dotacje |
7.842.937 |
13,4 |
9.468.391 |
15,4 |
8.506.308 |
13,8 |
3. |
subwencje |
12.513.251 |
21,4 |
12.744.582 |
20,8 |
12.744.582 |
20,7 |
4 |
dochody
z innych źródeł |
16.087.769 |
27,5 |
16.421.337 |
26,7 |
17.207.975 |
28,0 |
ogółem: |
58.524.844 |
100,0 |
61.418.555 |
100,0 |
61.476.612 |
100,0 |
Dochody własne
Dochody własne stanowią podstawową część dochodów
samorządowych. Od ich
poziomu zależy możliwość samodzielnego wyznaczania zadań inwestycyjnych
jak również absorpcji środków pomocowych na realizację inwestycji.
Udział
dochodów własnych stanowiący 37,5% ogółu dochodów wzrósł w porównaniu do planu
o 1,1%, a kwotowo był wyższy o 233.502 zł.
Zmniejszenie udziału w
porównaniu do 2002r. związane jest z nowym źródłem dochodów w 2003r. - środkami
z Unii Europejskiej, stanowiącymi 28% ogółu dochodów.
Wysokość uzyskanych w
2003r. dochodów własnych w porównaniu z rokiem ubiegłym była wyższa o 3.330.009
zł.
W dochodach własnych
można wyodrębnić cztery grupy dochodów o różnym źródle pochodzenia. Są to :
dochody z podatków i opłat, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu
państwa, dochody z majątku i pozostałe dochody własne.
a) dochody z podatków i opłat
Wpływy z podatków i opłat osiągnęły w 2003 roku kwotę 11.953.271 zł tj. 104,3% planu zakładanego w wysokości 11.458.043 zł ( I wersja planu to 11.389.133). Stanowią one 49,8% dochodów własnych ogółem, a ich realizacja ujęta jest głównie w dziale 756.
Poniżej planu zostały wykonane podatki i opłaty od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych ( rozdział 75615) - w 96,4% na kwotę 6.802.678 zł, z nadwyżką 25% wpływy z podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych (rozdział 75616) na kwotę 4.305.561 zł.
W trakcie roku często ma miejsce zmiana podatników pomiędzy osobami prawnymi i fizycznymi, szczególnie w zakresie podatku od nieruchomości i środków transportowych. Łącznie plan wpływów podatku od nieruchomości został wykonany w 103,1%, od środków transportowych w 100,3%.
Podatek od nieruchomości jest najważniejszym źródłem dochodów z podatków. W porównaniu do roku ubiegłego wpływy wzrosły o 562.584 zł (w tym od osób prawnych o 289.491 zł i osób fizycznych o 273.093 zł). Wzrost ten mógłby być większy, gdyby nie zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która co prawda miała charakter porządkujący, ale doprowadziła do zmniejszenia bazy podatkowej. I tak na przykład ujednolicenie definicji budynku spowodowało, że obiekty nie związane trwale z gruntem: wiaty, szopy, kontenery itd od 1 stycznia 2003r. nie podlegają opodatkowaniu. Nie podlegają też grunty zalesione i zakrzaczone, stanowiące nieużytki.
Nadal, pomimo szeregu działań windykacyjnych - 2038 upomnień, 539 wystawionych tytułów wykonawczych, utrzymuje się wysoki poziom zadłużenia w podatku od nieruchomości, który na koniec roku u osób prawnych stanowił kwotę 841.906 zł ( o 18.424 mniej niż w 2002r.), w grupie osób fizycznych 943.763 zł ( o 59.474 zł więcej niż na koniec roku poprzedniego).
Pośród 77 osób prawnych zalegających w podatku od nieruchomości 10 z nich ma zaległość ponad 10 tys. zł na łączną kwotę 820.397 zł (97,4% zaległości).
W grupie osób fizycznych zalega w płatnościach 908 podatników, w tym 9 z zaległościami ponad 10 tys zł. na łączną kwotę 843.901 zł ( 89,4 zaległości).
Przyczyn tego zjawiska jest wiele, m.in. postawienie jednostek w stan upadłości lub postępowania restrukturyzacyjnego oraz zubożenie społeczeństwa.
Zmniejszenie dochodów z podatku od nieruchomości, w stosunku do możliwych do uzyskania, ma również swoje źródło w obniżeniu górnych stawek podatku - skutek to 1.346.438 zł oraz zastosowania ulg, odroczeń i umorzeń - 510.219 zł.
Z mniejszym udziałem, jednakże drugie pod względem wielkości, są wpływy z opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu - rozdział 75618 § 048 - zrealizowane w wysokości 636.585 zł, tj. o 1.275 zł więcej od planu zwiększanego w trakcie roku ( o 75.310 zł) i o 104.706 zł wyższe od uzyskanych w roku 2002. Są to jedyne dochody w grupie dochodów własnych, których przeznaczenie jest ściśle określone ustawowo - na przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Trzecią pozycję w podatkach i opłatach zajmuje podatek od czynności cywilnoprawnych, planowany łącznie w kwocie 580.000 zł, wykonany w wysokości 624.802 zł. Wpływy, mniejsze od 2002 r. o 70.604 zł, przekazywały Miastu Urzędy Skarbowe.
Podatek od środków transportowych planowany w kwocie 510.000 zł, zrealizowany w wysokości 511.459 zł, stanowi czwarte pod względem wielkości źródło podatkowych dochodów własnych. W roku 2003 osiągnięte wpływy są tylko o 1.812 zł wyższe od uzyskanych w roku poprzednim.
Wpływy z opłaty skarbowej są kolejnym, pod względem wielkości, dochodem w omawianej grupie. Planowane w kwocie 320.000 zł zostały zrealizowane w wysokości 271.488 zł tj.w 84,8%. Są one w porównaniu do roku 2002 o 35.961 zł mniejsze. Wyrażna tendencja spadkowa tego źródła dochodu ma miejsce od 2001roku.
Dochody z podatku rolnego, leśnego, od spadków i darowizn oraz opłaty: miejscowa i administracyjna przekroczyły wielkości planowane i nie wymagają komentarza.
Poniżej planu zrealizowano podatek w formie karty podatkowej (w 95,2%), podatek od posiadania psów (94,6%), wpływy z opłaty targowej (w 91,9%).
Uzyskiwane wpływy podatku z karty podatkowej mają od lat tendencję spadkową. Kwota osiągnięta w 2003r. - 43.795 zł jest niższa o 2.205 zł od planowanej i o 8.251 zł od wpływów w 2002 roku. Według informacji Urzędu Skarbowego w Augustowie, realizującego te dochody, opodatkowanych tą formą było w 2003 roku 112 podatników, jednakże znaczna część podatników, po odliczeniu od podatku składki zdrowotnej, podatku nie uiszcza.
Wysokość stawek podatku od posiadania psów i opłaty targowej nie była w 2003 roku zmieniana, co przy trudnościach z egzekucją podatku i mniejszym znaczeniu targowiska miejskiego jako terenu handlowego, zaowocowało niewykonaniem wielkości planowanych i spadkiem wpływów w porównaniu do roku 2002 (o 2.334 zł podatku od posiadania psów i 10.440 zł opłaty targowej).
a)
udziały w
podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych został przyjęty do planu w wysokości określonej przez Ministra Finansów, który po uchwaleniu budżetu państwa powiadomił o zmniejszeniu planu o 165.052 zł do kwoty 6.052.623 zł. Wykonanie - w wysokosci 5.622.318 zł to 92,9% planu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami udział za miesiąc grudzień 2003r. w kwocie 664.503 zł Miasto otrzymało dopiero w styczniu 2004 r. Wysokość miesięcznych wpłat była znacznie zróżnicowana, od najniższej za miesiąc czerwiec - 277.446 zł do najwyższej, właśnie za miesiąc grudzień. Fakt ten utrudnia planowanie dochodów do kwartalnych harmonogramów.
Wpływy podatku dochodowego od osób prawnych, przekazywane przez 19 Urzędów Skarbowych, zwiększyły się znacznie w II półroczu 2003r., co pozwoliło na wykonanie planu w 134,5% na kwotę 134.517 zł.
W tej grupie dochodów również ma miejsce spadek w porównaniu do 2002r. - w podatku dochodowym od osób fizycznych o 152.907 zł, od osób prawnych o 60.704 zł.
b)
dochody z
majątku
Plan dochodów z majątku został w trakcie roku zwiększony z 3.398.125 zł do 4.160.125 zł i zrealizowany w 101,1% tj. na kwotę 4.206.178 zł.
Dochody te wykazane są głównie w dziale 700, ale również jako wpływy z najmu i dzierżawy (§ 075) oraz ze sprzedaży składników majątkowych (§ 084) występują w leśnictwie, oświacie, edukacji, gospodarce komunalnej i kulturze fizycznej (MOSiR).
Największą pozycją sa wpływy z najmu i dzierżawy - 2.341.749 zł stanowiącą 103,7%, zwiększonego w miesiącu wrześniu planu. Z tego 2.256.701 zł przypada na wpływy z czynszów za lokale komunalne administrowane przez Augustowkie Towarzystwo Budownictwa Społecznego "KODREM" Sp. z o.o.
Z tytułu wpłat za odpłatne nabycie prawa własności (§ 077) kasa miejska uzyskała kwotę 1.452.426 zł, stanowiącą 94,1% planu rocznego
W 2003 roku sprzedano 12 działek budowlanych na kwotę 955.660 zł i 15 lokali mieszkalnych głównym najemcom na kwotę 414.416 zł. Pozostałe dochody w tym paragrafie - 82.350 zł dotyczą sprzedaży 2 nieruchomości na uzupełnienie działek nieruchomości zwróconych byłym właścicielom oraz uregulowania stanu prawnego 4 działek.
Dochodami z majątku sa też wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - w 2003 roku była to kwota 113.278 zł oraz wpływy za użytkowanie wieczyste - 188.263 zł.
c)
pozostałe
dochody własne
Najniższy, bo 4,4% udział w planie i 4,8% w wykonaniu dochodów własnych mają pozostałe dochody, planowane w wysokości 1.013.454 zł i wykonane na kwotę 1.101.463 zł. Dotyczą one § 069 - wpływy z różnych opłat , § 083 - wpływy z usług, § 091 odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat, § 092 pozostałe odsetki, § 096 otrzymane spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej i § 097 wpływy z różnych dochodów.
Na uwagę, ze względu na wielkość, zasługują wpływy z usług osiągnięte przez żłobek, świetlice szkolne, przedszkola, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS), Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (MOSiR). Na planowaną kwotę 882.741 zł wpłynęło 841.029 zł, a niedobór w wysokości 41.712 zł wystąpił w żłobku, przedszkolach (mniej dzieci) i MOSiR-e (mniejsze wpływy za bilety na wyciąg nart wodnych).
Z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat oraz środków na rachunkach uzyskano dochody w kwocie 141.216 zł na planowane 70.000 zł.
Opisana powyżej struktura dochodów własnych wyrażnie wskazuje na dominującą rolę podatków i opłat lokalnych, w tym podatku od nieruchomości.
2) 2. DOTACJE
3) Większość dotacji celowych, stanowiących w planie - 15,4%, w wykonaniu -
13,8% dochodów Miasta, służyła finansowaniu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych. Zadania przejmowane w drodze porozumień stanowiły margines zadań realizowanych przez Samorząd. Większy niż w poprzednich latach był udział dotacji celowych otrzymanych z funduszy celowych, przeznaczonych w 99% na cele inwestycyjne. W porównaniu do roku 2002 kwota otrzymanych dotacji wzrosła o 5.426.157 zł tj. 134,2%.
4) Rodzaje dotacji przedstawiają poniższe dane:
5)
6) L.p. |
7) RODZAJ
DOTACJI |
8) PLAN
NA 2003 ROK |
9) WYKONANIE
ZA 2003 R. |
10) % 11) WYKONANIA 12) 5
: 4 |
|
13) NA
POCZĄTKU ROKU 14) I
WERSJA |
15) PO
ZMIANACH 16) NA
31.12.2003 R. |
||||
17) 1 |
18) 2 |
19) 3 |
20) 4 |
21) 5 |
22) 6 |
23) 1. |
24) NA ZADANIA ZLECONE |
25) 3.038.400 |
26) 3.104.494 |
27) 3.089.981 |
28) 99,5 |
29) 2. |
30) NA ZADANIA WŁASNE |
31) 3.929.537 |
32) 5.389.897 |
33) 4.800.654 |
34) 89,1 |
35) 3. |
36) Z FUNDUSZY CELOWYCH |
37) 875.000 |
38) 959.000 |
39) 600.673 |
40) 62,6 |
41) 4. |
42) NA ZADANIA W RAMACH POROZUMIEŃ |
43) - |
44) 15.000 |
45) 15.000 |
46) 100,0 |
47) OGÓŁEM: |
48) 7.842.937 |
49) 9.468.391 |
50) 8.506.308 |
51) 89,8 |
52)
a)
dotacje na zadania zlecone ( § 201 i § 631)
Plan i wykonanie dotacji na zadania zlecone oraz ich wykorzystanie pokazane są w załączniku nr 3 do sprawozdania. 74,6% otrzymanej dotacji na zadania zlecone dotyczy opieki społecznej ( dział 853), 16,2% gospodarki komunalnej (dział 900), 6,1 % administracji (dział 750), 2,8% wyborów (dział 751), 0,3% oświaty (dział 801). Z ogólnej kwoty - 270.000 zł przypada na inwestycje i 2.819.981 zł na wydatki bieżące związane z realizacją zadań zleconych.
Stopień pokrycia dotacją faktycznych wydatków, ich kierunki zostaną omówione w trzeciej części sprawozdania.
b)
dotacje na zadania własne (§ 203 i § 633)
W porównaniu do pierwszej wersji planu, Miasto, w wyniku realizacji licznych
wniosków uzyskało zwiększenie planu dotacji o kwotę 1.460.360 zł do wysokości 5.389.897 zł
Największą planowaną pozycją jest dotacja z budżetu państwa na dofinanosowanie zadania inwestycyjnego "Unowocześnienie i marketing Kanału Augustowskiego" (dział 630) w kwocie 4.736.555 zł, wykorzystana w wysokości 4.151.767 zł tj. w 87,7%.
W opiece społecznej (dział 853) dotacja pozyskana w ciągu roku dotyczyła środków na dożywianie uczniów 232.000 zł i wypłatę dodatków mieszkaniowych - 278.585 zł.
Na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będacych emerytami i rencistami Miasto otrzymało dotację w kwocie 129.502 zł ( zwiększenie planu w dziale 801 i 854 o 37.502 zł), na doposażenie sprzętowe i materiałowe Ochotniczej Straży Pożarnej - 8.800 zł.
c)
dotacje z funduszy celowych (§ 244 i § 626)
99% kwot otrzymanych dotacji dotyczy dotacji przeznaczonych na zadania inwestycyjne. Źródłem ich pochodzenia jest:
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) - 425.104 zł,
- Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (GFOŚiGW) - 169.569 zł,
- Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa w Warszawie, na remont cmentarza wojennego - 6.000 zł.
Dotacja z NFOŚiGW na realizację zadania "Unowocześnienie i marketing
Kanału Augustowskiego" Dz. Ślepsk Etap III w części dotyczącej wykonania kanalizacji sanitarnej, planowana w kwocie 690.000 zł, została pozyskana w 2003r. w wysokości 425.104 zł. Kwotę 221.921 zł Miasto otrzymało w miesiącu lutym 2004 roku, w którym przyjęło je na dochody 2004 roku
Dotacje z GFOŚiGW zostaną omówione przy sprawozdaniu dotyczącym przychodów i wydatków funduszu celowego piątej części sprawozdania.
d) dotacje na zadania w ramach porozumień
Dotacja w kwocie 15.000 zł przeznaczona była na program "Sami Sobie". Środki na program pozyskał i zrealizował Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
3. SUBWENCJE
Planowaną subwencję ogólną w wysokości 12.744.582 zł Miasto otrzymało w
całości. Stanowi ona 20,7% ogółu dochodów. W porównaniu do I wersji planu,
nastąpiło zwiększenie o 231.331 zł ( w tym 60.000 zł na wniosek Miasta z rezerwy),
natomiast do roku poprzedniego o 1.071.430 zł.
Subwencja ogólna, wykazana w dziale 758, składa się z części:
- oświatowej - 11.439.190 zł
- podstawowej- 20.534 zł
- rekompensującej - 1.284.858 zł
Jest to w realizacji- żródło dochodów pewne. Raty subwencji są przekazywane
przez Ministerstwo Finansów, w okresach miesięcznych i terminowo.
4. DOCHODY Z INNYCH ŹRÓDEŁ
Pozyskanie przez Miasto kwoty 17.207.975 zł z Unii Europejskiej na realizację zadania inwestycyjnego "Unowocześnienie i marketing Kanału Augustowskiego" całkowicie zmieniło relacje procentowe poszczegółnych zródeł dochodów w kwocie ogółem. Środki pochodzące z funduszy strukturalnych, wynikające z kontraktów, stanowią w wykonaniu aż 28% wszystkich zrealizowanych dochodów. Wykorzystanie tych funduszy będzie omówione przy wydatkach inwestycyjnych.
ΙΙΙ Wydatki budżetu miasta
Plan wydatków w wysokości
68.766.662 zł, po zwiększeniu w trakcie roku o 2.090.348 zł, został wykonany w
98% na kwotę 67.415.984 zł.
Planowany udział wydatków
bieżących w wydatkach ogółem wynosił 51,6% na kwotę 35.466.584 zł, wydatków
inwestycyjnych 48,4% na kwotę 33.300.078 zł.
Realizacja za 2003 rok
przedstawia się następująco:
- wydatki
bieżące 35.074.683 zł - udział 52,0%
- wydatki inwestycyjne
32.341.301 zł - udział 48,0%
Tak wysoki
udział wydatków inwestycyjnych ma miejsce po raz pierwszy od roku 1990, tj. od
powołania samorządów. Był on możliwy dzięki finansowaniu zadań inwestycyjnych
ze źródeł zewnętrznych.
Wydatki
inwestycyjne w 2003r. zostały sfinansowanie z:
środków
Unii Europejskiej |
17.207.975 zł |
53,2% |
dotacji
z budżetu państwa |
4.151.767 zł |
12,8% |
dotacji z NFOŚiGW |
425.104 zł |
1,3% |
Dotacji
z GFOŚiGW |
169.569 zł |
0,5% |
Pożyczki
z NFOŚiGW |
5.939.989 zł |
18,4% |
Kredytu
z BOŚ S.A. |
60.313 zł |
0,2% |
Emisji
obligacji |
2.800.000 zł |
8,7% |
Środków
własnych |
1.586.584 zł |
4,9% |
Razem: |
32.341.301
zł |
100% |
Trzy pierwsze pozycje dotyczą środków bezzwrotnych. Jest to
kwota 21.784.846 zł stanowiąca 67,4% całości nakładów inwestycyjnych w 2003
roku.
Środki własne Miasta, to zaledwie 4,9%, a kwotę można
porównać z wpływami ze sprzedaży i przekształceń własnościowych mienia
komunalnego (1.452.426 zł + 113.278 zł).
Osiągnięte dochody własne służą głównie finansowaniu
realizacji obligatoryjnych zadań samorządowych, które najczęściej wiążą się z
ponoszeniem wydatków bieżących. Wydatki majątkowe realizowane są w miarę
posiadania możliwości finansowych oraz zdolności do zaciągania i spłacania kredytów
i pożyczek.
W związku z tak wysokimi wydatkami na inwestycje i to
głównie w dziale 630 "Turystyka", struktura działowa wydatków w 2003 roku
znacznie różni się od lat poprzednich. Na pierwsze miejsce, z udziałem 46%,
wysunęły się wydatki właśnie na turystykę. Drugie miejsce zajęły wydatki w
oświacie i wychowaniu - 19,3%, chociaż to właśnie na oświatę przeznacza się
największą część wydatków bieżących. Strukturę dochodów i wydatków budżetowych
wg działów pokazuje załącznik nr 4 do sprawozdania.
Realizacja wydatków w 2003r. w porównaniu do planu odbywała
się w następujących działach, określonych klasyfikacją budżetową (załącznik nr
2 do sprawozdania):
1. Dział 010 "Rolnictwo"
Wykonane
wydatki w kwocie 11.870 zł, stanowiące 98,9% wielkości planu, dotyczą dotacji
do Miejskiej Spółki Wodnej na konserwację urządzeń melioracji wodnych - 10.000
zł i przekazania 2% wpływów z podatku rolnego na rzecz Izb Rolniczych - 1.870
zł.
2. Dział 020 "Leśnictwo"
Wydatki
związane z lasem komunalnym wynosiły 14.034 zł, tj. 93,6% planu. Wykonano prace
pielęgnacyjne, wycinkę drewna tartacznego i opałowego.
3. Dział 600 "Transport i
łączność"
Plan
roczny w wysokości 1.896.000 zł, został wykonany w 98,3% na kwotę 1.864.686 zł.
56,3% tej
kwoty przypada na zakup usług komunikacyjnych, które wykonuje Przedsiębiorstwo
Transportowe "NECKO" Sp. z o.o. Na dopłatę do przewozów pasażerów środkami
komunikacji miejskiej Miasto wyasygnowało kwotę 1.050.000 zł (100% planu).
Ilość
obsługiwanych linii - 8, długość linii - 54 km, długość tras - 40 km pozostały
w porównaniu do poprzedniego roku nie zmienione.
Spadek
liczby pasażerów z szacowanego 526 tyś w 2002 roku do 470 tyś w roku 2003,
mniej korzystna struktura wpływów za przejazdy (znacznie więcej przejazdów z
biletami ulgowymi) i jednocześnie konieczność wymiany taboru samochodowego
powoduje potrzebę zwiększania środków miejskich na utrzymanie komunikacji w
takim kształcie jak dotychczas.
W 2003
roku nakłady iwestycyjne Przedsiębiorstwa Transportowego "NECKO" dotyczyły:
- posadowienia 2 nowych wiat
przystankowych przy ul. Tartacznej i Mickiewicza,
- zakupu używanego niskopodłogowego
autobusu NEOPLAN SOLARIS rok produkcji
2001,
- modernizacji autobusu autosan
H9-35.
Następna grupa wydatków w dziale 600
dotyczy dróg w mieście.
Na
planowaną kwotę 846.000 zł, wydatkowano 814.686 zł z czego 228.965 zł przypada
na wydatki bieżące i 585.721 zł na inwestycyjne.
Remonty
bieżące dotyczyły nawierzchni dróg gminnych i wewnętrznych ich oznakowania oraz
konserwacji kanalizacji deszczowej. Największe wydatki, w ramach tych prac,
poniesiono na:
- profilowanie,
zagęszczenie dróg gminnych o nawierzchni gruntowej w dzielnicach Wypusty, Borki, Limanowskiego,
Lipowiec, Ślepsk, Glinki i nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych - 47.567 zł,
- remont ulicy
Majora Henryka Sucharskiego - 10.902 zł,
- utwardzenie
żużlem dróg wewnętrznych, gruntowych, dojazdowych do gospodarstw rolnych - 30.114 zł
- naprawa
uszkodzonych nawierzchni twardych bitumicznych: ul.Norwida, Mickiewicza, Osiedlowa, Kilińskiego, Łabędzia i
Rynek Zygmunta Augusta - 9.606 zł,
- odnowa
oznakowania poziomego - 731,22 m² - 9.702 zł,
- odbudowa
ciągów pieszych na ul. Portowej - 1.170,98 m² - 64.675 zł.
Zmniejszenie
w miesiącu grudniu planu wydatków inwestycyjnych na drogi o 400.000 zł do kwoty
611.000 zł związane było z przesunięciem na rok 2004 rozpoczęcia budowy ulic
Storczykowej - Bluszczowej.
Poniesione
w 2003 roku nakłady w wysokości 585.721 zł dotyczyły zadań:
-
ul.Mickiewicza - łącznik do zabudowy szeregowej
wykonano: - nawierzchnię jezdni z
asfaltobetonem - 1.567,4 m² i z kostki polbruk - 257,9
m²
-
nawierzchnię ciągów pieszych, wjazdy gospodarcze z kostki polbruk - 243,1 m² i chodniki z
płyty chodnikowej 449,3 m²,
-
nawierzchnię 3 zatok parkingowych z kostki polbruk - 430,5 m²
-
kanalizację deszczową - 273 mb.
Zadanie,
w okresie 19 sierpień -15 październik, realizowało Augustowskiwe
Przedsiębiorstwo Drogowe S.A., a jego wartość zamknęła się kowtą 356.052 zł, w
tym nakłady poniesione w 2003r - 345.749 zł.
- ul.
Żywiczna i Cienista
Zakres
robót obejmował wykonanie:
-
nawierzchni jezdni z asfaltobetonu - 1.081,5 m²
- nawierzchni
ciągów pieszych i wjazdów gospodarczych z kostki polbruk - 459,2 m²
-
kanalizacji deszczowej - 211,1 mb.
Wykonawcą
inwestycji było również Augustowskie Przedsiębiorstwo Drogowe S.A..
Okres
realizacji 29 sierpień - 30 wrzesień, poniesione nakłady 228.388 zł, z tego
218.541 zł w 2003 roku.
- związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych: ul
Storczykowa, ul. Łąkowa i Bociania
- 21.431 zł.
4. Dział 630 "Turystyka"
Plan
wydatków uchwalony w Ι wersji w wysokości 30.895.870 zł, następnie
zwiększony o 928.130 zł został wykonany w 97,5% na kwotę 31.013.470 zł. Wydatki
działu 630 stanowią aż 46% wydatków ogółem poniesionych w 2003 roku, w
porównaniu do roku poprzedniego, w którym udział był 1,4 procentowy. Ten
olbrzymi skok związany jest z wydatkami inwestycyjnymi stanowiącymi 99,4%
wydatków na turystykę.
W ramach
wydatków bieżących poniesionych w kwocie 185.277 zł sfinansowano działania
promocyjne Miasta mające na celu zwiększenie zainteresowania potencjalnych
inwestorów krajowych i zagranicznych do inwestowania w sektorze
przedsiębiorczości turystycznej oraz zwiększenia ruchu turystycznego, dotyczyły
one:
- udziału w targach turystycznych 41.602 zł
- współfinansowanie dużych miejskich imprez
promujących
Miasto: "Biegnący Wilk", "Augustowskie
Lato Teatralne", "Wystawa Psów Rasowych", "Augustowski
Weekend z Trójką", "Pływanie na Byle Czym"
59.518 zł
- reklamy w mediach 10.267 zł
- wykonania i zakupów materiałów promocyjnych
oraz gadżetów reklamowych 37.853 zł
- dotacji do Augustowsko - Suwalskiego Towarzystwa
Naukowego oraz Augustowkiego Towarzystwa
Kajakowego na realizację zadań w zakresie promocji 7.000 zł
- składki członkowskiej Podlaskiej Regionalnej
Organizacji
Turystycznej i Augustowskiej Organizacji
Turystycznej 10.000 zł
- delegacje
krajowe i zagraniczne 8.056 zł
- wdrażanie systemu komputerowego
informacji turystycznej 2.500 zł
- pozostałych wydatków, w tym z tytułu dodatkowego
zatrudnienia w sezonie letnim 8.481 zł
Wydatki inwestycyjne w kwocie 30.828.193 zł, dotyczyły 2
zadań: "Unowocześnienie i marketing Kanału Augustowskiego" oraz
"Unowocześnienie i marketing Kanału Augustowskiego Dz. Ślepsk Etap
ΙΙΙ."
Projekt
"Unowocześnienie i marketing Kanału Augustowskiego", planowany koszt
całkowity 31.555.199 zł.
Poniesione nakłady
30.798.253 zł, z tego w 2003r. 29.893.842 zł, sfinansowane ze żródeł:
- środki Unii Europejskiej 17.207.975 zł
- dotacja z budżetu państwa 4.151.767 zł
- obligacje
2.800.000 zł
- pożyczka z NFOŚiGW 5.469.662 zł
- dotacja z GFOŚiGW 1.649 zł
- środki własne 262.789 zł
Wydatki inwestycyjne
poniesione w latach ubiegłych na kwotę 904.411 zł były sfinansowane pożyczką z
NFOŚiGW - 270.010 zł i środkami własnymi Miasta - 634.401 zł.
W sprawozdaniu z
wykonania budżetu za 2002 rok zostały szczegółowo przedstawione dane dotyczące
procedur poprzedzajacych rozpoczęcie zadania i planowany zakres rzeczowy. W
bieżącym materiale zostaną wykazane efekty rzeczowe czterech podprojektów:
a) w
ramach realizacji podprojektu "Nabrzeża
Kanału Augustowskiego" uzyskano:
Ø
umocnienie nabrzeży
Kanału Augustowskiego - 2734,40
mb
Ø
ciągi komunikacyjne
(pieszo - rowerowe)
- z płyt chodnikowych - 4720,63 m²
- kostki brukowej betonowej - 6414,39 m²
- kostki granitowej
- 822,50 m²
- kostki brukowej betonowej - 1934,50 m²
Ø
oświetlenie ciągów
komunikacyjnych
- kabel - 3931 mb
- słupy oświetleniowe stalowe - 138 szt.
Ø
mała achitektura
- daszki - 15szt.
- ławki - 71 szt.
- kosze na śmieci - 73 szt.
- słupki S-4 - 203 szt.
Ø
budowa 1 kładki
zwodzonej oraz remont 2 istniejących kładek.
Wykonawcą robót była
HYDROBUDOWA - 6 S.A. w Warszawie. Zadanie zakończono 14 listopada, a oddano do
użytku 10 grudnia 2003 roku.
b) Podprojekt "Budowa systemu
kanalizacji i wodociagów"
Zakresem objęto 8 podzadań:
- kolektor sanitarny i wodociąg Wojciech, Studzieniczna,
Przewieź,
- kolektor sanitarny i wodociag do dzielnicy Ślepsk,
- budowa ulicy Mostowej,
- budowa ulicy Partyzantów,
- budowa ulicy Zdrojowej,
- kolektor sanitarny i wodociąg w ulicy Hotelowej,
- kolektor sanitarny i wodociąg w ulicy Ustronie,
- budowa ulicy Korczakowskiego.
Uzyskane efekty:
- sieci wodociągowe z rur PVC wraz z armaturą - 11 214
mb,
- sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej
z rur PVC i PE - 23.295,56 mb przepompownie ścieków - 13 kpl,
- sieci kanalizacji deszczowej z rur PVC wraz z
uzbrojeniem - 2.300 mb,
- roboty drogowe,
ˇ
nawierzchnia jezdni,
chodników i zatok parkingowych z kostki kamiennej
ˇ
10 739 m²
ˇ
nawierzchnia jezdni,
chodników, parkingów z betonowej kostki brukowej
ˇ
13 655 m²
ˇ
nawierzchnie z mma +
chodniki z płyt betonowych + ścieżki rowerowe z kostki betonowej 13 754 m²
- zieleń drodowa - 4 409 m²,
- oznakowanie drogowe poziome i pionowe,
- kładka dla pieszych nad rzeką Nettą,
- remont Mostu nad rzeką Nettą.
- roboty elektryczne
ˇ
Przyłącza elektryczne
przepompowni ścieków - 13 szt.
ˇ
Oświetlenie zewnętrzne -
5 089 mb.
ˇ
Przebudowa i budowa
urządzeń elektroenergetycznych - 5812 mb.
Inwestycję zakończono 3
listopada 2003r., oddano do użytku 28 listopada 2003r., a jej wykonawcą był
BUDIMEX S.A. w Warszawie, podwykonawcą Przedsiębiorstwo Robót Ziemnych
"POLDREN" w Augustowie
c) Podprojekt "Budowa Centrum Informacji Turystycznej"
Wykonawcą inwestycji
zakończonej 20 listopada 2003r., oddanej do użytku 15 grudnia 2003r. był Józef
Wiszniewski M.P.B.P. "ŚLEPSK" w Augustowie.
Powstało nowoczesne
Centrum Informacji Turystycznej o powierzchni użytkowej - 439,81 m², wyposażone w struktury i systemy konieczne dla
udzielania informacji przebywającym turystom oraz dla efektywnego krajowego i
międzynarodowego marketingu produktów turystycznych Kanału Augustowskiego.
d) Podprojekt "Wyposażenie Centrum Informacji Turystycznej"
W ramach tego projektu zostały sfinansowane zakupy:
samochodu osobowego, sprzętu komputerowego, sprzętu AGD, mebli i tablic
informacyjnych.
Wykonanie całego opisanego powyżej projektu, miało między
innymi na celu:
- stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
regionalnego przemysłu turystycznego jako nowoczesnego i konkurencyjnego
elementu gospodarki regionalnej,
- stworzenie
trwałych miejsc pracy i przez to źródeł dochodu dla lokalnej społecznosci,
- ochronę środowiska.
Ocena realizacji
założonych celów będzie możliwa w dłuższym okresie czasu - wstępna - minimum po
roku oddania inwestycji do użytkowania .
Drugim zadaniem
finansowanym w ramach wydatków działu 630 "Turystyka" była inwestycja p.n. "Unowocześnienie i marketing Kanału
Augustowskiego dz. Ślepsk Etap III".
Planowany koszt
całkowity 936.000 zł
Poniesione nakłady w
2003r. - 934.351 zł - których źródłem pokrycia były:
- pożyczka z NFOŚiGW 470.327 zł
- dotacja z NFOŚiGW 425.104 zł
- dotacja z GFOŚiGW 38.920 zł
Zadanie realizowało Przedsiębiorstwo
Inżynieryjne "PRESS" z Suwałk, w okresie od 24 maja do 30 września 2003r.
Osiągnięte efekty rzeczowe to:
- ulica Żurawia |
mb |
469,0 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.250 |
mb |
201 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.200 |
mb |
97 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.160 |
mb |
51 |
- kanał tłoczony z rur PE Dn 63 |
mb |
120 |
- przepompownia ścieków |
szt |
1 |
- ulica Głowackiego |
mb |
628 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC Dn.250 |
mb |
481 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.200 |
mb |
33 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.160 |
mb |
114 |
- Ulica Kwaśna |
mb |
213 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.250 |
mb |
179 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.160 |
mb |
34 |
- Ulica Glinki - Lisia |
mb |
1 052 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.250 |
mb |
166 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
Dn.200 |
mb |
480 |
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur PVC
DN.160 |
mb |
138 |
- kanał tłoczny z rur PE Dn 63 |
mb |
268 |
- przepompownia ścieków |
szt |
1 |
RAZEM: |
mb |
2
362,00 |
Pomimo wykonania
finansowego niższego od planu zakres rzeczowy, największej w okresie samorządu
inwestycji miejskiej, został zrealizowany w 100%.
5. Dział 700 "Gospodarka
mieszkaniowa"
Plan wydatków w wysokości 2.731.996
zł, zwiększony o 830.616 zł, został wykonany w 99,8% w kwocie 2.725.985 zł.
Stanowią one 4% ogółu wydatków
bieżących, w porównaniu do 2002r. w którym udział wynosił 1,2%.
W gospodarce gruntami i nieruchomościami
wydatki bieżące w kwocie 57.717 zł dotyczą usług geodetów, rzeczoznawców
majątkowych, ogłoszeń w prasie oraz opłat za wyłączenie gruntów z produkcji
leśnej.
Wydatki majątkowe w wysokości 99.988
zł to pokrycie kosztów nabycia na rzecz mienia komunalnego nieruchomości na
łączną kwotę 49.552 zł oraz wypłaty odszkodowań za grunt, który przeszedł na własność Miasta z
przeznaczeniem pod budowę ulic - 50.436 zł
Wydatki związane z administrowaniem
zasobami komunalnymi przez Augustowki TBS "KODREM" Sp. z o.o., których plan
został zwiększony w miesiącu wrześniu o
882.100 zł, równolegle ze zwiększeniem dochodów z czynszów, zostały
zrealizowane w kwocie 2.526.370 zł, z czego przypada na:
- zaliczki na wspólnoty mieszkaniowe 1.867.701 zł
- prace konserwacyjne (naprawy bieżące usuwanie
awarii) 163.952 zł
- prace remontowe 98.115 zł
- rozliczenie świadczeń za kanalizację, wodę, wywóz
nieczystości 169.952 zł
- wynagrodzenie za administrowanie nieruchomościami 226.650 zł
W roku 2003 Miasto
poniosło też wydatki w kwocie 40.063 zł na roboty rozbiórkowe: budynku
mieszkalnego przy ul. Rybackiej i Brzostowskiego, gospodarczego przy ul.
Żabiej, magazynowego przy ul. Ułanów Krechowieckich, ogrodzenia z działki przy
ul. Złotej.
6. Dział 710 "Działalność usługowa"
Planowane wydatki w wysokości 84.000 zł zostały
zrealizowane w 74,8% na kwotę 62.825 zł. Dotyczą one planów zagospodarowania
przestrzennego oraz cmentarnictwa.
W 2003 roku uchwalono Miejscowy plan Zagospodarowania Przestrzennego
(MPZP) dla terenów położonych miedzy drogą krajową Augustów - Warszawa i
Augustów - Białystok oraz terenów przyległych do istniejącej oczyszczalni
ścieków. Wykonanie tego planu umożliwiło rozpoczęcie prac zmierzajacych do
realizacji zakładu utylizacji odpadów komunalnych. Tereny, obecnie stanowiące
nieużytki, zyskały możliwość inwestowania.
W trakcie roku były też kontynuowane prace przy MPZP
obejmujące: część dzielnicy ŚLEPSK, dzielnicy Glinki oraz terenów w centrum
między ulicami: Mostową, Sienkiewicza, Kilińskiego, Rybacką, rz. Nettą, 29
Listopada, 3 Maja, Hożą i Młyńską. Projekty tych planów są już po wyłożeniu do
publicznego wglądu oraz po rozpatrzeniu zarzutów i protestów i czekają na
roztrzygnięcie skarg wniesionych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Na wyżej wymienione prace poniesiono wydatki bieżące w
kwocie 7.861 zł, inwestycyjne w wysokości 38.403 zł
Na prace porządkowe, związane z utrzymaniem we właściwym
stanie mogił żołnierzy z okresu I i II
wojny światowej oraz miejsc pamięci narodowej, wydatkowano 2.911 zł, na ich
remonty - 13.650 zł (z tego 6.000 zł pokryto dotacją celową).
7. Dział 750 "Administracja publiczna"
Plan wydatków, zwiększony w ciągu
roku o 318.783 zł do kwoty 3.992.848 zł, został wykonany w 94,4% na kwotę 3.769.764 zł, stanowiącą 5,6% wszystkich poniesionych przez Miasto
wydatków. Tak jak w roku 2002, w którym udział wynosił 11,3%, wydatki działu
750 usytuowane są na piątym miejscu.
W poszczególnych rozdziałach
klasyfikacji budżetowej realizacja przedstawia się następująco:
a) rozdział 75011 "Urzędy
wojewódzkie"
Wydatki w kwocie 424.772 zł dotyczą w całości wydatków
osobowych związanych z pracownikami Urzędu Miasta, którzy realizują zadania
zlecone. Dotacja celowa otrzymana przez Miasto w wysokości 188.000 zł, pokryła
te wydatki w 44,3% (w roku 2002 w 47,1%).
Zwiększenie planu w ciągu roku dotyczyło głównie świadczeń
związanych z odejściem pracownika na emeryturę.
b) rozdział 75022 "Rady gmin"
Roczny plan wydatków w wysokości 218.000 zł został wykonany
w 68,8% na kwotę 149.971 zł, z której 117.439 zł przypada na na wypłatę diet,
8.556 zł na nagrody pieniężne towarzyszące wyróżnieniu medalem "Za zasługi dla
Miasta Augustowa" i najlepszemu dzielnicowemu Komendy Powiatowej Policji,
10.802 zł na zakupy i usługi związane z organizacją sesji oraz innych
uroczystości, 13.174 zł wydatkowano na podróże służbowe.
c) rozdział
75023 "Urzędy gmin"
Planowane wydatki w wysokości 3.113.177 zł, po zwiększeniu
w ciagu roku o 220.294 zł, zostały zrealizowane w 99% na kwotę 3.080.622 zł.
Korekta budżetu dotyczyła przede wszystkim zakupu usług, podróży służbowych
oraz wydatków inwestycyjnych.
Największy udział - 73,2%
(w roku 2002 - 78,1%) mają wydatki osobowe: wynagrodzenia, pochodne,
odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń socjalnych (ZFŚS), które w 2003 roku
stanowiły kwotę 2.254.562 zł (plan 2.259.708 zł).
Następną grupę stanowią wydatki bieżące, planowane w kwocie
778.469 zł, a wykonane w wysokości 753.548 zł. Najwyższy udział mają tu wydatki
na zakup usług - 55% w planie i 55,9% w wykonaniu oraz na zakup materiałów i
wyposażenia - 23% w planie i 22,9% w
realizacji.
W § 4300 zakup usług pozostałych, w którym plan w ciągu
roku został zwiększony o 112.094 zł, głównie na usługi w zakresie doradztwa
dotyczącego emisji obligacji i sporządzenia memorandum informacyjnego
dotyczącego Miasta oraz usług związanych z siecią komputerową, do kwoty 428.379
zł, wykonanie wynosi 420.900 zł. Najwięcej wydatkowano na usługi telefoniczne -
89.542 zł, pocztowe - 88.871 zł, związane z komputeryzacją- 50.989 zł, z
przygotowaniem i emisją obligacji - 51.542 zł, z realizacją umów - zleceń -
50.338 zł, szkoleniami pracowników - 30.609 zł.
Zakupy materiałów i wyposażenia - § 4210 - kosztowały w
2003 roku 172.867 zł, przy planie 179.068 zł. Wysoki udział w tych wydatkach
mają zakupy części do komputerów i kserokopiarki - 45.313 zł, Dzienników Ustaw,
Urzędowych, Województwa Podlaskiego, Monitorów oraz prasy i wydawnictw
fachowych - 41.759 zł.Materiały biurowe i druki kosztowały 24.256 zł.
Pozostałe wydatki rzeczowe nie wymagają omówienia, ponieważ
nazwy paragrafów, wykazane w załączniku nr 2 do sprawozdania, charakteryzują
ich rodzaj.
Zakupy inwestycyjne dotyczyły sprzętu komputerowego i
zamknęły się kwotą 27.512 zł, przy planie 30.000 zł.
Zwiększony w trakcie roku plan o 45.000 zł w § 6630,
zrealizowany w 100%, dotyczy partycypacji Miasta w finansowaniu programu:
"Budowa i pilotaże wdrożenie informatycznego systemu wspomagania zarządzania
województwem przez administracje samorządowe - Wrota Podlasia".
d) rozdział 75047
"Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych
Planowane wydatki w wysokości 135.265 zł, po zmniejszeniu o
58.635 zł, zostały wykonane w 83,3% na kwotę 112.650 zł, z której 74.434 zł
przypada na wynagrodzenia agencyjno - prowizyjne za pobór opłaty targowej i
miejscowej.
e) rozdział 75095
"Pozostała działalność"
Wprowadzone do planu w miesiącu wrześniu 100.000 zł na wykonanie studium wykonalności i dokumentacji do
projektów i wniosków, które będą składane o środki z Unii Europejskiej, zostały
wykorzystane jedynie w 1,7%, na co wpływ miały trudności ze znalezieniem
wykonawców. Zadania te będą realizowane w 2004 roku.
8. Dział 751 "Urzędy
naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa"
Plan wydatków, zwiększony z kwoty 4.400 zł do
87.405 zł i wykonany w wysokości 85.978 zł dotyczył w całości zadań zleconych w
zakresie:
- prowadzenia i
aktualizacji stałego rejesrtu wyborców 4.400 zł
- wyborów do
Sejmu i Senatu 34.220 zł
- referendum ogólnokrajowego
47.358 zł
i w 100% pokryty został dotacjami celowymi
(patrz dział 751 w
załączniku nr 1 - dochody).
9. Dział 754
"Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa"
Planowane wydatki w
wysokości 417.325 zł zostały wykonane w 94,3% na kwotę 393.353 zł i dotyczyły:
- dofinansowania zakupu samochodu dla potrzeb Komendy
Powiatowej Policji
28.000 zł,
- Ochotniczej Straży Pożarnej 51.144 zł
- Obrony cywilnej 14.999 zł
- Straży Miejskiej 291.210 zł
- Pozostałej działalności 8.000 zł
Wydatki związane z Ochotniczą Strażą Pożarną zamknęły się kwotą
51.144 zł. Największe pozycje to wypłaty za udział w akcjach gaśniczych -14.723
zł oraz wynagrodzenia wraz z pochodnymi 20.851 zł.
W obronie cywilnej
wydatkowano 14.999 zł na wyposażenie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
W Straży Miejskiej -
92,4% wydatków na kwotę 269.018 zł stanowiły wynagrodzenia wraz z pochodnymi,
odpisami na ZFŚS oraz zakupem umundurowania, ściśle związane z zatrudnieniem.
Wydatki rzeczowe, w
wysokości 22.192 zł dotyczyły wydatków eksplatacyjnych związanych z siedzibą
Straży Miejskiej i utrzymaniem samochodu służbowego.
Szczegółowe sprawozdanie
z wykonania w 2003 roku zadań statutowych przez Straż Miejską przedstawi
Komendant na Sesji Rady Miasta w dniu 30 marca 2004 roku.
10. Dział 757 "Obsługa długu publicznego"
Plan wydatków, po korekcie w dół - o 218.596 zł, do wysokości 481.563
zł został wykonany w 86,5% na kwotę 416.447 zł, która dotyczyła odsetek od
kredytów i pożyczek, zaciągniętych w latach poprzednich na zadania:
- kolektory sanitarne w dzielnicy Borki,
Lipowiec i Wypusty - od pożyczek
27.777 zł
- kolektory sanitarne w dzielnicy Borki
- od kredytu w Banku Ochrony Środowiska 35.362
zł
- od kredytu w Banku Gospodarstwa Krajowego
29.832 zł
- modernizacja systemu ciepłowniczego 44.749 zł
- budowa pływalni 276.850 zł
- kanalizacja sanitarna i wodociąg w ul. Łaziennej 1.874 zł
Odsetki były spłacane w
terminach określonych umowami, a niższe wykonanie związane było ze
zmniejszeniem wysokości oprocentowania - głównie kredytu na budowę pływalni
uzależnionego od stopy WIBOR.
11. Dział 758 "Różne rozliczenia"
Rezerwa budżetowa w uchwale z dnia 30 grudnia 2002r. ustalona w kwocie
500.000 zł dotyczyła rezerwy ogólnej w wysokości 250.000 zł oraz celowej -
250.000 zł.
Rezerwa ogólna zwiększona o 59.917 zł, do kwoty 309.917
zł została w trakcie roku 13 zarządzeniami Burmistrza Miasta oraz 2 uchwałami
Rady Miasta przeznaczona na:
- wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych (PFRON) |
4.500 zł |
- zadanie inwestycyjne - kanalizacja sanitarna ul.
Łaziennej |
4.000 zł |
-wynagrodzenia rzeczoznawców określających wysokość
opłaty planistycznej |
3.000 zł |
- remont cmentarza żołnierzy rosyjskich w
Studzienicznej |
3.000 zł |
- badania lekarskie pracowników |
1.600 zł |
- składkę członkowską w Związku Komunalnym "BIEBRZA" |
30.398 zł |
- odszkodowania za zniszczony samochód |
2.200 zł |
- zadanie inwestycyjne - kanalizacja sanitarna z
przepompownią i wodociąg w ul. Turystycznej - Dąbek |
3.150 zł |
- podróże służbowe krajowe i zagraniczne |
8.500 zł |
- partycypacja w kosztach realizacji programu
wdrożenia informatycznego systemu "Wrota Podlasia" |
45.000 zł |
- dofinansowanie zakupu samochodu dla Komendy
Powiatowej Policji |
28.000 zł |
- promocję |
11.500 zł |
- wyposażenie Centrum Zarządzania Kryzysowego |
15.000 zł |
- budowę linii oświetleniowej w ul.Orla |
17.000 zł |
- dekorację Miasta na Boże Narodzenie |
27.000 zł |
- modernizację centrali wentylacyjnej na Pływalni |
27.000 zł |
- świadczenia w związku z odejściem pracownika na
emeryturę i zwiększonym zatrudnieniem |
54.024 zł |
- wydatki w gospodarce mieszkaniowej - rozbiórki |
16.181 zł |
- remonty bieżące dróg |
6.000 zł |
- usługi rzeczoznawców |
864 zł |
- zakup usług Straży Miejskiej |
2.000 zł |
Z wyżej wymienionych wydatków 124.150 zł
przypada na wydatki inwestycyjne i 185.767 zł na rzeczowe.
Rezerwę celową na wydatki w oświacie i wychowaniu oraz
edukacyjnej opiece wychowawczej również rozdysponowano w 100%, przeznaczając
250.000 zł na wydatki:
- dowożenie uczniów do szkół
1.040 zł
- szkolenie nauczycieli, dofinansowanie opłat za studia
i kursy 37.200 zł
- remonty szkół i przedszkola 104.932 zł
- wynagrodzenia i pochodne w związku ze zwiększeniem
zatrudnienia,
podwyżką wynagrodzeń, wypłatą odpraw 59.390 zł
- wydatki bieżące głównie na zakup materiałów i
energii cieplnej 47.438 zł
12.
Dział 801 "Oświata i wychowanie"
Wydatki związane z
oświatą od wielu lat należą do prioryterów samorządu. Wykonane za 2003 rok w
wysokości 13.018.958 zł stanowią 19,3% wydatków budżetowych Miasta.
Zdecydowaną większość
tych wydatków pochłaniają koszty utrzymania szkół podstawowych i gimnazjalnych,
w których planowane środki wykorzystano w 100%
Na pokrycie wydatków w
oświacie Miasto musiało dołożyć ze swojej kasy 1.472.213 zł, ponieważ otrzymana
część oświatowa subwencji ogólnej stanowiła kwotę 11.439.190 zł.
W trakcie roku plan
wydatków działu 801 został zwiększony o 380.497 zł, którą to kwotę w części -
208.540 zł - pokryła dodatkowa subwencja.
Realizacja budżetu
przebiegała w następujących rozdziałach:
a) rozdział 80101 "Szkoły podstawowe"
Na utrzymanie czterech
szkół podstawowych wydatkowano w 2003r. 8.404.341 zł. Przy średniej liczbie -
2 533 uczniów uczęszczających do 105 oddziałów daje to wydatek w
przeliczeniu na 1 ucznia - 3.318 zł.
Najwyższy, bo 86,1%
udział w wydatkach mają płace, pochodne i odpisy na ZFŚS, czyli koszty osobowe,
które w 2003 roku stanowiły kwotę 7.232.905 zł.
W wydatkach rzeczowych
największą pozycją jest zakup energii - 460.839 zł, następnie zakup usług
pozostałych - 254.767 zł, zakup materiałów i wyposażenia - 209.107 zł oraz
usług remontowych - 130.772 zł.
Mając na uwadze poprawę
stanu bezpieczeństwa oraz stanu technicznego budynków szkolnych, na prace
remontowe w czterech placówkach wydatkowano 163.843 zł (wydatki są zarówno w
zakupach materiałów jak i usługach), w tym największy zakres miały prace w
Zespole Szkół Samorządowych - 100.813 zł głównie remont posadzek, podłóg i
dachu.
Kwotę 8.784 zł
wydatkowano na wykonanie audytu energetycznego w dwóch szkołach.
Poniesione w 2003 roku
wydatki inwestycyjne w wysokości 7.256 zł dotyczą zakupu xerokopiarki w Szkole
Podstawowej Nr 4.
Oprócz opisanych wydatków związanych z czterema szkołami
samorządowymi Miasto przekazało do Społecznej Szkoły Podstawowej STO dotację w
kwocie 113.490 zł oraz sfinansowało część wyprawek szkolnych, przyznanych jako
zasiłek losowy w formie rzeczowej - 8.607 zł (pokrycie z dotacji celowej).
b) rozdział 80104 "Przedszkola
przy szkołach podstawowych"
Wydatki w ramach tego rozdziału realizuje Szkoła Podstawowa
Nr 2. Do czterech oddziałów uczęszczało średnio 74 dzieci, co przy poniesionych
wydatkach w wysokości 145.370 zł, daje kwotę ma 1 dziecko 1.964 zł.
c) rozdział 80110
"Gimnazja"
Plan wydatków, zwiększony w
ciągu roku o 209.501 zł do kwoty 4.131.999 został zrealizowany w 100%.
Do trzech
gimnazjów samorządowych z 46 oddziałami uczęszczało średnio 1245 uczniów.
Poniesione wydatki na 1 ucznia w 2003 roku wyniosły 3.285 zł ( o 33 zł mniej
niż w szkołach podstawowych).
Tak jak we
wszystkich placówkach oświatowych, największy udział w wydatkach ogółem mają
wynagrodzenia z pochodnymi i odpisami na ZFŚS - 89,9% na kwotę 3.677.107 zł.
W wydatkach
rzeczowych najwięcej kosztował zakup energii - 106.291 zł, zakupy materiałów i
wyposażenia - 90.109 zł i zakup usług pozostałych - 88.921 zł.
Na remont szatni
w Gimnazjum Nr 1 wydatkowano 52.427 zł, na remont drogi dojazdowej przy
Gimnazjum Nr 2 - 28.500 zł.Kwotę 4.148 zł zapłacono za audyt energetyczny.
W ramach wydatków
na gimnazja - 41.812 zł przekazano w formie dotacji do gimnazjum niepublicznego.
d) rozdział 80113
"Dowożenie uczniów do szkół"
W 2003 roku
dowożeniem było objętych 162 uczniów ze wszystkich szkół podstawowych i dwóch
gimnazjów. Poniesiono na ten cel wydatki w wysokości 40.399 zł, stanowiące
99,6% wielkości planowanej.
e) rozdział 80146
"Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli"
Zrealizowane
wydatki w kwocie 24.319 zł, stanowiące 95,4% planu rocznego, dotyczyły zwrotu
kosztów podróży, opłat za szkolenia, kursy i inne formy doskonalenia zawodowego
nauczycieli z trzech szkół podstawowych i czterech gimnazjów.
f) rozdział 80195
"Pozostała działalność"
Plan wydatków w
wysokości 155.150 zł został wykonany w 97,2% na kwotę 150.745 zł.
Największą
pozycją są odpisy na ZFŚS dla emerytowanych nauczycieli szkół - 107.555 zł (zwiększenie
planu w ciągu roku o 29.555 zł) sfinansowane w 100% przez dotację celową oraz
nagrody Burmistrza Miasta nauczycielom z okazji DniaEdukacji Narodowej - 27.000
zł.
13. Dział 851 "Ochrona zdrowia"
Plan wydatków w
wysokości 639.677 zł został zrealizowany w 98,8% na kwotę 631.720 zł.
Wynagrodzenie
lekarza uzdrowiskowego wraz z pochodnymi od płac to w 2003 roku kwota 3.741 zł,
na planowaną 4.357 zł.
99,4% wydatków
działu 851 tj. 627.975 zł dotyczy realizacji zadań wynikających z Miejskiego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjętego wraz z
preliminarzem przez Radę Miasta.
Sprawozdanie z
realizacji zadań w ujęciu merytorycznum i finansowym przedstawił na Sesji Rady
Miasta w dniu 27 lutego 2004 roku Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiazywania
Problemów Alkoholowych, w związku z czym w niniejszym opracowaniu nie będzie
ono powtarzane.
Wykonanie w 2003
r. dochodów za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w wysokości 636.585 zł, a
wydatków na przeciwdziałanie alkoholizmowi w kwocie 627.979 zł, powoduje, że o
róznicę tj. 8.606 zł zostaną zwiększone wydatki na ten cel w roku 2004 (
dochodów nie można przeznaczać na inne cele).
14. Dział 853 "Opieka społeczna"
Planowane
wydatki w wysokości 5.724.056 zł zostały zrealizowane w 99,6% na kwotę
5.702.502 zł. Stanowią one 8,5% wydatków budżetowych ogółem, co plasuje je na
trzecim miejscu.
Specyfika
wydatków w dziale 853 wymaga omówienia wykonania w poszczególnych rozdziałach.
a) rodział
85303 "Ośrodki wsparcia"
Wprowadzona
do budżetu w ciągu roku kwota 130.000 zł związana jest z uruchomieniem od 1
grudnia 2003 roku Środowiskowego Domu Samopomocy.
Wykonanie
wydatków w 100% dotyczy wydatków bieżących 80.000 zł i inwestycyjnych na zakupy
stanowiące pierwsze wyposażenie Domu 50.000 zł, w całości pokrytych dotacją
celową na zadania zlecone.
b) rozdział
85305 "Żłobki"
Wykonane
wydatki w wysokości 396.241 zł stanowią 99,8% planu rocznego. Wysoki, bo 80%
udział na kwotę 317.050 zł mają wydatki związane z zatrudnieniem,
wynagrodzenie, pochodne, odpisy na ZFŚS.
W ogólnej
kwocie wydatków rzeczowych - 79.191 zł - największą pozycją jest zakup energii
- 46.245 zł, zakup usług pozostałych - 15.838 zł i zakup materiałów i
wyposażenia - 11.976 zł.
W 2003
roku do trzech oddziałów uczęszczało średnio 38 dzieci.
Wydatki
roczne w przeliczeniu na 1 dziecko wyniosły 10.427 zł (miesięcznie 868,92 zł).
c) rozdział 85313 "Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za
osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej"
Na zadania
zlecone wydatkowano w 2003 roku kwotę 38.500 zł, zgodnie z otrzymaną dotacją
celową.
Składki były odprowadzone od:
- zasiłków stałych 2.441
zł
- zasiłków okresowych gwarantowanych 6.558
zł
- rent socjalnych 22.837 zł
- zasiłków stałych wyrównawczych 6.530 zł
- ubezpieczenia bezdomnych 134 zł
c) rozdział
85314 "Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne"
Zmniejszony o 147.618 zł plan
wydatków do wysokości 2.198.163 zł został zrealizowany w 100%.
69,8% wydatków, w kwocie 1.534.382
zł dotyczyło, wykonania zadań zleconych finansowanych z dotacji celowej, do
których należały:
- renty socjalne
659.681 zł
(przekazanie tego zadania od 1.10.2003 r. do
ZUS było powodem zmniejszenia planu)
- zasiłki stałe 168.012 zł
- zasiłki stałe wyrównawcze 90.913
zł
- zasiłki okresowe gwarantowane
81.979 zł
- zasiłki okresowe macierzyńskie i jednorazowe
zasiłki macierzyńskie
65.147 zł
- zasiłki okresowe 300.375 zł
- zasiłki okresowe specjalne 96.710 zł
- składki na ubezpieczenia społeczne 71.565 zł
- 30,2% wydatków w rozdziale 85314 na kwotę 663.781
związanych było z realizacją zadań własnych
poprzez:
- zasiłki celowe 264.388
zł
- zasiłki celowe specjalne 50.282 zł
- dożywianie w szkołach podstawowych, gimnazjach
szkołach srednich, placówkach opiekuńczych, w
stołówce,
w przedszkolach
i żłobku 349.111 zł
e) rozdział 85315 "Dodatki mieszkaniowe"
Plan wydatków został wykonany w 99,4% na kwotę 1.235.660 zł, z czego
22,5% pokryła dotacja celowa w wysokości 278.585 zł i 77,5% w kwocie 957.075 zł
- środki własne Miasta.
W roku 2003 nastąpiło dalsze ograniczenie dotacji
zmuszające samorząd do większego udziału środków własnych (w 2002 roku dotacja
w kwocie 496.626 zł pokryła 34,8% wypłat).
8911 dodatków mieszkaniowych ( w 2002r. - 10.0830 wypłacono użytkownikom mieszkań:
- tworzących mieszkaniowy zasób gminy 4 173 na kwotę 649.850
zł
- spółdzielczych
3 736 na kwotę 431.672
zł
- innych ( zakładowe i własnościowe)
1 002 na kwotę 154.138 zł
f) rozdział 85316 "Zasiłki rodzinne,
pielęgnacyjne i wychowawcze"
Wydatki na wypłatę zasiłków zamknęły się kwotą 23.913 zł
stanowiącą 92% planu i w całości zostały jako zadania zlecone pokryte dotacją
celową.
g) rozdział 85319 "Ośrodki
pomocy społecznej"
Wydatki związane z funkcjnowaniem Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w kwocie 1.325.895 zł (100% planu) zostały pokryte:
- dotacją celową - 477.000 zł udział 36%
- środkami własnymi - 848.895 zł
udział 64%.
W 2002r. relacje te
wyniosły odpowiednio 39,7% i 60,3%, co potwierdza fakt coraz większego
obciążenia samorzadów koniecznością finansowania zadań z pomocy społecznej.
W poniesionych wydatkach
największy, bo 92,2% udział, mają wynagrodzenia, pochodne i odpisy na ZFŚS
(1.222.167 zł).
W wydatkach rzeczowych w
kwocie 97.868 zł najwięcej kosztowały usługi - 54.957 zł.
Wydatki inwestycyjne w
wysokości 5.860 zł dotyczą zakupu sprzętu komputerowego.
h) rozdział 85328 "Usługi opiekuńcze i
specjalistyczne usłuch opiekuńcze"
Całość wydatków w kwocie 95.200 zł została pokryta dotacją celową na
zadania zlecone. Dominują w nich wydatki związane z zatrudnieniem opiekunek
świadczących usługi, którymi w 2003r. objęto 101 osób w tym 18 usługami
specjalistycznymi dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
i) rozdział 85395 "Pozostała
działalność"
Wprowadzony do budżetu w trakcie roku, plan wydatków w
kwocie 258.930 zł został zrealizowany w 100% i dotyczył:
- dotacji do Stowarzyszenia "Bank Żywności - 5.000 zł
finansowane ze środków własnych,
- dożywiania uczniów
232.000 zł z dotacji na zadania własne,
- wyprawek szkolnych
6.930 zł z dotacji na zadania zlecone,
- program "Sami Sobie" 15.000 zł finansowanego z dotacji
celowej w ramach porozumień
Biorąc pod uwagę całość
zadań w dziedzinie opieki społecznej (bez żłobka) realizowane przez Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS), na które wydatkowano 5.306.261 zł to źródła
ich finansowania w 2003 roku były następujące:
- środki własne Miasta 2.474.751 zł udział- 46,6%
- dotacja celowa na zadania zlecone 2.305.925 zł
- 43,5%
- dotacja celowa na realizację własnych
zadań
510.585 zł - 9,6%
- dotacja celowa na podstawie porozumień 15.000 zł - 0,3%
Szczegółowe sprawozdanie
z działalności MOPS, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, złoży Kierownik
jednostki na Sesji Rady Miasta w dniu 30 marca 2004 roku.
15. Dział 854 "Edukacyjna Opieka Wychowawcza"
Plan wydatków w wysokości 3.906.053 zł został wykonany na kwotę
3.884.420 zł tj. w 99,4%. Stanowi to 5,8% wydatków ogółem budżetu Miasta i
plasuje na czwartym miejscu pod względem wielkości.
Realizacja wydatków odbywała się w 4 rozdziałach
klasyfikacji budżetowej:
a) rozdział 85401 "Świetlice szkolne"
Na utrzymanie czterech świetlic przy szkołach podstawowych i
jednej stołówki przy Zespole Szkół Samorządowych wydatkowano w 2003 roku
386.760 zł - 100% planu. Z kwoty tej na wynagrodzenia, pochodne i odpisy na
ZFŚS przypada 337.739 zł, na wydatki rzeczowe - 49.021 zł
b) rozdział
85404 "Przedszkola"
Wydatki rozdziału 85404 w kwocie 3.475.661 zł
(100% planu) stanowią 89,5% wydatków na edukacyjną opiekę wychowawczą. Dotyczą
one:
- dotacji do przedszkola niepublicznego 165.645 zł
- utrzymania 5 przedszkoli samorządowych 3.310.016 zł
Tak, jak w innych
jednostkach budżetowych, największe wydatki związane są z zatrudnieniem.
Wynagrodzenie, pochodne i odpisy na ZFŚS stanowiły kwotę 2.857.579 zł. W
wydatkach rzeczowych w wysokości 446.939 zł dominowały: zakup energii 161.206
zł, materiałów i wyposażenia 129.127 zł, zakup usług pozostałych 73.439 zł.
W 2003 roku
przeprowadzono remont łazienek oraz wymianę okien i drzwi w Przedszkolu Nr 4 (25.361
zł) oraz remont podłogi i zmywarki naczyń w Przedszklolu Nr 6 (16.945 zł).
W Przedszkolu Nr 2
dokonano zakupu zmywarki do naczyń -
5.498 zł.
Średnio w 2003 roku do
przedszkoli uczęszczało 548 dzieci (w 2002r. - 526), najwięcej do Przedszkola
Nr 4, najmniej do Przedszkola Nr 1.
Wydatki w przeliczeniu
na 1 dziecko stanowiły kwotę 6.040 zł rocznie (w roku poprzednim 5.868 zł)
c) rozdział 85446 "Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli"
Planowane środki na dokształcanie w wysokości 20.515 zł
zostały wykorzystane w 12,4% na kwotę 2.548 zł i dotyczyły zwrotu kosztów
podróży i opłat za szkolenie nauczycieli z zakresu wychowania przedszkolnego.
d) rozdział 85495 "Pozostała działalność"
Odpisy na ZFŚS byłym nauczycielom przedszkolnym -
emerytom i rencistom stanowiły kwotę 19.451 zł, a źródłem ich finansowania była
dotacja celowa.
16. Dział 900 "Gospodarka komunalna i ochrona
środowiska"
Plan wydatków zwiększony w ciągu roku o 65.056 zł do wysokości
1.677.274 zł został wykonany w 95,6% na kwotę 1.604.145 zł. Stanowi ona 2,4%
wydatków ogółem zrealizowanych w 2003 roku.
W poszczególnych rozdziałach wykonanie przedstawia się
jak niżej:
a) rozdział 9001 "Gospodarka ściekowa i
ochrona wód
Zwiększony w trakcie roku o 56.354 zł plan wydatków w wysokości 285.222
zł, został zrealizowany na kwotę 284.581 zł tj w 99,8%. W całości wykonanie
dotyczyło wydatków inwestycyjnych na zadania:
- budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu w
ul. Łaziennej - 152.783 zł
(łączna wartość z lat 2002/03 189.238 zł)
- kanalizacja sanitarna z przepompownią i
wodociąg
ul. Turystyczna - Dąbek - 131.798 zł
W informacji za I półrocze 2003 roku została podana
szczegółowa informacja o realizacji pierwszego zadania, nie ma więc potrzeby
robienia tego ponownie.
W
wyniku realizacji drugiego w/w zadania osiągnięto efekty rzeczowe:
- 875 mb kanalizacji sanitarnej,
- 257 mb wodociągu,
- 1 przepompownię ścieków.
Zostało ono sfinansowane
z dotacji z GFOŚiGW - 105.000 zł i
środków własnych - 26.798 zł.
b) rozdział 9002 "Gospodarka
odpadami"
Plan wydatków w wysokości 30.000 zł (zmniejszony w ciągu
roku o 50.000 zł) został wykonany w 80% na kwotę 24.000 zł, a źródłem ich
finansowania był GFOŚiGW.
Wydatki dotyczą realizacji inwestycji "Zagospodarowanie i
rekultywacja istniejącego wysypiska odpadów oraz budowa Zakładu Utylizacji
Odpadów Komunalnych" - bezpośrednio przez Miasto - 12.000 zł na koncepcję
gospodarowaniaa odpadami i Związek Komunalny "BIEBRZA" - 12.000 zł na prace
związane ze studium wykonalności inwestycji, na podstawie porozumienia
zawartego 22 października 2003r.
c) rozdział 90003 "Oczyszczanie miasta"
Plan wydatków po zmniejszeniu o 20.909 zł, do 279.091 zł
został wykonany w 82 % na kwotę 228.887 zł, na którą największy wpływ miały
zadania w zakresie:
- bieżącego sprzątania terenów miejskich 134.625
zł
- zimowego utrzymania dróg miejskich 56.209 zł
- zamiatania mechanicznego ulic miejskich 31.825 zł
Wywóz nieczystości oraz
zakup koszy na odpady był finansowany bezpośrednio z GFOŚiGW (patrz część piąta
sprawozdania).
d) rozdział 90004 "Utrzymanie zieleni w
miastach i gminach"
Planowane wydatki w kwocie 70.259 zł zostały zrealizowane w 100%.
W ramach prac związanych z utrzymaniem zieleni miejskiej
w 2003 roku wykonano:
- cięcia pielęgnacyjne drzewostanu ulicznego na ulicach:
2.610 zł
Sucharskiego,
Arnikowej, Rynku Zygmunta Augusta
- prace związane z sadzeniem kwiatów jednorocznych,
- pieleniem kwietników,i ich podlewaniem 12.830 zł
- nowe trawniki przy ul. Rosiczkowej i Sucharskiego,
nawożenie wszystkich trawników i ich koszenie 48.636 zł
- ocenę stanu zdrowotności drzew i krzewów w parku
przy Rynku Zygmunta Augusta 1.350 zł
- zakup drzewek - klonu kulistego 2.575 zł
- pozostałe prace, w tym malowanie ławek 2.258 zł
e) rozdział 90013 "Schroniska dla zwierząt"
Z planowanych wydatków w wysokości 120.000 zł wykorzystano kwotę
109.061 zł (90,9%). Na bieżące wydatki związane z utrzymaniem schroniska
wydatkowano 100.028 zł, na prace remontowe w zakresie przyłącza kanalizacji
sanitarnej - 9.033 zł.
f) rozdział 90015 "Oświetlenie ulic, placów i
dróg"
Plan wydatków w kwocie 809.304 zł został wykonany w 99,5%.
Realizacja w wysokości 805.312 zł dotyczyła wydatków
bieżących - 569.125 zł i inwestycyjnych 236.187zł. Zostały one sfinansowanie
dotacją celową na zadania zlecone - 500.000 zł i środkami miasta - 305.312 zł.
W 2003 roku w ramach kontraktu "Unowocześnienie i
marketing Kanału Augustowskiego" (dział 630) oraz zadania "Budowa punktów
świetlnych", planowanego w omawianym rozdziale, wybudowano 414 sztuk nowych
punktów świetlnych na ulicach i terenach miejskich: Zdrojowej, Rajgrodzkiej,
Orlej, Wojciecha Korczakowskiego, Kwaśnej, Żurawiej, Mostowej, Partyzantów,
Portowej, na bulwarach nad rz.Nettą i na ciągu pieszym przy Liceum
Ogólnokształcącym na ul.Partyzantów.
Nastąpiło 10,9%-owe zwiększenie zainstalowanej mocy do
wysokości 328,09 kW.
Zadanie inwestycyjne "Budowa punktów świetlnych",
planowane w wysokości 237.000 zł, zostało wykonane na kwotę 236.187 zł. Dotacja
celowa otrzymana na sfinansowanie tego przedsięwzięcia to 220.000 zł. Różnica
została sfinansowana ze środków Miasta.
g) rozdział 90095 "Pozostała działalność"
Zwiększony w ciągu roku o 77.898 zł plan wydatków do
wysokości 83.398 zł został wykonany w 98,4% na kwotę 82.045 zł.
Poniesione wydatki
dotyczyły:
- zakupu nowych, naprawę posiadanych elementów dekoracji
świątecznych i ich montaż
35.906 zł
- opłacenia składki członkowskiej za 2003 rok do Związku
Komunalnego "BIEBRZA" 30.398 zł
- zakupu inwestycyjnego związanego z dekoracją Rynku
Zygmunta Augusta na święta Bożego Narodzenia 14.640 zł
- opłat za zdroje uliczne 1.101 zł
17. Dział 921 "Kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego"
Planowane wydatki w wysokości 1.165.000 zł zostały wykonane w 98,1% na
kwotę 1.143.387 zł. Stanowią one 1,7% wydatków ogółem.
Augustowskie Placówki Kultury (APK), które realizują
zadania w omawianej dziedzinie, otrzymały w 2003 roku dotację w kwocie
1.122.705 zł przekazaną przez Miasto na działalność:
- Miejskiego Domu Kultury (MDK) 640.000 zł
- Miejskiej Biblioteki (MBP) 382.705
zł
- Muzeum 100.000 zł
MDK osiagnął też
przychody własne w łącznej kwocie 53.618 zł, najwięcej ze sprzedaży usług
36.238 zł. Wydatki związane z działalnością MDK zamknęły się kwotą 712.002 zł.
MBP otrzymała dotację
mniejszą o 17.295 zł od planowanej w wyniku przełożenia prac remontowych na
lata następne (zbyt małe środki). Uzupełniła ją środkami własnymi w kwocie
11.041 zł.
Funkcjonowanie MBP
kosztowało 400.896 zł.
Muzeum osiagnęło dochody
własne w wysokości 13.740 zł, poniosło wydatki w wysokości 116.036 zł.
Augustowskie Placówki
Kultury były organizatorem i finansowały szereg imprez, które odbyły się w 2003
roku - głównie w okresie letnim. Do kontynuowanych od kilku lat i najbardziej
popularnych należały:
- Trzeci Weekend z Radiem 3
- Lato z Radiem
- Pływanie na Byle Czym
- Balladowe Nocki nad Neckiem.
Na te cztery imprezy APK
wyasygnowały kwotę 156.224 zł
Sprawozdanie z
działalności Augustowskich Placówek Kultury złoży Dyrektor APK na Sesji Rady
Miasta w dniu 30 marca 2004 roku.
Wydatki na kulturę, w
ramach pozostałych zadań, realizowane bezpośrednio przez Urząd Miasta zamknęły
się kwotą 20.682 zł przy planowanej 25.000 zł i dotyczyły:
- dotacji na zadania w dziedzinie kultury i dziedzictwa
narodowego realizowane na podstawie umów przez:
- Suwalskie Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół
Osób Chorych Psychicznie "NADZIEJA" 800 zł
- Koło Krechowiaków Oddział w Augustowie 1.000 zł
- Światowy Związek Żołnieży AK Koło w Augustowie 700 zł
- nagród pieniężnych i rzeczowych dla osób
wyróżniających się
w różnych dziedzinach kultury 2.832 zł
- współfinansowania imprez kulturalnych i promocyjnych
m.in.
Dnia Pułku Ułanów Krechowieckich, Augustowskiej
Wystawy
Psów Rasowych, XI Augustowskiego Lata Teatralnego 15.350 zł
18.
Dział 926 "Kultura fizyczna i sport"
Poniesione w 2003 roku wydatki w kwocie 1.072.440 zł stanowią 98,7%
planu rocznego i 1,6% wydatków ogółem.
82,15% wydatków działu 926 dotyczy współfinansowania
działalności zakładu budżetowego Centrum Sportu i Rekreacji (CSiR) oraz
finansowania jednostki budżetowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
(MOSiR).
Miasto przekazało do CSiR dotację do kosztów utrzymania w
kwocie 430.000 zł i na wydatki inwestycyjne 27.000 zł - tj w wielkości
planowanej. Szerzej o finansach CSiR w części piątej sprawozdania.
Na planowane wydatki związane z działalnością MOSiR-u w
kwocie 435.435 zł, zrealizowane stanowią kwotę 423.721 zł. 58,7% wydatków - 248.764 zł przypada na wydatki związane z
zatrudnieniem, 33,8% na kwotę 143.244 zł na wydatki rzeczowe i 7,5% - 31.713 zł
na zakupy inwestycyjne .
W wydatkach rzeczowych największą pozycję stanowią zakupy
materiałów i wyposażenia - 57.101 zł, z czego na części zamienne do wyciągu
nart wodnych wydatkowano 34.420 zł.
Zakupy inwestycyjne dotyczą silnika do łodzi motorowej
niezbędnej przy wyciągu nart wodnych ( częściowe pokrycie wydatku w kwocie
17.500 zł pochodzi z darowizny).
Biorąc pod uwagę rodzaj działalności prowadzonej prze
MOSiR wydatki w 2003 roku kształtowały się jak niżej:
- utrzymanie obiektów sportowych 111.705 zł
udział 26,4%
- organizacja imprez sportowych 77.731 zł
18,3%
- wyciąg nart wodnych 142.803
zł 33,7%
- administracja
91.482 zł
21,6%
RAZEM: 423.721 zł 100%
Szczegółowe sprawozdanie z działalności Centrum Sportu i
Rekreacji oraz Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji złożą Dyrektorzy na Sesji
Rady Miasta w dniu 30 marca 2004 roku.
Na zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu,
realizowane bezpośrednio z budżetu miasta, wydatkowano 191.719 zł, czyli 98,4%
planu rocznego, przeznaczając je na:
- wykonanie zadań poprzez stowarzyszenia i związki
sportowe
na podstawie zawartych umów o dotację, którą otrzymały
173.630 zł
-
Augustowski klub Sportowy "SPARTA"
160.000 zł
- Augustowskie Towarzystwo
Brydżowe 2.600 zł
- Augustowskie Towarzystwo
Kajakowe 5.000 zł
-Augustowskie
Wodne Ochotnicze
Pogotowie Ratunkowe 4.000
zł
-
Podlaski Wojewódzki Szkolny Związek
Sportowy 2.030 zł
- nagrody finansowe i rzeczowe za osiągnięcia w sporcie 17.286 zł
- usługi - druk zaproszeń na "Bal Sportu" 803 zł.
IV
PRZYCHODY I ROZCHODY
Przychody z Ι wersji
budżetu zakładano w kwocie 10.587.714 zł, w wyniku korekty obniżono je do
9.778.983 zł i osiągnięto w wysokości 9.778.982 zł.
Składają się na nie:
Ø pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie "Unowocześnienie i Marketing Kanału Augustowskiego" 5.939.989 zł
Ø
kredyt z Banku Ochrony Środowiska S.A. na inwestycję
"Budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu w ul. Łaziennej" 60.313 zł
Ø środki z emisji obligacji 2.800.000 zł
Ø wolne środki z roku 2002 978.680 zł
Dobra sytuacja finansowa Miasta pozwoliła na przesuniecie emisji części obligacji komunalnych na kwotę 2.200.000 zł z roku 2003 na 2004.
Rozchody w budżecie uchwalonym 30 grudnia 2002 r. stanowiły kwotę 2.436.244 zł i dotyczyły spłat kredytów i pożyczek długoterminowych. Skorygowane w trakcie roku do 2.430.876 zł w tej samej wysokości zostały zrealizowane. Spłat dokonywano w terminach określonych umowami i dotyczyły one:
Ø kredytów z Banku Ochrony Środowiska S.A.
- na modernizację systemy ciepłowniczego 835.000 zł
- na kolektory sanitarne w dzielnicy Borki 534.720 zł
- na kanalizację sanitarną i wodociąg w ul. Łaziennej 18.480 zł
Ø kredytu z Banku Gospodarstwa Krajowego na kolektory
sanitarne w dzielnicy Borki 174.576 zł
- kredytu z BPH PBK S.A. na budowę pływalni 600.000 zł
- pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej przeznaczonych na kolektory sanitarne
w dzielnicy Borki, Lipowiec i Wypusty 268.100 zł
Planowane w grudniu 2002r. zadłużenie Miasta na 31.12.2003 r. wynosiło 16.427.364 zł, faktyczne stanowi kwotę 14.232.731 zł (mniejszą o 2.194.633 zł od założeń i większą o 6.369.426 zł od stanu na koniec 2002 roku). Na zadłużenie składają się zobowiązania z tytułu: obligacji 2.800.000 zł, pożyczek 6.443.200 zł i kredytów 4.989.531 zł.
Konieczność zapewnienia w budżecie Miasta własnych środków na zadania inwestycyjne współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej wymusza sięganie po kredyty i pożyczki, ponieważ jak wykazano przy omawianiu dochodów, możliwości własnych środków są ograniczone.
Augustów taką zdolność kredytową posiada. Ustawowo wyznaczone limity, które mają służyć zapewnieniu bezpieczeństwa finansowego samorządów, tj. stosunek zobowiązań na koniec roku do zrealizowanych dochodów nie przekraczający 60% oraz łączna kwota spłat kredytów i pożyczek, która nie może przekroczyć 15% relacji do dochodów, w budżecie Miasta wynoszą odpowiednio 23,15% i 3,96%.
V. zakład budżetowy, środki specjalne, fundusz celowy
1. zakład budżetowy
Samorządowym zakładem budżetowym jest Centrum Sportu
i Rekreacji (CSiR) w Augustowie.
W roku 2003 CSiR osiągnęło przychody w wysokości
1.477.264 zł tj. 91,7% planowanych. Największą pozycję stanowiły wpływy z usług
- 991.927 zł oraz dotacja z budżetu miasta - 430.000 zł
Z usług oferowanych przez pływalnię skorzystało w
2003 roku 141.846 osób (w roku 2002 - 144.638).
Koszty działalności były planowane na rok 2003 w
wysokości 1.574.800 zł, a zrealizowane w 91,7% - na kwotę 1.444.015 zł.
Struktura osiągniętych przychodów jak i kosztów jest
podobna do roku poprzedniego. W kosztach największy, bo 50,7% udział, mają
koszty związane w wynagrodzeniem i pochodnymi od wynagrodzeń zwiazanych z
zatrudnieniem, następnie koszty energii - 31,4% i zakup usług - 10,1%.
W 2003 roku Miasto przekazało również dotację na
modernizację centrali wentylacyjnej oraz izolację kanałów wentylacyjnych -
27.000 zł, co powinno zaowocować w 2004 roku oszczędnościami w kosztach zużycia
energii cieplnej.
Szczegółowe sprawozdanie z działalności Centrum
Sportu i Rekreacji w roku 2003 złoży Radzie Miasta, na sesji 30 marca 2004 r.
Dyrektor Zakładu.
2. ŚRODKI SPECJALNE
Środki specjalne w 2003 roku
funkcjonowały w Urzędzie Miasta, Zespole Szkół Samorządowych, w Żłobku i pięciu
przedszkolach.
Planowane przychody w wysokości 533.022
zł zostały zrealizowane w 97,1% na kwotę 517.739 zł. Niedobór związany jest z
mniejszą liczbą dzieci korzystających ze stołówki i żywienia w przedszkolach.
Poniesione wydatki stanowiły kwotę
509.454 zł tj. 92,3% wielkości planowanej. Stan środków pieniężnych na koniec
roku był wyższy od planowanego i wyniósł 56.579 zł.
3. FUNDUSZ CELOWY
W roku 2003 funkcjonował jeden fundusz celowy - Gminny Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (GFOŚiGW).
Plan przychodów i wydatków GFOŚiGW był
uchwalony razem z budżetem 30 grudnia 2002r., a następnie trzykrotnie
zmieniany: uaktualniono stan środków na początek roku oraz zwiększono przychody
i wydatki.
Planowane przychody w kwocie 161.830 zł
zrealizowano w wysokości 163.520 zł z czego 151.479 zł stanowiły wpływy za
składowanie odpadów, z opłat i kar za pozostałe rodzaje gospodarczego
korzystania ze środowiska oraz szczególnego korzystania z wód i urządzeń
wodnych, 2.117 zł opłaty za usuwanie drzew i krzewów, 9.924 zł pozostałe
dochody.
Po uwzględnieniu nie wykorzystanych
przychodów z 2002r. w kwocie 302.544 zł, Miasto dysponowało środkami w
wysokości 466.064 zł, które wydatkowało w kwocie 383.360 zł.
Kierunki wydatków w 2003 roku
były następujące:
- gospodarka ściekowa i ochrona wód 145.569 zł
w tym:
- dotacja na kanalizację
sanitarną z przepompownią
i wodociąg w ul. Turystycznej- Dąbek 105.000 zł
- dotacja na zadanie
"Unowocześnienie i marketing
Kanału
Augustowskiego I etap i Dzielnica Ślepsk Etap III" 40.569 zł
- ochrona powietrza
atmosferycznego i klimatu 19.914
zł
w tym:
- dofinansowanie
modernizacji systemu grzewczego
w Szkole Muzycznej
10.000 zł
- zakup drzew, krzewów i
kwiatów do nasadzeń
w mieście
9.914 zł
- gospodarka odpadami
150.932 zł
w tym:
- dotacja na zagospodarowanie i rekultywację
istniejącego
wysypiska odpadów oraz budowę Zakładu Utylizacji
Odpadów Komunalnych 24.000 zł
- wywóz nieczystości stałych ze śmietników ulicznych
i kontenerów
114.873 zł
- zakup 23 koszy na odpady 12.059 zł
- pozostałe
dziedziny
66.945 zł
w tym:
- dofinansowanie zakupu specjalistycznego pojazdu
pożarniczego w ramach poprawy bezpieczeństwa
ekologicznego środowiska 50.000 zł
- edukacja
ekologiczna
16.441 zł
- pozostałe
koszty
504 zł
Zadania w zakresie edukacji ekologicznej w 2003 roku, określone w przyjętych przez Burmistrza Miasta najciekawszych wnioskach, realizowały:
- Zespół Szkół Samorządowych 400 zł
- Szkoła Podstawowa Nr 4 700 zł
- Szkoła Podstawowa Nr 6 2.000 zł
- Przedszkole Nr 2 1.842 zł
- Przedszkole Nr 4 1.000 zł
- Centrum Edukacji Nauczycieli
1.500 zł
- Stowarzyszenie Na Rzecz Pomocy Społecznej 6.000
zł
- Polski Związek Działkowców- Zarząd Pracowniczego
Ogrodu Działkowego im.
Gen. Prądzyńskiego 1.000 zł
- Wojewódzki Podlaski Ośrodek Doradztwa
Rolniczego
w Szepietowie, Zespół w Augustowie 1.500 zł
- Urzad Miasta 499 zł
RAZEM: 16.441 zł
Stan środków GFOŚiGW na 31 grudnia 2003 roku stanowił kwotę 82.704 zł - do wykorzystania w roku 2004.
Metryka strony