Protokół Nr III/06 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 14 grudnia 2006 r.

P R O T O K Ó Ł Nr III/06

z obrad III sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60 w dniu 14 grudnia 2006 r.

W obradach sesji wzięło udział 21 radnych - lista obecności w załączeniu.

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- goście,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 9.05

i zakończono o godzinie 12.10

Porządek obrad :

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

b) określenia wysokości rocznych stawek w podatku od środków transportowych,

c) zmiany uchwały Nr XXX/290/05 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie ustalenia cen za przewozy osób środkami miejskiej komunikacji na terenie miasta Augustowa,

d) ustalenia stawki dotacji przedmiotowej na 2007 rok dla zakładu budżetowego Centrum Sportu i Rekreacji w Augustowie.

6. Opinia Rady n.t. składu osobowego Komitetu Organizacyjnego Obchodów 450 lecia nadania praw miejskich miastu Augustów.

7. Odpowiedzi na interpelacje.

8. Przyjęcie protokołu Nr I/06 z 27 listopada 2006 r.

9. Zapytania i wolne wnioski.

10.Zamknięcie obrad.

Ad.pkt 1

Obrady III sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej. Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 21 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.

Powitał radnych, pracowników Urzędu Miejskiego, gości, Naczelnika Urzędu Skarbowego Pana Janusza Bonarskiego, przedstawicieli lokalnej prasy.

Ad.pkt 2

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi, bądź propozycje do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji?

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował wprowadzenie w punkcie 5 dodatkowego podpunktu „e” dotyczącego „podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2006 r.”

Więcej propozycji, ani uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad sesji wraz z zaproponowaną zmianą, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Przed przystąpieniem do złożenia sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej, Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta przekazał na ręce Pana Andrzeja Kurczyńskiego – Przewodniczącemu Rady Miejskiej projekt budżetu miasta na 2007 rok. Następnie przedstawił informację na temat obwodnicy Augustowa, odniósł się do procedury rozpatrywania skargi, która została złożona do Komisarza ds. Ochrony Środowiska Komisji Europejskiej. Burmistrz Miasta powiedział, że skarga, która wpływa do Urzędu – a takim jest również Komisja Europejska, wymaga stosownych wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi. W związku z tym wystąpiono do Rządu Polskiego o wyjaśnienie, czy w trakcie procedury uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego związanej z wytyczeniem trasy obwodnicy Augustowa nie zostały naruszone przepisy z zakresu ochrony środowiska. Natomiast głównym problemem Polski nie jest obwodnica Augustowa, tylko zobowiązanie w sprawie Obszaru Natura 2000 na obszarze całego kraju. Rząd Polski podpisując traktat akcesyjny zobowiązał się, że Obszary Natura 2000 rozszerzy i zinwentaryzuje, co wymaga poniesienia ogromnych nakładów finansowych. W Województwie Podlaskim sprawa dotyczy tylko terenów związanych z przebiegiem obwodnicy. Pozostałe obszary - a jest ich 36% powierzchni całego województwa, nie zostały jeszcze zinwentaryzowane, z powodu wysokich nakładów finansowych. Burmistrz Miasta zachęcił Państwa Radnych do zapoznania się z informacją na temat kosztów, które zostały przedstawione w Internecie na stronie Ministerstwa Środowiska. Roczne utrzymanie Obszarów Natura 2000 wynosi 500 mln zł. W budżecie państwa na 2007 r. została zarezerwowana kwota 10 mln zł. Dzisiaj zamieszanie wokół obwodnicy Augustowa jest „polem do popisu” wielu organizacjom ekologicznym. Inwentaryzację wykonają firmy wyłonione w drodze przetargów ogłoszonych przez Ministerstwo Środowiska, do których na pewno przystąpi wiele organizacji ekologicznych wykazujących swoje starania w kwestii ochrony środowiska naturalnego. Miasto Augustów w sprawie obwodnicy zrobiło już wszystko, co było możliwe, uchwaliło plan zagospodarowania przestrzennego i nie jest już stroną w/w postępowania. Obecnie jest to droga krajowa, wytyczona na wniosek Ministra Transportu, po uzgodnieniu z Ministrem Środowiska. Burmistrz Miasta przypomniał, że każde wyłączenie z produkcji gruntów leśnych wymaga zgody Ministra Środowiska i gdyby podczas podejmowania w 1998 r. sprawy planu zagospodarowania przestrzennego nie uzyskano zgody na zmianę przeznaczenia gruntów na terenie obrębu Rospudy, to nigdy nie doszłoby do uchwalenia trasy obwodnicy. Później na wniosek inwestora, reprezentanta strony rządowej – Generalnej Dyrekcji Dróg została wydana decyzja o warunkach zabudowy, którą utrzymano w mocy. Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił wszystkie wniesione skargi. W tej sprawie nie naruszono także żadnej z dyrektyw Unii Europejskiej. Burmistrz Miasta wyjaśnił, że po wprowadzeniu dyrektywy do systemu prawa polskiego, w formie ustawy uchwalonej przez Sejm RP, staje się ona podstawą do wydawania stosownych decyzji. Tylko orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości może nałożyć pewne sankcje na Rząd Polski, a nie orzeczenie Komisji Europejskiej. Jeżeli obwodnica Augustowa byłaby finansowana ze środków Unii Europejskiej, to wtedy orzeczenie może zobowiązać Rząd Polski do zwrotu kwoty dofinansowania. Obwodnica jest inwestycją finansowaną ze środków Krajowego Funduszu Drogowego i w tym przypadku orzeczenie może tylko zobowiązać Rząd Polski do wyłączenia terenu obwodnicy z Obszaru Natura 2000. Burmistrz Miasta wyjaśnił, że na takich Obszarach nie ma zakazu prowadzenia inwestycji, natomiast wymagana jest szczególna procedura. Obecnie budowę obwodnicy może wstrzymać jedynie Rząd Polski. Burmistrz Miasta omówił i wskazał na mapie zaakceptowany wariant przebiegu trasy. Poinformował, że inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg zwróciła się do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę. Następnie zapoznał z przebiegiem alternatywnym obwodnicy Augustowa tzw. wariantem „przez Chodorki” wskazanym przez organizacje pozarządowe (Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot). Burmistrz Miasta zaproponował, aby pomimo zakończenia przez Miasto Augustów spraw związanych z przebiegiem obwodnicy, Rada Miejska na następnej sesji jeszcze raz podjęła stanowisko w tej sprawie.

Następnie Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej, za okres od 5 grudnia do 12 grudnia 2006 r.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za przedstawienie sprawozdania i wyraził obawę, czy tak ważna dla Augustowa, czysto gospodarcza sprawa obwodnicy nie była przypadkiem elementem rozgrywek politycznych.

Ad.pkt 4

Interpelacje radnych

Nie zgłoszono.

Ad.pkt 5a

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Przypomniał, że w/w projekt uchwały był omawiany na posiedzeniach wszystkich Komisji Rady Miejskiej, na których wyjaśniano wątpliwości dotyczące stawek podatku. Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o wprowadzenie do dyskusji.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta omówił raz jeszcze projekt w/w uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Radna Ewa Perkowska – zgłosiła wniosek, aby stawka podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wynosiła 18 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej w przypadku zajmowania powierzchni do 200 m2 włącznie.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, iż biorąc pod uwagę wzrost podatku o współczynnik kosztów konsumpcyjnych - 0,9% można mówić o zachowaniu pewnej filozofii miasta w kwestii proponowanych stawek. Przewodniczący Rady przypomniał, iż w poprzednich latach stawka podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej była w jednej wysokości, ale biorąc pod uwagę głosy niezadowolenia, które zawsze są przy wysokich podatkach, dokonano jej podziału. Chodziło o udzielenie pomocy przedsiębiorcom zajmującym mniejszą powierzchnię użytkową. Przewodniczący Rady stwierdził, że trudno jest podjąć decyzję, która zadowoli wszystkich, dokonany podział jest najlepszym wyjściem naprzeciw osobom proponującym obniżenie stawek, bo przecież Rada Miejska mogłaby uchwalić je w maksymalnej wysokości.

Pan Radny Bogusław Samel – przypomniał swoją wypowiedź ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów RM z Komisja Uzdrowiskową RM, na której zwracał uwagę na wysokość stawek podatku od nieruchomości. W porównaniu do innych gmin miasto Augustów uchwala je od wielu lat na maksymalnym poziomie. Pan Radny B.Samel poinformował, że reprezentując wspólnie z Panem Radnym Jerzym Dobrowolskim Komitet Wyborczy Nasze Miasto wyraża w tej kwestii odczucia Stowarzyszenia Przedsiębiorców Ziemi Augustowskiej oraz Stowarzyszenia Prywatnych Kupców i Sprzedawców. Stwierdził, że ze strony władz miasta brak jest ukłonu w kierunku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Podał przykład gminy Sokółka, w której został ustalony program działania mający na celu ułatwienie życia przedsiębiorcom. Następnie Pan Radny Bogusław Samel poparł wniosek Pani Radnej Ewy Perkowskiej.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że poszczególne stawki podatków na 2007 r. są wyważone. Podał przykład proponowanych stawek podatków od środków transportowych, które nie są wysokie. Mieszkańcy Augustowa nawet nie zauważą wzrostu stawek podatków o 2 grosze, natomiast od razu zwracają uwagę na wygląd szkoły, czy stan ulic w mieście. Władze Augustowa zawsze składają ukłon w stronę podmiotów gospodarczych, które również powinny zauważyć realizację inwestycji w mieście i zaakceptować proponowane rozwiązanie. Burmistrz Miasta stwierdził, że Burmistrz Sokółki przegrał wybory, pomimo przygotowanego w poprzedniej kadencji programu ułatwiającego życie mieszkańcom.

Pan Radny Ryszard Piskorz – wyraził zaniepokojenie wysokością proponowanych stawek podatku od nieruchomości. Czy nie można byłoby zarobić w inny sposób kwoty 100.000 zł, o którą ma zwiększyć się budżet miasta na 2007 rok? Zaproponował zainstalowanie parkomatów w mieście. Zwrócił uwagę, że małe i duże sklepy czerpią korzyści z utargów, natomiast w Augustowie sezon turystyczny jest krótki.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że uchwalenie stref parkowania i związanych z tym opłat leży w gestii Rady Miejskiej. Istnieje możliwość rozważenia zgłoszonej propozycji, ale Państwo Radni powinni przyjąć na siebie odpowiedzialność za podjęcie tej decyzji. Na pewno dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie opłat za parkowanie, ponieważ sprawa długotrwałych postojów w centrum miasta byłaby zlikwidowana, ale należy zdawać sobie sprawę, że opłaty musieliby wnosić przez cały rok kierowcy wszystkich pojazdów z Augustowa, jak również osoby z zewnątrz. Burmistrz Miasta przypomniał, że właścicielem większości ulic w centrum miasta jest Powiat Augustowski i w przypadku podjęcia przez Państwa Radnych pozytywnej decyzji w tej kwestii sprawa od strony administracyjnej zostanie przygotowana i przedstawiona na sesji RM.

Pan Radny Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w § 1. pkt 2) litery c) i d) powinny być wykreślone. Obie kwoty ujęte z tych punktach należy poprzedzić myślnikami, ponieważ dotyczą litery b).

Pan Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów RM z Komisją Uzdrowiskową RM z 13 grudnia 2006 r., które proponowane stawki podatku od nieruchomości zaopiniowały pozytywnie 7 głosami za, przy 3 głosach przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM z Komisja Rewizyjną RM z 11 grudnia 2006 r., które proponowane stawki podatku od nieruchomości zaopiniowały pozytywnie 8 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Dariusz Górny – Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją do spraw Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM z 12 grudnia 2006 r., które proponowane stawki podatku od nieruchomości zaopiniowały pozytywnie 7 głosami za, przy 3 głosach przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek Pani Radnej Ewy Perkowskiej, aby ujęta w § 1. pkt 2) lit b) stawka podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wynosiła 18 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej w przypadku zajmowania powierzchni do 200 m2 włącznie.

W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za przyjęciem wniosku głosowało 8 radnych, przeciw 13 radnych.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wniosek upadł.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr III/13/06 została podjęta 13 głosami za, przy 8 głosach przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaapelował do Państwa Radnych o konsekwentne utrzymywanie wypracowanego zdania na temat, który jest szczegółowo analizowany i wyjaśniany na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej. Dzisiejsze głosowanie wykazuje, że radni inaczej głosują na posiedzeniach Komisji, a inaczej na sesji Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady powtórzył, że pogląd w danej sprawie powinien być wyrobiony na posiedzeniu Komisji i należy to jednoznaczne stanowisko utrzymywać. Opinia Komisji powinna być na tyle rzetelna, aby nie trzeba było jeszcze raz analizować tematu na sesji Rady Miejskiej. Wypracowane w czasie posiedzeń wnioski są bardzo istotne. Natomiast zmianę w głosowaniu na sesji mogą spowodować nieprzewidziane sytuacje, np. zmiana przepisów prawnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że do czasu rozpatrywania przez Radę uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości nie nastąpiły żadne zmiany w tej kwestii.

Ad.pkt 5b

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek w podatku od środków transportowych. Udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta omówił projekt w/w uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów RM z Komisją Uzdrowiskową RM z 13 grudnia 2006 r., które proponowane stawki podatku od środków transportowych zaopiniowały pozytywnie 11 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM z Komisja Rewizyjną RM z 11 grudnia 2006 r., które proponowane stawki podatku od środków transportowych zaopiniowały pozytywnie 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Dariusz Górny – Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją do spraw Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych z 12 grudnia 2006 r., które proponowane stawki podatku od środków transportowych zaopiniowały pozytywnie 10 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt w/w uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr III/14/06 w sprawie określenia wysokości rocznych stawek w podatku od środków transportowych została podjęta jednogłośnie 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5c

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5c porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/290/05 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie ustalenia cen za przewozy osób środkami miejskiej komunikacji na terenie miasta Augustowa. Wyjaśnił, że projekt uchwały nie dotyczy zmian cen za przewozy środkami miejskiej komunikacji, natomiast jest to pewne uzupełnienie wynikające z postulatów mieszkańców. Chodzi o to, aby osoby pobierające świadczenia przedemerytalne – na podstawie decyzji ZUS o przyznaniu tych świadczeń wraz z dokumentem tożsamości były uprawnione do 50% ulgi w przejazdach środkami miejskiej komunikacji samochodowej. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów RM z Komisją Uzdrowiskową RM z 13 grudnia 2006 r., które projekt w/w uchwały zaopiniowały pozytywnie 11 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM z Komisja Rewizyjną RM z 11 grudnia 2006 r., które projekt w/w uchwały zaopiniowały pozytywnie 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Dariusz Górny – Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją do spraw Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych z 12 grudnia 2006 r., które projekt w/w uchwały zaopiniowały pozytywnie 10 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt w/w uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr III/15/06 w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/290/05 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie ustalenia cen za przewozy osób środkami miejskiej komunikacji na terenie miasta Augustowa została podjęta jednogłośnie 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5 d

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5d porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej na 2007 rok dla zakładu budżetowego Centrum Sportu i Rekreacji w Augustowie. Projekt uchwały dotyczy ustalenia stawki na 2007 rok w wysokości 4,36 zł, jako średniej dopłaty do jednej osoby korzystającej z pływalni. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów RM z Komisją Uzdrowiskową RM z 13 grudnia 2006 r., które projekt w/w uchwały zaopiniowały pozytywnie 12 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM z Komisja Rewizyjną RM z 11 grudnia 2006 r., które projekt w/w uchwały zaopiniowały pozytywnie 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Dariusz Górny – Przewodniczący Komisji do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją do spraw Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM z 12 grudnia 2006 r., które projekt w/w uchwały zaopiniowały pozytywnie 10 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt w/w uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr III/16/06 w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej na 2007 rok dla zakładu budżetowego Centrum Sportu i Rekreacji w Augustowie została podjęta jednogłośnie 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5e

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5e porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2006 rok. Projekt uchwały dotyczy zwiększenia planu dochodów i wydatków miasta o kwotę 10.179 zł związaną z żywieniem dzieci w przedszkolach: Przedszkolu Nr 1 – 1.000 zł, Przedszkolu Nr 6 – 6.000 zł oraz otrzymania przez Gimnazjum Nr 1 od Organizacji „Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży” dofinansowania na wymianę młodzieży gimnazjalnej – 3.179 zł. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr III/17/06 w sprawie zmian budżetu miasta na 2006 rok została podjęta jednogłośnie 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o złożenie informacji na temat podatków i opłat miejscowych, co do których nie zostały wnoszone zmiany stawek na 2007 rok.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta omówił podatki i opłaty miejscowe, co do których proponowane jest nie podejmowanie uchwał. Poinformował, że wszystkie Komisje Rady Miejskiej na swoich posiedzeniach jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały wniosek w tej sprawie. /Wyjaśnienia w sprawach podatków oraz pozostałych opłat miejscowych - stanowią załącznik do niniejszego protokołu/

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Rada Miejska jednogłośnie, 21 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się postanowiła nie podejmować uchwał dotyczących podatków i opłat miejscowych na 2007 rok w sprawach:

- podatku rolnego,

- podatku leśnego.

Podstawami naliczenia w/w podatków będą: średnia cena skupu żyta oraz średnia cena skupu drewna, ogłoszone w Komunikatach z dn.17 i 20 października 2006 r. przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;

- określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności tego podatku,

- dziennych stawek opłaty targowej, terminów płatności oraz sposobu jej poboru,

- zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty uzdrowiskowej,

- ustalenia cen za przewozy osób środkami miejskiej komunikacji na terenie miasta Augustowa,

- wprowadzenia, ustalenia i poboru oraz terminów płatności i wysokości stawek opłaty administracyjnej za czynności urzędowe wykonywane przez Burmistrza Miasta Augustowa.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił przerwę w obradach do godz. 10.45.

Ad.pkt 6

Po przerwie, Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6 porządku obrad, tj. do wydania opinii na temat składu osobowego Komitetu Organizacyjnego Obchodów 450 lecia nadania praw miejskich miastu Augustów. Państwo Radni w materiałach na sesję otrzymali uchwałę Nr XXVI/259/05 z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie powołania Komitetu Organizacyjnego Obchodów 450 lecia – nadania praw miejskich miastu Augustów. Przewodniczący Rady powiedział, że w § 1. tej uchwały jest podany skład osobowy Komitetu Organizacyjnego i stwierdził, że jest to lista otwarta, którą można jeszcze skorygować. Istotną sprawą jest to, aby przypadające w 2007 r. obchody rocznicy 450 lecia nadania praw miejskich miastu Augustów mogły być godnie uczczone. Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi - Burmistrzowi Miasta.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, iż sprawa została dzisiaj przedstawiona Państwu Radnym na sesji z uwagi na konieczność zaakceptowania składu osobowego Komitetu, który ustali harmonogram odchodów 450 lecia nadania praw miejskich miastu Augustów. Chodzi o to, że każdy harmonogram wiąże się z kosztami i im wcześniej ustali się zakres imprez towarzyszących obchodom, tym lepiej będą one zorganizowane. Każda inicjatywa jest zawsze podyktowana większymi lub mniejszymi kosztami organizacyjnymi. Burmistrz Miasta zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wziąć udział w pracach Komitetu, którego skład osobowy nie został jeszcze zamknięty. Komitet Organizacyjny powinien spotkać się jak najszybciej na posiedzeniu w styczniu 2007 r. lub jeszcze w grudniu br. i zatwierdzić wstępny harmonogram obchodów 450 lecia nadania praw miejskich miastu Augustów.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował przygotowanie na następną sesję Rady Miejskiej projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/259/05 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie powołania Komitetu Organizacyjnego Obchodów 450 –lecia nadania praw miejskich miastu Augustów. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos? Zaproponował zgłaszanie propozycji.

Pan Radny Bogusław Samel – zgłosił swoją kandydaturę do składu Komitetu Organizacyjnego.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby Państwo Radni w ciągu kilku najbliższych dni zgłaszali swoje propozycje, aby na następnej sesji mogła być podjęta stosowna uchwała w tej sprawie.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta zaproponował, aby do Komitetu zgłaszały się również inne chętne osoby związane z kulturą, historią, promocją, turystyką, które mogłyby wnieść coś w formie inicjatyw i wesprzeć organizację obchodów.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Ad.pkt 8

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 8 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołu Nr I/06 z dn. 27 listopada 2006 r. Zapytał, czy są uwagi do protokołu?

Uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie protokół Nr I/06 z dn. 27 listopada 2006 r., który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 20 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 9

Zapytania i wolne wnioski.

1) Państwo Radni otrzymali projekt budżetu miasta na 2007 rok.

2) Pan Radny Ryszard Piskorz – zgłosił wniosek, aby projekt budżetu miasta na 2007 rok był przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej w styczniu 2007 r. Przyczyną jest okres przedświąteczny, natomiast w obecnej Radzie jest wielu radnych, którzy po raz pierwszy sprawują tę funkcję i chcieliby dokładniej zapoznać się z tym ważnym dokumentem.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że decyzja w tej kwestii należy do Państwa Radnych, jednak do tej pory tradycją Rady Miejskiej było uchwalanie budżetu do końca każdego roku. Przewodniczący Rady stwierdził, ze Pan Burmistrz mógłby pracować na podstawie prowizorium budżetowego, natomiast lepiej jest, aby nie dochodziło do takich sytuacji. Budżet miasta jest „szkieletem” nakreślającym główne kierunki pracy, natomiast szczegóły są cały czas uaktualniane, korygowane i uchwalane na sesji Rady Miejskiej. Stwierdził, że bycie radnym przez kilka kadencji wcale nie świadczy o tym, że radny jest już tak mądry i nie musi uczyć się, a przecież cały czas pojawiają się jakieś nowe sprawy, problemy. Przewodniczący Rady powiedział, że projekt budżetu miasta na 2007 rok będzie szczegółowo analizowany na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej i jest szansa na jego uchwalenie w grudnia 2006 r. Zaproponował następujące rozwiązanie: w przyszłym tygodniu Państwo Radni spotkają się na posiedzeniach Komisji w dwóch grupach, a mianowicie - w pierwszym terminie, np. 19.12.2006 r. /wtorek/, odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z Komisją Rewizyjną i Komisją Uzdrowiskową /13 radnych/, natomiast w drugim terminie, np. 20.12.2007 r./środa/ odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji ds. Rodziny, Edukacji i Spraw Społecznych z Komisją Budżetu i Finansów oraz Komisją ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia /13 radnych/, z udziałem Przewodniczących wszystkich Komisji Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady stwierdził, że analiza projektu budżetu w domu nic nie da, ponieważ nikt nie udzieli odpowiedzi na wszystkie zapytania i wątpliwości. Natomiast nie będzie z tym żadnego problemu w czasie posiedzeń Komisji Rady Miejskiej, w których wezmą udział: Burmistrz Miasta, Skarbnik Miasta, Kierownicy i pracownicy Wydziału Finansowego UM.

Pan Radny Bogusław Samel – powiedział, że z uwagi na okres przedświąteczny pośpiech przy uchwalaniu budżetu miasta nie jest wskazany, ponieważ chciałby dokładnie zapoznać się z np. planowanymi inwestycjami w mieście. Zaproponował, aby Rada Miejska zajęła się tą sprawą w styczniu 2007 r.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że zgodnie z obowiązującymi przepisami uchwalenie budżetu miasta powinno nastąpić do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, ale nie później niż do 31 marca następnego roku. Jednak w takim przypadku, podczas kontroli Urzędu Miejskiego przez Regionalną Izbę Obrachunkową lub Najwyższą Izbę Kontroli, trzeba będzie wyjaśniać przyczyny opóźnienia. O sprawności Rady Miejskiej świadczy uchwalenie budżetu do 31 grudnia. Burmistrz Miasta poparł propozycję Pana Przewodniczącego Rady dotyczącą posiedzeń Komisji. Zaproponował, aby w przypadku zgłaszanych przez Państwa Radnych wątpliwości, których nie da się wyjaśnić, dalsza dyskusja nad projektem budżetu była przedmiotem dyskusji w styczniu 2007 r. Projekt budżetu zawiera zadania, które posiadają umowy na finansowanie z Unii Europejskiej. Po uruchomieniu Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego pierwsze konkursy na wybór projektu z programu pojawią się w marcu-kwietniu 2007 r. i dopiero wtedy będą mogły być ujęte nowe zadania. W przypadku uruchomienia projektów należy zabezpieczyć na ten cel środki finansowe, natomiast dzisiaj rozdysponowanie pieniędzy, nawet w przypadku posiadania większej ilości środków finansowych, nie wchodzi w grę. W momencie pojawienia się np. projektu drogowego, czy projektu sportowego trzeba będzie złożyć wniosek w tej sprawie i aby to uczynić musi być zagwarantowany udział środków własnych. Budżet miasta zawiera 80% tzw. wydatków sztywnych; jest to np. bieżące utrzymanie szkół i przedszkoli. Burmistrz Miasta zwrócił się z prośbą o zwołanie posiedzeń Komisji na poniedziałek i wtorek /18 i 19 grudnia 2006 r./.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek, aby budżet miasta na 2007 rok był przedmiotem posiedzeń Komisji Rady Miejskiej w przyszłym tygodniu, a sesja Rady Miejskiej uchwalająca budżet miasta na 2007 rok odbyła się w terminie do 31 grudnia 2006 r. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za wnioskiem głosowało 12 radnych, przeciw 8, przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się o ustalenie godzin pracy Komisji.

Pani Radna Anna Urban – zgłosiła wniosek, aby Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rewizyjna pracowały osobno, bez łączenia z innymi Komisjami.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że zadaniem Komisji Budżetu i Finansów jest zaopiniowanie budżetu miasta na 2007 rok, po zapoznaniu się z wypracowanymi opiniami przez pozostałe Komisje Rady Miejskiej.

Pan Radny Bogusław Samel – uznał, że projekt budżetu miasta na 2007 rok powinny zaopiniować oddzielnie wszystkie Komisje Rady Miejskiej.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w w/w przypadku nie ma zapisów prawnych, które zabraniałyby wspólnych posiedzeń Komisji. Zgodnie ze Statutem Miasta Augustowa „§ 24.1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia”.

Pan Radny Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM zaproponował, aby posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów z Przewodniczącymi poszczególnych Komisji Rady Miejskiej odbyło się w czwartek /21.12.2006 r./ o godz. 8.15.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby w czwartek odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów z Komisją Rewizyjną oraz Przewodniczącymi poszczególnych Komisji Rady Miejskiej. Podsumował dyskusję, iż we wtorek /19.12.2006 r./ o godz. 14.00 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z Komisją Uzdrowiskową, natomiast w środę /20.12.2006 r./ o godz. 14.00 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych z Komisją ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia. We czwartek /21.12.2006 r./ o godz. 8.00 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów z Komisją Rewizyjną, z udziałem Przewodniczących wszystkich Komisji RM. Przewodniczący Rady ustalił termin sesji Rady Miejskiej na piątek, 29.12.2006 r.

3) Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował radnym za dyscyplinę związaną z terminowym składaniem oświadczeń w sprawie prowadzenia działalności gospodarczej oraz informacji o zatrudnieniu członków rodzin w jednostkach organizacyjnych gminy.

4) Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

- z listem artysty plastyka Pani Anny Wątróbskiej – Wdowiarskiej zam. w Warszawie przy ul. Ostrobramskiej 80/233, która zaproponowała wydanie pamiątkowego medalu z okazji obchodów 450 lecia nadania praw miejskich miastu Augustów. Przewodniczący Rady zapoznał radnych z propozycją medalu; / List i propozycja medalu – w załączeniu do niniejszego protokołu /.

- z życzeniami i gratulacjami Wojewody Podlaskiego Pana Jana Dobrzyńskiego skierowanymi do wszystkich radnych Rady Miejskiej w Augustowie uzyskania mandatu radnego; / Pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu /;

- z życzeniami Naczelnika Urzędu Skarbowego Pana Janusza Bonarskiego z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz nadchodzącego Nowego Roku 2007;

5) Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał Państwu Radnym o wspólnym spotkaniu opłatkowym z Radnymi Rady Powiatu w Augustowie, które odbędzie się w piątek, 22.12.2006 r. o godz. 14.30 w Gimnazjum Nr 2 przy ul. Nowomiejskiej. Następnie powiedział, że tradycją Rady Miejskiej od kilku lat jest wspólne spotkanie radnych i pracowników Urzędu Miejskiego. Przewodniczący Rady zapytał, czy należy je kontynuować?

Pani Radna Anna Urban – powiedziała, że takie spotkanie jest sensowne i wskazane.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że propozycja Pani Radnej Anny Urban została przyjęta. Wspólne spotkanie radnych i pracowników Urzędu Miejskiego będzie zorganizowane.

6) Pan Radny Bogusław Samel – zgłosił wniosek, iż chciałby brać udział w posiedzeniach Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia i otrzymywać w związku z tym stosowne materiały. Następnie przedstawił niebezpieczeństwa, które powstaną po wybudowaniu i otwarciu sklepu „Kaufland” na terenie położonym między ulicami: Wojska Polskiego, Mazurską, Kwaśną i Rajgrodzką. Po otwarciu w Augustowie tego sklepu nastąpi zachwianie na rynku pracy, pracownicy zatrudnieni w handlu bezpowrotnie stracą pracę, wiele sklepów zostanie zamkniętych. Poprzedni plan zagospodarowania przestrzennego, uchwalony w 1993 r., przewidywał likwidację stacji CPN i zamknięcie pierzei miasta, jednak stało się inaczej - stacja Orlen została zmodernizowana. W Augustowie pojawi się temat bezrobocia, problem jego przyszłości. Pan Radny B.Samel poinformował, iż sporządził analizę, która przedstawia ilość środków finansowych, które traci miasto. Wiadomo, że duże sklepy o pow. 2000 m2 należą do „pompy ssącej” - zachodnich inwestorów, do których wpływają pieniądze, zamiast do budżetu miasta.

7) Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że zgodnie z Regulaminem Rady Miejskiej czas wystąpienia radnego w jednej sprawie nie może przekroczyć 5 minut. Oczywiście, wypowiedzi mogą być krótsze i dłuższe, ale jeżeli dotyczą Komisji merytorycznej, wówczas dyskusja powinna być przeprowadzona na posiedzeniu Komisji, rozstrzygnięta i zakończona opiniami i wnioskami. Przewodniczący Rady powiedział, że zgodnie ze Statutem Miasta Augustowa termin, miejsce i porządek sesji Rady i posiedzeń Komisji jest podawany do wiadomości mieszkańców Miasta poprzez zamieszczanie na tablicy ogłoszeń Urzędu. Jawność działania organów Miasta obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesji Rady i posiedzenia Komisji. Radni i wszyscy mieszkańcy Augustowa mogą uczestniczyć w posiedzeniu każdej Komisji i przysłuchiwać się jej obradom, z tym, że taka osoba nie może głosować. Przewodniczący Rady powiedział, iż słyszał o problemie związanym z otrzymywaniem przez Państwa Radnych materiałów na sesję. Zaapelował o podawanie aktualnych adresów, aby dokumenty mogły być szybko i bez problemu odebrane. Nie może być takich sytuacji, że ktoś z Państwa Radnych nie otrzyma materiałów na sesję. Następnie Przewodniczący Rady poruszył sprawę udzielania informacji przez merytorycznych pracowników Urzędu Miejskiego. Powiedział, że do tej pory nie spotkał się z żadnym protestem, czy odmową udzielenia wyjaśnień. Mieszkaniec miasta, a tym bardziej radny, ma prawo do uzyskania stosownej informacji. Natomiast w tym względzie powinny obowiązywać jakieś zasady, gdyż pracownicy mają swoje obowiązki. Po prostu należy umówić się na jakąś konkretną godzinę, a wtedy żądana odpowiedź będzie wyczerpująca. Przewodniczący Rady wyraził nadzieję, że w obecnej kadencji podejście Państwa Radnych do sprawy otrzymywania informacji nie ulegnie zmianie.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta poprosił, aby Państwo Radni zwracali się o udzielanie potrzebnych informacji do Kierownika Wydziału, który w razie potrzeby skieruje radnego do merytorycznego pracownika. W Urzędzie niektóre informacje są tajne i nie mogą być udostępnione do publicznej wiadomości. Następna sprawa dotyczy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Rada Miejska podjęła dużo uchwał intencyjnych dotyczących przystąpienia do procedur opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które będą sukcesywnie przedkładane do uchwalenia. Burmistrz Miasta zaapelował do Państwa Radnych, aby przy dyskusji związanej z planami najpierw zapoznali się szczegółowo z ustawą o planowaniu przestrzennym. Chodzi o to, aby mieć dokładne rozeznanie w tej kwestii. Nie można przeciągać w nieskończoność procedury uchwalania planu. Obowiązkiem ustawowym Burmistrza jest przedłożenie planu do zatwierdzenia Radzie Miejskiej, która może go przyjąć lub zgłosić wnioski do planu. W takim przypadku plan z powrotem wraca do uzgodnień i wtedy przedłuża się procedura jego uchwalenia. Mieszkańcy miasta przede wszystkim dopominają się szczegółowych planów zagospodarowania przestrzennego, bo od nich zależy rozwój Augustowa. Cała procedura związana z uchwaleniem planów jest prowadzona zgodnie z ustawą o planowaniu przestrzennym. Nigdzie nie ma procedury dotyczącej konkretnej sytuacji handlowej, natomiast są zapisy dotyczące usług. Zapisy w planie muszą być elastyczne. Na terenie położonym między ulicami: Wojska Polskiego, Mazurską, Kwaśną i Rajgrodzką może rzeczywiście powstać centrum handlowe, ale też może powstać całkiem inna usługa, bo inwestor może zmienić zdanie i stwierdzić jej małą opłacalność. Im mniej ingerencji i ograniczeń, tym lepiej jest dla gospodarki. Obowiązkiem Rady Miejskiej jest podejmowanie uchwał w sprawach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W postępowaniu planistycznym nie należy narzucać właścicielowi gruntów swoich rozwiązań. W tej kwestii nie ma dowolności. Czasami jest takie przekonanie, że Burmistrz i Rada Miejska wszystko mogą, ale tak nie jest. Właścicielom gruntów i ich wnioskom należy się szacunek. Zadaniem miasta jest stwarzanie warunków do jego rozwoju. Problemy pojawią się w momencie ograniczeń.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że podczas uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego w poprzednich kadencjach Rady Miejskiej wiele osób było niezadowolonych. Procesy sądowe ciągną się latami i Rada Miejska nie przegrała żadnej sprawy. Wynika z tego, że z punktu prawnego wszystko było dobrze zrobione. Istnieje prawo odwołania się do sądów, ale przez to wydłużają się procedury uchwalania planów. Z powodu braku uchwalenia planu, inwestorom zostają zablokowane możliwości rozwoju. Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby Państwo Radni jeszcze raz dokonali analizy wszystkich ustaw związanych z kompetencjami Komisji i Rady Miejskiej.

Pani Radna Ewa Perkowska – zgłosiła wniosek o przeprowadzenie w/w szkolenia na posiedzeniu Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia.

Pan Andrzej Kurczyński – stwierdził, że szkolenie powinno być pierwszym zadaniem do wykonania przez w/w Komisję.

Pani Tamara Prokopiuk – mieszkanka Augustowa zwróciła się z prośbą o stworzenie mieszkańcom Augustowa nowych miejsc pracy. Podziękowała za dotychczasowe działania miasta w tym zakresie, a także za wybudowanie inwestycji cieszących się dużym zainteresowaniem, szczególnie za plac zabaw dla dzieci przy ul. Rybackiej. Poprosiła o ustawienie także 2 huśtawek i 2 zjeżdżalni przy blokach przy ul. Młyńskiej.

Ad.pkt 10

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknął obrady III sesji Rady Miejskiej w Augustowie.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący Rady Miejskiej

w Augustowie

/Andrzej Kurczyński/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miasta Augustów

Wprowadzający: Rada Miasta Augustów

Data modyfikacji: 2007-02-22

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2007-02-22