Protokół Nr XXXVIII/06 z obrad sesji Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 29 września 2006 r.

P R O T O K Ó Ł NrXXXVIII/06

z obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60 w dniu 29 września 2006 r.

W obradach sesji wzięło udział 19 radnych - lista obecności w załączeniu.

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- goście,

- dziennikarze,

- mieszkańcy miasta.

Obrady rozpoczęto o godzinie 9.05

i zakończono o godzinie 11.50

Porządek obrad :

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu miasta na 2006 rok,

b) zwolnień w podatku od nieruchomości,

c) utworzenia odrębnego obwodu głosowania, ustalenia jego numeru oraz siedziby obwodowej komisji wyborczej dla przeprowadzenia wyborów samorządowych,

d) przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

e) przystąpienia do zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części terenów miasta Augustowa położonych w ciągu projektowanej drogi krajowej Nr S19,

f) odmowy usunięcia naruszenia prawa,

g) odmowy usunięcia naruszenia prawa.

6. Wyrażenie opinii na temat wsparcia budowy Pomnika Sybiraków poświęconego pamięci deportowanych z Ziemi Augustowskiej.

7. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej RM z rozpatrzenia skargi złożonej przez Pana Eugeniusza Ławrynowicza na działalność Burmistrza Miasta.

8. Odpowiedzi na interpelacje.

9. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

10.Zapytania i wolne wnioski.

11.Zamknięcie obrad.

Ad.pkt 1

Obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej. Powitał radnych, pracowników Urzędu Miejskiego, gości, Pana Janusza Bonarskiego - Naczelnika Urzędu Skarbowego, Pana Czesława Ostaszewskiego - Prezesa Pracowniczego Ośrodka Maszynowego, Państwa Romualdę i Eugeniusza Ławrynowiczów, Pana Jerzego Buzona - redaktora naczelnego gazety „Przegląd Augustowski”.

Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 19 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.

Ad.pkt 2

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi, bądź propozycje do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji? Następnie zaproponował wprowadzenie w punkcie 5”b” zmiany polegającej na wykreśleniu podjęcie uchwały w sprawie „zwolnień w podatku od nieruchomości” i wpisanie podjęcie uchwały w sprawie „udzielania pomocy regionalnej w formie zwolnień z podatku od nieruchomości na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją”.

Więcej propozycji, ani uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad sesji wraz z zaproponowaną zmianą, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, iż na emeryturę odeszła Pani Janina Sobolewska – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM, której serdecznie podziękował za skrupulatną pracę w Urzędzie Miejskim. Przypomniał, iż od momentu zatrudnienia Pani Janiny Sobolewskiej w Urzędzie Miejskim jej zaangażowanie w sprawy Miasta od samego początku przynosiło finansowe korzyści.

Ad.pkt 3

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o złożenie sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej, za okres od 6 września do 22 września 2006 r. Następnie poinformował, iż pomimo odejścia na emeryturę Pani Janina Sobolewska zgodziła się pracować w Urzędzie Miejskim do końca 2006 r. na umowę-zlecenie.

Ad.pkt 4

Interpelacje radnych

Interpelacji nie zgłoszono.

Ad.pkt 5

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiejpowiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu „5a” porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2006 rok. Udzielił głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt w/w uchwały.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta udzielił szczegółowych wyjaśnień na temat otrzymanej dotacji celowej na realizację zadań własnych związanych z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowiska oraz przyczyn zwiększenia wydatków na remont kotłowni w budynku Przedszkola Nr 1 o kwotę 45.000 zł.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w sprawie uchwały zabrać głos?

Pan Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawił opinię Komisji, która na posiedzeniu w dn. 28 września 2006 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała proponowany projekt zmian budżetu miasta na 2006 r.

Pani Radna Ewa Perkowska – stwierdziła, że budowa placu zabaw dla dzieci wraz z koncepcją zagospodarowania terenu przy ul. Rybackiej w Augustowie kosztowała 165.220 zł. Z czego wynika ta wysoka kwota? Ponadto zwróciła uwagę na problem związany z brakiem toalet na w/w terenie.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że inwestycja kosztowała mniej i kwota wykonania zadania będzie na następnej sesji Rady Miejskiej korygowana.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że w projekcie budżetu na dany rok ujęte są szacunkowe koszty inwestycji, natomiast rozliczenie zadań zawiera sprawozdanie z wykonania budżetu miasta. Raz zdarzają się oszczędności, a czasami do inwestycji trzeba dołożyć pieniądze, o czym decydują Państwo Radni na sesji. Na koniec 2006 r. w niektórych pozycjach mogą wystąpić oszczędności, co okaże się dopiero po zafakturowaniu i rozliczeniu inwestycji. Po przetargu na budowę placu zabaw dla dzieci, wykonanie inwestycji odbyło się w sezonie letnim. Został również ogłoszony przetarg na prowadzenie działalności gospodarczej na w/w terenie. Warunkiem przetargu jest zabezpieczenie i sprzątanie placu zabaw, na którym zostaną usytuowane toalety. Wcześniejsze ogłaszanie przetargu przed wykonaniem tej inwestycji nie miałoby sensu, ponieważ nie byłoby chętnych na prowadzenie działalności z powodu braku możliwości sprzedaży napojów alkoholowych. Obecnie zgłosiła się tylko jedna osoba. Chodziło o to, aby prowadzący działalność mogli najpierw obejrzeć plac zabaw, a następnie przeanalizować stawiane warunkami dotyczące kosztów.

Pani Radna Ewa Perkowska - zapytała, jakich zadań dotyczy „dokumentacja dotycząca przyszłych inwestycji”.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że w/w zapis jest używany od lat i dotyczy dokumentacji przyszłościowych. Inwestycje, aby mogły być dofinansowywane z różnych źródeł, muszą spełniać podstawowy warunek – posiadać dokumentacje. Bez nich nie ma możliwości ubiegania się o pieniądze z budżetu Państwa, ani z Unii Europejskiej.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt w/w uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/336/06 w sprawie zmian budżetu miasta na 2006 r. została podjęta 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę Nr RIO.V.0131-3-46/06 z dn.15 września 2006 r. składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach w sprawie wyrażenia opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu Miasta w Augustowie na 2006 r. Skład orzekający zaopiniował pozytywnie możliwość sfinansowania deficytu budżetu wynikającego z uchwały Rady Miejskiej w Augustowie Nr XXXVII/333/06 z dnia 28 sierpnia 2006 r. podjętej w sprawie zmian budżetu miasta na 2006 r.

Ad.pkt 5b

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu „5 b” porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie udzielania pomocy regionalnej w formie zwolnień z podatku od nieruchomości na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją. Udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta omówił projekt w/w uchwały. Wyjaśnił, że zmiany wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2006 r. w sprawie udzielania przez gminy pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nowa inwestycją (Dz.U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1017). Rozporządzenie zawiera szczegółowe zasady udzielania zwolnień, których stosowanie uzależnione jest od podjęcia przez Radę Miejską w/w uchwały. Podstawowym warunkiem jest zgłoszenie zamiaru inwestycji do końca 2006 r. Burmistrz Miasta zwrócił się do mediów obecnych na sesji o zacytowanie uchwały na łamach gazet.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos? Następnie zapytał, czy projekt w/w uchwały nie będzie kolidował z uchwałą Nr XXX/287/06 z 30 listopada 2005 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta odpowiedział, że między uchwałami nie ma sprzeczności.

Pan Bogdan Dyjuk – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawił opinię Komisji, która na posiedzeniu w dn.28 września 2006 r. projekt w/w uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt w/w uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/337/06 w sprawie udzielania pomocy regionalnej w formie zwolnień z podatku od nieruchomości na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5c

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu „5c” porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania, ustalenia jego numeru oraz siedziby obwodowej komisji wyborczej dla przeprowadzenia wyborów samorządowych. Projekt uchwały dotyczy utworzenia odrębnego obwodu głosowania Nr 15 w Augustowie przy ul. Szpitalnej 12. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/338/06 została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5d

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu „5d” porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Stwierdził, że punkty „5d” i „5e” porządku obrad dotyczą planów zagospodarowania przestrzennego. Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały w sprawie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - obejmującego „Borki-Centrum”.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że pierwsza uchwała jest uchwałą intencyjną i dotyczy przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa – zwanego - „Borki-Centrum” obejmującego tereny położone między ulicami: Rajgrodzką, Al. Jana Pawła II, Konarskiego, Nad Nettą, Nadrzeczną, rzeką Nettą i Mostową, tereny położone między ulicami: Mostową, Sienkiewicza, Kilińskiego, Rybacką i rzeką Nettą.

Następnie Burmistrz Miasta omówił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części terenów miasta Augustowa położonych w ciągu projektowej drogi krajowej Nr S19.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Robert Jagłowski – Przewodniczący Komisji Uzdrowiskowej RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji Uzdrowiskowej RM z Komisją do spraw Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z dnia 28 września 2006 r., które jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały zamiar przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części terenów miasta Augustowa położonych w ciągu projektowanej drogi krajowej Nr S 19.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/339/06 została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5e

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części terenów miasta Augustowa położonych w ciągu projektowanej drogi krajowej Nr S19. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/340/06 została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5f

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej w Augustowie powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu „5f” i „5g” porządku obrad, tj. do podjęcia uchwał w sprawach odmowy usunięcia naruszenia prawa. Obie uchwały dotyczą tymczasowego Statutu Uzdrowiska Augustów. Stowarzyszenie Przedsiębiorców Ziemi Augustowskiej zwróciło się do Rady Miejskiej w Augustowie z wezwaniem do usunięcia niezgodności uchwały Nr XXXIII/311/06 Rady Miejskiej z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie uchwalenia tymczasowego Statutu Uzdrowiska Augustów w części dotyczącej określenia stref ochronnych wbrew przepisom ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uzasadnienie wezwania zawiera argumenty przepisane z pisma Departamentu Organizacji i Ochrony Zdrowia Ministerstwa Zdrowia, które było skierowane do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Augustowie. Zacytował treść w/w pisma Stowarzyszenia, iż: „Ministerstwo Zdrowia Departament Organizacji i Ochrony Zdrowia w piśmie z dnia 13.04.2006 r. zajęło stanowisko, że przedmiotowy statut został opracowany niezgodnie z obowiązującą ustawą uzdrowiskową i zdaniem Ministerstwa działania takie mogą prowadzić do pogorszenia lub zniszczenia warunków niezbędnych do rozwoju leczenia uzdrowiskowego”. Przewodniczący Rady powiedział, iż chciałby jeszcze raz poprosić osoby przeciwne tymczasowemu Statutowi Uzdrowiska Augustów o udzielenie odpowiedzi, w którym miejscu uchwała Rady Miejskiej jest niezgodna z ustawą uzdrowiskową? Zapisy dotyczące stref uzdrowiskowych „A”, „B”, „C” są ujęte w ustawie, co powinny one zawierać, jakie posiadać tereny zielone. Natomiast o przeznaczeniu poszczególnych stref decydują radni, którzy istotne uwagi i sugestie Ministerstwa Zdrowia wezmą pod uwagę przy opracowywaniu docelowego Statutu Uzdrowiska Augustów. Przewodniczący Rady zacytował treść artykułu 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, iż wójt czy burmistrz jest obowiązany do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Zgodnie z art. 91 ust. 1 „uchwała organu gminy sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały”. Uchwała Rady Miejskiej została przesłana zgodnie z w/w wymogiem, żadnych uwag nie było, nie została uchylona - a więc nie było przesłanek prawnych do stwierdzenia jej nieważności. Zarzuty, że uchwała jest niezgodna z ustawą, są zarzutami chybionymi. Przedstawione dokumenty opracowało Stowarzyszenie Przedsiębiorców Ziemi Augustowskiej - i chwała za to, że ktoś interesuje się tym tematem, bo rzeczywiście wszystkim powinno zależeć, aby Statut Uzdrowiska był dopracowany, a jednocześnie żeby Augustów zachował prawa uzdrowiskowe. Przewodniczący Rady dziękując Stowarzyszeniu stwierdził, że czym innym jest zajmowanie się i sygnalizowanie pewnych może niedociągnięć w tymczasowym Statucie, a czym innym jest wymuszanie pewnych działań na Radzie Miejskiej. W związku z tym, że projekty uchwał w sprawie odmowy usunięcia naruszenia prawa dotyczą tego samego tematu, Przewodniczący Rady powiedział, iż chciałby ustosunkować się również do drugiego pisma skierowanego do Rady Miejskiej przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Augustowskiej, które wzywa Radę Miejską w Augustowie do ponownego rozpatrzenia uchwały Nr XXXIII/311/06 z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie tymczasowego Statutu Uzdrowiska Augustów i usunięcia wszystkich niezgodności wynikających z ustawy z 28 lipca 2005 r. o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym. Towarzystwo Miłośników Ziemi Augustowskiej uznało, że realnym terminem do wniesienia poprawki jest dzień 31 października 2006 r. W załączeniu została przesłana mapa proponowanych stref uzdrowiskowych oraz projekt Statutu. Przewodniczący Rady podziękował Towarzystwu Miłośników Ziemi Augustowskiej za przedstawienie problemu i przedłożenie projektu tymczasowego Statutu Uzdrowiska Augustów. Następnie omówił wyniki rozmów z przedstawicielami Towarzystwa, którzy poinformowali, że projekt Statutu został opracowany w uzgodnieniu z odpowiednimi pracownikami w Ministerstwie Zdrowia. Przewodniczący Rady stwierdził, iż w przedstawionym dokumencie nie ma zapisów, które w drastyczny sposób zmieniałyby podjętą uchwałę Rady Miejskiej. Projekt różni się od przyjętego Statutu zapisem w paragrafie trzecim, w którym „Teren „Uzdrowiska Augustów” ogólnej powierzchni … ha dzieli się na strefy: - A (A1+A2+A3="A4)" tj. miejsce sprawowania lecznictwa i pokładów borowiny i strefę B otulinę strefy A obejmującą 96% powierzchni administracyjnej miasta Augustowa.” Przewodniczący Rady przypomniał swoją wcześniejszą wypowiedź, iż w związku z tym teren miasta Augustowa będzie stanowiła strefa „A” i strefa „B”, ale co na to powiedzą wszyscy pracownicy zakładów pracy, np. BAT, POM?. W strefie „B” nie będzie możliwa żadna modernizacja zakładów przemysłowych. Następnie zwrócił uwagę na zapis, iż „w strefie „B” zabrania się lokalizacji nowych oraz rozbudowy istniejących zakładów przemysłowych, które wydzielają szkodliwe opary, dymy, ścieki, szkodliwe składniki chemiczne groźne dla środowiska”. Poinformował, iż na zapytanie skierowane do przedstawicieli Towarzystwa, skąd wziął się taki zapis odpowiedziano, że zostanie wprowadzony do ustawy. Przewodniczący Rady zapytał, czy w takim razie nie warto jest poczekać do zmiany ustawy uzdrowiskowej, z czym liczy się Ministerstwo Zdrowia, a wtedy Rada Miejska będzie miała prawną podstawę do wprowadzenia zapisów zgodnych z ustawą? Obecnie radni, z powodu braku znajomości w Ministerstwie Zdrowia nie mogą potwierdzić informacji przedstawionej przez przedstawicieli Towarzystwa. Przewodniczący Rady powiedział, iż obecnie przedstawił dwa najistotniejsze zapisy, które w drastyczny sposób różnią oba Statuty. Zwrócił uwagę na sformułowania ogólne przedstawione w projekcie Statutu, które zabraniają organizacji imprez o dużym współczynniku hałasu. Co oznacza ten zapis? Należało podać odpowiednie, dopuszczalne normy. W projekcie Statutu jest również niezrozumiały zapis mówiący o tym, że „z wymogów estetycznych zaleca się i zobowiązuje mieszkańców miasta, przedsiębiorców i służby porządkowe do utrzymania zwierząt domowych bez nadzoru”. Przewodniczący Rady stwierdził, że pomimo niejasności zapisów wiele punktów z projektu Statutu będzie można wziąć pod uwagę przy opracowywaniu docelowego Statutu Uzdrowiska Augustów. Obecnie najważniejszą sprawą dla Miasta jest opracowanie operatu uzdrowiskowego, o czym mówi zapis w ustawie uzdrowiskowej, iż „ gmina właściwa ze względu na położenie uzdrowiska jest obowiązana z terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy do sporządzenia i przedłożenia Ministrowi właściwemu do spraw Zdrowia operatu uzdrowiskowego i uchwalenia Statutu Uzdrowiska, o którym mowa w ustawie. Gmina jest zobowiązana do uchwalenia tymczasowego Statutu Uzdrowiska i przedłożenia Ministrowi właściwemu do spraw Zdrowia w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy”. Przewodniczący Rady stwierdził, że zgodnie z w/w zapisem Rada Miejska dotrzymała terminu, uchwaliła tymczasowy Statut Uzdrowiska Augustów do końca marca 2006 r., natomiast wszystkie zgłoszone zastrzeżenia zostaną rozpatrzone przy opracowywaniu docelowego Statutu Uzdrowiska Augustów. Natomiast straszenie, że poprawki powinny być wniesione do 31 października 2006 r., ponieważ Augustów straci prawa miasta uzdrowiskowego, nie mają potwierdzenia w żadnych przepisach prawnych.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, iż rzeczywiście przedstawiciele Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej ogłaszają na antenie radia, że w przypadku braku uchwalenia zmiany Statutu Uzdrowiska Augustów miasto straci prawa uzdrowiskowe. Burmistrz Miasta stwierdził, że nie ma takiej możliwości. Przypomniał, o czym mówił Pan Przewodniczący Rady Miejskiej, że zgodnie z projektem Statutu w strefie „B” zakazane jest lokalizowanie nowych oraz rozbudowa istniejących zakładów przemysłowych, punktów skupu złomu, punktów skupu produktów rolnych, wyrębu drzew leśnych i parkowych, z wyjątkiem cięć sanitarnych. Strefa „B” obejmuje powierzchnię ok.2000 ha lasów, w których nie ma możliwości wprowadzenia zakazu prowadzenia gospodarki leśnej przez Nadleśnictwo. Następny zapis w projekcie Statutu mówi o tym, że w strefie „B” zabrania się lokalizowania parkingów o wielkości powyżej 50 miejsc, ale czy Augustów nie potrzebuje parkingów? Obecnie przy targowisku miejskim rozważana jest możliwość budowy nawet parkingu podziemnego. Burmistrz Miasta powiedział, że nie dziwi się działaniom Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej, ponieważ jest to organizacja reprezentująca ekologów, natomiast dziwi się przedsiębiorcom, którzy działają przeciwko sobie. Zgodnie z art. 62 - przepisy przejściowe i końcowe ustawy uzdrowiskowej – „dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej ustawy, o ile nie są sprzeczne, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy”. Czyli w momencie uchylenia Statutu wszystkie strefy w mieście zostaną zlikwidowane i dlaczego doprowadzając do uchylenia uchwały Rady Miejskiej ktoś chce sobie załatwić jakieś prywatne interesy?

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Radny Robert Jagłowski – Przewodniczący Komisji Uzdrowiskowej RM przedstawił opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji Uzdrowiskowej RM z Komisją ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z dn. 28 września 2006 r., które projekty uchwał w sprawach odmowy usunięcia naruszenia prawa zaopiniowały pozytywnie 7 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pan Czesław Ostaszewski – Prezes Pracowniczego Ośrodka Maszynowego w Augustowie podziękował Panu Burmistrzowi Miasta i radnym Rady Miejskiej za działania umożliwiające rozwój firmy, za wyznaczenie stref ochronnych w tymczasowym Statucie Uzdrowiska Augustów, które nie zamknęły możliwości rozwoju augustowskim przedsiębiorcom.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że pozostawienie całego miasta w strefie „B” spowodowałoby brak możliwości rozwoju firm. Według dziś obowiązującej ustawy kompletnie nic nie można byłoby zrobić nie tylko na terenie POM, ale również innych zakładów pracy istniejących w Augustowie. Czy z tego miasta ma stworzyć się skansen - a może o to właśnie chodzi niektórym osobom?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta poinformował o rozmowach prowadzonych na temat przygotowań do opracowania operatu uzdrowiskowego. Pod koniec października br. przyjedzie do Augustowa przedstawiciel Izby Uzdrowiska Polskie, która prawdopodobnie będzie jedną z firm mogących wykonywać operaty szacunkowe. Następnie Burmistrz Miasta poinformował, że podczas dyskusji nad docelowym Statutem Uzdrowiska Augustów zostaną wzięte pod uwagę interesy wszystkich firm istniejących na terenie miasta. Stwierdził, że Statut mógłby być uchwalony już w 2007 r., po uzyskaniu operatu, który musi być uzgodniony z Ministerstwem Zdrowia. Burmistrz Miasta poinformował o wizycie przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia, który nigdy nie był w Augustowie, a wypowiadał się na temat miasta i po dokonaniu wizji lokalnej w terenie zmienił swoje zdanie na korzyść Augustowa w wielu sprawach.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miasta poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie odmowy usunięcia naruszenia prawa. Projekt uchwały dotyczy uznania za nieuzasadnione wezwanie Stowarzyszenia Przedsiębiorców Ziemi Augustowskiej do usunięcia naruszenia uchwały Nr XXXIII/311/06 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie tymczasowego Statutu Uzdrowiska Augustów w części dotyczącej ustalenia stref ochronnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/341/06 została podjęta 16 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i 2 głosach wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.pkt 5g

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie odmowy usunięcia naruszenia prawa. Projekt uchwały dotyczy uznania za nieuzasadnione wezwanie Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej w Augustowie do usunięcia naruszenia uchwały Nr XXXIII/311/06 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie uchwalenia tymczasowego Statutu Uzdrowiska Augustów. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVIII/342/06 została podjęta 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił przerwę w obradach do godziny 10.50.

Ad.pkt 6

Po przerwie, Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6 porządku obrad, tj. do wyrażenia opinii na temat wsparcia budowy Pomnika Sybiraków poświęconego pamięci deportowanych z Ziemi Augustowskiej. Państwo Radni w materiałach na sesję otrzymali pismo skierowane przez Związek Sybiraków do różnych instytucji o wsparcie tej inwestycji. Rodzinom sybirackim zaproponowano wpłatę w wysokości 500 zł, której z różnych przyczyn niektóre rodziny nie będą w stanie uiścić, ale można im pomóc poprzez zebranie jak największej ilości środków finansowych. Przy dobrej woli, współpracy, życzliwości różnych instytucji i organizacji, sprawa będzie sfinalizowana. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że pomysł budowy Pomnika Sybiraków, który będzie zlokalizowany na terenie Parafii pw. Św. Jana Chrzciciela, wzorowany na pomnikach znajdujących się w Warszawie i w Białymstoku, jest inicjatywą Związku Sybiraków Koła w Augustowie, Kapelana Związku ks. Stanisława Wysokiego. Zgodnie z przedstawioną propozycją na szarfach zwisających z pomnika mają być umieszczone nazwiska osób deportowanych z Ziemi Augustowskiej. Po ewentualnej, pozytywnej opinii Rady Miejskiej powstanie możliwość przekazania na budowę pomnika kwoty 25.000 zł, która w jakiś sposób zmniejszy obciążenie rodzin sybirackich. Burmistrz Miasta powiedział, iż chcąc pamiętać o tamtym okresie Miasto powinno wesprzeć tę społeczną inicjatywę. Pomnik Sybiraków stanowić będzie symbol pamięci narodowej, przypomni, szczególnie dzieciom i młodzieży, o Polakach walczących o narodową tożsamość. Burmistrz Miasta poparł wypowiedź Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej, iż przy zrozumieniu i wspólnym działaniu wszystkich osób i instytucji wsparcie inicjatywy może być jeszcze większe i przyczyni się w znaczny sposób do odciążenia rodzin sybirackich.

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie propozycję Pana Leszka Cieślika – Burmistrza Miasta dotyczącą wsparcia budowy Pomnika Sybiraków kwotą 25.000 zł z budżetu miasta. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Rada Miejska jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się opowiedziała się za przekazaniem kwoty 25.000 zł na wsparcie budowy Pomnika Sybiraków -„Polskiej Golgoty Wschodu”pamięci deportowanych z Ziemi Augustowskiej.

Ad.pkt 7

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 7 porządku obrad, tj. do zapoznania się ze sprawozdaniem Komisji Rewizyjnej RM z rozpatrzenia skargi złożonej przez Pana Eugeniusza Ławrynowicza na działalność Burmistrza Miasta. Przed przystąpieniem do omawiania w/w tematu, Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, iż pismo, które Pan E.Ławrynowicz skierował do Burmistrza Miasta i Samorządowego Kolegium Odwoławczego nie było skargą, tylko pewnymi stwierdzeniami, natomiast SKO uznało je w niektórych fragmentach za skargę. Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Radnemu Wojciechowi Krzywińskiemu – członkowi Komisji Rewizyjnej RM z prośbą o przedstawienie sprawozdania.

Pan Radny Wojciech Krzywiński – członek Komisji Rewizyjnej RM odczytał protokół Nr 15/06 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM z dnia 4,7,12 września 2006 r. Komisja Rewizyjna RM przeanalizowała dokumenty dotyczące zarzutów postanowionych w skardze przez Pana Eugeniusza Ławrynowicza na działalność Burmistrza Miasta Augustowa:

- pismo Burmistrza Miasta z 9 września 2004 r. skierowanego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach,

- pismo Pana Eugeniusza Ławrynowicza z 24 czerwca 2005 r. skierowane do Urzędu Miejskiego,

- pismo Pana Eugeniusza Ławrynowicza z 21 czerwca 2006 r. skierowane do Urzędu Miejskiego,

- odpowiedź udzieloną przez Urząd Miejski Panu Eugeniuszowi Ławynowiczowi przed 24 czerwca 2005 r.,

- decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach o wysokości odszkodowania Panu Eugeniuszowi Ławrynowiczowi,

- protokół Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z 10 lutego 2005 r.,

- umowę na dzierżawę terenu „Plaży Bielnik”,

- wysłuchała wyjaśnień Pana Eugeniusza Ławrynowicza i Burmistrza Miasta Augustowa.

Komisja Rewizyjna RM rozpatrzyła skargę na działalność Burmistrza Miasta Augustowa złożoną przez Pana Eugeniusza Ławrynowicza i przeanalizowała podnoszone w niej zarzuty:

1. Obrazę Pana Eugeniusza Ławrynowicza przez Burmistrza Miasta na posiedzeniu Komisji Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM w dniu 10 lutego 2005 r.

2. Obrazę Państwa Romualdy i Eugeniusza Ławrynowiczów w gabinecie Burmistrza Miasta;

3. Brak odpowiedzi na pismo Pana Eugeniusza Ławrynowicza z 24 czerwca 2005 r.

4. Poświadczenie nieprawdy w piśmie z 9 września 2004 r. skierowanym do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach.

Komisja Rewizyjna RM wysłuchała wyjaśnień Pana Eugeniusza Ławrynowicza, który podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko zawarte w skardze do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach oraz wyjaśnień Burmistrza Miasta - Pana Leszka Cieślika.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz wysłuchaniu złożonych wyjaśnień Komisja Rewizyjna RM stwierdziła, co następuje:

Ad. 1 – członkowie Komisji Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM biorący udział w posiedzeniu nie potwierdzili, aby wypowiedź Burmistrza Miasta była obraźliwa w stosunku do Pana Eugeniusza Ławrynowicza,

Ad. 2 – Komisja Rewizyjna RM nie była w stanie zająć w tej sprawie stanowiska, ponieważ rozmowa Państwa Romualdy i Eugeniusza Ławrynowicz z Burmistrzem Miasta toczyła się bez świadków w jego gabinecie;

Ad. 3 – Komisja Rewizyjna RM stwierdziła brak odpowiedzi na pismo z 25 czerwca 2005 r. Pismo skierowane do Burmistrza Miasta miało charakter prywatnych przemyśleń i uwag Pana Eugeniusza Ławrynowicza, a w niektórych jego fragmentach wręcz obraźliwy.

Komisja Rewizyjna RM zgłosiła wniosek, aby niezależnie od zawartych treści w pismach wpływających do Urzędu Miejskiego każdorazowo była udzielana na nie odpowiedź.

Ad. 4 – Po przeanalizowaniu dokumentów:

- pisma Burmistrza Miasta Augustowa z 9 września 2004 r. skierowanego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach oraz umowy Nr 41/96 z 1 czerwca1996 r. dotyczącej dzierżawy terenu plaży Bielnik i harmonogramu wraz z ofertą, Komisja Rewizyjna RM nie stwierdziła faktu poświadczenia nieprawdy w piśmie skierowanym do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej dziękując za złożenie sprawozdania stwierdził, iż ocena Komisji Rewizyjnej RM jest jednoznaczna. W protokole Komisji jest zawarta uwaga dotycząca udzielania odpowiedzi na wszystkie pisma wpływające do Urzędu Miejskiego. Przewodniczący Rady stwierdził, że jest to uwaga słuszna, chociaż czasami trudno jest udzielić stosownej odpowiedzi na niektóre sformułowania zawarte w pismach wpływających do Urzędu.

Ad.pkt 9

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy są uwagi do protokołu z poprzedniej sesji.

Uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie protokół Nr XXXVII/06 z obrad XXXVII sesji Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 28 sierpnia 2006 r., który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 10

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej. Poinformował, iż pierwsze dwa pisma, które przedstawi, zostały skierowane do Burmistrza Miasta, natomiast do wiadomości otrzymał je Przewodniczący Rady Miejskiej:

- z pismem Stowarzyszenia Prywatnych Kupców i Sprzedawców na Bazarze Rynkowym w Augustowie w sprawie stemplowania biletów datownikiem.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż na wniosek Stowarzyszenia dotyczący stemplowania biletów, Spółka „Sajno” wprowadziła datownik i bilety będą stemplowane.

- z wnioskiem Pana Eugeniusza Ławrynowicza zam. w Augustowie przy ul. Nadrzecznej 142 o zamieszczenie w prasie informacji na temat budowy mola.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta odpowiedział, że Pan Eugeniusz Ławrynowicz otrzyma odpowiedź na piśmie. Jeżeli chodzi o opłatę na rzecz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, to każdy może złożyć oświadczenie, że zajmuje pomost, a wtedy Regionalna Dyrekcja podpisze stosowną umowę. Zastanawia fakt, na jakiej podstawie Pan Eugeniusz Ławrynowicz w lipcu br. złożył takie zapewnienie, ponieważ umowa na dzierżawę wygasła 30 czerwca 2006 r. i nie była przedłużona. Urząd Miejski zwróci się do Regionalnej Dyrekcji z zapytaniem na ten temat. Obecnie molo zostało przejęte przez Miasto, zinwentaryzowane, wpisane na środki trwałe i przekazane umową na rzecz MOSiR. Natomiast w umowie podpisywanej z dzierżawcą plaży był zapis, że poczynione przez niego nakłady z momentem wygaśnięcia umowy przechodzą na stan Miasta. Burmistrz Miasta powiedział, że jeżeli Pan Eugeniusz Ławrynowicz uważa, że nie było takiej umowy, to powinien wystąpić z pozwem do sądu cywilnego.

- z wnioskiem skierowanym do Rady Miejskiej w Augustowie przez Pana Eugeniusza i Romualdę Ławrynowiczów zam. w Augustowie przy ul. Nadrzecznej 142 w sprawie przyznania zasiłku stałego z kasy Urzędu Miejskiego w Augustowie w wysokości jednej średniej krajowej do czasu zakończenia budowy kawiarni przy ul. Nad Nettą 23 i rozpoczęcia działalności gospodarczej w tym lokalu. Wniosek został również skierowany do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach.

Pan Eugeniusz Ławrynowicz – powiedział, że jest człowiekiem, który kiedyś miał marzenie zbudować kawiarnię. Od Urzędu Miejskiego w 1992 r. kupił grunt pod usługi nieuciążliwe aktem notarialnym, została założona Księga Wieczysta. Dalsze postępowania organów nadzoru, Wojewody, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego sprowadzały się do jednego – podstawą wszystkich unieważnionych decyzji była decyzja lokalizacyjna wydana przez Urząd Miejski. Czy kawiarnia jest niepotrzebna? Pan E.Ławrynowicz powiedział, iż oskarża Burmistrza Miasta o poświadczenie nieprawdy w dokumencie. W piśmie z 9.09.2004 r. skierowanym do SKO, Pan Burmistrz potwierdził, że w 1996 r. w umowie dzierżawca zobowiązał się do dokończenia pomostów. Dodał, że pozwolenie na budowę uzyskał 30.12.1998 r., czyli prawie po trzech latach działalności. Czy w tym czasie istniała jakaś samowola budowlana Urzędu Miejskiego, pod którą podpisał się Burmistrz Miasta? Nie można zobowiązać się do czegoś, co powstało na papierze trzy lata później. Budowa mola pochłonęła dużą ilość środków finansowych, nie zwrócono pieniędzy za materiały, pomimo osobistych zapewnień Burmistrza Miasta. Pan E.Ławrynowicz powiedział, iż posiada umowę użytkowania, ponieważ pozwolenie na budowę było wydane na jego nazwisko. Umowa dzierżawy dotyczyła plaży, natomiast teren, na którym budowane było molo jest własnością Skarbu Państwa. Burmistrz Miasta nie jest właścicielem tego gruntu i nie mógł prawnie przekazać Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji obiektu nie będącego własnością Miasta.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że obecnie rozpatrywany jest wniosek w sprawie przyznania zasiłku stałego, a nie sprawa mola. Poprosił Pana Eugeniusza Ławrynowicza o wypowiadanie się na temat.

Pan Eugeniusz Ławrynowicz – dodał, że Pan Przewodniczący RM wielokrotnie przyznawał mu rację, iż miał dużo dobrych pomysłów.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej potwierdził, iż przyznawał Panu Eugeniuszowi Ławrynowiczowi rację w tym zakresie, ponieważ szczególnie pod koniec lat osiemdziesiątych były to pomysły rewelacyjne, wybiegające w przyszłość, jeżeli chodzi o sprawy turystyki w Augustowie. Pan Przewodniczący Rady powiedział, iż będąc wtedy Naczelnikiem Miasta Augustowa wielokrotnie rozmawiał z Panem E.Ławrynowiczem, który wrócił z USA. Sprawy potem potoczyły się w drugim kierunku, były rozpatrywane przez różne instancje, sądy, zostały zakończone prawomocnymi stwierdzeniami i Pan Eugeniusz Ławrynowicz otrzymał odszkodowanie w wysokości 3000 zł. Natomiast Urząd Miejski nie wydaje wyroków. Z punktu widzenia Miasta sprawy w demokratycznym państwie zostały załatwione w sposób cywilizowany i można tylko ubolewać, że Pan E. Ławrynowicz jest niezadowolony.

Pan Eugeniusz Ławrynowicz – odpowiedział, iż Naczelny Sąd Administracyjny przyznał mu rację. Wszelkie działania Wojewody, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego zostały unieważnione. Podstawą wszystkich decyzji była błędna decyzja lokalizacyjna Urzędu Miejskiego, który sprzedając grunt powinien był wiedzieć o oszustwie notarialnym.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że sprawa była rozpatrywana przez sądy, do których zwracał się Pan E. Ławrynowicz. Odszkodowanie zostało przyznane i wypłacone. Na tym kończy się rola Miasta.

Pan Eugeniusz Ławrynowicz – nie zgodził się z w/w wypowiedzią. W piśmie Pan Burmistrz okłamał SKO, ukrył fakty i dokumenty, ponieważ nie można zobowiązać się do czegoś, co nie istniało nawet jeszcze „na papierze”. Istnieje wielka zależność mola i kawiarni. Następnie poinformował, iż zna nazwiska osób, które wygrają przetarg na ul. Nad Nettą, o czym powiedział Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu - Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej RM. W odpowiedzi Pan Przewodniczący Komisji powiedział, że może dodać jeszcze dwa nazwiska.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiejstwierdził, że jest to poważny zarzut.

Pan Eugeniusz Ławrynowicz – odpowiedział, że nie jest to zarzut, tylko stwierdzenie faktów. Przypomniał, że na posiedzeniu Komisji Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM, Pan Burmistrza powiedział: „Ja Panu udowodnię, że tam Pan nie zarobi”, ale nie pamiętają o tym członkowie Komisji. Następnie Pan Burmistrz w swoim gabinecie powiedział: „Ta działka jest warta 2000 zł”. Na jakiej podstawie padło to stwierdzenie? Ponownie przypomniał o „wyrzuceniu” z gabinetu Burmistrza, „bo chce mieszkać w Augustowie” i nie życzy sobie, aby osoba, która przyjechała spoza Augustowa mówiła do rodowitego augustowianina obraźliwe słowa. Oświadczył, że pomimo trudności wybuduje kawiarnię, chociażby miał kłaść codziennie po jednej cegle. Czy zawsze musi walczyć ze znieczulicą? Żalił się, że nikt nie chce mu pomóc, chociaż Miasto sprzedało działkę, za którą zapłacił pieniędzmi ciężko zarobionymi w USA. Powiedział, że nie ma pieniędzy na życie, „ubolewania” nie można „wrzucić do garnka i ugotować”, dziecko jest poniżane, ponieważ dostaje obiady z pomocy społecznej. To decyzje Urzędu Miejskiego doprowadziły do tej sytuacji. Akt notarialny był „bublem prawnym”. Poinformował, że ze strony Pana Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM padło stwierdzenie, że trzeba było iść do Burmistrza Miasta ze świadkami. Czy więc w takim razie trzeba chodzić „z kamerami i magnetofonami, jak do Pani Renaty Beger”?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że nie podpisywał aktu notarialnego i nie wydawał w tamtym okresie decyzji o warunkach zabudowy. Powiedział, iż nie zamierza dyskutować z Panem E. Ławrynowiczem i pozywać go do Sądu, ponieważ nie pozwala na to godność i honor. Burmistrz reprezentuje Miasto i nie zamierza pozywać mieszkańców Augustowa, bo przecież ludzie opowiadają różne rzeczy. Natomiast do rozpatrywania dokumentów upoważnione są odpowiednie instytucje, do których należy składać pisma. O wysokości odszkodowania Panu E. Ławrynowiczowi orzekło Samorządowe Kolegium Odwoławcze i pieniądze zostały wypłacone. W przypadku ponownego orzeczenia o wysokości odszkodowania Miasto wypłaci pieniądze za winy, które nie były poczynione w czasie urzędowania obecnego Burmistrza, ponieważ istnieje „ciągłość” Urzędu. W Augustowie mieszka ponad 30.000 mieszkańców, których interesy reprezentuje Burmistrz i Rada Miejska, i będzie bronił ich interesów nie kosztem jakiegoś cwaniactwa, gdzie np. żądano odszkodowania w wysokości 2 mln zł. W interesie mieszkańców jest to, aby podatnicy nie płacili nienależnych odszkodowań. Pieniądze powinno wypłacać się za poniesione nakłady, a nie za przyszłe, ewentualne korzyści, bo nawet najwspanialsze pomysły mogą przynieść stratę. Natomiast jeżeli chodzi o sprawę przyznania zasiłku stałego, to wszystkich mieszkańców obowiązuje ustawa o pomocy społecznej, na podstawie której są przyznawane pieniądze.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby przed udzieleniem odpowiedzi na piśmie Państwu Eugeniuszowi i Romualdzie Ławrynowiczom w/w wniosek przeanalizowała Komisja Budżetu i Finansów RM. Zapytał, czy Państwo Radni akceptują tę propozycję?

Radni nie zgłosili sprzeciwu.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska, działając zgodnie z prawem, musi przestrzegać pewnych procedur i gdyby nawet była przyznana kwota 100.000 zł, to na jakiej podstawie Burmistrz Miasta miałby ją wypłacić i rozliczyć ten bezpodstawny wydatek? O wysokości odszkodowania decydują sądy.

Pan Eugeniusz Ławrynowicz – zapytał, na jakiej podstawie została wstrzymana budowa? Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że nawet w przypadku wydania decyzji niezgodnej z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, staje się ona prawomocna. Pan E.Ławrynowicz poinformował, że obecnie zaskarża Wojewodę, natomiast winę ponosi Burmistrz Miasta, którego wskazał Sąd Okręgowy. Następnie zapytał, czy „lepiej jest leczyć skutki, czy szukać przyczyny choroby i unicestwić zarazek”? Tym „zarazkiem” jest akt notarialny z fałszywą księgą wieczystą.

- z pismem Stowarzyszenia Producentów i Dziennikarzy Radiowych w Poznaniu informującym o zakończeniu piątej edycji kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, ogólnopolskiej akcji profilaktycznej pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Sportu. Docelowym odbiorcą kampanii były dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjaliści. Wśród dzieci nagrodzonych w konkursach rozpisanych w ramach kampanii znaleźli się młodzi ludzie z Augustowa: Izabela Pogorzeliska, Dominika Karbowska, Agnieszka Pietkiewicz, Wojciech Szczerba, Natalia Wasilewska, Martyna Panczenko, Maciej Drejer, Sylwia Bertoszenis, Karol Siedlecki, Cezary Sieńkowski, Kinga Kiewlak, Katarzyna Muczyńska, kl. IVb, Va, VIe i IVd ze Szkoły Podstawowej Nr 2.

Ad.pkt 11

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknął XXXVIII sesję Rady Miejskiej w Augustowie.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/

Przewodniczący

Rady Miejskiej w Augustowie

Andrzej Kurczyński

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miasta Augustów

Wprowadzający: Rada Miasta Augustów

Data modyfikacji: 2006-10-31

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2006-10-31