Protokół Nr XI/07 z obrad sesji Rady Miejskiej z 14.08.2007 r.

P R O T O K Ó Ł Nr XI/07

z obrad XI sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60 w dniu 14 sierpnia 2007 r.

W obradach sesji wzięło udział 18 radnych - lista obecności w załączeniu.

/Zał. Nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- goście,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 9.00

i zakończono o godzinie 12.15

Porządek obrad :

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu miasta na 2007 rok,

b) określenia środków z budżetu Miasta planowanych na realizację programów operacyjnych,

c) udzielenia pożyczki Wspólnocie Mieszkaniowej Os.„Przylesie”,

d) wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa,

e) wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa.

6. Odpowiedzi na interpelacje.

7. Przyjęcie protokołu z obrad X sesji RM z 29.06.2007 r.

8. Zapytania i wolne wnioski.

9. Zamknięcie obrad.

Ad.pkt 1

Obrady XI sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej. Powitał radnych, pracowników Urzędu Miejskiego, kierowników jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, organizacji współpracujących z Urzędem Miejskim, zaproszonych gości, Pana nadkomisarza Waldemara Jabłońskiego – Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji, przedstawicieli Augustowskiego Klubu Sportowego „Sparta,” przedstawicieli mediów.

Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 15 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.

Ad.pkt 2

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, iż wczoraj wieczorem na Rynku Zygmunta Augusta zostały wręczone augustowskim kajakarzom: Panu Adamowi Wysockiemu, Panu Markowi Twardowskiemu, Pani Edycie Dzieniszewskiej nagrody i wyróżnienia za osiągnięte sukcesy na Mistrzostwach Świata w Kajakarstwie. Złożył gratulacje medalistom i finalistom Mistrzostw Świata, trenerom, szczególnie trenerowi Panu Andrzejowi Siemionowi, obecnemu i poprzedniemu Zarządowi Augustowskiego Klubu Sportowego „Sparta”, obecnemu i poprzedniemu Prezesowi AKS”Sparta” - bo dzięki ich wspólnej pracy zawodnicy są sportowcami światowej klasy, którzy dzięki odnoszonym sukcesom zapewniają promocję naszemu miastu.

Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi, bądź propozycje do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji?

Propozycji nie zgłoszono, natomiast Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował wprowadzenie w punkcie 5 dodatkowego podpunktu „f” dotyczącego „podjęcie uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.” Chodzi o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Augustów terenów obejmujących dzielnicę Wypusty. Nadzór Pana Wojewody uchylił § 53 i § 54 uchwały Nr X/67/07 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 29 czerwca 2007 r.

Więcej propozycji, ani uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad sesji wraz z zaproponowaną zmianą, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o przedstawienie sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że przed przystąpieniem do przedstawienia sprawozdania chciałby omówić wydarzenia związane z budową Obwodnicy miasta Augustowa. Poinformował, że rozstrzygnięcia sądowe i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości będą wiążące. Wyznaczona na 24 września 2007 r. rozprawa w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie dotyczy wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich, który zaskarżył decyzję Ministra Środowiska i przystąpił do postępowania po stronie ekologów. Druga sprawa, która dotyczy wniosku Komisji Europejskiej, toczy się przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Negocjacje Rządu Polskiego z Komisją Europejską mogłyby doprowadzić do wycofania wniosku, ponieważ zawsze można to uczynić przy dobrej woli i porozumieniu stron. Trybunał Sprawiedliwości działa jak sąd, w związku z czym Rząd Polski jest zobowiązany do przedstawienia dowodów, które mogą spowodować, że rozstrzygnięcie będzie korzystne dla Polski i Augustowa. Burmistrz Miasta powiedział, iż zadeklarował przedstawicielom Rządu udział i pomoc Miasta, Społecznego Komitetu Wspierania Budowy Obwodnicy, jako strony postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Strona Litewska również zadeklarowała przystąpienie do w/w procesu. Z przeprowadzonych rozmów z przedstawicielami z Kancelarii Prawnych wynika, że strona społeczna, czyli mieszkańcy Augustowa poprzez Komitet i inne organizacje, również może być brana pod uwagę. Stosowne działania zostaną podjęte po wyjaśnieniu w/w kwestii. Jeżeli mieszkańcy Augustowa zechcą pojechać do Brukseli i przedstawić petycję Przewodniczącemu Komisji Europejskiej, to Miasto zapewni pomoc logistyczną. Mieszkańcy już złożyli stosowną deklarację, sporządzili listę osób, które chcą pojechać do Brukseli i czekają na odpowiedni moment. Obecnie należy skupić się na działaniach prawnych i mobilizowaniu Rządu Polskiego do merytorycznej pracy.

Następnie Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej, za okres od 29 czerwca 2007 r. do 2 sierpnia 2007 r.

Pan Radny Ryszard Piskorz – poddał pod wątpliwość kwestię sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej w Augustowie przy Rynku Zygmunta Augustowa o powierzchni 102 m2, która jest niezbędna do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność osoby, która zamierza tę nieruchomość nabyć. Stwierdził, że cena trzyletniej dzierżawy tego terenu będzie taka sama jak wartość gruntu.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że działka będąca własnością Miasta znajduje się na rogu Rynku Zygmunta Augusta i ulicy 3 Maja, wokół szklanego kiosku Ruch. Spółka Ruch zwróciła się do Miasta o wykupienie części gruntu, przeznaczonego w planie zagospodarowania przestrzennego na modernizację w/w obiektu, który ma zamiar zmodernizować i rozbudować. Prowadzone są prace projektowe, które umożliwią ewentualną zabudowę nieruchomości i spowodują zagospodarowanie w/w terenu. Przy dzierżawie na trzy lata nikt nie zainwestuje pieniędzy w rozbudowę budynku.

Pan Radny Ryszard Piskorz – stwierdził, że umowa na dzierżawę gruntu mogłaby być zawarta np. na 10 lat.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że jest zwolennikiem prywatnej własności, która powoduje, ze grunty są zabudowywane i zagospodarowywane. Inwestor robi z perspektywą długoletnią, natomiast podjęcie uchwały nawet na 30 lat nic nie da. Czy inwestor chciałby przeznaczyć kwotę 1 mln zł w rozbudowę budynku na gruncie dzierżawionym na 30 lat? Taka dzierżawa byłaby dobra w przypadku działki rekreacyjnej, czy ogródka kawiarnianego, a nie trwałego obiektu w centrum miasta.

Pan Radny Ryszard Piskorz – powiedział, że w/w przypadki zna z własnej praktyki. Miasto mogłoby przeznaczyć na okres 10 lat grunt w dzierżawę Spółce Ruch i po 10 latach grunt z budynkiem przeszedłby na stan Miasta. Ruch zgodzi się na taką dzierżawę, bo nie ma innego wyjścia.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta stwierdził, że na części gruntu Miasto nic nie wybuduje, ponieważ w/w grunt nie stanowi odrębnej, samodzielnej działki. Spółka Ruch nie przeznaczy na modernizację budynku ani złotówki.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że budynek znajduje się placu będącym własnością Spółki Ruch. Następnie podziękował Panu Leszkowi Cieślikowi - Burmistrzowi Miasta za złożenie sprawozdania.

Ad.pkt 4

Interpelacje radnych.

Interpelacji nie zgłoszono.

Ad.pkt 5a

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2007 rok. Udzielił głosu Panu Radosławowi Czerwińskiemu – Kierownikowi Wydziału Finansowego UM z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.

Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił projekt w/w uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 13 sierpnia 2007 r. projekt zmian budżetu miasta zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pani Radna Ewa Perkowska – poinformowała, że Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM dokonała objazdu augustowskich miejskich placówek oświatowych, przedszkoli i szkół. Po zapoznaniu się z potrzebami remontowymi placówek stwierdzono, że priorytetową sprawą jest dokończenie remontu dachu w Zespole Szkół Samorządowych. Budynek jest zalewany wodami opadowymi, jego stan budzi niepokój i powoduje, że dzieci będą musiały ćwiczyć na korytarzach, pomimo istniejącej małej sali gimnastycznej. Szkoda pieniędzy, które wcześniej zostały włożone w remont placówki. Członkowie Komisji zwrócili również uwagę na stan kuchni w Przedszkolu Nr 1, która jest już bardzo wyeksploatowana, natomiast panie kucharki przygotowują posiłki dla 100 dzieci. Komisja stwierdziła, że kolejną priorytetową sprawą jest kapitalny remont trzonu kuchennego w Przedszkolu Nr 1.

Pan Radny Stanisław Łoniewski – poinformował, że obecnie prowadzony jest generalny remont Przedszkola Nr 1. Zabytkowy trzon kuchenny na węgiel już nie istnieje, zakupione są dwie nowe kuchnie.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że potrzeby placówek są bardzo duże, ale po to jest planowany budżet na kolejny rok, aby można było w nim ująć najważniejsze inwestycje i oczywiście zadania wynikające z wizytacji Komisji w placówkach oświatowych. W poprzednich kadencjach Rady członkowie Komisji również wizytowali przedszkola i szkoły, opracowano hierarchię ważności potrzeb, na podstawie której zostały wprowadzone zadania do budżetu miasta. Radni byli zdania, co jest dobrym rozwiązaniem, iż każda placówka powinna być remontowana kompleksowo, aby po latach nie trzeba było już wracać do tego tematu. Trudno jest jednak uniknąć takich sytuacji, np. w omawianym projekcie uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2007 r. została ujęta sprawa remontu bloku żywieniowego w Gimnazjum Nr 2.

Pani Radna Ewa Perkowska – stwierdziła, że Pan Przewodniczący Rady Miejskiej popiera zdanie Komisji w w/w kwestii i zwróciła się do Pana Wiesława Jerucia – Przewodniczącego Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM o przedstawienie Radzie Miejskiej wniosków Komisji.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że dzisiaj Rada Miejska nie będzie zajmowała się wprowadzaniem zmian w budżecie miasta, natomiast wszystkie Komisje Rady mają zatwierdzone plany pracy na 2007 r. i przyszłe lata, i pod koniec roku kalendarzowego złożą Radzie Miejskiej sprawozdania ze swojej działalności. Jeżeli chodzi o sprawy finansowe, to wszystkie wnioski o ujęcie w budżecie miasta na przyszły rok powinny być zgłoszone wcześniej, podczas konstrukcji budżetu. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że wszystkich wniosków nie da się od razu wprowadzić do budżetu, ale najważniejsze zadania muszą być zrealizowane.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że mankamenty poszczególnych placówek oświatowych są znane Miastu, w tym Zespołu Szkół Samorządowych i Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Natomiast problemem są zawsze środki finansowe i ustalenie harmonogramu zadań, co powinno być najpierw zrealizowane. Dach w Zespole Szkół Samorządowych nie był ujęty w zakresie remontu budynku z uwagi na konieczność przestrzegania zasad związanych z termomodernizacją budynku i pozyskaniem środków finansowych. Być może uda się zabezpieczyć pieniądze na ten cel jeszcze w bieżącym roku, a jeżeli nie, to działania zostaną podjęte w przyszłym roku budżetowym. Burmistrz Miasta zwrócił uwagę na ilość środków finansowych, które są potrzebne miastu na polepszenie warunków mieszkańcom. Kwota 208 mln zł wynika z uchwały, która ma być przesłana Zarządowi Województwa Podlaskiego w ramach programów operacyjnych. Potrzeb jest wiele, jednak nie wszystkie zadania mogą być od razu zrealizowane. Burmistrz Miasta podkreślił, że potrzeby placówek są realizowane w ramach możliwości finansowych budżetu. W drugim półroczu 2007 r. zostanie przedstawiona Państwu Radnym propozycja podjęcia działań związanych z termomodernizacją Przedszkola Nr 6 oraz Szkół Podstawowych Nr 2 i Nr 6, ponieważ Miasto będzie chciało wystąpić o kredyt do Banku Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Burmistrz Miasta powiedział, że remonty placówek są wykonywane kompleksowo, natomiast czasami nie wszystko da się przewidzieć. Pojawiają się nowe wydatki związane z realizacją zadania, np. w czasie termomodernizacji Zespołu Szkół Samorządowych nieprzewidziany był remont placu przed szkołą oraz schodów, które zawaliły się w czasie docieplania budynku. Wejście kosztowało dodatkowo 60.000 zł. Ostatni remont Zespołu Szkół Samorządowych był przeprowadzony niedawno i powinien być ponownie wykonany po zakończeniu remontów pozostałych placówek oświatowych.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Szkoła Podstawowa Nr 3 była oddana do użytku w 1988 r.

Pani Radna Anna Urban – powiedziała, iż cieszy fakt, że Pan Burmistrz i współpracownicy posiadają orientację na temat różnych problemów placówek oświatowych. Prawdą jest, że ogólna sytuacja augustowskiej miejskiej oświaty jest dobra i jest dotowana hojnie w porównaniu do innych działów w budżecie. Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM dokonała objazdu poszczególnych placówek, ponieważ chciała mieć wiedzę na temat ich funkcjonowania. Wniosek o dokończenie remontu dachu w Zespole Szkół Samorządowych wynika z troski Komisji o to, żeby nie zostały zmarnowane włożone trzymilionowe środki na termomodernizację budynku. Sytuacja w szkole jest dramatyczna i dlatego należałoby skończyć remont dachu. Chodzi o zabezpieczenie wcześniej poniesionych nakładów finansowych na remont placówki.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Zespół Szkół Samorządowych dostał najwięcej pieniędzy, jeżeli chodzi o remont budynku. Budżet miasta na tym zyska, ponieważ termomodernizacja przyniesie efekty w postaci oszczędności ciepła. Jeżeli wykonuje się remonty obiektów, to oczywiście trzeba zaczynać od dachu, ponieważ takie remonty nie dadzą spodziewanych efektów. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o wyjaśnienie zapisu w § 2. projektu uchwały działu 750 „Administracja publiczna” rozdziału 75075 „Promocja jednostek samorządu terytorialnego„ w wysokości 40.000 zł. Czego dotyczą poszczególne paragrafy? Podobna sytuacja dotyczy działu 801 „Oświaty i wychowania” w wysokości 102.365 zł. Kwota ogólna zgadza się, w objaśnieniach zmian budżetu jest mowa o monitoringu w Szkole Podstawowej Nr 4, natomiast czego dotyczą poszczególne paragrafy ujęte w rozdziale 80101 „Szkoły podstawowe” w wysokości 48.165 zł? W poszczególnych paragrafach są przedstawione kwoty, których nie da się odpowiednio przypisać do zadania. Podobnie jest w rozdziale 80110 „Gimnazja”, gdzie jest mowa o remoncie stołówki w Gimnazjum Nr 2, ale nie wiadomo, ile pieniędzy zostało przeznaczonych na jej remont, a ile na inne zadania? Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił również o wyjaśnienie zapisu w punkcie 17 wykazu zadań inwestycyjnych oraz środków na ich realizację w 2007 r., dotyczącego zakupu manekina do nauki resuscytacji i defibracji.

Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM wyjaśnił, że na kwotę 40.000 zł składały się zaplanowane wydatki w trzech paragrafach: § 4210 – zakup materiałów i wyposażenia, § 4300 – zakup pozostałych usług, § 4380 – zakup usług związanych z tłumaczeniem. Wydatki na zakup manekina do nauki resuscytacji i defibracji zostały wprowadzone zarządzeniem Burmistrza Miasta Augustowa. Z uwagi na to, że załącznik dotyczący wykazu zadań inwestycyjnych może być zmieniony i uaktualniony tylko uchwałą Rady Miejskiej, więc zmiany dotyczące zadań inwestycyjnych od czasu ostatniej sesji Rady Miejskiej znalazły się w w/w załączniku. Wydatki działu 801 „Oświata i wychowanie” w szkołach podstawowych dotyczą zakupu materiałów i wyposażenia, § 4270 – zakupu usług remontowych, § 6050 – zadania inwestycyjnego w Szkole Podstawowej Nr 4. Zarządzenie Burmistrza Miasta z 20 lipca 2007 r. obejmowało również wniosek Wydziału Edukacji UM dotyczący przesunięcia kwoty 6.500 zł na zadanie związane z instalacją i uruchomieniem systemu kamer monitorujących w Szkole Podstawowej Nr 4. Zgodnie z wykazem zadań inwestycyjnych to zadanie będzie kosztowało 16.500 zł. Różnica wynika z przesunięcia wprowadzonego zarządzeniem Nr 65/07 z dn. 20 lipca 2007 r. Wydatki zaplanowane w rozdziale 80104 „Przedszkola” dotyczą w § 4210 zakupu materiałów i wyposażenia /1.800 zł/ oraz w § 4300 – zakupu usług obcych /1.200 zł/. Podobna sytuacja dotyczy rozdziału 80110 „Gimnazja”, w którym występuje § 4210 dotyczący zakupu materiałów i wyposażenia – 29.200 zł oraz § 4270 – zakup usług remontowych w wysokości 22.000 zł.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że jeszcze jedna uwaga związana jest z zastrzeżeniami do poprzedniej uchwały budżetowej Rady Miejskiej, wniesionymi przez nadzór prawny Wojewody Podlaskiego. W uchwale był zapis dotyczący deficytu budżetowego, który będzie pokryty dochodami z emisji obligacji komunalnych oraz wolnymi środkami z lat ubiegłych, na który nadzór prawny Pana Wojewody również zwrócił uwagę. Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że została udzielona odpowiedź, że był to błąd redakcyjny, a nie merytoryczny, bo rzeczywiście można mieć wątpliwości, czy deficyt budżetowy można pokrywać z emisji obligacji i wolnych środków.

Pani Radna Ewa Perkowska – poprosiła o wyjaśnienie zapisu w § 6. ust. 1, dotyczącego określenia limitu zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na 2007 r. na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu miasta w wysokości 2.000.000 zł.

Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM wyjaśnił, że w/w zapis wynika z konstrukcji uchwały budżetowej i jest określony w ustawie o finansach publicznych. Sprowadza się to do upoważnienia, jakiego udziela Rada Miejska Burmistrzowi Miasta do zaciągania kredytu, jeżeli w ciągu roku budżetowego wystąpiłaby taka konieczność, np. w przypadku zagrożenia utraty przez Miasto płynności finansowej. Na podstawie upoważnienia, bez konieczności podejmowania odrębnej uchwały w tym celu, można by wziąć kredyt w rachunku bieżącym. Zgodnie z informacją z wykonania budżetu miasta na I półrocze 2007 r. Miasto przy planowanym deficycie budżetowym osiągnęło nadwyżkę budżetową.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XI/73/07 w sprawie zmian budżetu miasta na 2007 r. została podjęta 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /Zał. Nr 2/.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił przerwę w obradach do godz. 10.30.

Ad.pkt 5b

Po przerwie, Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie określenia środków z budżetu Miasta planowanych na realizację programów operacyjnych. Projekt uchwały dotyczy ustalenia wielkości środków planowanych na realizację programów operacyjnych realizowanych przez Miasto Augustów w roku budżetowym 2008 i w latach 2009 – 2010. Udzielił głosu Panu Leszkowi Cieślikowi – Burmistrzowi Miasta z prośbą o omówienie w/w projektu uchwały.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta, a następnie Pan Marcin Choroszewski – Kierownik Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM omówili w/w projekt uchwały, której konieczność podjęcia wynika z ustawy o finansach publicznych. Projekt uchwały zawiera preliminarz środków finansowych, których oczekuje Miasto z programów operacyjnych, przy zagwarantowaniu pewnej kwoty pieniędzy z budżetu miasta.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Radny Ryszard Piskorz – zapytał, czy w w/w planach są ujęte ulice powiatowe, w tym ul. 3 Maja?

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej wyraził nadzieję, że ulice powiatowe ujmie w swoich planach Rada Powiatu w Augustowie.

Pan Marcin Choroszewski – Kierownik Wydziału Rozwoju, Strategii i Promocji UM stwierdził, że do projektu zostały zgłoszone ulice powiatowe w ramach unowocześnienia i marketingu Kanału Augustowskiego II Etap (ulice: Bystra, Wiklinowa, Jaćwieska, Limanowskiego).

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że przedłożony Państwu Radnym projekt uchwały dotyczy zadań Miasta, natomiast obowiązek opracowania preliminarza finansowego należy również do Zarządu i Rady Powiatu w Augustowie. Burmistrz Miasta wyjaśnił, że realizację ul. 3 Maja, która jest ulicą powiatową, można ująć w dwóch zadaniach dotyczących budowy Muzeum Ziemi Augustowskiej oraz rewitalizacji Rynku Zygmunta Augusta, ponieważ z uwagi na estetyczny wygląd centrum miasta ulice dochodzące do Rynku Zygmunta Augusta powinny ładnie wyglądać i być wyremontowane. Przewidziana jest jezdnia z kostki granitowej do ul. Ks.Ściegiennego, do ul. Hożej - asfaltowa. Planuje się docelowo wymienić nawierzchnię na Rynku Zygmunta Augusta na kostkę granitową wraz z ewentualnym otoczeniem najbliższych ulic. Centrum miasta będzie stanowić pewnego rodzaju augustowską starówkę. Ulica Bystra, która jest ujęta w programie, dotyczy zagospodarowania Kanału Bystrego i realizacji projektu umocnienia nabrzeży Kanału. Burmistrz Miasta powiedział, że projekt budowy ulic powiatowych nie może być w sposób bezpośredni zapisany w projekcie Miasta. Zwrócił uwagę na brak porozumienia, zgody i deklaracji finansowego udziału Starostwa Powiatowego w tym zakresie.

Pani Radna Ewa Perkowska – powiedziała, iż cieszy fakt, że remont ul. 3 Maja jest zadaniem ukrytym. Pomimo wydanej decyzji mieszkańcy oczekują na skanalizowanie ulicy od 1997 r. Ponadto chciałaby, aby te zadania były skorelowane, ponieważ w 2008 r. nieruchomości mają być podłączane do ciepłowni. Władze powiatowe i miejskie mogłyby podjąć wspólne działania dla dobra planowanej inwestycji.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wielokrotnie władze miejskie deklarowały władzom powiatowym chęć współpracy i partycypacji w kosztach remontu ul. 3 Maja. Chodzi o to, aby druga strona również miała takie same intencje i pozyskiwała potrzebne środki, a wtedy wspólnymi siłami udałoby się rozwiązać problem ulicy 3 Maja, która leży w centrum miasta i nie jest jeszcze skanalizowana. Przewodniczący Rady Miejskiej przyznał Pani Radnej E.Perkowskiej rację, aby wodociąg, kanalizacja i ciepłociąg były budowane w tym samym czasie.

Pan Radny Bogusław Samel – powiedział, że smuci fakt, że w programie zadań operacyjnych zabrakło inwestycji związanej z centrum kulturalno-oświatowym. Augustów pretenduje do tego, aby być ładnym miastem, posiada funkcje sanatoryjne, rekreacyjne, w programie jest dużo zadań związanych ze sportem, amfiteatrem. Szkoda natomiast, że kultura kwitnie w pubach, w czasie deszczu mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do Augustowa nudzą się, dlatego też Miasto powinno wygenerować jakąś działkę położoną w centrum Augustowa i w ramach środków unijnych pokusić się o wybudowanie centrum kulturalno-oświatowego.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta powiedział, że w projekcie budowy Muzeum Ziemi Augustowskiej i Kanału Augustowskiego przewidziane jest centrum świadczące usługi kulturalne. W Augustowie w przyszłości należy zaplanować budowę hali widowiskowej dla Miejskiego Domu Kultury. Planując budowę centrum kulturalno-oświatowego należy mieć świadomość późniejszego utrzymywania obiektu i związanych z tym kosztów. Dzisiaj ważniejszą sprawą jest budowa zadaszonego amfiteatru ze sceną. Zadanie to obejmuje także zagospodarowanie plaży miejskiej pod ewentualne otwarte imprezy kulturalne. Powstanie sceny widowiskowej w Miejskim Domu Kultury spowoduje, że utrzymanie tego obiektu będzie wiązało się ze świadczeniem usług na wysokim poziomie, które będą polegały m.in. na organizowaniu różnego rodzaju spektakli.

Pan Radny Ryszard Piskorz – zaproponował zorganizowanie spotkania radnych Rady Miejskiej i Rady Powiatu w Augustowie celem wspólnego wypracowania programu remontu ulic powiatowych – ul. 3 Maja i ul. Wojska Polskiego, które są głównymi ulicami w Augustowie.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta odpowiedział, że remont ulic był tematem wielu spotkań z Panem Starostą Augustowskim i Zarządem Powiatu. Problem tkwi nie w braku chęci wykonania remontu ulic, tylko w braku środków finansowych. Burmistrz i Rada Miejska ponoszą odpowiedzialność za wykonywanie zadań własnych gminy, do których należy remont ulic miejskich. Rozmowy z Panem Starostą w sprawie remontu ul. 3 Maja i ul. Wojska Polskiego nadal będą kontynuowane i Państwo Radni zostaną poinformowani o podjętych ustaleniach.

Pan Radny Bogusław Samel – zapytał, czy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym kultura jest zadaniem własnym gminy?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta odpowiedział, że tak.

Pan Radny Jarosław Radzio – poprosił o przedstawienie programu budowy sal sportowych przy Szkołach Podstawowych: Nr 2,4,6. We wcześniejszych materiałach była przedstawiona kwota 150.000 zł, która obecnie wynosi 250.000 zł. Z czego wynika w/w wzrost?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta odpowiedział, że przetarg na budowę sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej Nr 4 został rozstrzygnięty. Kwota 180.000 zł dotyczy tylko budowy sali przy tej szkole, ponieważ będzie wykorzystana jako aula widowiskowa. Na sale gimnastyczne przy Szkole Podstawowej Nr 2 i Nr 6 zostanie zakupiona dokumentacja powtarzalna, która jest tańsza.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Pan Burmistrz wielokrotnie spotykał się z Panem Starostą w sprawie remontu dróg. Zorganizowanie wspólnego posiedzenia Rady Miejskiej i Rady Powiatu nie jest sensowne, ponieważ dyskusja radnych nie będzie merytoryczna. Przewodniczący Rady zaproponował rozważenie możliwości zorganizowania jeszcze jednego posiedzenia władz miejskich i powiatowych w ograniczonym gronie. Z Zarządem Powiatu Augustowskiego spotkaliby się Panowie Burmistrzowie i osoby zajmujące się inwestycjami. Przewodniczący Rady Miejskiej podkreślił, że zadanie dotyczące remontu dróg jest bardzo ważne i powinno znaleźć się również w planie Powiatu. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w załączniku do projektu uchwały należy zwrócić uwagę na pisownię wyrazów, która powinna być zgodna z zasadami języka polskiego. Nadzór Pana Wojewody wytyka brak przecinków, kropek, może odnieść się do wszystkich zapisów. Uchwała powinna być bardziej czytelna, należy poprawić wygląd tabeli.

Pan Radny Stanisław Łoniewski – zapytał, czy ul.Komunalna, która występuje w poz. 10 i poz. 11 załącznika do uchwały ma być budowana w latach 2008-2010?

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że zadanie ma być realizowane w dwóch etapach.

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta dodał, że w tym wypadku zadanie dotyczące remontu ulic może być połączone z projektem Powiatu, np. ul. Tytoniowa jest ulicą powiatową, natomiast Miasto przewiduje budowę parkingu przy ul. Tytoniowej na terenie MOSiR. Prawdopodobnie będzie to wspólny projekt, ponieważ dokumentację na ul. Tytoniową ma Powiat. Burmistrz Miasta stwierdził, że wspólne działania obu stron ułatwi pozyskanie środków finansowych.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XI/74/07 w sprawie określenia środków z budżetu Miasta planowanych na realizację programów operacyjnych została podjęta 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /Zał. Nr 3/.

Ad.pkt 5c

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5c porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie udzielenia pożyczki Wspólnocie Mieszkaniowej Os. „Przylesie”. Projekt uchwały dotyczy udzielenia pożyczki na dofinansowanie robót remontowych w zakresie wymiany pokrycia dachu wraz z utylizacją materiałów z zawartością azbestu w kwocie 80.000 zł.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 13 sierpnia 2007 r. udzielenie pożyczki Wspólnocie Mieszkaniowej Os. „Przylesie” zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XI/75/07 w sprawie udzielenia pożyczki Wspólnocie Mieszkaniowej Os. „Przylesie” została podjęta jednogłośnie 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /Zał. Nr 4/.

Ad.pkt 5d

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5d porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa. Augustowskie Centrum Edukacyjne zwróciło się z prośbą dotyczącą wyrażenia zgody na umieszczenie herbu miasta Augustowa na sztandarze, który zostanie wręczony społeczności szkolnej Centrum w dn. 21 września br. Herb zostanie umieszczony na płacie głównym sztandaru obok herbu powiatu augustowskiego oraz nazwy Centrum i jego logo. /Zał. Nr 5/. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w sprawie uchwały zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XI/76/07 w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa została podjęta jednogłośnie 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. /Zał. Nr 6/.

Ad.pkt 5e

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5e porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa. Starostwo Powiatowe zwróciło się o wyrażenie zgody na użycie herbu miasta Augustowa w albumie o Powiecie Augustowskim, który będzie wydany w ramach realizacji projektu „Spotkanie młodzieży na pograniczu polsko-białoruskim”. Pismo podpisali Panowie Starostowie. /Zał. Nr 7/. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w sprawie uchwały zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XI/77/07 w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa została podjęta jednogłośnie 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /Zał.Nr 8/.

Ad.pkt 5f

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5f porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Podlaskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. Projekt uchwały dotyczy wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 8 sierpnia 2007 r. Nr II.AK.0911-121/07, stwierdzające nieważność § 53 i § 54 uchwały Nr X/76/07 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Augustów terenów obejmujących dzielnicę Wypusty. /Zał. Nr 9/. Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił nieprawidłowości w uchwale, które opisał w piśmie skierowanym do Rady Miejskiej Wydział Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Pani Annie Kowalczuk – Kierownikowi Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM.

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM powiedziała, że w dn.29 czerwca 2007 r. Państwo Radni podjęli uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Wypusty. W dn.18 lipca 2007 r. Wojewoda Podlaski wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności w/w uchwały, zarzucając m.in. niezgodność ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Augustów. /Zał Nr 10/. Pan Wojewoda stwierdził, że kompleksy D-8 i D-9 dotyczą strefy mieszkaniowo-wielofunkcyjnej. Oznacza to, że główną funkcją na tym całym obszarze jest funkcja mieszkaniowa, którą uzupełniają inne usługi. Rzeczywiście, w uchwalonym planie na w/w obszarze główną funkcją jest zabudowa mieszkalna, zaś uzupełniają ją zieleń izolacyjna, różnego rodzaju usługi uciążliwe, nieuciążliwe, magazyny, składy. W głównej mierze są to tereny już zagospodarowane, na których w momencie tworzenia Studium, uchwalonego w 2000 r., już funkcjonowały usługi. Nowe tereny pod duże usługi nie są wyznaczane. Pan Wojewoda zastrzegł tereny 1,2,3,4 US, które dotyczą już istniejących usług, jedynie możliwość większego rozwoju istnieje w terenie oznaczonym 4 US. Na zarzuty Pana Wojewody została udzielona odpowiedź, iż główną funkcją na w/w terenach jest mieszkalnictwo, natomiast uzupełniającą są usługi. Pan Wojewoda zwrócił uwagę, że funkcja usługowa zlokalizowana jest w terenach Studium w strefie A1 i C8, tereny 1 i 2 UP znajdują się w terenach, zgodnie ze Studium, w strefie C8. Pani A.Kowalczuk - Kierownik Wydziału poinformowała, że wczoraj wpłynęło rozstrzygnięcie, w którym Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność § 53 i 54 uchwały, dotyczących wszystkich terenów U/S i U/P, łącznie z terenami znajdującymi się z strefie C8. Stwierdziła, że rozstrzygnięcie nadzorcze Pana Wojewody jest krzywdzące dla właścicieli i jest niezgodne ze stanem faktycznym, ponieważ istnieje zgodność uchwały ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Wypusty został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego w dn. 10 sierpnia 2007 r., czyli 30 dni od tej publikacji – 10 września 2007 r. wszystkie inne tereny, oprócz U/S i U/P, będą miały plan miejscowy. Rozstrzygnięcie nadzorcze można zaskarżyć w ciągu 30 dni od daty jego otrzymania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, natomiast decyzja w tej kwestii należy do Państwa Radnych.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, kto z Państwa Radnych chciałby w sprawie uchwały zabrać głos? Stwierdził, że bardzo trudno jest zrozumieć postępowanie nadzoru prawnego Wojewody Podlaskiego dotyczące miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa.

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XI/78/07 w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Podlaskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku została podjęta 11 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 6 głosach wstrzymujących się. Stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu. /Zał.Nr 11/.


Ad.pkt 7

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 7 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołu Nr X/07 z obrad X sesji Rady Miejskiej z dn.29 czerwca 2007 r. Zapytał, czy są uwagi do protokołu?

Uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał w/w protokół pod głosowanie, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 8

Zapytania i wolne wnioski

1. Pan Mieczysław Sobolewski – przedstawiciel Zarządu AKS ”Sparta” w Augustowie złożył na ręce Pana Andrzeja Kurczyńskiego – Przewodniczącego Rady Miejskiej petycję, podpisaną przez ok. 400 mieszkańców Augustowa, dotyczącą remontu boiska piłkarskiego przy ul. Tytoniowej tzw.: „toru lodowego”. Przedstawiciel Zarządu AKS „Sparta” powiedział, że problem braku boiska piłkarskiego jest znany władzom Augustowa od ponad 20 lat. Wyraził nadzieję na zrozumienie Państwa Radnych i podjęcie pozytywnej decyzji w w/w kwestii. / Zał. Nr 12 /.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sprawa braku boisk treningowych jest znana od wielu lat. Kiedyś jeden z mieszkańców Augustowa obiecywał przeznaczenie na ten cel własnego terenu, jednak nic z tego nie wyszło. Obecnie nazywanie części stadionu MOSiR „torem lodowym” pozostało już tylko hasłem.

2. Pan Radny Ryszard Piskorz – powiedział, że mieszkańcy ul. Mostowej skarżą się na głośne zachowanie się młodzieży, która zakłóca porządek publiczny w późnych godzinach nocnych.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Waldemarowi Jabłońskiemu – Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, który oświadczył, iż skargę przyjmuje i obiecał szybką interwencję.

3. Pan Radny Wojciech Walulik– stwierdził, że mieszkańcy Augustowa nie wiedzą o istniejącym podziale na drogi miejskie i powiatowe. Zaproponował, aby w gazecie „Przegląd Augustowski” została wydrukowana mapka z zaznaczonymi drogami.

4. Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta przekazał Państwu Radnym informację o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury oraz informację o przebiegu wykonania budżetu miasta za I półrocze 2007 roku.

5. Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

1. z podaniem mieszkańców ul. Śliwkowej i Derak, którzy zwracają się do Pana Przewodniczącego RM z prośbą o wydłużenie i utwardzenie drogi przy ul.Śliwkowej do skrzyżowania z ulicą Derak, tzn. ok. 30 metrów od aktualnie planowanej. Podanie w imieniu mieszkańców podpisał Przewodniczący Oddziału Regionu Podlaskiego NSZZ „Solidarność” Pan Mirosław Chudecki.

2. z podaniem Pana Sonnenburg Helge w sprawie modernizacji dróg w dzielnicy Lipowiec, wprowadzenie kostki brukowej, segregatorów na odpady, likwidację szamb, wprowadzenie wysepek i świateł na Al. Kardynała Wyszyńskiego w okolicach Kościoła p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej, postawienie latarni i wybudowanie chodników przy Jeziorze Białym, zlikwidowanie asfaltu i wprowadzenie kostki brukowej w okolicach Cordisu.

/Wyżej wymienione pisma zostały skierowane do Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM/.

3. z zapytaniem Przewodniczącego Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego, czy w Augustowie funkcjonuje Młodzieżowa Rada Miasta. / Zał. Nr 13 /;

4. z pismem Wojewody Podlaskiego, który przypomina wszystkim przewodniczącym rad gmin/miast o obowiązku zapraszania na sesje rady przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej. / Zał. Nr 14 /;

5. z pismem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku Wydziału II, który przesłał Radzie Miejskiej w Augustowie pismo Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej z dn.27.07.2007 r. w celu nadania biegu sprawie. Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał Państwa Radnych z załączonymi dokumentami w tej sprawie, m.in. z pismem skierowanym do Pana Mariana Dyczewskiego Prezesa Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej przez Pana Piotra Warczyńskiego Dyrektora Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia. W piśmie Pan Dyrektor zachęcił Towarzystwo Miłośników Ziemi Augustowskiej do konstruktywnej współpracy z Samorządem terytorialnym w zakresie opracowania operatu uzdrowiskowego. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że „konstruktywna” współpraca polega na tym, że Towarzystwo skierowało do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku pozew na uchwałę Rady Miejskiej. Zaskarżyło uchwałę Nr VI/38/07 z dn.16 marca 2007 r. uchwalającą tymczasowy Statut Uzdrowiska Augustów i wniosło o całkowite jego uchylenie lub nakazanie usunięcia wszystkich niezgodności wynikających z ustawy o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym w terminie ustalonym przez sąd. Przewodniczący Rady stwierdził, że działalność Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej jest niezrozumiała. O co w tym wszystkim chodzi?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta stwierdził, że działanie organu nadzoru działa tylko na szkodę mieszkańców, którzy teraz nie będą mieli możliwości prowadzenia żadnych inwestycji, np. na terenie ul. Wypusty bardzo dobrze funkcjonuje firma „Transdźwig”, która zatrudnia ludzi i chce się rozwijać. Obecna sytuacja spowodowała, że firma nie będzie mogła rozbudowywać się. Największym problemem nie są strefy uzdrowiska w Augustowie tylko to, że Przedsiębiorstwo Usług Socjalnych w Białymstoku, które prowadzi uzdrowisko, nigdy nie eksploatowało borowiny z tego miejsca, które jest wskazane. Zaniedbania poprzedniego dyrektora Przedsiębiorstwa polegały na braku prowadzenia eksploatacji złóż borowiny. W jaki sposób uzyskiwano świadczenie tych usług - nie wiadomo. Podjęte działania Miasta spowodowały, że Przedsiębiorstwo złoży wniosek o koncesję na eksploatację złóż borowiny. Lasy Państwowe wstępnie wyraziły na to zgodę. Zrobienie operatu uzdrowiskowego jest uzależnione m.in. od potwierdzenia właściwości leczniczych złóż borowin przez konkretne instytucje, które zostały podane w rozporządzeniu do ustawy uzdrowiskowej. Obecnie trzeba przedstawić operat uzdrowiskowy wraz z dokumentem z Przedsiębiorstwa Usług Socjalnych na temat w/w eksploatacji. Brak dyrektora stanowi poważne zagrożenie. Gmina samodzielnie nie może wydobywać borowiny, tylko podmiot świadczący usługi sanatoryjne. Burmistrz Miasta przypomniał, że w czasie całej swojej kadencji piastowania funkcji burmistrza wielokrotnie zwracał się z zapytaniem do Wojewodów o informację na temat losów uzdrowiska Augustów, jednak nigdy nie uzyskał w tej kwestii konkretnej odpowiedzi.

Pan Radny Bogusław Samel – zapytał, czy są już podjęte działania związane z wykonaniem operatu uzdrowiskowego? Jaki jest stopień zaawansowania prac?

Pan Leszek Cieślik – Burmistrz Miasta przypomniał, że na wykonanie operatu uzdrowiskowego była przeznaczona kwota 80 tys.zł. Pomimo ogłoszonych dwóch przetargów chętne podmioty nie podjęły się realizacji tego zadania. Przyczyną był brak rozporządzeń wykonawczych, ponieważ zgodnie z ustawą uzdrowiskową Minister Zdrowia został zobligowany do podjęcia rozporządzenia, w którym przedstawi wykaz jednostek potwierdzających właściwości lecznicze złóż oraz właściwości powietrza. Takie rozporządzenie ukazało się dopiero w lipcu 2007 r. Obecnie w Urzędzie Miejskim jest powołany koordynator do spraw realizacji w/w przedsięwzięcia – Pan Tadeusz Popławski, który będzie pilotował zadanie i przygotuje niezbędną dokumentację, także za Przedsiębiorstwo Usług Socjalnych. Burmistrz Miasta stwierdził, że do tej pory nie ma nawet powołanego Naczelnego Lekarza Uzdrowiska.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Miasto czeka jeszcze wiele spraw do załatwienia, jest to długa i ciężka droga, sprawy sądowe, przygotowywanie materiałów - bo tak tego sobie życzy Towarzystwo Miłośników Ziemi Augustowskiej. Przewodniczący Rady powiedział, iż nie chciałby komentować, ilu jest członków Towarzystwa, którzy „miłują” Ziemię Augustowską i w jaki to czynią sposób;

6. z uchwałą Nr 1915/07 z dn. 11 lipca 2007 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, które umorzyło postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr IX/55/07 Rady Miejskiej w Augustowie z dn. 31 maja 2007 r. w sprawie emisji obligacji komunalnych. / Zał. Nr 15 /;

7. z pismem Starostwa Powiatowego w Augustowie Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w Augustowie skierowanym do Burmistrza Miasta Augustowa dotyczącym legalności budowy pomostów nad brzegiem rzeki Netty (odcinek wzdłuż bulwarów). / Zał. Nr 16 /;

8. z uchwałą Nr 2188/07 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dn. 3 sierpnia 2007 r., które po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym uchwały Rady Miejskiej w Augustowie Nr X/65/07 z dn. 29 czerwca 2007 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości umorzyło postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności powyższej uchwały. / Zał Nr 17 /;

9. z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku skierowanym do Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej w Augustowie, a do wiadomości Burmistrza Miasta Augustowie w sprawie oceny skutków dla środowiska imprezy (wyścigu bolidów) organizowanej w dniach 14-15 lipca 2007 r. w Augustowie na jeziorze Necko. / Zał. Nr 18 /;

10.z pismem Pana Jerzego Kaczmarka zam. Mchy Nr 28, 63-130 Książ Wielkopolski, biologa, który po obejrzeniu protestu mieszkańców Augustowa w sprawie budowy Obwodnicy postanowił dołączyć do w/w protestu. / Zał. Nr 19 /;

11.z listem podpisanym przez „Warszawiankę”, która troszczy się o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w Augustowie. / Zał. Nr 20 /;

12.z zaproszeniem na Ogólnopolską Pielgrzymkę Samorządowców, która odbędzie się 26 sierpnia 2007 r. w święto Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze.

Ad.pkt 9

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknął obrady XI sesji Rady Miejskiej w Augustowie.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący

Rady Miejskiej w Augustowie

/Andrzej Kurczyński/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

Wprowadzający: Rada Miejska

Data modyfikacji: 2007-10-03

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2007-10-03