Protokół Nr XXXVII/09 z obrad XXXVII sesji Rady Miejskiej z 30 grudnia 2009 r.

P R O T O K Ó Ł Nr XXXVII/09

z obrad XXXVII sesji Rady Miejskiej w Augustowie, które odbyły się

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60

w dniu 30 grudnia 2009 r.

W obradach sesji wzięło udział 19 radnych - lista obecności w załączeniu.

/zał. nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- goście,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 9.02

i zakończono o godzinie 11.50

Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie gratulacji Narciarzom Wodnym.

4. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

5. Interpelacje radnych.

6. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) budżetu miasta na 2010 rok (uchwała wraz z załącznikami przy projekcie budżetu) -

‑ przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Burmistrza Miasta,

‑ przedłożenie opinii w sprawie projektu budżetu miasta na 2010 rok przez Komisję Budżetu i Finansów Rady Miejskiej,

- dyskusja,

- głosowanie nad uchwałą budżetową;

b) zmian budżetu miasta na 2009 rok;

c) ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z końcem roku budżetowego 2009;

d) zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków;

e) trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym przedszkolom, szkołom podstawowym i gimnazjom, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania;

f) gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.

7. Odpowiedzi na interpelacje.

8. Zapytania i wolne wnioski.

9. Zamknięcie obrad.

Ad.pkt 1

Obrady XXXVII sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej. Powitał Państwa Radnych, pracowników, kierownictwo wydziałów oraz kierownictwo Urzędu Miejskiego, Pana Kazimierza Kożuchowskiego – Burmistrza Miasta, Pana Tomasza Śpiczko – Zastępcę Burmistrza Miasta, zaproszonych gości w osobach: Pana Bogdana Dyjuka – Wiceprzewodniczącego Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego, Pana Krzysztofa Budzińskiego - Komendanta Powiatowego Policji, Pana Arkadiusza Prymakę - Zastępcę Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, Pana Józefa Sienkiewicza – Prezesa Augustowskiego Klubu Sportowego „Sparta”, Pana Romualda Kabrońskiego – Wiceprezesa, Dyrektora Augustowskiego Klubu Sportowego „Sparta”, Pana Tadeusza Janusza Wierzbickiego – Przewodniczącego Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przedstawicieli lokalnej prasy, Pana Jerzego Buzona – redaktora naczelnego gazety „Przegląd Augustowski”, Panią Beatę Perzanowską – redaktora gazety „Przegląd Powiatowy”. Szczególnie gorąco przywitał augustowskich sportowców - narciarzy wodnych na czele z trenerem Panem Maciejem Krzywińskim.

Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 19 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.

Ad.pkt 2

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi, bądź propozycje do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji? /zał. nr 2/

Propozycji, ani uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad, (z wykreślonym punktem 6e), który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że niezmiernie miło jest gościć na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej sportowców - ambasadorów Augustowa, którzy realizując swoje marzenia przy okazji rozsławiają swoje miasto poza jego granicami - to dzięki nim Augustów jest znany w Europie i na świecie. Burmistrz Miasta podziękował rodzicom, którzy niejednokrotnie kosztem własnych wyrzeczeń pomagają dzieciom w realizacji marzeń, trenerom i prezesom AKS „Sparta”, przy pomocy których realizacja tych marzeń jest realna. Podziękował wszystkim serdecznie, życzył, aby 2010 rok przyniósł jeszcze więcej osiągnięć na niwie sportowej, życzył wszelkiej pomyślności w życiu osobistym.

Następnie Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wraz z Panem Andrzejem Kurczyńskim – Przewodniczącym Rady Miejskiej wręczyli listy gratulacyjne oraz nagrody pieniężne zawodnikom: Mateuszowi Krzywińskiemu, Janowi Galinowskiemu, Kamilowi Borysewiczowi, Jakubowi Rutkowskiemu, Małgorzacie Rutkowskiej. Listy gratulacyjne wręczono także trenerowi Panu Maciejowi Krzywińskiemu oraz Zarządowi AKS „Sparta” Panu Józefowi Sienkiewiczowi i Panu Romualdowi Kabrońskiemu.

Pan Tomasz Śpiczko – Zastępca Burmistrza Miasta przypomniał sukcesy sportowców:

Mateusz Krzywiński– na Mistrzostwach Europy Seniorów za wyciągiem w Czechach zdobył złoty medal w skokach i tytuł Mistrza Europy ze znakomitym wynikiem 57,20 m,

Jan Galinowski– na Mistrzostwach Europy Juniorów za wyciągiem w Niemczech zdobył złoty medal i tytuł Mistrza Europy w skokach z wynikiem 47,10 m i na Mistrzostwach Europy Juniorów za motorówką we Francji zdobył srebrny medal i tytuł Wicemistrza Europy w skokach z wynikiem 48,50 m,

Kamil Borysewicz– na Mistrzostwach Europy Juniorów za wyciągiem w Niemczech zdobył brązowy medal w slalomie,

Jakub Rutkowski– na Mistrzostwach Europy Seniorów za wyciągiem w Czechach zdobył brązowy medal w skokach z wynikiem 55,80 m,

Małgorzata Rutkowska– na Mistrzostwach Europy Juniorów za wyciągiem w Niemczech zdobyła brązowy medal w skokach z wynikiem 25,40 m.

Pan Maciej Krzywiński – trener sekcji nart wodnych powiedział, iż przede wszystkim chciałby podziękować zawodnikom za tegoroczny sukces, na który ciężko pracowali przez 10 lat. W 2009 r. zawodnicy sekcji nart wodnych zdobyli 62 medale na zawodach międzynarodowych i mistrzostwach Polski. Pan Maciej Krzywiński podziękował władzom miasta za pomoc finansową, dzięki której klub sportowy jest w stanie funkcjonować – a jak widać każda złotówka włożona w sport opłaca się ze względów wychowawczych i marketingowych. Zawodnicy starają się jak mogą najlepiej promować swoje miasto. Trener zwrócił uwagę, że sekcja nart wodnych jest sekcją rodzinną, prowadzona współpraca przynosi zamierzone efekty, podziękował synowi Mateuszowi za pełnienie roli asystenta i pomoc w treningach Jana Galinowskiego oraz Kamila Borysewicza, który pomaga również swojej siostrze. Pan Maciej Krzywiński podziękował sponsorom, bez których osiągnięcie sukcesów byłoby niemożliwe, szczególnie Panu Konradowi Rumińskiemu, rodzicom zawodników, bez pomocy których dzieci nie byłyby w stanie osiągnąć sukcesów, władzom Klubu za opiekę. Wyraził nadzieję, że zawodnicy i trenerzy Klubu, organizując zawody międzynarodowe, przyczynili się do otrzymania przez Augustów pięknej nagrody Wenecji Europy. Następnie Pan Maciej Krzywiński złożył życzenia z okazji zbliżającego się Nowego Roku.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej jeszcze raz podziękował zawodnikom, trenerom oraz wszystkim osobom wspierającym działalność Klubu, Zarządowi AKS „Sparta”, sponsorom, rodzicom zawodników, ludziom dobrej woli, dzięki którym sport w Augustowie może rozwijać się na miarę możliwości.

Ad.pkt 4

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta z prośbą o złożenie sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności, za okres od 11 grudnia 2009 r. do 22 grudnia 2009 r.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Zapytań nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta za złożenie sprawozdania.

Ad.pkt 5

Pani Radna Anna Urban – interpelacja dotyczy udzielania przez Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej na ostatniej sesji Rady Miejskiej głosu w dyskusjach niezgodnie z Regulaminem Rady, ponieważ w punkcie dotyczącym omawiania Strategii marki i promocji miasta Augustowa na lata 2010-2015 zgłaszała się do wypowiedzi trzykrotnie, regulaminowo, przez podniesienie ręki, natomiast Pan Przewodniczący udzielał głosu osobom, które zgłosiły się później. Sytuacja taka miała miejsce również na wcześniejszych sesjach, na których Pan Przewodniczący nie dostrzegał lub nie rozróżniał radnych zgłaszających się do wypowiedzi, ponieważ „nie wiedział, czyja to ręka zgłasza się do wypowiedzi”.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że nie ma problemu z ogarnięciem wzrokiem radnych siedzących przy stołach od strony okna, natomiast nie zawsze jest to możliwe w przypadku radnych siedzących po przeciwnej stronie sali, często musi wychylać się, aby zobaczyć np. Panią Radną Annę Urban. Jeżeli Pan Radny Ryszard Piskorz albo Pan Radny Jerzy Dobrowolski przesuną się chociaż trochę, to nie wiadomo czy rękę podnosi Pani Radna Anna Urban, czy Pani Radna Ewa Perkowska. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że nie pamięta sytuacji, aby nie udzielił komukolwiek głosu w dyskusji, dlatego absolutnie nie może zgodzić się z zarzutem przedstawionym przez Panią Radną Annę Urban.

Ad.pkt 6 a

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie budżetu miasta na 2010 rok. Projekt budżetu, przedstawiony przez Burmistrza Miasta, był omawiany na posiedzeniach poszczególnych Komisji Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta, z prośbą o przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta przedstawił projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 9 grudnia 2010 r. przedłożony projekt budżetu miasta Augustowa na 2010 rok zaopiniowała 2 głosami za, przy 3 głosach przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się i wnioskuje do Rady Miejskiej o nie podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2010 rok w wersji przedłożonej przez Burmistrza Miasta. Przedłożony projekt budżetu zakłada zbyt duże obciążenia przy realizacji projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego – Zadanie I „Budowa Całorocznego Centrum Rekreacyjno – Sportowego w Augustowie”, gdzie dofinansowanie ze środków europejskich jest dość niskie – 48%, a udział własny w wysokości ponad 23 mln zł, oparty na kredycie komercyjnym zagraża realizacji zadań własnych gminy oraz zadań inwestycyjnych niezbędnych dla społeczności lokalnych miasta Augustowa, a w szczególności budowy ulic. /zał. Nr 4/

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił uchwałę Nr RIO.V.0033-24/09 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dn. 11 grudnia 2009 r. w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu miasta Augustowa na 2010 rok oraz dołączonej prognozy kwoty długu. Skład orzekający zaopiniował pozytywnie projekt budżetu miasta Augustowa na 2010 rok wraz z prognozą łącznej kwoty długu, informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami. Opinia została wydana na podstawie analizy przedłożonego zarządzeniem Nr 359/09 Burmistrza Miasta z dn. 13 listopada 2009 r. w sprawie projektu budżetu miasta na 2010 rok: projektu uchwały budżetowej na 2010 rok wraz z załącznikami oraz objaśnieniami, prognozy łącznej kwoty długu budżetu miasta na koniec 2010 roku i lata następne wraz z prognozowaną sytuacją finansową miasta w okresie spłaty zadłużenia, informacji o stanie mienia komunalnego. Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami opracowany został zgodnie z wymogami art. 212 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz. 1240). Prognoza łącznej kwoty długu na koniec 2010 r. i lata następne została sporządzona prawidłowo. Dane wykazane w prognozie wykazują, że nie zaistnieje zagrożenie naruszenia warunków określonych art. 169 ust. 1 i art. 170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Łączna kwota, przypadających w roku budżetowym i latach następnych, zobowiązań z tytułu spłat rat kredytów i pożyczek, wraz z odsetkami nie przekroczy granicy 15% planowanych na te lata dochodów. Nie naruszona zostanie również granica łącznej kwoty długu, tj. 60% do dochodów w 2010 r. i w latach następnych. W zakresie sporządzenia informacji o stanie mienia komunalnego nieprawidłowości nie stwierdzono. /zał.nr 5/

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej oraz w czasie zorganizowanego nadzwyczajnego posiedzenia Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM w dn. 15 grudnia 2009 r., z udziałem zainteresowanych osób, było wiele kontrowersji dotyczących zapisu związanego z budżetem, dot. budowy całorocznego centrum rekreacyjno-sportowego w Augustowie. Temat ten znalazł się także w ww. opinii Komisji Budżetu i Finansów RM. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych z dn. 27 sierpnia 2009 r., art. 239 i art. 240 stanowią, że „uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego. Do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego. Bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków, jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku nie podjęcia uchwały budżetowej w ww. terminie regionalna izba obrachunkowa w terminie do końca lutego roku budżetowego ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej”. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w przypadku nie podjęcia przez Państwa Radnych uchwały w sprawie budżetu miasta na 2010 rok, rolę tę przejmie Regionalna Izba Obrachunkowa, która określi budżet miasta Augustowa na 2010 rok w zakresie zadań własnych i zadań zleconych, będzie to budżet o ograniczonych możliwościach, w którym poza najpilniejszymi zadaniami nie będą mogły być realizowane żadne inwestycje. Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta powiedziała, że w przypadku nie uchwalenia przez Radę Miejską budżetu do 31 stycznia 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa określi budżet w bardzo ograniczonym zakresie, będą realizowane zadania zlecone i zadania własne niezbędne do funkcjonowania jednostek miasta. Nie będzie żadnych inwestycji, możliwości zaciągania kredytu, zostaną usunięte z budżetu wszystkie dotacje dla stowarzyszeń, klubów sportowych. Jeżeli wystarczy środków własnych, to być może będzie mogła być kontynuowana jedna z rozpoczętych inwestycji.

Pan Radny Ryszard Piskorz – zapytał, jaka jest wysokość ww. dotacji?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że dotacja wynosi ok. 400.000 zł, ponieważ są w niej ujęte dotacje ze środków na przeciwdziałanie alkoholizmowi, ale także na promocje, które nie będą mogły być udzielane jednostkom.

Pan Radny Ryszard Piskorz – zapytał, czy miasto otrzyma środki unijne na realizację projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego – Zadanie I „Budowa Całorocznego Centrum Rekreacyjno – Sportowego w Augustowie”.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że trzeba będzie zapomnieć o 22 mln zł ze środków unijnych na budowę centrum, o 3 mln zł na realizację wspólnego projektu z gminą Płaska, o 250 tys. zł na promocję miasta, o 2 mln zł na budowę sali widowiskowo-sportowej, o 3 mln zł na wykonanie projektu realizowanego przez Suwałki, Augustów, Ełk, Olecko i Gołdap.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM odniósł się do wypowiedzi Pana Radnego Ryszarda Piskorza w kwestii dofinansowania projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego – Zadanie I „Budowa Całorocznego Centrum Rekreacyjno – Sportowego w Augustowie”. Stwierdził, że wniosek został złożony, ale jeszcze nie uzyskał oceny merytorycznej, umowa nie jest podpisana, więc pieniędzy można też nie dostać.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, iż rzeczywiście wniosek obecnie jest oceniany pod względem merytorycznym, natomiast brak uchwalenia budżetu spowoduje, że nie będzie mowy o ocenie merytorycznej i podpisaniu umowy. Burmistrz Miasta powiedział, że chciałby także zwrócić uwagę na już podpisane umowy, dzięki którym mogą być realizowane inwestycje.

Pan Radny Bogusław Samel – stwierdził, że projekt „Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego” był przygotowywany już kilka lat temu, wszyscy byli nim zachwyceni. Dlaczego nikt wcześniej nie pytał, czy potrzebne są bulwary nad rzeką Nettą, stumetrówka, Centrum Informacji Turystycznej, ile kosztuje inwestycja i jak długo trzeba będzie spłacać kredyty? Miasto Augustów może zasłynąć z niepochlebnych opinii, iż jest pierwszą gminą w Województwie Podlaskim, która nie chce unijnych pieniędzy na inwestycje. W biznesie taka okazja już się nie powtórzy. Pan Radny Bogusław Samel zapytał Pana Bogdana Dyjuka – Wiceprzewodniczącego Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego, czy istnieje szansa na realizację projektu i czy mogą być wprowadzone jakieś zmiany? Natomiast ze strony Urzędu Miejskiego było mało informacji na temat postępu prac nad projektem, można było przedstawić makiety, poinformować, jakiemu celowi ma służyć inwestycja. Rada Miejska w Suwałkach podjęła uchwałę w sprawie budżetu miasta na 2010 rok, Suwałki rozwijają się m.in. dzięki zaciąganym kredytom, pożyczkom.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski – powiedział, iż chciałby uzyskać informację, do której ma chyba prawo, z czego wynika opinia Komisji Budżetu i Finansów RM, w której została dokonana analiza ekonomiczna trafności decyzji, kto jej dokonał i w oparciu o co? Jaka będzie funkcja radnych z chwilą nie zatwierdzenia budżetu? Chyba nie będą potrzebni.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę na kontrowersje, które powstały na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej w czasie omawiania budżetu miasta. Zaproponował wtedy zorganizowanie jeszcze jednego posiedzenia z Komisją ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM, jako Komisją wiodącą, zajmującą się tematyką kontrowersyjnego zapisu w projekcie budżetu. Do udziału w posiedzeniu zostały zaproszone wszystkie chętne osoby, którym bliski jest ww. temat, aby posłuchały wyjaśnień. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że zainteresowanie nie przekroczyło wielkich oczekiwań, na posiedzenie przyszło kilkanaście osób, pasjonaci, osoby zainteresowane rozbudową infrastruktury. Na posiedzeniu zostały poruszone bardzo istotne tematy, rozpatrywano, czym będzie skutkowało przystąpienie, bądź nie przystąpienie do realizacji projektu. Rozpoczęcie inwestycji będzie oznaczało, że zostanie przygotowana infrastruktura techniczna, z myślą o przyszłym basenie i amfiteatrze. Rozbudowa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego jest bardzo poważnym zadaniem, natomiast powstał problem celowości pozyskania obiecanych środków unijnych. Trafnie zwrócił uwagę Pan Radny Bogusław Samel na sesję budżetową Rady Miejskiej w Suwałkach, tak właśnie powinien działać rozsądnie gospodarujący samorząd, ważne jest zaciąganie preferencyjnych kredytów i pożyczek. Bazowanie tylko na dochodach własnych nie przyczyni się do rozwoju miasta, natomiast rezygnacja ze środków unijnych spowoduje, że przejmą je następni chętni czekający w kolejce i szybko zagospodarują. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że przedstawiony przez Pana Burmistrza i Panią Skarbnik projekt budżetu dowodzi, że nie ma żadnych zagrożeń finansów publicznych, materiał jest rzetelny, co zostało potwierdzone uchwałą składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej. Natomiast obciążenie dla budżetu miasta jest duże, nikt tego nie ukrywa, można mówić, że Augustów jest biedny i zrezygnować z zadania albo starać się je zrealizować w całości w przyszłości, łącznie z kładką. W Augustowie jest bardzo dużo ważnych zadań do realizacji, problem polega na tym, co jest ważniejsze, co pilniejsze. Czy podejmowane przez Radę Miejską decyzje są zawsze trafne, trudno powiedzieć, głosy mieszkańców zawsze będą podzielone, jedni są za, inni przeciw. Państwo Radni muszą liczyć się z krytyką mieszkańców, chociaż zdarzają się też pochwały i to wszystko muszą wziąć na karby swojej odpowiedzialności. Przewodniczący Rady Miejskiej zaapelował do Państwa Radnych o przeanalizowanie kwestii przyjęcia budżetu miasta i wzięcie pod uwagę wszystkich konsekwencji.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM powiedział, że oczywiście jest tak, że Rada Miejska podejmuje decyzje poprzez głosowanie i na pewno Państwo Radni już przemyśleli kwestię głosowania. Przysłowia są mądrością narodów, jedno z nich mówi, że: „jeszcze taki się nie urodził, co by wszystkim dogodził”. Zwrócił uwagę, że przy tworzeniu budżetu miasta Radni zostali pominięci. Zgodnie ze stanowiskiem Rady Miejskiej dotyczącym ulicy 3 Maja miała być przygotowana dokumentacja na realizację dalszego odcinka drogi, jednak ta sprawa nie została ujęta w projekcie budżetu, na przyszłe dokumentacje jest zapisana niewielka kwota 50 tys.zł. Dyskusja na temat projektu „Rozbudowy infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego” odbyła się już w styczniu, cały czas radnym nie mówiono prawdy. To Urząd Miejski w dn. 14 sierpnia 2009 r. wysłał pismo do Urzędu Marszałkowskiego, okazuje się, ze projekt jest bardzo kosztowny, /ponad 60 mln zł/ i przedstawia dwa warianty. Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM zapytał, czy wtedy nie należało zaprosić przedstawicieli Komisji i przedstawić zaistniałą sytuację? Ostatnie posiedzenie Komisji odbyło się już po czasie. Następnie zwrócił się z zapytaniem do Pani Moniki Podziewskiej – Skarbnika Miasta, czy w przypadku nie podjęcia uchwały budżetowej będzie kontynuowana budowa sali widowiskowo-sportowej przy Szkole Podstawowej Nr 4?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że w tej chwili nie jest w stanie udzielić szczegółowej odpowiedzi na ww. pytanie. Regionalna Izba Obrachunkowa uchwalając budżet nie bierze pod uwagę żadnych kredytów i jeżeli nie wystarczy własnych środków w budżecie, wówczas budowa sali nie będzie mogła być realizowana.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poparł stanowisko dotyczące wykonania dokumentacji i realizacji całości ulicy 3 Maja. Zapis w projekcie budżetu wynika z tego, że wykonawca nie chciał w tym roku odstąpić od rozwiązania umowy. Burmistrz Miasta poinformował, że sprawa ulicy 3 Maja jest omawiana z Panem Starostą, istnieje szansa na zawarcie kompromisu. Nie byłoby problemu z realizacją projektu rozbudowy infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w strefie Kanału Augustowskiego, gdyby Augustów był jedynym pośrednikiem projektu. Burmistrz Miasta powiedział, że warunki dyktował Urząd Marszałkowski. Urząd Miejski przedstawiał kilka wariantów, ale zmiany są wynikiem późniejszych negocjacji, a nie chęci. Oczywiście, najlepiej byłoby podzielić inwestycję na trzy etapy i zmniejszyć nakłady, natomiast zostały >e wynegocjowane z Urzędem Marszałkowskim w przedstawionej formie.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski – zwrócił się z apelem do Państwa Radnych, aby sprawy ambicjonalne i polityczne nie wzięły góry nad interesem społecznym.

Pan Bogdan Dyjuk – Wiceprzewodniczący Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego wyjaśnił, że ww. projekt znajduje się na liście indykatywnej. Zgodnie z założeniami, to beneficjent jest decydentem co do wykorzystania środków. Urząd Marszałkowski wpisując projekt na listę w 2007 r., a Sejmik Województwa Podlaskiego jesienią tegoż roku zatwierdzając wykaz, przyjął sugestię samorządów, które wnosiły o umieszczeniu na tej liście określonych projektów. Wszelkich zmian zakresu projektów dokonuje beneficjent, czyli w ww. przypadku Miasto Augustów i Gmina Płaska. Wykreślenie z listy może nastąpić z dwóch powodów: to beneficjent musi zgłosić pisemne oświadczenie o rezygnacji lub przedłożyć dokumentacje niezgodną z tematem umieszczonym na liście. Wiceprzewodniczący Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego powiedział, że nie słyszał o tym, aby Urząd Marszałkowski narzucał beneficjentom pewne postępowanie, o ile nie wykraczało >o poza pewien obszar, a więc np. daleko idącą lub całkowicie zmieniającą zakres tematyczny realizację projektu. W tej chwili pieniądze na wspólny projekt realizowany przez Miasto Augustów i Gminę Płaska będą nadal zapisane. Wiceprzewodniczący Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego zwrócił uwagę, iż od jesieni 2007 r. Urząd Miejski nie informował mieszkańców o projekcie, więcej na ten temat dowiadywał się w Urzędzie Marszałkowskim, z artykułów w prasie lub na spotkaniach Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM, na które był zapraszany przez Przewodniczącego Komisji.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu miasta na 2010 rok. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za podjęciem uchwały głosowało 8 radnych, przeciw 10, a 1 radny wstrzymał się od głosu.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że uchwała w sprawie budżetu miasta na 2010 rok nie została podjęta.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta podziękował radnym, którzy poparli projekt budżetu miasta, natomiast pozostałym radnym chciałby powiedzieć, że nie dał kupić się za głosy - a kto chciał kupić, w najbliższym czasie okaże się. Nie będzie rozdawania stanowisk. Budżet mógł być dzisiaj przyjęty, ale Burmistrz nie sprzedaje budżetu, ponieważ nie jest jego własnością, tylko mieszkańców miasta. Wyborcy zostali oszukani, nie będzie dróg, inwestycji, konsekwencje będą ponoszone w trakcie całego roku.

Pan Radny Jerzy Dobrowolski – powiedział, że chciałby zwolnić się z obrad sesji, w „stypach” nie bierze udziału.

Pan Radny Ryszard Piskorz – zaproponował, aby głosowanie było imienne, chodzi o pokazanie prawdy.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że głosowanie było jawne, wszyscy widzieli podniesione ręce. Następnie ogłosił przerwę w obradach sesji do godziny 10.40.

Ad.pkt 6b

Po przerwie, Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2009 rok. Udzielił głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie ww. projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła ww. projekt uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 29 grudnia 2009 r. projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2009 rok zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVII/245/09 w sprawie zmian budżetu miasta na 2009 rok została podjęta jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi >a załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 6/

Pan Radny Bogusław Samel – zwrócił uwagę, że Państwo Radni są niekonsekwentni, ponieważ jednogłośnie podjęli uchwałę, której załącznik przed przerwą w obradach sesji nie został przyjęty. Radni głosują nie czytając dokumentów, w tym wszystkim jest za dużo polityki.

Ad.pkt 6c

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6c porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego. Udzielił głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie ww. projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła ww. projekt uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 29 grudnia 2009 r. projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVII/246/09 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego została podjęta 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi >a załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 7/

Ad.pkt 6d

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6d porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Powitał Pana Tomasza Wojszko – Prezesa Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. oraz Pana Janusza Roszkowskiego – Wiceprezesa, Głównego Księgowego Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że Państwo Radni w materiałach na sesję otrzymali propozycje taryfy za wodę i ścieki, które zostały skorygowane, projekty uchwał są rozłożone na stołach. Udzielił głosu Panu Tomaszowi Wojszko - Prezesowi Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. z prośbą o omówienie ww. projektu uchwały.

Pan Tomasz Wojszko – Prezes Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. powiedział, że Spółka zwraca się z prośbą do Rady Miejskiej o zmianę taryfy za wodę i ścieki, opierając kalkulację na ponoszonych kosztach z 2008 r. oraz na uzyskaniu zysku, który pierwotnie został zaproponowany na poziomie 5%. Po rozmowie z Panem Burmistrzem zysk został skorygowany do 3%. Prezes Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. zwrócił się z prośbą do Rady Miejskiej o podwyżkę taryfy za wodę na poziomie 11,6%, natomiast za ścieki na poziomie 9,8%. Proponuje się, aby nowe ceny przedstawiały się w następujący sposób: za 1 m3 wody dostarczanej gospodarstwom domowym – 2,60 zł/m3 plus podatek VAT /2,78 zł brutto/, pozostałym odbiorcom – 2,64 zł/m3 plus podatek VAT /2,82 zł brutto/; cena za 1 m3 odprowadzonych ścieków: gospodarstwa domowe – 3,55 zł/m3 plus podatek VAT /3,80 zł brutto/, pozostali odbiorcy – 3,55 zł/m3 plus podatek VAT /3,80 zł brutto/. Prezes Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. omówił taryfy, które obowiązują w sąsiednich miastach. Łączna cena za wodę i ścieki w Augustowie, po podwyżce, wynosić będzie 6,58 zł; natomiast w Ełku – 7,45 zł; w Olsztynie – 7,68 zł; w Łomży – 7,22 zł; w Gołdapi – 7,71 zł; w Zambrowie – 6,21 zł, w Siemiatyczach – 6,36 zł, w Ostrołęce – 6,90 zł; w Czarnej Białostockiej – 6,46 zł. Niektóre z tych miasta poza ceną za wodę i ścieki mają wprowadzoną tzw. opłatę abonamentową za wodomierz, która kształtuje się w zależności od miasta od 3 zł do 7 zł miesięcznie. Kalkulacja Spółki zakłada wzrost kosztów wynagrodzeń na poziomie 1%, kosztów materiałów i usług – 0,3%, podatku związanym głównie z podatkiem od nieruchomości - wzrost za wodę na poziomie 3,3%, ścieków – na poziomie 6,4%, wzrost kosztów amortyzacji – o ok. 7%; wzrost energii w stosunku do 2008 r. – o 0,3%. Koszt eksploatacji i utrzymania, jeśli chodzi o wzrost taryf, wynosi dla wody 3,6%, dla ścieków – 3,9%. Pozostałe procenty są związane z redukcją straty wynikającą z poprzednich lat oraz z uzyskanym zyskiem, który głównie będzie przeznaczony na spłatę pożyczki zaciągniętej na budowę stacji uzdatniania wody i wynoszą 600 tys.zł rocznie.

/Wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków – stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu/

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła wniosek Komisji Budżetu i Finansów RM o podanie średniej płacy w Spółce.

Pan Tomasz Wojszko – Prezes Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. odpowiedział, że średnia płaca w Spółce w 2009 r. wynosi 2.881,77 zł, przy średniej krajowej za III kwartał – 3.317,45 zł.

Pan Radny Bogusław Samel – zwrócił uwagę, że zgodnie z danymi opublikowanymi w internecie i w prasie, cena brutto za ścieki i wodę w Augustowie wynosi 6,64 zł, w Białymstoku – 4,98 zł, w Ełku – 7,04 zł, w Łomży – 6,11 zł, w Ostrołęce – 6,16 zł, w Suwałkach – 5,42 zł. Wynika z tego, że wysokość taryf w Augustowie znacznie odbiega od cen obowiązujących w innych miastach Województwa Podlaskiego. Bardzo dobrze stało się, że została przeprowadzona budowa stacji uzdatnia wody, ponieważ dbanie o zdrowie mieszkańców należy również do zadań gminy. Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, iż na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Spółka w ciągu 70 dni przedstawia Burmistrzowi projekt rzeczowy, celem przeanalizowania kosztów. Natomiast radnym ww. dane nie są znane, nie rozpatrywali zasadności wydatków w Spółce i chcieliby wiedzieć, czy podwyżki są konieczne. Na pewno wyborcy będą zadawali radnym pytania na temat zasadności podwyżek. Natomiast ważna jest racjonalność zarządzania Spółki, obecnie radnym trudno jest zabrać głos w kwestii proponowanych taryf, które i tak wejdą w życie, wynik głosowania nie ma na to żadnego wpływu. Wczoraj na posiedzeniu Komisji radni rozważali, czy była potrzebna modernizacja budynku Spółki, czy jest właściwie wykorzystany?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że wczoraj na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów RM Państwo Radni omawiali taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, które zostały zaproponowane przez Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. Burmistrz Miasta powiedział, że dokonał analizy wysokości stawek i stwierdził, że przeprowadzona przez Spółkę kalkulacja jest prawidłowa, jedyna uwaga dotyczyła przyjętego zysku w wysokości 5%, który polecił obniżyć do 3%. Państwo Radni analizując stawki w poszczególnych miastach na pewno zwrócili uwagę na znaczny wzrost podwyżek. Burmistrz Miasta przypomniał, że w ubiegłym roku nie pozwolił WiKM założenia żadnego zysku, przez co w tej chwili Spółka ma stratę. W związku z powyższym nie mógł pozbawić Spółki zysku, ponieważ w przyszłym roku podwyżka byłyby jeszcze wyższa. Z jednej strony woda i ścieki powinny być relatywnie tanie, ale z drugiej strony ciągle rosną ceny energii elektrycznej, potrzebnej do wytworzenia wody i odprowadzenia ścieków. Obecnie Spółka stoi przed kolejnym wyzwaniem, którym jest unowocześnienie oczyszczalni ścieków i dostosowanie do wymogów Unii Europejskiej. Burmistrz Miasta poinformował, że prowadzone są rozmowy z firmami duńską i polsko-niemiecką na temat biogazowni ulokowanej przy oczyszczalni ścieków, która pozwoli na rozwiązanie problemu odpadów.

Pani Radna Anna Urban – zwróciła się do Pana Tomasza Wojszko - Prezesa Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o. o omówienie straty Spółki, która na podstawie informacji podanej wczoraj na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów RM, wynosi ok. 150 tys.zł?

Pan Tomasz Wojszko – Prezes Wodociągi i Kanalizacje Miejskie Sp. z o.o wyjaśnił, że w ubiegłym roku strata Spółki była na poziomie ok. 150 tys.zł, ponieważ w poprzednich latach nie były doszacowane podwyżki, które nie pokrywały w pełni ponoszonych kosztów. Natomiast w bieżącym roku Spółka chciałaby tę stratę zniwelować podwyżką, która została zaproponowana w większej wysokości.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 29 grudnia 2009 r. dokonała analizy wysokości taryf podanych w pierwszej wersji projektu uchwały i zaopiniowała je negatywnie, 5 głosami przeciwnymi, przy 1 głosie wstrzymującym się. Decyzja dot. wysokości taryf podanych w drugiej wersji projektu uchwały należy do Państwa Radnych.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił stanowiska związków zawodowych dotyczące propozycji taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. „Oddział Regionu Podlaskiego NSZZ „Solidarność” w Augustowie wyraził zdecydowany sprzeciw na proponowaną podwyżkę wody i ścieków, które są i tak bardzo wysokie. Skokowy wzrost cen podstawowych usług, produktów, żywności, energii zderza się z najmniejszym wzrostem w większości grup zawodowych, co doprowadza społeczeństwo do biedy, a podwyżki cen wpędzą najuboższe społeczeństwo w nędzę. Jest to sprzeczne z fundamentalnymi zasadami solidarności. Czy takie posunięcia dążą do tego, aby żyło się lepiej? Wszystkim?” Pismo podpisał Przewodniczący Oddziału Regionu Podlaskiego w Augustowie Mirosław Chudecki. /zał. nr 9/.Związek Nauczycielstwa Polskiego Zarząd Oddziału ZNP w Augustowie zapoznał się z wnioskiem Spółki Wodociągi i Kanalizacje Miejskie w Augustowie o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zarząd Oddziału ze zrozumieniem odnosi się do konieczności spłaty pożyczki zaciągniętej na finansowanie przebudowy stacji uzdatniania wody, ale proponowany wzrost cen o 13,8% w przypadku wody i 11,1% w przypadku ścieków jest stanowczo za wysoki. Wzrost cen za wodę i ścieki powinien być na poziomie założonego przez Spółkę wzrostu kosztów eksploatacji i utrzymania, czyli dla wody nie powinien przekraczać 3,6%, a dla ścieków – 3,8%.” Pismo podpisał Prezes Oddziału ZNP mgr inż. Andrzej Kurczyński /zał. nr 10/.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w gazecie Rzeczpospolita ukazał się artykuł poświęcony nowym taryfom za wodę i ścieki, iż na terenie całej Polski wzrosły >e o kilkanaście procent. Autor artykułu zbadał sytuację i stwierdził, że podwyżki będą nieodzowne. Związane jest to również z pewnymi wymogami unijnymi odnośnie standardów dotyczących wody i ścieków. W Augustowie w ubiegłym roku została wybudowana stacja uzdatniania wody, która znacznie poprawia jakość wody, jednak zaciągnięte kredyty i pożyczki trzeba spłacać, stanowią >e istotne obciążenie dla Spółki. Natomiast nawet niewielka podwyżka cen nie zadowoli mieszkańców, zawsze będą >i przeciw wszystkim podwyżkom. Pomimo nie podjęcia przez Państwa Radnych uchwały, stawki i tak wejdą w życie z dniem 1 lutego 2010 r., wszelkie procedury zostały przez Spółkę zachowane, wniosek został złożony w terminie.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVII/247/09 w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków została podjęta 7 głosami za, przy 5 głosach przeciwnych i przy 6 głosach wstrzymujących się. Stanowi >a załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 11/

Ad.pkt 6f

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6f porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos? Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o wyjaśnienie zapisu dotyczącego udziału w programie Krakowskiej Akademii Profilaktyki – „Złoty Bon Edukacyjny”.

Pan Tadeusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że akcja „Złoty Bon Edukacyjny” została zaproponowana w 2009 r. i jest bardzo korzystną ofertą. Po przeanalizowaniu z Pełnomocnikiem Burmistrza ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz członkami Komisji kwestii zakupu Bonu, zapadła decyzja o jego zakupie. Przy cenie jednorazowego wyjazdu członka Komisji na szkolenie wynoszącej ok. 2.750 zł, za tę kwotę może odbyć się w Białymstoku 8 szkoleń dotyczących bezpośrednich, konkretnych rozwiązań związanych z profilaktyką uzależnień, przemocą w rodzinie oraz pomocy rodzinie. Komisja zakupując Bon otrzyma materiały szkoleniowe przeznaczone dla policji, terapeutów, przewodniczących i członków Komisji.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXVII/248/09 w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii została podjęta 14 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 4 głosach wstrzymujących się. Stanowi >a załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 12/

Ad.pkt 9

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

1. Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował w imieniu swoim i Państwa Radnych wszystkim osobom i instytucjom za przesłane życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku: Jego Ekscelencji Księdzu Ordynariuszowi Diecezji Ełckiej Jerzemu Mazurowi; augustowskim księżom i siostrom zakonnym; parlamentarzystom Panom: Leszkowi Cieślikowi, Janowi Kołakowskiemu, Robertowi Tyszkiewiczowi; dyrektorom szkół, placówek, instytucji; służbom mundurowym;

2. z wnioskiem złożonym przez rodzinę: Panią Alicję Gieniusz, Pana Waldemara Jacewicza, Pana Stanisława Jacewicza, w sprawie podjęcia czynności zmierzających do zmiany Pkt 5-20 MNP- tereny zabudowy mieszkaniowej i mieszkaniowo-pensjonatowej Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego terenów obejmujących część dzielnicy Ślepsk ograniczonych działkami nr 255/14 i nr 225/5, jez. Necko, dzielnicą Borki II i ulicą Rajgrodzką zwaną „Ślepsk II”. Chodzi o wprowadzenie zmiany umożliwiającej podział działki oznaczonej nr geod. 258/4 na działki o minimalnej powierzchni 1000 m2 z dostępem do drogi publicznej lub wewnętrznej. /zał. nr 13/

Przewodniczący Rady Miejskiej skierował pismo do Pani Anny Kowalczuk – Kierownika Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM, która przygotuje odpowiedź i przedstawi Radzie Miejskiej na następnej sesji.

3. z pismem Dyrektora Przedszkola Nr 2 w Augustowie informującym, iż w dn. 23.12.2009 r. wpłynęła decyzja Komendanta Powiatowego PSP w Augustowie w sprawie zmiany terminu wykonania decyzji Nr PZ-5580/3/07 z dn. 28.03.2007 r. (decyzja w sprawie naruszenia przepisów przeciwpożarowych powodujących zagrożenie życia ludzi w budynku Przedszkola Nr 2 w Augustowie). Decyzja ustala termin wykonania decyzji na 31.08.2010 r. Pani Dyrektor wyraziła swoje ogromne zaniepokojenie i zwróciła się do Pana Burmistrza o ustosunkowanie się do ww. sprawy oraz przedstawienie konkretnych planów dotyczących rozwiązania zaistniałego problemu. /zał. nr 14/

4. z pismem Dyrektora Zakładu Opieki Zdrowotnej Przychodni Stomatologiczno-Lekarskiej E.&B.Falkowscy s.c. w Dąbrowie Białostockiej, który zwrócił się z prośbą o objęcie strefą A dla sanatoriów działki nr 1/41 przy ul. Zarzecze. Utworzenie strefy A w obszarze prowadzonej inwestycji lecznictwa uzdrowiskowego umożliwi zawieranie kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz innymi płatnikami i instytucjami ochrony zdrowia jak również kontynuację przedsięwzięcia. /zał. nr 15/

Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że pismo zostało skierowane do Burmistrza Miasta oraz Rady Miejskiej, stosowna odpowiedź w tej kwestii zostanie przygotowana przez służby miejskie.

5. Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej poruszył sprawę protestu podpisanego przez Radę Miejską w dn. 10 grudnia 2009 r. dotyczącego zmiany zapisów Traktatu Akcesyjnego Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, co do przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej /tras Via Baltica i Rail Baltica/. Protest został przesłany do wielu instytucji i spotkał się z odzewem, np. w Obiektywie Białostockim ukazała się informacja, iż problem obwodnicy Augustowa w dalszym ciągu nie jest załatwiany, a wybudowana kładka nad ulicą 29 Listopada nie rozwiązuje problemu. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska już kolejny raz zwracała się o przestrzeganie zapisów Traktatu Akcesyjnego. Trzymanie się tych zapisów jest bardzo zasadne, o czym przekonał się wspólnie z Panem Burmistrzem podczas podpisywania umowy dla Związku Komunalnego Biebrza w Suchowali. Traktat Akcesyjny Polski do Unii Europejskiej wyraźnie mówi, że z końcem 2009 roku mają być pozamykane śmietniska, nie ma żadnego odwrotu od tej decyzji. To, co zostało zapisane, jest teraz trudne do uchylenia. Protest podpisany przez Państwa Radnych na sesji RM w dn. 10.12.2009 r. jest zasadny, odpowiednie instytucje i osoby już na niego reagują. Została wydana decyzja środowiskowa, jednak od decyzji do obwodnicy jeszcze daleka droga – oby była jak najkrótsza.

6. Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM powiedział, że warto jest przypomnieć zdarzenie, które miało wczoraj miejsce, a mianowicie została wydana decyzja środowiskowa. Mieszkańcy Augustowa są sfrustrowani ciągnącą się niepewnością w sprawie obwodnicy, a wszyscy chcą jednego, aby jak najszybciej Tiry zaczęły omijać Augustów. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że można natychmiast rozpocząć prace, niezależnie od protestów. Z uzyskanych informacji w Dyrekcji Dróg i Autostrad wynika, że zgodnie z szacunkowym harmonogramem niedługo zostanie ogłoszony przetarg na tzw. konsultanta, który opracuje materiały do przetargu na wykonawstwo. Pod koniec trzeciego kwartału ma być rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „projektuj – buduj”. Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane od początku 2012 r., a zakończenie do 2014 r. Zmiana przebiegu dróg, o których jest mowa w ww. proteście Rady Miejskiej spowodowała również opóźnienia w decyzji środowiskowej. Teraz trzeba tylko „trzymać kciuki”, aby harmonogram został dotrzymany i Tiry zaczną omijać Augustów.

7. Pan Radny Bogusław Samel – przypomniał, że kilka miesięcy temu poruszył temat związany z konkursem na stanowisko dyrektora Augustowskich Placówek Kultury w Augustowie, który miał odbyć się przed rokiem. Dzisiaj Rada Miejska nie podjęła bardzo ważnej uchwały budżetowej, którą przez cały przyszły rok powinno żyć miasto. Istniejące kino „Iskra” nie załatwi potrzeb. Pan Radny B.Samel zwrócił uwagę na zbyt mało aktywną pracę Augustowskich Placówek Kultury. W Augustowie powinno być więcej niż dotychczas imprez kulturalnych, ważne są nie tylko drogi. Nie ma nic do zarzucenia Pani Annie Jastrzębskiej – Dyrektorowi APK, ale nic o niej nie wie, pomimo aktywnego uczestniczenia w pracach Rady Miejskiej. Nie wiadomo, czy osoby, które wezmą udział w konkursie będą lepsze czy gorsze, natomiast powinni być to ludzie z charyzmą, taką jak Zbigniew Religa, czy Jurek Owsiak - trzeba być pasjonatem i widzieć potrzeby miasta, umieć skupić ludzi.

Pani Radna Ewa Perkowska – powiedziała, że prywatnie również nie zna Pani Anny Jastrzębskiej – Dyrektora Augustowskich Placówek Kultury, natomiast żeby wyrażać opinie, trzeba najpierw wdrożyć się w jej pracę. W APK działa wiele kół zainteresowań, na bieżąco są organizowane różne atrakcje, spotkania z ciekawymi ludźmi. Pani Radna Ewa Perkowska zaproponowała zapoznanie się z pracą Augustowskich Placówek Kultury i uczestniczenie w różnego typu zajęciach.

Pan Radny Bogusław Samel – powiedział, że wynikło nieporozumienie. Chodzi o to, aby dyrektor APK był pasjonatem i miał wizję miasta, czego obecnie brakuje APK.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział na pismo Pana Bogusława Falkowskiego – Dyrektora Zakładu Opieki Zdrowotnej Przychodni Stomatologiczno – Lekarskiej. Wniosek jest niemożliwy do realizacji w ciągu najbliższych 10 lat. Zmiana stref nie należy do kompetencji Burmistrza, ani Rady Miejskiej. Wiadomo, ile trzeba było poświęcić czasu i energii, aby w Augustowie zafunkcjonowało uzdrowisko w strefach, jakie zostały uchwalone przez Radę Miejską i zatwierdzone przez Ministra Zdrowia. Pan Bogusław Falkowski otrzyma stosowną odpowiedź na ww. wniosek.

Na stanowisko dyrektora Augustowskich Placówek Kultury odbył się jeden konkurs, jednak dyrektor nie został wybrany, ponieważ żadna osoba nie spełniała oczekiwań. Kandydaci przedstawiali różne wizje, m.in. organizowali imprezy za ponad 400 tys. zł, natomiast nikt nie zapytał o wielkość budżetu, jakim dysponują Augustowskie Placówki Kultury. Burmistrz Miasta powiedział, że nie ma żadnych zastrzeżeń do pracy Pani Anny Jastrzębskiej – Dyrektora Augustowskich Placówek Kultury, a wręcz bardzo dobrze ocenia jej pracę. Zwrócił uwagę, że w Augustowie odbywa się wiele nowych imprez, pozyskiwane są unijne środki finansowe na realizację projektów.

Wysypisko śmieci w Augustowie z dniem 31 grudnia 2009 r. zostaje zamknięte. W uzdrowisku nie powinno być miejsca na wysypisko. W Związku Komunalnym Biebrza przewidziana jest tylko stacja przeładunkowa, Państwo Radni podjęli stosowną uchwałę w tej kwestii. Obecnie zostały ogłoszone konkursy na budowę stacji przeładunkowych i rozbudowę składowiska śmieci dla Związku Gmin Komunalnych Biebrza w Koszarówce k. Grajewa. Planuje się rozpoczęcie we wrześniu 2010 r. działalności stacji przeładunkowych w Augustowie, Dąbrowie Białostockiej i Mońkach, jednej niecki składowej w Koszarówce, w której przewidziana jest budowa wysypiska z prawdziwego zdarzenia w przyszłości. Po zamknięciu wysypiska w Augustowie śmieci będą wywożone do Dąbrowy Białostockiej i Sokółki. Przedsiębiorstwo Transportowe „Necko” Sp. z o.o. jest przygotowane do transportu śmieci, został zakupiony samochód o ładowności 98 m3, obecnie baza przeładunkowa do czasu uruchomienia stacji znajduje się na terenie Spółki. Transport śmieci nie będzie miał wpływu na cenę wywozu nieczystości, ponieważ Przedsiębiorstwo „Necko” nie podniesie od nowego roku opłat z tego tytułu. W Województwie Podlaskim zostanie zamkniętych 34 wysypisk, natomiast te, które mają dłuższy okres działalności, z chwilą oddania niecki w Koszarówce będą musiały być zamknięte z mocy prawa. Burmistrz Miasta poruszył sprawę budżetu miasta na 2010 r. Poinformował, że po konsultacji z Regionalną Izbą Obrachunkowa istnieje możliwość podjęcia uchwały do dn. 31 stycznia 2010 r. Burmistrz Miasta wyraził nadzieję, że budżet na 2010 rok zostanie przyjęty na następnej sesji Rady Miejskiej.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sesja Rady Miejskiej będzie miała sens pod warunkiem, że niektórzy z Państwa Radnych po głębokim zastanowieniu się nad tym, jak dzisiaj wyglądało głosowanie, zmienią zdanie. Jeżeli wszyscy postanowią utrzymać się na swoich „okopanych pozycjach”, wówczas głosowanie nie będzie miało sensu, powtórzy się to samo, co dzisiaj. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że nie będzie „bawił się w powtórkę z rozrywki”. Istotne jest to, co powiedział Pan Burmistrz odnośnie „podchodów”, „głowy tego, czy tamtego” za to, czy inne stanowisko - bawić się w to oczywiście można. Przewodniczący Rady Miejskiej życzył Państwu Radnym przemyślenia swoich decyzji, rozważenia wszystkiego za i przeciw, nie tylko swoich racji politycznych, ale również racji społecznych. Państwo Radni dyskutowali o konsekwencjach, dokładniej o nich już mówić nie można i jeżeli uznają, że są nieuciążliwe dla Augustowa, to nie chciałby być w sytuacji osób ocenianych przez mieszkańców, którzy będą oceniali pod kątem tego, co będzie można robić w Augustowie, a będzie można robić bardzo mało, w mocno ograniczonym zakresie.

Pan Radny Wojciech Walulik – powiedział, że dzisiaj padają zarzuty o kupczenie stanowiskami, które są bardzo poważne. Zarzuty nie są kierowane personalnie, a więc dotyczą całej Rady Miejskiej. Pan Radny Wojciech Walulik powiedział, że takie stwierdzenie jest obraźliwe, ponieważ nikomu nie oferował żadnego stanowiska i nie było mu oferowane. Poprosił o przedstawienie konkretnego przykładu, w obecności mediów obecnych na sesji – kto kupczył i za co.

Pan Radny Bogusław Samel – powiedział, że nie może zgodzić się z wypowiedzią Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej o sens zwołania sesji, ponieważ głosowanie za każdym razem może być inne, należy podjąć próbę ponownego przegłosowania uchwały budżetowej na następnej sesji RM w styczniu 2010 r. Z interpretacji Ministerstwa Finansów i ekspertów wynika, że głosowanie będzie musiało odbyć się pod rygorami nowej ustawy o finansach publicznych obowiązującej z 1 stycznia 2010 r., czyli nowe działania Urzędu Miejskiego będą musiały być poczynione, dochodzą nowe obowiązki, pewne rezerwy celowe. Przy dobrej woli Rady, Przewodniczącego i Burmistrza próbować trzeba, bo jutro może przyjść jakieś olśnienie.

Pan RadnyPan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że nie mówił o tym, iż jest bezsensowne zwołanie sesji, tylko o tym, że ktoś musi zmienić zdanie w stosunku do tego, jak dzisiaj zagłosował.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nowa ustawa o finansach publicznych obowiązuje od 1 stycznia 2010 r., ale projekt uchwały budżetowej został przygotowany zgodnie z przepisami już nowej ustawy.

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, aby Pan Radny Wojciech Walulik nie czuł się obrażony, ponieważ na sesji Rady Miejskiej wpływały wnioski o odwołanie Przewodniczącego Rady Miejskiej. Chyba nie jest to tajemnicą i po co wracać do tych rzeczy, roztrząsać to, co było. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, iż chciałby tylko przypomnieć o pewnym splocie okoliczności, które go dotyczyły, ale również Burmistrza Miasta i prowadzonych rozmów.

Ad.pkt 9

Pan Andrzej Kurczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że kończąc ostatnią sesję Rady Miejskiej w 2009 r. chciałby złożyć najlepsze życzenia Noworoczne. Życzył spełnienia wszystkich zamierzeń w 2010 r., który jest rokiem końca kadencji Rady Miejskiej i nowych wyborów. Życzył zdrowia i pogody ducha. Zamknął obrady XXXVII sesji Rady Miejskiej.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący

Rady Miejskiej w Augustowie

/Andrzej Kurczyński/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

Wprowadzający: Rada Miejska

Data modyfikacji: 2010-01-29

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2010-01-29