Protokół Nr 5/11 z wyjazdowego pos.Kom.ds.Rodziny,Eduk,Zdr.i Spr.Społ.z 6.05.2011r.


P R O T O K Ó Ł Nr 5/11

z wyjazdowego posiedzenia Komisji do spraw Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM w Augustowie

z dnia 6 maja 2011 r.

Udział w posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Przedszkola Nr 3 oraz w Środowiskowym Domu Samopomocy MOPS, mieszczącym się w budynku Przedszkola Nr 3 w Augustowie, ul. Tytoniowa 12, wzięli:

1. Pani Marzena Górna - Dyrektor Przedszkola Nr 3,

2. Pan Roman Krzyżopolski - Kierownik Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego,

3. Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,

4. Pani Jolanta Sołtys - Zastępca Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,

5. Pani Zofia Grajewska - Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy (ŚDS) MOPS

oraz Panie Radne - członkinie Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM (zgodnie z dołączoną listą obecności).

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Zapoznanie się z warunkami technicznymi Przedszkola Nr 3 oraz zaleceniami Powiatowej Straży Pożarnej niezbędnej do wykonania w najbliższych miesiącach 2011 r. w celu zapewnienia bezpiecznych i odpowiadających normom warunków przebywania dzieci.

Posiedzenie Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM otworzyła Pani Anna Szałwińska - Przewodnicząca Komisji.

Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Pani Marzena Górna - Dyrektor Przedszkola Nr 3 poinformowała o zaleceniach Straży Pożarnej, które należy wykonać w okresie wakacji i do dnia 30 września 2011 r.: zmiana oświetlenia, skrócenie dróg ewakuacyjnych, zamontowanie instalacji oddymiania pomieszczeń, ułożenie instalacji elektrycznej pod tynkiem. Właściwie jest remont kapitalny. Ponadto należy poszerzyć otwory drzwiowe, zamontować otwory na dachu, naprawić lub wymienić dach. Bezwzględnie należy przenieść z piwnicy salę integracyjną oraz salę ćwiczeń ze względu na to, że dzieci nie mogą przebywać w pomieszczeniach piwnicznych, ponadto bez odpowiedniej wentylacji i bezpiecznych dróg ewakuacyjnych. Sąd też zachodzi konieczność odebrania dwóch pomieszczeń, które zajmuje Środowiskowy Dom Samopomocy MOPS.

Pani Anna Szałwińska - Przewodnicząca Komisji zapytała jak te sprawy traktuje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna?

Pani Marzena Górna - Dyrektor Przedszkola Nr 3 powiedziała, że jest w pomieszczeniach piwnicznych tylko toaleta dla dorosłych. Stanowisko PSSE jest identyczne ze stanowiskiem Straży Pożarnej.

Pan Roman Krzyżopolski - Kierownik Wydziału Edukacji UM powiedział, że Przedszkole Nr 3 jest jedynym przedszkolem, które otrzymuje coroczną subwencję oświatową, w wysokości ok. 560.000 zł w 2011 roku. Do przedszkola uczęszcza 21 dzieci niepełnosprawnych ( w tym 2 ma indywidualną edukację) nie tylko z Augustowa, ale również i z gmin okolicznych. Są one w 4 oddziałach integracyjnych. Ogółem w Przedszkolu Nr 3 jest 6 oddziałów. Na nowy rok szkolny 2011/2012 zgłoszono o wiele więcej dzieci niż jest miejsc.

Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że Środowiskowy Dom Samopomocy również jest finansowany z dotacji celowych budżetu Państwa i na ten rok budżetowy dotacja wynosi 395.000 zł. Ponadto każdego roku otrzymuje dodatkowe dotacje na remonty, działalność i wyposażenie. Budżet miasta nie finansuje tej placówki i nie dofinansowuje w żadnej kwocie.

Pani Marzena Górna - Dyrektor Przedszkola Nr 3 powiedziała, że nie jest jej celem, aby Środowiskowy Dom Samopomocy wyprowadzić, gdyż współpraca układa się bardzo dobrze cały czas. Pomieszczenia są zadbane, część ogrodu bardzo ładnie urządzona. Nie ma żadnych kłopotów z płatnościami, ale Dyrektor Przedszkola zobowiązany jest wykonać zalecenia.

Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że obowiązują ją standardy określone odpowiednim rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w zakresie funkcjonowania Środowiskowych Domów Samopomocy.

Pani Zofia Grajewska - Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy MOPS powiedziała, że wilgoć na sufitach i szczytach spowodowana jest przez nieszczelne tarasy, które można przebudować i tam urządzić sale rehabilitacyjne i salę ćwiczeń.

Pani Radna Anna Dźwilewska powiedziała, że można wykorzystać pomieszczenie pralni, która była użytkowana, gdy był żłobek.

Pani Marzena Górna - Dyrektor Przedszkola Nr 3 stwierdziła, że przecież nie jest tyranem, ale do 30.09.2011 musi wykonać zalecenia. Pralnia wykorzystywana jest do prania fartuchów i innej bielizny służbowej.

Pan Roman Krzyżopolski - Kierownik Wydziału Edukacji UM stwierdził, że może na potrzeby MOPS znaleźć inny budynek, który zaspokoiłby potrzeby MOPS, a który jest budynkiem miasta.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz powiedziała, że zarówno potrzeby Przedszkola Nr 3 jak też Środowiskowego Domu Samopomocy są bardzo ważne i trzeba znaleźć dobre rozwiązanie. Może na okres przejściowy dać dla ŚDS pomieszczenia do czasu rozwiązania problemu.

Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że gdyby doszło do zamknięcia ŚDS to 50% ich uczestników od razu szukałoby miejsca w domach pomocy społecznej, a miasto musiałoby znaleźć środki w wysokości około 200.000 zł dodatkowo na opłacenie ich pobytu rocznie.

Pani Radna Krystyna Wilczewska powiedziała, że dzieci nie mogą przebywać w piwnicach, że urąga to godności i bardzo źle wpływa na dzieci niepełnosprawne. Coraz więcej mamy dzieci niepełnosprawnych.

Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stwierdziła, że przecież te dzieci niepełnosprawne staną się dorosłymi niepełnosprawnymi i ciągle będą wymagały pomocy i wsparcia.

Pani Radna Anna Urban powiedziała, że dyskusja na ten temat może trwać bardzo długo. Szkoda, że nie ma Pana Burmistrza Kazimierz Kożuchowskiego, stąd też powinno dojść do ponownego spotkania.

Pani Anna Szałwińska - Przewodnicząca Komisji powiedziała, że posiedzenie winno zakończyć się wnioskiem Komisji Rady o treści: Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Augustowie wnioskuje o podjęcie działań w celu zapewnienia lokalu dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie spełniającego standardy.

Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że mogą przeprowadzić się do lokalu, który będzie wyremontowany i przygotowany od razu do przejęcia uczestników. MOPS nie ma żadnych środków finansowych na remonty.

Pani Marzena Górna - Dyrektor Przedszkola Nr 3opowiedziała o szczegółach remontu (w Przedszkolu Nr 3 są 52 otwory drzwiowe do remontu, należy pomalować ściany, przeprowadzić przetargi).

Pani Radna Bożena Łukaszewicz powróciła do sprawy, o której mówiono na posiedzeniu Komisji, że należałoby remontować po jednym przedszkolu miejskim rocznie.

Pani Anna Szałwińska - Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że to byłby chyba najlepszy sposób na remontowanie Przedszkoli.

Pani Marzena Górna powiedziała, że może ŚDS na czas przejściowy przeprowadziłby się do piwnicy.

W czasie posiedzenia Komisji obejrzano pomieszczenia zajmowane przez Przedszkole na parterze i piętrze. Pomieszczenia te są ładne, kolorowe, czyściutkie, z wieloma zabawkami, pomocami i dekoracjami. W piwnicy obejrzano salę rehabilitacyjną i gimnastyczną (ćwiczeń). Sale te są niskie i według słów Pani Marzeny Górnej - Dyrektor Przedszkola Nr 3 nie ma możliwości do rozstawienia sprzętów i urządzeń zakupionych.

Następnie zwiedzono pomieszczenia zajmowane przez ŚDS na parterze oraz w piwnicy. Pomieszczenia w piwnicy są wykorzystywane na pracownie, a dostosowane zostały po generalnym remoncie z pomieszczeń tanich jak zsyp węgla, drewutnia, magazynki. W ich remont wydatkowano bardzo duże środki finansowe od 2003 r. w wysokości ponad 200.000 zł oraz włożono bardzo dużo pracy pracowników i uczestników oraz ich rodziców. Zebrani byli pod dużym pozytywnym wrażeniem wyglądu pomieszczeń ŚDS.

Pani Anna Szałwińska - Przewodnicząca Komisji powiedziała na zakończenie, że poprosi o spotkanie z Panem Burmistrzem Kazimierzem Kożuchowskim w dn. 9.05.2011 r. o godz. 9.00 w Urzędzie Miejskim z udziałem Pani Marzeny Górnej, Pani Teresy Dobko, Pani Zofii Grajewskiej i swoim w celu znalezienia rozwiązania problemu satysfakcjonującego obie strony.

Konkluzja i podsumowanie:

1. Rozważenie możliwości przebudowania tarasów na salę rehabilitacyjną i gimnastyczną (ćwiczeń).

2. Rozważenie możliwości wykorzystania pomieszczenia pralni i przeniesienia magazynu żywnościowego.

3. Znalezienie budynku po gruntownym remoncie i przeznaczenie go na potrzeby MOPS, w tym na potrzeby ŚDS.

4. Poinformowanie Pana Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o powstałym problemie.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodnicząca

Komisji ds. Rodziny, Edukacji,

Zdrowia i Spraw Społecznych RM

Anna Szałwiński

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2011-05-20

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2011-05-20