Protokół nr XIII/12 z sesji RM z 19.04.12

P R O T O K Ó Ł NR XIII/12

z obrad XIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Augustowie, ul. 3 Maja 60

w dniu 19 kwietnia 2012 r.

W obradach sesji wzięło udział 19 radnych – lista obecności w załączeniu. /zał. nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- kierownicy jednostek organizacyjnych miasta,

- goście,

- mieszkańcy,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 12.03 i zakończono o 15.23

Proponowany porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu miasta na 2012 rok;

b) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2012 – 2021 /uchwała zostanie dostarczona Państwu Radnym w terminie późniejszym/;

c) udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Augustowskiego;

d) upoważnienia Burmistrza Miasta do ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy nr 00002-6921-UM1000001/11
o przyznanie pomocy w ramach działania „podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007 – 2013;

e) nadania medalu „Za zasługi dla miasta Augustowa”;

f) wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa;

g) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Augustowie w sprawie przystąpienia miasta Augustowa do Augustowskiej Organizacji Turystycznej oraz wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania miasta w tej organizacji;

h) zmieniająca Uchwałę nr V/28/11 Rady Miejskiej w Augustowie
z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Augustów;

i) zmian w uchwale Rady Miejskiej w Augustowie;

j) sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Miasto Augustów.

6. Przyjęcie oceny zasobów pomocy społecznej na 2011 rok dla gminy Miasta Augustów.

7. Przedstawienie sprawozdań z pracy za 2011 r. i planów pracy na 2012 r. przez Komisje Rady Miejskiej.

8. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

9. Przyjęcie protokołów z obrad: XI sesji Rady Miejskiej z 28 grudnia
2011 r. i XII sesji Rady Miejskiej z 29 lutego 2012 r. /protokoły znajdują się w Wydziale Organizacyjno – Prawnym UM pokój Nr 23/.

10.Zapytania i wolne wnioski.

11.Zamknięcie obrad.

Ad. pkt 1

Obrady XIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzyła Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej. Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 17 radnych, co stanowi o prawomocności obrad. Powitała: Pan Kazimierza Kożuchowskiego – Burmistrza Miasta, Panią Izabelę Piasecką – Zastępcę Burmistrza Miasta Augustowa, Państwa Radnych, zaproszonych gości, Pana Jarosława Wendta - Komendanta Straży Pożarnej, dziennikarzy i wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego w Augustowie.

Ad. pkt 2

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych ma propozycje bądź uwagi do przedłożonego porządku obrad sesji?

Pani Radna Bożenna Ziemak zgłosiła wniosek o zamieszczenie
w porządku obrad sesji punktu dotyczącego stanowiska Rady Miejskiej
w Augustowie odnośnie planów likwidacji Biblioteki Pedagogicznej
w Augustowie. Sprawa dotyczy wszystkich mieszkańców Augustowa i jest dla nich bardzo ważna a Marszałek Województwa Podlaskiego planuje tę Bibliotekę zlikwidować.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zaproponowała, aby wniosek w sprawie wyrażenia stanowiska Rady Miejskiej na temat likwidacji Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie znalazł się w punkcie
6 porządku obrad, a pozostałe punkty ulegną przesunięciu o jeden w dół.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zgłosił propozycję o uwzględnienie
w dzisiejszym porządku obrad punktu dotyczącego wystąpienia Rady Miejskiej z wnioskiem do Marszałka Województwa Podlaskiego o budowę ronda na trasie międzynarodowej, czyli skrzyżowania dróg: Chreptowicza, Brzostowskiego, Westerplatte i Wypusty.

Pan Radny Marcin Kleczkowski w uzupełnieniu wypowiedzi Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego dodał, iż chodzi o wystosowanie wniosku do Pana Marszałka Województwa Podlaskiego o podjęcie starań zmierzających do budowy ww. ronda, ponieważ wszyscy wiedzą, że sprawa nie leży w gestii Marszałka. Marszałek Województwa może podjąć starania, tak jak dzieje się to w przypadku innych samorządów, jeśli chodzi o inwestycje drogowe.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zaproponowała, aby wniosek w sprawie wystąpienia Rady Miejskiej z wnioskiem do Marszałka Województwa Podlaskiego o podjęcie starań zmierzających do budowy ww. ronda w Augustowie znalazł się w punkcie 7 porządku obrad, a pozostałe punkty ulegną przesunięciu o jeden w dół.

Pani Radna Krystyna Wilczewska zgłosiła wniosek o zdjęcie
z porządku obrad pkt 5c, tj. podjęcia uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Augustowskiego /chodzi o budowę ul. Kwaśnej
i Młodości/. Pani Radna poprosiła o wyjaśnienie ww. sprawy, ponieważ najprawdopodobniej na to zadanie nie mamy pieniędzy.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta przypomniała, iż we wrześniu zeszłego roku została podjęta uchwała intencyjna w sprawie realizacji zadania związanego z budową ulic: Młodości i Kwaśnej. Kwota w wysokości 1 166 550 zł została ujęta w projekcie i w uchwalonym budżecie Rady Miejskiej. Zawsze w I kwartale Miasto otrzymuje informację odnośnie ostatecznych kwot subwencji, dotacji i udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych z Ministerstwa Finansów. W tym roku ta informacja dotarła niedawno, ponieważ w kwietniu, już po przygotowaniu materiałów na sesję,
i okazało się, że Ministerstwo Finansów szacuje, że udziały Miasta w podatku dochodowym od osób fizycznych będą niższe o prawie 700 tys. zł, aniżeli szacowano na początku roku. Pani Skarbnik stwierdziła, że w tej sytuacji jesteśmy zobowiązani do zmniejszenia tej kwoty w dochodach i zredukowanie o taką kwotę wydatków. Sytuacja jest bardzo trudna, środków finansowych wszędzie brakuje, brakuje ich na bieżącą działalność. Nie mamy możliwości zdjęcia takiej kwoty z wydatków bieżących, dlatego jesteśmy zmuszeni szukać ich w zadaniach, które nie leżą w gestii Miasta i nie mamy obowiązku ich realizować. W przypadku pozostałych inwestycji planowanych na ten rok sytuacja wygląda w ten sposób, że większość umów została już podpisana
i częściowo są one już realizowane. Jedynym zadaniem, z którego można zdjąć potrzebną kwotę jest inwestycja, która należy do zadań własnych Powiatu.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej nie zgodziła się
z wypowiedzią Pani Skarbnik, ponieważ Rada Miejska jakiś czas temu podjęła zobowiązanie wobec mieszkańców, że ulice zostaną zrealizowane. Starostwo Powiatowe złożyło już wniosek i otrzyma dofinansowanie na realizację ww. inwestycji. Pani Przewodnicząca stwierdziła, iż powinniśmy poszukać innego źródła pokrycia ww. niedoboru w ciągu roku. Pani Przewodnicząca oświadczyła, iż nie wyraża zgody na wykreślenie ww. punktu z porządku obrad, ale oczywiście ostateczna decyzja w tej sprawie należy do Rady Miejskiej.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że ostateczna decyzja w tej sprawie należy oczywiście do Państwa Radnych, a ona informuje jedynie o sytuacji finansowej budżetu Miasta. Pani Skarbnik stwierdziła, że trudno będzie znaleźć inne źródło finansowania ww. zadania, ponieważ Miasto nie może zaciągnąć kredytu na realizację cudzej inwestycji. Państwo Radni staną przed bardzo ważnym dylematem dotyczącym funkcjonowania naszych jednostek. Dodatkowych źródeł finansowania na obecną chwilę niestety nie ma. Pani Skarbnik stwierdziła, iż w ciągu roku pojawią się być może inne źródła finansowania, jednak na razie poprosiła o niepodejmowanie tej uchwały.

Pani Radna Krystyna Wilczewska stwierdziła, iż zgłaszając ww. wniosek chodziło jej jedynie o zdjęcie projektu ww. uchwały z porządku dzisiejszej sesji po to, aby finalizację sprawy odroczyć w czasie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w ww. sprawie nie odniesie negatywnego skutku w stosunku do Powiatu, który podjął już działania w celu pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji?

Pani Radna Krystyna Wilczewska poprosiła Pana Burmistrza
o wyjaśnienie sprawy.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, iż przetarg na realizację ww. ulic został już rozstrzygnięty. Pan Burmistrz poprosił, aby podjęcie ww. uchwały odsunąć w czasie i podjąć ją ewentualnie na następnej sesji Rady Miejskiej. Dzisiejsza decyzja nie przyniesie żadnych finansowych skutków dla Powiatu, ponieważ jeszcze na razie Powiat nic nie musi płacić, gdyż żadne prace nie zostały jeszcze rozpoczęte. Najbliższy miesiąc pozwoli na wyjaśnienie niektórych spraw, dokonanie ewentualnych przesunięć środków finansowych i znalezienie ich w budżecie, chociaż jak zauważyła Pani Skarbnik, nie będzie to takie łatwe.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie wniosek Pani Krystyny Wilczewskiej – Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM o zdjęcie z porządku obrad pkt. 5c, tj. podjęcia uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Augustowskiego. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za zdjęciem z porządku obrad pkt 5c głosowało 11 radnych, 6 było przeciw
a 2 wstrzymało się od głosu. Projekt uchwały w ww. sprawie został zdjęty
z porządku obrad, a pozostałe podpunkty z pkt. 5 ulegną przesunięciu o jeden
w górę.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie porządek obrad wraz zaproponowanymi przez Państwa Radnych zmianami. Zamiany zaproponowali: Pani Bożenna Ziemak, Pan Zygmunt Zawadzki, Pani Krystyna Wilczewska. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania zaproponowany porządek obrad został przyjęty 18 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym i przy braku głosów wstrzymujących się. /zał. nr 2/

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej przypomniała, że zbliżają się uroczystości 3 Maja. Zgodnie z listą obecności w poczcie sztandarowym Radę Miejską w Augustowie reprezentować będą: Pan Marcin Kleczkowski, Pani Ewa Perkowska, Pan Jarosław Radzio. Pani Przewodnicząca poprosiła Państwa Radych o wpłaty na Mszę Świętą, która odprawiona zostanie z okazji Święta 3 Maja.

Ad. pkt 3

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej udzieliła głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta z prośbą
o złożenie sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej, za okres od
29.02.2012 r. do 17.04.2012 r.

Pan Kazimierz Kożuchowski na prośbę Pani Radnej Anny Dźwilewskiej odczytał skład osobowy Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Augustowie ustalony Zarządzeniem nr 157/12 Burmistrza Miasta Augustowa z dnia 30.03.2012 roku.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poprosił o udostępnienie zarządzeń Burmistrza dotyczących powołania komisji konkursowych w celu wyłonienia kandydatów na stanowiska dyrektorów miejskich jednostek oświatowych. Zarządzenia zostały Państwu Radnym udostępnione.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej przypomniała, że zbliża się 30 kwietnia, czyli ostateczny termin składania oświadczeń majątkowych.

Pani Przewodnicząca zapytała, czy Komisja Rewizyjna RM dokonała wyboru przewodniczącego Komisji? W sytuacji, gdyby Komisja do 11 maja nie wybrała przewodniczącego zgodnie z regulaminem Rady Miejskiej wówczas tego wyboru na następnej sesji, dokona Rada Miejska.

Ad. pkt 4

Interpelacje radnych

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, iż poruszyła go sytuacja, która wynikła na dzisiejszej sesji w związku z budową ulic: Kwaśnej i Młodości. Dyskusja na temat realizacji ww. inwestycji trwa już 5 lat. W końcu Państwo Radni podjęli uchwałę intencyjną w tej sprawie i wszyscy powinni wykazać się skutecznością. Pan Radny stwierdził, że trzeba postarać się znaleźć środki finansowe na realizację ww. inwestycji. Oczywiście nie będzie to łatwe, ale Miasto w swoim budżecie powinno pokazać jak się oszczędza.

Pan Radny zgłosił interpelację dotyczącą podjęcia skutecznych działań
w celu pozyskania dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego na tworzenie terenów inwestycyjnych. Program ruszył w kwietniu 2011 roku, jest kierowany do samorządów i ma formułę otwartą. Pan Radny stwierdził, że jeżeli
w najbliższym czasie Miasto nie przygotuje terenów pod inwestycje, jak zrobiły to sąsiednie gminy, Augustów nie będzie już miał żadnego charakteru. Turystyka w głównej mierze zależy od pogody, a tej niestety nie da się przewidzieć. Pan Radny stwierdził, że aby zachęcić inwestorów trzeba teren odpowiednio przygotować. Miasto takim terenem dysponuje. Pan Adam Sieńko taki teren wskazał i było to wskazanie celne, ponieważ nie ma na nim jezior czy lasów, czy Natury 2000. Teren znajduje się przy planowanej obwodnicy, dlatego byłby jak najbardziej odpowiedni. Pan Radny przytoczył fragment z prasy: „Ponad 18 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego trafi do Łomży
i Grajewa na przygotowanie terenów inwestycyjnych w tych miastach. Taką decyzję podjął wczoraj Zarząd Województwa Podlaskiego. Dostaną prawie
18 mln zł, dzięki temu w Łomży zostaną uzbrojone kolejne działki pod inwestycje. Ponad 5 ha położonych miedzy ulicami /.../. Tereny te zostaną włączone do podstrefy specjalnej strefy ekonomicznej. Koszt prac przekracza 24 mln zł, dofinansowanie przekracza 15 mln zł.” Natomiast w mniejszym od Augustowa Grajewie, które również ma problemy z bezrobociem, „zostanie uzbrojonych 9,68 ha terenów m.in. w kanalizację, sieć wodociągową, wybudowana zostanie też droga dojazdowa. Koszt inwestycji to prawie 4 mln zł. Miasto skorzysta z dotacji wartej 2,9 mln zł. Ta inwestycja zostanie zrealizowana przed końcem tego roku. O inwestorów zabiegają również inne samorządy: Łapy, Wysokie Mazowieckie, Czyżew, Narewka, Białystok. Pozyskały łącznie 57 mln zł z puli przeznaczonej na tereny inwestycyjne. Dzięki dotacjom podlaskie samorządy przygotowują aż 84 ha takich terenów. To o 14 ha więcej niż pierwotnie zakładano. Warto przypomnieć, że konkurs ma formułę otwartą. Ciągle można się zgłaszać.” Pan Radny stwierdził, że jeżeli Miasto nie przystąpi do działania to może być naprawdę źle. Pozostanie jedynie mieć nadzieję, że BAT w Augustowie pozostanie jak najdłużej. BAT zlikwidował swoją fabrykę w Jaworniku gdzie 600 osób straciło pracę. Pan Radny stwierdził, że nie chce snuć czarnych scenariuszy, ale Miasto powinno zdecydowanie przystąpić do działania. Przykładem na to, że jednak można coś zrobić jest augustowskie targowisko. Powinno się działać poprzez inwestycje. Nie można nastawiać się jedynie na konsumpcję.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poprosił o przedstawienie informacji na temat sytuacji w oświacie, chodzi szczególnie o zapowiedź redukcji etatów.
O takiej możliwości można było usłyszeć na sesji grudniowej. Pan Radny poprosił o podanie szczegółów.

Pan Radny zwrócił uwagę na sytuację jaka ma miejsce w przedszkolach,
a mianowicie brakuje w nich miejsc. Do przedszkoli zgłosiło się o 100 dzieci więcej niż jest miejsc. Pan Radny zapytał, w jaki sposób Miasto ma zamiar poradzić sobie z tym problemem, skoro zadaniem Miasta m.in. jest zapewnienie opieki przedszkolnej. Sytuację można było przewidzieć, ponieważ wiadomo było, że rocznik 2008 jest liczniejszy niż inne.

Pan Radny zwrócił uwagę na problem braku cmentarza w mieście. Na ostatniej sesji Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM powiedziała, że nowa lokalizacja cmentarza komunalnego na granicach gminy Miasta Augustów i gminy wiejskiej potrwa, co najmniej 3 lata, a ostatecznie może potrwać nawet 5 lat. Pan Radny powiedział, iż w ostatnim czasie czytał wypowiedź Pana Burmistrza, który stwierdził, że nowa lokalizacja może potrwać, co najmniej rok, sugerując, że będzie to okres krótszy niż ten, o którym mówiła Pani Kierownik. Pan Radny poprosił o sprecyzowanie informacji na ww. temat. Nasuwa się pytanie, czy mieszkańcy Augustowa za rok będą skazani na pochówek swoich bliskich np.
w Studzienicznej? Pan Radny poprosił o jednoznaczną odpowiedź w tej sprawie.

Pan Radny zapytał, czy udało się coś ustalić w sprawie stanu pomostów na jeziorach augustowskich? Pan Radny stwierdził, że zdaje sobie sprawę
z tego, że nie są one własnością Miasta. W tej sprawie rok temu, w trakcie sezonu letniego zbierała się Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM. Pan Radny zapytał, czy udało się w jakiś sposób sprawę wyjaśnić, np. na zasadzie porozumienia z właścicielami? Pan Radny zapytał, czy udało się
w jakiś sposób wpłynąć na dzierżawców by te pomosty nie odstraszały turystów i nie stanowiły fatalnego wizerunku Miasta?

Pan Radny poruszył kwestię utrzymania „Orlików” na terenie miasta Augustowa. Pan Radny zapytał, czy Miasto rozważa zakup maszyny do utrzymania nawierzchni? Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że jest to droga maszyna, ponieważ kosztuje ona prawie 100 tys. zł. Zabieg wyrównywania nawierzchni można zlecić firmom zewnętrznym i taki jednorazowy zabieg kosztuje ok. 1,5 tys. zł. Boiska „Orlik” mają wokół wszystkie gminy, dlatego można by rozważyć zakup takiego urządzenia wspólnie z innymi gminami
i Powiatem. Nawierzchnia boisk „Orlik” jest coraz gorsza. Pan Radny odwiedził boisko przy ZSS w Augustowie, i stwierdził, że jego nawierzchnia jest coraz bardziej nierówna.

Pan Radny przypomniał, iż 10 kwietnia miała miejsce rocznica Smoleńska i Katyńska. Do tej pory Miasto w żaden sposób tej rocznicy nie uczciło. Pan Radny zapytał, czy Miasto planuje uczczenie tak ważnych rocznic? A może Miasto nie ma zamiaru w żaden sposób tych rocznic uczcić, chociażby poprzez wywieszenie flag?

Pan Radny Tomasz Dobkowski zadał pytanie dotyczące PT „Necko” Sp.
z o.o.? Zgodnie z ustawą tzw. „śmieciową” do przetargu może przystąpić firma, która ma instalację do utylizacji odpadów lub zapewni odzysk. Pan Radny zapytał, czy PT „Necko” poczyniło jakiekolwiek działania w tym kierunku, aby móc do przetargu przystąpić? W sytuacji, gdy PT „Necko” nie będzie mogło do takiego przetargu przystąpić będzie skazane na bankructwo. Zapytał, czy PT „Necko” może przystąpić do przetargu na wywóz nieczystości z Miasta
w świetle nowej ustawy, czy może być tylko podwykonawcą innej firmy?

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zapytał, czy istnieje możliwość wpłynięcia na właściciela nieruchomości zlokalizowanej na ul. Kwaśnej, róg ul. Nadrzecznej, w taki sposób, aby usunął z niej stary dom? Okna i drzwi tego domu zasłonięto deskami i jest on niezamieszkały. Budynek zagraża bezpieczeństwu wszystkich osób poruszających się tą drogą.

Pan Radny Jarosław Radzio poruszył kwestię podziału środków finansowych na kluby i stowarzyszenia sportowe w 2012 r. Zapytał, czy ktoś w ogóle czyta wnioski o dofinansowanie działalności? Pan Radny stwierdził, że Uczniowski Klub Sportowy „Zihart” prowadzi zajęcia piłki nożnej dla dzieci: 8, 9, 10 letnich przez 365 dni w roku i utrzymuje swoją działalność za kwotę
2 000 zł. Pan Radny zauważył, że takiej działalności w mieście na taką skalę nikt nie prowadzi. Zajęciami objętych jest 40 dzieci. Pan Radny zwrócił się
z prośbą o skorygowanie dofinansowania UKS „Zihart” na 2012 r. tak, aby na zajęcia sportowe mogły uczęszczać już 8 letnie dzieci. Pan Radny dodał, że jest ogromne zainteresowanie tymi zajęciami, a w związku z tak małym dofinansowaniem nie wiadomo, co tym rodzicom odpowiadać. Pan Radny zapytał Pana Burmistrza, czy jego zdaniem zajęcia sportowe są potrzebne, czy też nie?

Ad. pkt 5a

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2012 rok. Udzieliła głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM poinformowała, iż Komisja Budżetu i Finansów RM na posiedzeniu w dniu 18 kwietnia 2012 r., projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na
2012 rok zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie, 6 głosami za.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2012 rok.
W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/106/12 została podjęta 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. /zał. nr 3/

Ad. pkt 5b

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2012 - 2021. Udzieliła głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM poinformowała, iż Komisja Budżetu i Finansów RM na posiedzeniu w dniu 18 kwietnia 2012 r., projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2012 - 2021 zaopiniowała pozytywnie,
5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2012 - 2021. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/107/12 została podjęta 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 4/

Ad. pkt 5c

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5c porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta do ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy nr 00002-6921-UM1000001/11
o przyznanie pomocy w ramach działania „podstawowe usługi dla gospodarki
i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013. Udzieliła głosu Pani Monice Podziewskiej – Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM poinformowała, iż Komisja Budżetu i Finansów RM na posiedzeniu w dniu 18 kwietnia 2012 r., projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta do ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy nr 00002-6921-UM1000001/11 o przyznanie pomocy w ramach działania „podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013 zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie, 6 głosami za.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta do ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy nr 00002-6921-UM1000001/11 o przyznanie pomocy w ramach działania „podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013.
W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/108/12 została podjęta 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. /zał. nr 5/

Ad. pkt 5d

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5d porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie nadania medalu „Za zasługi dla miasta Augustowa”. Pani Przewodnicząca poinformowała, iż do Kapituły Medalu zostały złożone wnioski o uhonorowanie w 2012 r. medalem „Za zasługi dla miasta Augustowa”: Pana Jarosława Szlaszyńskiego, Pana Wojciecha Batury, Pani Józefy Drozdowskiej, Pana Marcina Budynka. Wnioski zostały poddane pod głosowanie i w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Kapituła Medalu postanowiła jednogłośnie, 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się uhonorować w 2012 r. ww. osoby medalem „Za zasługi dla miasta Augustowa”. W skład Kapituły wchodzą: Pani Joanna Lisek, Pan Kazimierz Kożuchowski, Pan Dariusz Górny, Wiesław Jeruć, Ewa Perkowska.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pan Radny Zbigniew Huszcza zapytał, kim są wnioskodawcy?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej odpowiedziała, że wnioskodawcą o przyznanie Medalu:

- Panu Jarosławowi Szlaszyńskiemu i Panu Wojciechowi Baturze była Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej;

- Panu Wojciechowi Baturze i Pani Józefie Drozdowskiej było Polskie Towarzystwo Turystyczno – Krajoznawcze Oddział w Augustowie;

- Panu Marcinowi Budynkowi były Augustowskie Placówki Kultury.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie nadania medalu „Za zasługi dla miasta Augustowa”: Panu Wojciechowi Baturze, Panu Marcinowi Budynkowi, Pani Józefie Drozdowskiej i Panu Jarosławowi Szlaszyńskiemu. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/109/12 została podjęta 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się. /zał. nr 6/

Ad. pkt 5e

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5e porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa:

- Zespołowi Szkół Specjalnych w Augustowie w folderze VIII Ogólnopolskich Regat Kajakowych i II Ogólnopolskiego Mityngu w Kolarstwie Olimpiad Specjalnych, które zostaną zorganizowane w Augustowie w dniach 31.05-03.06.2012 r.,

- Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie w naszywce policyjnej stanowiącej część umundurowania służbowego,

- Pani Zofii Granackiej Sklep Myśliwski w Augustowie na upominkach.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/110/12 została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. /zał. nr 7/

Ad. pkt 5f

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5f porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Augustowie
w sprawie przystąpienia Miasta Augustowa do Augustowskiej Organizacji Turystycznej oraz wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania miasta w tej organizacji. Udzieliła głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że
w miejsce Pana Tomasza Śpiczko, jako reprezentanta Miasta w Augustowskiej Organizacji Turystycznej, proponuje osobę Pana Jarosława Szostaka.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Radna Bożenna Ziemak zapytała, czy Pan Jarosław Szostak nie jest już członkiem Augustowskiej Organizacji Turystycznej?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż członkiem w Augustowskiej Organizacji Turystycznej jest Miasto, natomiast przedstawicielami z jego ramienia są trzy osoby. Pan Jarosław Szostak uczestniczył w spotkaniach AOT, jako pracownik CIT, ale bez prawa głosu.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia miasta Augustowa do Augustowskiej Organizacji Turystycznej oraz wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania miasta w tej organizacji. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/111/12 została podjęta 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 8/

Ad. pkt 5g

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5g porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały zmieniającej Uchwałę Nr V/28/11 Rady Miejskiej
w Augustowie z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Augustów. Udzieliła głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu – Burmistrzowi Miasta z prośbą o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta omówił projekt uchwały w ww. sprawie. W projekcie uchwały proponowana jest zmiana stawki opłaty godzinnej za przedszkole, z kwoty 2,50 zł do kwoty 3 zł. Opłata będzie ponoszona przez rodziców w przypadku, gdy dziecko będzie przebywało
w przedszkolu dłużej niż 5 godzin. Pan Burmistrz powiedział, że jego wypowiedź w tym punkcie częściowo będzie również odpowiedzią na interpelację Pana Marcina Kleczkowskiego, który zwrócił uwagę na niewystarczającą ilość miejsc w przedszkolach. Informacje i wyliczenia podawane w prasie są często nieprawdziwe i tak było w przypadku wyliczeń opłat za przedszkola po zastosowaniu podwyżki. Pan Burmistrz przedstawił koszty, jakie poniosło Miasto w związku z funkcjonowaniem przedszkoli w roku 2011. Ogólny koszt funkcjonowania przedszkoli, bez wyżywienia, wyniósł 6 851 526, 95 zł. Z tego wpływy z wpłat za 3 godziny, jakie średnio każde dziecko przebywa w przedszkolu ponad 5 godzinny limit, wyniosły 991 345 zł. Pan Burmistrz stwierdził, że aby wyrównać ten niedobór opłata powinna wynosić ok. 3,80 zł za 1 godzinę nadliczbową. Pan Burmistrz stwierdził, że Miasto wiedziało, że w tym roku do przedszkoli zgłosi się więcej dzieci, wiadomo również ile dzieci zgłoszonych zostanie w przyszłym roku. Pan Radny rzeczywiście ma rację, że około 100 dzieci nie znajduje miejsca w przedszkolach. W augustowskich przedszkolach, z wyjątkiem przedszkola przy ul. Kopernika, gdzie zostanie utworzona grupa do ćwiczeń i zmieści się dodatkowo 30 osób, nie uda się zmieścić większej liczby dzieci. Więcej miejsc nie uda się znaleźć, ponieważ nie będą budowane kolejne przedszkola, na których utrzymanie Miasta nie stać. Nie jest prawdą, że obowiązkiem Miasta jest zapewnienie miejsca w przedszkolach wszystkim dzieciom. Nie należy wyolbrzymiać problemu, ponieważ są rodzice, którzy poskładali wnioski do przedszkoli o przyjęcie dziecka w kilku przedszkolach. Pan Burmistrz wspólnie z dyrektorkami przedszkoli omówił zaistniałą sytuację, dokonano weryfikacji złożonych wniosków i większość dzieci znajdzie miejsce w przedszkolach.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Ewa Perkowska – członek Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM poinformowała, iż Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM, na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2012 r., projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr V/28/11 Rady Miejskiej
w Augustowie z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Augustów zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie, 5 głosami za.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy po dokonaniu weryfikacji wniosków o przyjęcie dzieci do przedszkoli okazało się, że dzieci oczekujących na przyjęcie do przedszkoli nie będzie już 100, tylko mniej?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, iż sprawa dotyczy 92 dzieci i po weryfikacji pozostało ich mniej. W przedszkolu przy ul. Kopernika również będzie można część z tych dzieci umieścić. Na pewno nie wszystkie dzieci znajdą miejsca w augustowskich przedszkolach, jednak w trakcie roku kolejne wolne miejsca mogą się pojawić, ponieważ taka sytuacja ma miejsce, co roku.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że Miasto ma możliwości przewidywania pewnych sytuacji i przeciwdziałania im. Pan Radny stwierdził, że mimo to przyjmuje wyjaśnienia Pana Burmistrza. Odnosząc się do propozycji podwyższenia opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu Pan Radny stwierdził, że ze względu na to, iż rodzice muszą płacić za ponad pięciogodzinny pobyt dziecka w przedszkolu, chcąc uniknąć tej opłaty, zabierają dzieci wcześniej.
W tej sytuacji pojawia się pytanie, czy jeśli Państwo Radni podniosą ww. opłatę za godzinę, nie dana będzie jeszcze większa motywacja, żeby jeszcze szybciej te dzieci zabierać? Pan Radny stwierdził, że im coś jest droższe tym trudniej na jakąś usługę, czy rzecz się zdecydować. Pan Radny wyraził wątpliwość czy wpływy z tytułu ww. opłaty w tym roku będą wyższe.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta przypomniał, że to samo pytanie, czy podwyżka nie spowoduje zmniejszenia dochodu, stawiane było w zeszłym roku. Niestety trudno jest przewidzieć, czy taka sytuacja nie będzie miała miejsca. Miasto musi podejmować działania, aby poprawić funkcjonowanie tych jednostek i pozyskiwać na to dodatkowe środki. Pan Burmistrz stwierdził, że rodzice są już poinformowani, że stawka za godzinę ponadwymiarową za pobyt dziecka w przedszkolu zmieni się. Wniosków
o przyjęcie do przedszkola nie ubyło. Przedszkola świadczą usługi na wysokim poziomie i rodzice są z nich zadowoleni. Sytuacja finansowa placówek oświatowych jest trudna i nie można dopuścić, aby w związku z tym trzeba było ograniczać miejsca w przedszkolach, ponieważ każde kolejne dziecko przyjmowane do przedszkola to wydatek z budżetu miasta.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr V/28/11 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia opłat
za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto Augustów. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XIII/112/12 została podjęta 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych
i przy 2 głosach wstrzymujących się. /zał. nr 9/

Ad. pkt 5h

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5h porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian w uchwale Rady Miejskiej w Augustowie. Udzieliła głosu Pani Aldonie Samel – Sekretarzowi Miasta z prośbą
o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta omówiła projekt uchwały
w ww. sprawie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian
w uchwale Rady Miejskiej w Augustowie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/113/12 została podjęta jednogłośnie
19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. /zał. nr 10/

Ad. pkt 5i

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 5i porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Miasto Augustów. Udzieliła głosu Pani Teresie Dobko – Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie z prośbą o omówienie projektu uchwały w ww. sprawie.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat projektu uchwały w ww. sprawie?

Pani Ewa Perkowska – członek Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM poinformowała, iż Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2012 r., projekt uchwały w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Miasto Augustów zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie, 5 głosami za.

Głosów w dyskusji nie było i Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Miasto Augustów. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XIII/114/12 została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. /zał. nr 11/

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej ogłosiła 15 – minutową przerwę w obradach.

Ad. pkt 6

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 6 porządku obrad, tj. do zajęcia stanowiska w sprawie likwidacji biblioteki pedagogicznej w Augustowie. Pani Przewodnicząca zapytała, czy ktoś chciałby zabrać głos na ww. temat?

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta powiedział, że dla Augustowa ważnym jest, aby utrzymać Bibliotekę Pedagogiczną.
Z zasobów biblioteki korzysta wielu uczniów i studentów. Pracuje tam Pani Józefa Drozdowska, która jest osobą bardzo cenioną za swoją wiedzę
i działalność na rzecz Miasta. Likwidacja Biblioteki byłaby wielką stratą dla Augustowa. Pan Burmistrz stwierdził, iż ma nadzieję, że w budżecie Województwa Podlaskiego znajdą się środki finansowe na utrzymanie tej jednostki. Pan Burmistrz namawiał Państwa Radnych do wystosowania do Urzędu Marszałkowskiego stanowiska sprzeciwiającego się likwidacji Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, iż w Augustowie trwa akcja zbierania podpisów o utrzymanie Biblioteki Publicznej. Studenci korzystają z zasobów Biblioteki pisząc prace magisterskie
i licencjackie, maturzyści przygotowując się do egzaminu dojrzałości.

Pani Radna Bożenna Ziemak odczytała treść stanowiska Rady Miejskiej w Augustowie w sprawie Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie, które ostatecznie, po sugestiach m.in. Pani Radnej Bożenny Łukaszewicz, sformułowano następująco: „Rada Miejska w Augustowie wyraża stanowczy sprzeciw w związku z planami likwidacji Biblioteki Pedagogicznej
w Augustowie. Zgromadzony przez lata przez Bibliotekę księgozbiór jest cennym źródłem wiedzy i informacji dla wielu mieszkańców Augustowa. Ze zbiorów Biblioteki korzystają nauczyciele, uczniowie i studenci, często renomowanych uczelni, którzy właśnie w augustowskiej Bibliotece Pedagogicznej znajdują unikatowe wręcz wydawnictwa niezbędne do nauki.

Rada Miejska w Augustowie rozumie konieczność wprowadzenia oszczędności przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, ale równocześnie nie rozumie oszczędności poprzez ograniczania do dostępu do nauki i wiedzy. Jest to pozorna oszczędność, której nie da się odrobić przez wiele lat.

Rada Miejska w Augustowie apeluje o planowanie oszczędności w innej sferze działalności Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
i odstąpienie od planów likwidacji Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie.” /zał. nr 12/

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie treść ww. stanowiska. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Państwo Radni jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się wyrazili swoje stanowisko w sprawie Biblioteki Pedagogicznej w Augustowie o treści jw..

Ad. pkt 7

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 7 porządku obrad,
tj. wystąpienia Rady Miejskiej do Marszałka Województwa Podlaskiego
z wnioskiem o budowę ronda na trasie międzynarodowej, czyli skrzyżowaniu dróg: Chreptowicza, Brzostowskiego, Westerplatte i Wypusty. Pani Przewodnicząca poprosiła wnioskodawców, czyli Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego lub Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego o sformułowanie stanowiska w ww. sprawie.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego czy może sformułować ostateczną treść wystąpienia, jako że to Pan Zygmunt Zawadzki zgłosił wniosek o wystąpienie do Marszałka Województwa Podlaskiego w ww. sprawie.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki wyraził zgodę, aby Pan Radny Marcin Kleczkowski sformułował treść wniosku.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zaproponował, aby wniosek do Marszałka Województwa Podlaskiego w sprawie budowy skrzyżowania dróg: Chreptowicza, Brzostowskiego, Westerplatte i Wypusty, brzmiał następująco: „Rada Miejska w Augustowie wnosi do Marszałka Województwa Podlaskiego
o podjęcie działań zmierzających do budowy skrzyżowania ulic: Chreptowicza, Obrońców Westerplatte, Brzostowskiego i Wypusty.”

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska UM
przypomniał, że wniosek w ww. sprawie Pan Radny Zygmunt Zawadzki zgłaszał już na poprzedniej sesji Rady Miejskiej. Pan Burmistrz 6 marca 2012 r. zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad w Białymstoku, ponieważ zgodnie z ustawą o drogach publicznych to w kompetencji GDDKiA leży przebudowa skrzyżowania dróg kategorii krajowej, wojewódzkiej i powiatowej. Dnia 30 marca 2012 r. Pani Zastępczyni Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku odpowiedziała na wniosek Pana Burmistrza, że ze względu na brak środków finansowych w najbliższych latach nie ma możliwości przeprowadzenia tej inwestycji, ponieważ ogromne środki finansowe przeznaczono na budowę obwodnicy Augustowa. Pan Kierownik stwierdził, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby Rada Miejska wystąpiła do Marszałka Województwa Podlaskiego o czynienie starań zmierzających do budowy ww. skrzyżowania.

Pan Radny Zygmunt Zawadzkistwierdził, że Rada Miejska powinna naciskać na GDDKiA pomimo, iż ta tłumaczy się brakiem środków finansowych. Tylko zdecydowane działanie może w tym zakresie przynieść skutek.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie treść wniosku zgłoszonego przez Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Państwo Radni jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się poparli wniosek do Marszałka Województwa Podlaskiego o czynienie starań zmierzających do budowy skrzyżowania ulic: Chreptowicza, Obrońców Westerplatte, Brzostowskiego i Wypusty.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki podziękował Państwu Radnym za tak zgodne poparcie jego wniosku.

Ad. pkt 8

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 8 porządku obrad, tj. do przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej na 2011 rok dla gminy Miasta Augustów. Udzieliła głosu Pani Teresie Dobko – Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie z prośbą o omówienie ww. sprawy.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustwie omówiła materiał towarzyszący ocenie zasobów pomocy społecznej na 2011 rok dla gminy Miasta Augustów.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w ww. sprawie?

Pani Ewa Perkowska – członek Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM poinformowała, iż Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2012 r. wyraziła pozytywną opinię na temat oceny zasobów pomocy społecznej na 2011 rok dla gminy Miasta Augustów.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej w Augustowie poddała pod głosowania ocenę zasobów pomocy społecznej na 2011 rok dla gminy Miasta Augustów. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Państwo Radni jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych
i przy braku głosów wstrzymujących się, przyjęli ww. ocenę. /zał. nr 13/

Ad. pkt 9

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji pkt 9 porządku obrad, tj. do przedstawienia sprawozdań z pracy za 2011 r. i planów pracy na 2012 r. przez Komisje Rady Miejskiej. Udzieliła głosu Przewodniczącym poszczególnych Komisji Rady Miejskiej z prośbą o przedstawienie sprawozdań oraz planów pracy Komisji.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM za 2011 r. /zał. nr 14/ oraz plan pracy na 2012 rok. /zał. nr 15/

Pan Dariusz Górny – Przewodniczący Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska i Komunalizacji Mienia RM przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska i Komunalizacji Mienia RM za 2011 r. /zał. nr 16/ oraz plan pracy na 2012 rok. /zał. nr 17/

Pani Bożenna Ziemak – Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawiła sprawozdanie z pracy Komisji Budżetu i Finansów RM za 2011 r. /zał. nr 18/ oraz plan pracy na 2012 rok. /zał. nr 19/

Pani Krystyna Wilczewska – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM przedstawiła sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej RM za 2011 r. /zał. nr 20/ oraz plan pracy na 2012 rok. /zał. nr 21/

Pani Anna Dźwilewska – Zastępca Przewodniczącej Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM przedstawiła sprawozdanie z pracy Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM za 2011 r. /zał. nr 22/ oraz plan pracy na 2012 rok. /zał. nr 23/

Pan Stanisław Kisiel – Przewodniczący Komisji Uzdrowiskowej RM poprosił, aby sprawozdanie z pacy Komisji Uzdrowiskowej RM za 2011 rok jak i plan pracy na 2012 rok mogły zostać złożone na następnej sesji Rady Miejskiej w Augustowie. Plan pacy Komisji musi ulec znaczącej korekcie.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej wyraziła zgodę, aby sprawozdanie z pracy Komisji Uzdrowiskowej RM za 2011 r. jak i plan pracy Komisji na 2012 rok zostały złożone na następnej sesji Rady Miejskiej
w Augustowie.

Ad. pkt 10

Na interpelację Pana Radnego Bogusława Samla odpowiedzi udzielili Pan Marcin Choroszewski – Kierownik Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM i Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta.

Pan Kierownik poinformował, iż regulamin konkursu w ramach poddziałania 1.2.1. tereny inwestycyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego nakłada na wnioskodawców pewne ograniczenia. Ograniczenia te związane są z wielkością terenów inwestycyjnych, z ich przeznaczeniem i z ich lokalizacją. Regulamin mówi, że wsparcie otrzymają projekty dotyczące tworzenia terenów inwestycyjnych o powierzchni powyżej 5ha. Projekty dotyczące terenów inwestycyjnych mogą być realizowane jedynie w przypadku posiadania uregulowanego statusu prawnego. Teren inwestycyjny musi być przeznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego pod działalność gospodarczą, w tym usługi o charakterze turystycznym. Jeżeli chodzi o działalność gospodarczą i usługi o charakterze nieturystycznym to takich terenów powyżej 5 ha Miasto nie posiada. Jeżeli chodzi o usługi o charakterze turystycznym to częściowo Miasto takim terenem dysponuje i zlokalizowany jest on pomiędzy Plażą Bielnik a obiektami PTTK.
Jest to teren przeznaczony po usługi o charakterze turystycznym, rekreacyjnym i sportowym i jego wielkość wynosi ok. 5,5 ha. Pan Kierownik stwierdził, że jest jeszcze jedno ograniczenie i dotyczy ono kryteriów dopuszczających, czyli tych, które decydują o kwalifikowaniu wniosku do oceny punktowej i kryterium to brzmi: lokalizacja terenu. W wymogach kryterium, oceniający Komisję Oceny Projektów bada, czy teren znajduje się poza strefą ochronną, np. park krajobrazowy, park narodowy, z tym, że jest to katalog otwarty. Teren, o którym wcześniej Pan Kierownik wspomniał leży w strefie uzdrowiskowej, w strefie konserwatorskiej Kanału Augustowskiego i w strefie chronionego krajobrazu. W tym momencie Miasto nie dysponuje gruntami, które mogłoby przeznaczyć pod tereny inwestycyjne dofinansowane w ramach otwartego naboru ogłoszonego w kwietniu ubiegłego roku. Pan Kierownik poinformował, iż sprawa ta była szczegółowo analizowana. Pan Burmistrz i Pan Kierownik uczestniczyli w spotkaniu z Panem Dyrektorem Departamentu Zarządzania RPO, na którym rozmawiano o możliwościach dofinansowania różnych terenów posiadanych przez Miasto. Niestety na razie takiej możliwości nie ma.

Pan Burmistrz poinformował, iż Miasto zwróciło się z prośbą do Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO, aby ograniczyć powierzchnię do 5 ha, ponieważ Miasto jest bardzo zainteresowane prowadzeniem inwestycji na Plaży Bielnik. Pan Dyrektor zapewnił, że, jeżeli wszystkie środki finansowe z tego konkursu nie zostaną rozdysponowane to prawdopodobnie Zarząd podejmie decyzję o ograniczeniu powierzchni terenu i wówczas Miasto będzie mogło złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach RPO. Pan Burmistrz poinformował, iż ostatnio pojawiła się możliwość doprowadzenia sieci wodociągowej do terenów położonych przy miejskim wysypisku śmieci. Miastu jak również Firmie BIOM, która na tym terenie ma stację przeładunkową, bardzo zależy na przeprowadzeniu ww. inwestycji. Miasto wspólnie z Firmą BIOM prowadzi negocjacje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku o wyrażenie przez nią zgody na przeprowadzenie sieci wodociągowej na terenie, gdzie jeszcze tak naprawdę do końca nie jest wiadome jak będzie wyglądał wjazd na obwodnicę Miasta Augustowa. Sieć wodociągowa, jeżeli uda się ją zbudować wyniesie ok. 2,5 km, co pozwoli na lokowanie w tym miejscu pewnego rodzaju inwestycji, choć poważnym ograniczeniem będą strefy uzdrowiskowe.

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, że wypowiedź Pana Burmistrza przeraziła go, ponieważ strefy uzdrowiskowe zablokują na lata prowadzenie poważnych inwestycji w Augustowie.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że Miasto będzie czynić starania, aby dokonać zmiany w granicach stref uzdrowiskowych.

Pan Radny Bogusław Samel powiedział, że ważnym jest, aby Miasto dysponowało dobrze uzbrojonymi terenami po to, aby ściągnąć inwestorów. Tereny te powinny liczyć, co najmniej 10 ha. Pan Radny stwierdził, że odpowiedź Pana Burmistrza, który mówi o 5 ha pod przyszłe inwestycje jest żenująca. Miasto nie może skorzystać z pieniędzy zewnętrznych, ponieważ nie potrafi porozumieć się z właścicielami, od których dodatkowe tereny można by pozyskać.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, iż na dzisiejszej sesji Państwo Radni podjęli uchwałę pozwalającą podpisać weksel na środki unijne w wysokości 1 mln. zł na realizację inwestycji na targowisku miejskim. Cała inwestycja będzie kosztowała 3,6 mln. zł. Miasto
w tegorocznym budżecie na tę inwestycję musi znaleźć 2,600 mln. zł. Pan Burmistrz stwierdził, że nie będzie łatwe znalezienie takiej kwoty, ponieważ obwarowania nałożone przez Ministerstwo Finansów znacznie to utrudniają. Pan Burmistrz stwierdził, że takie miasta jak Kraków czy Poznań już mówią, że jeżeli Ministerstwo Finansów nie zmieni tak restrykcyjnych przepisów
w zakresie dysponowania budżetem gmin to za kilka lat będzie nas stać jedynie na spłatę zaciągniętych zobowiązań i będzie można zapomnieć o prowadzeniu jakichkolwiek inwestycji. Pan Burmistrz stwierdził, że nie będzie nas stać na wyłożenie udziału własnego, który jest nieodzowny przy staraniu się o środki finansowe zewnętrzne, do żadnej inwestycji.

Na interpelacje Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta.

Pan Burmistrz powiedział, iż Państwo Radni na sesji majowej otrzymają informację na temat zreformowanej oświaty w Mieście. Pan Burmistrz zapewnił, że żadna szkoła miejska nie zostanie zlikwidowana. Pan Burmistrz przypomniał wypowiedzi dyrektorów, którzy mówili, że w placówkach ubyło kilkaset dzieci a żaden z pracowników nie stracił zatrudnienia. Takie działania spowodowały, że dziś trzeba borykać się z bardzo trudną sytuacją w miejskiej oświacie. Pan Burmistrz powiedział, że w augustowskich szkołach na jego zlecenie dokonano audytu w wyniku, którego stwierdzono, iż augustowską oświatę w 2012 r. stać na oszczędność w wysokości 1,5 mln zł. Pan Burmistrz stwierdził, iż oczekuje od dyrektorów jednostek oświatowych, że do 30 kwietnia przedstawią arkusze organizacyjne, które potwierdzą ww. wyliczenia.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że w maju będzie już za późno na przedstawienie informacji o stanie oświaty w mieście. Pan Radny powiedział, że informacja o redukcjach etatów była podana na sesji grudniowej. Pan Radny stwierdził, że swoje pytanie wystosował m.in. w kontekście kryteriów przyjętych przy weryfikacji etatów, kryteriów, jeżeli chodzi
o generowanie oszczędności.

Pan Burmistrz powiedział, że w każdej szkole jest dyrektor, który odpowiada za to, co się w jego szkole dzieje. Pan Burmistrz określił w swoich wymogach, iż w szkołach nie powinno być mowy o zatrudnieniu na części etatu. Efektem takich działań była konieczność wyrównania pensji nauczycielom do pełnego etatu, co kosztowało Miasto 700 tys. zł. W kolejnych latach taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Zadaniem dyrektorów jest wypracowanie oszczędności. Pan Burmistrz stwierdził, że bez wygospodarowania dodatkowych środków na udział własny nie uda się realizować inwestycji
w Mieście. Pan Burmistrz stwierdził, że pieniądze w nieskończoność nie mogą być przejadane.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że stwierdzenie Pana Burmistrza, że wszystkie szkoły pozostają nie ma nic wspólnego z ekonomią naszego Miasta. Taka sytuacja ma tylko związek z lobby społecznym. Pan Radny stwierdził, że wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że w Augustowie jest za dużo szkół.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta stwierdził, że nigdy nie powiedział, że w Żarnowie za rok powstanie cmentarz. Umowa zmiany studium zagospodarowania przestrzennego została już podpisana. W końcu roku być może uda się podpisać uchwałę intencyjną na opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Termin powstania nowego cmentarza nie zależy od burmistrza ani od radnych tylko od obowiązujących procedur.

Pan Burmistrz stwierdził, że z całą odpowiedzialnością Miasto może odpowiadać tylko za pomosty nad jeziorami należącymi do Miasta. Pan Burmistrz powiedział, iż prowadził w tej sprawie rozmowy z właścicielem, czyli Lasami Państwowymi, które obiecały, że zobowiążą obecnych dzierżawców do doprowadzenia pomostów do odpowiedniego stanu.

Pan Burmistrz powiedział, iż Miasto nie zamierza dokonywać zakupu urządzeń do utrzymania powierzchni boisk typu Orlik. Miasto samo wykonać urządzenie na wzór tego, które jest w posiadaniu I LO w Augustowie.

Pan Burmistrz stwierdził, że to nie tylko Miasto powinno zajmować się organizacją uroczystości takich jak uczczenie pamięci ofiar 10 kwietnia. Pan Burmistrz powiedział, że tego typu uroczystości mogą organizować również stowarzyszenia czy organizacje polityczne działające na terenie Miasta.

Na interpelację Pana Radnego Tomasza Dobkowskiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta.

Pan Burmistrz wyjaśnił, iż wszystkie firmy oczyszczające będą jedynie zbierać nieczystości z całego Miasta i dowozić je na stację przeładunkową. Od 2 kwietnia w ramach Związku Komunalnego Biebrza ruszyła stacja przeładunkowa w Augustowie przy ul. Transportowej, przy wysypisku śmieci. Obecnie zgodę na dowożenie śmieci do tej stacji ma jedynie PT „Necko”. Nieczystości przesypywane są na tzw. rampie do kompaktora, który sprasowane śmieci przewozi na jedno z wysypisk Związku Komunalnego Biebrza, które funkcjonuje w ramach BIOMu w Poświętnie koło Suchowoli. Od lipca rusza duże składowisko śmieci Związku Komunalnego Biebrza w Koszarówce koło Grajewa. Miasto jest przygotowane do odbioru śmieci zgodnie z nową ustawą.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że jego interpelacja dotyczyła raczej tego, kto będzie uczestniczył w przetargu na wywóz nieczystości w Mieście? PT „Necko” jak rozumie Pan Radny jest tylko podwykonawcą i to, kto inny będzie tego podwykonawcę wybierał. Miasto na ten wybór nie będzie miało wpływu.

Pan Burmistrz powiedział, że Miasto ma wpływ na to, ażeby ogłosić przetarg i wybrać operatora, który będzie zabierał pojemniki i dowoził je do stacji przeładunkowej. Natomiast dalej, przewozem od stacji przeładunkowej, do wysypiska w Koszarówce, zajmie się firma wybrana przez wszystkie
19 gmin zrzeszonych w Związku Komunalnym Biebrza. Transport będzie odbywał się samochodami zakupionymi ze środków pochodzących ze składek członkowskich oraz ze środków Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Z tych samych środków wybudowano również stacje przeładunkowe i wysypisko. Wartość inwestycji, która została zrealizowana wynosi 52 mln zł. Żadnej gminy indywidualnie nie byłoby stać na dostosowanie się do warunków, jakie narzuca nowa ustawa na wysypiska i stacje przeładunkowe. Ze stacji przeładunkowej śmieci odbiera spółka komunalna, której udziałowcem jest również Miasto Augustów. Pan Burmistrz potwierdził, że PT „Necko” spełnia wszystkie wymogi co do tego, aby wziąć udział w przetargu na wywóz śmieci na wysypisko do Koszarówki. Według nowych przepisów firma chcąca wziąć udział w przetargu musi spełniać następujące wymagania: posiadać środki transportu i pojemniki.

Na interpelację Pana Radnego Zygmunta Zawadzkiego odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta.

Pan Burmistrz powiedział, że Miasto wystąpi do Nadzoru Budowlanego o spowodowanie usunięcia budynku zlokalizowanego na ul. Kwaśnej, róg ul. Nadrzecznej o ile jest on przeznaczony do rozbiórki

Pan Radny Zygmunt Zawadzki stwierdził, iż do momentu, aż budynek był zamieszkały zrozumiałym było, że powinien pozostać, ale w chwili obecnej, zważywszy na jego stan techniczny i lokalizację zagrażającą bezpieczeństwu na drodze, powinien być jak najszybciej usunięty.

Na interpelację Pana Radnego Jarosława Radzio odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta.

Pan Burmistrz powiedział, że podziału środków finansowych na stowarzyszenia i kluby dokonywała Komisja. Członkami Komisji byli przedstawiciele stowarzyszeń i klubów, które nie złożyły wniosków
o przyznanie środków na prowadzenie swojej działalności. Wniosków wpłynęło na kwotę trzykrotnie wyższą niż ta, którą dysponowano. Pan Burmistrz stwierdził, że spotyka się z dziećmi, które uczęszczają nie tylko do tego klubu,
o którym mówił Pan Radny, ale również z tymi, które uczestniczą w innych zajęciach. Pieniądze zaplanowane do rozdysponowania nie były wystarczające. Komisja dokonała podziału tych środków a Pan Burmistrz ten podział zatwierdził i umowy zostały podpisane. Pan Burmistrz obiecał, że przy następnym konkursie zwróci uwagę, aby Komisja wnikliwiej przeanalizowała wniosek Uczniowskiego Klubu Sportowego „Zihart”.

Ad. pkt 11

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej powiedziała, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 11 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołu z obrad XI sesji RM z 28 grudnia 2011 r. i XII sesji RM
z 29 lutego 2012 r. Zapytała, czy są uwagi do protokołów?

Pan Radny Marcin Kleczkowski odniósł się do poprzedniej wersji protokołu z obrad XI sesji Rady Miejskiej, która nie została przyjęta dnia 29 lutego 2012 r. W poprzedniej wersji tego protokołu zabrakło odpowiedzi Pana Romana Krzyżopolskiego – Kierownika Wydziału Edukacji UM, która była na nagraniu, ale nie znalazła odzwierciedlenia w protokole. Pan Kierownik powiedział, że tak naprawdę winę za niezakontraktowanie wielu usług medycznych w Augustowie ponosi Prawo i Sprawiedliwość, w którego szeregach jakoby zasiada Pan Roleder, który jest Prezesem Podlaskiego Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Pan Radny stwierdził, iż Pan Roleder nigdy nie należał do Prawa i Sprawiedliwości. Został on wprawdzie powołany za rządów PiS, a później była próba jego odwołania. Pan Radny przypomniał, że większość w Radzie Oddziału Podlaskiego NFZ stanowi obecna koalicja i są to ludzie powołani przez Sejmik i przez Wojewodę. Przewodniczącym tej Rady jest Pan Safiejko – przyjaciel Pana Starosty i ci ludzie mieli dawno szansę zmienić Pana Roledera, który prezesem jest już 6,czy 7 rok i obarczanie w tym momencie Prawa i Sprawiedliwości za niezakontraktowanie wielu usług
w Augustowie jest niegodne, jest nadużyciem, a co najważniejsze jest niezgodne z prawdą. Pan Radny powiedział, iż obecna wersja protokołu z XI sesji Rady Miejskiej zawiera zapisy, o które Panu Radnemu chodziło.

Pan Radny Bogusław Samel przypomniał, że zgodnie z protokołem
z ostatniej sesji Pan Burmistrz obiecał, że na dzisiejszej sesji przedstawi informację na temat kosztów i pochodnych wynagrodzeń pracowników Urzędu Miejskiego.

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że całkowite koszty Urzędu Miejskiego wynoszą 4 161 241,69 zł.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie protokół z obrad XI sesji Rady Miejskiej z 28 grudnia 2011 r., który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie protokół z obrad XII sesji Rady Miejskiej z 29 lutego 2012 r., który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad. pkt 12

Zapytania i wolne wnioski

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, iż do Rady Miejskiej w Augustowie wpłynął wniosek Pana Radnego Tomasza Dobkowskiego o utworzenie Komisji ds. Rozwoju Rady Miejskiej
w Augustowie. Pan Radny proponuje, aby w skład Komisji mogli wejść wszyscy zainteresowani Radni. Komisja ds. Rozwoju byłaby ciałem doradczym Burmistrza w zakresie rozwoju gospodarczego miasta. /zał. nr 24/ Pani Przewodnicząca udzieliła głosu Panu Radnemu Dobkowskiemu.

Pan Radny Tomasz Dobkowski wyjaśnił, iż w swoim wniosku proponuje utworzenie Komisji, która będzie potrafiła przygotować jakikolwiek plan rozwoju naszego miasta na następne lata. Pan Radny stwierdził, że
w osobach radnych tkwi potencjał, który nie jest w pełni wykorzystywany.
W Mieście brakuje organu, który mógłby decydować o jego rozwoju. Wszyscy zajmują się drobnymi sprawami, które są działaniami doraźnymi, takimi jak gaszenie pożarów. Nie ma spójności, jeśli chodzi o proces rozwoju Augustowa. Nowo powstała Komisja nie rodzi żadnych dodatkowych kosztów, ponieważ Państwo Radni obecnie będą otrzymywać diety wypłacane w formie ryczałtu. Pan Radny planował zgłosić wniosek w sprawie utworzenia Komisji już wcześniej, ale obawiał się, że spotka się on z opozycją ze względu na koszty. Obecnie takiego problemu nie ma. Każdy z Państwa Radnych będzie mógł być członkiem takiej Komisji i wspólnie zająć się wypracowywaniem wniosków
i zgłaszaniem pomysłów.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że wszystkie Komisje Rady Miejskiej, jak i Rada Miejska powinny zajmować się rozwojem miasta. Jest to pierwszy i nadrzędny cel funkcjonowania Rady Miejskiej jak i każdej
z Komisji. Pan Radny stwierdził, że nie sądzi, aby powołanie kolejnej komisji, której kompetencje nakładałyby się na kompetencje innych komisji było celowe. Pan Radny zauważył, że Pan Radny Tomasz Dobkowski jest członkiem trzech miejskich Komisji. Pan Radny zapytał, czy w tych Komisjach, których członkiem jest Pan Tomasz Dobkowski jest zbyt mało możliwości, aby działać? Pan Radny jest członkiem większości, która popiera władzę wykonawczą w tym mieście. Pan Radny zachęcił do działania.

Pan Radny Adam Wysocki przypomniał, że z ust Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego padł kiedyś zarzut, że członkowie Prawa
i Sprawiedliwości nie mają możliwości działania w zbyt wielu komisjach.
W tym momencie otwiera się dodatkowe pole do działania dla radnych Prawa
i Sprawidliwości, którzy mogą wstąpić do Komisji, której utworzenie zaproponował Pan Radny Tomasz Dobkowski.

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, iż rozumie, że Komisja, której utworzenie zaproponował Pan Radny nie byłaby komisją stałą tylko jej działalność mogłaby ograniczyć się do kilku spotkań. Na działalność Komisji składałaby się praca merytorycznych pracowników Urzędu Miejskiego i dobra wola Burmistrza. Następnie wykonana praca będzie rozliczana przez poszczególne Komisje Rady. Takie działania może przyniosą w końcu jakiś efekt. Na razie obecne działania można nazwać zwykłym gospodarzeniem czy administrowaniem. Miasto nie ma żadnej strategii rozwoju.

Pani Radna Anna Urban wyraziła wątpliwość, czy utworzenie Komisji, jak proponuje Pan Tomasz Dobkowski jest zgodne ze Statutem i tę kwestię należałoby najpierw wyjaśnić, a następnie podejmować dyskusję. Pani Radna powiedziała Panu Radnemu Adamowi Wysockiemu, że nie powinien martwić się o pracę Klubu Prawo i Sprawiedliwość. Pani Radna poprosiła Pana Radnego Adama Wysockiego, aby oszczędził sobie złośliwości i wypowiadał się merytorycznie.

Pan Radny Adam Wysocki stwierdził, że wypowiedź Pana Radnego Kleczkowskiego była również zarzutem, jakoby koalicja rządząca w Radzie nie dopuszcza Radnych PiS do zbyt wielu Komisji, przez co nie mają możliwości działania.

Pan Radny Bogusław Samel zaproponował, aby Komisja Rozwoju była Komisją doraźną.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że praca Komisji będzie na tyle ważna, że powinna ona być Komisją stałą. Powinna ona kontrolować
i nadzorować wszystkie prace związane z rozwojem miasta i nadzorować też ludzi. Do czasu, aż wszyscy nie będą zadowoleni z tego, co się dzieje w Mieście Komisja powinna być stała.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powtórzył wątpliwość Pani Radnej Anny Urban, która zauważyła, że powołanie dodatkowej stałej komisji będzie niemożliwe ze względu na zapisy w statucie. Pan Radny zauważył, że trzeba będzie dokonać zmian w tym dokumencie.

Pani Aldona Samel – Sekretarz Miasta wyjaśniła, że każda Komisja tworzona jest poprzez uchwałę Rady Miejskiej. W statucie zapisano, iż Rada Miejska może powoływać stałe i doraźne komisje. Jako obligatoryjne wpisane są tylko: Rewizyjna i Uzdrowiskowa. Poza tymi Komisjami Rada Miejska może powoływać komisje stałe i doraźne w zależności od potrzeb.

Pan Radny Zbigniew Huszcza zaproponował, aby na następnej sesji każdy z Klubów Rady Miejskiej zgłosił swoje propozycje dotyczące kształtu Komisji: czy ma być ona stała czy doraźna; czym się ma zajmować; czy członkami będą tylko Radni, czy może osoby spoza Rady? Pan Radny zaproponował, aby na następną sesję tę propozycję przygotować.

Pan Radny Tomasz Dobkowski poprosił, o przegłosowanie zgłoszonego przez niego wniosku formalnego.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie wniosek formalny Pana Radnego Tomasza Dobkowskiego
w sprawie utworzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie.
W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za wnioskiem w sprawie utworzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej głosowało 10 radnych, 2 było przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu. Struktura Komisji jak również zakres jej działania zostaną ustalone na następnej sesji Rady Miejskiej. Formalności dotyczące utworzenia Komisji zostaną przygotowane na następną sesję. Pani Przewodnicząca poprosiła Państwa Radnych o zgłaszanie do 10 maja propozycji odnośnie organizacji Komisji Rozwoju.

Pani Barbara Ciruk – Redaktor Naczelna Przeglądu Augustowskiego zwróciła uwagę na nieczystości, które składowane są na podwórku za budynkiem Domu Kultury. Pomimo ustawienia dwóch kontenerów ciągle dostawiane są kolejne worki ze śmieciami. Pani Redaktor zapytała, do kogo należy usunięcie nagromadzonych nieczystości?

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapoznała
z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

- z protestem mieszkańców i właścicieli posesji Osiedla – Glinki w Augustowie odnośnie modernizacji ulicy Glinki, /zał. nr 25/ oraz z odpowiedzią Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM na protest mieszkańców, /zał. nr 26/;

- z pismem Firmy Greek Zorbas, w którym właścicielka zarzuca Panu Burmistrzowi, iż nie spełnił danej jej obietnicy odnośnie rozliczenia nakładów, jakie poniosła w związku z dzierżawioną przez nią nieruchomością, /zał. nr 27/;

Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż umowa, która została podpisana przez firmę Greek Zorbas, jeszcze w latach, kiedy Pan Kazimierz Kożuchowski nie był burmistrzem jednoznacznie mówiła, że wszelkie nakłady poniesione w trakcie użytkowania obiektu nie podlegają zwrotowi i przechodzą na rzecz Miasta. W takiej sytuacji nie może być mowy
o ich zwrocie i nikt nie powinien czuć się oszukany. Właścicielka firmy próbowała wymóc na Panu Burmistrzu, aby nakłonił nowego dzierżawcę, by ten zwrócił koszty poniesionych nakładów. Pan Burmistrz próbował zachęcić firmę Greek Zorbas, aby nadal prowadziła działalność na bazie ww. nieruchomości, ponieważ faktycznie firma zainwestowała w tę nieruchomość dużą ilość pieniędzy. Niestety dotychczasowy najemca nie chciał prowadzić już działalności na bazie ww. nieruchomości, nie chciał też za nią płacić, i w końcu, z dużymi, oporami przekazał ją Miastu. Pan Burmistrz wyjaśnił, że nie pośredniczy w negocjacjach miedzy przedsiębiorcami odnośnie rozliczeń finansowych. W przypadku, gdyby Burmistrz zwrócił koszty poniesionych przez dzierżawcę nakładów, przy najbliższej kontroli zostałby ukarany za naruszenie dyscypliny finansowej;

- z pismem Augustowskiego TBS „KODREM” Sp. z o.o. kierowanym
w odpowiedzi do mieszkańców budynku przy ul. Turystycznej 20 na temat wysokości opłat za centralne ogrzewanie, /zał. nr 28/ - pismo zostało przekazane do rozpatrzenia Komisji Rewizyjnej RM;

- z pismem Augustowskiej Organizacji Turystycznej w sprawie wysokości opłaty uzdrowiskowej, /zał. nr 29/;

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przypomniał, że 17 października 2011 roku Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przekazała Panu Burmistrzowi wnioski, które zdaniem Komisji powinny mieć swoje odzwierciedlenie
w projekcie budżetu miasta na rok 2012. Wśród wniosków znalazł się również wniosek dotyczący wprowadzenia ulgi dla dzieci w ww. opłacie.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy wpływy pochodzące z opłaty uzdrowiskowej są dochodem celowym, co oznacza, że można je wydatkować tylko na określony cel? Być może pobieranie tej opłaty jest bezcelowe.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, iż wpływy z opłaty uzdrowiskowej jak również z podatków lokalnych są dochodem Miasta. Nie są to pieniądze znaczone i mogą być rozdysponowywane na wszystkie potrzeby Miasta.

Pani Radna Anna Dźwilewska zapytała, czy podniesienie opłaty uzdrowiskowej spowodowało dużo większe wpływy do budżetu?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że wpływy
z opłaty uzdrowiskowej utrzymują się na takim samym poziomie jak w zeszłym roku. Było mniej osób wpłacających i gdyby opłaty tej nie podniesiono to wpływy byłyby niższe. Stawka opłaty uzdrowiskowej uchwalona w Augustowie nie została ustalona na poziomie maksymalnym.

Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, iż hotele często stosują taką zasadę, że za dziecko do kilku lat przebywające z rodzicami bądź opiekunami w hotelu nie płaci się, a pomimo tego trzeba za to dziecko zapłacić opłatę uzdrowiskową. W przypadku, gdy dziecko nie płaci za pobyt
w hotelu nie powinna być również pobierana opłata uzdrowiskowa.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że wniosek Augustowskiej Organizacji Turystycznej jest zasadny i dlatego należałoby sprawę ewentualnych zniżek przedyskutować.

Pan Zbigniew Huszcza – Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RMprzypomniał, że Komisja, której ma zaszczyt przewodniczyć zgłosiła taki wniosek już w październiku ubiegłego roku. Pan Burmistrz zobowiązał się, że taką propozycję przed następną sesją złoży, a Komisja ww. propozycję zaopiniuje.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że odpowiedź Pana Burmistrza na temat obchodów rocznicy Katyńskiej i Smoleńskiej nie była satysfakcjonująca. Pan Radny zauważył, że skoro obchody ww. rocznic mogą zorganizować organizacje działające na terenie Miasta to również może te organizacje czy stowarzyszenia powinny zając się organizacją Świąt 3 Maja czy też innych świąt. Rocznica Katynia i Smoleńska są na tyle istotne, że Miasto powinno się włączyć w jej uczczenie. Wywieszenie flag nic nie kosztuje.

Pan Radny nawiązał do swojej interpelacji na temat oświaty
w Augustowie. Pan Burmistrz powiedział, że informacja na temat oświaty będzie przygotowana w maju i zdradził również, że dyrektorzy placówek oświatowych zostali zobowiązani do wygenerowania oszczędności rzędu 1,5 mln zł. Rada Miejska na tym etapie powinna o takich ustaleniach wiedzieć. Pan Radny stwierdził, że taka właśnie kwota została skierowana subwencją do Gimnazjum nr 4, a prowadzenie gimnazjum to zadanie własne Miasta. W przypadku gdyby ta kwota została w Mieście nie byłoby potrzeby ograniczania zatrudnienia.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała skąd Pan Radny ma informacje na temat ww. kwoty, ponieważ Gimnazjum nr 4 takiej kwoty w dotacji nie otrzymuje?

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że kwota, o której mówi wymieniona została orientacyjnie, ponieważ dokładnie nie wie, w jakiej wysokości subwencję otrzymuje Gimnazjum nr 4. Pani Radna mówi o dotacji, która idzie w ślad za uczniami Gimnazjum nr 4, które prowadzone jest bez dopełnienia stosownych formalności przez Powiat. Pan Radny zapytał, jaką subwencję z Ministerstwa Oświaty dostaje Gimnazjum nr 4? Pan Radny
stwierdził, że jeżeli w tym momencie może być nieprecyzyjny nie zmienia faktu, że Powiat zabiera Miastu subwencję, która w znacznej mierze rozwiązałaby problemy miejskiej oświaty.

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej wyraziła oburzenie wypowiedzią Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego. Stwierdziła, iż w efekcie nieprawdziwe informacje na temat wysokości subwencji przekazane zostaną opinii publicznej tak jak miało to miejsce niejednokrotnie.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał Panią Przewodniczącą ilu uczniów liczy Gimnazjum nr 4 i ile wynosi subwencja? Pan Radny stwierdził, iż podał ww. kwotę orientacyjnie.

Pan Radny odniósł się do deklaracji Pana Burmistrza dotyczącej cmentarza, którą określił jako nieczytelną. Pan Radny stwierdził, że
z wypowiedzi Pana Burmistrza nie mógł wywnioskować, w perspektywie ilu lat wybudowany zostanie nowy cmentarz.

Pan Radny odniósł się do pomysłu utworzenia Komisji Rozwoju. Pan Radny stwierdził, że będąc członkiem Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM dostaje plan pracy Komisji i co roku jest on taki sam. Sztampowo powielane jest to samo. Podobnie sprawa wygląda w przypadku Komisji Rewizyjnej. Pan Radny zapytał, czy Komisja Rewizyjna przyjęła np. plan kontroli? Komisje, które są w Radzie Miejskiej powinny zajmować się tym, do czego zostały powołane.

Pan Radny Bogusław Samel stwierdził, że wszyscy zdają sobie sprawę, że unijne środki finansowe z obecnej transzy praktycznie zostały już rozdysponowane i zostaną wydatkowane w województwie podlaskim na dokończenie priorytetowych inwestycji, których niestety w Augustowie nie ma. Kolejny etap przydzielania pieniędzy będzie już znacznie bardziej obostrzony, ponieważ rozdysponowywaniem środków finansowych nie będą zajmowały się województwa. W ten sposób zamyka się ostatnia szansa tej kadencji. Pan Radny zapytał, czy po tylu zmianach i rozgrywkach typowo politycznych ścieżka przy Kanale Bystrym powstanie, czy też nie? Umowa w tej sprawie podpisywana jest przez rok, a kilka inwestycji priorytetowych, ale nie w Augustowie, dokończyć trzeba.

Pan Kazimerz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że ścieżka nad Kanałem Bystrym powstanie. Obecnie wniosek w tej sprawie poddawany jest ocenie końcowej. Pojawiły się uwagi, do których należało się zastosować i wniosek został uzupełniony. Preumowa na realizację inwestycji została podpisana i Miastu nie grozi utrata środków finansowych.

Ad. pkt 13

Pani Joanna Lisek – Przewodnicząca Rady Miejskiej, po wyczerpaniu porządku obrad, zamknęła XIII sesję Rady Miejskiej w Augustowie.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Ewa Szczepańska/ Przewodnicząca

Rady Miejskiej w Augustowie

/Joanna Lisek/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Przewodniczący Rady Miejskiej

Wprowadzający: Przewodniczący Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2012-06-29

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2012-06-29