Prot.Nr 24 i 14 ze wspóln.pos.Kom.Rozwoju RM i Uzdrowiskowej RM z 7.07.2016 r.

 

 

 

 

P R O T O K Ó Ł  Nr 24 i 14

ze wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju i Komisji Uzdrowiskowej RM

z dnia 7 lipca 2016 r.

 

 

 

 

 

W posiedzeniu wzięło udział 10 członków Komisji Rozwoju RM i 5 członków Komisji Uzdrowiskowej RM, co stanowi o prawomocności obrad – listy obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:

- Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,

- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta,

- Pan Andrzej Zarzecki – Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji,

- Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Inwestycji UM,

- Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej,

- Pani Anna Jastrzębska – Dyrektor Augustowskich Placówek Kultury,

- Adam Wysocki – Radny Rady Miejskiej w Augustowie,

- Państwo Iwona i Cezary Gierczewscy – autorzy koncepcji przebudowy budynku Miejskiego                                                                    Domu Kultury.

 

 

 

 

P o r z ą d e k   p o s i e d z e n i a:

1. Omówienie koncepcji przebudowy Augustowskiego Domu Kultury.

2. Dyskusja na temat kąpielisk strzeżonych na terenie miasta.

3. Rozpatrzenie sprawy dotyczącej zaprzestania finansowania wydawnictw z budżetu miasta.

4. Zaopiniowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta     Augustowa zwanego "Ślepsk IV".

5. Zaopiniowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta     Augustowa zwanego "Lipowiec II".

6. Dyskusja na temat nowej organizacji ruchu na rondzie im. NSZZ Solidarność.

7. Rozpatrzenie sprawy dotyczącej realizacji ścieżki rowerowej oraz utrzymania drzewostanu     wzdłuż ul. 3 Maja.

8. Sprawy różne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju i Komisji Uzdrowiskowej RM otworzył Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

 

Ad.pkt 1

Omówienie koncepcji przebudowy Augustowskiego Domu Kultury.

 

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta wyjaśnił, że Miasto obecnie nie posiada terenów, na których mógłby powstać nowy budynek Miejskiego Domu Kultury, dlatego zapadła decyzja o poprawie istniejącej infrastruktury. Remont będzie odbywał się etapami, w miarę pozyskiwanych środków finansowych. Obecnie istnieje kilka programów, do których można złożyć aplikacje, ale koniecznym warunkiem jest posiadanie dokumentacji projektowej. Oprócz remontu części MDK planuje się wykonanie jeszcze jednego skrzydła przylegającego bezpośrednio do budynku. Pewne względy techniczne powodują, że jest to konieczne, ponieważ istniejąca klatka schodowa nie spełnia wymogu ciągu komunikacyjnego pionowego. Obok istniejącego budynku powstałby również nowy budynek o dwóch kondygnacjach. W toku prac koncepcyjnych powstaje możliwość wykonania piwnicy. W budynku MDK znalazłyby siedzibę organizacje pozarządowe. Jednym z pomysłów jest także zagospodarowanie istniejącego wnętrza podwórka. Dokumentacja techniczna będzie opracowania zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

Państwo Cezary i Iwona Gierszewscy – architekci przedstawili koncepcje przebudowy budynku Miejskiego Domu Kultury. Zwrócili uwagę na ograniczenia spowodowane miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

Pan Radny Adam Wysocki poprosił o wyjaśnienie przyczyny niewykorzystania części budynku znajdującego się nad garażami.

 

Pan Cezary Gierszewski wyjaśnił, że budynek ma ograniczenia, ponieważ woda musi spływać z wyższej połaci na niższą.

 

Pani Anna Jastrzębska – Dyrektor Augustowskich Placówek Kultury poprosiła o uwzględnienie sali widowiskowej. Zaproponowała rozważenie możliwości przesunięcia ścian nośnych na piętrze budynku.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że potrzeby Miejskiego Domu Kultury zaspokoi sala wielofunkcyjna, która zlokalizowana na parterze budynku umożliwi ewakuację i bezpośrednie wyjście na dziedziniec. Z uwagi na ograniczenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie ma możliwości rozbudowy budynku, ponieważ linia zabudowy przebiegająca po granicy budynków nie pozwala na wyjście elementów poza obecny obrys budynku. Zaproponował rozważenie możliwości zmniejszenia geometrii miejsc zielonych.

 

Pan Cezary Gierszewski poinformował, że istnieje potrzeba zwiększenia nawierzchni utwardzonej, ale dokumentacja musi być zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego, która jest weryfikowana w momencie składania pozwolenia na budowę. Jeżeli zmienią się parametry w planie miejscowym, to zostaną wykonane inne nawierzchnie, gdyż wnętrze ma duży potencjał.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zapytał, jakie są plany dotyczące przejścia bramowego na Rynek Zygmunta Augusta.

 

Pani Iwona Gierczewska wyjaśniła, że plan nakazuje zachowanie przejścia ewakuacyjnego.

 

Pan Cezary Gierszewski poinformował, ze przejście musi być zachowane, ale istnieje możliwość zorganizowania galerii.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że przejście może być dodatkową przestrzenią użytkową, wystawową, zabezpieczoną od warunków zewnętrznych i przeznaczoną na cele MDK.

 

Pan Marian Dyczewski – Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej poinformował, że już 40 lat trwają dyskusje na temat przebudowy MDK. Zasugerował budowę nowoczesnego MDK z salą widowiskową z prawdziwego zdarzenia, aby mieszkańcy nie musieli jeździć na koncerty do innych miast. Miejscem do postawienia takiego budynku może być boisko przy Gimnazjum Nr 1. Zapytał, jaki jest koszt przebudowy MDK.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że koszty przebudowy MDK będą znane po opracowaniu dokumentacji projektowej. Na obecnym etapie nie jest to możliwe.

 

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że koncepcja przebudowy MDK została wykonana w ramach rozsądnych założeń. Koncerty, spotkania i uroczystości będą mogły odbywać się w sali budynku po Gimnazjum Nr 1. Augustów jest 30. tysięcznym miastem i dlatego należy przede wszystkim skupić się na estetyce i funkcjonalności budynku, aby był tani w eksploatacji. Mieszkańcy na koncerty będą mogli jeździć do Suwałk lub Białegostoku.

 

Pan Cezary Gierszewski zwrócił uwagę na potrzebę dokonania wyboru funkcjonalno-użytkowego MDK, który będzie przyjęty do dalszego projektowania.

 

Przewodniczący Komisji poprosił, aby dokumentację po zaprojektowaniu otrzymała do wglądu Komisja Rozwoju RM.

 

 

Ad.pkt 2

Dyskusja na temat kąpielisk strzeżonych na terenie miasta.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica zapytał, czy jest to prawdą, że w Augustowie nie ma ani jednego strzeżonego kąpieliska.

 

Pan Andrzej Zarzecki – Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji poinformował, że nie jest w stanie uruchomić kąpieliska, ponieważ nie dysponuje żadną kadrą ratowniczą. Zwrócił uwagę, że w Augustowie funkcjonują ośrodki, które w ramach własnej działalności organizuje kąpieliska (np. ośrodek BPIS). Należy mieć na uwadze fakt, że ratownikiem nie będzie chciała być osoba aktywna zawodowo, która musiałaby wziąć 2 miesiące urlopu i poświęcić go na pracę na plaży. Natomiast ratownikami mogliby być studenci.

 

Pan Radny Artur Kleczkowski zapytał, od ilu lat Panu Dyrektorowi znany jest problem braku ratowników.

Pan Dyrektor poinformował, że tematem ratownictwa jest zainteresowany od 26 lat. Będąc ratownikiem, instruktorem, nauczycielem ma świadomość zachodzącej ewolucji w szkoleniach ratowniczych w Polsce. Problem braku ratowników jest problemem ogólnopolskim, który zaczął się od momentu wejścia w życie od 2012 r. nowych przepisów prawnych.

 

Przewodniczący Komisji zapytał, jak to jest możliwe, że w Augustowie nie ma ani jednego strzeżonego kąpieliska, które miało być utworzone po wyremontowaniu Mola Radiowej Trójki.

 

Pan Dyrektor poinformował, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ratownikiem może być osoba osiemnastoletnia, która ukończyła 2 kursy, za które trzeba zapłacić ok. 2.000 zł. Szkoleniem mogą zajmować uprawnione jednostki zarejestrowane w MSWiA, a nie Centrum Sportu i Rekreacji. W Augustowie szkoleniem zajmuje się WOPR, które w 2016 r. przeszkoliło 12 ratowników w 2016 roku.

 

Przewodniczący Komisji zauważył, że ludzie korzystają z kąpielisk przez 2 miesiące w roku, więc był czas na przygotowanie w ciągu 10 miesięcy 1-2 ratowników do zabezpieczenia jednego kąpieliska.

 

Pan Dyrektor poinformował, że do zabezpieczenia kąpieliska Radiowej Trójki istnieje potrzeba zatrudnienia 7 ratowników. Młodzież nie chce uprawiać tego zawodu z przyczyn finansowych i ponoszenia dużej odpowiedzialności.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że CSiR jest instytucją, która prowadzi basen i odpowiada za przygotowanie strzeżonych kąpielisk.

 

Pan Dyrektor podkreślił, że nie odpowiada za proces szkolenia ratowników w Polsce. Wykonywać ten zawód może osoba, która posiada odpowiednie kwalifikacje.

 

Pan Radny Artur Kleczkowski zwrócił uwagę, że od zmiany przepisów w 2012 r. problem mógł być rozwiązany systemowo.

 

Pan Dyrektor poinformował, że pomimo podjętych starań w celu pozyskania ratowników i odpowiedzialności za plażę miejską nie jest w stanie dokonać naboru, ponieważ brakuje  ludzi na rynku pracy. Osoby pracujące zawodowo nie chcą być zatrudniane na dwa miesiące.  Nauczyciele wolą pracować na spływach.

 

Pan Wojciech Walulik - Burmistrz Miasta poinformował, że jest poirytowany brakiem strzeżonego kąpieliska w mieście. Augustów jest głównym ośrodkiem turystyki wodnej w województwie podlaskim i taka sytuacja w ogóle nie powinna mieć miejsca. Dołoży wszelkich starań, aby kąpielisko zostało uruchomione od połowy lipca. Jednym z działań zachęcających ratowników do podjęcia pracy było podwyższenie wynagrodzenia do 3.500 zł.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy na innych kąpieliskach w Polsce również brakuje ratowników.

 

Pan Dyrektor odpowiedział, że problem braku ratowników istnieje na wszystkich kąpieliskach w Polsce. Odwołał się do wywiadu Prezesa Wojewódzkiego WOPR, który bardzo dokładnie wyjaśnił, na czym polega ten problem. Wywiad jest dostępny na stronie internetowej TVN24.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w Ełku funkcjonuje miejskie kąpielisko strzeżone z obsadą ratowniczą. Poprosił o przedstawienie sytuacji kąpieliska w Suwałkach.

 

Pan Dyrektor poinformował, że w Suwałkach kąpielisko jest obecnie zamknięte. Na uwagę zasługuje fakt, że w tym mieście są 3 baseny, z których ratownicy mogą być przeniesieni do pracy na kąpielisku.

 

Przewodniczący Komisji zasugerował zaproponowanie ratownikom z Suwałk, aby podjęli pracę w Augustowie.

 

Pan Dyrektor poinformował, że Prezes Suwalskiego WOPR nie wyraził zgody na pracę w Augustowie za stawkę w wysokości 20 zł za godzinę.

 

Pani Radna Magdalena Śleszyńska przypomniała, że od 2015 r. prosi o urządzenie strzeżonych kąpielisk w mieście. Problem polega na tym, że grupy dzieci, które przyjechały do Augustowa na wakacje ani razu nie zostały zaprowadzone nad wodę, ponieważ nie miały pieniędzy na wynajęcie ratownika. To nie jest tak, że w Augustowie nie ma ratowników.

 

Pan Dyrektor zwrócił uwagę, że kiedyś przy każdym ośrodku wypoczynkowym było kąpielisko z ratownikiem. Dzisiaj jest inaczej.

 

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że radni wnioskują o utworzenie w Augustowie przynajmniej jednego strzeżonego kąpieliska, aby zapewnić bezpieczne miejsce do kąpieli mieszkańcom i turystom. Po to zostały zwiększone wpływy z opłaty uzdrowiskowej i jest remontowana infrastruktura turystyczna, aby turyści, kuracjusze i mieszkańcy mogli z niej w bezpieczny sposób korzystać.

 

Pani Radna Magdalena Śleszyńska poprosiła o systemowe rozwiązanie problemu plaż.

 

Przewodniczący Komisji zauważył, że CSiR nie do końca potrafi zarządzać terenami plaż, kąpieliskami, dostępem do wody. W Augustowie nie może być problemu braku funkcjonowania strzeżonych kąpielisk. Po zakończeniu sezonu turystycznego należy rozpocząć prace nad zorganizowaniem terenów miejskich z dostępem do wody.

 

Pan Radna Magdalena Śleszyńska poprosiła o zawieszenie na plażach siatek do gry w siatkówkę.

 

Pani Radna Sylwia Bielawska poprosiła o udostępnienie toalet na plaży Bielnik.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zauważył, że jednostki miejskie nie radzą sobie z rozwiązaniem problemu braku ratowników, udostępnieniem toalet, czy powieszeniem siatek na boisku. W tej sytuacji jedynym rozsądnym wyjściem jest podjęcie decyzji i zaplanowanie, które plaże i na jakich warunkach będą wydzierżawione prywatnym podmiotom. Przetargi powinny być przeprowadzone jak najszybciej po zakończeniu sezonu turystycznego. Prywatne podmioty doskonale radzą sobie z tym, co być może dla samorządu i jednostek miejskich jest zbyt trudne.

 

Pan Dyrektor poinformował, że toaleta przy Postiw jest otwarta od 1 maja 2016 r. Innych toalet CSiR nie posiada w swoich zasobach. Siatka na boisku została powieszone z opóźnieniem, ponieważ czasami tak się dzieje, że niektóre sprawy muszą być załatwione w pierwszej kolejności, np. likwidacja awarii silnika w motorówce, której w Augustowie nikt nie potrafił naprawić.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zauważył, że przy zarządzaniu organizacją niektóre sprawy można wcześniej przewidzieć i zaplanować. Jeżeli chodzi o siatkę na boisku, to mogła być powieszona w maju lub czerwcu. Poinformował, że istnieje problem z otwarciem drzwi do toalety na plaży przy Postiw.

 

Pan Dyrektor poinformował, że toaleta przy Postiw cały czas jest dostępna. Problem z otwarciem drzwi istnieje z powodu źle zainstalowanych zamków, które cały czas są reklamowane.

 

Burmistrz Miasta uznał, że Miasto powinno zmierzać w kierunku wydzierżawienia kąpielisk prywatnym podmiotom, które doskonale potrafią zarządzać swoimi biznesami, wyposażać plaże w siatkę do gry w piłkę, czy zagospodarowywać kąpieliska.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że w gestii Miasta pozostałaby tylko potrzeba egzekwowania warunków umowy.

W dyskusji zabrała głos mieszkanka Augustowa, która poruszyła konieczność zagospodarowania kąpielisk nad jeziorem Białym.

 

Pani Radna Magdalena Śleszyńska poinformowała, że w zgłoszonej na sesji interpelacji wymieniała sprawę plaż nad jeziorem Białym.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że cały czas trwają procedury związane z utworzeniem kąpieliska na Dąbku nad jeziorem Białym.

 

W dyskusji zabrała głos Pani Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Augustowie, która poinformowała, że w powiecie augustowskim termin „kąpieliska” nie powinien być używany, dlatego że te miejsca nie spełniają obowiązujących wymogów. Kąpieliska powinny być nazwane „miejscami do kąpieli”.

 

Pan Dyrektor poinformował, że przepisy prawne dotyczące ratownictwa i Sanepidu nie pokrywają się. Obecnie obowiązuje ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach, w której mówi się o kąpieliskach i miejscach wykorzystywanych do kąpieli. Zgodnie z ustawą w takim miejscu powinno być zatrudnionych minimum 2 ratowników, ale ostateczną liczbę ustala osoba zarządzająca obiektem. W tym zakresie istnieją patologiczne sytuacje, na przykład na otwartym miejscu wykorzystywanym do kąpieli liczącym 400 metrów długości linii brzegowej nad morzem zatrudnia się 2 ratowników. Pan Dyrektor podkreślił, że nie wyobraża sobie sytuacji, aby na Molo Radiowej Trójki nad jeziorem Necko było zatrudnionych 2 ratowników, których liczba powinna wynosić minimum 4 osoby.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował Pani Dyrektor Sanepid za wzięcie udziału w posiedzeniu Komisji i wyjaśnienie wątpliwości. Mieszkańcy i turyści złoszczą się z powodu braku strzeżonych kąpielisk i ta złość jest uzasadniona. Zapytał, czy w augustowskich jeziorach są sinice.

 

Pani Dyrektor poinformowała, że podczas badań nie stwierdzono złej jakości wody i oznak zakwitów sinic.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że woda jest dobrej jakości i można kąpać się w bezpiecznych miejscach.

 

Pani Dyrektor podkreśliła, że z powodu braku ogólnodostępnych miejsc do kąpieli każda osoba wchodzi do wody na swoją odpowiedzialność.

 

 

Ad.pkt 3

Rozpatrzenie sprawy dotyczącej zaprzestania finansowania wydawnictw z budżetu  miasta.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że sprawa zaprzestania finansowania wydawnictw z budżetu miasta dotyczy wydawnictw prasowych. Przedstawił stanowisko rzecznika praw obywatelskich w tej sprawie /zał. nr 1/ oraz wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wydawania prasy przez władze samorządowe /zał. nr 2/. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że samorząd nie powinien zajmować się wydawaniem prasy. Niezależne organy prasowe będą miały wtedy mają pełną swobodę w dostarczaniu informacji mieszkańcom. Miastu potrzebna jest jak najlepsza strona internetowa informująca mieszkańców o tym np., jak można najlepiej załatwić daną sprawę, kiedy wydarzy się dana impreza w mieście, kiedy upływa termin zapłaty podatku. Analogicznie należy też uznać, że potrzebna jest informacja w formie papierowej, która mogłaby przybrać formę wydawanego raz na kwartał biuletynu z opublikowanymi informacjami, które są potrzebne mieszkańcom. Chodzi o to, aby artykuły nie oceniały i chwaliły burmistrza i radnych, tylko zawierały potrzebne informacje. Przewodniczący Rady Miejskiej podkreślił, że najważniejszy jest dostęp do informacji, a krytykowaniem władzy powinny zająć się niezależne organy.

 

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta uznał, że istnieje potrzeba wydawania biuletynu miejskiego, dlatego że informacje podawane w lokalnej prasie są niewystarczające. Na łamach biuletynu można będzie wyjaśnić mieszkańcom wiele nurtujących spraw dotyczących m.in. opłaty adiacenckiej. Mieszkańcom doskwiera brak informacji na temat działań podejmowanych przez Radę Miejską.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że artykuły powinny pełnić rolę informacyjną, a nie propagandową. Zaproponował przegłosowanie wniosku w sprawie zaprzestania finansowania prasy z budżetu  miasta. Zgodnie z poglądem rzecznika praw obywatelskich rezygnacja z wydawania prasy i przejście do informowania w formie biuletynu wzmacnia społeczeństwo obywatelskie i zaufanie do władzy.

 

Pan Radny Piotr Piłasiewicz poinformował, że „Przegląd Augustowski” był postrzegany, jako element szerzący kulturę, dlatego pieniądze powinny pozostać w Augustowskich Placówkach Kultury i być spożytkowane np. na wydawanie tomików poezji lokalnych twórców lub opracowania na temat historii Augustowa i miejscowych tradycji.

 

Pani Anna Jastrzębska – Dyrektor Augustowskich Placówek Kultury nie zgodziła się z wypowiedzią, że „Przegląd Augustowski” jest gazetą wysławiającą Pana Burmistrza i Radę Miejską. Jeżeli zapadnie decyzja w sprawie likwidacji gazety, to chciałaby, aby pozostał przegląd kulturalny zawierający informacje dotyczące imprez kulturalnych i promujące lokalnych twórców.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że tematy dotyczące kultury będą mogły być zamieszczane w biuletynie, dlatego że dotyczą one działań jednostek miejskich i wydarzeń, które dzieją się w mieście. Propaganda była kiedyś uprawiana i wykorzystywana. Dzisiaj radni chcą jej przeciwdziałać, aby nie była uprawiana za publiczne pieniądze.

 

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że formą biuletynu jest informacja o imprezach odbywających się w sezonie letnim w 2016 r., która jest dostarczana do domów. Następnie poddał pod głosowanie wniosek o zaprzestanie finansowania wydawnictw prasowych z budżetu miasta. Pan Radny Józef Świątkowski wycofał się z głosowania. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Rozwoju RM i  Komisja Uzdrowiskowa RM, 9 głosami za, opowiedziały się za zaprzestaniem finansowania wydawnictw prasowych z budżetu miasta.

 

 

Ad.pkt 4

Zaopiniowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego "Ślepsk IV".

 

Pani Sylwia Bielawska – Przewodnicząca Komisji Uzdrowiskowej RM poinformowała, że w projekcie planu zostały uwzględnione uwagi zgłoszone przez radnych na posiedzeniu Komisji.

 

Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM omówił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Ślepsk IV”. Projekt planu uwzględnia poprawki wynikające z negatywnej opinii Komisji Uzdrowiskowej RM, uzyskanych uzgodnień i ustaleń z mieszkańcami, właścicielami terenów objętych planem.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy zostały wyliczone koszty sporządzenia planu. Zauważył, że droga 5 KDL będzie drogą publiczną, natomiast pozostałe drogi są wewnętrzne.

 

Pan Kierownik wyjaśnił, że wyliczenie zostanie dokonane po opracowaniu ostatecznej wersji projektu planu, która będzie przedstawiona do uchwalenia. Droga publiczna przecinająca teren ma powierzchnię 7700 m2.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski przypomniał, że podczas dyskusji z mieszkańcami na temat planu ustalono, że nie będą przeznaczone na jego sporządzenie środki finansowe. Pan Radny zapytał, czy teren pod drogę zostanie przekazany dla miasta. Zwrócił uwagę, że pole zostanie przekształcone na działki jednorodzinne i teren usługowo-przemysłowy, który znajduje się w bardzo dobrym miejscu do inwestowania, szczególnie dla stoczni jachtowej Miraż.

 

Pan Kierownik odpowiedział, że w momencie podziału nieruchomości, na której znajduje się droga, istnieje obowiązek wydzielenia odrębnej działki geodezyjnej pod drogę publiczną. W momencie uprawomocnienia się decyzji podziałowej droga przechodzi na własność gminy. Istnieje wówczas obowiązek wypłacenia odszkodowania. W przypadku przyjęcia nazwy drogi zewnętrznej przyjmie ona znamiona drogi publicznej. Oznaczenie tej drogi, jako wewnętrzna, nie oznacza możliwości przejęcia jej za darmo. Właściciel terenu może złożyć wniosek o wykupienie drogi wewnętrznej.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, kiedy plan będzie przedłożony do uchwalenia.

 

Pan Kierownik wyjaśnił, że zgodnie z procedurą plan będzie najpierw wyłożony do publicznego wglądu i po rozpatrzeniu uwag przedłożony do uchwalenia najwcześniej jesienią.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zwrócił uwagę, że jest to pierwszy plan, który powstał dzięki staraniom radnych. Przyjęcie planu i stworzenie terenów przemysłowych jest możliwe dzięki podziałowi miasta na dzielnice. Obecnie istnieje możliwość swobodnego kształtowania i uwalniania nowych terenów pod zabudowę przemysłową, zgodnie z wnioskami mieszkańców i radnych.

 

Pani Sylwia Bielawska – Przewodnicząca Komisji Uzdrowiskowej RM poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Ślepsk IV”. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Uzdrowiskowa RM projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Ślepsk IV”. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Rozwoju RM projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

 

Ad.pkt 5

Zaopiniowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego "Lipowiec II"

 

Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM przypomniał, że na ostatnim posiedzeniu Komisji Rozwoju RM, podczas dyskusji na temat planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Lipowiec II”, była poruszona sprawa terenów przy ul.1 Pułku Ułanów Krechowieckich. Zapadła decyzja o wystąpieniu z pismem do Starosty Augustowskiego na temat zamierzeń inwestycyjnych dotyczących Hospicjum.

 

Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przedstawił pisma z dnia 6 i 8 czerwca 2016 r., które zostały skierowana do Starosty Augustowskiego i udzieloną odpowiedzią Zarządu Powiatu w Augustowie z dnia 13 czerwca 2016 r. Pan Kierownik poinformował, że w związku z mało konkretna odpowiedzią Zarządu Powiatu deweloper został powiadomiony o możliwości podjęcia uchwały intencyjnej w sprawie zmiany planu jedynie w zakresie działek należących do dewelopera. W dn. 6 lipca 2016 r. deweloper wycofał swoje wnioski o zmianę planu dla terenów w rozwidleniu ulicy Turystycznej i 1 Pułku Ułanów Krechowieckich, które zostały złożone w dniach 4 stycznia 2016 r. i 17 maja 2016 r. Nie wyraził zainteresowania zmianą planu w ograniczonym zakresie.

 

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że Starosta Augustowski nie określił dokładnie celów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących Hospicjum, a deweloper wycofał wniosek. Sprawa zmiany planu stała się nieaktualna.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Hospicjum w Augustowie jest bardzo potrzebne i powinno funkcjonować.

 

Ad.pkt 6

Dyskusja na temat nowej organizacji ruchu na rondzie im. NSZZ Solidarność

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym na drodze, gdzie pas jest na tyle szeroki, że mogą poruszać się obok siebie dwa pojazdy, należy to traktować jako miejsce, w którym są wyznaczone dwa pasy ruchu. Na rondzie im. NSZZ Solidarność dwa pasy ruchu nie były wyznaczone, dlatego co jakiś czas zdarzały się stłuczki pojazdów. Komenda Powiatowa Policji w Augustowie wystosowała pismo do Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zmianę organizacji ruchu. Po zmianie organizacji ruchu pasy ruchu nie są wyznaczone tylko zostały zawężone wjazdy i wyjazdy z ronda do jednego pasa. Taka sytuacja spowodowała zmniejszenie przepustowości i zakorkowanie skrzyżowania. Sprawa była omawiana na ostatniej sesji Rady Miejskiej. Radni zwrócili się z prośbą do Burmistrza Miasta o interwencję i wystąpienie do Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o udrożnienie skrzyżowania, wprowadzenie poprzedniej organizacji ruchu, która zapewniała większą przepustowość przy skręcie w prawo na skrzyżowaniu, rozważenie kwestii wyznaczenia dwóch pasów ruchu.

 

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Inwestycji UM wyjaśnił, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku na wniosek Komendy Powiatowej Policji zmieniła plan organizacji ruchu na skrzyżowaniu kierując się względami bezpieczeństwa.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji zapytał, czy projekt zmiany organizacji ruchu był opiniowany przez Urząd Miejski.

 

Pan Kierownik odpowiedział, że opiniowanie zmiany organizacji ruchu należy do kompetencji Komendy Wojewódzkiej Policji i jest zatwierdzane przez Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji zaproponował skierowanie wniosku do Burmistrza Miasta o poczynienia starań zmierzających do optymalizacji ruchu na rondzie.

 

Pan Radny Józef Świątkowski zasugerował zwrócenie się do Burmistrza Miasta z wnioskiem o przebudowę ronda i dostosowanie go do dwóch pasów ruchu.

 

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie przebudowy i dostosowania ronda do dwóch pasów ruchu, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Rozwoju RM i Komisja Uzdrowiskowa RM przyjęły 8 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

 

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Inwestycji UM poinformował, że wniosek o przebudowę ronda powinien być skierowany do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Ad.pkt 7

Rozpatrzenie sprawy dotyczącej realizacji ścieżki rowerowej oraz utrzymania drzewostanu wzdłuż ul. 3 Maja.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zaproponował wystąpienie z wnioskiem do Burmistrza Miasta w sprawie zrealizowania ścieżki rowerowej i zachowania drzewostanu na ul. 3 Maja.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, że zostało wydane pozwolenie na wycinkę drzew na ul. 3 Maja, ponieważ projekt zakłada poszerzenie ulicy. Z uwagi na szerokość chodnika będzie istniał problem z wybudowaniem ścieżki rowerowej.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że mieszkańcy i radni oczekują wybudowania ścieżki rowerowej na ul. 3 Maja w dowolnej formie, np. ciągu pieszo-rowerowego lub dwóch wąskich pasów jednokierunkowych po obu stronach drogi.

 

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Inwestycji UM poinformował, że inwestorem ul. 3 Maja jest Zarząd Powiatu, w imieniu którego działa Powiatowy Zarząd Dróg. Procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy została przeprowadzona. Zgodnie z porozumieniem wkład Miasta wynosi 821.700 zł. Po procedurze przetargowej w zakresie robót kwota wynosi 629.000 zł plus wydatki związane z nadzorem inwestycyjnym w wysokości ok. 15.000 zł. Zakres prac obejmuje m.in. wycinkę drzew zlokalizowaną po lewej stronie ul. 3 Maja. Do wycinki jest przeznaczonych 38 drzew i będą nasadzenia zastępcze w ilości 36 drzew. Aby uzyskać zezwolenie od konserwatora zabytków na wycinkę drzew, to w decyzji jest zalecenie dotyczące zastępczych nasadzeń, które najczęściej przeprowadza się w miejscach dokonywanych wycinek.

 

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że zieleń na ul. 3 Maja będzie zachowana.

 

Pani Sylwia Bielawska – Przewodnicząca Komisji Uzdrowiskowej RM zwróciła się z prośbą o podjęcie działań mających na celu wymuszenie na Starostwie Powiatowym zadbanie o ulice powiatowe i ich ukwiecenie. Zaproponowała podjęcie starań mających na celu wspólne wypracowanie systemu zadbania o ulice w mieście.

 

Burmistrz Miasta poinformował, że zaprosi Starostę Augustowskiego do wzięcia udziału w spotkaniu i wspólne wypracowania systemu.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że należy mieć na uwadze utrzymanie zieleni na ul. 3 Maja a nie konkretnych drzew. Następnie zwrócił uwagę, że poruszanie się rowerem po mieście jest problemem, dlatego że nie ma ścieżki rowerowej, która umożliwiłaby bezpieczną jazdę.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zauważył, czy ścieżka rowerowa na ul. 3 Maja musiałaby być wybudowana kosztem parkingów. Zapytał, czy jest możliwość likwidacji parkingów po uzyskaniu dofinansowania na realizację zadania.

 

Pan Kierownik przypomniał, że Miasto zawsze borykało się z problemem braku miejsc parkingowych na ul. 3 Maja. Wariant budowy ścieżek rowerowych był rozpatrywany, ale zapadła decyzja o budowie zatok parkingowych. Na ulicy nie ma miejsca na ścieżkę dwukierunkową o szerokości dwóch metrów i chodnik dla pieszych o minimalnej szerokości 1,5 metra.

 

Pan Burmistrz poinformował, że przetarg na budowę ul. 3 Maja został rozstrzygnięty i są zapewnione zewnętrzne środki finansowe na realizację inwestycji.

 

Przewodniczący Komisji porównał sytuację budowy ścieżki rowerowej na ul. 3 Maja do organizacji kąpielisk. Problem powinien być przynajmniej przeanalizowany. Radni zgłaszają konieczność jej budowy, a żadne działania nie są podejmowane.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski nie wyraził zgody na budowę ścieżki rowerowej kosztem parkingów.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował przyjęcie rozwiązania polegającego na odgrodzeniu kolorową linią dwóch ciągów, gdzie po jednym będą poruszali się rowerzyści a po drugim piesi. Komunikacja rowerowa w obrębie centrum miasta byłaby doskonałym rozwiązaniem, ponieważ jest tania i ekologiczna.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że na większości ciągów ścieżka rowerowa jest oznaczona kolorową kostką. Zasugerował wyznaczenie na ul. 3 Maja pasa umożliwiającego bezpieczny ruch rowerowy. Zaproponował przegłosowanie wniosku w tej sprawie.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że składane wnioski muszą być realne do wykonania. Dyskusje na temat budowy ścieżki rowerowej na ul. 3 Maja toczą się już od 3 miesięcy i do tej pory nikt nie zgłosił żadnego pomysłu. Sprawa może być załatwiona w ten sposób, że w przypadku obecności dużej ilości rowerów po stronie Bazyliki piesi przejdą na drugą stronę ulicy lub będą chodzili po obu stronach ulicy, jeżeli ruch rowerowy będzie niewielki. Poinformował, że zgłosi wniosek o wyznaczenie ścieżek rowerowych na wszystkich ulicach miejskich i powiatowych w mieście.

 

Pani Sylwia Bielawska – Przewodnicząca Komisji Uzdrowiskowej RM poinformowała, że zgodnie z przedłożoną koncepcją budowa ścieżek rowerowych w ulicach Nowomiejskiej, Młyńskiej, Hożej wiąże się ze zmianą organizacji ruchu polegającą na wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego. Dla samochodów osobowych wprowadzenie jednokierunkowego ruchu pozwoli na wydzielenie takiej ścieżki. Wprowadzenie ruchu rowerowego ul. Mostową wiąże się z zawężeniem przekroju jezdni. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja po stronie północnej wiąże się z wycinka drzew, zawężeniem przekroju jezdni, zmianą organizacji ruchu w strefie płatnego parkowania.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zauważył, że przedstawiony projekt ścieżek rowerowych na terenie miasta nie jest projektem doskonałym, wymaga jednak sporej uwagi z tego względu, że wiele ulic w Augustowie może przejąć ruch rowerowy na wydzielonym pasie. Na ulicy Nadrzecznej wyznaczenie pasa dla rowerów nie  spowoduje konieczności zorganizowania ruchu jednokierunkowego. Ścieżka rowerowa rozwiąże wiele problemów, dlatego że ruch rowerowy będzie odbywał się bezpiecznie na wydzielonym pasie, nie będzie powodował zagrożeń i na ulicy nie będą parkowały samochody.

 

Pan Radny Józef Świątkowski zaproponował zorganizowanie ruchu rowerowego po lewej stronie ul. 3 Maja z tego względu, że po prawej stronie ulicy, przy Bazylice, bardzo często chodzą osoby starsze.

 

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że nieważne jest to, po której stronie ulicy będą jeździły rowery. Chodzi o zorganizowanie bezpiecznego ruchu pieszo-rowerowego.

 

Pan Kierownik poinformował, że z analizy zarządu drogi wynika, że najbardziej optymalnym miejscem na zorganizowanie ruchu pieszo-rowerowego jest prawa strona ulicy 3 Maja przy Bazylice. Przedłożona koncepcja ścieżek rowerowych zawiera założenia, aby na określonych ulicach w mieście (Nowomiejska, Nadrzeczna) został zmieniony ruch na jednokierunkowy na jezdni. Na jezdniach o szerokości 7 metrów istnieje możliwość wyznaczenia pasów dla rowerzystów. Sprawa wymaga dogłębnej analizy, ponieważ ścieżki mają przede wszystkim służyć mieszkańcom.

 

Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośbą do Burmistrza Miasta o podjęcie działań mających na celu zorganizowanie bezpiecznego ruchu rowerowego na ul. 3 Maja.

 

Ad.pkt 8

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił pismo Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej z 24.06.2016 r., podpisane przez Pana Mariana Dyczewskiego – Prezesa TMZA dotyczące możliwości uzyskania dofinansowania ze środków unijnych na remont pustostanów i zwiększenie bazy łóżkowej w wysokości 3,5 mln zł w Hospicjum w Augustowie. Z przedłożonego pisma wynika, że wniosek o dotację unijną jest sporządzony, natomiast istnieje potrzeba pozyskania środków na wkład własny w wysokości 570 tys. zł. TMZA zaproponowało, aby Rada Miejska i Rada Powiatu wygospodarowały na ten cel po 285 tys.zł. Pan Przewodniczący zwrócił uwagę na potrzebę weryfikacji danych przedstawionych w piśmie, czy Hospicjum może uzyskać dofinansowanie. Przekazał informację Pani Dyrektor Hospicjum, która wyjaśniła, że projekt o środki unijne będzie sporządzony, ale istnieje problem z uzyskaniem wkładu własnego, więc może przeznaczenie przez Rade Miejską 285 tys.zł spowoduje, że Rada Powiatu również wygospodaruje 285 tys. zł. Pan Przewodniczący zaproponował, aby pismo TMZA było rozpatrzone po zweryfikowaniu danych przedstawionych w piśmie.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski poparł wypowiedź Przewodniczącego Rady Miejskiej w sprawie zweryfikowania danych przedstawionych w piśmie.

 

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrz Miasta przekazał informację z rozmowy z Panią Dyrektor Hospicjum dotyczącą dokumentacji, która była przygotowana do wcześniejszego konkursu. Poinformował, że obecnie zasięgnie informacji, czy nadaje się ona do adaptacji do kolejnego konkursu, ponieważ projekty wymagają różnego rodzaju dokumentacji. Jednym z działań, aby można było ubiegać się o środki jest wybudowanie windy. Hospicjum spełniło ten wymóg. Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że złożenie wniosku przez Hospicjum o środki unijne jest uzależnione od decyzji Zarządu Powiatu Augustowskiego, a nie od przekazania połowy środków na wkład własny przez Radę Miejską.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił się z prośbą do Pana Burmistrza o porozmawianie z władzami Powiatu Augustowskiego na temat planów dotyczących Hospicjum.

 

Zastępca Burmistrza Miasta poparł propozycję Pana Radnego Tomasza Dobkowskiego.

 

Pan Radny Józef Świątkowski zasugerował, aby do autora listu było skierowane pytanie dotyczące składanego projektu.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji poinformował, że w piśmie powinny znaleźć się pytania dotyczące programu, jaka jest os priorytetowa i kto przyznaje pieniądze.

 

Ad.pkt 9

Sprawy różne.

 

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji przedstawił szacunkowe koszty realizacji inwestycji polegającej na budowie kładki pieszo-rowerowej zlokalizowanej w miejscu wypływu rzeki Netty oraz budowy ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowania terenu Gimnazjum Nr 1i błoni nad rzeką Nettą (zał. nr 3).

 

Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśnił, że przedstawione dane dotyczą kosztów robót budowlano-montażowych oraz dokumentacji projektowej.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że Zarząd Województwa Podlaskiego zwrócił się z prośbą o dofinansowanie realizacji połączenia kolejowego Białystok-Kowno na odcinku Białystok granica RP.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, ile projektów wpłynęło w konkursie na zagospodarowanie terenu nad rzeką Nettą, na budowę kładki i kiedy będzie można oglądać prace.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że zainteresowanie konkursem jest ogromne.

 

Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM poinformował, że do udziału w konkursie zostało zaproszonych 26 uczestników. Rozstrzygnięcie konkursu jest planowane na 25 sierpnia 2016 r., a wystawa plac konkursowych na 26 sierpnia 2016 r.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy projekty mogą być wystawione przez rozstrzygnięciem konkursu.

 

Pan Kierownik wyjaśnił, że konkurs jest realizowany zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych oraz zasadami organizowania konkursów przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. Decyzję co do wyboru pracy podejmie niezależny sąd konkursowy w skład którego wchodzi 4 sędziów z ramienia Urzędu Miejskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wniosek o uzupełnienie składu komisji o przynajmniej dwóch radnych Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący Komisji przychylił się do zgłoszonego wniosku.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zgłosił swoją kandydaturę do składu komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zgłosił swoja kandydaturę do składu komisji.

 

Pan Kierownik zwrócił uwagę, że zgodnie z przyjętym regulaminem sąd konkursowy może składać się z 7 sędziów.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że w systemie demokratycznym przedstawicielami wyborców powinni być nie urzędnicy, a radni, którzy decydują o budżecie i przyszłości miasta.

 

Pan Kierownik zwrócił się z prośbą o nie zmienianie zapisów regulaminu w trakcie trwania konkursu.

 

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza poinformował, że zaproponuje Przewodniczącemu Sądu Konkursowego rozważenie możliwości dopuszczenia do udziału w posiedzeniach osób z zewnątrz. Poinformował, że jest gotów zrezygnować ze składu komisji celem umożliwienia wejście w ten skład radnych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zaprosił do udziału w II edycji Budżetu Obywatelskiego na rok 2017.

 

 

Protokołowała:                                                                     Przewodniczył:

/Beata Filipow/                                                                     Przewodniczący

                                                                                        Komisji Rozwoju RM

 

                                                                                     /Paweł Łukasz Kotwica/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2016-09-09

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2016-09-09