Protokół Nr XXXIX/10 z obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej w Augustowie z 26 marca 2010 r.

P R O T O K Ó Ł NrXXXIX/10

z obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej w Augustowie, które odbyły się

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60

w dniu 26 marca 2010 r.

W obradach sesji wzięło udział 20 radnych - lista obecności w załączeniu.

/zał. nr 1/

Ponadto w obradach udział wzięli:

- pracownicy Urzędu Miejskiego,

- goście,

- dziennikarze.

Obrady rozpoczęto o godzinie 9.02

i zakończono o godzinie 13.00

Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Złożenie sprawozdania przez Burmistrza Miasta.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu miasta na 2010 rok,

b) wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa.

6. Przyjęcie sprawozdań z działalności w 2009 r.:

- Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji,

- Centrum Sportu i Rekreacji,

- Augustowskich Placówek Kultury,

- Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM w zakresie promocji Miasta,

- Straży Miejskiej,

- Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

- Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (ze względu na obszerny materiał

sprawozdanie znajduje się do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym UM).

7. Przyjęcie sprawozdań z pracy Komisji Rady Miejskiej w 2009 r. oraz zatwierdzenie planów pracy Komisji na 2010 r.

8. Odpowiedzi na interpelacje.

9. Przyjęcie protokołu z obrad XXXVIII sesji RM z 28.01.2010 r.

10.Zapytania i wolne wnioski.

11.Zamknięcie obrad.

Ad.pkt 1

Obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej. Powitał Państwa Radnych, Pana Kazimierza Kożuchowskiego - Burmistrza Miasta Augustowa, Pana Tomasza Śpiczko - Zastępcę Burmistrza Miasta, pracowników Urzędu Miejskiego, kierowników Wydziałów UM, kierowników jednostek organizacyjnych, Pana Piotra Sieńkowskiego - Komendanta Straży Miejskiej, Pana Macieja Krzywińskiego - Dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Pana Andrzeja Zarzeckiego - Dyrektora Centrum Sportu i Rekreacji, Panią Dorotę Bożewicz - przedstawiciela Augustowskich Placówek Kultury, Pana Tadeusza Wierzbickiego - Przewodniczącego Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dyrektorów szkół, Pana Janusza Borysewicza - Dyrektora Gimnazjum Nr 1, Panią Henrykę Rzepecką - Dyrektora Gimnazjum Nr 2, Pana Dariusza Szkiłądzia - Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych, przedstawicieli lokalnych mediów.

Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali znajduje się 19 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.

Ad.pkt 2

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby wnieść uwagi, bądź propozycje do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji? /zał. nr 2/

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby z punktu 6 porządku obrad, dotyczącego przyjęcia sprawozdań z pracy jednostek organizacyjnych Miasta w 2009 r., wykreślić przyjęcie sprawozdania z działalności Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji UM w zakresie promocji Miasta, ponieważ ww. punkt nie powinien znaleźć się w porządku obrad sesji. Wydział nie jest jednostką organizacyjną Miasta, tylko jednostką organizacyjną Urzędu Miejskiego i nigdy tak nie było, aby Rada Miejska przyjmowała sprawozdania z pracy Wydziałów Urzędu Miejskiego, chociaż sprawa strategii i promocji Miasta zawsze była i będzie przedmiotem dyskusji Państwa Radnych. Przewodniczący RM powiedział, że pomimo podpisania zaproszenia na sesję, po konsultacji z Panem Burmistrzem proponuje Państwu Radnym wykreślenie ww. punktu z porządku obrad.

Więcej propozycji, ani uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad, z zaproponowana zmianą, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Kazimierzowi Kożuchowskiemu - Burmistrzowi Miasta z prośbą o złożenie sprawozdania ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta złożył sprawozdanie ze swojej działalności od ostatniej sesji Rady Miejskiej, za okres od 29.01.2010 r. do 22.03.2010 r.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pani Radna Anna Urban - powiedziała, że na posiedzeniu Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych, które odbyło się w dn. 10 marca 2010 r., z udziałem augustowskich pomocowych organizacji pozarządowych, członkowie Związku Sybiraków i innych organizacji kombatanckich, mających siedzibę w budynku przy Rynku Zygmunta 9, zwrócili się z gorącą prośbą o wyremontowanie dachu i klatki schodowej w budynku oraz zwolnienie z 50% opłat za media. Twierdzili, że w innych miastach podobne Związki są całkowicie zwolnione z opłat. Pani Radna Anna Urban poparła wniosek przedstawicieli ww. organizacji.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że obecnie Urząd Miejski zasięga opinii innych samorządów na temat zwolnienia z opłat organizacji kombatanckich. Poinformował, że w budynku przy Rynku Zygmunta Augusta 9 obecnie trwa remont lokalu.

Pan Radny Wojciech Walulik - poprosił o wyjaśnienie sprawy przeznaczenia do przetargu zabudowanej nieruchomości położonej przy ul. Tartacznej 19. Czy jest to zabytkowy, drewniany były „Klub Tartak” w dzielnicy Lipowiec?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że do przetargu będzie przeznaczony ww. budynek wraz z działką.

Pan Radny Wojciech Walulik - stwierdził, że na posesji mógłby w przyszłości powstać Dom Kultury. Czy nie istnieje zagrożenie, że nabywca zniszczy budynek i wybuduje sklep handlowy?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odpowiedział, że zabytkowa struktura budynku nie jest zagrożona. Zwrócił uwagę na bardzo zły stan techniczny budynku, który za kilka lat będzie tak zniszczony, że pozostanie sama działka. Nieruchomością interesowały się osoby, które chciały przeznaczyć ją na ekskluzywny dom spokojnej starości i jeżeli przystąpią do przetargu, to jest to jedyna możliwość uratowania budynku.

Ad.pkt 4

Interpelacje radnych

Pan Radny Wojciech Walulik - interpelacja dotyczy przedstawienia sytuacji prawnej działki będącej w wieczystym użytkowaniu PKS. Działka była własnością Miasta od 1860 r. i powinna pełnić istotną rolę w planie rozwoju centrum. Czy podejmowane są jakieś działania zmierzające do pozyskania działki, jaki jest plan przestrzennego zagospodarowania na tę działkę?

Pan Radny Wiesław Jeruć - Przewodniczący Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM - interpelacja dotyczy działań, które zostały podjęte w sprawie naboru uczniów do szkół gimnazjalnych, prowadzonych przez samorząd miasta Augustowa. Temat był przedmiotem posiedzenia Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM - interpelacja dotyczy wniosków, wypracowanych na posiedzeniu Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM w dn. 24 marca 2010 r. Komisja zajmowała się projektem uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 r., będącej przedmiotem obrad dzisiejszej sesji Rady Miejskiej, a mianowicie poruszyła sprawę proponowanej lokalizacji kompleksu sportowego „Moje boisko Orlik 2012” przy Zespole Szkół Samorządowych. Komisja zwróciła uwagę, że „Moje boisko Orlik 2012” ma być wybudowane przy Zespole Szkół Ogólnokształcących, więc nie należy nakładać na siebie takich inwestycji w bezpośrednim sąsiedztwie. Postanowiła jednogłośnie, 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się, wystąpić z wnioskiem na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej o zmianę lokalizacji kompleksu sportowego „Moje boisko Orlik 2012” na teren przy Gimnazjum Nr 2. Komisja zwróciła się również z wnioskiem o udzielenie informacji na temat zaawansowania prac związanych z przebudową ulicy 3 Maja oraz poruszyła problem złego stanu nawierzchni ulicy przy bloku Obrońców Westerplatte 11, a także zaśmieconej działki znajdującej się na rogu ulic: Słonecznej i Czereśniowej. Komisja chciałaby wiedzieć, kto jest właścicielem ww. działki, czy służby miejskie mogą wpłynąć na to, aby była sprzątnięta.

Więcej interpelacji nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Pani Henryce Rzepeckiej - Dyrektorowi Gimnazjum Nr 2.

Pani Henryka Rzepecka - Dyrektor Gimnazjum Nr 2 omówiła problem braku kompleksu sportowego w dzielnicy Borki, w której znajduje się Gimnazjum Nr 2 przy ul. Nowomiejskiej. Młodzież nie ma miejsca, w którym mogłaby spotykać się i realizować swoje sportowe zainteresowania. Dzielnica jest pozbawiona boiska z prawdziwego zdarzenia. Nie spełnia norm wybudowane w 1961 r. betonowe boisko przy Gimnazjum Nr 2, na którym dzieci bardzo często ulegają urazom, jednak nie ma to wpływu na brak sportowych sukcesów. Dyrektor Gimnazjum Nr 2 zwróciła się z prośbą o rozważenie możliwości lokalizacji kompleksu sportowego w dzielnicy Borki przy Gimnazjum Nr 2. Podkreśliła, że sprawa dotyczy intensywnie rozbudowującej się dzielnicy, w której mieszka coraz więcej osób. Poinformowała, że ani razu nie uzyskała akceptacji wniosków w sprawie wykonania dokumentacji w tej kwestii, które składa od 5 lat.

Pani Radna Anna Urban - poparła wniosek Pani Dyrektor Gimnazjum Nr 2, ponieważ mieszka w dzielnicy Borki i doskonale zna jej potrzeby, uczyła się też w tej szkole. Na pewno „Moje boisko Orlik 2012” powinno znaleźć się w dzielnicy Borki w obrębie Gimnazjum Nr 2. Sprawa była przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów RM, na której Pan Tomasz Śpiczko- Zastępca Burmistrza powiedział, iż lokalizację boiska przy Zespole Szkół Samorządowych wskazała Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM. Pani Radna Anna Urban stwierdziła, że obecnie sprawa Orlika przy ZSS jest już zamknięta, natomiast Pan Burmistrz i Rada Miejska powinni starać się o kolejną lokalizację boiska w obrębie Gimnazjum Nr 2.

Pan Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM powiedział, iż w czasie posiedzenia Komisji wyjaśniał sprawę lokalizacji „Moje boisko Orlik 2012”. Decyzja Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM wynikała z tego, że w lutym 2009 r. w „Przeglądzie Powiatowym” ukazał się artykuł mówiący o tym, iż Burmistrz Miasta wspólnie z Prezesem Spółdzielni Mieszkaniowej zapowiedzieli budowę Orlika na Osiedlu Śródmieście w obrębie Spółdzielni Mieszkaniowej. Wówczas członkowie Komisji stwierdzili, że lepszym miejscem będzie teren dużej szkoły - Zespołu Szkół Samorządowych, wówczas z boiska do godz. 15.00 korzystałyby dzieci tej szkoły, a po godz. 15.00 wszyscy chętni. W związku z tym, że z Orlików korzystają wszystkie szkoły średnie, Zespół Szkół Technicznych, Liceum Ogólnokształcące Nr II, Augustowskie Centrum Edukacyjne, to wiadomym było, że Starostwo Powiatowe zgłosi lokalizację Orlika przy Zespole Szkół Ogólnokształcących. Jeżeli Burmistrz Miasta zgłosi lokalizację Orlika przy Zespole Szkół Samorządowych, to w tej sytuacji oba obiekty będą mieściły się w niedużej odległości. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że nie poddał ww. wniosku pod głosowanie, ponieważ nie było wszystkich radnych na posiedzeniu Komisji, a także wiedział, że wniosek zostanie zgłoszony na sesji RM. Ponadto w lutym 2009 r. nikt nie wiedział i nawet nie przypuszczał, że Orlik powstanie przy Zespole Szkół Ogólnokształcących.

Ad.pkt 5a

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5a porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 rok. Udzielił głosu Pani Monice Podziewskiej - Skarbnikowi Miasta z prośbą o omówienie ww. projektu uchwały.

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta omówiła ww. projekt uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Pan Radny Wojciech Walulik - zgłosił wniosek o zmianę lokalizacji kompleksu sportowo-rekreacyjnego „Moje boisko Orlik 2012” na teren przy Gimnazjum Nr 2 w dzielnicy Borki. Augustów stoi przed niepowtarzalną szansą bycia chyba jedynym miastem w Polsce, gdzie każda dzielnica będzie mogła mieć swojego Orlika, którego ideą nie jest wyposażanie szkół, lecz zagospodarowywanie czasu wolnego po lekcjach. Augustów powinien rozwijać się równomiernie, sprawiedliwie.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej uściślił wypowiedź, iż gdyby nawet został wybudowany Orlik w dzielnicy Borki, to i tak nie wszystkie dzielnice będą miały swoje boiska - dzielnica Lipowiec jest tego najlepszym przykładem.

Pani Radna Ewa Perkowska - zgłosiła wniosek, aby Orlik był zlokalizowany przy Zespole Szkół Samorządowych, zgodnie z przedstawioną propozycją, jednocześnie należy rozpocząć proces dokumentacyjny związany z budową kolejnego Orlika w dzielnicy Borki.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że ww. wnioski nie są formalne, tylko są to bardzo istotne wnioski rzeczowe do budżetu, w związku z tym nie będą mogły być przegłosowane. Dzięki dyskusji możliwe będzie dojście do konsensusu.

Pan Dariusz Szkiłądź - Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych powiedział, iż bardzo dobrze stało się, że rząd realizuje koncepcję związaną z rozwojem sportu, budową boisk - jest to bardzo potrzebna i szczytna idea, skierowana głównie do młodzieży, ponieważ wychowanie przez sport jest ważną sprawą w procesie edukacji młodego pokolenia. Dyrektor ZSS wyraził zdziwienie z powodu zgłaszanych wniosków o zmianę lokalizacji Orlika, ponieważ nieważna jest jego lokalizacja, tylko sama idea. Jak dzisiaj należy wytłumaczyć sprawę bliskiego położenia Orlików przy Augustowskim Centrum Edukacyjnym i przy Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji, czy Orlik przy ACE powinien być wybudowany? Dyrektor ZSS poparł lokalizację ww. Orlików z uwagi na dużą ilość uczącej się w tym rejonie młodzieży, która powinna korzystać z takich obiektów. Powiedział, że popierałby budowę Orlika przy każdej szkole, m.in. takie boisko powinno powstać w dzielnicy Lipowiec przy Szkole Podstawowej Nr 6, w dzielnicy Borki przy Gimnazjum Nr 2. Natomiast należy zdawać sobie sprawę, że dzielnica Śródmieście jest najgęściej zaludnionym obszarem Augustowa, zamieszkałym przez największą liczba mieszkańców, przez największą liczbę młodzieży. Wyraził nadzieję, że proces budowy Orlików w Augustowie nie zakończy się na Zespole Szkół Samorządowych i będzie kontynuowany, i swoich Orlików doczekają się Gimnazjum Nr 2, Szkoła Podstawowa Nr 6 oraz Gimnazjum Nr 1. Dyrektor ZSS zwrócił się do Państwa Radnych z prośbą o odejście od spraw innych, niż merytoryczne i podjęcie decyzji o budowie Orlika przy Zespole Szkół Samorządowych. Poinformował o rozpoczętych pracach projektowych, które nastąpiły po decyzjach Komisji i Rady Miejskiej. Zaapelował również o skupienie się na takich decyzjach, aby Orlik przy Zespole Szkół Samorządowych nie był ostatnią inwestycją w Augustowie.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę na dylematy, które powstają przy wyborze zadania, które zadanie ma być realizowane w pierwszej kolejności, poruszył problem braku środków finansowych. Inwestycje rozpoczęte i kontynuowane w Augustowie są początkiem tego, co powinno być wybudowane w mieście, również więcej zaczyna dziać się, jeżeli chodzi o bazę sportową.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, że Orlik jest wyjątkowo drogą inwestycją. Utrzymanie obiektu, po wybudowaniu, kosztuje co najmniej 100 tys.zł. Burmistrz Miasta poinformował, iż poruszył ten temat na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Gimnazjum Nr 2, zaproponował inne rozwiązanie. Nie chodzi o to, aby przy Gimnazjum Nr 2 powstał obiekt ze sztuczna trawą, kontenerami, tylko potrzebne jest wielofunkcyjne boisko do piłki ręcznej, siatkówki, koszykówki. Prawdopodobnie na wybudowanie takiego boiska mogłyby wystarczyć pieniądze przeznaczane na utrzymania Orlika. Burmistrz Miasta poinformował również, że do końca lipca 2010 r. istnieje możliwość składania wniosków na budowę kolejnego Orlika i jeśli zapadną decyzje, to mógłby powstać przy Gimnazjum Nr 2. Zwrócił uwagę na procedurę składania wniosków, potrzebne uzgodnienia. Poinformował, że obecny wniosek będzie złożony bezpośrednio w Ministerstwie Sportu w terminie do końca marca 2010 r. i oby tak nie było, że Augustów straci dofinsowanie. Burmistrz Miasta zaproponował zamknięcie dyskusji. Powiedział, iż rzeczywiście były prowadzone rozmowy na temat budowy boiska przy ul. Hożej, na które Spółdzielnia Mieszkaniowa chciała przeznaczyć kwotę 200 tys.zł. Natomiast Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM zasugerowała odstąpienie od tej propozycji, zrezygnowanie z ww. dofinansowania, aby Orlik powstał przy Zespole Szkół Samorządowych. Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że obecnie przy Gimnazjum Nr 2 istnieje konieczność przełożenia rowu przecinającego teren szkoły, uregulowania sprawy nieruchomości, które nie są własnością szkoły. Rozwiązanie tego problemu jest konieczne, aby jak najlepiej była wykorzystana działka na lokalizację boiska.

Pan Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM podkreślił, że nie były podjęte żadne decyzje w sprawie lokalizacji boiska, Burmistrz Miasta nigdy nie konsultował się z Komisją. Sprawa była poruszona na posiedzeniu Komisji tylko dlatego, że w prasie ukazał się artykuł o planowanej budowie w obrębie Spółdzielni Mieszkaniowej. Jeżeli zostały pozyskane pieniądze, to można było zwołać posiedzenie Komisji, na którym Burmistrz Miasta uzasadniłby propozycję i byłyby podjęte stosowne decyzje. Komisja sugerowała budowę boiska przy Zespole Szkół Samorządowych, ponieważ szkoła znajduje się również na Osiedlu Śródmieście. Przewodniczący Komisji odniósł się do wypowiedzi dotyczącej bliskiej odległości Orlików przy ACE i MOSiRze. Pamiętać należy, że Orliki budowali różni inwestorzy, jest to kwestia współpracy między Urzędem Miejskim a Starostwem Powiatowym. Nie można obwiniać radnych za źle podjęte decyzje, czego przykładem jest ul. 3 Maja. Oczywiście najlepiej byłoby, aby boisko powstało przy każdej szkole, jednak budowa nie jest realna z powodu braku możliwości finansowych.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że Komisje Rady Miejskiej nie mogą podejmować żadnych decyzji. Komisje wyrażają opinie, natomiast decyzje zapadają na sesjach Rady Miejskiej.

Pan Radny Wojciech Walulik przypomniał, że na ostatniej sesji RM, słysząc o planowanej budowie Orlika, zwrócił się z prośbą o dyskusję. Pan Burmistrz obiecał, że taka dyskusja będzie miała miejsce. Niestety, powtórzył się taki model zachowania, że radni zostali „postawieni pod ścianą” - konkretna lokalizacja boiska została przedstawiona Radzie Miejskiej w materiałach na sesję. Co stało się z planowaną budową boiska przy Gimnazjum Nr 1, na które był wykonany projekt i miało pozwolenie na budowę, w budżecie miasta była zarezerwowana na ten cel kwota 1 mln zł i Pan Burmistrz obiecał dołożenie 500 tys. zł? Pan Radny Wojciech Walulik zaproponował budowę w pierwszej kolejności boiska przy Gimnazjum Nr 2, a następnie przy Zespole Szkół Samorządowych.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta poprosił o przeczytanie protokołu z poprzedniej sesji RM na temat budowy Orlika.

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz wyraziła zadowolenie z powodu toczącej się dyskusji na temat budowy kompleksów sportowych w mieście, ponieważ w ten sposób jest realizowany program profilaktyczny związany z zagospodarowaniem czasu wolnego młodzieży. Przypomniała, że „Budowa kompleksu sportowego Moje boisko Orlik 2012” jest programem rządowym Platformy Obywatelskiej, jednak niepokój Komisji Budżetu i Finansów RM budzi źródło pozyskania środków własnych. W tej chwili Miasto chce przeznaczyć na budowę Orlika kwotę 746 tys.zł, natomiast Pan Burmistrz zaproponował kolejną budowę boiska przy Gimnazjum Nr 2. Pani Radna Bożenna Łukaszewicz poprosiła o podanie źródła pozyskania środków na budowę, zwróciła uwagę, że na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów RM Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta powiedziała, iż o tę kwotę wzrośnie deficyt Miasta w 2010 r.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że pieniądze są wskazane w projekcie uchwały, ponieważ Miasto otrzymało środki zewnętrzne w wysokości 666 tys.zł i powinno dołożyć środki własne. Deficyt Miasta nie wzrośnie.

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ww. kwota zwiększa deficyt, ale źródłem pokrycia zwiększonego deficytu są wolne środki z lat ubiegłych, które Miasto posiadało do dyspozycji na koniec roku.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że sprawy finansowe są szczegółowo wyjaśnione w projekcie uchwały i w załącznikach. Dyskusja, która toczy się, jest potrzebna, z uwagi na potrzebę dojścia do konsensusu. Propozycja Burmistrza Miasta jest zasadna, nikt nie kwestionuje budowy Orlików. Natomiast można zakwestionować to, że Orliki miały być minimalnie dofinansowywane przez samorządy, ale okazuje się, że jest to dofinansowanie bardzo duże, związane z dużym obciążeniem. Niektóre samorządy nie mają pieniędzy na budowę Orlików, dlatego jeszcze są wolne miejsca i można składać wnioski. Pozyskiwanie środków pomocowych jest celowe, jednak z drugiej strony powstają wątpliwości - czy wszędzie są potrzebne Orliki, czy takie boiska załatwią sprawę danego rejonu w mieście? Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że decyzja w kwestii podjęcia uchwały należy do Państwa Radnych, natomiast niepodjęcie uchwały będzie skutkowało tym, że prawdopodobnie w ogóle nie dojdzie do realizacji Orlika. Stwierdził, że propozycja Burmistrz Miasta jest zasadna i dotyczy budowy w pierwszej kolejności Orlika, zgodnie z przedstawionym projektem oraz prowadzenia starań o budowę kolejnego, być może zmodernizowanego boiska, przy Gimnazjum Nr 2.

Pan Radny Jarosław Radzio - powiedział, że Orlik powinien być zlokalizowany przy Zespole Szkół Samorządowych, ponieważ jest to szkoła położona w centrum miasta, do której uczęszcza największa liczba dzieci.

Pan Janusz Borysewicz - Dyrektor Gimnazjum Nr 1 zwrócił się z prośbą o wzięcie pod uwagę budowy kompleksu sportowo-rekreacyjnego przy Gimnazjum Nr 1 chociażby dlatego, aby pieniądze włożone w projekt nie zostały zmarnowane. Na błoniach nad rzeką Nettą odbywa się wiele imprez, przyjeżdżają tysiące turystów, którzy widzą obecny stan boiska przy Gimnazjum Nr 1. Widok ten nie służy wizerunkowi miasta, jako uzdrowiska i letniej stolicy Polski. Dyrektor Gimnazjum Nr 1 zaapelował o pamięć o boisku przy Gimnazjum Nr 1.

Pani Radna Ewa Perkowska - przyznała rację wszystkim dyrektorom, ale nie da się zrobić wszystkiego w ciągu roku. Boiska przy szkołach przez wiele lat były zaniedbane, obecnie jest budowana hala sportowa przy Szkole Podstawowej Nr 4, powstają Orliki, więc może nie warto kłócić się o lokalizację, tylko rozpocząć budowę.

Pan Radny Jerzy Dobrowolki - zapytał, jakie zajęcia odbywają się na boiskach Orlik poza godzinami lekcyjnymi i kto sprawuje opiekę?

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że bardzo dużo informacji na powyższy temat znajduje się w sprawozdaniu z działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Pani Radna Bożenna Ziemak - powiedziała, że opiekę na Orliku przy ACE sprawuje dwóch animatorów sportu w godz. 18.00 - 21.00, natomiast Orlik przy MOSiR jest otwarty do godz. 22.00. Orliki tętnią życiem.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że chyba wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że im więcej powstanie boisk, im więcej będzie odbywało się imprez sportowych, tym mniej będzie problemów wychowawczych. Najważniejsze dzisiaj jest dojście do konsensusu.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła opinię Komisji Budżetu i Finansów RM, która na posiedzeniu w dn. 24 marca 2010 r. projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 r. zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się, ze względu na nie zgadzanie się z lokalizacją Orlika przy Zespole Szkół Samorządowych.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że głosowanie Rady Miejskiej jest bardzo istotne, poprosił o nie wstrzymywanie się od głosu, ponieważ uchwały związane z wydatkami budżetowymi powinny zapadać bezwzględna większością głosów. Przewodniczący Rady Miejskiej poparł propozycję Burmistrza Miasta, aby Miasto realizowało to, co jest możliwe do realizacji i nie zaprzepaściło szansy budowy Orlika oraz jednocześnie rozpoczęło procedurę składania wniosku na budowę kolejnego boiska przy Gimnazjum Nr 2.

Pani Radna Ewa Perkowska - powiedziała, że czuje się manipulowana, ponieważ radni wiedzą, jak mają głosować.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że nie jest to żadna manipulacja i chciałby tylko przypomnieć, że uchwały dotyczące finansów są podejmowane bezwzględną większością. Nie wszyscy radni mogą o tym pamiętać, gdyż większość uchwał zapada zwykłą większością głosów.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej zaproponowała przegłosowanie wniosków radnych, zanim Rada Miejska przegłosuje ww. projekt uchwały.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wnioski mogą być poddane pod głosowanie, ale w tym momencie mówiąc o lokalizacji Orlika trzeba będzie odejść od uchwały w sprawie zmian budżetu. Radni nie zostali „postawieni pod ścianą”, ponieważ Burmistrz Miasta i służby są po to, aby przygotowały stosowne materiały. Dzisiaj trudno jest dyskutować na temat lokalizacji Orlika przy Gimnazjum Nr 2, z uwagi na nieuregulowane wszystkie sprawy dotyczące, m.in. stanu prawnego działek, braku możliwości przełożenie rowu w ciągu jednego dnia. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że sprawa Orlika jest szczegółowo rozważana na sesji Rady Miejskiej, aby można było wyciągnąć konkretne wnioski. Projekt uchwały budżetowej i lokalizacja Orlika to są dwie różne rzeczy. Decyzja w sprawie podjęcia uchwały należy do Rady Miejskiej.

Pan Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM powiedział, że na poprzedniej sesji RM, podczas dyskusji nad zmianami budżetu, Pan Radny Bogusław Samel podniósł problem i wtedy Pan Przewodniczący Rady Miejskiej mówił trochę inaczej. Załącznikiem do uchwały był wykaz zadań inwestycyjnych. Poprosił o podjęcie konkretnej decyzji, jak powinna być głosowana uchwała.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że integralną częścią każdej uchwały są załączniki, które są głosowane jednocześnie.

Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM stwierdził, że Pan Przewodniczący Rady nie zgadza się z wprowadzeniem zaproponowanej przez Panią Przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów RM zmiany w załączniku projektu uchwały. Natomiast Pan Przewodniczący Rady powinien respektować zdanie radnych i przegłosować zgłoszone wnioski.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wniosek nie dotyczy projektu uchwały tylko posiada inną merytoryczną oprawę.

Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM zwrócił uwagę na inaczej pojmowany sens zagadnienia.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska nie musi głosować nad zmianą lokalizacji Orlika. Zaproponował, aby Rada Miejska przegłosowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 r. i jeżeli uchwała zostanie podjęta, to znaczy, że Rada Miejska akceptuje propozycję, natomiast jeżeli uchwała nie zostanie podjęta, to znaczy, że trzeba będzie wrócić do tematu i zmienić projekt uchwały.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, że w przypadku niepodjęcia uchwały sprawa budowy Orlika będzie nieaktualna, ponieważ wniosek musi być złożony do końca marca br.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał o spełnieniu określonych wymogów formalnych dotyczących złożenia wniosku. Zwrócił uwagę na zaakceptowany porządek obrad sesji, którego punktem jest podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 r.

Pani Radna Ewa Perkowska - stwierdziła, że radni nie wprowadzili zmian do porządku obrad sesji, zwróciła się o przystąpienie do realizacji przyjętego porządku obrad.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w związku z powyższym Rada Miejska przystąpi do podjęcia uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 rok. Zacytował art. 58 ustawy o samorządzie gminnym, iż „uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostają pokryte. Uchwały organów gminy zapadają bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady”. Przewodniczący Rady zapytał, czy omawiana uchwała dotyczy zobowiązań finansowych?

Pani Monika Podziewska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ww. uchwała dotyczy wydatków.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXXIX/251/10 w sprawie zmian budżetu miasta na 2010 rok została podjęta 9 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 10 głosach wstrzymujących się. Stanowi >a załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 3/

Ad.pkt 5b

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 5b porządku obrad, tj. do podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa. Z wnioskami o wyrażenie zgody na umieszczenie herbu zwrócili się: Zarząd Koła Miejskiego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Augustowie na Sztandarze Koła Rejonowego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Suwałkach /zał. nr 4/ oraz Uczniowski Klub Sportowy „Centrum” Augustów na strojach reprezentacji sekcji kolarskiej celem promocji Augustowa na zawodach sportowych /zał. nr 5/. Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby w tej sprawie zabrać głos?

Głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej poddał ww. projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego glosowania uchwała Nr XXXIX/252/10 w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu miasta Augustowa została podjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. Stanowi >a załącznik do niniejszego protokołu. /zał. nr 6/

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił przerwę w obradach do godziny 10.55.

Ad.pkt 6

Po przerwie, Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 6 porządku obrad, tj. do przyjęcia sprawozdań z działalności w 2009 r.:

- Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji /zał. nr 7/,

- Centrum Sportu i Rekreacji /zał. nr 8/,

- Augustowskich Placówek Kultury /zał. nr 9/,

- Straży Miejskiej /zał. nr 10/,

- Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych /zał. nr 11/,

- Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej /zał. nr 12/.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos na temat sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Pan Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM podziękował kierownikom jednostek, zakładu budżetowego za przygotowanie sprawozdań, które są bardzo wyczerpujące. Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM analizując sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji zwróciła uwagę na rzeczy, które od kilku lat „kuleją”. Chodzi o zagospodarowanie obiektów Postiw na plaży przy elektrycznym wyciągu nart wodnych. Przewodniczący Komisji powiedział, że bardzo dużo osób korzysta z wyciągu i może nadszedł już czas przedyskutowania tego problemu, z wszystkimi zainteresowanymi stronami, aby na sesji Rady Miejskej można było poddać pod dyskusję rzeczowe projekty. Komisja zwróciła uwagę na potrzebę zagospodarowania części pozostałego toru lodowego. Ponadto na wyciągu nart wodnych brakuje jednej, dużej sportowej imprezy o formacie ogólnopolskim, czy nawet międzynarodowym, która promowałaby Augustów. Przewodniczący Komisji podziękował Panu Maciejowi Krzywińskiemu - Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji za pracę w 2009 r.

Pan Wiesław Jeruć - Przewodniczący Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM zapytał, czy w 2010 r. na wyciągu nart wodnych będzie wybudowana skocznia?

Pan Maciej Krzywiński - Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji podziękował Przewodniczącemu Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM za pomysł zagospodarowania obiektów Postiw, ponieważ nie stanowią wizytówki Augustowa. Istniałaby możliwość zorganizowania zawodów o zasięgu ogólnopolskim, międzynarodowym, ale do tego potrzebna jest skocznia, o której mówił Pan Przewodniczący Komisji Wiesław Jeruć. Dyrektor MOSiR poinformował, że Burmistrz Miasta powierzył mu wybudowanie skoczni i obecnie jest na etapie poszukiwania odpowiedniej dokumentacji technicznej. Stwierdził, że obecnie byłoby mu wstyd organizować mistrzostwa Europy na ww. terenie, na którym nie ma odpowiedniej gastronomii, szatni, przebieralni. Nadszedł najwyższy czas, aby rozwiązać ten problem. Dyrektor MOSiR poruszył sprawę dzisiejszej dyskusji dotyczącej Orlików. Powiedział, że rok działalności Orlika przy MOSiR pokazał, jak bardzo takie boiska są potrzebne i jaką pełnią funkcję. Z przedstawionego sprawozdania wynika, że połowa imprez odbyła się na Orliku, który jest codziennie wykorzystywany do późnych godzin wieczornych. Im więcej powstanie takich boisk, tym lepiej dla młodzieży i dla Augustowa.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, iż rzeczywiście obiekt przy wyciągu nart wodnych nie spełnia oczekiwań. Augustów jest objęty nowym projektem lokalnej grupy rybackiej, do którego została zgłoszona modernizacja Postiwu i jeśli uda się pozyskać środki finansowe, to w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzony remont. Natomiast na stadion przy ul. Tytoniowej jest przygotowana dokumentacja i po pozyskaniu środków finansowych będzie można wrócić do tego tematu.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sprawozdanie z imprez sportowo-rekreacyjnych, które były organizowane i współorganizowane w 2009 r., świadczy o ogromie dobrze wykonywanej pracy. Natomiast zabrakło informacji, chociażby skrótowej, na temat całokształtu działalności MOSiR, kondycji Ośrodka, problemów finansowych.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował Panu Maciejowi Krzywińskiemu - Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i wszystkim pracownikom za pracę w 2009 r., która będzie jeszcze efektywniejsza, kiedy nastąpi realizacja wniosków, jakie wypłynęły dzisiaj podczas dyskusji. Następnie otworzył dyskusję na temat sprawozdania z działalności Centrum Sportu i Rekreacji w Augustowie.

Pan Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM w Augustowie powiedział, że jak co roku, sprawozdanie z działalności Centrum Sportu i Rekreacji jest bardzo obszerne i szczegółowe, Państwo Radni mieli możliwość obejrzenia sprawozdania na płycie CD. Podziękował Panu Andrzejowi Zarzeckiemu - Dyrektorowi CSiR za bardzo dobrą pracę w 2009 r., zwrócił uwagę na wysoki poziom funkcjonowania obiektu, z którego korzysta bardzo dużo osób. Przewodniczący Komisji poruszył problem coraz większego deficytu, rosnących cen utrzymania CSiR, dlatego zdaniem członków Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM należałoby przeprowadzić symulację kosztów usług oferowanych przez CSiR, ponieważ niektóre karnety po podzieleniu na cenę jednostkową odbiegają, nawet dziesięciokrotnie, od ceny biletu normalnego. Komisja zaproponowała rozważenie możliwości podniesienia ceny biletów na pływalnię, wprowadzenie oddzielnej opłaty za korzystanie z sauny, innych usług. Następna kwestia dotyczy remontów CSiR. Basen jest eksploatowany praktycznie przez cały rok 24 h/dobę, więc urządzenia muszą być remontowane, wymieniane. Mieszkańcy miasta są przyzwyczajeni do cen, więc po podniesieniu jakości usług, przeprowadzeniu remontu, można byłoby te ceny urealnić. Pomimo tego, że w Polsce buduje się wiele pływalni, Komisja zaproponowała zorganizowanie na pływalni większej imprezy sportowej, która promowałaby Augustów.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sprawozdanie przedstawia pełen obraz działalności Centrum Sportu i Rekreacji. Zwrócił uwagę, że o sytuacji kryzysowej świadczy fakt, iż z usług pływalni skorzystało w 2009 r. o 4.499 osób mniej niż w 2008 r. Przewodniczący Rady Miejskiej poruszył problem ogromnego wzrostu kosztów energii elektrycznej i cieplnej, stwierdził, że działania Pana Dyrektora i pracowników CSiR są amortyzatorem powodującym, że koszty nie rosną o tyle gdyby nie było modernizacji, bo wtedy wzrosty deficytu byłyby jeszcze większe. Rozwiązanie tego problemu jest istotne, jak również rozważenie możliwości zwiększenia promocji usług, zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim, zastosowania zmiany cenników biletów wstępu. Prace w tym kierunku zostały już poczynione. Na działalność CSiR przeznaczane są pieniądze z budżetu miasta i tylko chodzi o to, aby tych dokładanych pieniędzy było jak najmniej - jest to wspólne zadanie Państwa Radnych i Dyrekcji CSiR. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że pomimo deficytu, praca CSiR jest bardzo dobra, nakreślone przez Komisję RM i Pana Dyrektora CSiR działania zmierzają w kierunki poprawy usług oraz sytuacji finansowej.

Pan Andrzej Zarzecki - Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji zwrócił uwagę na starania pracowników dotyczące promocji oferowanych usług przez CSiR. Oferty zostały wysłane do wielu szkół w promieniu 100 km i większych zakładów pracy. Nie jest prostą sprawą otrzymanie organizacji głównej imprezy, szczególnie Mistrzostw Polski, kiedy każda pływalnia w Polsce prowadzi takie starania. Niestety, położenie Augustowa działa na niekorzyść, nie decydują o tym walory turystyczne, tylko odległość, brak równej możliwości dojazdu. Dyrektor CSiR poinformował, że 25 września 2010 r. odbędzie się w Augustowie jedna z edycji imprez centralnych - Grand Prix Polski w Ratownictwie Wodnym i zaprosił Państwa Radnych do wzięcia udziału w imprezie. Następnie zwrócił uwagę na problem ogromnych wydatków za pobór energii cieplnej i elektrycznej, szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat. Na samej podwyżce, która nastąpiła w styczniu 2009 r. wygenerowała konieczność poniesienia dodatkowych kosztów w wysokości ok. 60 tys.zł, jednak dzięki prowadzonym staraniom obniżyło się zużycie ilości energii. W przedłożonych Państwu Radnym sprawozdaniach są przedstawione porównania zużycia ilości energii w latach 2002 -2009. Modernizacje, które zostały wykonane w ciągu 8 lat przez pracowników CSiR pozwoliły na zaoszczędzenie kwoty ok. 800 tys.zł. Dyrektor CSiR powiedział, że chciałby przy tej okazji podziękować wszystkim pracownikom za wkład wniesionej pracy. Ponadto należy zdawać sobie sprawę, iż za ok. 2 lata będzie musiał być przeprowadzony generalny remont całego obiektu CSiR, który pracuje 24h/dobę, zużywają się urządzenia, maszyny. Dziesięć lat działalności obiektu będzie wymagało poniesienia dodatkowych kosztów.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował Panu Andrzejowi Zarzeckiemu - Dyrektorowi Centrum Sportu i Rekreacji i wszystkim pracownikom za pracę w 2009 r. Następnie otworzył dyskusję na temat sprawozdania z działalności Augustowskich Placówek Kultury w 2009 r.

Pan Zbigniew Huszcza - Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM podziękował Pani Annie Jastrzębskiej - p.o.Dyrektora Augustowskich Placówek Kultury i pracownikom za pracę, która szczególnie w sezonie letnim wymaga dużo wysiłku, gdyż imprezy odbywają się od wczesnych godzin rannych do późnych godzin nocnych. Przewodniczący Komisji poinformował, że po analizie sprawozdania Komisja chciałaby podkreślić, że Miejski Dom Kultury nie ma odpowiedniego lokalu do prowadzenia działalności, zaproponowała rozważenie możliwości przeznaczenia na ten cel terenu miejskiego, graniczącego z MDK, położonego między ul. Kościelną, a „stumetrówką” przy Rynku Zygmunta Augusta. Problem braku lokalu na potrzeby MDK wymaga przedyskutowania i wypracowania projektu, który byłby realizowany przy pozyskaniu środków zewnętrznych. Komisja zwróciła również uwagę na kalendarz imprez kulturalnych, odbywających się szczególnie w sezonie letnim. Zastanawiała się nad zmianą niektórych imprez, rozważeniem możliwości ich zmniejszenia, aby imprezy były weekendowe. Chodzi o pozyskanie jak największej liczby turystów, aby osoby przyjeżdżające do Augustowa mogły w tym czasie przenocować i skorzystać z walorów miasta i okolic. Takie próby będą w 2010 r. podejmowane, jedna ze sztandarowych augustowskich imprez „Pływanie na byle czym” będzie odbywała się w sobotę i niedzielę. Należałoby pomyśleć, aby inne imprezy również były wydłużone i odbywały się na przykład co dwa tygodnie.

Pan Radny Bogusław Samel - powiedział, że warunki lokalowe Miejskiego Domu Kultury są bardzo ciężkie, MDK znajduje się w tym samym miejscu od 50 lat. Przypomniał, że kiedyś w imieniu Stowarzyszenia Przedsiębiorców Ziemi Augustowskiej zgłaszał wniosek dotyczący budowy centrum kultury w mieście, wtedy toczyły się dyskusje nad budową zachodnich supermarketów w Augustowie. Wniosek miał być ujęty w planie, wskazana była nawet lokalizacja przy ul. Łaziennej, na terenie, który obecnie zawiaduje Przedsiębiorstwo Transportowe ”Necko”, była wskazana również możliwość rozbudowy lub adaptacji budynków znajdujących się za Miejskim Domem Kultury. Pan Radny Bogusław Samel zwrócił uwagę, że już niedużo nie będzie środków unijnych, aby taki projekt był zrealizowany, jeszcze może uda się pozyskać pieniądze. Przy pomocy środków unijnych powstał piękny dom kultury w Łomży.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta zwrócił uwagę na prowadzone starania zmierzające do odzyskania „Domu Turka”, w którym byłyby skupione wszelkie placówki kultury, muzeum. Teren „Domu Turka” ma być zbadany przez Instytut Pamięci Narodowej. Minister Kultury obecnie obawia się wpisać ten obiekt na listę zabytków, aby nie trzeba było płacić odszkodowania obecnemu właścicielowi. Sytuacja ulegnie zmianie po potwierdzeniu badań przeprowadzonych przez IPN.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w sprawozdaniu Augustowskich Placówek Kultury jest przedstawiona dokładna informacja na temat ilości imprez kulturalnych, które są bardzo ciekawe, różnorodne. Zwrócił uwagę na inicjatywę MDK, dzięki której wznowił swoją działalność zespół muzyczny „Trio Appassjonato”, natomiast Muzeum Ziemi Augustowskiej pozyskało do zbiorów sporo nowych obiektów, Miejska Biblioteka Publiczna zrealizowała projekt „Nasi sąsiedzi - Staroobrzędowcy”. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż z działalności APK wynika, że oprócz rutynowej działalności prowadzonej rokrocznie, można jeszcze wprowadzić coś nowego, co zainteresuje pewne grupy ludzi. Nie sposób też nie wspomnieć o bardzo wysokim poziomie gazety „Przegląd Augustowski”.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował wszystkim pracownikom Augustowskich Placówek Kultury za ogrom pracy w 2009 r., którą wykonują pomimo trudności lokalowych. Następnie otworzył dyskusję na temat sprawozdania z wykonania zadań Straży Miejskiej w Augustowie w 2009 r.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiejzwrócił uwagę, że oprócz statystyki zawsze podawanej przez Pana Komendanta Straży Miejskiej, sprawozdanie zostało rozszerzone o informację dotyczącą działań prewencyjnych, które są bardzo istotne. Zabezpieczano wspólnie z policją porządek publiczny podczas imprez rozrywkowych, sportowych, uroczystości i świąt, wyborów, festynów, zgromadzeń. Chodzi o to, aby w Augustowie wszyscy czuli się bezpiecznie, był utrzymany ład i porządek. Z przedstawionego sprawozdania wynika, że w 2009 r. Straż Miejska skontrolowała 342 posesje w mieście, natomiast czy wszyscy właściciele mają zawarte umowy z PT”Necko” na wywóz nieczystości? Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, iż w 2009 r. zostały pozamykane wszystkie wysypiska śmieci, obecnie sprawa wymaga uporządkowania, stąd udział miasta i w dobrym kierunku idące prace w Związku Komunalnym „Biebrza”. W bieżącym roku planuje się odpowiednie zagospodarowanie Koszarówki. Problem będzie mniejszy, jeśli wszyscy zaczną respektować przepisy prawa, a jednocześnie cały czas trzeba byłoby zwracać uwagę na segregację odpadów, co pozwoli na zmniejszenie obciążeń finansowych. W Augustowie jest jeszcze dużo posesji, na których sprawa wywozu nieczystości nie jest jeszcze uregulowana.

Pan Piotr Sieńkowski - Komendant Straży Miejskiej wyjaśnił, że Straż Miejska kontroluje wszystkie posesje znajdujące się przy danej ulicy, zgodnie z planem kontroli, sprawdzane są umowy na wywóz nieczystości, kwestia uprzątnięcia terenu przyległego chodnika, sposób postępowania ze zwierzętami, szczególnie zakres regulaminu utrzymania porządku i czystości na terenie miasta, kontrolowany jest również porządek na terenach użytku publicznego. Obecnie jest wykonywana czwarta kontrola na częściach miasta. Najwięcej problemów stwarzają posesje, które są niezamieszkałe i nie mające uregulowanego stanu prawnego, na które ludzie często wywożą śmieci. W bieżącym roku z powodu dużych opadów śniegu Straż Miejska zwracała szczególną uwagę na wykonanie obowiązku utrzymania dróg przez właścicieli i zarządców, aby były przejezdne. Obecnie Straż Miejska ma bardzo dużo pracy z powodu ogromnych ilości śmieci, które pojawiły się po zimie. Komendant Straży Miejskiej poinformował również, że funkcjonariusze wykonują bardzo dużo innych czynności związanych np. z porządkiem na drogach, interwencjami.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował funkcjonariuszom Straży Miejskiej za pracę w 2009 r. Następnie otworzył dyskusję na temat realizacji programu i preliminarza Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2009 r.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiejzwrócił uwagę na pracę Komisji dotyczącą działań profilaktycznych, które są bardzo istotne, na udział w ogólnopolskiej społecznej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Sprawdź, czy Twoje picie jest bezpieczne”, zajęcia profilaktyczne „Komunikacja tworząca więzi”, „Nie piję - bo tak”, „Fakty i mity o alkoholu”, „Moje wartości a alkohol”. Działania profilaktyczne są bardzo ważne, gdyż obejmują dużą grupę młodzieży, dzieci, które często sięgają już po alkohol. Chodzi o to, aby można było wyciągnąć je z istniejącego zagrożenia. Ponadto członkowie Komisji brali czynny udział w akcji „Rzuć palenie razem z nami”, „Zachowaj trzeźwy umysł”, przeprowadzili Dni Profilaktyki Szkolnej. Praca Komisji powoduje, że ww. efekty są bardzo ważne, z tym, że czasami trudno jest je wymierzyć, podać ilość osób, które dzięki pracy agend i MKRPA nie popełniły wykroczenia, ale mogły pojawić się na tej drodze. Od wielu lat Komisja pracuje bardzo sprawnie.

Pan TadeuszWierzbicki - Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powiedział, ze dokonał porównania danych w sprawozdaniach od 2005 i stwierdził, że Komisja rozpatruje każdego roku prawie tyle samo wniosków o leczenie odwykowe, w ilości od 280 do 222, pojawiła się tendencja malejąca. Od 2007 r. wzrasta liczba zgłaszanych wniosków o używanie przemocy, w 2008 r. przesłuchano 11 sprawców przemocy, na wyjeździe - 13, a w 2009 r. przesłuchano 78 osób, na wyjeździe - 31. W sprawozdaniach do 2008 r. nie były przedstawiane szczegółowe dane na ww. temat. Służby miejskie od 2 lat, dzięki niebieskiej karcie, dokładniej przyglądają się przestępstwom, wykroczeniom polegającym m.in. na stosowaniu przemocy w rodzinie, takich spraw w Polsce jest rozpatrywanych coraz więcej. Obecnie ma ukazać się nowa ustawa dotycząca przeciwdziałania przemocy w rodzinie, rozwiązywania problemów alkoholowych. Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwrócił uwagę na potrzebę udostępnienia pomieszczeń ofiarom przemocy, w których przebywałyby do czasu rozwiązania prawnie sytuacji mieszkaniowej. Warto byłoby zastanowić się nad pomocą osobom uzależnionym, które z powodu różnych przyczyn losowych, pomimo terapii, wracają do nałogu. Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poruszył sprawę wydatków MKRPA, które były oszczędne. W 2009 r. odbyły się 2 posiedzenia zespołu kontrolnego, skontrolowano 15 placówek. Wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o przedsiębiorczości od 31 marca 2009 r. istnieje konieczność wysyłania powiadomień o kontroli do placówek i Komisja po otrzymaniu zwrotki może przeprowadzić kontrolę w ciągu 21 dni. Zwrócił uwagę, iż punkty sprzedaży alkoholu są na bieżąco odwiedzane przez członków MKRPA, natomiast dokładniejsza kontrola będzie miała sens przy większej liczbie kontrolowanych zadań danego punktu.

Pan Radny Wojciech Walulik odniósł się do wypowiedzi Pana Przewodniczącego MKRPA w sprawie udostępnienia pomieszczeń osobom pokrzywdzonym, poddanym w danej chwili przemocy. Pan Radny Wojciech Walulik zwrócił uwagę na pomylenie pojęć, ponieważ to nie ofiara powinna szukać schronienia tylko osoba, która ją prześladuje. W Polsce odbyła się na ten temat debata, miało być zmienione prawo. Pokrzywdzone osoby należy chronić, natomiast osoby, które dopuszczają się przemocy powinny być automatycznie izolowane.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiejprzyznał Panu Radnemu rację, ale w rzeczywistości to jest tak, że w większości przypadków najbardziej poszkodowane są pokrzywdzone osoby, natomiast osobom siejącym zło całkiem dobrze się powodzi.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował Panu Tadeuszowi Wierzbickiemu i wszystkim członkom Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Panu Romanowi Krzyżopolskiemu - Pełnomocnikowi Burmistrza Miasta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za pracę w 2009 r. Następnie otworzył dyskusję na temat sprawozdania z pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiejpowiedział, że sprawozdanie MOPS jest bardzo obszerne. We wstępie zaproszenia jest napisane, że „zakres zadań jest ogromny” i słowo „ogromny” jest właściwe, biorąc pod uwagę zmieniające się regulacje prawne. Coraz więcej zadań jest przekazywanych MOPS do realizacji, natomiast nie wszystkie są związane bezpośrednio z pomocą społeczną. Przedstawione sprawozdanie zawiera bardzo istotne, wymowne informacje na temat działalności, która jest wykonywana przy bardzo ograniczonej obsadzie kadrowej. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że warto jest zwrócić uwagę na pewne szczegóły, istotne jest stwierdzenie, które jest celem nadrzędnym, aby „Augustów był miastem przyjaznym dla ludzi chorych, niepełnosprawnych, starych”. MOPS zorganizował spotkanie integracyjne dla seniorów pod hasłem „Żółty jesienny liść”. Zajmuje się również problemem ludzi bezdomnych, osób, które z powodu trudności finansowej, gospodarczej nie mają pieniędzy na właściwe odżywianie się. Finansowane są posiłki ze środków własnych oraz w ramach Programu Rządowego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Pracownicy MOPS starają się pomóc ludziom w rozwiązywaniu problemów życiowych, finansowych, od wielu lat prowadzony jest wspólnie z Powiatowym Urzędem Pracy projekt „Praca-Tak”. Liczby oddają wielkość pracy podejmowanej w placówkach MOPS, m.in. Warsztat Terapii Zajęciowej prowadzi rehabilitację kilkudziesięciu osób. Działania MOPS wspiera Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Społecznej, którego praca jest społeczna. Pracownicy MOPS wykonują wiele prac w sposób bezinteresowny. Tam, gdzie jest mało pieniędzy, pojawiają się problemy. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę na potrzeby w zakresie pomocy społecznej, przedstawione w 13 punktach sprawozdania. Warta jest podkreślenia propozycja przekształcenia Działu Świadczeń Rodzinnych w oddzielny Wydział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego UM, utworzenie Gminnego programu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. Godne podkreślenia jest podsumowanie działalności społecznej, uczczenie 15‑lecia istnienia Stowarzyszenia na Rzecz Pomocy Społecznej, 20‑lecie istnienia MOPS. Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował Pani Teresie Dobko - Kierownikowi MOPS i wszystkim pracownikom za pracę w 2009 r.

Pani Radna Anna Szałwińska - zapytała, czy istnieją perspektywy poprawy warunków lokalowych prowadzonej placówki wsparcia dziennego Świetlicy „Nasza Ostoja”. Praca z dziećmi jest dużą pomocą dla szkół, uczniowie mają odrobione lekcje, jest to pomoc w sprawach wychowawczych, działalność kontynuuje Klub Socjoterapeutyczny. Warunki lokalowe świetlicy są bardzo trudne.

Pani Teresa Dobko - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyraziła wdzięczność za słowa podziękowania. Praca, którą wykonują pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest służbą, jednak staje się coraz bardziej niebezpieczna. Przykładem tego jest tragiczne zdarzenie na Śląsku, gdzie został śmiertelnie pobity pracownik socjalny. Natomiast Świetlica „Nasza Ostoja” znajduje się w budynku przy ul. Łaziennej 6. Lokal nie jest dostosowany do warunków świetlicy, ale ważniejsze od tego jest to, że taka potrzeba istnieje w mieście.

Więcej głosów w dyskusji nie było. Rada Miejska przyjęła sprawozdania z działalności w 2009 r. Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Centrum Sportu i Rekreacji, Augustowskich Placówek Kultury, Straży Miejskiej, Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Ad.pkt 7

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 7 porządku obrad, tj. przyjęcia sprawozdań z pracy Komisji Rady Miejskiej w 2009 r. oraz zatwierdzenia planów pracy Komisji na 2010 r. Udzielił głosu Przewodniczącym poszczególnych Komisji Rady Miejskiej z prośbą o przedstawienie sprawozdań oraz planów pracy Komisji.

Pani Joanna Lisek - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów RM przedstawiła sprawozdanie z pracy Komisji Budżetu i Finansów RM za 2009 r. /zał. nr 13/ oraz plan pracy w latach 2006-2010 /zał. nr 14/.

Pan Wiesław Jeruć - Przewodniczący Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RMprzedstawił sprawozdanie z pracy Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych za 2009 r. /zał. nr 15/ oraz plan pracy Komisji na 2010 rok /zał. nr 16/.

Pan Dariusz Górny - Przewodniczący Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji ds. Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM za 2009 r. /zał. nr 17/ oraz plan pracy Komisji na 2010 rok /zał. nr 18/.

Pan Stanisław Sokołowski - Przewodniczący Komisji Uzdrowiskowej RM przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji Uzdrowiskowej RM za 2009 r. /zał. nr 19/ oraz plan pracy Komisji na 2010 rok /zał. nr 20/.

Pan Radny Wojciech Walulik - w imieniu Pana Zbigniewa Huszczy- Przewodniczącego Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM za 2009 r. /zał. nr 21/ oraz plan pracy Komisji na 2010 rok /zał. nr 22/.

Pan Jerzy Dobrowolski - Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej RM przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej RM za 2009 r. /zał. nr 23/ oraz plan pracy Komisji na 2010 rok /zał. nr 24/.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy Państwo Radni mają pytania do Przewodniczących Komisji w sprawie złożonych sprawozdań z pracy Komisji w 2009 r.?

Pytań nie zgłoszono, Rada Miejska przyjęła sprawozdania z pracy Komisji w 2009 r.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie plany pracy Komisji na 2010 r., które w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania zostały zatwierdzone jednogłośnie, 15 głosami za przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Następnie Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie podziękował Przewodniczącym Komisji RM i Państwu Radnym za pracę w Komisjach, która przynosi efekty istotne dla naszego miasta.

Ad.pkt 8

Na interpelacje Pana Radnego Wojciecha Walulika odpowiedzi udzieliła Pani Anna Kowalczuk - Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM.

Grunt, na którym znajduje się dworzec autobusowy znajduje się w wieczystym użytkowaniu PKS, budynki są własnością PKS. Teren objęty jest planem miejscowym zagospodarowania przestrzennego i przeznaczony pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną z usługami, które mają być usytuowane w parterze budynków lub na drugiej kondygnacji. Zabudowa mieszkalna z usługami nie obliguje właściciela terenu do realizacji inwestycji, budowa będzie zależała od chęci inwestora i właściciela terenu. Plan miejscowy przewiduje likwidację bazy PKS, co jest uzależnione od chęci i możliwości obecnego właściciela. W Augustowie znajdują się tereny przeznaczone pod dworzec autobusowy przy ul. Mazurskiej.

Pan Radny Wojciech Walulik zapytał, czy PKS może sprzedać ww. nieruchomość?

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta odpowiedział, że tak. Obecnie prowadzone są rozmowy z Panem Starostą Augustowskim na temat zawarcia porozumienia, ponieważ na terenie bazy PKS znajduje się działka będąca własnością Miasta Augustów, natomiast druga działka należy do Powiatu Augustowskiego. Porozumienie będzie dotyczyło zamiany gruntu będącego własnością Powiatu na nieruchomość położoną przy ul. 3 Maja 31. Czynione będą próby odzyskania gruntu i przeniesienia bazy PKS na tereny przy ul. Mazurskiej, gdzie od dawna było to planowane. Burmistrz Miasta poinformował o decyzji Ministra Skarbu, który zwrócił się o przejęcie poszczególnych oddziałów PKS przez samorządy, dlatego Miasto chce być przygotowane na taką ewentualność, aby mogło zaproponować zmianę lokalizacji bazy.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że przed udzieleniem odpowiedzi na interpelację Pana Wiesława Jerucia - Przewodniczącego Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM chciałby dokonać wprowadzenia do tematu. Poinformował, że w dn.26 lutego 2010 r. Burmistrz Miasta skierował do Pana Franciszka Wiśniewskiego - Starosty Augustowskiego pismo, a do wiadomości Przewodniczącego Rady Miejskiej, na temat planowanego naboru w roku szkolnym 2010/2011 do gimnazjów /zał. nr 25/. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, iż chciałby zwrócić uwagę na fakt, który wielokrotnie podkreślał, jednak nie zawsze dociera do wszystkich, że oświata jest jedna i chyba zawsze tak być powinno. Zupełnie inną rzeczą jest fakt, że organem prowadzącym dla pewnych szkół jest Miasto, a dla pewnych szkół Powiat Augustowski. Natomiast najistotniejszym celem powinno być dobro dziecka i temu celowi powinny być przyporządkowane wszystkie kierunki działań. Niedobrze dzieje się, kiedy pojawiają się jakieś niedomówienia, przepychanki. Niefortunnie znalazł się w piśmie zapis, iż „Burmistrz Miasta został zobowiązany przez Komisję ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Socjalnych RM do podjęcia niezbędnych działań zmierzających do wyeliminowania istniejących nieprawidłowości w kwestii prowadzenia przez Powiat Augustowski gimnazjum”. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że ww. sprawa była już wielokrotnie wyjaśniana, iż obecne Gimnazjum Nr 4 od początku istnienia działa zgodnie z prawem, na zasadach, które obowiązywały w tamtym czasie. Jeżeli ktoś uważa, że jest inaczej, to niech zweryfikuje swoje poglądy, przeczyta ustawę o systemie oświaty. Gimnazjum Nr 4 było prawidłowo powołane i jego działalność jest również prawidłowa. Natomiast dobrze byłoby, aby zawarte zostało między Miastem Augustów a Powiatem Augustowskim porozumienie w tym względzie i zostały określone kryteria. Podpisanie porozumienia jest istotną sprawą, należy dążyć do jego zawarcia. Na ww. pismo Burmistrza Miasta odpowiedzi udzielił Pan Jarosław Szlaszyński - Wicestrarosta Augustowski, z wiadomością do Przewodniczącego Rady Miejskiej. Wyjaśnił, iż zostały zachowane wszystkie przepisy, procedury związane z tworzeniem Samorządowego Gimnazjum Publicznego, które zmieniło nazwę na Gimnazjum Nr 4 /zał.nr 26/. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że bardzo wymowne jest pismo skierowane do Burmistrza Miasta przez Radę Pedagogiczną Gimnazjum Nr 1, z wiadomością do Przewodniczącego Rady Miejskiej /zał.nr 27/. Pismo dotyczy rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2010/2011. Rada Pedagogiczna zwróciła uwagę na istniejące trudności w szkole, które nie ulegają poprawie i prosi o rozważenie możliwości zwiększenia ilości oddziałów, w stosunku do istniejących lub utrzymanie ich ilości, ewentualnie dokonanie modyfikacji w układzie strukturalnym szkoły. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę na zmniejszającą się liczbę młodzieży, która obecnie będzie uczyła się w gimnazjach. Chodzi o uniknięcie drastycznych cięć w oświacie, likwidacji szkół, zwalniania pracowników, ale jest to możliwe przy zachowaniu dobrych układów i dobrej woli wszystkich zainteresowanych stron. Przewodniczący Rady Miejska uznał, że do przyjęcia są zapisy ujęte w zarządzeniu Burmistrza Miasta z 16.03.2010 r. w sprawie organizacji nowego roku szkolnego określające liczbę oddziałów oraz liczba uczniów w poszczególnych oddziałach. Respektowane zarządzenia przez wszystkich dyrektorów szkół umożliwi łagodne przejście przez następną „rafę”. Słuszne jest żądanie Rady Pedagogicznej Gimnazjum Nr 1, aby podjęte zarządzenie było respektowane w bardzo ścisłym zakresie, bez odstępstw.

Na interpelację Pana Wiesława Jerucia - Przewodniczącego Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

W piśmie przesłanym do Pana Starosty Augustowskiego zostało niefortunnie użyte słowo „nieprawidłowości”, które powinno brzmieć „wątpliwości”. W czasie zakładania w 2001 r. Samorządowego Gimnazjum Publicznego nie było wymogu zawierania porozumienia z Miastem Augustów, funkcjonuje >o zgodnie ówczesnymi przepisami. Burmistrz Miasta zwrócił się do Starosty Augustowskiego z propozycją zmniejszenia ilości oddziałów w Gimnazjum Nr 4, aby zostały utworzone 2 a nie 3 oddziały. Natomiast Pan Starosta zwrócił uwagę na kolejny problem, iż w przyszłym roku szkolnym zmniejszy się ilość uczniów w szkołach średnich, trafi do nich mniej 600 uczniów. Sprawa naboru uczniów została przedyskutowana na posiedzeniach Rad Pedagogicznych Gimnazjum Nr 1 i Nr 2, temat ten będzie przeanalizowany w najbliższym czasie z Radą Pedagogiczną Gimnazjum Nr 3. Zarządzenie Burmistrza Miasta dotyczące naboru uczniów do gimnazjów stanowi również o ograniczeniu liczebności klas do 24 uczniów. Obecnie ważną sprawą jest przestrzeganie zapisów ww. zarządzenia, które umożliwi funkcjonowanie szkół bez żadnego zagrożenia.

Pan Radny Stanisław Łoniewski przypomniał, że w ubiegłym roku Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM wypracowała podobne wnioski dotyczące naboru uczniów do gimnazjów. Zwrócił uwagę na wypowiedź Pana Przewodniczącego, który trafnie użył określenia, że do współpracy potrzeba dobrej woli, która w ubiegłym roku nie sprawdziła się podczas naboru uczniów do szkół i oby sprawdziła się w roku bieżącym. Następna sprawa dotyczy dzisiejszej dyskusji na temat lokalizacji Orlika, która wcale nie wzmacnia pozycji Gimnazjum Nr 1. Konsekwencje takiej decyzji będą takie, że rodzice widząc „atrakcje” tegoż obiektu będą kierowali swoje dzieci do Zespołu Szkół Samorządowych. Zlokalizowanie Orlika przy Zespole Szkół Samorządowych nie jest dobrym rozwiązaniem.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że „dobra wola” to jedno, ale drugą, istotną sprawą jest respektowanie zarządzenia Burmistrza Miasta. Przewodniczący Rady Miejskiej wyraził nadzieję, że będzie >o respektowane, bez żadnych odstępstw.

Na interpelację Pana Dariusza Górnego - Przewodniczącego Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM dotyczącą zaśmieconej działki znajdującej się na rogu ulic Słonecznej i Czereśniowej odpowiedzi udzielił Pan Piotr Sieńkowski - Komendant Straży Miejskiej.

Straż Miejska dokonała wstępnego rozpoznania zaśmieconej działki znajdującej się na rogu ulic Słonecznej i Czereśniowej w dzielnicy Borki. Z uzyskanych informacji wynika, że działka jest własnością Miasta i w przyszłym tygodniu zostanie posprzątana.

Na interpelację Pana Dariusza Górnego - Przewodniczącego Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RMdotyczącą złego stanu nawierzchni ulicy przy bloku Obrońców Westerplatte 11 oraz zaawansowania prac związanych z przebudową ulicy 3 Maja odpowiedzi udzielił Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta.

Problemem złego stanu nawierzchni ulicy przy bloku Obrońców Westerplatte 11 zajmie się Przedsiębiorstwo ”Kodrem”, który jest odpowiedzialny za czystość i porządek na tej ulicy. Jeżeli chodzi o zaawansowanie prac na ul. 3 Maja, to zostały złożone dokumenty w Powiatowym Zarządzie Dróg o wyrażenie zgody na zajęcie pasa drogowego. W wyniku przeprowadzonej rozmowy Pan Starosta Augustowski powiedział, że przychyli się do ww. wniosku.

Ad.pkt 9

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Rada Miejska przystąpi obecnie do realizacji punktu 9 porządku obrad, tj. do przyjęcia protokołu z obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej z 28 stycznia 2010 r. Zapytał, czy są uwagi do protokołu?

Uwag nie zgłoszono i Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie protokół z obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty 15 glosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 10

Zapytania i wolne wnioski.

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z korespondencją, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

1. z zaproszeniem do wzięcia udziału w pięciu jednodniowych seminariach odbywających się w ramach projektu partnerskiego pięciu miast/gmin Polski Północno-Wschodniej pn. ”Platforma współpracy - EGO SA” (Miasta Ełku, Gminy Gołdap, Gminy Olecka, Miasta Suwałk i Miasta Augustowa) /zał. nr 28/.

Przewodniczący Rady Miejskiej zachęcił Państwa Radnych do wzięcia udziału w seminariach, szczególnie członków Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM.

2. ze skargą Pani Jadwigi Chełmińskiej na działalność MOPSu w Augustowie, skargą skierowaną do Wojewody Podlaskiego, odpowiedzią udzieloną przez Panią Kierownik MOPS, dokumentami w tej sprawie. /zał. nr 29/.

Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby skargę rozpatrzyła Komisja Rewizyjna RM, która przedstawi wypracowane wnioski na jednej z następnych sesji Rady Miejskiej. Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta powiedział, że gdyby nie interwencja pracowników MOPS i Straży Miejskiej, to brat Pani Jadwigi Chełmińskiej dawno już nie żyłby. Uważa >a, że MOPS niepotrzebnie interweniuje. Natomiast pracownicy MOPS i Straży Miejskiej odwiedzają wszystkie miejsca, w których mogłyby przebywać osoby nadużywające alkoholu, osoby niezaradne. Pracownicy dbają, aby nie doszło do tragedii, zwłaszcza w okresie mroźnej zimy. Burmistrz Miasta przychylił się do propozycji Przewodniczącego Rady Miejskiej, aby skargę rozpatrzyła Komisja Rewizyjna RM.

3. z pismem Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie w sprawie wspólnych zadań, propozycją zawarcia porozumienia w zakresie sfinansowania dodatkowych służb prewencyjnych /zał.nr 30/.

4. z uchwałą Nr 666/10 z dnia 23 lutego 2010 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, które po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Nr XXXVIIII/250/10 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym przedszkolom, szkołom podstawowym i gimnazjom, a także trybu i zakresu kontroli nieprawidłowości ich wykorzystania postanowiło, iż powyższa uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem obowiązujących przepisów i stwierdziło jej nieważność w części dotyczącej zapisu § 4 pkt 10 i 11 przedmiotowej uchwały /zał. nr 31/.

5. z pismem Zarządu Województwa Podlaskiego dotyczącym wyrażenia opinii na temat projektu uchwały w sprawie przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Śniadeckiego w Białymstoku /zał. nr 32/. Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że nie występował do Rady Miejskiej o zajęcie stanowiska w tej kwestii, ponieważ po rozmowie z Burmistrzem Miasta uznano, iż podejmowane przez Marszałka Województwa Podlaskiego i Zarząd Województwa działania są zasadne.

6. z pismem Dyrekcji Generalnej Prezydencji, Dyrekcja Posiedzeń Plenarnych z Luksemburga dotyczącym petycji Rady Miejskiej w sprawie obwodnicy i działań dotyczących Rail Baltica, Via Baltica. Kierownik Wydziału w imieniu Sekretarza Generalnego potwierdził otrzymanie petycji przesłanej listownie 10.12.2009 r., która została wpisana do rejestru ogólnego jako Petycja nr 1877-09. /zał. nr 33/.

7. z prośbą Augustowskiego Towarzystwa Brydżowego w Augustowie o ufundowanie dwóch pucharów w VI Memoriale Jerzego Witkowskiego /zał.nr 34/.

Przewodniczący Rady Miejskiejzaproponował zakupienie nagród, podobnie jak to było w poprzednich latach.

8. z zaproszeniem Axel Springer Polska Sp. z o.o. do udziału w Ogólnopolskim Kongresie Regionów na temat „Samorząd, Inwestycje, Rozwój”, który odbędzie się w dniach 19 ‑ 22.05.2010 r. w Świdnicy /zał.nr 35/.

9. z zaproszeniem Harvard Business Review Polska do członkostwa w elitarnym Klubie Wiedzy Management Mastery Club /zał.nr 36/.

10.z Życzeniami Wielkanocnymi od Pana Posła RP Leszka Cieślika, Pana Posła RP Lecha Antoniego Kołakowskiego, Związku Sybiraków Koła w Augustowie, Katolickiego Towarzystwa Służby Dzieciom,

11.z zaproszeniem Miejskiego Domu Kultury na spotkanie z Panią Zofią Piłasiewicz, które odbędzie się 8.04.2010 r.

Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał o terminie składania oświadczeń majątkowych do 30.04.2010 r.

Pani Radna Anna Dźwilewska - poruszyła sprawę naboru uczniów do pierwszych klas gimnazjów. Poprosiła o potwierdzenie, że w Gimnazjum Nr 1 mają być utworzone 4 oddziały, w Gimnazjum Nr 2 - 3 oddziały, w Gimnazjum Nr 3 - 3 oddziały. W każdej z tych klas nie może być więcej niż 24 uczniów. Następnie poruszyła sprawę dyskusji, która odbyła się 10 marca 2010 r. na posiedzeniu Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM z udziałem augustowskich pozarządowych organizacji pomocowych. W trakcie dyskusji wynikła sprawa lokalu, który zajmują ww. organizacje, głównie kombatanckie, ponieważ warunki, w których wykonują swoją działalność społeczną są bardzo złe. Pani Radna Anna Dźwilewska zgłosiła wniosek o przydzielenie z zasobów komunalnych miasta odpowiedniego lokalu ww. organizacjom, ponieważ należą do nich ludzie, którzy walczyli w czasie Wojny Światowej, tworzyli augustowską społeczność, mieszkają całe życie w Augustowie i prowadzą działalność społeczną. Zwróciła uwagę, że w czasie obchodów świąt i uroczystości staruszkowie nie mają na czym usiąść, brakuje krzesełek. Wielokrotnie zwracali się z prośbą o pomoc w przewiezieniu sztandaru, której często nie otrzymują.

Pan Kazimierz Kożuchowski - Burmistrz Miasta wyjaśnił, że podczas składania sprawozdania ze swojej działalności przedstawił sprawę przydzielenia odpowiedniego lokalu organizacjom, była to odpowiedź na wystąpienie Pana Posła Jarosława Zielińskiego. Obecnie miasto nie dysponuje odpowiednim lokalem, dzisiaj na sesji był poruszony problem braku lokalu na potrzeby MOPS. Ilekroć organizacje kombatanckie zwracały się z prośbą o pomoc w przewiezieniu sztandaru, zawsze taką otrzymywały, tylko raz zwróciły się zbyt późno i nie można było zapewnić samochodu.

Pani Radna Anna Dźwilewska - stwierdziła, że w sprawozdaniu z działalności Augustowskich Placówek Kultury jest napisane, iż ze względu na to, że kombatanci są w bardzo podeszłym wieku, mają kłopoty, to nawet sztandar Inwalidów Wojennych został przekazany do muzeum.

Pan Radny Wojciech Walulik odniósł się do wypowiedzi Pani Radnej Anny Dźwilewskiej w kwestii przyznania nowego lokalu organizacjom kombatanckim. Zaproponował, aby z powodu braku takiej możliwości Miasto wyremontowało zajmowane lokale, które są w bardzo złym stanie technicznym. Warunki w siedzibie Związku AK, Związku Sybiraków urągają jakiejkolwiek działalności, niedługo zarwie się sufit. Pan Radny Wojciech Walulik zwrócił również uwagę na zniszczony po zimie plac zabaw dla dzieci nad rzeką Nettą, który wymaga remontu - jeżeli nie będzie boiska w dzielnicy Borki, to przynajmniej coś trzeba zrobić dla dzieci w tej części miasta. Następnie zaprosił Państwa Radnych na uroczyste obchody 70 rocznicy Zbrodni Katyńskiej w dn. 15.04.2010 r., podczas których będzie posadzony dąb katyński i odsłonięty obelisk upamiętniający śmierć 9 osób: dwóch profesorów i 7 nauczycieli ówczesnego seminarium nauczycielskiego męskiego. Pan Radny Wojciech Walulik zwrócił się z prośbą do Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej, aby w tym dniu nie zwoływał sesji Rady Miejskiej.

Ad.pkt 11

Pan Andrzej Kurczyński - Przewodniczący Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknął obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej. Złożył serdeczne życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy, aby były to Święta rodzinne, zdrowe, spokojne, przyjemne, aby odznaki przyjaźni i serdeczności były zachowane na co dzień, bo wtedy jest łatwiej żyć.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący

Rady Miejskiej w Augustowie

/Andrzej Kurczyński/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Beata Filipow

Wprowadzający: Beata Filipow

Data modyfikacji: 2010-06-22

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2010-06-22