Protokół Nr 2/12 z pos.Kom.Rozwoju miasta Augustowa RM z 4.09.2012 r.

P R O T O K Ó Ł Nr 2/12

z posiedzenia Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM

w Augustowie

z dnia 4 września 2012 r.

Obecni członkowie Komisji - wg załączonej listy obecności.

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

- Pani Izabela Piasecka - Zastępca Burmistrza Miasta,

- Pan Adam Filipkowski – audytor wewnętrzny Urzędu Miejskiego,

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Ustalenie zakresu działania Komisji – ciąg dalszy.

2. Sprawy różne.

Posiedzenie Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM w Augustowie otworzył Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji. Powiedział, że tematem dzisiejszego posiedzenia jest ustalenie zakresu działania Komisji.

Komisja Rozwoju miasta Augustowa przyjęła proponowany porządek posiedzenia.

Ad.pkt 1

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji przypomniał, iż na pierwszym posiedzeniu Komisji przedłożył propozycje, którymi powinna zająć się Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM. Poprosił o zajęcie stanowiska w powyższej sprawie.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zgłosił uwagę, aby Komisja Rozwoju miasta Augustowa nie przejmowała kompetencji pozostałych Komisji Rady Miejskiej.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji stwierdził, że w sprzyjających okolicznościach Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM mogłaby skupiać wszystkich radnych i wtedy niepotrzebne byłyby inne Komisje Rady. Zakres działań Komisji polegałby na określeniu sposobu takiej urbanizacji miasta, aby Augustów mógł się rozwijać. Obecnie najważniejsi są mieszkańcy Augustowa, którzy zasługują na rozwijające się miasto. Skoro inne Komisje Rady nie działają, to Komisja Rozwoju miasta Augustowa powinna skupić się na pracy, aby przynosiła wymierne efekty. Obecnie bardzo ważnym zadaniem jest skupienie się nad dobrym pojęciem zagadnienia: co to jest rozwój miasta? Komisja nie będzie ograniczała się tym, że ktoś jest członkiem innej Komisji Rady i będzie zajmowała się nawet oceną pracy innych Komisji.

Pan Radny Adam Wysocki – Zastępca Przewodniczącego Komisji zwrócił uwagę, że Komisja ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM wypracowała kilka ciekawych wniosków, ale zostały pominięte i w żaden sposób nie zostały przedłożone na jakiekolwiek działania. Wnioski nie zostały zrealizowane, nie zajęto żadnego stanowiska, nie udzielono odpowiedzi.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że w artykule prasowym Przewodniczący Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM żalił się na brak porozumienia z Burmistrzem Miasta.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zwrócił uwagę, iż należy zająć się sprawą budowy ulic. Obecnie priorytetem są ulice: Młodości, Kwaśnej i Polnej. Nad tym tematem powinna pochylić się Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM. Ponadto należy zająć się domem, który znajduje się na rogu ulic: Nadrzecznej i Kwaśnej. Dom ten powinien być rozebrany przez właściciela nieruchomości. Na ulicach: Kwaśnej i Wilczej budowane są krawężniki, które są kładzione na glinie. Ludzie nie mają pojęcia o budowie, brakuje właściwego nadzoru.

Pani Radna Krystyna Wilczewska zwróciła uwagę na panującą bardzo trudną sytuację na drodze przy Szkole Podstawowej Nr 2.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji odniósł się do ww. wypowiedzi dotyczących realizacji wniosków Komisji ds. Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki RM. Powiedział, że przed powołaniem do życia Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM również zastanawiał się nad szansą realizacji wniosków, które będą zapadały na posiedzeniach Komisji. Przewodniczący Komisji powiedział, iż wydaje się, że bycie burmistrzem jest bardzo trudne, dlatego Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM powinna służyć pomocą i radą. Na posiedzeniu Komisji byłyby rozpatrywane wszystkie trudne tematy, jeżeli istnieje wola współpracy Pana Burmistrza i Pani Burmistrz. Jeżeli największą przeszkodą w rozwoju miasta jest Burmistrz, to trzeba podjąć stosowny wniosek w powyższej sprawie. Przewodniczący Komisji stwierdził, że najważniejsza jest współpracę dla dobra miasta i jego mieszkańców.

Pani Radna Krystyna Wilczewska stwierdziła, że pierwszym zagadnieniem z posiedzenia Komisji jest zapytanie: dlaczego wnioski z posiedzeń Komisji nie są realizowane?

Pan Radny Adam Wysocki – Zastępca Przewodniczącego Komisji zwrócił uwagę, że wnioski, które wypracuje Komisja, powinny być realne, możliwe do realizacji. Powiedział, iż chciałby ponowić swój wniosek dotyczący przygotowania do użytkowania dwóch mostków na bulwarach w taki sposób, aby był umożliwiony swobodny przejazd wózków dziecięcych i rowerów. Zastępca Przewodniczącego Komisji stwierdził, że przebudowę pomostów polegających na wykonaniu najazdów można wykonać w tańszej wersji. Koszty przebudowy wyliczyłby i przedstawiłby Komisji pracownik Urzędu Miejskiego.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że jest przeciwny planowi pracy Komisji o ogólnym, szerokim zakresie działania, tworzeniu nadkomisji i raczej skupiałby się nad konkretnymi tematami. Celem Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM powinna być aktualizacja przyjętej Strategii Rozwoju Miasta Augustowa, ponieważ jest nieaktualna. Natomiast przyjęcie szerokiego zakresu pracy kłóci się z kompetencjami innych Komisji Rady, a to chyba jest niewłaściwe. Pan Radny Marcin Kleczkowski zwrócił uwagę na plan pracy Komisji ds. Urbanistki, Ochrony Środowiska i Komunalizacji Mienia RM. Stwierdził, że plan pracy Komisji jest powielany od 5 lat na ksero, natomiast powinien on zawierać jakieś ramy czasowe i być określony trochę bardziej realnie. Plan pracy Komisji, której jest członkiem, jest trochę bez sensu.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji przyznał, że zakres działania Komisji jest bardzo szeroki, ale bez takiego zakresu tak naprawdę nie można zbudować strategii. Zwrócił uwagę na zadania samorządu miejskiego.

Pan Radny Bogusław Samel zapytał, kto będzie realizował tematy w zaproponowanej wersji planu pracy Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM? Zwrócił uwagę na niewykorzystany potencjał pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdził, że przedstawiona propozycja musiałyby być przeanalizowane bardzo szczegółowo, każdy odcinek trzeba od początku przeanalizować. Rzeczywistość, niestety, jest bliska prawdy, bo wiele spraw w mieście było zaniedbanych, odsyłanych, „głaskanych”. Wiele miast wyprzedziło Augustów w różnych dziedzinach życia. Pan Radny Bogusław Samel poparł wypowiedź Pana Radnego Marcina Kleczkowskiego na temat potrzeby aktualizacji Strategii Rozwoju Miasta Augustowa, ponieważ wiele spraw mogłoby zaowocować przy konstrukcji projektu budżetu miasta na 2013 rok. Wszyscy dokładnie wiedzą, że najwięcej pieniędzy w Polce pochłania oświata. Reasumując, należy określić charakter miasta, w jakim kierunku ma ono zmierzać. W związku z tym ważne jest, czy Sejm RP zechce pochylić się nad ustawą uzdrowiskową. Jak najszybciej trzeba przygotować teren, który można byłoby zaoferować ewentualnym inwestorom pod rozwój usług, przemysłu. Ocena jest taka, że ze względu na brak prawdziwej, profesjonalnej reklamy w Unii Europejskiej, Augustów stracił również Kanał Augustowski, który nie został wpisany na listę obiektów objętych szczególna ochroną międzynarodowej organizacji UNESCO. Trzeba brać pod uwagę też taką ewentualność, że po ewentualnym wyprowadzeniu z Augustowa zakładu BAT, zamknięciu Stoczni Jachtowej, czym będzie zajmowało się miasto, co mają robić młodzi ludzie? Jeżeli chodzi o augustowskie szkoły, urządzenia sportowe, to wyglądają one porządnie, zostały wyremontowane przy użyciu środków z Unii Europejskiej. Nauczyciele potrafili przeforsować te sprawy. Pan Radny Bogusław Samel zwrócił uwagę na czynnik ludzki, który jest bardzo ważny. Ktoś musi wykonywać zadania miasta. Aby działalność Komisji Rozwoju miasta Augustowa była skuteczna, to muszą być tak opracowane zadania, żeby Urząd Miejski dysponując określonymi środkami finansowymi mógł te zadania wykonywać.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zwrócił uwagę, że jest przeciwny szerokim kompetencjom Komisji Rozwoju miasta Augustowa, tworzeniu nadkomisji. Stwierdził, że każda Komisja Rady ma wpływ na budżet miasta, ponieważ może przekazywać wnioski do realizacji. Trzeba unikać nakładania się kompetencji.

Pan Radny Bogusław Samel opowiedział się za weryfikacją Strategii Rozwoju miasta Augustowa, ponieważ wiele zapisów jest nieaktualnych. Warto byłoby pozostawić dla przyszłych radnych i mieszkańców miasta opracowany kierunek rozwoju Augustowa, jaki powinno mieć ono charakter.

Pan Adam Wysocki – Zastępca Przewodniczącego Komisji stwierdził, że plan pracy, który przyjmie Komisja, może być bardzo szeroki, ponieważ pozwoli to Komisji na zajęcie się każdą sprawą. Kiedy np. zajdzie potrzeba zajęcia się kwestią budowy ulic, bulwarów, czy szkół, to Komisja po prostu zajmie się tą sprawą. Plan pracy nie zobowiązuje do zajmowania się wszystkim sprawami, tylko daje możliwość wyrażenia opinii na dany temat.

Pani Radna Krystyna Wilczewska powiedziała, że plan pracy Komisji powinien być nazwany strategią pracy, rozwoju i być realizowany w takich ramach, na ile pozwoli czas i budżet.

Pan Adam Wysocki – Zastępca Przewodniczącego Komisji zaproponował, aby Komisja zajmowała się problemem, jeżeli pojawi się w jakiejś dziedzinie i rozpatrywała sprawy, które są najbardziej potrzebne.

Pan Radny Marcin Kleczkowski podkreślił, że błędnym podejściem jest to, że skoro jedna z Komisji nie realizuje spraw, do których została powołana, to inna, powołana Komisja wykona za nią pracę.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji zaproponował plan pracy Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM, w brzmieniu:

1) Planowanie i polityka rozwoju miasta:

1. Gdzie jesteśmy? Pełne określenie sytuacji miasta z uwzględnieniem wszystkich dziedzin jego funkcjonowania. Zaspokajanie potrzeb mieszkańców (niższego i wyższego rzędu);

2. Gdzie chcemy być? Określenie celu (modelu idealnego miasta w naszych realiach). Opracowanie modelu Augustowi, który zaspokoi potrzeby (spełni oczekiwania ekonomiczne jego mieszkańców).

3. Co nam sprzyja? (np. położenie) a co przeszkadza, np. środki finansowe w realizacji.

4. Ustalenie celów pośrednich (dojście do głównego celu jest zbiorem wielu pośrednich działań).

5. Jak wykorzystać to, co sprzyja i jak zlikwidować to, co przeszkadza?

6. Określenie, ile potrzebujemy czasu na realizację celu?

7. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację programu.

8. Wdrożenie programu rozwoju oraz kontrola wszystkich jego postanowień.

Pan Radny Bogusław Samel powiedział, że największą „bolączką” Augustowa jest oświata, która „topi” samorządy w Polsce. Jest to bardzo szeroki temat, nad którym w Mieście odpowiednie osoby muszą dokładnie popracować. Potrzebne jest dokładne przeanalizowanie budżetu, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w oświacie, którą Pan Burmistrz powinien przygotować i przedstawić na następnym posiedzeniu Komisji.

Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta przedstawiła działania, jakie zostały podjęte w oświacie w bieżącym roku szkolnym. Poinformowała, że w 2011 r. było 19 urlopów zdrowotnych nauczycieli, a w bieżącym roku - 6 urlopów. Zastępca Burmistrza Miasta stwierdziła, że dopóki jest takie prawo, podstawy zdrowotne, to nie można zabronić nauczycielom korzystania z urlopów. W ostatnim czasie zostało wydane oficjalne zarządzenie Burmistrza Miasta, na podstawie którego Dyrektor szkoły ma trzy dni na poinformowanie Pana Burmistrza, iż wpłynął wniosek o urlop zdrowotny. Dyrektor szkoły powinien wiedzieć, czy są mu znane podstawy medyczne do korzystania z urlopu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia Dyrektor szkoły ma prawo złożyć odwołanie do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy, jeżeli nie otrzymał dokumentacji, czy informacji na temat faktycznego stanu zdrowia. Na tym rola Dyrektora kończy się. Następne działanie, które podjęło Miasto, dotyczy zastępstwa nauczyciela będącego na urlopie zdrowotnym. Kiedyś Dyrektor zatrudniał dodatkową osobę z zewnątrz, a obecnie musi załatwić zastępstwo we własnym zakresie. Takie postępowanie spowodowało zmniejszenie dopłat tzw. „czternastek”. Obecnie trwają dyskutuje na temat zwiększenia godzin nauczania najlepszym nauczycielom na konkretne przedmioty, np. egzaminacyjne. Godzin do rozdysponowania jest tak wiele, że do końca roku kalendarzowego nie ma możliwości ich rozliczenia. Spowoduje to zwiększenie wynagrodzeń, ale również zmniejszenie ww. dopłat.

Pan Radny Bogusław Samel zapytał, czy poziom subwencji na bieżący rok będzie w jakimś sensie rekompensował podwyżki płac?

Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta wyjaśniła, że subwencja na ww. cel będzie przeznaczona. Natomiast zgodnie ze wstępna analizą, z uwagi na spadek oddziałów szkolnych, prawdopodobnie Miasto będzie kwalifikowało się do zwrotu przez Rząd RP kosztów odpraw nauczycieli, którzy będą odchodzili z pracy. Takich nauczycieli jest dziewięciu.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji zaproponował, aby jedno z posiedzeń Komisji zostało poświęcone tematowi oświaty.

Następnie Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji udzielił głosu Panu Adamowi Filikowskiemu – audytorowi wewnętrznemu Urzędu Miejskiego o przedstawienie zakresu przeprowadzanego audytu w mieście.

Pan Adam Filipkowski – audytor wewnętrzny Urzędu Miejskiego wyjaśnił, że przeciętny audyt trwa kilka miesięcy. To nie jest tak, że w ciągu jednego roku, czy dwóch lat, można objąć audytem całe zagadnienia w mieście. Poinformował, iż jest pracownikiem Urzędu Miejskiego od 16 lat, natomiast audytem zajmuje się od ok. 8 lat. Ostatni audyt, który trwał kilka miesięcy, dotyczył oświaty.

Pan Radny Bogusław Samel zapytał, czy Komisja mogłaby zapoznać się z wnioskami na temat oświaty?

Pan Adam Filipkowski – audytor wewnętrzny Urzędu Miejskiego wyjaśnił, że może przedłożyć Komisji podstawowe wnioski z przeprowadzonego audytu. Generalnie system oświaty działa na podstawie przepisów o systemie oświaty. Jedynym ratunkiem, tak jak Państwo Radni przedstawiają, jest ograniczenie godzin dodatkowych. Pan Adam Filipkowski powiedział, iż ze względu na to, że system oświaty działał prawidłowo, zaproponował zwrócenie uwagi na sposób zatrudniania nauczycieli, żeby nie było tak, iż w przypadku braku godzin np. biologii, dodanych zostanie tej osobie kilka godzin. Wnioski z audytu zostały przedstawione Panu Burmistrzowi.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisjizapytał, jakich spraw dotyczyły inne audyty? Znajomość wszystkich audytów pozwoli Komisji na stworzenie bazy wyjściowej.

Pan Adam Filipkowski – audytor wewnętrzny Urzędu Miejskiego powiedział, że audyty dotyczyły m.in. ściągalności czynszu przez ATBS”Kodrem” sp. z o.o., działalności niektórych jednostek budżetowych, w szczególności szkół. Pan Adam Filipkowski wyjaśnił, że wizytował zagadnienia związane z realizacją planów finansowych niektórych jednostek, czy konkretnych działań. W tej chwili przeprowadzane są czynności doradcze, które mają na celu realizację zaleceń pokontrolnych NIK w zakresie wdrażania zarządzenia ryzykiem w ramach kontroli zarządczej, weryfikacji z zakresu czynności oraz sprawdzeniu obciążenia czynnościami pracowników. Rozesłane zostały pracownikom kwestionariusze kontroli, które wypełniają i określają, czym zajmują się na danym stanowisku i ile czasu poświęcają sprawom w skali miesiąca oraz roku. Wyników można spodziewać się po uaktualnieniu zakresów czynności. Ponadto w ustawie o finansach publicznych wskazane jest, iż burmistrz przeprowadza kontrolę zarządczą, natomiast należy dopracować, czy to w formie zarządzenia, czy w jakiejś innej formie, sposób analizowania zarządzania ryzykiem w Urzędzie Miejskim. Ponadto Pan Adam Filipkowski wyjaśnił, iż może wykonywać audyty dotyczące wszelkiej działalności miasta.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie plan pracy Komisji Rozwoju miasta Augustowa w wyżej wymienionej zaproponowanej wersji. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania za przyjęciem planu pracy głosowało 7 członków Komisji, nikt z obecnych nie był przeciwny i nikt nie wstrzymał się od głosu.

Pan Adam Wysocki – Zastępca Przewodniczącego Komisji zwrócił się z zapytaniem do Pana Adama Filipkowskiego – audytora wewnętrznego Urzędu Miejskiego, czy audyty, które przeprowadza od kilku lat, są przydatne i przynoszą efekty? Czy wnioski z przeprowadzanych kontroli są jakoś wdrażane, znajdują zastosowanie, z korzyścią dla miasta?

Pan Adam Filipkowski – audytor wewnętrzny Urzędu Miejskiegowyjaśnił, że wiele audytów przeprowadzonych było w wąskiej dziedzinie działalności miasta, np. czy w danej szkole zostały prawidłowo zastosowane paragrafy, czy na odpowiednie konta, nie tak ogólnie, jak to Państwo Radni poruszają.

Pan Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta wyjaśniła, iż w kwestionariuszu kontroli została określona liczba spraw w roku, ile czasu zajmuje pracownikowi załatwienie danej sprawy w konkretnym czasie, który został wzięty pod uwagę. Wygląda na to, że pracownicy różnie do tego podchodzą. W niektórych wydziałach Urzędu Miejskiego, np. Wydziale Finansowym łatwo jest określić ilość i czas pracy, a niektóre wydziały próbują robić w ten sposób, żeby tak do końca nie było można stwierdzić faktów. Dlatego w niektórych sytuacjach może być w z tym problem. Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta wyjaśniła, że audyt został wdrożony z powodu zupełnie nieaktualnych w niektórych przypadkach zakresów czynności. Wiadomo, co praktycznie pracownicy powinni robić w danych wydziałach, ale tak naprawdę zakresy czynności w ogóle z tym się nie pokrywały lub 2-3 pracowników wykonywało takie same czynności.

Pan Radny Bogusław Samel zapytał, kiedy będzie można spodziewać się wyników z audytu?

Pan Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta stwierdziła, że wypełnianie kwestionariuszy może potrwać do końca miesiąca. Następnie przedstawiła najważniejsze działania Miasta w II półroczu 2012 r. Poinformowała, iż od 1 lipca 2013 r. wchodzi w życie tzw.„ustawa śmieciowa”, w związku z czym do wykonania tych zadań potrzebni będą pracownicy. Wdrożenie „ustawy śmieciowej” odbędzie się bez dodatkowego zatrudnienia pracowników.

Pan Radny Bogusław Samel zwrócił uwagę na struktury w administracji w miastach powiatowych w Polsce, które w ciągu lat bardzo się rozrastały. Wiadomo, że to może nie jest takie miłe i przyjemne, ale Miasto Augustów powinno dojść do właściwej struktury, która mogłaby zrealizować zadania Rady, natomiast temat kompetencji to sprawa Burmistrza i Zastępcy Burmistrza Miasta. Istotne jest, aby Urząd Miejski był sprawną instytucją. Trzeba przyjrzeć się, czy wszyscy kierownicy wydziałów i ich zastępcy mają predyspozycje do pełnienia zajmowanych stanowisk, ponieważ to, że niektórzy mają skończone studia wcale nie znaczy, że są lepsi, mądrzejsi, potrafią coś załatwić. Pan Radny Bogusław Samel zwrócił uwagę, że kwestia zatrudnienia, kompetencji jest sprawą właściwie prowadzonej polityki kadrowej. Z uzyskanych informacji wynika, że w Urzędzie Miejskim przez wiele lat pracownicy nie byli oceniani.

Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji stwierdził, że utrzymanie Urzędu Miejskiego w Sokółce wynosi na jednego mieszkańca 160 zł rocznie, a w Augustowie ok.253 zł. W przypadku zarządzania Miastem Augustów tak samo jak Sokółką, można byłoby zaoszczędzić ok. 3 mln zł rocznie. Sokółka jest najlepszym miastem, jeśli chodzi o koszty utrzymania. Warto jest brać przykład z gminy, która potrafi to robić i Sokółka jest najlepsza w Polsce.

Pan Radny Bogusław Samel poruszył kwestię informatyzacji Województwa Podlaskiego. Przetarg jest rozstrzygnięty, została podpisana umowa. Jest to wstęp do weryfikacji zatrudnienia, ponieważ kilka etatów w Urzędzie Miejskim może okazać się niepotrzebnych. Natomiast po przeanalizowaniu kwestionariuszy kontroli pracowników może również okazać się, że ilość etatów trzeba będzie zwiększyć.

Następnie podczas dyskusji członkowie Komisji analizowali możliwość przesyłania chętnym Radnym materiałów na sesję RM w formie elektronicznej.

Ad. pkt 2

Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta poinformowała, iż na najbliższą sesję Rady Miejskiej został zaproszony Pan Robert Stabiński - Dyrektor Gospodarstwa Rybackiego PZW, który wyjaśni wszystkie wątpliwości związane z gospodarką rybacką prowadzoną na jeziorze Necko.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący

Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM

/ Tomasz Dobkowski /

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2012-10-18

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2012-10-18