Prot.Nr 16/13 z pos.Komisji Rewizyjnej RM z 7.03.2013r.
P R O T O K Ó Ł Nr 16/13
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM w Augustowie
z dnia 7 marca 2013 r.
Obecni członkowie Komisji - wg załączonej listy obecności.
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:
- dziennikarze.
P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:
1. Przygotowanie do kontroli w zakresie gospodarki zasobami mieszkalnymi oraz poprawności sprawowania nadzoru w tym obszarze przez Burmistrza Miasta.
2. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.
Posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji.
Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Ad.pkt 1
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że przygotowanie do kontroli w zakresie gospodarki zasobami mieszkalnymi oraz poprawności sprawowania nadzoru w tym obszarze przez Burmistrza byłoby rozpoczęciem realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2013. Pan Marcin Kleczkowski - Przewodniczący Komisji poddał pod rozwagę Państwa Radnych opracowanie kilku pytań i skierowanie ich do Burmistrza Miasta. Zaproponował zastanowienie się, pod jakim kątem Komisja chciałaby tej kontroli dokonać i wtedy po uzyskaniu odpowiedzi można by zaprosić do wzięcia udziału w posiedzeniu Burmistrza Miasta i Pana Zbigniewa Smykowskiego, który zajmuje się gospodarką mieszkaniową. Następnie Pan Marcin Kleczkowski - Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośbą o zgłaszanie propozycji pytań dotyczących ww. kontroli.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji zgłosił propozycję pierwszego pytania: ile i w jakim trybie przedzielono mieszkań komunalnych w ciągu ostatnich 10-20 lat? Przewodniczący Komisji powiedział, że pytań nie należy zawężać, powinny być one otwarte i należy liczyć, że odpowiedzi będą rzetelne i wyczerpujące.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zapytała, dlaczego mają być wzięte pod uwagę ww. lata, ponieważ obecny Burmistrz Miasta odpowiada za to, co się dzieje podczas jego kadencji. W tej chwili jest to „musztarda po obiedzie”.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że nie do końca się z tym zgadza. Jeśli znany jest przypadek sprzed 20 lat, który wymaga wyjaśnienia, to chciałby zapytać o ten okres 20 lat.
Pan Jerzy Dobrowolski – Zastępca Przewodniczącego Komisji powiedział, iż chciałby zgłosić drugie pytanie: ile mieszkań potrzebuje miasto chcąc realizować politykę mieszkaniową wobec rodzin potrzebujących i jakie przedsięwzięcia w tym kierunku są dokonywane i realizowane?
Pan Marcin Kleczkowski odczytał treść drugiego pytania: czy znane są potrzeby mieszkaniowe, ile miasto potrzebuje mieszkań komunalnych i jakie są podejmowane przedsięwzięcia w tym kierunku? Przewodniczący Komisji zapytał, czy o takie pytanie chodziło Panu Radnemu Jerzemu Dobrowolskiemu?
Uwag nie zgłoszono.
Pani Radna Anna Szałwińska zgłosiła propozycję trzeciego pytania: jakie są bieżące zaległości i umorzenia w opłatach za mieszkania komunalne?
Pan Radny Tomasz Dobkowski zgłosił propozycję czwartego pytania: jaka jest polityka miasta dotycząca mieszkań komunalnych w ścisłym centrum Augustowa?
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, iż chciałby zapytać Pana Burmistrza o rzecz, która bulwersuje wiele osób, a mianowicie: czy znana jest skala niewłaściwego gospodarowania mieszkaniami komunalnymi i niewłaściwego ich wykorzystywania? Czy miasto podejmuje jakiekolwiek działania zapobiegające, aby mieszkania komunalne nie były wykorzystywane w sposób niewłaściwy? Jaka jest skala tego zjawiska, czy sposób użytkowanie mieszkań jest sprawdzany? Przewodniczący Komisji powiedział, że chciałby uzyskać odpowiedź na pytanie, ile takich mieszkań odebrano lokatorom ze względu na niewłaściwe użytkowanie? Zwrócił uwagę na obowiązujące przepisy prawa, które ograniczają Burmistrza Miasta i ATBS”Kodrem” Sp. z o.o. Ułomnością tych przepisów jest to, że raz przyznane mieszkanie komunalne, nawet na wcześniej obowiązujących zasadach, nie może być odebrane lokatorowi, jeśli nawet znacząco podniósł się jego status materialny. W takim mieszkaniu lokator może nawet zameldować dzieci, które nabywają prawo dożywotniego zajmowania lokalu. Przewodniczący Komisji powiedział, że jeżeli wiadome jest, że tylko trzy mieszkania zostały odebrane ze względu na niewłaściwe wykorzystanie, to nie należy o to pytać Burmistrza. Przewodniczący zgłosił propozycję piątego zagadnienia: Komisja Rewizyjna RM chciałaby zapoznać się ze stanem majątkowym ATBS „Kodrem” Sp. z o.o., ilością mieszkań w zasobach miasta, standardem i potrzebami remontowymi.
Pan Radny Tomasz Dobkowski powiedział, iż chyba jest tak, że TBS i mieszkania komunalne to są dwa różne zagadnienia.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji wyjaśnił, iż oczywiście dyskutuje się na temat budownictwa społecznego, o TBS, ale tak naprawdę Spółka nazywa się Augustowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Kodrem” i taką nazwą się posługuje. „Kodrem” jest administratorem dóbr miejskich mieszkaniowych, obecnie sprawa dotyczy zarządcy mienia komunalnego.
Następnie Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji odczytał treść piątej propozycji, iż Komisja Rewizyjna RM prosi o zapoznanie ze stanem majątkowym miasta w obszarze mieszkań komunalnych, ze stanem technicznym i potrzebami remontowymi.
Pan Radny Tomasz Dobkowski powiedział, że warto byłoby zastanowić się nad zagadnieniem dotyczącym sprzedaży mieszkań komunalnych, aby pozyskane w ten sposób pieniądze można było przeznaczyć na budowę nowych mieszkań.
Podczas dyskusji, Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji zaproponował szóste pytanie o treści: jaka jest skala wykupu mieszkań komunalnych na własność i jaka jest polityka miasta w tym obszarze?
Pan Jerzy Dobrowolski - Zastępca Przewodniczącego Komisji powiedział, iż nasuwa się pytanie, czy w dobie kryzysu, bezrobocia, utraty pewnych zdolności, czy obsługi zaciągniętych wcześniej kredytów, miasto zaobserwowało zjawisko wzmożonych potrzeb mieszkaniowych, mieszkań kwaterunkowych? Pan Jerzy Dobrowolski – Zastępca Przewodniczącego Komisji zwrócił uwagę na rosnącą grupę społeczną ludzi ubożejących, których nie będzie stać na płacenie czynszów prywatnych, spółdzielczych, którzy stracą prawa do własnych mieszkań. W tej sytuacji obowiązkiem miasta jest wyprzedające myślenie i działanie w tym kierunku. Natomiast samo myślenie jeszcze nikomu nic nie dało.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji stwierdził, że zagadnienie dotyczy drugiego pytania, tj.: czy znane są potrzeby mieszkaniowe, ile miasto potrzebuje mieszkań komunalnych i jakie są realizowane czy planowane przedsięwzięcia w tym zakresie?
Po przeprowadzonej dyskusji, Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że obecnie odczyta sformułowane pytania i jeśli Państwo Radni nie zgłoszą uwag, to pytania zostaną skierowane do Burmistrza Miasta. Przewodniczący Komisji odczytał pytania o treści:
1. Ile i w jakim trybie przydzielono mieszkań w ciągu ostatnich 20 lat?
2. Czy znane są potrzeby mieszkaniowe, ile miasto potrzebuje mieszkań komunalnych i jakie są realizowane czy planowane przedsięwzięcia w tym zakresie?
3. Jakie są bieżące zaległości i umorzenia w opłatach za mieszkania komunalne?
4. Jaka jest polityka miasta dotycząca mieszkań komunalnych w ścisłym centrum Augustowa?
5. Jaki jest stan majątkowy miasta w obszarze mieszkań komunalnych, jaki jest stan techniczny i potrzeby remontowe?
6. Jaka jest skala wykupu mieszkań komunalnych na własność i jaka jest polityka miasta w tym obszarze?
Uwag ani propozycji nie zgłoszono i Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że punkt został wyczerpany. Pytania zostaną skierowane do Burmistrza Miasta i po udzieleniu odpowiedzi zostanie zwołane posiedzenie Komisji Rewizyjnej RM z udziałem Burmistrza Miasta i Pana Zbigniewa Smykowskiego – pracownika w Wydziale GKRiOŚ.
Ad.pkt 2
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że Komisja Rewizyjna RM przystąpi obecnie do realizacji drugiego punktu posiedzenia, tj. do przyjęcia 3 protokołów z posiedzeń Komisji: Nr 13/13 z 30 stycznia 2013 r.; Nr 14/13 z 11 lutego 2013 r.; Nr 15/13 z 18 lutego 2013 r. Przewodniczący Komisji przypomniał, że były uwagi do protokołu z 30 stycznia 2013 r. i nie został on przyjęty. Poprosił o zgłoszenie uwag.
Pan Radny Dariusz Górny zwrócił uwagę na dwie wersje protokołu Nr 13/13, które odbyło się 30 stycznia 2013 r.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji powiedział, że nie miał okazji do zapoznania się z drugą wersją protokołu i po rozmowie z paniami obsługującymi Radę pod względem administracyjnym i sporządzającymi protokół okazuje się, że nie ma nagrania z posiedzenia, które odbyło się 30 stycznia 2013 r. Przewodniczący Komisji przyznał, że na tym posiedzeniu doszło do pewnego nieporozumienia, ale nie rzutowało ono aż tak bardzo na całe spotkanie i nie miało dużego znaczenia. Jeśli członkowie Komisji uznają, że zapisy zmieniające pierwotny projekt protokołu są konieczne, to oczywiście zostaną umieszczone w protokole. Praktyka, jeśli chodzi o protokoły jest taka, że nie są całym odzwierciedleniem dyskusji z posiedzeń Komisji i raczej jest przyjęte, że wiernie jest opisywana dyskusja w protokole z sesji RM. Natomiast zgodnie ze Statutem Miasta Augustowa inaczej są protokołowane posiedzenia Komisji. Przewodniczący Komisji powiedział, iż byłby w stanie przyjąć protokół Nr 13/13 w pierwotnej wersji. Oczywiście, każdy z członków Komisji, którzy podpisują protokół, ma możliwość dopisania swojego zdania, z czym się nie zgadza. Przewodniczący Komisji przypomniał, iż wnosił o to, aby posiedzenia Komisji były nagrywane, natomiast radni nie wyrazili na to zgody i dzisiaj nie można już odtworzyć nagrania z posiedzenia z 30 stycznia 2013 r., ponieważ go nie ma.
Następnie Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji poprosił Panią Beatę Filipow, która sporządzała protokół, o przedstawienie różnic w dwóch wersjach protokołów Nr 13/13 z 30 stycznia 2013 r.
Pani Beata Filipow – inspektor w Wydziale Organizacyjno-Prawnym UM odczytała fragmenty protokołu Nr 13/13 z 30 stycznia 2013 r. w poprawionej wersji.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji stwierdził, że nowa wersja odzwierciedla faktyczny przebieg posiedzenia. Przyznał, iż była pomyłka, ponieważ wziął nie ten dokument i w pewnym momencie odbyła się dyskusja o sprawie, która była załącznikiem do przewodniego pisma. Przewodniczący Komisji powiedział, że w poprawionej wersji protokół nie zafałszowuje przebiegu spotkania i jest gotów zagłosować za przyjęciem protokołu i go podpisać. W związku z tym zapytuje, kto z Państwa Radnych jest za przyjęciem protokołu Nr 13/13 z 30 stycznia 2013 r. w wersji, której fragmenty zostały odczytane, z którą można było się zapoznać. Jeśli jest potrzeba szczegółowego zapoznanie się z protokołem, trzeba dać na to czas. Czy Państwo Radni potrzebują czasu do zapoznania się z protokołem?
Uwag nie zgłoszono i Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie protokół Nr 13/13 z posiedzenia Komisji, które odbyło się 30 stycznia 2013 r. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania protokół został przyjęty jednogłośnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie protokół Nr 14/13 z posiedzenia Komisji, które odbyło się 11 lutego 2013 r. W wyniku przeprowadzonego jawnego glosowania protokół został przyjęty jednogłośnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
Pan Marcin Kleczkowski – Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie protokół Nr 15/13 z posiedzenia Komisji, które odbyło się 18 lutego 2013 r. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania protokół został przyjęty jednogłośnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono i podpisano.
Protokołowała: Przewodniczył:
/Beata Filipow/ Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej RM
Marcin Kleczkowski
Członkowie Komisji:
Metryka strony