Prot.ze wsp.pos.Kom.Rozw.m.Augustowa z Kom.Urb.Ochr.Środ.Rol.iKom.MieniaRM z 17.06.2013r.

P R O T O K Ó Ł Nr /13

ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją Rozwoju miasta Augustowa

z dnia 17 czerwca 2013 r.

Obecni członkowie Komisji - wg załączonej listy obecności.

Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:

- Pan Kazimierz Kożuchowski — Burmistrz Miasta,

- Pani Izabela Piasecka - Zastępca Burmistrza Miasta,

- Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM,

- Pan Józef Górski — Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,

- Pani Joanna Klepacka - Przedstawicielka GK Development S.C.,

- przedsiębiorcy, mieszkańcy miasta,

- dziennikarze.

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Sprawa przystąpienia do zmiany Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa zwanego „Zarzecze II” w odniesieniu do kompleksu 1 KS położonego przy ul. Przemysłowej.

Wspólne posiedzenie Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM z Komisją Rozwoju miasta Augustowa RM otworzył Pan Marcin Koszewski — Przewodniczący Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM i Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM rozpatrzyły ponownie wniosek GK Development S.C. Jolanta Romualda Gejzer, Joanna Klepacka w Augustowie dotyczący zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa zwanego „Zarzecze II” w odniesieniu do kompleksu 1 KS położonego przy ul. Przemysłowej.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że Burmistrz Miasta zadecydował o ponownym rozpatrzeniu wniosku z uwagi na burzliwą dyskusję dotyczącą ilości kondygnacji planowanej nieruchomości, aby obiekt miał dwie — do trzech kondygnacji. Pozytywna opinia Państwa Radnych będzie podstawą do przygotowania projektu uchwały intencyjnej i przedłożenia na najbliższej sesji Rady Miejskiej.

Następnie odbyła się wnikliwa dyskusja, podczas której Pan Marcin Koszewski — Przewodniczący Komisji stwierdził, iż zdaniem Burmistrza Miasta obiekt nie powinien mieć jednej kondygnacji, ale tyle, ile przewiduje plan zagospodarowania przestrzennego.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że obecny plan miejscowy nie precyzuje, że w tym miejscu mają powstać trzy kondygnacje, a więc może powstać także jedna kondygnacja. Jeśli chodzi o przeznaczenie gruntu, to w momencie tworzenia planu teren był przeznaczony do obsługi komunikacji zbiorowej. Obecnie sytuacja prawna zmieniła się, ale podczas tworzenia planu były zamierzenia zmiany poprzedniego przeznaczenia terenu w przyszłości. Dlatego też plan miejscowy przewidział tę sytuację, iż po zaprzestaniu działalności związanych z obsługą komunikacji zbiorowej teren może być przeznaczony do obsługi ruchu turystycznego, z przeznaczeniem uzupełniającym handlu, gastronomii, mieszkalnictwa. Problem polega na tym, że przeznaczenie uzupełniające jest mniejsze, czyli większość obiektów powinna być przeznaczona pod usługi turystyczne, natomiast mniejsza część ewentualnie pod handel. To przeznaczenie uzupełniające wynosi maksymalnie 40% powierzchni udziału użytkowej budynków znajdujących się na działce. Właściciele firmy GK Develoment sc chcą to zmienić i zgodnie z wnioskiem proponują budowę dużego obiektu handlowego do 2000 m2 powierzchni sprzedaży, tj. obiektu usługowego — handlowego, jak również usług nieuciążliwych.

W dyskusji zabrał głos przedsiębiorca, który zgłosił uwagę, że w tym rejonie miasta usytuowanych jest dużo sklepów, więc dlaczego Miasto wyraża zgodę na budowę kolejnego obiektu?

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przypomniała, że firma GK Develoment chciałaby wybudować obiekt do 2000 m2 powierzchni sprzedaży.

W trakcie dyskusji właściciel sklepu Pan Chodorski powiedział, że pomimo braku pieniędzy musiał wybudować budynek zgodnie z planem, z przeznaczeniem do obsługi ruchu turystycznego i pomimo starań nie uzyskał pozwolenia na budowę jednej kondygnacji.

W tym momencie Pani Joanna Klepacka właściciel firmy GK Develoment wyraziła współczucie, ponieważ budynek wiele lat stoi pusty i właściciel nie wie co ma z nim zrobić, dlatego też powinien rozważyć sprzedaż. W związku z powyższym dlaczego teraz jest zmuszana do budowy takiego budynku, skoro nie jest to ekonomiczne?

Pan Kazimierz Kożuchowski — Burmistrz Miasta wyjaśnił, że przyczyną zwołania posiedzenia Komisji były wnioski o zmianę planu w tej części Augustowa i uzyskanie opinii szerszego grona osób, przede wszystkim przedmiotowych Komisji Rady Miejskiej.

Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, że problem musi być rozstrzygnięty dla dobra mieszkańców i rozwoju miasta. Dzisiaj najbardziej potrzebne są miejsca pracy.

Pani Joanna Klepacka przedstawiła koncepcję architektoniczną budynku. Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, iż wydaje się, że puentą wypowiedzi Pani Klepackiej jest to, że i tak będzie budowała obiekt.

Pani Joanna Klepacka odpowiedziała, że tak.

Podczas dyskusji Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, że w związku z powyższym dyskusja nie dotyczy budowy obiektu, tylko jego wyglądu. Poprosił o opinię przedsiębiorców, w jaki sposób powstanie obiektu wpłynie na ich biznesy, czy będą zwolnienia pracowników?

Odpowiadając na zapytanie jeden z przedsiębiorców stwierdził, że proponowany teren w tej części Augustowa jest ładny i powinien być zagospodarowany funkcjonalnym budynkiem, a nie tylko obiektem handlowym. Zaproponował, aby osoby wytypowane przez Komisję przeprowadziły sondę uliczną i zapytały mieszkańców, czy konieczna jest budowa kolejnego marketu.

Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, iż nie chodzi o przeprowadzenie sondy ulicznej, tylko rozwiązanie problemu.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że inwestor przedstawił koncepcję budynku, ale nie jest powiedziane, że musi tak wyglądać. Plan zagospodarowania przestrzennego określa wysokość do trzech kondygnacji i to wcale nie znaczy, że inwestor na siłę musi wybudować budynek jednokondygnacyjny na wysokości kondygnacji 2,70 m i o dachu, który będzie miał w najwyższym punkcie 13 metrów. Różne są rozwiązania, koncepcje, które można zaprojektować. Przy obecnym założeniu planu budynek niekoniecznie musi wyglądać „jak klasyczna stodoła”, jedynie usługi uzupełniające — handel mogą wynosić maksymalnie 40%. Jeśli inwestor zadeklaruje, iż pogodzi się z takimi warunkami, to należałoby zastanowić się, czy zmiana planu jest potrzebna.

Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM zapytał, czy Pan Chodorski czynił próby zmiany planu.

Pan Chodorwski odpowiedział, że złożenie wniosku nie miało sensu.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że plan obowiązuje od 2006 r., natomiast podczas budowy budynku Pana Chodorskiego obowiązywała inna sytuacja prawna.

Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, że tak naprawdę nie chodzi o wygląd budynku, bo można postawić budynek parterowy, tylko o to, że za mało jest w nim powierzchni handlowej. Zapytał, czy zapisy planu były Panu Chodorskiemu niekorzystne, czy musiała być tam turystyka?

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że zgodnie z wnioskiem była tam turystyka i handel. Wniosek Pan Chodorski złożył taki, jakie mogły być wydane decyzje. Gdyby plan był obowiązujący, to Pan Chodorski wybudowałby jedną kondygnację.

Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczącego Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM zapytał, dlaczego w planie z 2006 r. trzeba było wprowadzić takie zapisy, że w budynku jest za mało powierzchni handlowej? Dlaczego 60% stanowią usługi związane z turystyką, a 40% usługi uzupełniające?

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że pod usługi turystyczne może być przeznaczona cała powierzchnia budynku. Nie mówi się o tym, że musi ona wynosić 60%, natomiast mówi się o tym, że przeznaczenie uzupełniające może wynosić nie więcej niż 40%. Takie były założenia planu, który został wyłożony do publicznego wglądu i zatwierdzony przez Radę Miejską. Wtedy ww. teren był własnością PKS i nie było żadnych innych zamierzeń inwestycyjnych. Na etapie planu miejscowego generalnie chodziło o wyprowadzenie bazy PKS. W momencie zaprzestania tej funkcji urbaniści tworzący plan zaproponowali takie przeznaczenie.

Pani Joanna Klepacka powiedziała, że wiele lat pracuje w nieruchomościach i bardzo często się zdarza, że urbaniści nie są na czasie. Plany nie są zmieniane albo sporządzane i zawierają błędy. Augustów ma wiele pięknych i atrakcyjnych miejsc, natomiast ww. teren nie jest odpowiedni do rozwoju usług turystycznych.

W dyskusji zabrał głos przedsiębiorca, który stwierdził, że budowa kolejnego marketu nie wpłynie na zwiększenie ilości turystów i nie podniesie atrakcyjności Augustowa pod żadnym względem.

Z sali padło zapytanie, dlaczego Pan Chodorski nie prowadzi pensjonatu, skoro ma budynek przeznaczony pod usługi turystyczne?

Pan Radny Zygmunt Zawadzki zwrócił się do Pani Joanny Klepackiej i powiedział, że ludzkie marzenia mogą być największym wrogiem, jeśli nie są zgodne z wolą ludzką i Bożą. Czy Pani Klepacka zmieniłaby swoje życie, jeśli otrzymałaby sms, że jutro umrze? Pan Radny powiedział, że Pani Klepacka posiada pieniądze, natomiast inni przedsiębiorcy dorabiali się przez całe lata, jak na przykład Pan Chodorski, który przestrzegał prawa i budował obiekt ogromnym nakładem pracy odkładając „grosz do grosza”.

Pani Beata Kornelius radca prawny firmy GK Develoment powiedziała, że z perspektywy zmiany planu nie ma znaczenia to, w jaki sposób Pani Klepacka dorabiała się i odkładała pieniądze. Pani Beata Korneliusz powiedziałą, że Pani Klepacka jest uczciwym inwestorem i odwoływanie się do tego, czy ktoś ma pieniądze, jest nie na miejscu, ponieważ wniosek nie podlegał opłacie i taka opłata nie została uiszczona. Jeśli został użyty przykład sytuacji Pana Chodorskiego, to Pan Chodorski budował budynek w innych realiach i w innych warunkach, na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Nie musiał budować budynku i składać wniosku, również władze miejskie nie musiały wydawać decyzji o warunkach zabudowy. Obecnie Pani Klepacka usiłuje zawnioskować i dokonać zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedstawiając konkretne argumenty, które Państwo Radni uznają za uzasadnione albo też nie. Interes majątkowy przedsiębiorców na etapie zmiany aktu prawa miejscowego nie jest czymś, co uda się pogodzić, ponieważ na tym etapie nikt nie jest w stanie przesądzić, jak to wpłynie na interes przedsiębiorców. Pani Beata Korneliusz powiedział, że Pan Chodorski zauważył przykładem innych miast - a przecież w innych miastach Pani Joanna Klepacka również inwestuje, iż przedsiębiorcy posiadający na terenie sąsiadującym sklepy, mają zwiększone obroty. Nie każdy robi zakupy w „Biedronce”. Zmiana planu w kształcie wnioskowanym przez Panią Klepacką przyczyni się do tego, że zwiększy się ilość miejsc pracy i ożywi się dzielnica, która obecnie jest nieatrakcyjna turystycznie. Skoro Pan Chodorski ma niewykorzystane dwie kondygnacje w budynku, to dlaczego Pani Klepacka jest zmuszana do udowodnienia, iż przetrwa taką sytuację? Jeśli Pan Chodorski nie znalazł nabywcy na lokale, to nie znajdzie go również Pani Klepacka. Dlatego zmiana w planie jest kwestią wyboru pod kątem potrzeb miasta i na tym etapie nie jest możliwe pogodzenie interesów przedsiębiorców.

W toku dyskusji Pani Joanna Klepacka dodała, że żyje w zgodzie ze sobą, nikogo nie oszukuje, nikogo nie skrzywdziła i pomaga innym ludziom.

Pan Tomasz Dobkowski — Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM powiedział, że na posiedzeniu Komisji taka dyskusja nie powinna mieć miejsca. Nie zgodził się z poglądem dotyczącym braku możliwości pogodzenia interesów przedsiębiorców. Stwierdził, że Pani Klepacka złożyła deklarację, iż market i tak powstanie. Przewodniczący Komisji powiedział, że jedną z dróg wyboru jest przyjęcie wniosku i rozpoczęcie procedury zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. To oznacza, że powstanie obiekt w 100% handlowy i będzie on większy, ponieważ powierzchnie biologicznie czynne oraz wymagania planu pozwolą na rozbudowę inwestycji, która potrwa ok. 2 lat. W tym czasie przedsiębiorcy będą mogli przygotować się do nowych warunków i z powodu zwiększonego ruchu dostosować się do zwiększonej sprzedaży. Przewodniczący Komisji zapytał przedsiębiorców, czy lepiej jest mieć market, który byłby wybudowany w ciągu 2 lat, czy lepiej jest poczekać i dostosować się do zaistniałej sytuacji? Dzisiaj dyskusja powinna zmierzać w tym kierunku, co będzie lepsze dla przedsiębiorców.

Pan Marcin Koszewski — Przewodniczący Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM stwierdził, że w planie jest ujęta powierzchnia zabudowy w stosunku do terenu, przedstawiona jest powierzchnia handlowa w budynku. Problem polega na tym, że posiadanie pawilonu handlowego wiąże się z wybudowaniem 2-3 kondygnacji. Jeśli Pani Klepacka wybuduje budynek zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, to miasto miałoby większe wpływy z podatku od nieruchomości. Warto byłoby, aby Pani Klepacka zastanowiła się nad tym, w jaki sposób komercjalizować budynek i może powstałby pomysł na wynajęcie pięter. Natomiast kupując tę nieruchomość Pani Klepacka wiedziała, jaka to jest nieruchomość i jakie są zapisy w planie. Dlatego też temat jest trudny i wymaga przemyślenia.

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM powiedział, że plan wymusza pewne inwestycje i przedsiębiorcom, którzy mają w tej chwili sklepy, nie ma to żadnego znaczenia, ponieważ market i tak powstanie.

Podczas dyskusji zabrał głos Pan Kazimierz Kożuchowski — Burmistrz Miasta, który poruszył sprawę podatku od nieruchomości, iż przy analizie zmiany planu wpływu z podatku od nieruchomości i miejsc pracy wybierze miejsca pracy, które dają również pieniądze do budżetu miasta. Burmistrz Miasta powiedział, że miejsca pracy będą główną inspiracją do jakichkolwiek działań.

W dyskusji zabrał głos przedsiębiorca, który stwierdził, że powstanie marketu spowoduje, iż będzie 2-3 razy więcej bezrobotnych, niż osób, które zatrudni Pani Klepacka.

W tym momencie Pani Joanna Klepacka zwróciła uwagę jak bardzo „punkt siedzenia zmienia punkt widzenia”, ponieważ Pan Chodorski wygrał pierwszy przetarg i byłby dzisiaj na jej miejscu, ale nie przystąpił do kupna i jest po przeciwnej stronie.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Marcin Koszewski — Przewodniczący Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM zamknął dyskusję stwierdzając, że członkowie Komisji, przedsiębiorcy i wszyscy obecni wysłuchali stanowiska przedstawicielki GK Development S.C. Jolanta Romualda Gejzer, Joanna Klepacka w Augustowie.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zapytał, czy w wyniku zamknięcia dyskusji rekomendacja z poprzedniego posiedzenia Komisji zostanie niezmienna? Zaproponował przypomnienie wyniku głosowania.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przedstawiła opinię ze wspólnego posiedzenia Komisji z 23 kwietnia 2013 r. Przypomniała, że w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM opowiedziała, się za zmianą planu 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 4 głosach wstrzymujących się, Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM - 2 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się. Ponadto Burmistrza Miasta postanowił, iż zaprosi jeszcze raz na rozmowę inwestorów celem uściślenia zamierzeń inwestycyjnych oraz poddał pod rozwagę ujęcie zapisu w planie, aby nieruchomość mogła mieć trzy kondygnacje, lecz nie mniej niż dwie.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że Komisje przegłosowały taki wniosek, który mówił o trzech kondygnacjach, lecz nie mniej niż dwóch, zgodnie z intencją osoby, która wnioskowała o zmianę planu. Zapytał, czy Komisje pozostają przy takiej decyzji pomimo ustnej deklaracji inwestorski, iż obecnie zamierza budować obiekt jednokondygnacyjny?

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, że można by jeszcze raz przeprowadzić głosowanie. natomiast decyzja i tak należy do Rady Miejskiej.

Pan Radny Marcin Kleczkowski zwrócił uwagę na pewną sprzeczność, ponieważ dzisiaj Pani Joanna Klepacka powiedziała, że w przypadku zmiany planu w taki sposób, że budynek miałby mieć nie mniej niż dwie kondygnacje lepiej byłoby, aby plan w ogóle nie był zmieniany.

Pani Beata Kornelius poinformowała, że GK Development S.C. Jolanta Romualda Gejzer, Joanna Klepacka w Augustowie podtrzymuje wniosek, który został złożony na piśmie, czyli do trzech kondygnacji. Jeżeli będzie sporządzana zmiana planu, to GK Development S.C. przygotuje biznes plan, który wyśle do stałych kontrahentów i być może w tym miejscu powstanie budynek dwukondygnacyjny. Jeśli nie znajdzie się najemca na piętro, to powstanie budynek parterowy. Pani Beata Korneliusz powiedziała, że GK Development S.C. pozostanie przy swoim pierwotnym wniosku, czyli do trzech kondygnacji. W aktualnym planie jest zaznaczone, że dopuszczalna zabudowa również wynosi do trzech kondygnacji.

Pan Marcin Koszewski — Przewodniczący Komisji ds.Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM stwierdził, że inny jest wskaźnik zabudowy. Powiedział, że utworzenie powierzchni handlowej wiąże się z koniecznością dobudowania przez Panią Klepacką piętra albo wybudowaniem oddzielnego budynku. Natomiast po zmianie planu będzie można wybudować obiekt na jednej powierzchni, bez konieczności projektowania drugiego budynku.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że w tym momencie decyzja należy do inwestora, czy wycofa swój wniosek po decyzji, którą Komisja podjęła 23.04.2013 r. Komisja rekomendowała pewne rozwiązania określając nie miej niż dwie kondygnacje. Pan Radny zaproponował zadanie pytania inwestorowi, czy podtrzymuje swój wniosek?

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM przypomniał, że na posiedzeniu Komisji 23.04.2013 r. dyskusja dotyczyła przede wszystkim funkcji budynku w zakresie turystyki. Większość członków Komisji była zgodna, że niekoniecznie turystyka w tym miejscu jest potrzebna. Natomiast inne zapisy nie stanowią problemu. Przewodniczący Komisji zaproponował przygotowanie wniosku, który pomoże Burmistrzowi Miasta w podjęciu decyzji.

Pani Joanna Klepacka powiedziała, że podtrzymuje swój wniosek - do trzech kondygnacji, a to znaczy, że może być jedna.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że dzisiaj jest taka sytuacja, że oprócz planu, który dziś obowiązuje, jest rekomendacja - wniosek Komisji, który jest inny już niż plan. Czy mając na uwadze obecnie obowiązujący plan i wniosek Komisji Pani Joanna Klepacka chce, aby wniosek Komisji odnośnie ilości kondygnacji (minimum dwie) był zrealizowany?

Pan Radny Marcin Kleczkowski zaproponował poddanie tej kwestii jeszcze raz pod głosowanie i nie zmienianie planu.

Pani Joanna Klepacka zapytała, dlaczego jest zmuszana do budowania czegoś, czego nie chce robić?

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM zaproponował przegłosowanie wniosku inwestora.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM odczytała wniosek GK Development S.C. Jolanta Romualda Gejzer, Joanna Klepacka w Augustowie (w załączeniu do protokołu).

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM poddał wniosek pod głosowanie. Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM zaopiniowała negatywnie przystąpienie do zmiany planu zgodnie z wnioskiem inwestora, ponieważ nikt nie glosował za, 3 głosy były przeciwne i 3 osoby wstrzymały się od głosu. Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM przystąpienie do zmiany planu zgodnie z wnioskiem inwestora również zaopiniowała negatywnie.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że w tej sytuacji warto jest zadać pytanie, czy nie należy wycofać się z wniosku Komisji z 23.04.2013 r.? Obie decyzje nie są po myśli inwestora.

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM stwierdził, że ww. decyzje będą pomocne Burmistrzowi Miasta w podjęciu decyzji.

W dalszej kolejności odbyła się wnikliwa dyskusja na temat rozwoju Augustowa i przemysłu w mieście. Zastanawiano się nad zapisami ustawy uzdrowiskowej, definicją „zakładu przemysłowego” i stratami, które z powodu bycia uzdrowiskiem ponowi miasto.

Pan Kazimierz Kożuchowski — Burmistrz Miasta poinformował o podjętych w tej kwestii działaniach. Powiedział, że Związek Gmin Uzdrowiskowych doprowadził do tego, że powstanie sejmowa komisja ds. uzdrowisk, która zajmie się zmianą ustawy uzdrowiskowej. Brak możliwości lokowania zakładów przemysłowych nieuciążliwych w strefie uzdrowiskowej „C” jest nieporozumieniem.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM omówiła projekt uchwały intencyjnej w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Ślepsk IV”. Obszar planu obejmuje teren wymagający zmiany ustaleń obowiązującego Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów miasta Augustowa położonych w ciągu projektowanej drogi krajowej S 19, przyjętego uchwałą Nr XV/126/99 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 30 grudnia 1999r., w odniesieniu do części kompleksów oraz tereny nieposiadające obowiązującego planu miejscowego.

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM przedstawił pozytywną opinię Komisji dotyczącą sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego przy firmach, które mają możliwość rozwoju.

Pan Hubert Roszkowski — współwłaściciel firmy „Mirage” w Augustowie podziękował za przyjęcie pozytywnej opinii dotyczącej uchwały intencyjnej. Następnie jako mieszkaniec Augustowa i przedsiębiorca zaproponował, aby nie zwlekać, tylko jak najszybciej złożyć wniosek o to, aby Augustów przestał być uzdrowiskiem, gdyż istniejąca sytuacja wstrzymuje wszystkie możliwości inwestycyjne w Augustowie. Pan Hubert Roszkowski poruszył sprawę bezpieczeństwa na drogach i zaproponował namalowanie pasów i postawienie znaku ograniczającego prędkość do 60 km/h na całej długości ul. Rajgrodzkiej, natomiast przy zjeździe do firmy „Mirage” powinien być postawiony znak zakazujący wyprzedzania.

Pan Radny Zygmunt Zawadzki poinformował o wynikach rozmów z Zastępcą Komendanta Powiatowego Policji i przedstawicielem Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad na temat zagrożenia w ruchu drogowym i pieszym przed przejściem dla pieszych przy ul. 29 Listopada. Pan Radny poinformował, że w wyniku rozmów zapadły decyzje o postawieniu dodatkowych dwóch znaków drogowych. Okazuje się, że nie ma na to pieniędzy.

Pan Radny Marcin Kleczkowski poinformował o raporcie opublikowanym przez Najwyższą Izbę Kontroli dotyczącym funkcjonowania Powiatowych Inspektorów Nadzoru Budowlanego. Zwrócił uwagę na krytyczną opinię, która wskazuje, że powiatowi inspektorzy, którzy podlegają wojewódzkim inspektorom nadzoru budowlanego, a powoływani są przez starostów, działają często w dużej sprzeczności. Wiąże się to z dużymi komplikacjami, tak jak w przypadku ul. Turystycznej, przy której znajduje się duża działka zabudowana wcześniej przez zakład przetwórstwa drzewnego. Działka jest przeznaczona pod usługi nieuciążliwe. Niestety, usługi prowadzone przez przedsiębiorcę są bardzo uciążliwe dla mieszkańców sporej części dzielnicy. Chodzi głównie o hałas i zapylenie. Pomiary wykonywane przez Wojewódzką Inspekcję Ochrony Środowiska wykazały, że poziom hałasu jest przekraczany, co tez wymagało od mieszkańców wielomiesięcznych działań, aby kontrole zostały wykonane właściwie. Nie chodzi o to, aby tępić przedsiębiorcę zatrudniającego 2-3 pracowników, jednak inwestor nie poczuwa się do obowiązku, żeby kupić wentylatory, które robią największy huk. Natomiast złożył wniosek w Starostwie Powiatowym o podwyższenie limitu głośności o 5 decybeli. Wniosek inwestora leży w sprzeczności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Rada Miejska, jako uchwalająca plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego, powinna wyrazić stanowczą opinię przeciwstawiając się takim rozwiązaniom, ponieważ Miasto sprzedało działki w cichym miejscu Augustowa.

Pan Kazimierz Kożuchowski — Burmistrz Miasta wyjaśnił, że to nie Miasto sprzedało działki, tylko prywatna firma „HAL”, która była właścicielem Tartaku.

Pan Radny Marcin Kleczkowski powiedział, że Rada Miejska uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wprowadzając ład urbanistyczny i tego trzeba się trzymać. Należy prosić Pana Burmistrza, aby wyraził opinię na ww. temat.

Pan Kazimierz Kożuchowski — Burmistrz Miasta wyjaśnił, że opinia nie jest potrzebna, ponieważ plan funkcjonuje od lat, natomiast osoby kupujące działki doskonale wiedziały, jaki zakład znajduje się na sąsiedniej działce. Natomiast sprawą wysokości przekroczonych decybeli, zapyleniem powinny zająć się organy, które zostały do tego powołane, a nie Rada Miejska.

Pan Radny Marcin Kleczkowski uznał, że Rada Miejska powinna wyrazić swoją opinię, ponieważ sprawa jest ważna dla miasta i zapewnienia ładu urbanistycznego.

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM powiedział, że ważną sprawą jest dopilnowanie inwestora, aby przestrzegał przepisów. Zapytał, jakie są zapisy planu dotyczące ww. terenu?

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że są to tereny usług komercyjnych. Plan miejscowy pochodzi z 2001 r., a w tamtym okresie plany miały bardzo mało zapisów, obostrzeń i plan tylko posiada informację, że jest to teren usług komercyjnych. Natomiast plany miejscowe nie określają czegoś takiego, jak ilość decybeli na sąsiednich działkach. Sprawa ta jest uregulowana w przepisach szczególnych.

Pan Radny Marcin Kleczkowski stwierdził, że istnieje sprzeczność z planem, ponieważ w KRS figuruje, że inwestor prowadzi działalność produkcyjną, a według planu ma dopuszczone usługi.

Pani Anna Kowalczuk — Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że plan nie mówi o nowych inwestycjach. Jeśli jakaś inwestycja istnieje i inwestor chciałaby zmienić sposób użytkowania lub budować nowe rzeczy, to wtedy rzeczywiście dotyczyłyby zapisy planu. Stwierdziła, że plan adaptował istniejące obiekty z możliwością modernizacji np. na cele handlowe, usługowe, kierowane na potrzeby mieszkańców i turystów.

Pan Tomasz Dobkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM zaproponował sprawdzenie poziomu hałasu w mieście uzdrowiskowym oraz w strefie, w której znajduje się ww. zakład.

W dalszej kolejności członkowie obu Komisji omówili harmonogram budowy ulic w mieście. Przedyskutowano również realizację ustawy „śmieciowej”.

W toku dyskusji Pan Radny Zygmunt Zawadzki zaproponował wyjazd do Koszarówki.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przewodniczył:

Przewodniczący

Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM

/Tomasz Dobkowski/

Przewodniczący

Komisji ds.Urbanistyki,

Ochrony Środowiska, Rolnictwa

i Komunalizacji Mienia RM

/Marcin Koszewski/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2013-09-26

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2013-09-26