Protokół ze wspól. posiedz. Kom. BiF i Kom. Rodziny,... z dn. 20.05.2013 r.
PROTOKÓŁ NR /13
z posiedzenia Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia
i Spraw Społecznych RM w Augustowie
i Komisji Budżetu i Finansów RM
z dnia 20 maja 2013 r.
Obecni członkowie Komisji – wg załączonej listy obecności.
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:
- Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta,
- Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta,
- Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta,
- Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2012 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym z 2012 r.
2. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z działalności Rady Działalności Pożytku Publicznego w Augustowie.
3. Sprawy różne.
Wspólne posiedzenie Komisji do spraw Rodziny, Edukacji, Zdrowia
i Spraw Społecznych RM i Komisji Budżetu i Finansów RM otworzyła Pani Anna Szałwińska – Przewodnicząca Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia
i Spraw Społecznych RM w Augustowie.
Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Ad. pkt 1
Pan Radosław Czerwiński – Kierownik Wydziału Finansowego UM omówił sprawozdanie finansowe Miasta Augustowa za 2012 rok, które składa się z:
- bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego /aktywa
i pasywa/;
- rachunku zysków i strat;
- zestawienia zmian w funduszu jednostek miejskich.
Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta złożyła sprawozdanie
z wykonania budżetu miasta za 2012 rok. Poinformowała, iż plan dochodów został zmniejszony w ciągu roku do wysokości 74.836.973 zł i został
i zrealizowany w 98,6%. Wydatki po zwiększeniu w trakcie roku wyniosły 77.802.284 zł. Wydatki bieżące stanowią 92,6% ogółu wydatków, a majątkowe 7,4%. Omówiła również przychody, rozchody i stan zobowiązań. W budżecie 2012 r. największe pozycje w wydatkach to: oświata, pomoc społeczna, administracja publiczna, gospodarka mieszkaniowa, transport, drogi. Na koniec 2012 roku zadłużenie wyniosło 34.075.575 zł co stanowi 46,2% dochodów, przy 60% dopuszczalnego progu określonym w ustawie o finansach publicznych. Na koniec 2012 r. deficyt wyniósł 1.417.762,06 zł, i został pokryty przychodami z kredytu i wolnymi środkami z lat ubiegłych. Przedstawiła również informację o stanie mienia komunalnego. Pani Skarbnik odczytała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej nr V-00321-32/13 z dnia 18 kwietnia 2013 roku w sprawie przedłożonego przez Burmistrza Miasta sprawozdania z wykonania budżetu za 2012 rok. RIO pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie w ww. sprawie, wskazując na uwagi zawarte w uzasadnieniu.
Pani Radna Anna Urban zapytała, ile wyniosły wydatki na oświatę miejską w ubiegłym roku i ile wyniósł nasz wkład własny? Poprosiła Panią Skarbnik o przygotowanie wykazu kwot, jakie miasto dopłaca do miejskich placówek oświatowych, a ile wyniosła subwencja oświatowa, począwszy od 2007 r.
Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, iż wydatki na oświatę w 2012 roku wyniosły ok. 31.357.619 zł mln zł, z czego 15 mln to subwencja oświatowa i 15.134.681 zł to środki własne.
Pani Radna Małgorzata Grygo zapytała, czy to prawda, że zmniejszono dotację na remont Przedszkola Nr 2?
Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że kwota zaplanowana na remont Przedszkola Nr 2 nie została zmniejszona i jest taka sama jak to założono w budżecie miasta na 2013 rok.
Pani Radna Małgorzata Grygo wyraziła obawę, czy remont Przedszkola nr 2 zakończy się przed rokiem szkolnym.
Pani Radna Anna Urban stwierdziła, że sytuacja zakładu budżetowego, jakim jest pływalnia nie wygląda najlepiej. Pani Radna zapytała, jak ta sytuacja będzie wyglądała w przyszłym roku?
Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta przyznała, iż sytuacja finansowa zakładu budżetowego co roku nie wygląda dobrze, a w tym roku zakład już konsumuje dotację przeznaczoną na wrzesień.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz stwierdziła, iż niepokoi ją fakt, iż zadania inwestycyjne przesuwane są na kolejne lata, a jest to niedobra informacja dla mieszkańców.
Pani Radna Bożenna Ziemak zapytała, które zadania inwestycyjne nie zostały wykonane zgodnie z planem?
Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, iż wszystkie zaplanowane zadania, jeżeli nie zostały już zrealizowane to są
w trakcie realizacji.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zauważyła, iż zadanie inwestycyjne, tj. budowa ulic: Zawilcowej, Sasankowej i Arnikowej zostało przesunięte i nie było do tej pory realizowane. Przypomniała, że zgodnie z planem zadanie to miało być wykonane w 2012 roku.
Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, iż zadanie inwestycyjne budowy ulic: Zawilcowej, Sasankowej i Arnikowej zostało rozpoczęte i jest na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zapytała, czy taką odpowiedź mieszkańcy tych ulic otrzymają na piśmie?
Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, że jeszcze w tym tygodniu taka odpowiedź zostanie wysłana do mieszkańców. Pan Burmistrz powiedział, że w przypadku tej inwestycji występuje problem
z własnością gruntów, ponieważ niektórzy mieszkańcy nie chcą się zgodzić na zbycie na rzecz miasta części swoich nieruchomości pod projektowane drogi.
Pani Radna Anna Urban zapytała, co dalej będzie działo się
z harmonogramem budowy ulic w Augustowie wg., którego ul. Wilcza będzie realizowana jako pierwsza?
Pan Kazimierz Kożuchowski – Burmistrz Miasta poinformował, iż harmonogram budowy ulic opracowany przez Komisję Rozwoju miasta Augustowa przedłożony zostanie na sesję Rady Miejskiej i to Państwo Radni ostatecznie zadecydują, czy ulice będą realizowane wg. opracowanego harmonogramu. Jeżeli harmonogram zostanie przyjęty przez Państwa Radnych wówczas ul. Wilcza będzie realizowana jako pierwsza.
Pani Radna Krystyna Wilczewska zapytała, czy z budżetu Miasta powinno się dotować działalność wszystkich stowarzyszeń, organizacji
i klubów, które o to występują skoro finanse Miasta są tak ograniczone?
Pan Kazimierz Kożcuhowski – Burmistrz Miasta odpowiedział, iż nie wszystkie organizacje, kluby i stowarzyszenia, które występują do Miasta takie dofinansowanie otrzymują.
Pani Izabela Piasecka – Zastępca Burmistrza Miasta stwierdziła, iż Komisja Rozwoju miasta Augustowa zaproponowała, aby ustalić listę imprez
i konkretnych zadań, i w ramach tej listy ogłosić konkurs, w którym będą mogły wziąć udział organizacje, kluby i stowarzyszenia, których działalność finansowana jest głównie z pieniędzy pochodzących z koncesji udzielonych na sprzedaż alkoholu.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zwróciła uwagę, iż wydatkowanie pieniędzy pochodzących z koncesji na alkohol jest ograniczone pewnymi kryteriami i to wg. tych kryteriów powinno się postępować.
W wyniku przeprowadzonej dyskusji i przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Budżetu i Finansów RM wyraziła pozytywną opinię
w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2012 r. i sprawozdania finansowego Miasta Augustowa za 2012 rok, 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się.
W wyniku przeprowadzonej dyskusji i przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM wyraziła pozytywną opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2012 r. i sprawozdania finansowego Miasta Augustowa za 2012 rok,
3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 2 głosach wstrzymujących się.
Protokołowała: Przewodniczyła:
/Ewa Szczepańska/ Przewodnicząca Komisji
ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia
i Spraw Społecznych RM
/Anna Szałwińska/
Przewodnicząca
Komisji Budżetu i Finansów RM
/Bożenna Ziemak/
Ad. pkt 2
Pani Izabela Piasecka – Przewodnicząca Rady Działalności Pożytku Publicznego w Augustowie złożyła sprawozdanie z pracy Rady Działalności Pożytku Publicznego w Augustowie. Przypomniała, iż Radę powołano uchwałą Rady Miejskiej w Augustowie. Poinformowała, iż działalność Rady ma charakter doradczo – opiniująco – konslutacyjny oraz inicjatywny w zakresie pożytku publicznego oraz realizuje zadania określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W skład Rady wchodzi 10 przedstawicieli organizacji pozarządowych, 4 przedstawicieli Rady Miejskiej w Augustowie i 3 przedstawicieli Burmistrza Miasta Augustowa. Pani Izabela Piasecka poinformowała, iż Augustowska Rada Działalności Pożytku Publicznego w Augustowie działa w ramach Podlaskiej Sieci Organizacji Pozarządowej, do której jako reprezentantów Augustowa delegowano Panią Barbarę Cituk i Pana Krzysztofa Anuszkiewicza. Pani Przewodnicząca powiedziała, że rola organizacji pozarządowych będzie rosła, mogą one sięgać po środki finansowe zewnętrzne na realizację różnego rodzaju przedsięwzięć, co będzie dużym odciążeniem budżetów gmin. Ze strony samorządu powinno się te działania wspierać.
Pani Anna Szałwińska – Przewodnicząca Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych RM zapytała, czy możliwe jest utworzenie strony internetowej Rady Działalności Pożytku Publicznego
w Augustowie?
Pani Izabela Piasecka – Przewodnicząca Rady Działalności Pożytku Publicznego w Augustowie odpowiedziała, że może nie strona internetowa, ale zakładka na miejskiej stronie internetowej na pewno powstanie.
Ad. pkt 3
W związku z posiedzeniem Komisji ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia
i Spraw Społecznych RM planowanym na 27 maja 2013 r. zwrócono się
z prośbą do Pana Burmistrza o przygotowanie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy w roku szkolnym 2013/14 Gimnazjum nr 1 pozostaje w tej samej formie organizacyjnej jak dotychczas?
2. Czy zachodzi konieczność likwidacji szkół? Jeżeli tak, to których i czy głównym powodem są względy ekonomiczne?
3. Co stanie się z mieniem i budynkami szkolnymi? Czy jest jakiś pomysł na ich wykorzystanie?
4. W jaki sposób i kiedy zamierza się zracjonalizować sieć szkolną i obwody?
Protokołowała: Przewodniczyła:
/Ewa Szczepańska/ Przewodnicząca Komisji
ds. Rodziny, Edukacji, Zdrowia
i Spraw Społecznych RM
/Anna Szałwińska/
Metryka strony