Prot.ze wsp.pos.Kom.Rozw.MA i Kom.Ochr.Środ.Roln.i Kom.Mienia RM z 15.04.2014r.
P R O T O K Ó Ł Nr /14
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM z Komisją ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM
z dnia 15 kwietnia 2014 r.
Obecni członkowie Komisji - wg załączonej listy obecności.
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:
- Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM,
- przedsiębiorcy,
- mieszkańcy miasta,
- dziennikarze.
P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:
1. Dyskusja na temat budowy plaży „Bielnik”.
2. Dyskusja na temat Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa.
3. Przygotowanie do opracowania projektu uchwały w sprawie harmonogramu budowy ulic.
Wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM i Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM otworzył Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM.
Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Ad.pkt 1
Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM poinformował, że obecnie sprawą plaży „Bielnik” zajmuje się Komisja Rewizyjna RM, która skierowała wniosek do Prokuratury Rejonowej w Augustowie o udzielenie informacji i udostępnienie dokumentacji związanej z postępowaniami wszczętymi na wniosek Pana Eugeniusza Ławrynowicza dotyczących m.in. z ustaleniem własności pomostu przy plaży „Bielnik” i kwestiami fałszowania dokumentów i poświadczania w nich nieprawdy. Przewodniczący powiedział, jeśli chodzi o zagospodarowania plaży „Bielnik”, iż Burmistrz Miasta wycofuje się z tego przedsięwzięcia. Poinformował, iż dowiedział się od Pana Eugeniusza Ławrynowicza, że Wojewoda Podlaski zlecił przeprowadzenie procedury, czyli wykonanie dokumentacji technicznej i uzyskanie nowego pozwolenia na budowę pomostu, tak więc remont istniejącego pomostu nie wchodzi w grę. Przewodniczący poinformował, że Burmistrz Miasta przesunął wykonanie tej inwestycji na drugie półrocze 2014 r. Później z informacji przedstawianych w mediach okazało się, że pieniądze pozyskane na remont plaży „Bielnik” będą przeznaczone na realizację Rynku Zygmunta Augusta. Komisja Rewizyjna RM postanowiła również wystąpić z wnioskiem do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania Burmistrza Miasta do wystąpienia do sądu o stwierdzenie własności i prawa użytkowania ww. pomostu. Przewodniczący powiedział, iż chciałby zasięgnąć od Pana Burmistrza informacji w powyższej sprawie. Na razie jest dużo niejasności, sprawa toczyła się w laboratoriach kryminalistyki, które ustalały autentyczność podpisu. Okazało się, że nie tylko podpis Pana Eugeniusza Ławrynowicza, ale i cały dokument jest sfałszowany - chodzi o odbiór materiałów na budowę, który miał miejsce przed piętnastoma laty. Przewodniczący Komisji zaproponował przystąpienie do realizacji punktu 2 porządku posiedzenia, którym jest dyskusja na temat Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa.
Ad.pkt 2
Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM powiedziała, że Rada Miejska 6 marca 2000 r. uchwaliła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa, które jest obowiązujące. Można na podstawie Studium realizować plany miejscowe i je zmieniać. Głównymi powodami aktualizacji Studium są uwarunkowania, które powstały w ciągu 14 lat. Minister Środowiska wprowadził obszary Natura 2000, pojawiła się nowa ustawa uzdrowiskowa, nastąpiła zmiana przebiegu obwodnicy, nieaktualna stała się budowa zakładu utylizacji odpadów komunalnych. Pani Kierownik przedstawiła procedurę związaną z aktualizacją ww. dokumentu. Wyjaśniła, że 31 października 2011 r. Rada Miejska podjęła uchwałę intencyjną w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany Studium. W marcu 2012 r. została podpisana umowa i nastąpiła procedura opracowywania Studium, realizowana zgodnie z ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym. Pani Kierownik przypomniała, że po opracowaniu projektu Studium i wyłożeniu do publicznego wglądu odbywa się publiczna debata, na którą są zapraszani wszyscy mieszkańcy. Ogłoszenie o debacie jest zamieszczane w prasie, na tablicach ogłoszeń, w Biuletynie Informacji Publicznej. Po podjęciu uchwały intencyjnej mieszkańcy są informowani o możliwości składania wniosków i wypowiedzeniu się na temat zagospodarowania miasta. Pani Kierownik poinformowała, że wniesiono 12 uwag do projektu Studium, które zostały rozpatrzone przez Burmistrza Miasta. Dokument został poprawiony, zmienione zgodnie z uwagami Pana Burmistrza i Państwa Radnych. Po naniesieniu wszystkich poprawek projekt Studium będzie przedstawiony do uzgodnień i do zaopiniowania przez Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną, a następnie po rozpatrzeniu uwag przez projektantów przedłożony do dalszych uzgodnień i opiniowania.
Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM otworzył dyskusję.
W dyskusji zabrał głos Pan Marian Dyczewski – Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej, który zapytał, jak to się stało, że tylko 12 osób wniosło swoje uwagi do projektu Studium? Mieszkańcy w ogóle nie wiedzieli o wyłożeniu projektu Studium do publicznego wglądu. Zgłosił uwagę do władz miasta, że informacje o różnych sprawach, przetargach, planach, nie docierają do mieszkańców. W mieście jest za mało tablic informacyjnych, dlatego takie tablice powinny znaleźć się w każdej dzielnicy. Zgłosił wniosek o postawienie w dzielnicach tablic ogłoszeniowych lub znalezienie innych sposobów informowania mieszkańców.
Z sali padła propozycja, iż prostszym sposobem jest wyrażenie zgody przez proboszczów parafii na umieszczania miejskich ogłoszeń na tablicach przy kościołach.
W dalszej kolejności Pan Marcin Dyczewski podkreślił, że nie można ograniczać szczegółowymi zapisami Studium możliwości rozwojowych miasta. W odpowiedzi Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM przypomniał, iż były prowadzone rozmowy na ten temat, aby zapisy Studium były jak najbardziej ogólne. To mieszkańcy powinni decydować o rozwoju miasta, a nie osoby sporządzające projekt Studium.
Następnie w dyskusji zabrał głos Pan Bogusław Falkowski - właściciel „Pałacu na Wodzie”, który zapytał, dlaczego w planie „Zarzecze III” został zmieniony bez żadnych uzgodnień zapis dotyczący zabudowy hotelowej. Obecnie możliwa jest budowa hotelu, ale nie sanatorium. Zarzucił Burmistrzowi Miasta marnowanie szans Augustowa, ponieważ Minister Zdrowia wyraził zgodę na poszerzenie strefy uzdrowiskowej „A”, ale pomimo „zielonego światła” nic w tej sprawie się nie dzieje. Zapytał, czy musi czekać do końca kadencji? W toku dyskusji Pan Marian Dyczewski powiedział, że nic dobrego z tego nie wyniknie, jeśli nadal będzie taka sytuacja, że mieszkańcy nie będą należycie informowani, a o przyszłości Augustowa decyduje czterech lub pięciu radnych. Jeśli w Studium będzie coś zapisane i nastąpi tworzenie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, to może dojść do konfliktu, ponieważ życie i tak wszystko zweryfikuje. Studium sporządzone w 2000 r. jest nieaktualne, natomiast Pani Anna Kowalczuk twierdziła, że nie ma przeszkód w planowaniu i zagospodarowaniu Augustowa. Natomiast Pan Burmistrz tłumaczył, że szybka budowa cmentarza w nowym miejscu jest niemożliwa, ponieważ nie pozwala na to Studium. Pan Marian Dyczewski zapytał, biorąc powyższe pod uwagę, czy tak naprawdę Studium przeszkadza w budowie nowego cmentarza, czy też nie, czy jest ono aktualne, czy też nie, czy na bazie starego Studium może postępować rozwój Augustowa?
W dyskusji zabrał głos Pan Radny Marcin Kleczkowski, który przypomniał, że Pan Burmistrz na sesjach RM mówiąc o cmentarzu w nowej lokalizacji nie odwoływał się do Studium, tylko do potrzeby zmiany planów, wskazywał na realizację planów i konieczność zawarcia porozumienia z Gminą Augustów. Pan Radny powiedział, że chciałby odnieść się do wątku w dyskusji dotyczącego dostępności informacji publicznej. Trzeba przyjąć do wiadomości i pogodzić się z tym, że obecnie zmienił się sposób funkcjonowania społeczeństwa i spędzania wolnego czasu przez dzieci i dorosłych. W latach 90-tych mieszkańcy inaczej podchodzili do form aktywności społecznej, przychodzili na sesje Rady i interesowali się sprawami miasta. Pan Radny powiedział, iż słusznie zauważył Pan Marian Dyczewski, że w planach zagospodarowania przestrzennego być może wcześniej było zbyt dużo szczegółów, ale nie wszystko o nas zależy, ponieważ wiele spraw reguluje ustawa. Mogłoby dojść do sytuacji, że uchwały Rady Miejskiej dotyczące planów byłyby uchylone przez Wojewodę. Trzeba pogodzić się z tym, że wiele rzeczy wynika z regulacji odgórnych. W tym momencie jeden z mieszkańców Pan Tadeusz Jaworski stwierdził, że to nie my będziemy zmieniać ustawę. Poruszył definicję zakładu przemysłowego, z powodu której został zablokowany rozwój Augustowa. Potem omówił uczestnictwo w projekcie Polska-Białoruś-Ukraina stwierdzając, jak bardzo ważną sprawą jest promocja Augustowa. Zwrócił również uwagę na małe zaangażowanie społeczeństwa w sprawy miasta. Podczas dyskusji Pan Marian Dyczewski poinformował, że pomimo złożonego wniosku o zmianę definicji zakładu przemysłowego zapis ten nadal istnieje, tylko został rozwinięty. Stwierdził, jeśli Augustów ma się rozwijać, to tę sprawę trzeba postawić bardzo mocno na ostrzu noża. Poruszył sprawę strefy ekonomicznej. Odczytał artykuł dotyczący zachęcenia przedsiębiorców, by w danej gminie rozwijał się przemysł i były tworzone miejsca pracy. Podczas dyskusji zabrała głos Pani Elżbieta Kamińska – Biuro Podróży Ela Travel, która zapytała, jaki jest termin realizacji prac zaplanowanych na Rynku Zygmunta Augusta? W toku dyskusji Pan Radny Dariusz Górny powiedział, że chciałby zdementować pewne wypowiedzi Pana Mariana Dyczewskiego, który powiedział, że małe gminy ubiegają się o dofinansowania europejskie i takie dofinansowania dostają. Pan Radny powiedział, że w ubiegłym roku na jednej z sesji RM przedstawił, jakie i ile poszczególne maleńkie gminy w województwie podlaskim uzyskały dofinansowania, iż Augustów znajduje się na samym końcu. Poprosił, aby nie zarzucać radnym, że nic w tym kierunku nie robią. Następnie w dyskusji zabrała głos Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM, która wyjaśniła, że Studium jest bardzo ogólnym opracowaniem mówiącym o zagospodarowaniu danego terenu, czy na tym terenie ma znajdować się mieszkaniówka, przemysł lub usługi. Studium nie jest dokumentem mówiącym o szczegółach, tylko o tym, że np. centrum Augustowa ma być bardzo intensywnie zabudowane, ma być zabudowa usługowa, mieszkalna, iż np. okolice wysypiska i oczyszczalni ścieków mają być w przyszłości terenami przemysłowymi, zgodnie z obecnym planem miejscowym, który obowiązuje. Ponadto Studium jest dokumentem, które nie jest sporządzane na jeden rok i które nie mówi o terminie realizacji. Istnieją różnice między Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Augustowa, a Strategią rozwoju miasta. Studium mówi o tym, w jaki sposób tereny mogą być zagospodarowane, jaką zabudową: czy mieszkalną, przemysłową, usługową, turystyczną. Pani Kierownik wyjaśniła, że dokument, który został opublikowany w Internecie, jest koncepcją, nad którą będą pracowały różne organy, ministerstwa, komisja urbanistyczno-architektoniczna. Dopiero można dyskutować nad Studium - dokumentem, który będzie wyłożony do publicznego wglądu, a nie nad koncepcją, która ulega zmianie. Być może w stosunku do tej koncepcji dokument, który będzie wyłożony do publicznego wglądu, zgodnie z procedurą, będzie się bardzo różnić. W toku dyskusji Pan Marian Dyczewski powiedział, że szkoda pieniędzy na dokument, który musi być tak długo opracowywany, ponieważ wielu osobom zablokuje możliwość rozwoju. W tym momencie Pani Anna Kowalczuk przedstawiła procedurę tworzenia Studium, ze szczególnym uwzględnieniem wyłożenia dokumentu do publicznego wglądu, publicznej dyskusji, rozpatrzenia zgłoszonych uwag, w wyniku których dokument został przeprojektowany. W dyskusji zabrał głos Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM przedstawił terminarz prac zaplanowanych na Rynku Zygmunta Augusta w momencie podpisania umowy na dofinansowanie inwestycji. Procedura na wyłonienie wykonawcy zostanie wszczęta po podpisaniu umowy. Termin realizacji robót trzeba tak ustalić, żeby wywołały jak najmniejszy konflikt w zakresie obsługi obiektów handlowych, restauracji, barów, postoju taxi. Natomiast wszyscy muszą sobie zdawać sprawę z faktu, że powstaną określone utrudnienia, ponieważ prace będą trwały co najmniej cztery miesiące. W dyskusji zabrał głos Pan Marian Dyczewski, który powiedział, że bulwar nad Kanałem Bystrym został wykonany w ten sposób, że mieszkańcy zostali odcięci od możliwości skorzystania z akwenu wodnego. Bulwar zagraża bezpieczeństwu. Z powodu bardzo wysokiego brzegu nie ma możliwości spuszczenia łodzi, do których nie można wsiąść. Czy jest jakaś szansa na zrobienie poprawek, zabezpieczenie brzegu, wykonanie zejść lub drabinek? Zapytał, czy w momencie zrobienia projektu technicznego bulwaru były prowadzone konsultacje społeczne z mieszkańcami dzielnicy Limanowskiego? Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że cały zakres robót na Kanale Bystrym został wykonany na podstawie decyzji i pozwoleń wydanych przez określone organy, w których zostały uwzględnione wszystkie przepisy prawne. Warunki techniczne wydał właściciel Kanału Bystrego – Skarb Państwa będący w trwałym zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Kanał Bystry nie jest obiektem turystycznym, na którym można plażować, tylko jest kanałem pomocniczym dla Kanału Augustowskiego i jest przeznaczony do regulacji wód wyżej położonych jezior. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo i możliwość wodowania jakichkolwiek jednostek pływających, łodzi, kajaków, to taka możliwość istnieje, ponieważ na bulwarze znajdują się schody w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie zostaną zamontowane drabinki bezpieczeństwa w odległościach optymalnych do 100 metrów. Drabinki są takim elementem wyposażenia kanału, które będą wykorzystane w sytuacjach tragicznych, na przykład wtedy, gdy ktoś wpadnie do wody. Następnie Pan Kierownik wyjaśnił, że sprawa bulwaru nad Kanałem Bystrym mogła być przedyskutowana podczas konsultacji w momencie tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Pan Tomasz Dobkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM zamknął dyskusję.
Ad.pkt 3
Komisja Rozwoju miasta Augustowa RM i Komisja ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM po ponownej analizie opracowanego wykazu dróg gminnych miasta Augustowa z wskazaniem rodzaju nawierzchni i pozostałych danych (w załączeniu do niniejszego protokołu) wytypowała listę 25 ulic przeznaczonych do realizacji, jako priorytetowe inwestycje w zakresie budowy ulic w Mieście Augustów i postanowiły wystąpić do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w wyżej wymienionej sprawie.
Lista 25 ulic:
1. ul. Wilcza,
2. ul. Jeziorna,
3. ul. Robotnicza,
4. ul. Elizy Orzeszkowej,
5. ul. Wioślarska,
6. ul. Marii Dąbrowskiej,
7. ul. Klubowa,
8. ul. Kwaśna,
9. ul. Garncarska,
10.ul. Ludowa,
11.ul. Straży Leśnej,
12.ul. Ustronie,
13.ul. Słoneczna,
14.ul. Jasna,
15.ul. Łanowa,
16.ul. Wojciech,
17.ul. Arnikowa,
18.ul. Perstuńska,
19.ul. Zielona,
20.ul. Kolejowa,
21.ul. Stawy,
22.ul. Sajenek,
23.ul. Ruciana,
24.ul. Cicha,
25.ul. Jana Lelewela.
Protokołowała: Przewodniczył:
/Beata Filipow/ Przewodniczący
Komisji Rozwoju miasta Augustowa RM
/Tomasz Dobkowski/
Przewodniczący
Komisji ds. Urbanistyki, Ochrony Środowiska,
Rolnictwa i Komunalizacji Mienia RM
/Marcin Koszewski/
Metryka strony