Protokół Nr 10/15 z posiedz. Kom. Rozwoju RM z dn. 1 czerwca 2015 r.
PROTOKÓŁ Nr 10/15
z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie
z dnia 1 czerwca 2015 r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie obu Komisji – listy obecności
w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:
- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta,
- Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM,
- Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,
- przedstawiciele Zespołu Tańca Ludowego „Bystry”,
- mieszkańcy,
- dziennikarze,
P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:
1. Wystąpienie i prezentacja Zespołu Tańca Ludowego „Bystry”.
2. Wnioski mieszkańców dotyczące zmiany planów miejscowych (Osiedle Limanowskiego i ul. Kopernika).
3. Temat sieci i infrastruktury miejskiej.
4. Sprawy bieżące.
Posiedzenie Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej
w Augustowie.
Ad. pkt 1
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie udzielił głosu Pani Halinie Poźniakowskiej opiekunce i założycielce Zespołu Tańca Ludowego „Bystry” z prośbą
o wystąpienie.
Pani Halina Poźniakowska – opiekunka i założycielka Zespołu Ludowego „Bystry” poinformowała, że działa od 2002 r. w Zespole Szkół Samorządowych w Augustowie przy Towarzystwie Młodego Krechowiaka. Wspólnie ze swoimi wychowankami zaprezentowała, w formie multimedialnej, działalność Zespołu. Na jego koncie znajdują się nagrody przywiezione z wielu prestiżowych konkursów organizowanych w kraju za granicą. Zaprosiła wszystkich na „III Koncert Zespołu Tańca Ludowego Bystry na Ludową Nutę”, który odbędzie się 14 czerwca 2015 r. w Kinie Iskra. Pani Halina Poźniakowska podkreśliła, jak dużą reklamą dla Augustowa jest działalność Zespołu. Nigdy wcześniej na festiwalach nie występował zespół z Augustowa, dlatego tym bardziej powinno się wspierać jego działania. Powiedziała, że aby Zespół mógł funkcjonować potrzebne jest wsparcie finansowe, ponieważ Zespół wraz
z kapelą liczy 76 osób, a zakup samych strojów jest bardzo kosztowny.
Pani Radna Małgorzata Grygo wyraziła słowa uznania na temat pracy Zespołu Ludowego „Bystry”.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie podziękował Pani Halinie Poźniakowskiej i Zespołowi za pracę, która przynosi takie efekty i jest niewątpliwą reklamą dla Augustowa.
Ad. pkt 2
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie poinformował, że do Rady Miejskiej w Augustowie wpłynął wniosek Pani Marii Babkowskiej o zmianę zapisów MPZP dla części miasta Augustów zwanej dzielnicą Limanowskiego i osiedle Południe
w zakresie dotyczącym działki nr 396 położonej w obrębie terenu (MNU wymienionego w niniejszym planie. Pan Przewodniczący zapytał Panią Marię Babkowską, jakiej pomocy oczekuje od Rady Miejskiej w związku ze złożonym pismem?
Pani Maria Babkowska stwierdziła, że nie zgadza się z rozwiązaniami wprowadzonymi uchwałą Rady Miejskiej z dnia 31 października 2007 r.
w Augustowie zgodnie, z którymi działka o nr geod. 396 została określona jako ciąg pieszo – rowerowy o szerokości 3 m.. Przed uchwaleniem planu działka
nr 396 była drogą wewnętrzną i tak powinno pozostać. Obecny stan rzeczy uniemożliwia swobodny dojazd do działki. Ponadto plan przewiduje możliwość budowania się w granicy z ciągiem pieszo – rowerowym i taka sytuacja ma obecnie miejsce. Sąsiad Pani Marii Babkowskiej uzyskał pozwolenie na budowę po granicy z ciągiem – pieszo rowerowym i po rozstawieniu rusztowania
i wykonaniu elewacji przejazd jeszcze bardziej zostanie zawężony, co było zgłaszane do Nadzoru Budowlanego, ale nie odniosło żadnego skutku. Miasto jako właściciel działki /ciągu pieszo – rowerowego/ powinno w związku z tym wystąpić do geodety o wytyczenie granic, ponieważ zachodzi prawdopodobieństwo, że sąsiad Pani Babkowskiej, realizując inwestycję, zajął część nieruchomości, która należy do Miasta i stanowi ciąg – pieszo – rowerowy, a faktycznie dojazd do działki Pani Babkowskiej. Pani Babkowska nie może dokonać wytyczenia granicy, ponieważ nie jest właścicielką przedmiotowego gruntu. Miasto wyraziło zgodę na budowę po granicy działki, ponieważ nie wniosło żadnych uwag, a mogło to uczynić jako właściciel działki. Poinformowała, że złożyła wniosek do Urzędu Miejskiego w Augustowie
o rozgraniczenie działek, ale na razie nie otrzymała żadnej odpowiedzi w tej sprawie. Pani Maria Babkowska stwierdziła, że oczekuje, iż przywrócony zostanie status drogi przy jej działce. Poprosiła o dokonanie stosownego zapisu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, co pozwoli uniknąć budowania się po granicy z ciągiem pieszo – rowerowym. Zmiany planu nie zmienią już sytuacji, która dzieje się obecnie, ale zapobiegnie złym praktykom w przyszłości.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie powiedział, że Nadzór Budowlany kontroluje przebieg inwestycji. Powiedział, że na podstawie MPZP i ustawy o prawie budowlanym na pewno nastąpiło wytyczenie granic. Pan Przewodniczący zwrócił uwagę, że prawo budowlane określa odległości od granic działek budowlanych
w przypadku realizacji inwestycji, natomiast nie określa takich odległości
w odniesieniu do działek stanowiących drogi. Pan Przewodniczący zachęcał wnioskodawczynię do rozmowy z właścicielem działki sąsiedniej na temat poprawy warunków dojazdu do jej działki.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM poinformował, że w ramach zadania pn.: „Budowa ciągu pieszo – rowerowo – narciarskiego nad Kanałem Bystrym” został również wykonany wjazd do posesji P. Babkowskiej. Przed realizacją tego zadania szerokość użytkowa tego dojazdu wynosiła ok. 2,5 – 2,6 m /na określonych odcinkach/. Powodem takiej sytuacji były znajdujące się na tym dojeździe urządzenia energetyczne i złącze do przepompowni. W trakcie realizacji robót urządzenia te zostały przebudowane i w tej chwili na określonych odcinkach szerokość tego ciągu pieszo – rowerowego,
z możliwością dojazdu do posesji wynosi 3 m, co jest dużą poprawą w stosunku do tego, co miało miejsce przed realizacją inwestycji. Zwrócił uwagę, że działka należąca do Miasta ma określoną szerokość, dlatego wiadomo, że jej kosztem nie uda się poszerzyć wjazdu. Zapytał, kosztem czyich działek, należy dokonać poszerzenia wjazdu? Wiadomo, że byłyby to posesje prywatne. Porozumienie się z sąsiadami rozwiązałoby problem P. Babkowskiej.
Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM poinformowała, że ciąg pieszo – rowerowy przed uchwaleniem ostatniego planu nie był ujęty jako droga i był to teren
w całości przeznaczony pod zabudowę mieszkalną. Nowy plan również wprowadza cały ten teren pod zabudowę mieszkalną, z dopuszczeniem usług. Jedynie wprowadza zmiany w stosunku do tego planu, że na działce, która jest działką gminną wprowadza się ciąg pieszo – rowerowy i dojazd do działki.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie zapytał, czy można dokonać wznowienia granic na miejskiej działce stanowiącej ciąg pieszo – rowerowy.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM odpowiedział, że jeżeli zajdzie potrzeba dokonania wznowienia granic to zajmie się tym Wydział Gospodarki Nieruchomościami UM. Geodeta, wznawiając granice, będzie bazował na dokumentach obecnie obowiązujących. Budynek, o którym wspominała wnioskująca, według Nadzoru Budowlanego nie narusza granic działki miejskiej.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie stwierdził, że Miasto powinno sprawdzić w Nadzorze Budowlanym, czy inwestycja realizowana jest zgodnie z prawem, i czy warstwa ocieplenia nie pomniejszy ciągu. Ponadto wnioskodawczyni powinna spróbować porozumieć się z sąsiadami i być może członkowie Komisji Rozwoju RM powinni uczestniczyć przy tych rozmowach. W tym wypadku jedynym
i najlepszym rozwiązaniem tej trudnej sytuacji jest porozumienie się
z sąsiadami. W przeciwnym razie zmiana planu będzie o wiele trudniejsza, ponieważ sąsiedzi będą go skarżyć.
Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że porozumienie się
z sąsiadami jest konieczne, ponieważ muszą oni wyrazić zgodę na zmianę planu lub odsprzedaż np. 1 m po długości swojej działki, aby wjazd na działkę wnioskodawczyni był bardziej komfortowy.
Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM zwróciła uwagę, że jeżeli w ramach zmiany
w planie ciąg pieszo – rowerowy zostanie zmieniony na ciąg pieszo – jezdny to trzeba będzie zająć 2 metry czyjejś własności.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie powiedział, że w związku z tyloma niejasnościami Urząd Miejski sprawdzi poprawność realizacji budynku, który wskazała wnioskująca oraz granice działki. Zadaniem Pani Marii Babkowskiej będzie przeprowadzenie rozmowy z sąsiadem celem porozumienia się i dojścia do ugody. Należy wykorzystać wszelkie polubowne instrumenty.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie udzielił głosu Panu Marianowi Karbowskiemu, który zwrócił się z wnioskiem o zmianę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działki o numerze geodezyjnym 3219.
Pan Marian Karbowski zwrócił się z wnioskiem o przeanalizowanie
i zmianę zapisu w sprawie nieprzekraczalnej linii zabudowy od ul. Kopernika oraz ulicy Szkolnej. Uchwałą nr XXXI/197/2009 Rada Miejska w Augustowie zmieniła stan istniejącej linii zabudowy na powyższej działce przesuwając ją
o 4 m w kierunku działki. Zdaniem Pana Mariana Karbowskiego rozwiązanie takie było błędem, jak również Konserwator Zabytków uważa, że należałoby zachować aktualną linię zabudowy, co umożliwi realizowanie inwestycji zgodnie z wytycznymi miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tj.: galerie, usługi handlowe oraz wykonanie parkingu podziemnego na całej powierzchni. W części parterowej od ul. Kopernika i Szkolnej powstanie deptak i nowe miejsca parkingowe. Podkreślił, że zależy mu na czasie, jeżeli chodzi
o wprowadzenie zmian w planie, ponieważ chciałby jak najszybciejrozpocząć inwestycję.
Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM poprosiła wnioskodawcę o przedstawienie bardziej szczegółowego zakresu planowanych zmian w planie oraz projektu elewacji przyszłego budynku. Dokumenty te przed przystąpieniem do zmiany
w planie będą potrzebne do konsultacji z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków będącym jednym z organów uzgadniających plan, ponieważ nieruchomość położona jest w ścisłym centrum miasta znajdującym się
w chronionym układzie urbanistycznym.
Pan Marian Karbowski zapewnił, że przygotuje i dostarczy szczegółowe dokumenty potrzebne do zmiany w planie.
Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej UM powiedziała, że po dokładnym przeanalizowaniu zasadności zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, podjęta zostanie decyzja o zmianie planu i być może jeszcze
w tym roku uda się rozpocząć procedurę planistyczną.
Ad. pkt 3
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej przypomniał, że na posiedzeniu Komisji Rozwoju chciano poruszyć temat infrastruktury, jeżeli chodzi o kanalizację deszczową, ponieważ na terenie miasta sprawa kanalizacji deszczowej nie jest uregulowana. Toczą się spory pomiędzy Starostwem Powiatowym a Urzędem Miejskim, ponieważ trudno jest ustalić, kto jest właścicielem danego odcinka kanalizacji. Zapytał, czy kanalizacją deszczową, jej zarządzaniem, utrzymaniem i rozbudową nie powinny zajmować się Wodociągi Miejskie Sp. z o.o. Zapytał, dlaczego Urząd Miejski zajmuje się kanalizacją deszczową skoro Wodociągi i Kanalizacje Miejskie mają ku temu zaplecze. Zapytał, czy kanalizacja deszczowa na terenie miasta jest własnością Miasta czy Powiatu.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM odpowiedział, że kanalizacja deszczowa jest to urządzenie związane z funkcją drogi i jest ono własnością jej zarządcy. W przypadku, gdy jest to droga gminna to kanalizacja w tej drodze jest własnością gminy miasta Augustowa. Jeżeli kanalizacja leży w drodze powiatowej to jej właścicielem jest Powiat, a zarządzana jest przez Powiatowy Zarząd Dróg.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej zapytał, co można zrobić np. na ul. Hożej, czy Kasztanowej, gdzie wciąż mają miejsce zalania?
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM zwrócił uwagę, że są to drogi powiatowe.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej zapytał, czy kanalizacja deszczowa jest tak trwale powiązana
z infrastrukturą drogową, że nie można całego systemu zarządzania usprawnić, aby był jeden zarządca – np. kanalizacje miejskie.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM odpowiedział, że można tego dokonać, ale należałoby przeprowadzić określone procedury w zakresie zawarcia umów na zarządzanie siecią kanalizacji deszczowej. W takiej sytuacji zarządcy
i zarządy dróg powinni porozumieć się w tej kwestii, zawrzeć określoną umowę z Wodociągami i Kanalizacjami Miejskimi Sp. z o.o.. Pan Kierownik zapewnił, że Miasto w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska radzi sobie z zarządzaniem miejską kanalizacją deszczową.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej zauważył, że problem, o którym wspomniał wcześniej ma miejsce na określonych ulicach, które położone są w obrębie Miasta. Dzisiejsze spotkanie ma na celu m.in. zaradzenie tym problemom.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM powiedział, że należałoby przyjrzeć się dokumentom, inwentaryzacji geodezyjnej, która pokazuje przebieg kanalizacji deszczowej. Głównymi odbiornikami tej sieci są: Rzeka Netta, Rzeka Turówka, Kanał Bystry, Kanał Augustowski. Wszystkie wloty i wyloty tych odbiorników, które wykonano w ostatnim 15 – leciu są odczyszczone. Nie ma bezpośredniego spływu bez separatora i bez piaskownika, które każdego roku są badane pod względem odprowadzonych wód, jeżeli chodzi o zawartość zanieczyszczeń. Poinformował, że Miasto ma wykonaną koncepcję na przebieg kanalizacji deszczowej w dzielnicy Borki i zgodnie z tą koncepcją realizowana będzie dokumentacja projektowa. Odbiornikiem dla tej dzielnicy jest Rzeka Netta. Powiedział, że stan techniczny na ulica wybudowanych i przebudowanych jest właściwy. Pan Kierownik zwrócił uwagę na potrzeby miasta w zakresie kanalizacji deszczowej.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska przypomniała wypowiedź Pana Tomasza Wojszko – Prezesa Wodociągów i Kanalizacji Miejskich Sp. z o.o., który przy okazji podwyżek za wodę i ścieki powiedział, że nie musi pozyskiwać środków zewnętrznych na modernizację sieci, ponieważ wykonywane to jest w ramach środków własnych.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM stwierdził, że Pan Prezes mówił wówczas o kanalizacji sanitarnej, a obecnie mowa jest o kanalizacji deszczowej.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej jeszcze raz stwierdził, że warto by wszystko ujednolicić i objąć spójnym systemem, gdzie zarządcą byłby jeden podmiot.
Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM zgodził się, że do takiego ujednolicenia systemu administrowania siecią kanalizacyjną należy dążyć. Należy jednak pamiętać, że takie działanie będzie wiązało się z ogromnymi kosztami.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej zapytał, czy Miasto mogłoby poszukiwać takich programów
w ramach, których można, chociaż częściowo, takie przedsięwzięcie zrealizować?
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta powiedział, że wspominał już o swoim wyjeździe do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w Warszawie. Jeżeli chodzi o środki finansowe na budowę kanalizacji sanitarnej to można z nich skorzystać, ponieważ takie projekty są, natomiast bardzo mało, czy też znikoma ilość dotyczy budowy instalacji deszczowej. Priorytetem jest ochrona środowiska, dlatego mniejszą wagę przywiązuje się do instalacji deszczowej. Skorzystać z dofinansowania można tylko wtedy, gdy buduje się kanalizację sanitarną i deszczową, ponieważ na wybudowanie tylko kanalizacji deszczowej nie można liczyć na dofinansowanie. Temat uporządkowania całej infrastruktury deszczowej jest bardzo szeroki. Powiedział, że być może należałoby zaplanować rozłożony, prawdopodobnie na wiele lat, proces poprawy sytuacji i modernizacji, niektórych odcinków sieci deszczowej. Trzeba dokładnie sprawdzić, które odcinki w pierwszej kolejności tego wymagają. Miasta na pewno nie stać na przeprowadzenie modernizacji na dziesiątkach kilometrów.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej odpowiedział, że takim odcinkiem jest na pewno ulica Hoża.
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta powiedział, że w najbliższym czasie spotka się z Panem Tomaszem Wojszko – Prezesem Wodociągów i Kanalizacji Miejskich Sp. z o.o. i porozmawia na ten temat. Na to spotkanie zaproszonych zostanie również 2, 3 członków Komisji Rozwoju RM.
Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że wszystkie wodociągi powinny zostać zinwentaryzowane przez Spółkę Wodociągi i Kanalizacje Miejskie, aby była możliwość pracy na mapach i rozmowy o konkretach.
Pani Radna Magdalenia Śleszyńska w odniesieniu do interpelacji zgłoszonej na ostatniej sesji Rady Miejskiej powiedziała, że konkretnego planu wymaga również sieć ciepłownicza. Spółki posługują się mapami, które są nieaktualne, np. nie zaznaczono tam domów, które zostały już wybudowane.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w związku z dużym zainteresowaniem mieszkańców tematem podłączeń nieruchomości do sieci ciepłowniczej zapewnił, że będzie on szeroko analizowany.
Protokołowała: Przewodniczył:
/Ewa Szczepańska/ Przewodniczący
Komisji Rozwoju RM
/Paweł Kotwica/
Metryka strony