Protokół nr 14/15 z posiedz. Kom. Społ. - Ośw. RM z dn. 27.08.15 r.

PROTOKÓŁ NR 14/15

z posiedzenia Komisji Społeczno - Oświatowej RM w Augustowie

z dnia 27 sierpnia 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

  1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach:

a) zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób
z zaburzeniami psychicznymi, udzielane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Augustowie oraz szczegółowych zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat oraz trybu pobierania opłat;

b) ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Gminy Miasto Augustów na prowadzenie niepublicznych szkół, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania;

c) likwidacji wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.

  1. Zapoznanie się z propozycją utworzenia Miejskiej Rady Seniorów.
  2. Wstępne zapoznanie się z informacją na temat stanu oświaty miejskiej przygotowaną przez Pełnomocnika Burmistrza Miasta Augustowa do spraw Reformy Oświaty.


Posiedzenie Komisji Społeczno – Oświatowej RM otworzyła Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji.

Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad. pkt 1a

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze
i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, udzielane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Augustowie oraz szczegółowych zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat oraz trybu pobierania opłat.

Pani Jolanta Sołtys – Zastępca Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Augustowie
omówiła projekt uchwały w ww. sprawie a następnie odpowiadała na pytania zadawane prze członków Komisji.

Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Społeczno – Oświatowa RM projekt uchwały
w ww. sprawie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 8 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad. pkt 1b

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Gminy Miasto Augustów na prowadzenie niepublicznych szkół, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM omówił projekt uchwały
w ww. sprawie a następnie odpowiadał na pytania zadawane prze członków Komisji.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zasygnalizowała potrzebę zorganizowania szkolenia dla osób korzystających i rozliczających się z dotacji otrzymywanych z budżetu miasta.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę na nieprawidłowości przy udzieleniu dotacji z budżetu miasta. Dotacje przydzielane na jedno dziecko różniły się w poszczególnych placówkach. Pan Radny zapytał, z czego wynikały te różnice. Podkreślał jak ważne, z punktu widzenia ekonomicznego, jest powstawanie niepublicznych placówek oświatowych. Zwrócił uwagę na fakt, że placówki publiczne są o wiele droższe niż te niepubliczne.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska stwierdziła, że wysokie koszty publicznych placówek oświatowych związane są również z faktem, że obiekty te znajdują się w bardzo złym stanie technicznym i wymagają modernizacji.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM zapewnił, że sprawdzi, czy taka sytuacja faktycznie miała miejsce, a następnie Pan Radny otrzyma odpowiedź na piśmie. Wszelkie nie jasności związane z udzielaniem dotacji z budżetu Miasta zostaną dokładnie wyjaśnione na następnym posiedzeniu Komisji Społeczno – Oświatowej RM.

Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Społeczno – Oświatowa RM projekt uchwały
w ww. sprawie zaopiniowała pozytywnie 7 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Ad. pkt 1c

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie likwidacji wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM omówił projekt uchwały
w ww. sprawie a następnie odpowiadał na pytania zadawane prze członków Komisji.

Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Społeczno – Oświatowa RM projekt uchwały
w ww. sprawie zaopiniowała pozytywnie 7 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Ad. pkt 2

Zapoznanie się z propozycją utworzenia Miejskiej Rady Seniorów.

Pan Marcin Lićwinko – animator kultury poinformował, że pracuje jako wolontariusz
w augustowskim Hospocjum. Głównym polem jego działania jest Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ełk, które prężnie zajmuje się tematem rad seniorów. Pan Marcin Lićwinko poinformował, że jest ekspertem i konsultantem w Programie realizowanym przez TII Ełk - Seniorzy w akcji. Zadeklarował, że może służyć pomocą przy tworzeniu Augustowskiej Rady Seniorów.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno – Oświatowej RM przytoczyła przepis ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. mówiący
o możliwości utworzenia przez gminę gminnej rady seniorów oraz jej właściwościach.

Pani Jolanta Sołtys – Przewodnicząca Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku poinformowała, że Stowarzyszenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku wystąpiło z wnioskiem do Urzędu Miejskiego o utworzenie gminnej rady seniorów. Poinformowała, że wypracowano już projekt statutu Rady Seniorów, który wymaga jeszcze konsultacji prawnika. Przedstawiła potrzeby z tym związane. Przede wszystkim nieodzowna będzie pomoc wolontariuszy, którzy znają potrzeby ludzi starszych. Seniorzy czują potrzebę zaangażowania się w życie publiczne, pragną rozwijać się kulturalnie, brać udział w różnego rodzaju imprezach i aby było to możliwe należy stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Zwróciła uwagę na potrzebę łączenia pokoleń.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno – Oświatowej RM zapewniła, że inicjatorzy powstania gminnej rady seniorów mogą liczyć na wsparcie Rady Miejskiej jak również Urzędu Miejskiego. Pani Przewodnicząca poinformowała, że przy współudziale Radcy Prawnego Urzędu Miejskiego zorganizowane zostanie spotkanie organizacji i stowarzyszeń działających na terenie miasta Augustowa, które pracują na rzecz osób starszych, i którym przedstawiony zostanie pomysł utworzenia Augustowskiej Rady Seniorów.

Pan Radny Tomasz Bukłaho zapytał Pana Burmistrza, czy z Urzędu Miejskiego
w Augustowie wydelegowana zostanie osoba, która zajmować się będzie sprawami przyszłej Rady Seniorów?

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta zapewnił, że taka osoba zostanie wyznaczona i najlepiej, gdyby była to osoba posiadająca funkcję pełnomocnika do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi. Poinformował, że trwają również prace nad utworzeniem drugiego ciała doradczego Rady Miejskiej, czyli Radą Działalności Pożytku Publicznego i kandydaci do tej Rady zostali już zgłoszeni. Pan Mirosław Karolczuk zachęcił wszystkie organizacje do głosowania nad kandydatami. Informacje dotyczące wyborów zostały umieszczone na stronie internetowej UM.

Na posiedzeniu Komisji Społeczno – Oświatowej RM dyskutowano nad kwestią trybu powoływania Rady Seniorów.

Pan Marcin Lićwinko – animator kultury podkreślił, że przy tworzeniu Rady Seniorów pośpiech nie jest wskazany i najważniejszą kwestią w tym wypadku jest zintegrowanie środowiska działającego na rzecz osób starszych i poznanie ich potrzeb. Powołując Radę Seniorów powinno się od razu uchwalić jej statut.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno – Oświatowej RM stwierdziła, że dobrym pomysłem jest zorganizowanie spotkania wszystkich środowisk, które potencjalnie mogą być zainteresowane utworzeniem Augustowskiej Rady Seniorów.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja Społeczno – Oświatowa RM postanowiła rekomendować Radzie Miejskiej pomysł utworzenia Augustowskiej Rady Seniorów. Kolejnym krokiem byłoby powołanie przez Radę Miejską Rady Seniorów oraz uchwalenie jej statutu wypracowanego przez wszystkie organizacje zainteresowane członkostwem. Oddzielnym aktem prawnym będzie wyłonienie członków tejże Rady.

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza stwierdził, że w najbliższym czasie, przy współudziale Radcy Prawnego UM, zorganizowane zostanie spotkanie wszystkich organizacji zainteresowanych utworzeniem Rady Seniorów. Celem spotkania będzie zintegrowanie się, ale również wypracowanie projektu statutu. Zapewnił, że na początku tygodnia osoba wyznaczona przez Burmistrza roześle zaproszenia na spotkanie, które odbędzie się niezwłocznie.

Ad. pkt 3

Wstępne zapoznanie się z informacją na temat stanu oświaty miejskiej przygotowaną przez Pełnomocnika Burmistrza Miasta Augustowa do spraw Reformy Oświaty.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM przedstawił informację
o stanie przygotowania miejskich placówek oświatowych do nowego roku szkolnego /raport stanowi załącznik do niniejszego protokołu/.

Pan Radny Wojciech Krzywiński zwrócił uwagę, że wysokie koszty w publicznych placówkach oświatowych generują pracownicy administracji, co podkreślono w raporcie.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM poinformował, że sprawa zatrudnienia administracji i obsługi w szkołach została już uregulowana i od 1 września
2015 r. zostaną wprowadzone zmiany. Dotychczas w niepełnym wymiarze czasu pracy zatrudnionych było 34 nauczycieli i na razie udało się zmniejszyć tą liczbę do 10. Przypomniał, że taka sytuacja generowała dodatkowe koszty, ponieważ w przypadku niepełnych etatów należy wypłacać tzw. 14 pensję. Pan Kierownik stwierdził, że liczy na to, że wypłaty z tego tytułu w ostatnim kwartale roku będą minimalne, albo w ogóle ich nie będzie. Zmiany wprowadzone przez Pana Burmistrza wiosną tego roku zaczynają skutkować oszczędnościami. Wyraził nadzieję, że w przyszłym roku, dzięki wspólnej pracy i wysiłkowi, uda się te koszty jeszcze bardziej obniżyć.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, kiedy Radni mogą oczekiwać sporządzenia kilkuletniego planu remontów i inwestycji w placówkach oświatowych. Podkreśliła jak konieczne są remonty miejskich placówek. Remonty powinny być wykonywane wg ściśle określonego planu, ponieważ do tej pory ma miejsce tylko łatanie dziur, co spotyka się
z bardzo negatywnym odbiorem społecznym.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM i Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta mówili o planach inwestycyjnych miejskich placówek oświatowych i możliwości pozyskiwania na ten cel środków zewnętrznych.

Pani Radna Małgorzata Grygo i Pan Radny Tomasz Bukłaho wskazywali na Szkołę Podstawową Nr 2, która pod względem ekonomicznym jest najlepiej zarządzaną szkołą. Pozytywny wynik udało się uzyskać dzięki rozsądnej polityce kadrowej. Podkreślano, że Szkoła Podstawowa Nr 2 jest priorytetową, jeżeli chodzi o konieczność przeprowadzenia modernizacji.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM poinformował, że plan inwestycyjno - remontowy miejskich placówek oświatowych zostanie przygotowany już jesienią tego roku. Lista potrzeb będzie na pewno bardzo długa, ponieważ stan techniczny budynków jest wynikiem wieloletnich zaniedbań. Poinformował, że przygotowywany jest nowy regulamin wynagrodzeń, który będzie motywował do pracy dyrektorów, ale również nauczycieli. Pan Kierownik stwierdził, że liczy na to, że nowy regulamin zachęci do efektywniejszej pracy. Zwrócił uwagę, że jedną z placówek, która wymaga zasadniczych zmian jest z pewnością Żłobek. Stwierdził, że ustawa o systemie oświaty nakłada na gminę obowiązek zapewnienia miejsca w przedszkolach i szkołach dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 18 lat. Należy jednak mieć na uwadze, że na remont żłobka można pozyskać środki zewnętrzne.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska poprosiła o wykonanie ekspertyzy budynku Żłobka.

Pan Radny Mirosław Zawadzki stwierdził, że zamiast utrzymywać Żłobek lepszym rozwiązaniem byłoby przeznaczenie tych pieniędzy na utrzymanie dzieci bezpośrednio
w rodzinach. Takie rozwiązanie pomoże w nawiązaniu dobrych relacji rodzinnych
i z pewnością będzie lepsze dla dzieci.

Pan Radny Tomasz Dobkowski podkreślił jak ważne jest planowanie zadań oświatowych
w wieloletniej perspektywie, ponieważ można wówczas przeciwdziałać wielu niepożądanym sytuacjom, które mogą w przyszłości zaistnieć. Wszelkie działania powinny być przemyślane przynajmniej na kilka lat do przodu. W tym względzie należy wzorować się na gminach, które odnoszą sukcesy.

Pan Radny Tomasz Bukłaho przypomniał o dyskusji na temat możliwości utworzenia centralnej księgowości i centralnej grupy konserwatorskiej, które obsługiwałyby wszystkie placówki oświatowe. Zapytał, czy temat ten był analizowany.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM odpowiedział, że opinie na temat wdrożenia ww. systemu są bardzo różne. W części samorządów, które wdrożyły programy związane z Biurami Obsługi Szkół /BOS/ skarżą się na pewne nieporozumienia na linii - biuro, dyrekcja szkoły. Niemniej jednak, gdyby decyzja o obsłudze placówek oświatowych przez tzw. BOSy zapadła to należałoby ją podjąć we wrześniu i wdrożyć
w październiku. Podjęcie takiej decyzji przyniesie miastu oszczędność rzędu 1 mln zł.

Pan Radny Mirosław Zawadzki podkreślił, jak ważne jest informowanie rodziców
o możliwości odzyskania kosztów poniesionych na zakup wyprawek szkolnych. Niedoinformowanie skutkuje tym, że gro środków wraca z powrotem do budżetu państwa.

Pan Dariusz Szkiłądź wyjaśnił, że za prowadzenie skutecznej akcji informacyjne odpowiedzialni są przede wszystkim dyrektorzy szkół.

Pani Małgorzata Grygo zwróciła uwagę, że różna interpretacja przepisów prawnych
i regulaminu, które są związane z wypłatą stypendiów socjalnych powoduje wiele nieporozumień. Rodzice w poszczególnych szkołach traktowani są niejednolicie i dlatego co roku skarżą się na całą sytuację.

Pan Radny Tomasz Bukłaho przypomniał o ciekawej propozycji zgłoszonej na ostatniej sesji RM przez Panią Krystynę Żelewską – Mirską. Pomysł dotyczył utworzenia
w Augustowie szkoły filmowej. Pan Radny zapytał, z kim może porozmawiać osoba, która chciałaby utworzyć w jednej ze szkół np. klasę o profilu filmowym.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM stwierdził, że dla szkół augustowskich potrzebna jest konkurencyjność, i dlatego pomysł utworzenia np. klasy
o profilu filmowym może spowodować większe zainteresowanie młodzieży szkołą oferującą taki właśnie kierunek. Po usystematyzowaniu sieci szkolnej planowane jest utworzenie klas sportowych z ukierunkowaniem na wychowanie wodne. Ponadto planowane jest utworzenie klas dwujęzycznych z językami wykładowymi polskim i angielskim lub niemieckim. Na liście zainteresowań jest również współpraca ze Szkołą Muzyczną w Augustowie. Pomysły są możliwe do zrealizowania, ale najpierw należy przygotować kadrę nauczycielską. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby powstały klasy artystyczne ukierunkowane np. na sztukę filmową. Wszystko będzie zależało od inwencji dyrektorów. Zapewnił, że każda inicjatywa stwarzająca konkurencję na rynku oświatowym będzie wspierana.

Pani Małgorzata Grygo zwróciła uwagę na potrzebę nawiązania porozumienia pomiędzy Miastem a Powiatem w kwestii sieci szkół.

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji UM zgodził się, że rozmowy
z Powiatem na ww. temat są potrzebne i z pewnością zostaną podjęte. Trudna sytuacja głównie spowodowana jest niżem demograficznym.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno – Oświatowej RM zasugerowała, aby członkowie Komisji dokładnie zapoznali się z ww. opracowaniem, które będzie tematem kolejnego posiedzenia.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Magdalena Wasilewska/

Przewodnicząca

Komisji Społeczno – Oświatowej RM

Małgorzata Grygo

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-09-03

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2015-09-03