PROTOKÓŁ Nr 15/15 z posiedzenia Komisji Rozwoju RM w Augustowie z dnia 20 października 2015 r.

P R O T O K Ó Ł Nr 15/15

z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 20 października 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli — lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

  1. Zagospodarowanie terenu położonego przy Amfiteatrze.
  2. Omówienie możliwości, jakie daje samorządom ustawa krajobrazowa.
  3. Omówienie sytuacji Mola Radiowej Trójki.
  4. Sprawy różne.


Posiedzenie Komisji Rozwoju RM otworzył Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji RM.

Ad.pkt 1

Pan Mirosław Karolczuk — Z-ca Burmistrza Miasta Augustowa poinformował,
o potrzebie uporządkowania terenu przy Amfiteatrze. Co roku na tym terenie dzierżawione
są działki pod działalność gospodarczą, gastronomiczną. Miasto zastanawia się nad dwoma rozwiązaniami. Pierwsza polega na wybudowaniu obiektów gastronomicznych przez Miasto które następnie zostaną wydzierżawione. Drugi wariant polega na przygotowaniu dokumentacji oraz wybudowaniu pawilonów przez zainteresowanych inwestorów, których wygląd pawilonów byłby jednolity. Planowany okres dzierżawy obiektów wynosi 10 lat.
W wyniku zapytania ofertowego wyłoniono architekta, który przygotował dokumentację projektową.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poprosił Pana Wojciecha Rafałko — architekta o zaprezentowanie koncepcji zagospodarowania terenu położonego przy Amfiteatrze.

Pan Wojciech Rafałko przedstawił kilka koncepcji lokalizacji pawilonów handlowych dostępnych z ciągu pieszo — rowerowego. Będą to obiekty tymczasowe, które podlegają zgłoszeniu. Budowa takich obiektów pozowali na ich transportowanie w dowolne miejsce.

Pan Sebastian Piekarski — Radca Prawny przedstawił definicję tymczasowego obiektu budowlanego, przez który należy rozumieć obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem,
jak strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zapytał: „Jaką powierzchnię będą zajmowały pawilony?”

Pan Wojciech Rafałko odpowiedział, że metraż proponowanego pawilonu dużego wynosi 27m², średniego 13,5 m², zaś małego 9,45 m².

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta poinformował, że idea wybudowania pawilonów polega na budowie obiektów na koszt inwestora. Planowane zamierzenia będą realizowane od początku 2016 roku, aby w sezonie letnim turyści oraz mieszkańcy mogli korzystać z pawilonów.

Pan Radny Filip Chodkiewicz zapytał: „Czy w formie konkursu architektonicznego można przeprowadzić wizualizację obiektów zlokalizowanych przy jeziorze Necko, na terenie przy Amfiteatrze?”.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta odpowiedział, że jak najbardziej wizualizację można przeprowadzić w formie konkursu architektonicznego. Zapytanie ofertowe wydawało się najkrótszym rozwiązaniem uzyskania wizualizacji terenu przy jeziorze Necko.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że jeśli wybrany zostanie wariant budowy pawilonów przez inwestorów wówczas w umowie z inwestorem należy precyzyjnie określić warunki budowy obiektów. Ponieważ teren przy Amfiteatrze powinien zostać ujednolicony.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta poinformował, że najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby miasto wybudowało pawilony, gdyż wtedy wszystkie budynki będą jednolite.

Pan Wojciech Rafałko poinformował, że wizualizacje projektowane są na podstawie architektury Amfiteatru, aby zabudowa pawilonów tworzyła jednolitą całość i komponowała się z otoczeniem.

Pan Radny Filip Chodkiewicz powiedział, że należy rozpocząć pracę od określenia ogólnych zasad realizacji inwestycji. Z jakich materiałów można wybudować pawilon,
ile wyniesie koszt budowy, o możliwości budowy modułowej, etapowej. Przeprowadzenie konkursu architektonicznego niesie za sobą korzyści w postaci wielu wizualizacji zagospodarowania terenu do wyboru, a także na promocję miasta, nagłośnienie akcji w związku z odnowieniem wizerunku miasta. Mieszkańcy mogą być zaangażowani w proces wyboru czy też, opiniowania projektów pod względem estetyki i wizerunku terenu położonego przy Amfiteatrze. Dyskusja na ten temat wśród mieszkańców byłaby wskazana.

Mieszkaniec zapytał: „W jakim momencie zostanie zakończona cała inwestycja?”.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta odpowiedział, że termin zakończenia inwestycji planowany jest w przyszłym roku, przed sezonem letnim.

Mieszkaniec zapytał: „W jaki sposób zapewniony będzie dowóz towaru do pawilonów?”.

Pan Józef Górski - Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM poinformował, że dowóz towaru zapewniony będzie poprzez ciąg
pieszo — rowerowy, który pełni funkcję drogi dojazdowej.

Pani Radna Sylwia Bielawska poinformowała, że ciągłe rozkładanie i składanie konstrukcji niszczy elementy obiektów, inwestorzy mogą nie być zainteresowani budową takich pawilonów. Budowa budynku tymczasowego niesie za sobą wiele ograniczeń.

Pan Radny Filip Chodkiewicz powiedział, że obiekty tymczasowe będą wydzierżawione
na dłuższy czas np. na 10 lat. Kalkulacja inwestycji będzie inna na okres 2 letni czy
też 15 letni.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że obiekty tymczasowe powinny być proste w konstrukcji.

Pan Mirosław Karolczuk — Z-ca Burmistrza Miasta Augustowa poinformował, że bardzo ważną rolę odgrywa koszt budowy pawilonu, pamiętając o warunkach estetycznych obiektu.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta poinformował, że należy przeprowadzić kalkulację kosztów i przychodów, kiedy inwestycja się zwróci i której działania bardziej się opłacają Miastu.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że należy zapoznać się z kosztami ww. inwestycji, które poniesie miasto, poznać biznes plan. Jeśli natomiast chodzi o inwestora to należy poznać jego założenia finansowe, ściśle określić wytyczne jak dany obiekt ma wyglądać, a następnie dokonać odbioru obiektów przez Miasto.

Ad.pkt 2

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM przedstawił kolejny punkt posiedzenia Komisji, którym jest ustawa krajobrazowa z dnia 11.09.2015 r.
Pan Przewodniczący przekazał głos Panu Sebastianowi Piekarskiemu celem wprowadzenia
do dyskusji.


Pan Sebastian Piekarski — Radca Prawny przedstawił założenia ustawy, która weszła
w życie we wrześniu 2015 r.. Jest to ustawa, która zmienia przepisy niektórych ustaw
w związku z umocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Przedmiotowa ustawa zwana jest krajobrazową bądź reklamową. Umożliwia ona radzie gminy określenia w formie uchwały, zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mają być wykonane. W związku z tym, że uchwała jest aktem prawa miejscowego powinna dotyczyć całego terenu gminy, może przewidywać różne regulacje
dla różnych obszarów gminy, a także może umożliwić zakaz sytuowania ogrodzeń, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, szyldów. Chodzi tu o reklamy mówiące
o prowadzeniu działalności gospodarczej w danym miejscu. Miasto mogłoby zakazać
lub wprowadzić ograniczenia reklamowe. Gmina posiada dużą swobodę w określeniu ograniczeń reklamowych. Podejmowanie uchwały posiada podobną procedurę jak przy opracowywaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, rozpoczyna
się podjęciem uchwały intencyjnej. Projekt wymaga wielu uzgodnień i ostateczne podjęcie takiej uchwały zajmie kilka miesięcy. W planach miejscowych nie będzie już ustaleń dotyczących małej architektury, zapisy będą w uchwale reklamowej. Wprowadzenie tych zasad umożliwi pobieranie nowego podatku, czyli opłaty reklamowej.

Pani Agata Kaminiecka — Z-ca Kierownika Wydziału Finansowego przedstawiła założenia opłaty reklamowej związanej z podjęciem uchwały w związku z ustawą krajobrazową. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych opłata reklamowa będzie pobierana od tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Pani Agata Kaminiecka przedstawiła definicje pojęć zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Opłatę reklamową pobiera się od właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste.

Do opłaty zobowiązani będą użytkownicy wieczyści, posiadacze samoistni nieruchomości lub obiektów budowlanych, a także posiadacze zależni nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Nie wszystkie sytuacje będą rodziły możliwość poboru opłaty reklamowej. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zawiera katalog wyłączeń od opłaty reklamowej.

Pan Sebastian Piekarski — Radca Prawny poinformował, że ww. ustawa mówi także o audycie krajobrazowym na terenie województwa, który musi być sporządzany raz na 20 lat,
ponadto o parkach krajobrazowych i obszarach chronionego krajobrazu. Uchwała może kreować wizerunek miasta, a także przynieść dodatkowe dochody.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM zapytał: „Co Państwo Radni uważają na temat ustawy krajobrazowej i na temat regulacji związanych z reklamą
w mieście?”.

Pan Radny Filip Chodkiewicz wyraził zdanie, że dzięki uchwale krajobrazowej będzie można uporządkować miasto. Usuwając z niego kolorowe reklamy, szyldy, banery, świecące neony i itp.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta poparł zdanie Pana Radnego Filipa Chodkiewicza w sprawie uporządkowaniu miasta z reklam.

Pan Radny Filip Chodkiewicz poinformował, że jeżeli chodzi o funkcje informacyjną,
na każdym skrzyżowaniu znajduje się słup z nazwą ulicy, na którym można umieścić dodatkowo w jednolitej formie drogowskazy do strategicznych punktów w mieście,
np. zabytków, restauracji.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że można stworzyć jednolitą identyfikację miasta, aby miasto posiadało księgę wzorców jak mogłyby wyglądać reklamy w mieście.

Pan Sebastian Piekarski — Radca Prawny poinformował, że uchwała może być księgą wzorców, ponieważ zawierać może punkt dotyczący warunków i zasad sytuowania obiektów małej architektury, obiektów reklamowych określając gabaryty, standardy jakościowe
oraz rodzaj materiałów, z jakich mogą być wykonane. Ustawa przewiduje kary pieniężne
za umieszczanie tablic reklamowych niezgodnie z przepisami podjętej uchwały. Jeśli chodzi
o kwestię realnym terminem wprowadzenia podatku będzie dzień 1 stycznia.

Pan Radny Adam Cilulko zapytał: „Czy zasady wizualizacji reklam i kwestie finansowe muszą być spójne?”.

Pan Sebastian Piekarski — Radca Prawny poinformował, że muszą być określone zasady usytuowania, rozmieszczenia i wyglądu reklam, a następnie wprowadzona może być opłata od reklam. Nie można wprowadzić opłaty reklamowej bez określenia zasad. Ustawa mówi,
że to rada gminy podejmuje decyzje o wprowadzeniu uchwały reklamowej.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poprosił Kierownika Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej Pana Marka Sadowskiego
o przedstawienie, jakie miasto posiada obecnie narzędzia dotyczące powierzchni reklamowych i jakie dokumenty regulują powierzchnie reklamowe.

Pan Marek Sadowski — Kierownik Wydziału AGPUM poinformował, że obecnie obowiązujące przepisy dotyczące powierzchni reklamowych zawarte są w miejscowych plamach zagospodarowania przestrzennego. W większości plany uchwalone na podstawie ustawy z 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zawierają przepisy dotyczące sytuowania reklam, ich powierzchni, gabarytów. Natomiast plany uchwalone na podstawie ustawy z 1994 r. takich ograniczeń odnośnie powierzchni reklamowych nie zawierają. Ustalenia są bardzo różne w zależności od planu. Podczas prac przy uchwale reklamowej można dokonać sprawdzenia jak na danym terenie wygląda kwestia sytuowania reklam, aby wiedzieć, co zostaje zmienione i w jakim celu.

Pan Sebastian Piekarski — Radca Prawny poinformował, że zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych, będzie regulować wyłącznie uchwała krajobrazowa. Jeżeli chodzi o plany miejscowe, które obowiązują i są w trakcie przygotowania będą one określały kwestie dotyczące powierzchni reklamowych, do czasu podjęcia uchwały krajobrazowej.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poddał pod głosowanie kwestię przygotowania projektu uchwały intencyjnej w sprawie ustawy krajobrazowej.
W głosowaniu wzięło udział 9 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja wyraziła pozytywną opinię na temat przygotowania intencyjnej, 8 głosami za,
przy 1 głosie przeciwnym i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta poinformował, o konieczności przeprowadzenia inwestycji w postaci remontu Augustowskiego Mola Radiowej Trójki, jest to drugi obiekt tego typu w Polsce pod względem powierzchni. Molo podczas przyszłego sezonu nie może być nieczynne ze względu na fakt, iż znajduje się przy głównym kąpielisku w mieście.

Pan Radny Józef Światkowski zapytał: „Dlaczego molo Radiowej Trójki zostało zamknięte?”.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta odpowiedział, że obecny stan techniczny obiektu zagraża bezpieczeństwu osób, które z niego korzystają.

Pan Józef Górski — Kierownik Wydziału GKRiOŚ UM odpowiedział, że molo jest na stanie Centrum Sportu i Rekreacji, które każdego roku dokonywało drobnych napraw. Należy rozważyć kwestię wykorzystania materiałów o dłuższym okresie wytrzymałości. Jest prowadzona książka obiektu, która zawiera informacje dotyczące utrzymania obiektu.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta zapytał: „Czy istnieje możliwość pozyskania drewna z komunalnego lasu?”.

Pan Józef Górski — Kierownik Wydziału GKRiOŚ UM odpowiedział, że drewno
z lasu komunalnego nie jest dobrej jakości i na bieżące naprawy, wymianę połaci było wykorzystywane. Warto zastanowić się nad zainwestowaniem w tworzywa sztucznego, które mogą zwiększyć trwałość elementów molo w przyszłości.

Pan Radny Filip Chodkiewicz poinformował, że należy poznać stan techniczny obiektu
i dzięki fachowcom uzyskać informacje, co musi zostać wykonane. W obiekt inwestowane
są pieniądze mieszkańców, dlatego należy poznać koszt i odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czy stać Miasto na taki koszt?”.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta powiedział, że należy wymienić niezbędne elementy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w elementy z tworzywa sztucznego, które mogą zwiększyć okres użytkowania obiektu.

Ad.pkt 4

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że do Komisji Rozwoju wpłynęły trzy pisma. Pierwsze pismo wpłynęło od Pana Burmistrza, w którym zwrócił się z prośbą o rozpatrzenie wniosku mieszkańców ulicy Wiklinowej
w sprawie przeprowadzenia budowy ww. ulicy i pokrycie części kosztów inwestycji przy wsparciu finansowym ze strony Starostwa Powiatowego.

Pan Józef Górski Kierownik Wydziału GKRiOŚ poinformował, że ulica Wiklinowa
ma 356 m długości i jest drogą powiatową. Łączny koszt budowy takiej drogi wynosi około 900 000 złotych.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował,
że drugie pismo wpłynęło od mieszkańców dzielnicy „Baraki”. Mieszkańcy zwrócili
się z prośbą o budowę ulicy Jaćwieskiej.

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał: „ Jaki jest koszt wybudowania ww. ulicy?”.

Pan Józef Górski — Kierownik Wydziału GKRiOŚ UM poinformował, że z danych Powiatowego Zarządu Dróg wynika, że ulica Jaćwieska ma 237 m długości. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi około 600 000 zł i uwzględnia kanalizację, nawierzchnię jezdni, zjazdy.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że każda usługa zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powinna zapewnić miejsca parkingowe na terenie własnym. Zły stan drogi spowodowany jest natężonym ruchem aut do przychodni.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta powiedział, że poinformuje o potrzebie budowy ulicy Pana Starostę, a Państwo Radni zostaną poinformowani o wynikach rozmowy. Powiedział, że Miasto posiada swoje miejskie plany, od których można zacząć realizować inwestycje, a następnie rozpocząć współpracę z powiatem w ramach porozumień partnerskich.

Pan Paweł Kotwica — Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował,
że kolejne pismo wpłynęło od mieszkańców ulicy Perstuńskiej i Grzybowej. Mieszkańcy części miasta Augustowa zwanego „Limanowskiego I” poinformowali o sprzeciwie
w sprawie połączenia ulicy Perstuńskiej i Grzybowej kosztem nieruchomości tutejszych mieszkańców i kosztem nieruchomości Lasów Państwowych w związku z Uchwałą
Nr VIII/56/15 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 28 maja 2015 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Pan Marek Sadowski Kierownik Wydziału AGP poinformował, że połączenie ulicy Perstuńskiej i Grzybowej miało na celu polepszenie systemu komunikacji. Jeżeli jest sprzeciw mieszkańców odnośnie połączenia tych ulic, nie ma żadnych przeciwwskazań żeby z tego zrezygnować w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Mieszkaniec zapytał: „ Jakie są plany odnośnie przyszłości Jarmarku Zygmunta?”.

Pan Wojciech Walulik — Burmistrz Miasta powiedział, że miasto wsparło inicjatywę Jarmarku, zrobiło wszystko, co możliwe żeby wesprzeć tą inicjatywę.

Sporządziła: /Magdalena Wasilewska/

Przewodniczący Komisji Rozwoju RM Paweł Łukasz Kotwica

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Ewa Szczepańska

Wprowadzający: Ewa Szczepańska

Data modyfikacji: 2015-11-04

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2015-11-04