Protokół Nr 4/15 z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej RM z 27.01.2015r.
P R O T O K Ó Ł Nr 4/15
z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej
w Augustowie
z dnia 27 stycznia 2015 r.
W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:
- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza,
- Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- Pani Barbara Cituk – Pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- Pan Tadeusz Janusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Pani Halina Jezierska – Sekretarz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych,
- przedstawiciele mediów.
P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:
1. Zaopiniowanie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
2. Karta Dużej Rodziny.
3. Sprawy różne.
Posiedzenie Komisji Społeczno-Oświatowej RM otworzyła Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji.
Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Ad.pkt 1
Pan Tadeusz Janusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych omówił Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustów na 2015 rok. Wyjaśnił, że opiera się on na ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, iż prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu, a także przeciwdziałanie narkomanii należą do zadań własnych gminy. Przewodniczący przedstawił zadania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. (Projekt uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Pani Halina Jezierska – Sekretarz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych omówiła szczegółowo pracę Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która jest bardzo trudna i odpowiedzialna.
Pan Tadeusz Janusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że praca Komisji polega na próbie zmiany mentalności i myślenia osób uzależnionych, aby inaczej spojrzały na ten problem. Przewodniczący wyjaśnił, że w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2015 rok zawarty jest preliminarz finansowy na 2015 r. Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, który opracowuje Pełnomocnik Burmistrza realizujący działania Programu. Zadaniem Komisji jest zapoznanie się z tym preliminarzem. Przewodniczący powiedział, że pełni tę funkcję od 2009 r. i zawsze otrzymywał gratulacje za dobrze przygotowany Program.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM zapytała, czy w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywaniu Alkoholizmowi i Przeciwdziałaniu Narkomanii Miasta Augustowa na 2015 rok został uwzględniony nowy zapis, który pojawił się od września 2014 r. w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi? Dotyczy on zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Przewodnicząca przypomniała, że w Augustowie działają cztery świetlice wsparcia dziennego, do których uczęszczają przede wszystkim dzieci z rodzin patologicznych.
Pani Halina Jezierska – Sekretarz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśniła, że pieniądze na ww. cel są dodatkowo ujęte w pkt 5 preliminarza „działalność organizacji i stowarzyszeń w zakresie upowszechniania sportu i kultury fizycznej”.
Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła ramy przepisów społecznych, w których pracuje pomoc społeczna, a które mają powiązanie z gminną komisją rozwiązywania problemów alkoholowych. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka. Pani Kierownik przedstawiła członkom Komisji Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych, która została opracowana na lata 2006-2016. Stwierdziła, że niedługo trzeba będzie rozpocząć prace nad nową strategią. Następnie Pani Kierownik powiedziała, że w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi figuruje zapis, że realizacja zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy. Realizacja tych działań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych winna stanowić część tego dokumentu uchwalanego corocznie przez radę gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej lub inną jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu burmistrz może powołać pełnomocnika. Pani Kierownik powiedziała, że w Augustowie jest powołany pełnomocnik do działań związanych z realizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Natomiast Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustów na 2015 rok nie ma żadnego odwołania do Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Ponadto w pomocy społecznej są realizowane zadania z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, realizowane są zadania o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Ośrodki wsparcia dziennego, czyli świetlice, o których mówiła dzisiaj Pani Przewodnicząca Komisji, prowadzone są przez organizacje pozarządowe (4) i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (1). Świetlice są ośrodkami wsparcia dziennego, które działają na podstawie pozwoleń wydanych przez Burmistrza Miasta. Gmina realizuje obowiązkowe zadania z ustawy o wspieraniu rodziny prowadząc świetlice dla dzieci. Pani Kierownik powiedziała, że w 90% do tych świetlic uczęszczają dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nakłada zadania obowiązkowe, m.in. powołanie zespołu interdyscyplinarnego i prowadzenie grup roboczych. Jest to podmiot, który wykonuje zadania gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Natomiast grupa robocza jest zwoływana przez przewodniczącego zespołu na wyraźny przypadek w danej rodzinie. Pani Kierownik stwierdziła, że zespół interdyscyplinarny powinien mobilizować, dyscyplinować rodzinę do tego, aby znikło zjawisko przeciwdziałania przemocy. Powiedziała również, że istnieje taki ewenement we współpracy, której niewiele było, że w Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych od wielu lat nie ma nikogo z pomocy społecznej.
Pani Halina Jezierska – Sekretarz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przypomniała, że przez ponad dwa lata, do marca 2014 r., uczestniczyła 3-4 razy w tygodniu, po 3-4 godziny, we wszystkich posiedzeniach grup roboczych, o czym zapomniała powiedzieć Pani Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Poprzedni Pan Burmistrz obiecywał tę sprawę w jakiś sposób rozwiązać, ponieważ będąc jedynym pracownikiem zatrudnionym do prowadzenia Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych musiała opuszczać swojego stanowiska pracy. Pan Burmistrz podjął taką decyzję, że pracę w grupach roboczych należy traktować jako pracę społeczną, którą powinno wykonywać się po godzinach pracy. Natomiast posiedzenia zespołów roboczych nie odbywają się w godzinach popołudniowych i praca w nich nie jest społeczna.
Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że Pani Halina Jezierska jest najwłaściwszą osobą z Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która powinna uczestniczyć w pracach grup roboczych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych, w skład których wchodzą przedstawiciele ww. jednostek, wykonują zadania w ramach swoich obowiązków służbowych i zawodowych, za co nie dostają ani złotówki.
Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że ww. problem może rozwiązać Pan Burmistrz poprzez wydanie stosownego zarządzenia.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji zapytała, jak to się stało, że Państwu Radnym został przedłożony do uchwalenia i zaopiniowania program, a pieniądze z niego zostały podzielone już w grudniu 2014 r.? Taka uchwała powinna być podejmowana w październiku.
Pani Halina Jezierska – Sekretarz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powiedziała, że preliminarz finansowy zawsze był sporządzany przez Pełnomocnika Burmistrza, a Komisja była z nim zapoznawana.
Pan Tadeusz Janusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że ww. procedura powtarza się co roku, ponieważ w grudniu były ogłaszane konkursy przez poprzednich burmistrzów. Takie konkursy dotyczą przykładowo ferii zimowych i działalności stowarzyszeń. Natomiast sprawa podjęcia uchwały należy do kompetencji Rady Miejskiej.
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza powiedział, że widzi tu także pewną nieścisłość, ponieważ w starym roku budżetowym miasto dysponowałoby środkami z nowego roku budżetowego. Potrzebny jest kompromis, aby pieniądze były dzielone po zatwierdzeniu programu. Jest to logiczne rozwiązanie. Ponadto trzeba uporządkować tematykę związaną z pracą Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Zespołów. Kuriozalne jest to, że w skład zespołu nie wchodzą pracownicy opieki społecznej. Trzeba spróbować zrobić tak, żeby sytuacja była klarowna i nikt nie miał wątpliwości. Na pewno trzeba uzdrowić temat konkursów.
Pan Radny Mirosław Zawadzki uznał, że Pani Halina Jezierska powinna mieć w rozsądny sposób zorganizowane zastępstwo na czas pracy w zespole. Następnie zwrócił uwagę, że bardzo dziwne jest rozdysponowanie środków w rozdaniu konkursowym na realizację zadań miasta, ponieważ proporcje są niewspółmierne.
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza wyraził stanowisko, że w skład komisji konkursowej rozdającej środki, oprócz przedstawicieli organizacji pozarządowych, o których mówiła Pani Barbara Cituk, powinni wchodzić radni – dwóch członków Komisji Rady Miejskiej, tym bardziej, że pieniądze są rozdawane ze środków przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi. Temat ten wymaga uzdrowienia, wprowadzenia dodatkowych kryteriów. Jest to zadanie dla nowego Pełnomocnika oraz Burmistrzów, aby następny konkurs był prawidłowo przeprowadzony.
Pan Radny Adam Wysocki zapytał, czy były prowadzane kontrole lokali prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych, po których były cofnięte koncesje z powodu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim?
Pan Tadeusz Janusz Wierzbicki – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że kontrole są przeprowadzane zgodnie z procedurą i muszą być zapowiedziane. Komisja sprawdza, czy w lokalu znajduje się wywieszka o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim, czy jest pozwolenie na sprzedaż alkoholu. Podczas obecności członków Komisji w lokalu nikt nie sprzeda alkoholu osobie nieletniej, a nawet poprosi o dowód.
Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że prawidłowość sprzedaży napojów alkoholowych nie dotyczy tylko osób niepełnoletnich.
Po przeprowadzonej dyskusji, Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji podała pod głosowanie pozytywną opinię projektu uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Społeczno-Oświatowa RM nie wyraziła pozytywnej opinii dotyczącej projektu uchwały, ponieważ za pozytywna opinią nie głosował żaden członek Komisji, 4 członków Komisji głosowało przeciw i 3 członków Komisji wstrzymało się od głosu.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Rady Miejskiej zaproponowała, aby w związku z negatywną opinią projektu uchwały, Komisja Społeczno-Oświatowa RM wystąpiła na sesji Rady Miejskiej o wykreślenie tego punktu z porządku obrad. Przedłożony projekt gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii nieprecyzyjnie uwzględnia zmianę przepisów prawnych – ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012r., poz.1356; z 2013r. poz.1563; z 2014r. poz.822 i 1188) w zakresie celów wydatkowania środków finansowych pochodzących z opłat za zezwolenia obrót napojami alkoholowymi. Ponadto Program nie odnosi się do zapisów Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Miasta Augustów na lata 2006-2016, która wyznacza kierunki działań lokalnych polityk publicznych, nie wskazuje wszystkich podstaw prawnych związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii. W związku z powyższym konieczne jest sporządzenie dokumentu zgodnego z aktualnymi przepisami prawa, zapisy w Programie powinny być oparte o lokalną diagnozę dotyczącą problemów alkoholowych i narkomanii, uwzględniającą zasoby i działania odpowiadające lokalnym potrzebom, określające cele i rezultaty.
Uwag nie zgłoszono.
Ad.pkt 2
Pani Barbara Cituk – pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że Karta Dużej Rodziny jest programem ogólnopolskim zleconym przez rząd za pośrednictwem urzędu wojewódzkiego gminom, który jest realizowany od czerwca 2014 r. Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny jest skierowana do rodzin wielodzietnych wychowujących troje i więcej dzieci do 18 roku życia dla każdego dziecka; do 25 roku życia, jeśli uczy się; bezterminowo, które mają orzeczony stopień niepełnosprawności, a już powyżej 25 roku życia, identyfikujący do korzystania z uprawnień przysługujących członkom rodzin wielodzietnych. Obecnie na terenie Augustowa są cztery miejsca, gdzie jest honorowana Karta Dużej Rodziny tj.CSiR, Optyk Pan Rowiński, Dom Książki przy ul.Wojska Polskiego, ELA Travel. Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny należy wypełniony i podpisany wniosek wysłać pocztą internetową do Urzędu Wojewódzkiego celem rozpatrzenia i podpisania stosownej umowy. Pani Barbara Cituk powiedziała, że została zgłoszona taka propozycja, aby ulgi były przyjazne dla społeczeństwa. Ministerstwo prosi o to – i jest to jedyny wymóg z ich strony, aby ulgi były rzeczywiste dla społeczeństwa. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest wykonawcą tego zadania.
Pan Radny Mirosław Zawadzki zapytał, czy z tego tytułu jakieś profity będzie osiągał przedsiębiorca? Program jest fajny i na pewno wielu przedsiębiorców będzie chciało z niego skorzystać. Pan Radny zapytał, czy firma nie będzie ponosiła konsekwencji skarbowych? Jeżeli byłoby wielu przedsiębiorców, którzy chcieliby zaangażować się w Kartę Dużej Rodziny, to dlaczego Miasto nie mogłoby wyjść z jakąś nieduża ulgą, np. w podatku od nieruchomości, w podatku od środków transportowych?
Pani Barbara Cituk – pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że jedynym profitem jest umieszczenie przedsiębiorstwa na stronie internetowej Ministerstwa w zbiorze podmiotów uczestniczących w programie.
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza poinformował, że Pani Barbara Cituk będzie uczestniczyła w szkoleniu na temat Karty Dużej Rodziny. Zaproponował, aby po tym szkoleniu została zaproszona na posiedzenie Komisji Społeczno-Oświatowej RM.
Pan Radny Mirosław Zawadzki zapytał, czy Miasto mogłoby zastosować ulgę np. w podatku od środków transportowych, w podatku od nieruchomości, przedsiębiorcom korzystającym z Karty Dużej Rodziny, aby profit był w jakiś sposób zrekompensowany?
Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że w przepisach ustawy o Karcie Dużej Rodziny figuruje zapis, iż rada gminy może uchwalić samorządowy program przyznający uprawnienia członkom rodzin wielodzietnych. Pani Kierownik powiedziała, że istnieje możliwość utworzenia takiego programu, ale należy zdawać sobie sprawę, że koszt realizacji programu będzie należał do gminy i przedsiębiorców, ponieważ żadnych środków zewnętrznych się nie zdobędzie.
Pan Radny Mirosław Zawadzki stwierdził, że zastosowanie ulg być może zachęciłoby przedsiębiorców do korzystania z Karty Dużej Rodziny. Na pewno wiele wątpliwości wyjaśni Pani Barbara Cituk, która wróci ze szkolenia.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM zachęciła członków Komisji do zadawania pytań Pani Barbarze Cituk i zaprosiła Panią Barbarę Cituk na spotkanie Komisji w marcu br.
Ad.pkt 3
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM poruszyła sprawę prac społeczno-użytecznych, które są bardzo potrzebne, gdyż istnieją wymierne korzyści dla obu stron.
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza poinformował, że wniosek Miasta w tej sprawie wpłynie do końca tygodnia do Urzędu Pracy.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM powiedziała, że rodzice dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej Nr 2 skarżą się na sposób rozliczania stypendiów socjalnych, iż muszą ponad połowę pieniędzy wydać koniecznie na rzeczy biurowe (zeszyty, długopisy, plecaki, itp.). Przewodnicząca Komisji poinformowała, że z informacji, które uzyskała w Wydziale Edukacji UM wynika, że nie ma procentowego wyliczenia stypendium.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
Protokołowała: Przewodniczyła:
/Beata Filipow/
Przewodnicząca
Komisji Społeczno-Oświatowej RM
/Małgorzata Grygo/
Metryka strony