Protokół Nr 6/15 z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej RM z 16.03.2015 r.


P R O T O K Ó Ł Nr 6/15

z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 16 marca 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:

- Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,

- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta,

- Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,

- mieszkańcy miasta,

- przedstawiciele mediów.

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji zadania z zakresu wspierania rodziny wynikającego z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej za rok 2014, realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny Miasta Augustowa na lata 2014-2016 oraz potrzeby związane z realizacją zadania w gminie Miasto Augustów.

2. Omówienie rządowego wieloletniego programu na lata 2015-2020 „Senior-Wigor”.

3. Omówienie sprawy zerówki integracyjnej.

4. Podsumowanie wizyt w placówkach oświatowych.

5. Sprawy różne.

Posiedzenie Komisji Społeczno-Oświatowej RM otworzyła Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji.

Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Pan Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła sprawozdanie z realizacji zadania z zakresu wspierania rodziny wynikającego z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135 z późn.zm.) za rok 2014, realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny Miasta Augustowa na lata 2014-2016 oraz potrzeby związane z realizacją zadania w gminie Miasto Augustów. Pani Kierownik powiedziała, że 1.01.2012 r. weszła w życie ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Rada Miejska uchwałą Nr XII/100/12 z dnia 29.02.2012 r. wyznaczyła Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin. Następnie omówiła poszczególne zadania należące do zadań własnych gminy. Są nimi: opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny; tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny; tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego oraz pracy z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez zapewnienie rodzinie przezywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa; organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających, prowadzenia placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci; finansowanie – podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny; kosztów związanych z udzielaniem pomocy ponoszonych przez rodziny wspierające; współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym; sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywania ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego; prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy, przekazywanie informacji do biura informacji gospodarczej.

(Sprawozdanie – stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

Pan Radny Adam Cilulko powiedział, że jako lekarz pracujący na oddziale chorób wewnętrznych, chciałby zwrócić uwagę na problem dotyczący starych, chorych osób. Niektóre takie osoby są przekazywane do hospicjum w Augustowie i okolicznych hospicjów w Ełku, Olecku, ale część takich osób trafia również do domu. Pan Radny powiedział, że rodziny nie radzą sobie z opieką nad takimi osobami w domu. W takim wypadku pozostaje lekarz rodzinny i MOPS. Pan Radny zapytał, czy takie rodziny mogą zgłaszać się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że jeżeli osoba wymagająca opieki wyrazi zgodę na pomoc asystenta osoby niepełnosprawnej lub opiekuna w ośrodku pomocy społecznej, to będzie miała zapewnione usługi opiekuńcze w domu. Bardzo często jest tak, że nie tylko szpital ma problem z umieszczeniem zniedołężniałego, chorego człowieka. Rodziny także nie chcą odbierać swoich bliskich, chorych, starych osób. Gmina ma obowiązek umieszczenia i opłacania za pobyt osób w domu pomocy społecznej. To są ogromne koszty. Obecnie w takim domu jest umieszczonych 26 osób, za które jest opłacana kwota ponad 650 tys.zł rocznie. W Augustowie nie ma żadnego ośrodka, do którego można by skierować takie osoby. Nie można kierować ludzi do ośrodków prowadzonych na podstawie działalności gospodarczej. Najwięcej osób jest umieszczonych w domach pomocy społecznej „Kalina” w Suwałkach, w Nowej Wsi Ełckiej, w Węgorzewie, w Choroszczy, w Białymstoku.

Pan Radny Tomasz Bukłaho zapytał, jakie są możliwości wsparcia rodziny, która opiekuje się starszą osobą w domu zanim zapadnie decyzja o umieszczeniu jej w hospicjum?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że można takiej osobie zaproponować usługi opiekuńcze w zależności od potrzeb. W ustawie o pomocy społecznej figuruje zapis o możliwości utworzenia rodzinnego domu pomocy, który może liczyć maksymalnie 8 miejsc i nie jest nastawiony na zysk. Rodzinny dom pomocy może prowadzić organizacja pożytku publicznego lub osoba fizyczna w odpowiednio przygotowanym do tego celu lokalu.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji przypomniała o prowadzonych od kilku lat rozmowach o potrzebie utworzenia w Augustowie domu pomocy społecznej.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska poruszyła sprawę funkcjonowania świetlic. Ze sprawozdania wynika, że warunki lokalowe są bardzo ciężkie i nie spełniają wymagań ustawy. Chodzi głównie o świetlicę, która miała być na krótki czas przeniesiona do budynku Gimnazjum Nr 1 przy ul. Młyńskiej. Jest to jeden z głównych problemów, którym trzeba byłoby się zająć i szukać rozwiązania lokalowego.

Pan Radny Tomasz Bukłaho zwrócił uwagę na potrzebę pozyskiwania środków z funduszy unijnych i innych źródeł, ponieważ działalność placówek wsparcia dziennego bywa refundowana w 100%.

Pan Radny Wojciech Krzywiński zapytał, czy były czynione próby pisania projektów w celu pozyskania funduszy unijnych?

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że pieniądze były pozyskiwane, ale nie dotyczyły placówek wsparcia dziennego.

Po przeprowadzonej dyskusji, Komisja Społeczno-Oświatowa RM sprawozdanie z realizacji zadania z zakresu wspierania rodziny wynikającego z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135 z późn.zm.) za rok 2014, realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny Miasta Augustowa na lata 2014-2016 oraz potrzeby związane z realizacją zadania w gminie Miasto Augustów zaopiniowała pozytywnie 8 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Ad.pkt 2

Pani Anna Dźwilewska i Pani Zofia Grajewska poinformowały o możliwości skorzystania z wieloletniego programu „Senior-Wigor” na lata 2015-2020, który powstał na poziomie centralnym. Program dotyczy seniorów powyżej sześćdziesiątego roku życia. Pani Anna Dźwilewska powiedziała, że zebrane dane liczbowe dotyczące stanu demograficznego Augustowa świadczą o tym, że liczba seniorów stale rośnie i zaczyna to być widoczne nie tylko w naszym mieście. Znalezienie osobom starszym form pracy, współpracy, wspierania, spowodowałoby, że te osoby nie będą same siedziały w domu i bez przerwy spędzały czas przed telewizorem. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zauważył ten problem i od wielu lat prowadzi różne działania wynikające z Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Seniorzy chwalą sobie imprezy, spotkania, wycieczki, które są organizowane. Program stwarza większe możliwości, ale przy udziale gminy. Pani Zofia Grajewska powiedziała, że chciałaby zająć się osobami starszymi powyżej sześćdziesiątego roku życia i stworzyć im miejsca do korzystania z oferty usług i różnorodnych zajęć, promowania idei aktywnego starzenia się. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło program, który swoim zasięgiem obejmuje wszystkie województwa. Udział jednostek samorządu w programie ma charakter dobrowolny. Są one zobowiązane do wykazania utrzymania trwałości realizacji zadania przynajmniej przez okres trzech lat od dnia następującego po dniu zakończenia realizacji zadania w programie. Program stanowi uzupełnienie działań realizowanych w ramach rządowego programu na rzecz aktywności społecznej osób starszych. Celem strategicznym programu jest wsparcie seniorów i dofinansowanie działań jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem jednostek charakteryzującymi się niskimi dochodami i wysokim odsetkiem seniorów w populacji. W 2013 roku dochód na jednego mieszkańca w Augustowie wynosił 2.773 zł. Wysoki odsetek ludzi starszych w Augustowie i niskie dochody są szansą na skorzystania z programu. Pani Anna Dźwilewska powiedziała, że dzisiaj chodzi głównie o zakomunikowanie i uzmysłowienie, że problem osób starszych będzie narastał nie tylko w Augustowie, ale też w całej Polsce.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że z wieloletniego programu „Senior – Wigor” nie będzie mogła skorzystać organizacja pozarządowa, a jedynie gmina. Z projektu wynika, że można pozyskać środki finansowe do 100.000 zł na remont lub adaptację pomieszczeń dla seniorów dokładając 20% wkładu własnego oraz 50.000 zł na wyposażenie również dokładając 20% wkładu własnego. Remont i adaptacja musi odbywać się w budynku stanowiącym własność gminy. Inny budynek nie wchodzi w grę. Natomiast w wytycznych do projektu programu operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój” mówi się o tym, że można pozyskać środki na utworzenie dziennego domu wsparcia dla osób starszych. Te środki mogą być zakwalifikowane jako wkład własny, ale tak naprawdę sprawę tę można rozpatrywać dopiero po ogłoszeniu konkursu, ponieważ mogą być z uwagi na ewentualne zmiany. Pani Kierownik stwierdziła, że istnieje potrzeba utworzenia w Augustowie dziennego domu dla seniorów, który przyczyni się do utrzymania dłużej starszego, chorego człowieka w środowisku. Zwróciła się z prośbą do Burmistrza Miasta o rozważenie możliwości znalezienie lokalu, który można by zaadoptować na dzienny dom wsparcia dla osób starszych.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta wyraził słowa uznania za inicjatywę społeczną, która cieszy. Na pewno zostaną wypracowane takie rozwiązania, które spowodują rozwój i zadowolenie seniorów, którzy jednocześnie będą mogli służyć radą i doświadczeniem.

Pan Radny Mirosław Zawadzki zaproponował wykorzystanie doświadczenia osób starszych w wychowaniu dzieci przebywających w świetlicy poprzez łączenie pokoleń.

Pan Radny Tomasz Bukłaho zwrócił uwagę, że nie należy zamykać się w takim myśleniu, że ww. inicjatywy powinny być finansowane wyłącznie ze środków gminy. Na niektóre tego typu działanie można pozyskać dofinansowanie w 100% ze środków unijnych. Ponadto bardzo wartościowe byłoby budowanie odpowiedniego klimatu w Augustowie, aby osobami starszymi zajmowali się również wolontariusze. Zaszczepienie takiej idei podniesie świadomość młodych ludzi, mieszkańców miasta, którzy będą otwarci na potrzeby innych osób.

Pan Radny Adam Cilulko zapytał, czy pod projekt „Senior-Wigor” będzie można podłączyć opiekę nad osobą starszą w miejscu zamieszkania? Chodzi o to, żeby nie oddawać takich ludzi do domów starców tylko o to, aby roztaczał nad nimi opiekę Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej lub inna organizacja w miejscu zamieszkania.

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zwróciła uwagę na problem braku opieki geriatrycznej, który dotyczy całej Polski. Oprócz domu pomocy społecznej można by pomyśleć o poszukiwaniu inwestora, który wybudowałby szpital geriatryczny w Augustowie.

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że z projektem rządowym „Senior-Wigor” nie można wyjść z usługami opiekuńczymi do ludzi.

Pani Anna Dźwilewska poinformowała, że istnieją założenia długofalowej polityki senioralnej w Polsce 2014-2020 w obszarze zapewnienia osobom o ograniczonej samodzielności odpowiednich usług opiekuńczych.

Pani Zofia Grajewska powiedziała, że duże dotacje można otrzymać z rządowego programu na rzecz aktywności społecznej osób starszych na lata 2014-2020.

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza stwierdził, że obecnie najważniejszą sprawa jest pozyskanie odpowiedniego budynku na potrzeby placówki.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji poruszyła sprawę trudnych warunków lokalowych świetlic, w tym gminnej świetlicy „Nasza Ostoja”, która obecnie mieści się w budynku Gimnazjum Nr 1. Zaproponowała, aby członkowie Komisji odwiedzili tę świetlicę. Trzeba myśleć o przeniesieniu dzieci w inne miejsce.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Ad.pkt 3

W posiedzeniu Komisji wzięły udział dwie mamy, które w imieniu rodziców dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności w systemie oświatowym i zdrowotnym zwróciły się z prośbą o to, aby w kolejnym roku szkolnym 2015/2016 w Zespole Szkół Samorządowych Nr 3 przy ul. Mickiewicza powstała zerówka integracyjna. Jest to dla rodziców sprawa priorytetowa i niesamowicie ważna, ponieważ dzieci potrzebują adaptacji w nowym miejscu, dlatego też proszą o odpowiednie przygotowanie placówki do potrzeb dzieci. Rodzice są gotowi pomagać w różnego rodzaju działaniach i mają mnóstwo pomysłów. Jeżeli okaże się, że nie ma pieniędzy na remont łazienki, to zorganizują zbiórkę publiczną. Obecnie jedyną przeszkodą byłoby pokonanie czterech schodów wejściowych do szkoły.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że deklaruje pomoc rodzicom, ale do tego problemu trzeba podejść systemowo i racjonalnie. Zwrócił uwagę, iż potrzebne są pieniądze, które bezwzględnie powinny trafić do placówki. Aby pobyt dziecka w szkole był dla niego korzystny, to taka placówka musi być bardzo dobrze wyposażona. Burmistrz Miasta powiedział, iż kierując się potrzebami dzieci warto byłoby rozważyć kwestię zorganizowania zerówki integracyjnej w małym, kameralnym budynku, który byłby wyposażony w 100%. Jeżeli zerówka miałaby być umieszczona w Zespole Szkół Samorządowych, to takie działania będą również podjęte, jednak koszt adaptacji pomieszczeń i stworzenia urządzeń dla dzieci niepełnosprawnych będzie o wiele wyższy.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji powiedziała, że korzystne byłoby umieszczenie dzieci w Zespole Szkół Samorządowych i utworzenie zerówki na parterze szkoły.

Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza zapytał, co stanie się, jeśli dzieci będą w wieku pierwszej, drugiej i trzeciej klasy szkoły podstawowej i zerówka przestanie być istotnym problemem? Gdzie będą odbywały się zajęcia starszych roczników? Obecnie rozwiązanie problemu czterech schodków wejściowych do szkoły nie stanowi problemu, ale może zajść potrzeba zajęć lekcyjnych na pierwszym piętrze i w tym momencie potrzebna będzie winda. Zastępca Burmistrza powiedział, że co roku ogłaszany jest projekt finansowany z PFRON, w którym istnieje program celowy wyrównywania różnic między regionami, z którego można by uzyskać dofinansowanie w wysokości 40-50%. Z tego funduszu ostatnio została zrobiona winda w Zespole Opieki Długoterminowej, również pieniądze na windę pozyskał szpital. Z tego programu można by także pozyskać środki na zrobienie windy w szkole i przedszkolu integracyjnym, co byłoby docelowym rozwiązaniem, wykonaniem zadania tak, jak trzeba. Przy niektórych możliwościach technicznych można by jeszcze było zrobić platformy najazdowe, które umożliwiają najechanie wózkiem.

W dyskusji zabrała głos jedna z mam, która powiedziała, że obecnie sprawa zajęć starszych roczników została rozwiązana w ten sposób, że prawie wszystkie lekcje dzieci mają w tej samej klasie i nie chodzą po szkole. Poprosiła, aby kwestie finansowe, wybudowanie windy, wykonanie w trybie natychmiastowym remontu łazienki nie przysłoniły tego, co najważniejsze, czyli dzieci, które potrzebują tego roku na to, żeby przystosować się do nowego miejsca, umożliwiając im naukę, jak również wszystkim innym dzieciom, które będą uczyły się z nimi w klasie. Zapytała, czy w związku z trwającym naborem do zerówek szkolnych rodzice będą mogli złożyć dokumenty do Zespołu Szkół Samorządowych?

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powiedział, że przychyla się do złożonego wniosku i będzie robił wszystko, aby w Zespole Szkół Samorządowych powstała zerówka integracyjna.

Ad.pkt 4

Komisja Społeczno-Oświatowa Rady Miejskiej wstępnie podsumowała wizyty w placówkach o oświatowych. Zebrani obejrzeli pokaz slajdów. Zdjęcia wykonał Pan Radny Mirosław Zawadzki.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji powiedziała, że Komisja odwiedziła żłobek, przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazjalne. Członkowie Komisji chcieli mieć ogólny ogląd sytuacji, co nowa władza zastała w mieście.

Pan Radny Wojciech Krzywiński powiedział, że temat jest rozległy i szeroki. Skupienie się na sprawach szczegółach ma to do siebie, że następuje koncentracja na każdym detalu, który jest analizowany, następuje zmiana zdań i ucieka gdzieś ogólny ogląd sytuacji. Podczas wizyty członkowie Komisji mieli ogólny ogląd, który był subiektywny, ponieważ zdawali się na dyrektorów prowadzących placówki oświatowe. Pan Radny powiedział, że można było zauważyć ogromną różnicę w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym placówek oświatowych. Wizyta rozpoczęła się od Szkoły Podstawowej Nr 6. Ta szkoła jest wymuskana, modelowa, budynek jest solidny i został zaadoptowany w sposób przemyślany. Niekorzystne wrażenie zrobił budynek PUP, jak również Szkoła Podstawowa Nr 2. Natomiast Szkoła Podstawowa Nr 4 była rozbudowywana, jedyną od ponad dwudziestu lat inwestycją oświatową. Szkołę udało się zmodernizować przy okazji budowy sali gimnastycznej. Jeśli chodzi o Gimnazjum Nr 1, to jest ono zaniedbane, ale nie z powodu braku starań przez pana dyrektora. Pan Radny powiedział, że zróżnicowana sytuacja dotyczy również przedszkoli. W Przedszkolu Nr 2 są dobre warunki, a Przedszkole Nr 1 od wielu lat nie miało szczęścia, co do inwestycji. Wykonany został remont dachu bez wykonania rynien.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji dodała, że podobna sytuacja dotyczy Przedszkola Nr 6, gdzie również nie ma rynien, na które zabrakło pieniędzy.

Pan Radny Wojciech Krzywiński powiedział, że mówiąc o zreformowaniu oświaty w Augustowie trzeba byłoby podzielić ten proces na kilka etapów. Chodzi o przyjęcie długofalowego planu i rozłożenie reformy na lata. Reforma dotyczyłaby remontów, być może wybudowania jakiegoś obiektu oświatowego. Niektóre prace byłyby wykonane jak najszybciej, a inne za rok, za cztery lata, czy za osiem lat. Pan Radny powiedział, że temat jest bardzo szeroki i nie da się go załatwić w krótkim czasie, na jednym, czy dwóch posiedzeniach Komisji. Chodzi też o to, że musi być stałe monitorowanie, aby dyrektorzy placówek odczuwali zainteresowanie swoimi problemami i wiedzieli, że nie jest to jednorazowa akcja. Jeżeli nie będzie metodologicznej, infrastrukturalnej zmiany, to sytuacja w oświacie nie ulegnie zmianie i ta materia będzie starzała się, a miasto nie zrobi kroku do przodu.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, iż w ciągu 10 dni będzie przedstawiony pomysł na oszczędności, które po wstępnych wyliczeniach wynoszą ok. 1 mln zł. Planuje się ujednolicenie standardów wszystkich szkół i w ciągu dwóch lat muszą nastąpić szybkie decyzje, które pozwolą zaoszczędzić znaczne środki finansowe. Najważniejszą sprawą jest zracjonalizowanie środków na oświatę. Jeśli chodzi o modernizację budynków, to są one w różnym stanie technicznym. Niektóre wymagają niezwłocznej interwencji, ale to wszystko kosztuje. Budżet miasta jest ograniczony. Jeśli chodzi o inwestycje oświatowe, to w 2015 r. zaplanowana jest budowa boiska przy Gimnazjum Nr 2, a następnym priorytetem jest Szkoła Podstawowa Nr 2. Ponadto planuje się również wypracowanie modelu funkcjonowania przedszkoli i żłobka.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono. Postanowiono kontynuować sprawę podsumowania wizyt w placówkach oświatowych na kolejnym posiedzeniu Komisji.

Protokołowała: Przewodniczyła:

/Beata Filipow/

Przewodnicząca

Komisji Społeczno-Oświatowej RM

/Małgorzata Grygo/

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-04-08

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2015-04-08