Protokół Nr 7/15 z pos.Komisji Rozwoju RM z 13.03.2015r.

P R O T O K Ó Ł Nr 7/15

z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej

w Augustowie

z dnia 13 marca 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu dział wzięli:

1. Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,

2. Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM,

3. Przedsiębiorcy,

4. Mieszkańcy miasta,

5. Przedstawiciele mediów.

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Rozpatrzenie wniosków o zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Lipowiec I”.

3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Wypusty II”.

Posiedzenie Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji.

Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.

Ad.pkt 1

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM odczytał wniosek firmy „MARJON” M.E. Klepacka, J.Klepacka w Augustowie o dokonanie zmiany zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości ozn. Nr 1951 położonej w Augustowie przy ul. Mazurskiej 10. Działka położona jest w kompleksie 29U i w związku z planem kontynuowania takiego przeznaczenia gruntu wspólniczki rozważają kwestię rozbudowy budynku istniejącej galerii handlowej. Firma wnosi o zmianę treści pkt 1 lit b) poprzez dopuszczenie lokalizacji budynku o funkcji podstawowej o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2; zmianę treści pkt 1 lit. e) poprzez określenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej terenu – min 15% w miejsce dotychczas przewidzianej 30%; zmianę minimalnej liczby miejsc postojowych poprzez określenie jej wielkości 25/1000 m2 powierzchni usług, w miejsce dotychczasowej 30/1000 m2.

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, że przedmiotowa działka jest obecnie przeznaczona pod zabudowę usługową, ale do 2000 m2 powierzchni sprzedaży. W czasie tworzenia planu obowiązywała ustawa, która mówiła o tym, że w planach miejscowych może być ujęty handel powyżej 2000 m2 powierzchni sprzedaży tylko wtedy, kiedy takie tereny są ujęte w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Augustowa. W obowiązującym Studium takich terenów nie ma. Obecnie jest wyznaczony taki teren w nowym Studium, które jest procedowane. Pani Kierownik poinformowała, że w trakcie wyłożenia projektu Studium do publicznego wglądu wpłynęło kilkadziesiąt uwag, m.in. również od firmy „Marjon”. Uwagi będą rozpatrzone przez Burmistrza Miasta. Pani Kierownik zaproponowała wstrzymanie się ze zmianą planu miejscowego do czasu uchwalenia Studium. Jeżeli Studium wskaże, że na ww. terenie będą mogły być ujęte obiekty wielkopowierzchniowe, to wtedy będzie możliwe dokonanie zmiany w planie, zgodnie z wnioskiem firmy „Marjon”.

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji RM powiedział, że ważne jest stworzenie jasnych i konkretnych zapisów w Studium zwłaszcza wtedy, gdy brakuje prawnych wyjaśnień, co to jest obiekt wielkopowierzchniowy i od jakich wielkości powinien być liczony. Przewodniczący zaproponował wstrzymanie się z podjęciem decyzji związanej ze zmianą planu do czasu rozpatrzenia uwag przez Burmistrza Miasta zgłoszonych do projektu Studium oraz po jego uchwaleniu. Zapytał, czy są uwagi do tej propozycji?

Uwag nie zgłoszono.

Następnie Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji powiedział, że kolejny wniosek wpłynął od Pana xxxxxxxxxxxx i dotyczy zmiany w planie miejscowym zagospodarowania działki o numerze geodez. 3219 położonej w kompleksie 76U5 i 42KDD. Pan xxxxxxxxxxxx wniósł o przeanalizowanie i zmianę zapisu w sprawie nieprzekraczalnej linii zabudowy od ul. Kopernika oraz ul. Szkolnej, iż w 2009r. Rada Miejska zmieniła stan istniejących linii zabudowy na powyższej działce przesuwając je o 4 metry w głąb działki. W piśmie Pan xxxxxxxx stwierdził, że analizując rozbudowę na istniejącym terenie doszedł do wniosku, że taka decyzja była błędem i nie przynosi korzyści dla właściciela ani dla Miasta i nie jest zgodna z opinią Konserwatora Zabytków. Istniejącą działkę chciałby zabudować zgodnie z wytycznymi planu miejscowego, tj. galerie, usługi handlowe itp. oraz wykonać parking podziemny na całej powierzchni. W części parterowej od ul. Kopernika i ul. Szkolnej budynek byłby cofnięty o 1,5 metra tworząc podcień a zarazem tworząc wygodny ciąg komunikacyjny dla pieszych, a część piętrowa ponownie zabudowana (nawieszona) do istniejącej linii zabudowy na wysokość ok. 4 metrów od chodnika.

Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Rozwoju RM postanowiła zaprosić Pana xxxxxxxxx na następne posiedzenie Komisji celem przedstawienia koncepcji architektonicznej planowanej rozbudowy na ww. terenie.

W dalszej kolejności Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji powiedział, że następny wniosek złożyła z upoważnienia właściciela firma Wodnik, firma Holiday Boat. Wniosek dotyczy udostępnienia przejścia z ul.Kilinskiego na deptak przy rzece Netta. Wnioskodawcy informują, że działka nr 3264/3, która stanowi jedyny łącznik z ulicy Kilińskiego na deptak jest działką miejską i została wydzierżawiona osobie fizycznej z przeznaczeniem na tymczasowy parking. Umowa dzierżawy kończy się 24 sierpnia 2015 r.

Po przeprowadzonej dyskusji, Przewodniczący Komisji stwierdził, że Miasto dysponuje gruntem, który jest nie do wykorzystania, ponieważ w pewnym momencie jego szerokość jest mniejsza niż 1 metr i wyklucza jakikolwiek ciąg pieszy. Zaproponował przeprowadzenie rozmowy z właścicielem gruntu działki sąsiedniej o rozważenie możliwości zamiany terenu przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod ciąg pieszy na działkę stanowiącą własność Gminy Miasta Augustów. Przewodniczący zapytał, czy są uwagi do tej propozycji?

Uwag nie zgłoszono.

Następnie Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji zapoznał z wnioskiem firmy Demex przy ul. Wypusty o uporządkowanie terenu niezagospodarowanej działki nr 3961/15 będącej we władaniu Wspólnoty Gruntowej w Augustowie. Na tej działce od wielu lat rosną chwasty, krzewy i samosiejki, gromadzone są odpady. Firma Demex wnioskuje również o zorganizowanie w tym miejscu terenu zielonego, parku lub skweru. Przewodniczący Komisji stwierdził, że działka będąca w bezpośrednim sąsiedztwie firmy Demex nie jest własnością miasta. Zapytał, czy w związku z tym Komisja jest kompetentna do rozpatrywania wniosku?

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że po ustaleniu właściciela niezagospodarowanej działki podejmie działania zmierzające do zmotywowania właściciela, aby uporządkował swoją nieruchomość.

W dalszej kolejności Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z kolejnymi wnioskami, które wpłynęły do Przewodniczącego i Rady Miejskiej. Poinformował, że wpłynęły wnioski od Pana xxxxxxxx, które dotyczą: zagospodarowania ulicy Mostowej, jako alei handlowej; zmiany lokalizacji przejścia dla pieszych znajdującego się przy ul. Turystycznej (w pobliżu wieży ciśnień), ponieważ znajduje się zbyt blisko przystanku autobusowego i w tym miejscu bardzo często dochodzi do niebezpiecznych sytuacji; podjęcia działań w celu utrzymania porządku zimowego na ulicach, zwłaszcza w dzielnicy Lipowiec.

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji stwierdził, iż odnośnie wniosku dotyczącego zagospodarowania i wykorzystania ul. Mostowej zamierzenia planu wojewódzkiego są realizowane. W dyskusji zabrał głos Pan Marian Dyczewski- Prezes TMZA, który powiedział, że prawdopodobnie Panu xxxxxxx chodzi o to, że aleja handlowa jest wtedy, gdy jest wstrzymany ruch samochodowy, ale jest to niemożliwe, gdyż ulicy Mostowej nie można zamknąć. Pan Filip Jerzy Chodkiewicz - Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, iż wnioskujący chciał zwrócić uwagę, że kiedyś istniały plany i poprosił o przyjrzenie się możliwościom wykorzystania części pomysłów. Stwierdził również, że uwaga dotycząca przejścia dla pieszych jest słuszna, ponieważ docierają sygnały na temat tego przejścia od innych osób, więc warto byłoby podyskutować na ten temat.

Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Rozwoju RM postanowiła zwrócić się z prośbą do Burmistrza Miasta o wystąpienie z wnioskiem do Starosty Augustowskiego o przeanalizowanie możliwości zmiany lokalizacji przejścia dla pieszych, które znajduje się przy ul. Turystycznej obok wieży ciśnień.

Następnie Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z wnioskiem Prokuratury Rejonowej w Augustowie o uchylenie § 2 ust. 2 uchwały Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 29 maja 2013 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania oraz wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania i sposobu ich pobierania oraz § 3 ust. 1 załącznika nr 2 do ww. uchwały Regulaminu Strefy Płatnego Parkowania w Augustowie w zakresie ustanawiającym pobieranie opłat w strefie płatnego parkowana w soboty w godzinach 9.00-13.00.

Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Rozwoju RM postanowiła zwrócić się z prośbą do Burmistrza Miasta o przeanalizowanie i wyjaśnienie ww. sprawy przez radcę prawnego Urzędu Miejskiego.

Następnie Pan Radny Józef Świątkowski zapytał, czy w 2015 r. będzie wykonywania dokumentacji techniczno-projektowa ul. Wilczej, która jest wpisana na pozycji pierwszej na liście 25 ulic przeznaczonych do realizacji jako priorytetowe inwestycje w zakresie budowy ulic w Mieście Augustowie. Zapytał, jaka jest planowana szerokość ulicy, czy na całej ulicy jest planowana taka sama szerokość, czy w poprzedniej kadencji Urząd Miejski podjął się wykupowania gruntów, negocjacji z mieszkańcami ul. Wilczej?

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM wyjaśniła, iż zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Nr V/14/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2015 na wykonanie dokumentacji projektowej budowy ul. Wilczej są zarezerwowane środki finansowe w wysokości 90 tys.zł. Ulica Wilcza jest objęta opracowaniem dwóch miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Projektowana szerokość ulicy w liniach rozgraniczających na odcinku od ul. Kwaśniej do ul. Żurawiej wynosi 18 metrów, natomiast na odcinku od ul. Wojska Polskiego do ul. Kwaśniej - 16 metrów.

Pan Radny Józef Świątkowskizapytał, czy dokumentacja będzie robiona skoro nie wiadomo, czy właściciele nieruchomości zgodzili się na przekazanie swoich gruntów pod ulicę?

Pani Anna Kowalczukodpowiedziała, że przed projektowaniem najpierw jest przeprowadzana rozmowa z właścicielami gruntów.

Pan Radny Józef Świątkowskiuznał, że radni powinni porozmawiać z właścicielami, co mają do powiedzenia w sprawie budowy ul. Wilczej.

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisjizwrócił uwagę, czy dokumentacja będzie dotyczyła całego odcinka ulicy? Chciałby wnioskować o przeprowadzenie analizy, czy dokumentację techniczną można przeprowadzić etapowo. Trzeba rozważyć etapowanie projektu i inwestycji. Jeżeli są problemy z wykupem działek i jeżeli mieszkańcy nie chcą włączyć się w budowę ulicy, to tak postępują, jakby nie chcieli tej inwestycji. Komisja nie będzie postępowała wbrew woli mieszkańców.

Pan Radny Adam Cilulkozapytał, czy problem nie tkwi gdzie indziej, czy nie chodzi tu o to, żeby każdy właściciel, który ma działkę przy ul.Wilczej, przeprowadził podział geodezyjny swojej nieruchomości?

W dalszej kolejności Pan Marian Dyczewski – Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej zapytał, jaka jest odpowiedź na wniosek Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej w sprawie zmiany w zarządzaniu ulicami w granicach miasta Augustowa, aby wszystkie ulice były zarządzane i zagospodarowane przez Burmistrza Miasta.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miastawyjaśnił, że 70% ulic należy do Powiatu Augustowskiego. Odbyło się wiele rozmów ze Starostą Augustowskim i obecnie Miasta nie stać jest na przejęcie i utrzymanie tak dużej sieci ulic. Burmistrz Miasta powiedział, że planuje rozpoczęcie procesu porządkowania sprawy ulic w mieście, ale najpierw trzeba to wszystko bardzo dokładnie przeanalizować. Zmiana musi być realna, aby mieszkańcy poczuli efekt przyjętych rozwiązań. Obecnie istnieją wstępne ustalenia dot. ul. 3 Maja, iż będzie zrobiona wspólnie z Powiatem na urodziny Miasta w 2017 roku.

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiejzapoznał z pismem Zarządu Powiatu w Augustowie dotyczącym pisma Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej w sprawie ulic miejskich. Zarząd Powiatu informuje, iż nie otrzymuje subwencji na utrzymanie dróg. Zgodnie z podziałem kompetencji koszty sprzątania ulic powiatowych w Augustowie ponosi wyłącznie samorząd powiatowy, mimo, że nie otrzymuje na ten cel subwencji drogowej. Ponadto Zarząd Powiatu zauważył, iż nieprawdą jest zawarte w piśmie TMZA stwierdzenie, że ulice powiatowe sprzątane są na koszt Miasta. Natomiast oświetlenie miejskich ulic faktycznie obciąża Miasto, ale jest to ustawowym obowiązkiem każdej gminy. Zarząd Powiatu sugeruje, że podział ulic w mieście na miejskie i powiatowe przysparza wiele problemów zarówno użytkownikom, jak i zarządcom ulic. Kwestia ta wymaga szybkiego rozwiązania, co będzie z pożytkiem dla wszystkich mieszkańców.

Pan Radny Tomasz Dobkowskistwierdził, że nie powinno mieć miejsca przejmowanie ulic przy braku możliwości pozyskania środków zewnętrznych na ich budowę.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miastapowiedział, że trzeba szukać kompromisów, aby oba samorządy miejski i powiatowy ponosiły ciężar finansowy budowy ulic, z korzyścią dla mieszkańców.

Następnie Pan Radny Dariusz Ostapowicz powiedział, że chciałby zainteresować Państwa Radnych oraz Pana Burmistrza problemem mieszkańców ul.Konopnickiej. Obecnie na tej dzielnicy brakuje garaży i miejsc parkingowych. Pan Radny zaproponował, aby Miasto Augustów przychyliło się do wniosku mieszkańców w sprawie utworzenia drugiego rzędu garażowego na terenie lasu miejskiego, który znajdowałby się bezpośrednio za istniejącym rzędem garażowym. Pan Radny powiedział, że kiedyś starał się sondować opinię Starostwa Powiatowego w sprawie przeznaczenia pod miejsca parkingowe terenu Augustowskiego Centrum Edukacyjnego. Pan Radny zapytał, czy Miasto mogłoby pomóc w tym działaniach, aby Augustowskie Centrum Edukacyjne odstąpiło część terenu, który mógłby wzdłuż ulicy wewnętrznej stać się parkingiem, bez konieczności wchodzenia na place zabaw.

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisjipoinformował, że była zgłoszona uwaga przez jednego z mieszkańców, aby miejsca parkingowe były zlokalizowane równomiernie pomiędzy blokami.

Pan Radny Józef Świątkowskistwierdził, że w XXI wieku buduje się garaże piętrowe, a nie „lepianki” pomiędzy blokami, kosztem placu zabaw dla dzieci.

Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisjizwrócił uwagę, iż temat garaży wymaga głębszej analizy. Zaproponował pozyskanie mapy zasadniczej celem wskazania terenów będących własnością miasta, ponieważ bloki znajdują się na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej.

W dalszej kolejności Pani Elżbieta Kamińska - właścicielka biura podróży „Ela Travel” zapytała, gdzie jest zaplanowana altana śmietnikowa przy ul. Żabiej? Poprosiła również o wyjaśnienie braku możliwości wjazdu na posesje od strony ul.Żabiej (wysokie krawężniki).

Następnie Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek o przeprowadzenie cięć pielęgnacyjnych terenów zielonych wzdłuż głównych ulic komunikacyjnych, np. wzdłuż wzdłuż Alei Kardynała Wyszyńskiego, ul. Turystycznej, ul.Chreptowicza. Zaproponował o wystosowanie wniosku wspólnie ze Starostwem Augustowskim.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miastapoinformował, że będzie ogłoszony konkurs na najładniejszą posesję w mieście.

Pan Radny Piotr Piłasiewiczprzypomniał, że należy uporządkować ciągi piesze i jezdne w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej (droga do Postiwu), a także wzdłuż bulwarów.

Pan Radny Dariusz Ostapowiczzapytał, czy planowane jest generalne mycie lamp znajdujących się na moście.

Pani Magdalena Śleszyńskazgłosiła wniosek o przeprowadzenie cięć pielęgnacyjnych kasztanowców przy ul. Kasztanowej.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miastapowiedział, że powołał pełnomocnika do spraw wizerunku miasta.

Pan Radny Jerzy Dobrowolskipoprosił o spowodowanie uporządkowanie posesji znajdującej się przy Przedszkolu przy ul. Kilińskiego.

Ad.pkt 2

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM omówiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Lipowiec I”.

Po przeprowadzonej dyskusji, Komisja Rozwoju RM projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 10 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Ad.pkt 3

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM omówiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Wypusty II”. Jednocześnie poinformowała Państwa Radnych, iż w przedstawionym zakresie planu w zachodniej jego części objęte są działki nie posiadające planu. Właściciele części działki posiadają również tereny bezpośrednio sąsiadujące objęte miejscowym MPZP. Pani Anna Kowalczuk zaproponowała objęcie również tych terenów, czyli działek nr 764/3, nr 498/4, nr 764/5, nr 764/6 zakresem planu „Wypusty II”.

Po przeprowadzonej dyskusji, Komisja Rozwoju RM projekt uchwały wraz z zaproponowaną zmianą zaopiniowała pozytywnie 10 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow Przewodniczący

Komisji Rozwoju RM

Paweł Łukasz Kotwica

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-03-25

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2015-03-25