Protokół ze wspólnego pos.Kom.REW. i Kom.Społ.-Ośw.z 20.01.2015r.

P R O T O K Ó Ł Nr /15

ze wspólnego posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM

z Komisją Społeczno-Oświatową RM w Augustowie

z dnia 20 stycznia 2015 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:

- Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,

- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza,

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM

- Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta,

- Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej,

Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,

- Pan Tadeusz Popławski – Zastępca Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,

- Pani Teresa Arciszewska – Inspektor Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM,

- przedstawiciele mediów.

P o r z ą d e k p o s i e d z e n i a:

1. Zajęcie przez Komisję Rewizyjną RM stanowiska w sprawie skargi Pana Dionizego Poźniakowskiego.

2. Przyjęcie przez Komisję Społeczno-Oświatową RM planu pracy Komisji na 2015 rok.

3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2015 rok.

4. Zapoznanie się z wynikami kontroli Najwyższej Izby Kontroli z 2012 r. w sprawie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach.

5. Sprawy różne.

Ad.pkt 1

Przed przystąpieniem do wspólnego posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM i Komisji Społeczno-Oświatowej RM odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej RM, która rozpatrzyła skargę Pana Dionizego Poźniakowskiego na działalność Burmistrza Miasta Augustowa. Posiedzenie Komisji otworzył Pan Wojciech Szymon Krzywiński – Przewodniczący Komisji i poprosił Panią Annę Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM o przedstawienie dokumentów w powyższej sprawie.

Pani Anna Kowalczuk – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przedstawiła skargę Pana Dionizego Poźniakowskiego , która dotyczy braku realizacji wniosku w sprawie aktualizacji planu zagospodarowania przestrzennego „Wypusty” w miejscu działki 38879 i 4996/6, braku podstawy prawnej wykonania w 2009 r. inwestycji na działce 3879, braku wykonania zobowiązania zawartego w piśmie z dnia 17.05.2012 r. dotyczącego konserwacji pomnika przyrody, braku projektu zamiennego i decyzji jego zatwierdzenia na działce 3879. Pani Kierownik wyjaśniła, że działka o numerze 4996/6 posiada wjazd od ulicy Prądzyńskiego. Przeznaczony w planie ciąg pieszo-rowerowy przebiegający wzdłuż Kanału Augustowskiego po zrealizowaniu wyznaczonej w planie ulicy Arnikowej oraz projektowanej ulicy dojazdowej 11KDD zostanie wyłączony całkowicie z ruchu samochodowego. Pani Kierownik powiedziała, że wnioski Pana Dionizego Poźniakowskiego o zmianę planu były rozpatrzone przez Burmistrza Miasta negatywnie o czym wnioskodawca był informowany. Z zasięgniętych informacji w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wynika, że 10.10.2005 r. Starosta Augustowski decyzją nr 273/05 zatwierdził projekt budowlany i udzielił Gminie Miastu Augustów pozwolenia na budowę ul. Prądzyńskiego i ul. Grzebieniowej. W czasie wydania decyzji pozwolenia na budowę na przedmiotowy teren nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W dniu 9.07.2009 r. Starosta Augustowski wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i zmienił pozwolenie na budowę z dnia 10.10.2005 r. W treści decyzji wskazującej działki, na których ma być realizowana inwestycja, błędnie nie została wymieniona działka numer 3879, tym niemniej w projektach budowlanych, które są załącznikami do decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i wydającej pozwolenie na budowę, część działki numer 3879 została przeznaczona pod drogę. Ponadto po wniosku z dnia 8.05.2008 r. Pana Dionizego Poźniakowskiego o dokonanie konserwacji pomnika przyrody pismem z dnia 17.05.2012 r. został udzielona odpowiedź, że w najbliższym czasie wykonane zostaną prace pielęgnacyjne pomnika przyrody. Konsekwencją tego zobowiązania było zlecenie funkcjonariuszowi Ochotniczej Straży Pożarnej wykonania cięć pielęgnacyjnych pomnika przyrody znajdującego się na nieruchomości Pana Dionizego Poźniakowskiego. W trakcie przygotowań do wykonania zlecenia funkcjonariusz OSP nie uzyskali zgody właściciela posesji sąsiedniej na wejście na jego posesję. Brak współpracy sąsiedzkiej uniemożliwił wykonanie cięć pielęgnacyjnych pomnika przyrody.

Komisja Rewizyjna RM po przeprowadzonej dyskusji uznała, że działania Burmistrza Miasta było prawidłowe, a złożona skarga jest bezzasadna. Komisja podtrzymała stanowisko zajęte przez poprzedniego Burmistrza Miasta uznając, że planowana w przyszłości budowa bulwarów nad Kanałem Augustowskim uniemożliwia zamianę ciągu pieszo-rowerowego na ulicę, a tym samym nie ma potrzeby zmiany planu.

Ad.pkt 2

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM omówiła plan pracy Komisji na 2015 rok.

Po przeprowadzonej dyskusji członkowie Komisji postanowili, aby plan pracy był planem otwartym, który zweryfikuje życie. Potem Przewodnicząca Komisji poddała plan pracy pod głosowanie, który w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania został przyjęty jednogłośnie 8 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. (Plan pracy Komisji – stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

W dalszej kolejności Komisja Społeczno-Oświatowa RM postanowiła, aby w związku z realizacją planu pracy Komisji i zamiarem dokonania wizytacji placówek oświatowych miasta (przedszkoli, szkół, gimnazjów, żłobka) dyrektorzy tych placówek złożyli na piśmie w terminie do 3 lutego 2015 r. najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i remontowe kierowanej placówki.

Ad.pkt 3

Pan Wojciech Szymon Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM otworzył wspólne posiedzenie Komisji Rewizyjnej RM i Komisji Społeczno-Oświatowej RM. Powiedział, że obecnie Komisje przystąpią do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku posiedzenia, którym jest zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2015 rok. Bardzo istotną rzeczą jest to, że skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z siedzibą w Suwałkach przedłożony projekt uchwały budżetowej Miasta Augustowa zaopiniował pozytywnie. Skład orzekający zaopiniował również pozytywnie Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Augustowa na lata 2015-2023. Przewodniczący stwierdził, że pozytywna opinia jest wskazówką, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie dopatrzyła się formalnych uchybień. Następnie przystąpił do omówienia projektu budżetu miasta na 2015 r. Podkreślił, że zaplanowane dochody wynoszą 90.585.100 zł, a zaplanowane wydatki to kwota 88.045.100 zł.

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta omówiła projekt budżetu miasta na 2015 rok stanowiący podstawę gospodarki finansowej miasta przez cały rok. Przedstawiła dochody i wydatki, które są realizowane w podanej klasyfikacji budżetowej. Projekt został przedłożony w jak najbardziej szczegółowej możliwej formie, aby był bardziej przejrzysty i można było go łatwiej analizować.

Pan Wojciech Szymon Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM otworzył dyskusję.

Pan Radny Tomasz Dobkowski poprosił o omówienie zadłużenia miasta. Czy oszczędności w wydatkach bieżących generują możliwości budżetu? Czy warto jest korzystać z obligacji?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że od 2014 r. obowiązuje nowy wskaźnik zadłużenia, który wcześniej wynosił 60% dochodów. Miasto nie mogło być zadłużone więcej niż 60%, a spłaty pożyczek, kredytów, obligacji wraz z odsetkami nie mogły przekroczyć 15% dochodów. Obecnie nie ma wskaźnika dotyczącego poziomu zadłużenia i każda jednostka wylicza indywidualny wskaźnik spłaty. Wydatki bieżące nie mogą przekroczyć bieżących dochodów miasta. Wieloletnia Prognoza Finansowa spełnia te wymagania, stąd jest pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej. Obecnie miasto nie może jeszcze bardziej się zadłużyć, zaciągać kredytów, które nie byłyby przeznaczone na zadania finansowane z Unii Europejskiej. Główną rolę we wskaźnikach odgrywają wydatki bieżące i jest lepiej, gdy są one niższe. Bardzo duże znaczenie we wskaźniku ma sprzedaż majątku. Skarbnik Miasta poinformowała o przeprowadzonej restrukturyzacji zadłużenia. Obligacje są takim instrumentem, gdzie termin spłaty wykupu obligacji może być przesunięty w czasie, ale w zamian płaci się wyższe odsetki.

Pan Radny Adam Cilulko zapytał, jaka jest wysokość podatku uiszczana przez szpital? Do tej pory było tak, że szpital tych podatków nie płacił. Czy w związku z tym można uwzględnić jakąś inwestycję w szpitalu np. zakup usg lub wyremontowanie sali?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nie może udzielić informacji objętej tajemnicą skarbową. Szpital, jak każdy inny podmiot, jest zobowiązany co roku uiszczać podatek od nieruchomości. Państwo Radni powinni sami odpowiedzieć na pytanie, czy budżet miasta stać jest na uwzględnienie inwestycji w szpitalu - jednostce, w której realizacja zadań należy do Powiatu. Natomiast Miasto mogłoby udzielić Powiatowi pomocy finansowej, ale należy mieć na uwadze fakt, że odbędzie się to kosztem zrezygnowania z któregoś zadania.

Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM zapytał, dlaczego planowany dochód ze Stref Płatnego Parkowania w 2015 r. wynosi 255.000 zł., a w 2014 r. był o połowę niższy. Wydatki na obsługę strefy wynoszą ok. 200.000 zł, czyli dochód w skali roku jest przewidywany na poziomie ok. 55.000 zł. Czy ze społecznego punktu widzenia jest to aż tak istotna kwota?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że Strefa Płatnego Parkowania w 2014 r. funkcjonowała od miesiąca maja. Z umowy z operatorem wynika, że Miasto płaci 78,5% uzyskanych dochodów w formie prowizji.

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM przypomniał, że celem utworzenia Strefy Płatnego Parkowania nie było osiąganie zysku tylko wyprowadzenia ruchu kołowego z centrum miasta.

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że dane pochodzące z funkcjonowania strefy mogłyby być podstawą do podjęcia decyzji, aby strefą zarządzało miasto lub spółka miejska.

Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM zapytał, czy zadanie „Słoneczny Augustów” jest w większości finansowane ze środków zewnętrznych?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na to zadanie środki pochodzą prawie w całości z zewnątrz, ponieważ projektem „Słoneczny Augustów” objęci są prywatni właściciele nieruchomości. Środki finansowe pochodzą z Unii Europejskiej w 85% oraz wpłat mieszkańców.

Pani Radna Joanna Lisek zapytała, czy budowa ciągu pieszo-rowerowego narciarskiego nad Kanałem Bystrym dotyczy łącznika między obu kanałami?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że inwestycja związana jest z kontynuacją zadania „Kanał Bystry”.

Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM zapytał, jakie wydatki są ujęte z kwocie zaplanowanej na Miejski Dom Kultury?

Pani Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w dotacji przedmiotowej, przekazywanej na koszty funkcjonowania poszczególnego podmiotu, mieści się dotacja Miasta zapewniana Miejskiemu Domowi Kultury na wszystkie działania (wynagrodzenie pracowników, utrzymanie biura, działania promocyjne, koncerty, koszty utrzymania amfiteatru).

Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM zapytał, czy Centrum Sportu i Rekreacji jest w tej chwili jednostką budżetową?

Monika Podziewska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że od 2014 r. Centrum Sportu i Rekreacji funkcjonuje jako jednostka budżetowa, czyli przekazuje Miastu całość wykonanych dochodów. Zasady funkcjonowania jednostek są takie, że nie mogą nic finansować z własnych dochodów, natomiast Miasto zapewnia środki na wydatki.

Pan Radny Adam Wysocki zapytał o przebudowę umocnień brzegu rzeki Netty. Czy jest szansa przebudowy mostków na rzeką?

Pan Józef Górski – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśnił, że umocnienie brzegu rzeki Netty obejmuje wymianę elementów drewnianych na całym odcinku wzdłuż trzech ulic: Rybackiej, Portowej, Zarzecze, które w tej chwili są w fatalnym stanie technicznym. Ponadto istnieją plany wykonania dokumentacji projektowanej na wykonanie dwóch kładek – mostków.

Więcej głosów w dyskusji i Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM zapytał, kto z Państwa Radnych – członków Komisji Rewizyjnej RM jest za pozytywną opinią projektu budżetu miasta na 2015 rok?

W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Rewizyjna RM projekt budżetu miasta Augustowa na 2015 rok zaopiniowała pozytywnie 2 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM zapytała, kto z Państwa Radnych – członków Komisji Społeczno-Oświatowej RM jest za pozytywna opinią projektu budżetu miasta Augustowa na 2015 rok?

W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Społeczno-Oświatowa RM projekt budżetu miasta Augustowa na 2015 rok zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 5 głosach wstrzymujących się.

Ad.pkt 4

Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM powiedział, że sprawa Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach wywołała ogromne emocje wśród radnych, pracowników, stowarzyszeń, które opiekują się zwierzętami, dlatego też zadał sobie sporo trudu, aby tę sprawę dokładnie zbadać. Przewodniczący poinformował, iż dokonał analizy dokumentów dostarczonych przez pracowników Urzędu Miejskiego i przeprowadził z nimi rozmowę, m.in. z Panem Tadeuszem Popławskim – Zastępcą Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM, z Panem Piotrem Sieńkowskim – Komendantem Straży Miejskiej, w obecności Pani Małgorzaty Lipińskiej – inspektora WGKRiOŚ. Przewodniczący powiedział, że obecnie ma skrystalizowany ogląd tej sytuacji i wypracował jednoznaczną opinię. Poinformował, że 13 stycznia br. na polecenie Pana Burmistrza odbyła się kontrola Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach, w której uczestniczyli: Pani Magda Olszewska reprezentująca stowarzyszenie „Kudłacz”, Pani Małgorzata Lipińska – pracownik Urzędu, Pan Zygmunt Dworakowski – właściciel Schroniska i dwie panie inspektor Weterynarii. Podczas kontroli zostały zrobione zdjęcia schroniska i zwierząt – (w załączeniu do niniejszego protokołu) i sporządzone dwie notatki przez Panią Małgorzatę Lipińską i Panią Magdę Olszewską – (w załączeniu do niniejszego protokołu). Przewodniczący stwierdził, że z przedłożonych dokumentów wynika, iż jest to sytuacja kuriozalna, aby w XXI wieku działało schronisko naruszające wiele podstawowych praw. Poinformował, że w 2011 r. i w 2012 r. zostało podpisanych prawie 80 umów z gminami z terenu województw: podlaskiego, warmińsko- mazurskiego, mazowieckiego na łączną kwotę ponad 1,5 mln zł. W 2011 r. był przychód z umów, natomiast rozchody wynosiły ok. 300 tys.zł. Ze specyfikacji wynika, że za wywóz psich odchodów wydano w 2011 r. - 2.300 zł, a w 2012 r. – 1.000 zł. W Schronisku przebywało wtedy dwa tysiące psów. Przewodniczący stwierdził, że według jego opinii Schronisko działało prawie wyłącznie w oparciu o zysk. Podpisane były tylko trzy pozwolenia z gminami na wyłapywanie psów, pozostałe psy z siedemdziesięciu siedmiu gmin były przywożone bez zezwolenia. Przewodniczący powiedział, że po zakończeniu kontroli do Pana Posła Pawła Suskiego została skierowana skarga. Pan Poseł skierował do Powiatowego Lekarza Weterynarii pismo o wyjaśnienie wszystkich nieprawidłowości, ponieważ opinia Najwyższej Izby Kontroli jest negatywna. Okazuje się, że Powiatowy Lekarz Weterynarii w odpowiedzi do Pana Posła Pawła Suskiego zaprzeczył ustaleniom kontroli NIK i stwierdził, że wszystkie zarzuty są nieprawdziwe. Lekarz Weterynarii twierdził, że jest prowadzona ewidencja, że psy mają super wybiegi i suki z oseskami mają oddzielne pomieszczenia. Przewodniczący powiedział, iż widać tutaj, że administracja w jakimś sensie próbuję tę sprawę zatuszować i proceder ten trwa dalej. Na usprawiedliwienie można powiedzieć, że Urząd Miejski nie miał protokołu pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli, ponieważ został sporządzony w dwóch egzemplarzach. Przewodniczący powiedział, że z informacji, które uzyskał od swoich znajomych w Piszu i Białej Piskiej wynika, że właściciel Schroniska w Radysach jest osobą o dużych wpływach, która również potrafi być nieuprzejma, z którą trudno się współpracuje. Potwierdziła to również Pani Marta Chmielewska. Natomiast cały czas ze strony Schroniska jest pozorowanie działań, które są niby zgodne z prawem i że wszystko jest w porządku. Chodzi o to, żeby uznać, iż sytuacja jest wymyślona przez środowiska związane z obrońcami zwierząt, że nic złego tam się nie dzieje. Przewodniczący powiedział, że w jego przekonaniu jest to cały czas „zabawa w kotka i myszkę, że jakieś „wredne siły zewnętrzne” w postaci normalnych opiekunów zwierząt i ekologów próbują zdewaluować pracę Schroniska w Radysach. Stwierdził, iż wydaje się, że prawda jest inna i w związku z powyższym zaproponował, aby w trybie ustawowym Miasto wypowiedziało w możliwie najbliższym czasie umowę na wyłapywanie bezdomnych psów z terenu miasta Augustowa oraz utrzymywania tych zwierząt w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach oraz ogłosiło przetarg na wybór nowego schroniska.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że zlecił niezapowiedzianą kontrolę Schroniska w Radysach i przeprowadził rozmowę z Panem Zygmuntem Dworakowskim. Podczas kontroli były robione zdjęcia zwierząt i schroniska, natomiast pozostaje bardzo wiele pytań dotyczących dokumentacji, gdyż sprawa jest nierozstrzygnięta.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM zgłosiła wniosek, aby z końcem miesiąca nastąpiło rozwiązanie umowy ze Schroniskiem w Radysach i Miasto przystąpiło do procedury związanej z ogłoszeniem przetargu.

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta dodał, że podejmie stosowne działania po decyzji Państwa Radnych o rozwiązaniu umowy z Radysami.

Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM poddał pod głosowanie wniosek w sprawie rozwiązania umowy ze Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach i ogłoszenie w możliwie najkrótszym terminie przetargu na wybranie schroniska, w którym będą umieszczane psy z terenu miasta Augustowa.

Komisja Rewizyjna RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania wniosek przyjęła 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM poddała ww. wniosek pod głosowanie.

Komisja Społeczno-Oświatowa RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania wniosek przyjęła 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokołowała: Przewodniczył:

/Beata Filipow/ Przewodniczący

Komisji Rewizyjnej RM

/Wojciech Szymon Krzywiński/

Przewodnicząca

Komisji Społeczno-Oświatowej RM

/Małgorzata Grygo/

Członkowie Komisji Rewizyjnej RM:

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej

Wprowadzający: Komisja Rady Miejskiej

Data modyfikacji: 2015-02-06

Opublikował: Beata Filipow

Data publikacji: 2015-02-06