Protokół Nr 21/16 z posiedzenia Komisji Rozwoju RM z dnia 21 kwietnia 2016 r.
P R O T O K Ó Ł Nr 21/16
z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie
z dnia 21 kwietnia 2016 r.
W posiedzeniu wzięło udział 9 członków Komisji, co stanowi o prawomocności obrad – lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:
- Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,
- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta,
- Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej,
- Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej,
- mieszkańcy miasta,
- przedstawiciele mediów.
Porządkiem posiedzenia będzie:
1. Rozpatrzenie pism, które wpłynęły do Komisji Rozwoju RM.
2. Zaopiniowanie warunków konkursu na:
- Koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowania terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą.
- Koncepcję kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno- wschodnim brzegu rzeki.
3. Sprawy różne.
Posiedzenie Komisji Rozwoju RM otworzył Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji.
Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Ad.pkt 1
Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji zapoznał z korespondencją, która wpłynęła do Komisji Rozwoju i Rady Miejskiej:
1) z pismem Pana L.W. i Pana Ł.W., skierowanym do Burmistrza Miasta i do wiadomości Rady Miejskiej o udzielenie odpowiedzi, czy mieszkanie przy ul. Leśnej jest przeznaczone do sprzedaży (zał. nr 1);
Przewodniczący Komisji odczytał odpowiedź na pismo, w którym Burmistrz Miasta wyjaśnił, że nieruchomość przy ul. Leśnej będzie przeznaczona do sprzedaży przy spełnieniu określonych warunków (zał. nr 2);
2) z pismem użytkowników działek ogrodowo-rekreacyjnych ogrodu działkowego „Słoneczny” przy ul. Wojska Polskiego w sprawie wyremontowania drogi dojazdowej (zał. nr 3);
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zasugerował, aby radni rozpatrując pisma mieszkańców, w których poruszają problemy, konkretne sprawy, wyznaczali termin, w którym otrzymają informacje na temat możliwości załatwienia sprawy poruszanej w piśmie.
Przewodniczący Komisji wyznaczył termin na otrzymania informacji w sprawie drogi dojazdowej do końca kwietnia 2016 r.;
3) z pismem Pana H.S., który wnosi o uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego „błonie nad Nettą” w formie łąki i plaży (zał. nr 4)
Przewodniczący Komisji odczytał odpowiedź na pismo, w którym Burmistrz Miasta poinformował, że 2 marca 2016 r. została podjęta uchwała Nr XX/167/16 Rady Miejskiej w Augustowie w sprawie przystąpienia do sporządzenia Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Netta-Rybacka”, która obejmuje obszar wskazany w piśmie.
Ad.pkt 2
Zaopiniowanie warunków konkursu na:
- Koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowania terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą.
- Koncepcję kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno- wschodnim brzegu rzeki.
Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przedstawił zakres rzeczowy konkursu urbanistyczno–architektonicznego na koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowania terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą.
Wymagane obligatoryjne elementy do zaprojektowania:
a) ośrodek sportów wodnych – baza kajakarzy:
- budynek usytuowany na gruncie z następującymi pomieszczeniami: magazyn na kajaki, szatnie z toaletami i natryskami, salon z kuchnią (minimum salon na parterze), gabinet odnowy biologicznej/masażu, pokój trenera, toaleta, w tym dla osób niepełnosprawnych, min. 6 pokoi noclegowych z łazienkami (5 dwuosobowych oraz 1 jednoosobowy) oraz ogólnie dostępne siłownia sportowa i lokal gastronomiczny na 30 osób z możliwością organizowania spotkań/zebrań, inne niezbędne pomieszczenia (gospodarcze/ techniczne/ komunikacja itp.);
- hangar na 4 łodzie motorowe usytuowany na wodzie;
b) boisko wielofunkcyjne do tenisa, siatkówki oraz koszykówki z trybunami na około 100 osób;
c) utwardzony plac pod urządzenia skateparku (pow. min. 700 mkw);
d) plac zabaw dla dzieci (istnieje również możliwość zachowania / przeprojektowania istniejącego placu zabaw w istniejącej lokalizacji);
e) plenerowy fitness (istnieje również możliwość uwzględnienia zaprojektowanego w 2014 roku placu fitness zgodnie z obowiązującym pozwoleniem na budowę),
f) miejsce organizacji imprez masowych / plenerowych wydarzeń kulturalnych;
g) stałe miejsce do grilowania;
h) budynek garażowo - gospodarczy dla Urzędu Miejskiego (2 stanowiska na samochody osobowe, 2 stanowiska na samochody dostawcze + magazyn ok. 80 mkw);
i) skomunikowanie terenu (chodniki, jezdnie, itp.) z uwzględnieniem przekształcenia budynku szkoły w siedzibę Urzędu Miejskiego;
j) ogrodzenie siedziby Urzędu Miejskiego (łącznie z budynkiem garażowo-gospodarczym), ograniczenie terenu grodzonego do w miarę możliwości niezbędnego minimum;
k) oświetlenie terenu;
l) elementy małej architektury (min. ławki i kosze);
ł zieleń wysoka i niska;
m) parkingi obsługujące przyszłą siedzibę Urzędu Miejskiego oraz tereny usług sportowych i rekreacji wraz z wjazdem (około 100 miejsc, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych);
n) główny wjazd na teren siedziby urzędu od strony ulicy Hożej, dodatkowy wjazd z ulicy Młyńskiej (na wewnętrzne potrzeby urzędu);
o) łącznik ulic Rybackiej i Hożej jako droga publiczna lub w ramach komunikacji wewnętrznej (od strony ul. Hożej – np. w miejscu skrzyżowania ulic Hożej i Sienkiewicza), w miarę możliwości z uwzględnieniem zieleni izolacyjnej od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej,
p) wskazanie terenu pod usługi turystyczne i gastronomiczne (1 działka o powierzchni min. 1000 mkw).
Dodatkowe wytyczne:
Nie jest wymagana zgodność z obowiązującymi planami miejscowymi. Obecnie przystąpiono do sporządzenia nowego planu miejscowego dla przedmiotowego terenu.
Parametry zabudowy i zagospodarowania terenu:
1) maksymalna wysokość budynku:,
- budynek bazy kajakarzy - 12 m,
- hangar na łodzie – nie ustala się,
- budynek garażowo-gospodarczy – nie ustala się;
2) maksymalna ilość kondygnacji nadziemnych:
- budynek bazy kajakarzy – 3, w tym trzecia jako poddasze użytkowe lub 3 pełne z cofnięciem minimum trzeciej kondygnacji względem elewacji frontowej,
- hangar na łodzie – 1,
- budynek garażowo - gospodarczy – 2, w tym druga jako poddasze użytkowe;
3) geometria dachu: dowolna;
4) minimalna powierzchnia biologicznie czynna dla całego terenu objętego konkursem z wyłączeniem terenów dróg publicznych: 30%.
Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Pan Marian Dyczewski – Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej zwrócił uwagę, że przedstawiona propozycja zagospodarowania błoni nad rzeką Nettą i boiska przy Gimnazjum Nr 1 nie została do końca przemyślana. Teren ten powinien być zagospodarowany w taki sposób, aby przynosił miastu korzyści finansowe, a nie obciążał budżetu. Poprosił o odczytanie pisma Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej z dnia 21 kwietnia 2016 r. Zwrócił uwagę, że TMZA nie neguje potrzeby budowy skateparku, ale powinien powstać w innym miejscu, np. nad jeziorem Necko obok amfiteatru lub przy pływalni miejskiej. Baza kajakarzy również powinna być przeniesiona w inne miejsce, ponieważ treningi kajakarzy kolidują z pływającymi po rzece i jeziorze motorówkami, statkami. TMZA uważa, że baza kajakarzy powinna mieścić się na terenie miejskim za starym młynem wodnym nad Kanałem Bystrym lub w wydzierżawionych hangarach przy hotelu Hetman.
Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji odczytał punkt drugi wyżej wymienionego pisma w brzmieniu: „Teren nad rzeką Nettą oraz boisko szkoły nr 1 wg wypowiedzi burmistrza ma być przeznaczony na skatepark oraz bazę dla kajakarzy. Uważamy, że takie zagospodarowanie będzie obciążało budżet miasta na lata. Natomiast budowa hotelu o wysokim standardzie na części terenu, a pozostałą część przeznaczyć na rekreację dla gości hotelowych oraz mieszkańców, da duże korzyści finansowe dla miasta. Wnioskujemy o rozważenie naszej propozycji.”
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta nie zgodził się ze stanowiskiem TMZA. Ideą prac nad zagospodarowaniem terenu nad rzeką Nettą jest to, aby ten teren służył mieszkańcom bezpłatnie w celach turystycznych, a nie był przeznaczony do działalności komercyjnej.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poinformowała, że Miasto nie posiada wystarczającej ilości środków finansowych na utrzymywanie bazy kajakarzy, w której miałyby powstać pokoje hotelowe. Przykładem jest niewykorzystana baza Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego. Zwróciła uwagę, że w Augustowie nie istnieje problem braku miejsc noclegowych. Nie widzi zasadności w tym, aby Miasto, jako jednostka samorządowa, tworzyło konkurencję dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Podczas zawodów taniej będzie pokryć koszty noclegu zawodników w prywatnych kwaterach niż utrzymywać całoroczny obiekt. Pani Radna nie zgodziła się z propozycją TMZA dotyczącą przeniesienia bazy kajakarzy nad Kanał Bystry. Zwróciła uwagę, ze Miasto powinno przede wszystkim skupić się nad zapewnieniem jak najlepszych warunków do uprawiania sportu.
Burmistrz Miasta wyjaśnił, że celowo jest projektowany ten obiekt, aby był w stu procentach samowystarczalny. Wszystkie propozycje są przemyślane, aby Miasto nie musiało dokładać pieniędzy na utrzymanie bazy. Finansowanie tego obiektu będzie odbywało się w ten sposób, że jedna część będzie budowana z możliwością wykorzystania na działalność komercyjną, a druga - sportową. Pan Burmistrz przypomniał, że od 20 lat mówi się o potrzebie budowy bazy dla kajakarzy z prawdziwego zdarzenia, aby kajakarstwo rozwijało się w Augustowie.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska stwierdziła, że pomimo szczerych chęci bazę kajakarzy może spotkać los Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego. Zwróciła uwagę na wypowiedź Pana Burmistrza, że MOS jest źle zarządzany. Przypomniała, że założeniem planu miała być budowa infrastruktury dla sportowców, natomiast teren miał być otwarty, przeznaczony bardziej pod usługi turystyczne niż pod gastronomię. Podkreśliła, że Miasto nie powinno tworzyć konkurencji osobom prowadzącym działalność gospodarczą.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej nie zgodził się ze stanowiskiem Pana Mariana Dyczewskiego, że baza kajakarzy, która w obecnym miejscu funkcjonuje od 40 lat, powinna być przeniesiona. Pan Przewodniczący zwrócił uwagę na treningi kajakarzy, w powodu których nigdy nie było skarg ani konfliktów, a należy pamiętać, że do treningów potrzebne są specyficzne warunki, których nie ma na jeziorze Necko przy hotelu Hetman, ani na Kanale Bystrym. Przewodniczący Rady Miejskiej poparł wypowiedź Pani Radnej Magdaleny Śleszyńskiej, że rolą samorządu nie jest konkurowanie z prywatnym sektorem i tworzenie pokojów hotelowych w obiekcie finansowanym z podatków mieszkańców. Augustowianie doskonale sobie radzą z przyjmowaniem na nocleg turystów, również sportowców. Oferta noclegowa jest bogata. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w bazie dla kajakarzy planuje się otwarcie lokalu gastronomicznego, który ma być wydzierżawiony prywatnemu podmiotowi. Zapytał, jak ma wyglądać ten lokal, jaką ma mieć powierzchnię. Zwrócił uwagę, że w tworzonej koncepcji brakuje spojrzenia analitycznego. Jeżeli tworzone jest pomieszczenie, które ma być siłownią prowadzoną przez prywatny podmiot, to chciałby poznać symulację, jakie są przychody z tego tytułu.
Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że istnieją dwie możliwości prowadzenia siłowni dla kajakarzy. Jeżeli siłownię będzie prowadził prywatny podmiot, to pieniądze z wynajmu częściowo pokryją koszty utrzymania obiektu. Z siłowni kajakarze będą korzystali bezpłatnie. Pan Burmistrz wyjaśnił, że jego marzeniem jest budowa bazy z prawdziwego zdarzenia, tzw. klubu angielskiego, w którym odbywałyby się spotkania i kulturalnie byłby spędzany wolny czas. Z kawiarni, która byłaby przeznaczona do dzierżawy, korzystaliby również kajakarze. Do klubu byłyby zapraszane oficjalne delegacje. W pomieszczeniu wisiałyby zdjęcia, medale. Pan Burmistrz poinformował, że chciałby zapraszać gości do klubu, który byłby pięknie położony nad rzeką i pokazywałby dorobek sportowy augustowskich kajakarzy. Byłaby to chluba i wizytówka Augustowa. Podkreślił, że augustowskim kajakarzom po wielu latach pracy należy się wyczekiwany obiekt, ale chodzi o to, aby Miasto przeznaczało jak najmniej środków finansowych.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że idea powstania bazy kajakarzy jest piękna, obiekt jest potrzebny i powinien być wybudowany. Zwrócił uwagę, że podjęcie takiej decyzji wiąże się z potrzebą wcześniejszego przygotowania symulacji kosztów związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem bazy dla kajakarzy. Zapytał, czy z obiektu budowanego z podatków mieszkańców i pieniędzy publicznych będą mieli nieodpłatną korzyść tylko członkowie Augustowskiego Klubu Sportowego „Sparta”, czy również członkowie innych klubów sportowych.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że obecnie należy przede wszystkim skupić się na istocie funkcji obiektu, a nie na osobach, które będą korzystały z siłowni będącej nieodzownym, bardzo ważnym elementem bazy dla kajakarzy.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy siłownia będzie dzierżawiona i wyposażona przez prywatny podmiot, czy przez Miasto i jaką będzie miała powierzchnię. Poprosił o przedstawienie warunków umowy, która została zawarta z SARP na przeprowadzenie konkursów.
Marek Sadowski poinformował, że konkursy będzie organizowało Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział w Białymstoku. Zwycięzcy otrzymają zamówienia z wolnej ręki oraz nagrody pieniężne. Przydzielona pula nagród na dwa konkursy wynosi 70.000 zł. O podziale środków będzie decydował SARP w porozumieniu z Miastem. Konkursy będą przeprowadzane w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Obecnie jest szacowana wartość dokumentacji projektowej i robót budowlanych. Do 13 czerwca 2016 r. muszą być znane koszty szacunkowe dokumentacji projektowej i inwestycji (teren błoni), a 16 maja 2016 r. będą znane koszty dotyczące dokumentacji i inwestycji związanych z budową kładek. Generalnie wartość dokumentacji projektowej nie może przekroczyć 4% wartości robót.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę na powstałą wątpliwość, czy wygrywający konkurs nie zażyczy sobie zbyt dużego wynagrodzenia za dokumentację. Maksymalna wysokość kwoty wynosi 4% wartości prac budowlanych.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której Miasto podpisywałoby umowę i ogłaszało konkurs, w którym niewiadoma jest maksymalna kwota zobowiązania.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę na konieczność ujęcia w warunkach konkursu zapisu określającego wysokość kwoty przeznaczonej na inwestycję, która nie można być przekroczona.
Pan Marek Sadowski poinformował, że szacowana wartość dokumentacji projektowej i robót budowlanych będzie ujęta w regulaminie konkursu.
Pan Radny Józef Świątkowski poinformował, iż cieszy fakt, że terenu nie zostanie sprzedany i będą mogli z niego korzystać wszyscy mieszkańcy Augustowa.
Burmistrz Miasta zapewnił, ze dopóki będzie burmistrzem nie dopuści do sprzedaży ww. terenu.
Przewodniczący Komisji poinformował, że jest to ostatni teren publiczny, który może służyć jako ogólnodostępny.
Mieszkaniec miasta zwrócił uwagę, że w sezonie letnim do Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego przyjeżdża bardzo dużo osób i jest w pełni wykorzystany. Zauważył, że ilość miejsc noclegowych w planowanej bazie dla kajakarzy nie zabezpieczy potrzeb, dlatego warto byłoby pomyśleć o budowie dodatkowej kondygnacji zwłaszcza, że lokal gastronomiczny został zaplanowany na 30 osób. Zapytał o sens istnienia gastronomii w pobliżu bazy, w której lokal pod gastronomię będzie wydzierżawiony prywatnemu podmiotowi. Poprosił o wyjaśnienie zapisu dotyczącego planowanej organizacji imprez masowych, budowy podwyższenia, sceny. Zwrócił uwagę, że do tego celu służy amfiteatr nad jeziorem Necko. Zapytał, czy Pan Burmistrz będzie kontynuował działania związane z budową parku zdrojowego. Zapytał, jaki jest sens budowy dodatkowych placów zabaw.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w czasie swojej pracy nie spotkał ani jednego ośrodka sportu i rekreacji, który funkcjonowałby lepiej niż prywatne przedsiębiorstwa. Zauważył, że zajmowanie się przez samorząd działalnością nastawioną na zysk nie przyniesie zamierzonego efektu i zawsze zakończy się dofinansowywaniem tej działalności.
Pan Radny Artur Kleczkowski zapytał, czy istnieje możliwość zaplanowania ewentualnych pomieszczeń przy Urzędzie Miejskim, które mogłyby być wykorzystane w nagłej sytuacji przez mieszkańców, jako lokale zastępcze.
Przewodniczący Komisji poinformował, że baza dla kajakarzy nie będzie komercyjną inwestycją. Pokoje hotelowe będą przeznaczone na specjalne okazje i nie będą konkurowały z istniejącymi w Augustowie miejscami noclegowymi. Jeżeli dojdzie do sytuacji, że np. o szóstej rano przyjadą niepełnosprawni zawodnicy, to będą mogli być ulokowani w jednym miejscu.
Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że w dzisiejszej dyskusji miejsca noclegowe nieszczęśliwie zostały nazwane pokojami hotelowymi. Ideą powstania tych pokojów była potrzeba ulokowania zawodników przyjeżdżających do Augustowa w bazie oraz pozostawienia kajaków w jednym miejscu w hangarze. Pan Burmistrz poinformował, że decyzję w sprawie miejsc noclegowych podejmą radni.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że nie jest przeciwnikiem kajakarzy i nikomu nie żałuje wygodnego snu. Pan Przewodniczący zwrócił uwagę, że w Augustowie istnieje wiele miejsc noclegowych i chodzi o to, aby mieszkańcy mogli zarabiać.
Pani Radna Sylwia Bielawska zapytała, kiedy będzie można spodziewać się rozpoczęcia budowy inwestycji.
Przewodniczący Komisji zapytał, kiedy będzie możliwe pozyskanie środków finansowych na realizację inwestycji.
Burmistrz Miasta wyjaśnił, że istnieje duża szansa na pozyskanie zewnętrznych środków finansowych. Minimalna kwota dofinansowania wynosi 33%, natomiast Miasto będzie prowadziło starania pozyskania dofinansowania w wysokości minimum 50%. Baza dla kajakarzy powinna powstać w 2017 r. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że Miasto obejmuje projektem zagospodarowanie całego terenu. Pojawiła się możliwość sfinansowania w 85% budowy sketaparku, więc przed rozstrzygnięciem konkursu należy wskazać miejsce jego lokalizacji.
Pan Radny Piotr Piłasiewicz zwrócił uwagę, że planuje się przeznaczenie bulwarów do organizacji imprez masowych. Zapytał, czy w takim otoczeniu będą bezpiecznie funkcjonowały place zabaw i siłownia na świeżym powietrzu.
Burmistrz Miasta wyjaśnił, że place zabaw zostały zaplanowane przy Gimnazjum Nr 1, natomiast koncerty będą odbywały się w bezpiecznej odległości.
Przewodniczący Komisji zasugerował, aby w założeniach konkursu zrezygnować z wymogu postawienia budynku na gruncie. Zaproponował nie ograniczać bryły budynku. Jeżeli będzie taka wizja architekta, to połączy budynek z hangarem, który został zrobiony na wodzie.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że opiniując założenia konkursu chciałby zasugerować rozważenie kilku kwestii, a mianowicie: zrezygnowanie z pokojów; rozważenie, czy miejsce na imprezy masowe jest odpowiednie z uwagi na istniejącą infrastrukturę (skatepark, siłownia na świeżym powietrzu, place zabaw), która może być zniszczona. Istnieje konflikt między rekreacyjnym wykorzystaniem tego terenu, a bezpieczeństwem i trwałością otaczającej infrastruktury. Nie jest to teren bezpieczny do organizowania imprez masowych, które zgodnie z ustawą o imprezach masowych odbywają się na granicy prawa i są bardzo drogie. Jeżeli chodzi o budynek bazy dla kajakarzy, to wszyscy liczą na to, że będzie nie tylko efektowny, ale też użyteczny dla kajakarzy i dla wszystkich mieszkańców Augustowa.
Przewodniczący Komisji odniósł się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady Miejskiej dotyczącej bezpieczeństwa imprez masowych. Zwrócił uwagę, że podczas imprezy „Pływanie na Byle Czym”teren na błoniach nie jest bezpieczny dla bardzo dużej ilości osób. Do organizacji tego typu imprez lepiej nadaje się teren przy amfiteatrze, który jest dostępny komunikacyjnie. Jeżeli chodzi o drogi ewakuacyjne, to na błoniach droga ewakuacji jest ograniczona przez rzekę Nettę. Po wybudowaniu przejścia z ul.Rybackiej na ul.Hożą komunikacja kołowa będzie udrożniona, ale i tak za mało będzie dróg ewakuacyjnych, aby przyjmować imprezy masowe. Czym innym jest postawienie mobilnej sceny na przedstawienie, czy zorganizowanie masowej imprezy z wymogami.
Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że obecnie na błoniach jest organizowana jedyna masowa impreza „Pływanie na Byle Czym”. Teren ten znajduje się w centrum miasta i jest bardzo dobrze zlokalizowany. Podczas imprezy są przestrzegane zasady bezpieczeństwa związane z organizacją imprez masowych i do tej pory nic złego się nie stało. W 2015 r. na „Pływanie na Byle Czym” przybyło 21.000 osób. Natomiast muszla koncertowa nie będzie w stanie pomieścić tak ogromnej ilości osób. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że ww. kwestia wymaga dokładnej analizy, aby kierując się szlachetnymi względami bezpieczeństwa „nie wylać dziecka z kąpielą”.
Pani Radna Sylwia Bielawska zgodziła się z wypowiedzią Burmistrza Miasta, ponieważ „Pływanie na Byle Czym” jest jedyną imprezą organizowaną na bulwarach. Jeśli miałoby dojść do udrożnienia przejścia między ul. Rybacką i ul. Hożą, to zwiększy się stan bezpieczeństwa tego miejsca. Na pewno należy zwrócić większą uwagę na ciągi komunikacyjne na bulwarach, gdzie największy problem stanowi zamontowany na stałe słupek, który zagraża bezpieczeństwu. Pani Radna poinformowała, że impreza „Pływanie na Byle Czym” odbywa się od wielu lat i elementy małej architektury nigdy nie zostały zniszczone. Zwróciła się z prośbą, aby w warunkach konkursu nie zapomnieć o zawarciu informacji dotyczącej stworzenia pięknej, miejskiej zieleni.
Burmistrz Miasta poinformował, że rozważa ogłoszenie pod koniec 2016 r. konkursu architektonicznego na zaprojektowanie zieleni w całym mieście.
Przewodniczący Komisji zasugerował, aby w warunkach konkursu został zawarty zapis dotyczący dostosowania terenu do prowadzenia imprezy „Pływanie na Byle Czym”. Bulwary są najważniejszym miejscem, po których porusza się bardzo dużo osób, ale nie są dostosowane do tego typu imprez. Być może projektanci podejdą do tego w ten sposób, że zwiększą szerokość bulwarów lub udrożnią komunikację bulwarami.
Pan Radny Dariusz Ostapowicz zaproponował zawarcie zapisu dotyczącego dostosowania bulwarów do imprez plenerowych. Nabrzeże rzeki powinno służyć mieszkańcom. Natomiast należałoby zastanowić się, czy niektóre imprezy nie powinny odbywać się nad jeziorem Necko w okolicach amfiteatru. Impreza „Pływanie na Byle Czym” tradycyjnie odbywa się na bulwarach, ale nie jest to najlepsze miejsce, gdyż brakuje zaplecza parkingowego, ul.Mostowa jest zakorkowana. Problem ten powinni przeanalizować specjaliści. Pan Radny nie zgodził się z wypowiedzą Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej odnośnie miejsc noclegowych. Zaproponował, aby te miejsca zostały nazwane pokojami gościnnymi na potrzeby kajakarzy, gości oraz byłyby zapleczem mieszkaniowym w zasobach miasta na potrzeby, które mogą się zdarzyć w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń losowych, np. pożaru.
Burmistrz Miasta podziękował radnym i wszystkim osobom za głos w dyskusji, gdyż wszystkim zależy na dobru i wyglądzie naszego miasta. W sposób planowy i systemowy będzie dążył do wyznaczonych celów.
Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM przedstawił zakres rzeczowy konkursu urbanistyczno – architektonicznego na zakres rzeczowy konkursu urbanistyczno – architektonicznego na koncepcja kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno – wschodnim brzegu rzeki.
Wymagane obligatoryjne elementy do zaprojektowania:
a) kładka pieszo – rowerowa z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych na Netcie na styku rzeki Netty i jeziora Necko wraz z włączeniem w istniejący układ komunikacyjny;
b) wieża widokowa z lokalem gastronomicznym (dopuszcza się również inne usługi nieuciążliwe z zakresu turystyki, miejsce lokalizacji lokalu gastronomicznego w wieży dowolne) – z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych;
c) kładki pieszo – rowerowe nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno – wschodnim brzegu rzeki - z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych;
d) oświetlenie, elementy małej architektury;
Kładka nad Nettą i wieża widokowa muszą być zaprojektowane w sposób zapewniający możliwość niezależnej realizacji i funkcjonowania obiektów.
Dodatkowe wytyczne:
Wymagana jest zgodność z obowiązującym planem miejscowym.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy można tak zawrzeć warunki konkursu, aby kładka i wieża były realizowane osobno. Chodzi o to, aby budowa wieży nie blokowała realizacji kładki.
Pan Marek Sadowski wyjaśnił, że jednym z warunków konkursu jest to, aby kładka i wieża widokowa były zaprojektowane w sposób zapewniający możliwość niezależnej realizacji i funkcjonowania obiektów.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, w jakim terminie radni mogą wypowiedzieć się na temat pomysłów dotyczących konkursu oraz modyfikować założenia. Zwrócił uwagę na wypowiedź Pana Marka Sadowskiego dotyczącą wyceniania robót budowlanych celem określenia 4% wartości prac budowlanych, która byłaby górną granicą wartości zlecenia na projekt dla potencjalnego zwycięzcy. Pan Przewodniczący zauważył, że dopóki nie są znane wyżej wymienione koszty, to Miasto nie zaciągnie zobowiązania.
Burmistrz Miasta wyjaśnił, że czasu jest bardzo mało z uwagi na konkursy i plany związane z pozyskiwaniem środków finansowych. Zwrócił się z prośba o jak najszybsze podjęcie decyzji.
Pan Radny Artur Kleczkowski zasugerował, aby istniała możliwość skoków bungee jumping z wieży widokowej. Zapytał, czy przez kładkę będzie można swobodnie przejechać rowerem.
Pan Marek Sadowski wyjaśnił, że w warunkach konkursu został zawarty wymóg dostosowania kładek do potrzeb osób niepełnosprawnych. Istnieje możliwość ujęcia w warunkach konkursu proponowanych przez Pana Radnego propozycji.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że oczekiwanie mieszkańców jest takie, aby można było bez dodatkowych przeszkód przejechać rowerem, wózkiem inwalidzkim lub przejść z wózkiem z dzieckiem przez kładkę. Chodzi o zachowanie ciągłości ruchu, tzn. gładkiej powierzchni w poziomie. Przewodniczący Rady Miejskiej poruszył kwestię kosztu budowy wieży widokowej w odniesieniu do kosztu budowy kładki.
Burmistrz Miasta poinformował, że należy mieć taką świadomość, że wieża widokowa będzie budowana w dalszej perspektywie. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia dokumentacji technicznej. Z projektów transgranicznych można uzyskać dofinansowanie do 90% kosztów inwestycji.
Przewodniczący Komisji poinformował, że budowa kładki powinna być priorytetową inwestycją, ponieważ stanowi część infrastruktury komunikacyjnej miasta. Poddał pod rozwagę celowość otwarcia lokalu gastronomicznego w wieży widokowej.
Przewodniczący Rady Miejskiej poparł wypowiedź Pana Przewodniczącego Komisji dotyczącą budowy kładki. Stwierdził, że istnieje realna potrzeba, szersze uzasadnienie, również ekonomiczne, budowy tego typu ciągu komunikacyjnego. Zaproponował, aby radni otrzymali raz jeszcze założenia konkursu wraz z protokołem z dzisiejszego posiedzenia Komisji. Zwrócił się do Pana Przewodniczącego Komisji o zwołanie kolejnego posiedzenia Komisji Rozwoju celem zaopiniowania ww. dokumentu.
Marek Sadowski uzupełnił swoją wypowiedź dotyczącą organizacji konkursów wyjaśniając, że władze miejskie muszą podjąć decyzję co do wysokości kwot przeznaczonych na dokumentację projektową i realizację inwestycji do dnia 9 maja 2016 r. (konkurs na kładkę) i do 6.06.2016 r. (teren błoni). Do tego czasu muszą być znane szacunki ww. kwot.
Przewodniczący Komisji przychylił się do propozycji Przewodniczącego Rady Miejskiej. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 27 kwietnia 2016 r.
Protokołowała: Przewodniczył:
/Beata Filipow/
Przewodniczący
Komisji Rozwoju RM
Paweł Łukasz Kotwica
Metryka strony