Protokół Nr 22/16 z pos.Kom.Rozwoju RM z 27.04.2016r.
P R O T O K Ó Ł Nr 22/16
z posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miejskiej w Augustowie
z dnia 27 kwietnia 2016 r.
W posiedzeniu wzięło udział 10 członków Komisji, co stanowi o prawomocności obrad – lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu Komisji udział wzięli:
- Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta,
- Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta,
- Pan Marek Sadowski – Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej,
- mieszkańcy miasta,
- przedstawiciele mediów.
Porządkiem posiedzenia będzie:
1. Przedstawienie sprawy uzbrojenia miejsc gastronomicznych przy amfiteatrze nad jez.Necko.
2. Przedstawienie wizualizacji przestrzeni publicznej mającej wpływ na postrzeganie ogródków letnich i kawiarni na Rynku Zygmunta Augusta.
3. Zaopiniowanie warunków konkursu na:
- Koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowania terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą.
- Koncepcję kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno- wschodnim brzegu rzeki.
Posiedzenie Komisji Rozwoju RM otworzył Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji. Pan Przewodniczący poinformował, że przed przystąpieniem do zaopiniowania warunków konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowanie terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą, a także na koncepcję kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno-wschodnim brzegu rzeki, Pan Robert Sobolewski – inspektor w Wydziale Inwestycji UM przedstawił sprawę uzbrojenia miejsc gastronomicznych przy amfiteatrze, które będą przeznaczone do dzierżawy w okresie sezonu turystycznego. Zgodnie z planem miejscowym miejsca pod tymczasowe obiekty gastronomiczne są również wyznaczone przy ul. Rybackiej.
Porządek obrad został przyjęty.
Ad.pkt 1
Przedstawienie sprawy uzbrojenia miejsc gastronomicznych przy amfiteatrze nad jez.Necko.
Pan Robert Sobolewski – inspektor w Wydziale Inwestycji UM wyjaśnił, że Starostwo Powiatowe odmówiło wygaszenia decyzji pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu przy amfiteatrze. Pozwolenie jest ważne do 4 lipca 2016 r. Wyjaśnił, że Miasto po otrzymaniu pozwolenia na budowę częściowo je zrealizowało, ale w części nie chce z tego prawa korzystać. W związku z powyższym będą prowadzone starania unieważnienia decyzji na mocy art. 162 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji wyjaśnił, ze teren przed amfiteatrem jest objęty pozwoleniem na budowę. Uniemożliwia to wykonanie przyłączy przy samym bulwarze do kilku miejsc gastronomicznych.
Pan Robert Sobolewski poinformował, że sprawa była konsultowana z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego, który zwrócił uwagę, ze tego typu działanie byłoby niezgodne z posiadanym przez Miasto pozwoleniem na budowę.
Przewodniczący Komisji powiedział, albo nie można albo komuś nie chce się pracować oraz zapytał, czy nie można byłoby zrzec się pozwolenia na budowę.
Pan Robert Sobolewski odpowiedział, że zgodnie z art. 36 Prawa budowlanego nie jest to możliwe.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że nie zostały uzbrojone miejsca gastronomiczne przy bulwarach tylko dlatego, że dla całego terenu jest jeszcze ważne pozwolenie na budowę i należy zrealizować wszystko to, co jest w nim zawarte. Zasugerował skorzystanie z art. 155 k.p.a. na mocy którego inwestor może zrzec się pozwolenia na budowę, które jest „przywilejem”. Jeżeli inwestor wnioskuje o wydanie decyzji, to również może zrzec się tego przywileju. Należy dołożyć wszelkich starań, aby decyzja została uchylona, gdyż dojdzie do zablokowania terenu. Zgodnie z art. 155 k.p.a. decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo może być w każdym czasie za zgoda strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał. Przewodniczący Komisji stwierdził, że Miasto może zwrócić się o uchylenie decyzji. Istnieje możliwość uchylenia pozwolenia na wniosek strony, która o niego wnioskowała, aby nie czekać na samoczynne wygaśnięcie decyzji po trzech latach. Poinformował, że w bezpośrednim sąsiedztwie bulwarów istnieje sieć kanalizacyjna, wodociągowa i energetyczna.
Pan Robert Sobolewski omówił istniejące i planowane uzbrojenie terenu (przebieg sieci energetycznej, telefonicznej, wodno-kanalizacyjnej).
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że należy dołożyć wszelkich starań, aby przed sezonem turystycznym ww. tereny mogły być uzbrojone. Chodzi nie tylko o komfort związany z użytkowaniem terenu, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo ludzi.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, kiedy będzie możliwe uzbrojenie terenów.
Pan Robert Sobolewski odpowiedział, że obecnie Miasto nie posiada uchylonego pozwolenia na budowę, więc termin realizacji przesunął się do czasu po sezonie turystycznym. Prace mogłyby być wykonane w ciągu miesiąca. Zwrócił uwagę, że w czasie sezonu turystycznego nie należy blokować możliwości korzystania z terenu. Następnie omówił działania związane z budową kontenerów i wiat. Przedstawił oferty od wykonawców.
Przewodniczący Rady Miejskiej zasugerował rozważenie możliwości takiej konstrukcji przetargu i dzierżawy miejsc, aby przeprowadzeniem inwestycji zajęli się sami dzierżawcy. Inwestycja będzie zrealizowana taniej i zgodnie z projektem.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poparła wypowiedź Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Przewodniczący Komisji poinformował, iż Komisja Rozwoju liczy na to, że zostaną podjęte wszelkie działania mające na celu uzbrojenie terenów przed sezonem turystycznym.
Ad.pkt 2
Przedstawienie wizualizacji przestrzeni publicznej mającej wpływ na postrzeganie ogródków letnich i kawiarni na Rynku Zygmunta Augusta.
Pan Paweł Kotwica - Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że z wizualizacji przestrzeni publicznej mającej wpływ na postrzeganie ogródków letnich i kawiarni na Rynku Zygmunta Augusta nie wynika, jakie konkretne działania powinien podjąć Urząd Miejski.
Robert Sobolewski poinformował, że wygląd Rynku Zygmunta Augusta jest tak naprawdę opinią merytorycznego wydział Urzędu Miejskiego. Zaproponował opracowanie regulaminu lub książki dobrych obyczajów, która obowiązywałaby wszystkich użytkowników tego obszaru.
Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja Rozwoju liczy na to, ze zasady będą spisane, oficjalne i respektowane przez wszystkich użytkowników Rynku Zygmunta Augusta.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował o istniejącej możliwości podjęcia przez Radę Miejską uchwały regulującej estetykę szyldów reklamowych i punktów gastronomicznych.
Ad.pkt 3
Zaopiniowania warunków konkursu na konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowanie terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą, a także na koncepcję kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno-wschodnim brzegu rzeki.
Pan Paweł Kotwica – Przewodniczący Komisji przedstawił w formie prezentacji multimedialnej dwie najnowsze realizacje bazy kajakarzy, które powstały w Danii i Słowenii w ciągu ostatnich 2-3 lat.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby Miasto nawiązało do dobrych wzorców i skorzystało z propozycji przedstawionej przez Pana Przewodniczącego Komisji. Przedstawił uwagi do warunków konkursu, które były omawiane na posiedzeniu Komisji w dniu 21.04.2016 r. Przewodniczący Rady Miejskiej zasugerował przeanalizowanie poszczególnych zapisów i ewentualne wprowadzenie zmian.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zgłosił wnioski w sprawie nieograniczania architektów, którzy powinni wykazać się swoją wiedzą i zaprezentować jeszcze ciekawsze propozycje od bazy kajakarzy w Danii i Słowenii.
Pan Radny Dariusz Ostapowicz poddał pod rozwagę kwestię przeznaczenia obiektu. Poinformował, że pod uwagę należy wziąć fakt, czy baza powinna służyć wyłącznie kajakarzom AKS „Sparta”, czy również innym grupom sportowym. Zasugerował, aby z pokojów gościnnych korzystali sportowcy i goście, jak również mieszkańcy miasta na krótki czas w przypadku klęski żywiołowej czy innych nieprzewidzianych zdarzeń.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że istniałby problem w połączeniu funkcji sportowej i użyteczności publicznej.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zauważył, że nie należy zapominać o skutkach finansowych ww. przedsięwzięcia. Budowa całorocznego budynku pochłonie znacznie większą ilość pieniędzy.
Pan Radny Adam Wysocki zwrócił uwagę, że baza kajakarzy nie byłaby obiektem sezonowym, ponieważ szkolenia i treningi odbywają się cały rok. Budynek musiałby być ocieplony i ogrzewany. Jeżeli chodzi o pokoje, to mogłyby spełniać rolę wielofunkcyjną. W Augustowie istnieje wiele sekcji sportowych, kół zainteresowań, które nie mają swojego zaplecza, więc mogłyby korzystać z obiektu. Pan Radny zasugerował zaprojektowanie ogólnodostępnych sanitariatów.
Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, że biorąc pod uwagę zakres konkursu należy wziąć pod uwagę wysokość środków finansowych na realizację inwestycji. Rozszerzając funkcję bazy kajakarzy może okazać się, że obiekt nie powstanie z powodu braku pieniędzy. Jeżeli chodzi o koncepcję architektoniczną, to Miasto powinno znać kwotę, która będzie przeznaczona na inwestycję. Zaproponował skupienie się na funkcji bazy, która jest najważniejsza dla kajakarzy.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że planuje się przeznaczenie ok. 1,5 mln zł na inwestycję, ale będzie prowadził starania pozyskania dofinansowania w 50%.
Pan Radny Adam Wysocki zauważył, że zaprojektowanie 5 pokojów będzie tańsze niż usytuowanie budynku na wodzie.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że po zaprojektowaniu budynku na wodzie ląd pozostaje wolny i można coś na nim zaplanować.
Pan Radny Adam Wysocki poinformował, że zapis punktu a) wytycznych do konkursu jest wynikiem wielu konsultacji z kajakarzami, trenerem, pracownikami klubu. Standard bazy zaspokoi potrzeby kajakarzy.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zasugerował rozważenie możliwości przewidzenia w planie usytuowania obiektów, na które nie trzeba będzie wydawać pieniędzy, a które zapewnią atrakcje mieszkańcom Augustowa. Zapytał, czy ogólnodostępny teren nie będzie przeszkadzał kajakarzom w treningach.
Burmistrz Miasta przedstawił ideę zagospodarowania terenu. Poinformował, że jego marzeniem jest zaprojektowanie bazy na wzór „klubu angielskiego”, aby powstała część sportowa i kawiarnia, która byłaby prowadzona przez prywatny podmiot. Obiekt będzie służył sportowcom, gościom i mieszkańcom przez wiele lat.
Przewodniczący Rady Miejskiej zasugerował, aby obiekty gastronomiczne i rozrywkowe, które będą służyły mieszkańcom i turystom prowadziły prywatne podmioty. Należy stworzyć warunki do rozwoju prywatnej przedsiębiorczości.
Przewodniczący Komisji poinformował, ze w punkcie q) warunków konkursu jest ujęte wskazanie terenu pod usługi turystyczne i gastronomiczne (1 działka o powierzchni min. 1000 mkw). Zasugerował wskazanie dwóch działek. Zaproponował, aby baza kajakarzy była przede wszystkim zaprojektowana do trenowania kajakarstwa i przeznaczona do rozwijania tej dyscypliny sportu.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zwrócił uwagę, że kawiarnia jest słabo opłacalnym biznesem.
Pani Radna Sylwia Bielawska wyjaśniła, że przy funkcji gastronomicznej można szybciej generować koszty, co nie jest możliwe przy samej kawiarni.
Burmistrz Miasta zaproponował wybudowanie hangaru sportowego, z nowoczesnym zapleczem i siłownią, klubem. Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2017 r. Chodzi też o umożliwienie rozwoju prywatnej przedsiębiorczości.
Pan Radny Piotr Piłasiewicz poddał pod rozwagę celowość budowy kolejnego boiska sportowego, z trybunami na 100 osób. Zaproponował utworzenie miejsca, które będzie umożliwiało uprawianie sportów na otwartym terenie, wyposażonego w kosz lub w ściankę do uprawiania skłosza.
Burmistrz Miasta zauważył, że w Augustowie zapotrzebowanie na boiska jest bardzo duże.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował sformułowanie ogólnych zapisów, które zagwarantują powstanie przestrzeni do uprawiania sportów.
Przewodniczący Komisji zapytał, jaką powierzchnię ma obszar gimnazjum i błoni.
Pan Marek Sadowski – Kierowniki Wydziału Architektury i Gospodarki Przestrzennej UM odpowiedział, że ww. powierzchnia wynosi ok. 4 ha.
Przewodniczący Komisji zauważył, że w warunkach konkursu należy zawrzeć zapis dotyczący dostosowania terenu do imprezy „Pływanie na Byle Czym”.
Komisja Rozwoju RM po przeprowadzonej wnikliwej dyskusji określiła następujące wytyczne do konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję ośrodka sportów wodnych – bazy kajakarzy oraz zagospodarowanie terenu Gimnazjum Nr 1 i błoni nad rzeką Nettą:
a) ośrodek sportów wodnych – baza kajakarzy:
Wymagane obligatoryjne elementy do zaprojektowania/wytyczne do uwzględnienia:
- budynek z następującymi pomieszczeniami: 4 oddzielne szatnie z toaletami i natryskami, salon z kuchnią, gabinet odnowy biologicznej/masażu, pokój trenera, toaleta, w tym dla osób niepełnosprawnych, ogólnie dostępne siłownia sportowa, inne niezbędne ogólnodostępne pomieszczenia, toalety ogólnodostępne z osobnym wejściem.
- część magazynowo-warsztatowa (bez konieczności ogrzewania):
- magazyn na kajaki o pow. ok. 120 m2 na ok. 100 kajaków (2 pomieszczenia o minimalnej długości 12 m i 6 m),
- magazynek na osprzęt, pokrowce,
- pomieszczenie warsztatowo-garażowe (długość min. 7 m).
- hangar na 4 łodzie motorowe usytuowany na wodzie;
b) miejsce do rekreacyjnego uprawiania sportów;
c) wskazanie miejsca pod lokalizację skateparku;
d) plac zabaw dla dzieci (istnieje również możliwość zachowania/przeprojektowania istniejącego placu zabaw w istniejącej lokalizacji) – plac zabaw powinien stanowić miejsce wyjątkowo atrakcyjne i przyjazne dla rodzin z dziećmi;
e) plenerowy fitness (istnieje również możliwość uwzględnienia zaprojektowanego w 2014 r. placu fitness zgodnie z obowiązującym pozwoleniem na budowę),
f) miejsce organizacji plenerowych wydarzeń kulturalnych do 1000 osób z uwzględnieniem faktu organizacji na błoniach nad rzeką Nettą imprezy „Pływanie na Byle Czym”;
g) wskazanie terenu pod stałe miejsce do grilowania;
h) budynek garażowo-gospodarczy dla Urzędu Miejskiego (2 stanowiska na samochody osobowe, 2 stanowiska na samochody dostawcze plus magazyn ok. 80 mkw);
i) skomunikowanie terenu (chodniki, jezdnie, itp.) z uwzględnieniem przekształcenia budynku szkoły w siedzibę Urzędu Miejskiego;
j) rezygnacja z ogrodzenia terenu Urzędu Miejskiego z wyjątkiem ogrodzenia od strony zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (graniczącej, bezpośrednio) (stosunkiem głosów: 8 za);
k) oświetlenie terenu;
l) zieleń wysoka i niska;
m) elementy małej architektury;
n) parkingi obsługujące przyszłą siedzibę Urzędu Miejskiego oraz tereny usług sportowych i rekreacji wraz z wjazdem na te tereny (minimum 100 miejsc, w tym miejsce dla osób niepełnosprawnych);
o) główny wjazd na teren siedziby urzędu od strony ul. Hożej, dodatkowy wjazd z ul.Młyńskiej;
p)łącznik ulic Rybackiej i Hożej jako droga publiczna lub w ramach komunikacji wewnętrznej; w miarę możliwości z uwzględnieniem zieleni izolacyjnej od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej;
q)wyznaczenie miejsc pod 2 obiekty usług publicznych (rekreacyjne, turystyczne, sportowe, gastronomiczne) o powierzchni zabudowy max. 500 metrów kwadratowych (2 kondygnacje z możliwością zaprojektowania tarasu na dachu) oraz zaprojektowanie bryły tych budynków w stopniu umożliwiającym ocenę wkomponowania tych obiektów w krajobraz oraz ich estetyki;
Wymagane elementy do obligatoryjnego zachowania i uwzględnienia:
a) budynek Gimnazjum jako przyszła siedziba Urzędu Miejskiego;
b) istniejące ciągi pieszo-rowerowe usytuowane bezpośrednio wzdłuż rzeki Netty wraz z oświetleniem i małą architekturą z wyjątkiem ewentualnych zmian wynikających z wprowadzenia nowych elementów;
c) miejsce obsługi rowerzystów (w ramach szlaku rowerowego)
d) w miarę możliwości istniejące drzewa (zgłoszony przez Pana Radnego Piotra Piłasiewicza wniosek, aby w miarę możliwości zachować istniejące zadrzewienie na północ od ul. Rybackiej nie został przyjęty ( za – 2 głosy, przeciw- 5 głosów, głosów wstrzymujących się – 1);
Istniejące elementy do obligatoryjnej rozbiórki:
a) budynki gospodarcze/garażowe,
b) baza kajakarzy łącznie z hangarem na łodzie i pomostem,
c) boiska sportowe,
d) ogrodzenie działki od strony ulic i rzeki Netty.
Dodatkowe wytyczne:
Nie jest wymagana zgodność z obowiązującymi planami miejscowymi. Obecnie przystąpiono do sporządzenia nowego planu miejswcowego dla przedmiotowego terenu.
Parametry zabudowy i zagospodarowania terenu:
- maksymalna wysokość budynku:
- budynek bazy kajakarzy – 9 metrów do kalenicy,
- budynki usługowe – 9 metrów,
- hangar na łodzie – nie ustala się;
· maksymalna ilość kondygnacji nadziemnych:
- budynek bazy kajakarzy – 2 kondygnacyje,
- hangar na łodzie – 1 kondygnacja,
- budynek garażowo-gospodarczy – 2, w tym druga jako poddasze użytkowe;
· geometria dachu: dowolna.
- zrezygnowanie z ustalenia wymogu minimalnej powierzchni biologicznie czynnej dla całego terenu objętego konkursem.
Komisja Rozwoju RM po przeprowadzonej wnikliwej dyskusji określiła następujące wytyczne do konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję kładki pieszo-rowerowej na rzece Netcie i wieży widokowej oraz kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno-wschodnim brzegu rzeki.
Komisja Rozwoju RM w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania postanowiła, aby w wytycznych do konkursu zostało ujęte wyłącznie zaprojektowanie kładki pieszo-rowerowej na Netcie na styku rzeki Netty i jeziora Necko wraz z włączeniem w istniejący układ komunikacyjny i kładek pieszo-rowerowych nad wejściami do 3 istniejących przystani wodnych na północno-wschodnim brzegu rzeki (doprowadzenie kładek do poziomu chodnika, aby można było przejechać i przejść przez kładki bez dodatkowych urządzeń) oraz oświetlenia i małej architektury.
Protokołowała: Przewodniczył:
/Beata Filipow/ Przewodniczący
Komisji Rozwoju RM
Paweł Łukasz Kotwica
Metryka strony