Protokół nr 32/16 z posiedz. Kom. Społ. - Ośw. z 3.10.2016 r.

PROTOKÓŁ NR 32/16

z posiedzenia Komisji Społeczno - Oświatowej RM w Augustowie

z dnia 3 października 2016 r.

W posiedzeniu Komisji udział wzięli – listy obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

 

  1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok.
  2. Omówienie spraw związanych z realizacją świadczonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej specjalistycznych usług opiekuńczych dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi.
  3. Rozpatrzenie propozycji dowożenia do szkół obiadów przygotowywanych w kuchni Zespołu Szkół Samorządowych.
  4. Sprawy różne.

 

 

 

 

            Posiedzenie Komisji Społeczno – Oświatowej RM otworzył Pan Adam Wysocki
– Przewodniczący Komisji.

            Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który
został przyjęty.

 

Ad. pkt 1

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok.

 

Pani Halina Jezierska – Sekretarz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przedstawiła Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok.

 

Tadeusz Jaworski – przedstawiciel Stowarzyszenia Inicjatyw Gospodarczych Integracja zapytał o działania profilaktyczne podejmowane przez Komisję. Stwierdził, że programy profilaktyczne powinny być przygotowywane przez fachowców, tj. psychologów, psychiatrów, terapeutów, a nie przez przypadkowe osoby. Wyraził zdanie, że Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powinna opracowywać programy profilaktyczne skutecznego zapobiegania alkoholizmowi i innym uzależnieniom.  

 

Pani Halina Jezierska odpowiedziała, że programy profilaktyczne realizowane w Augustowie przygotowywane są w oparciu o wytyczne Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zapoznała zebranych z zadaniami Miejskiej Komisji. Podkreśliła, że w katalogu zadań nie ma mowy o pisaniu programów profilaktycznych.

 

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu poinformował,
że przedszkola i szkoły miejskie biorą udział w programach profilaktycznych zewnętrznych.
Ponadto nauczyciele jako pedagodzy sami opracowują takie programy mając ku temu właściwe przygotowanie W tych działaniach jednostki oświatowe współpracują z Miejską Komisją Przeciwdziałania Problemów Alkoholowych.

 

Pan Adam Wysocki – Przewodniczący Komisji Społeczno – Oświatowej wyjaśnił, że podmioty przygotowując programy profilaktyczne mogą poradzić się w tej kwestii fachowców, jeżeli mają wątpliwości, czy wszystkie elementy zostały w nich zawarte. Starając się o pieniądze publiczne na określone działania należy liczyć się z faktem, że wszelkie formalności muszą zostać spełnione. Zwrócił uwagę, że ogólne zasady opracowywania programów profilaktycznych zapisane zostały w Gminnym Programie.

 

Pani Halina Jezierska odpowiedziała na pytanie dotyczące działań podejmowanych przez MKRPA na rzecz przeciwdziałania alkoholizmowi wśród osób dorosłych.

 

Pan Wiesław Meller – przedstawiciel Misji „Kościoła Ulicznego” przypomniał, że na początku ubiegłego roku Misja zwróciła się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z propozycją realizacji wśród młodzieży gimnazjalnej programu przeciwdziałania alkoholizmowi. Spotkania prowadzone byłoby przez wykwalifikowanych terapeutów i osoby, które wygrały z nałogiem. W ramach programu prowadzone by były również szkolenia dla rodziców, pedagogów, wychowawców, w jaki sposób rozpoznawać zagrożenia. Propozycja nie spotkała się z zainteresowaniem. Przypomniał, że oferta jest nadal aktualna.

Po przeprowadzonej dyskusji Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały
pod głosowanie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania Komisja Społeczno
– Oświatowa RM projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.

 

 

Ad. pkt 2

Omówienie spraw związanych z realizacją świadczonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej specjalistycznych usług opiekuńczych dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi.

 

Pan Adam Wysocki – Przewodniczący Komisji Społeczno – Oświatowej przypomniał, że realizacja ww. punktu posiedzenia ma na celu wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z rozstrzygnięciem przetargu na świadczenie usług opiekuńczych dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi. Czy możliwe jest, aby usługi były świadczone w wybranej przez rodziców placówce, i w ślad za tym do tych placówek trafiałaby dotacja z budżetu miasta. Przypomniał, że w Augustowie tego typu usług świadczone są przez Fundację Pomocy Zdrowia Harmonia i Centrum Wspierania Rozwoju dziecka „Piotruś Pan”. Na prośbę Komisji sporządzona została opinia prawna, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przypomniała, że świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej. Wykonanie tego zadania reguluje ustawa o pomocy społecznej i rozporządzenie w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych oraz zasadami organizowania specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi w ramach pomocy społecznej przekazanymi przez Urząd Wojewódzki. Zgodnie z przepisami prawa nie ma możliwości, aby dotacja trafiała do placówki wybranej przez rodziców w ślad za dzieckiem. W wyniku przetargu ogłoszonego na świadczenie tychże usług wyłaniany jest jeden podmiot. Głównym kryterium jest przede wszystkim cena, a na kolejnym miejscu jakość świadczonych usług.

 

Pan Radny Jacek Truszkowski zapytał, czy Miasto mogłoby skorzystać z innej formy wyłonienia podmiotu świadczącego ww. usługi. Poza przetargiem nieograniczonym, zgodnie z przedstawioną opinią prawną istnieją inne możliwości wyboru usługodawcy. Zapytał, czy istnieje możliwość, aby rodzice, którzy nie mogą lub nie chcą korzystać z pomocy jednego ośrodka mogli skorzystać z usług świadczonych przez inny podmiot.

 

 Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśniła, że ustawa o zamówieniach publicznych reguluje, w jakim przypadku można wyłonić oferenta w inny sposób niż w przetargu nieograniczonym. W przypadku zamówienia powyżej 30 tys, Euro nie można wybrać innej formy zamówienia niż przetarg nieograniczony. W 2016 roku nie było niższej kwoty, dlatego ogłoszono przetarg nieograniczony na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych na pół roku i w III kwartale tego roku miało miejsce zamówienie uzupełniające i dopiero w IV kwartale, po dokładnych wyliczeniach można było zapytać podmioty o cenę. Zapytanie o cenę wystosowano do dwóch podmiotów działających w Augustowie i został wyłoniony jeden z nich, oferujący niższą cenę.

 

Pan Adam Wysocki poinformował, że na spotkaniu z Panią Kierownik omawiana była kwestia jakości świadczonych usług – jako jeden z kryteriów przetargowych. Pracownicy podmiotów biorących udział w przetargu pracując z dziećmi muszą mieć określone kwalifikacje, uprawnienia, aby móc tę pracę wykonywać. Podkreślił, że o jakości świadczonych usług nie świadczy ilość ukończonych kursów.

 

Pani Teresa Dobko - poinformowała, że w Augustowie są 23 rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi, które w różnym czasie korzystały ze specjalistycznych usług opiekuńczych. Jednym z podstawowych dokumentów do przyznania specjalistycznych usług opiekuńczych jest zaświadczenie lekarskie, w którym lekarz psychiatra określa liczbę godzin, które należy poświęcić dziecku /od 10 do 120 godzin miesięcznie/. Dzieci uczęszczające do szkoły, po lekcjach należy dowieźć na zajęcia specjalistyczne, które odbywają się w różnych miejscach na terenie miasta, co jest bardzo uciążliwe. W związku z tymi utrudnieniami
7 rodzin przeniosło swoje dzieci do innych miejscowości gdzie usługi świadczone są w jednym miejscu /w ciągu 8 godzin dziennie/. Pani Kierownik zwróciła uwagę, że rodziny nie muszą korzystać ze specjalistycznych usług opiekuńczych, pomoc udzielana jest na wniosek, dlatego dotacja z budżetu miasta nie podąża za dzieckiem. Poinformowała, że rodzic jednego z dzieci odwołał się od decyzji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego i decyzja MOPS została utrzymana w mocy.

 

Pan Adam Wysocki zapytał, dlaczego w Augustowie nie ma takiego miejsca gdzie specjalistyczne usługi opiekuńcze byłyby świadczone w jednym miejscu. Zapytał, dlaczego w przedszkolu integracyjnym nie utworzono oddziału specjalnego.

 

Pani Marzena Górna – Dyrektor Przedszkola nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi poinformował, że w Przedszkolu nr 3 oddziału integracyjne funkcjonują od 1995 roku. W tym roku utworzono 5 oddziałów integracyjnych. Do Przedszkola uczęszcza 25 dzieci niepełnopsrawnych. Pani Dyrektor podkreśliła, że starała się o utworzenie oddziałów specjalnych w przedszkolu, ale na spotkaniu w Wydziale Edukacji dowiedziała się, że oddziały specjalne zostaną utworzone w nowym przedszkolu przy ul. Ogrodowej.

 

Pani Jadwiga Dembska – Pedagog Specjalny w Przedszkolu nr 3 w Oddziałami Integracyjnymi wyjaśniła, na czym polega różnica pomiędzy oddziałami integracyjnymi a specjalnymi. Poinformowała, że do oddziałów specjalnych uczęszczają tylko dzieci z orzeczeniem lekarskim o niepełnosprawności i mają o wiele lepszą opiekę niż w oddziale integracyjnym. W oddziałach integracyjnych uczą się dzieci niepełnosprawne i zdrowe. W grupie integracyjnej maksymalnie może być 15 dzieci zdrowych i maksymalnie 5 dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Podkreślała jak trudna jest praca z dziećmi w oddziałach integracyjnych. Często takie zajęcia odbywają się kosztem dzieci zdrowych, z którymi należy zrealizować podstawę programową, która jest realizowana w każdym innym oddziale przedszkolnym lub w szkole. Najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie oddziałów specjalnych, jednak Przedszkole jak wszystkie placówki oświatowe w mieście boryka się z cięciami finansowymi.  Zwróciła uwagę, że do Przedszkola przyjmowano dzieci, z którymi w innych przedszkolach nie dawano sobie rady. Przez wiele lat pedagodzy z Przedszkola nr 3 służyli radą przy tworzeniu oddziałów integracyjnych w innych placówkach, np. w Zespole Szkół Samorządowych w Augustowie.  

 

Matka dziecka niepełnosprawnego poinformowała, że dzieci które odeszły z Przedszkola Nr 3 zdecydowały się na uczęszczanie do Przedszkola prywatnego „Bajka” w Suwałkach”, gdzie na 4 dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności przypada 2 nauczycieli. W Zespole Szkół Samorządowych w Augustowie oddział integracyjny liczy 20 dzieci, z czego 4 dzieci z orzeczeniem lekarskim o niepełnosprawności. W tym oddziale dziećmi opiekują się tylko 3 nauczycielki i w związku z tym sytuacja wygląda dramatycznie. Wyraziła współczucie nauczycielkom, które muszą podołać i zaopiekować się tak dużą grupą dzieci.

 

Pani Wiesława Chrulska – Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych w Augustowie stwierdziła, że rodzicie będą decydowali się na zabieranie dzieci z tak licznych grup, ponieważ praca z nimi powinna odbywać się w grupach 3-5 osobowych. Augustów jest
w stanie taką edukację zapewnić, ponieważ dysponuje specjalistami i sprzętem. Stwierdziła, że jeżeli wszystkim zależy na zatrzymaniu dzieci w Augustowie to powinno się pomyśleć o utworzeniu ośrodka, gdzie dzieci będą mogły uczyć się i rehabilitować w małych grupach z odpowiednią liczbą nauczycieli i innych specjalistów. Odpowiednim miejsce na zorganizowanie szkoły mógłby być budynek przy ul. Mickiewicza 2. Należy tylko przeprowadzić w nim remont.

 

Pan Adam Wysocki zwrócił uwagę, że utworzenie przedszkola i szkoły z oddziałami specjalnymi byłoby ewentualnie możliwe od przyszłego roku szkolnego. Natomiast teraz należy zastanowić się co można zrobić w tym roku szkolnym. Zapytał Pana Kierownika Wydziału Edukacji i Sportu czy jeszcze w tym roku można utworzyć oddział specjalny
i postarać się, aby dzieci, które odeszły do placówek spoza Augustowa wróciły z powrotem.

 

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu zwrócił uwagę, że zgodnie z przepisami obowiązującego prawa to dyrektor danej placówki oświatowej podejmuje decyzję o utworzeniu oddziałów integracyjnych. W tej kwestii nie ma żadnego przymusu. Zwrócił uwagę, że to dyrektor decyduje ile dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności przyjmie do swojej placówki do oddziału integracyjnego. Wyjaśnił, że to lekarz w orzeczeniu decyduje, czy dziecko trafi do oddziału specjalnego, czy integracyjnego. Stwierdził, że jedną z przyczyn, dlaczego rodzice przenoszą dzieci do innych placówek może być fakt, że placówki publiczne nie zapewniają takich wymogów jak spełnia niepubliczna placówka. Zwrócił uwagę, że dotacja na dziecko z orzeczeniem lekarskim o niepełnosprawności jest 10 – krotnie wyższa niż na dziecko zdrowe i wynosi ponad 50 tys. zł. Zwrócił uwagę, że budżet jednej z miejskich placówek oświatowych został pomniejszony o znaczną kwotę dotacji z budżetu państwa, ponieważ 7 dzieci zrezygnowało z edukacji tym przedszkolu. Pan Kierownik poinformował, że Miasto planuje opracować system kształcenia integracyjnego w mieście na bazie jednej ze szkół i będzie to zespół szkolno – przedszkolny, w którym oprócz oferty edukacyjnej będzie również zapewniona pomoc terapeutyczna, zgodnie z zaleceniem lekarskim. Pan Kierownik zwrócił uwagę, że stworzenie oddziału specjalnego wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków. Pan Kierownik zapewnił, że czynione są starania, aby do września przyszłego roku taki system został opracowany.

 

Pani Małgorzata Jarmoszko z Fuandacji Pomocy Zdrowiu Harmonia zapytała, czy były skargi na jakość świadczonych usług przez placówkę, którą reprezentuje. Stwierdziła, że nie chciałaby łączyć kwestii odchodzenia dzieci z Augustowa ze specjalistycznymi usługami świadczonymi przez Fundację.

 

Pan Adam Wysocki wyjaśnił, że odchodzenie dzieci z augustowskich placówek nie ma związku z jakością świadczonych usług tylko z faktem, że w mieście nie ma placówki, w której kompleksowo świadczone byłyby wszystkie usługi, czyli nauka i terapia, zgodnie z zaleceniem lekarza. W Augustowie powinna powstać placówka, gdzie dziecko mogłoby przebywać przez cały dzień, aby wszystkie usługi były zapewnione na miejscu, i aby rodzice nie musieli ich przewozić.

 

Pan Radny Jacek Truszkowski zapytał, czy można ustalić w Augustowie jedną stawkę za godzinę specjalistycznych usług opiekuńczych, aby placówki nie musiały ich drastycznie obniżać składając ofertę.

 

Pani Teresa Dobko poinformowała, że wytyczne dotyczące zadań zleconych administracji rządowej określa dane województwo i żaden ośrodek nie może wnioskować o ich zmianę.

 

Jan Dziądziak – Prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Augustowie stwierdził, że nie przemawiają do niego uwagi Pana Kierownika Wydziału Edukacji i Sportu kierowane do Pani Dyrektor Przedszkola nr 3 dotyczące straty finansowej związanej z odejściem dzieci z tegoż Przedszkola, czy możliwości ustalenia przez dyrektora danej jednostki oświatowej ilości dzieci z orzeczeniem lekarskim o niepełnosprawności w oddziale integracyjnym. Skoro w Augustowie nie ma takiej specjalistycznej placówki, a rodzice mają prawo do korzystania z określonego rodzaju usług to Przedszkole nr 3 skorzystało z takiej możliwości i oferuje w nim specjalistyczne usługi opiekuńcze. Należy zauważyć, że dzięki temu przez długi czas do budżetu miejskiego wpływały określone pieniądze. Odnotowano dopiero fakt, że dzieci odeszły, a w związku z tym przestanie wpływać dotacja. Pan Kierownik i władze miasta, dysponując wiedzą o zwiększonej subwencji na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym i mając na względzie dobro dzieci i ich rodziców powinni zadbać o to, aby dana placówka mogła funkcjonować ma odpowiednim poziomie. Stwierdził, że to nie Pani Dyrektor Przedszkola nr 3 jest winna zaistniałej sytuacji tylko organ prowadzący, który nie zadbał, aby oferta kształcenia specjalnego mogła być świadczona na zadowalającym poziomie zważywszy, że rodzice są obecnie dobrze wyedukowani i znają wysokość przyznawanej na ich dzieci subwencji z budżetu państwa. Wyraził zadowolenie, że zajęto się ta sprawą.

 

Pan Dariusz Szkiłądź poinformował, że wielokrotnie rozmawiał z rodzicami dzieci, którzy zdecydowali się na zabranie dzieci z Przedszkola nr 3. Przyczyny były różne, ale jednym z powodów była trudna adaptacja w grupie, ograniczony dostęp do opieki w przedszkolu, spowodowany zapisami regulamin. Ponadto Przedszkole jest słabo wyposażone i nie zapewnia terapii na takim poziomie jak to oferuje podmiot niepubliczny. Budżet przedszkola został pomniejszony o kwotę związaną z odejściem dzieci, co odbyło się kosztem nauczycieli. Stworzenie dobrego systemu kształcenia specjalnego będzie gwarantem pozostania dzieci w Augustowie. Zwrócił uwagę, że powiatowa szkoła specjalna funkcjonuje od wielu lat, natomiast do tej pory nikt nie wpadł na pomysł, aby utworzyć przedszkole specjalne. Zapewnił, że działania w tym kierunku zostaną niezwłocznie podjęte.

 

Pani Marzena Górna poinformowała, że subwencja oświatowa otrzymywana z budżetu państwa na dzieci niepełnosprawne w części pokrywa koszty związane z wynagrodzeniem pracowników zajmujących się tymi dziećmi. Podkreśliła, że w ramach tej subwencji nie ma możliwości zakupu wyposażenia przedszkola. Niejednokrotnie prowadziła rozmowy i składała wnioski do budżetu miasta o zakup do przedszkola najbardziej niezbędnego, podstawowego sprzętu, jednak do tej pory nie udało się takich pieniędzy uzyskać. Sprzęt zakupiony do tej pory pochodzi w większości z pieniędzy sponsorów i rodziców. Zgodziła się, że niedoposażenie przedszkola może być jedną z przyczyn odejścia dzieci z przedszkola. Zwróciła uwagę, że wszystkie placówki przedszkolne od początku tego roku szkolnego pracują w bardzo okrojonym składzie, ponieważ należało przeprowadzić zwolnienia pracowników. Podkreśliła, że nieprawdą jest, że musiała zwolnić pracowników, ponieważ dzieci odeszły z Przedszkola nr 3. Poinformowała, że Przedszkole otrzymało wytyczne od organu prowadzącego dotyczące pracy w obecnym roku szkolnym. Poinformowała, że regulamin przedszkola nie został napisany przez dyrektora tylko członków rady pedagogicznej. Po 19 latach pracy z dziećmi niepełnosprawnymi rada pedagogiczna ma prawo opracowania regulaminu, który jest pomocny przy rekrutacji dzieci do przedszkola.

 

Matka dziecka uczęszczającego do Przedszkola Nr 3 zgodziła się, że Przedszkole jest niedoposażone. Zwróciła uwagę, że brakuje w nim podstawowych elementów. Przekazała Przedszkolu sprzęt po swoim dziecku. Potwierdziła, że Pani Dyrektor przyjmuje do Przedszkola dużo dzieci niepełnosprawnych, w tym również jej dziecko. Zwróciła uwagę, że w przedszkolu specjaliści powinni pracować z dziećmi niepełnosprawnymi w większym wymiarze godzin, a nie tylko do godz. 12.00. Po skończeniu pracy przez specjalistów pozostawienie dziecka nie było możliwe, ponieważ w grupie pozostawał tylko 1 nauczyciel, który nie miał fizycznych możliwości zajęcia się wszystkimi dziećmi. Stwierdziła, że za taką sytuację z pewnością nie można winić dyrektora placówki.

 

Pani Jadwiga Dembska – Pedagog Specjalny Przedszkola nr 3 z oddziałami Integracyjnymi stwierdziła, że oburza ją dyskusja na temat pieniędzy w kontekście opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi. Odnosi się wrażenie, że jeżeli nie będzie pieniędzy to nic w tym temacie nie można zrobić.

 

Pan Adam Wysocki zwrócił uwagę, że spotkanie ma na celu rozwiązanie trudnej sytuacji i do tego potrzebna jest rozmowa.

 

Pani Wiesława Chrulska podkreślała jak ważna jest dobra współpraca i porozumienie pomiędzy placówkami zajmującymi się świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych. Zwróciła uwagę, że dyskusja na temat tych placówek w ostatnim czasie, bez faktycznego zapoznania się z ich pracą przyniosła negatywne skutki m.in. w postaci odchodzenia dzieci do innych placówek. Zwróciła uwagę, że nauka w oddziale specjalnym firmowana jest świadectwem ukończenia szkoły specjalnej, natomiast w oddziale integracyjnym świadectwo ukończenia szkoły nie ma takiego dopisku. W związku z tym nie należy obawiać się, że rodzice masowo będą przenosić swoje dzieci do placówek spoza miasta. Pani Dyrektor stwierdziła, że nie można oburzać się, że na spotkaniu poruszane są kwestie finansowe, ponieważ to również należy do zadań Radnych.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała, co stanie się jeżeli w przetargu na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dwa podmioty zaproponują taką samą cenę.

 

Pani Teresa Dobko odpowiedziała, że wówczas wyboru placówki świadczącej takie usługi dokonają rodzice.

 

Ad. pkt 3

Rozpatrzenie propozycji dowożenia do szkół obiadów przygotowywanych w kuchni Zespołu Szkół Samorządowych.

 

Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu poinformował, że w Augustowie od 1 września rozpoczęła się realizacja programu „taniego obiadu dla dziecka” w kwocie 3,50 zł. Obiady przygotowywane są w stołówce Zespołu Szkół Samorządowych w Augustowie. W ciągu dnia wydawanych jest około 400 posiłków. Z obiadów moga korzystać dzieci z innych placówek po okazaniu legitymacji szkolnej. Planowane jest również uruchomienie takich posiłków dla dzieci ubogich z innych placówek oświatowych /szkół podstawowych i gimnazjów/ z terenu miasta również za cenę 3,50 zł. Obiady będą dowożone do tych szkół, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem. Poinformował, że rodzice dzieci Zespołu Szkół Społecznych STO zwrócili się z prośbą o równe traktowanie uczniów na terenie miasta Augustowa. Pan Kierownik zwrócił uwagę, że organem prowadzącym dla STO w Augustowie jest stowarzyszenie natomiast Miasto przystępując do realizacji programu podjęło decyzję, że nie będą mogły korzystać z niego podmity zewnętrzne.  Zwrócił uwagę, że Miasto w tym roku przekazało Szkole Społecznej dotację w kwocie 760.000 zł w ramach, której Szkoła może realizować równego rodzaju projekty i programy. Zwrócił uwagę, że Państwo Radni moga zdecydować o tym, że dzieci ze Szkoły Społecznej będą korzystały z obiadów przygotowywanych przez Miasto, ale należy przy tej okazji mieć na uwadze, że będzie konieczność niewielkiego zwiększenia obsługi oraz doposażenia stołówki /przy liczbie nieprzekraczającej 1000 obiadów wydawanych dziennie/. W przypadku, gdyby okazało się, że zapotrzebowanie na obiady bedzie wyższe niż 1000 posiłków dziennie wówczas nalezy pomysleć o uruchomieniu drugiej stołówki. W takim przypadku nieodzowne będzie podjęcie przez państwa Radnych stosownej uchwały.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, ile wynosi całkowity koszt przygotowania obiadu.

 

Pani Wiesława Chrulska odpowiedziała, że pełna odpłatność za obiad dla pracowników Szkoły wynosi 6,60 zł /wsad do kotła, wynagrodzenia pracowników, media/. Poinformowała, że kwota nie uwzględnia kosztów dowozu posiłków do poszczególnych szkół. Na razie nie ustalono, z jakiego źródła pokryte zestaną koszty związane z dowozem posiłków. W przypadku gdy stołówka bedzie działała w systemie miejskim wówczas potrzebne będą dodatkowe nakłady na wyposażenie kuchni.

 

Przedstawicielka rodziców Zespołu Szkół Społecznych STO zwróciła uwagę, że środki finansowe przekazane Szkole Społecznej przez Miasto pochodzą z subwencji oświatowej z budżetu państwa. Poinformowała, że rodzice dzieci Zespołu Szkół Społecznych STO zwrócili się z prośbą o umożliwinie korzystania na takich samych zasadach jak pozostałe dzieci w mieście z różnych form finansowania. Chodzi tu m.in. o stypendia naukowe, zajęcia na basenie oraz obiady. Zwróciła uwagę, że rodzice dzieci ze Szkoły Społecznej odprowadzają podatki w mieście i dlatego powinni mieć prawo oczekiwać dodatkowych świadczeń z budżetu miasta na swoje dzieci ponad kwoty gwarantowane subwencją oświatową.

 

Pan Dariusz Szkiłądź zwrócił uwagę, że Szkoła Społeczna może również wystąpić do Miasta o środki na realizację wybranego przez siebie programu. Rada Miejska powinna w takiej sytuacji podjąć stosowną uchwałę. Szkoła Społeczna nie może realizować miejskiego programu wychowania wodnego, ponieważ jej organem prowadzącym jest stowarzyszenie. Powinna w takiej sytuacji opracować swój program wychowania wodnego.

 

Przedstawicielka rodziców Zespołu Szkół Społecznych STO zwróciła się do Państwa Radnych, aby zastanowili się nad opracowaniem stosownej uchwały, która określałaby warunki dofinansowania również szkół społecznych.

 

Pan Radny Wojciech Krzywiński stwierdził, że fundacja, stowarzyszenie czy osoba prywatna, zakładając szkołę powinny zdawać sobie sprawę z konieczności ponoszenia kosztów. W tym wypadku oczekiwanie, że wszystkie koszty funkcjonowania szkoły zostaną pokryte z czesnego i subwencji oświatowej jest rozumowaniem błędnym. Zapytał ile pieniędzy Stowarzyszenie ze swojej strony przekazuje na funkcjonowanie szkoły. Zwrócił uwagę, że to organ prowadzący daną placówkę powinien ponosić większość kosztów związanych z jej funkcjonowaniem.

 

Przedstawicielka rodziców Zespołu Szkół Społecznych STO odpowiedziała, że na następne posiedzenie bądź pisemnie może taką informację przygotować.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska upewniła się, że dzieci ze Szkoły Społecznej, które mają wysokie osiągnięcia w różnego rodzaju konkursach i olimpiadach organizowanych na szczeblu krajowym i wojewódzkim nie otrzymują stypendiów. Pani Radna zwróciła uwagę, że ci uczniowie także reprezentują nasze miasto i nie rozumie, dlaczego nie otrzymują stypendiów burmistrza.

 

Pan Dariusz Szkiłądź zwrócił uwagę, że w szkołach powiatowych stypendia udzielane są przez starostę natomiast w szkołach miejskich przez burmistrza. Stowarzyszenie również, w ramach posiadanych środków, o ile uzna za stosowne, może stworzyć fundusz stypendialny.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała, czy Pan Kierownik mógłby przedstawić jak ta sytuacja wygląda w innych miastach.

 

Pan Dariusz Szkiłądź odpowiedział, że udzieli takiej informacji w terminie późniejszym, ponieważ nie wie jak kwestia przyznawania stypendiów realizowana jest w innych miejscowościach.

 

Przedstawicielka rodziców Zespołu Szkół Społecznych STO w odpowiedzi na zapytanie Pani Radnej oświadczyła, że w innych miastach szkoły społeczne nie są traktowane jak szkoły prywatne i dzieci ze szkół społecznych otrzymują takie same świadczenia jak w szkołach miejskich, tj. obiady, stypendia, czy zajęcia na pływalni.

 

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zwróciła uwagę, że Radni mogą w tej sprawie podjąć stosowną uchwałę. Wcześniej należy temat dokładnie przeanalizować i wyliczyć skutki finansowe.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że zajęcia na pływalni dzieci ze szkoły społecznej nie przyniosą dodatkowych kosztów w budżecie miejskim i podobnie byłoby również z obiadami.

 

Pani Wiesława Chrulska nie zgodziła się z Panem Radnym, że dodatkowe obiady dla dzieci ze szkoły społecznej nie spowodują dodatkowych kosztów. Zwróciła uwagę, że kuchnia w ZSS w Augustowie ma również pewne ograniczenia, np. przygotowanie dodatkowych 70 obiadów będzie wiązało się z koniecznością zatrudnienia kolejnego pracownika i już w tej chwili jest ich za mało.

 

Przedstawicielka rodziców Zespołu Szkół Społecznych STO poinformowała, że jeżeli chodzi o dzieci ze szkoły społecznej to zainteresowanych obiadami byłoby ok. 20 uczniów.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że ww. sprawę należy uregulować prawnie i w tym celu Szkoła Społeczna powinna przygotować swój program wychowania wodnego, korzystania z posiłków, czy stypendiów. Stosowne wnioski najlepiej złożyć na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Pan Radny Adam Wysocki stwierdził, że o ile korzystanie basenu czy obiadów nie budzi wątpliwości tyle kwestia stypendiów może być sporna. Pula pieniędzy na stypendia jest ograniczona i może okazać się, że dzieci ze szkoły społecznej w całości ją wykorzystają, ponieważ mają wyższy poziom kształcenia z racji np. mniejszych liczebnie klas.

 

Przedstawicielka rodziców Zespołu Szkół Społecznych STO odpowiedziała, że rozwiązaniem tej kwestii byłoby ustalenie regulaminu przyznawania stypendiów naukowych.

 

Pani Wiesława Chrulska zgodziła się, że obowiązujący system udzielania stypendiów naukowych uczniom powinien zostać zmieniony, ponieważ zdarza się tak, że uczniowie ze średnią 6,0 go nie otrzymują.

 

Ad. pkt 4

Sprawy różne.

 

Mieszkaniec miasta Augustowa występujący w imieniu 60 rodzin poprosił Komisję Społeczno – Oświatową o wyrażenie opinii w sprawie przyjęcia systemowego rozwiązania umożliwiającego przyznanie dotacji oświatowej w ciągu całego roku nowopowstającym placówkom w mieście. Powołał się na zapisy ustawy o systemie oświaty, tj. na art. 90 ust. 2g, który pozwala na równe traktowanie i niedyskryminowanie rodziców wybierających nowopowstające placówki niepubliczne.

 

Pan Radny Tomasz Bukłaho zapytał, czy przyznawanie dotacji oświatowej w ciągu roku szkolnego nowopowstającym placówkom będzie wiązało się dla Miasta z dodatkowymi kosztami.

 

Pan Dariusz Szkiłądź wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty Burmistrz może wyrazić zgodę na udzielenie dotacji w ciągu całego roku, ale nie jest to obowiązek. Odpowiedział, że w tym roku będzie to dodatkowy koszt dla budżetu miasta, ponieważ takich środków w budżecie miasta na 2016 r. nie zaplanowano.

 

Mieszkaniec miasta Augustowa zwrócił uwagę, że dotacja oświatowa podąża za dzieckiem i jest tak w przypadku, czyli jeżeli dziecko przenoszone jest z jednej placówki do drugiej to pieniądze należy również przekazać.

 

 

 

 

            Protokołowała:                                                         Przewodniczył:

 

          /Ewa Szczepańska/

                                                                                              Przewodniczący

                                                                             Komisji Społeczno – Oświatowej RM

 

                                                                                               Adam Wysocki

Niepełny brudnopis protokołu został zamieszczony przez pomyłkę. Protokół, który został podpisany przez przewodniczącego Komisji Społeczno - Oświatowej został zamieszczony w załączeniu.

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Komisja Rady Miejskiej w Augustowie

Wprowadzający: Ewa Szczepańska

Data modyfikacji: 2017-06-22

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2016-10-18