Protokół Nr 8/16 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM w Augustowie z dnia 9 marca 2016 r.
PROTOKÓŁ Nr 8/16
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM w Augustowie
z dnia 9 marca 2016 r.
W posiedzeniu Komisji wzięło udział 6 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:
- Pani Joanna Jaśko – p.o. Kierownika Wydziału Promocji, Turystyki, Kultury i Funduszy Zewnętrznych UM,
- Pan Krzysztof Nosek – Prezes Augustowskiego TBS”Kodrem” Sp. z o.o. w Augustowie,
- Mieszkańcy miasta.
Porządek posiedzenia:
1. Udzielenie informacji dotyczącej ubiegania się przez Gminę Miasto Augustów o środki zewnętrzne w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
2. Rozpatrzenie skargi na działalność Burmistrza Miasta.
3. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2016 rok.
4. Sprawy różne.
Posiedzenie Komisji Rewizyjnej RM otworzył Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji.
Zapoznał obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad, Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, iż został poinformowany przez Panią Grażynę Witkowską – Kierownika Żłobka Nr 1 o kontroli Żłobka, którą przeprowadził Wydział Edukacji i Sportu UM po posiedzeniu Komisji w dniu 18 stycznia 2016 r. Kontrola wypadła pozytywnie.
Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała, czy kontroli Żłobka dokonał również Sanepid.
Przewodniczący Komisji odpowiedział, iż obecnie nie posiada takiej informacji.
Ad.pkt 1
Udzielenie informacji dotyczącej ubiegania się przez Gminę Miasto Augustów o środki zewnętrzne w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
Pani Joanna Jaśko – p.o. Kierownika Wydziału Promocji, Turystyki, Kultury i Funduszy Zewnętrznych UM przedstawiła w formie prezentacji multimedialnej informację dotyczącą ubiegania się przez Gminę Miasto Augustów o środki zewnętrzne w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
(Informacja – stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).
Pan Radny Piotr Piłasiewicz zapytał, jaka była ocena formalna „miękkich” wniosków złożonych przez Wydział Edukacji i Sportu UM z działania 3.1.2.
Pani Joanna Jaśko odpowiedziała, iż sprawę składania wniosków koordynował Wydział Edukacji i Sportu UM. Pani Joanna Jaśko omówiła wymagania, które muszą być spełnione do złożenia wniosku o dofinansowanie uzbrojenia terenów inwestycyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zapytał, czy Miasto może nie zdążyć ze złożeniem wniosku w terminie.
Pani Joanna Jaśko odpowiedziała, że opracowanie niektórych koniecznych załączników do wniosku wymaga przeprowadzenia odpowiedniej procedury, która jest bardzo czasochłonna. Pani Joanna Jaśko zapewniła, że pracownicy Urzędu dołożą wszelkich starań, aby wniosek został złożony jak najszybciej. Poinformowała, że do wniosku podczas jego składania jest dołączane studium wykonalności z analizą finansową tego przedsięwzięcia. Należy mieć świadomość, że Gmina Miasto Augustów po uzyskaniu dofinansowania, w ciągu trzech lat po zakończeniu projektu, jest zobowiązana do zbycia uzbrojonych terenów na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw. Pani Joanna Jaśko zwróciła uwagę m.in. na planowaną budowę żłobko-przedszkola przy ul. Ogrodowej. Poinformowała, iż tworzenie nowych miejsc w żłobkach dofinansowuje program „Maluch”. W tej sprawie zostało skierowane pismo do Urzędu Wojewódzkiego. Pani Joanna Jaśko poinformowała, że z oceny stanu technicznego wynika, że nie jest możliwa przebudowa budynku przy ul. Ogrodowej. W związku z powyższym podjęta została przez Pana Burmistrza decyzja dotycząca budowy przedszkola i żłobka przy ulicy Ogrodowej w Augustowie. Rozważana jest możliwość ubiegania się o środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na budowę nowoczesnych i energooszczędnych budynków użyteczności publicznej.
Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała, czy powodem nie przystąpienia Miasta do programu „Maluch” były wątpliwości dotyczące tworzenia nowych miejsc w żłobku.
Pani Joanna Jaśko wyjaśniła, iż z programu „Maluch” można uzyskać dotację na tworzenie nowych miejsc w żłobkach, a z informacji uzyskanych w Wydziale Edukacji i Sportu UM wynikało, że Żłobek Nr 1 zapewnia 70 miejsc, i ta ilość nie jest w pełni wykorzystana.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zasugerował zaadaptowanie niewykorzystanej powierzchni w Żłobku na pomieszczenia edukacyjne. Stwierdził, ze każdy budynek można doprowadzić do idealnego stanu. Miasto powinno pozyskać środki na modernizację. Zapytał, z jakich powodów poruszany jest temat Żłobka. Nie spełnia stand 21 w.
Pani Joanna Jaśko odpowiedziała, że powodem jest stan techniczny budynku oraz chęć poprawienia warunków, w których przebywają dzieci.
Przewodniczący Komisji dodał, że chodzi również o poprawę warunków przedszkolakom, aby uczęszczały do nowoczesnego przedszkola, a nie do budynku wybudowanego z „wielkiej płyty”.
Pani Elżbieta Kamińska – Biuro Podróży „Ela-Travel” zapytała, czy są prowadzone rozmowy dotyczące budynku mleczarni przy ul. Rajgrodzkiej.
Pani Joanna Jaśko odpowiedziała, że nie posiada informacji dotyczącej dalszych losów budynku mleczarni.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski poruszył sprawę przejścia granicznego w Lipszczanach, o którym dyskutuje się od ponad 20 lat.
Pani Joanna Jaśko odpowiedziała, że sprawa przejścia granicznego została przekazana do rozpatrzenia Polsko-Białoruskiej Podkomisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury. W sprawie wprowadzenia ruchu bezwizowego w obrębie Kanału Augustowskiego powinny zająć stanowisko służby dyplomatyczne.
Przewodniczący Komisji poinformował, iż gmina Płaska i strona Białoruska zrealizowały projekt na mocy którego gmina Płaska wybudowała 12 km dróg gminnych, natomiast strona Białoruska wykonała drogę z Grodna do Lipszczan. Decyzje dotyczące przejść granicznych muszą najpierw zapaść na szczeblu rządowym.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski poinformował, że strona białoruska popiera otwarcie przejścia granicznego w Lipszczanach, natomiast problem tkwi we władzach województwa podlaskiego. Wysłanie pism, czy wykonywanie telefonów nie przyniesie zamierzonego efektu i spowoduje, że na otwarcie przejścia trzeba będzie czekać kolejne 20 lat. Pan Radny podkreślił, że sprawa przejścia granicznego w Lipszczanach powinna być sprawą strategiczną i należy podejść do niej bardziej konkretnie.
Pani Joanna Jaśko poinformowała, że sprawa przejścia granicznego jest ważnym i aktualnym tematem. Miasto Augustów współpracuje w tej sprawie ze stroną białoruską, temat był omawiany podczas wizyty przedstawicieli Grodna w Augustowie w styczniu br., a w marcu br. planowana jest wizyta delegacji z Augustowa w Grodnie.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że plany Gminy Miasta Augustowa dotyczące ubiegania się o środki zewnętrzne w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 są bardzo ambitne. Zauważył, że wnioski inwestycyjne będą składane w terminie, jeżeli przygotowane zostaną niezbędne pozwolenia na budowę i dokumentacje techniczne. Dokumentacja jest koniecznym załącznikiem do złożenia wniosku.
Pani Joanna Jaśko wyjaśniła, że wymagane dokumenty strategiczne do złożenia wniosku na uzbrojenie terenów inwestycyjnych znajdują się w trakcie realizacji. Natomiast konieczne jest opracowanie również innych dokumentacji projektowo-kosztorysowych dotyczących inwestycji kluczowych dla rozwoju naszego miasta. Stan przygotowania poszczególnych dokumentacji został wskazany w prezentacji multimedialnej.
Obecnie Pani Radna Joanna Lisek zwróciła uwagę na dokumentację techniczną na ul. 3 Maja, którą wykonało Miasto.
Pani Joanna Jaśko poinformowała, iż ul. 3 Maja jest ulicą powiatową. Zwróciła uwagę, że Wydział Inwestycji odpowiada za przygotowanie dokumentacji technicznej i projektowo-kosztorysowej koniecznej do inwestycji tzw. ”twardych”. Główny nacisk jest kładziony na Strefę Inwestycyjną. Projekt ten będzie miał dużą wartość i duże znaczenie dla rozwoju Augustowa.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy Wydział Promocji, Kultury, Turystyki i Funduszy Zewnętrznych UM zajmuje się koordynacją projektów w jednostkach, których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Augustów.
Pani Joanna Jaśko wyjaśniła, że o zakresie potrzeb danej jednostki musi decydować jej kierownik. Wydział Promocji, Kultury, Turystyki i Funduszy Zewnętrznych UM informuje o możliwościach ubiegania się o środki finansowe oraz udziela pomocy przy złożeniu wniosku.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zauważył, że wnioski inwestycyjne mogą być składane po opracowywaniu pełnej dokumentacji. Zapytał, czy Pani Joanna Jaśko posiada wiedzę na temat terminów wykonania projektów technicznych oraz uzyskanych zezwoleniach budowlanych.
Pani Joanna Jaśko wyjaśniła, że decyzję dotycząca opracowania dokumentacji technicznej podejmuje Burmistrz Miasta i wydaje dyspozycję Wydziałowi Inwestycji.
Pan Radny Jerzy Dobrowolski zwrócił uwagę, że Pani Joanna Jaśko może mieć szczere chęci w kwestii ubiegania się o środki zewnętrzne, ale bez podpisanych umów z datą wykonania i wyznaczeniem odpowiedzialnych osób dyskusja nie ma sensu.
Pani Joanna Jaśko wyjaśniła, iż we wnioskach inwestycyjnych dokumentacja jest koniecznym załącznikiem i musi być opracowana. Ominięcie tej procedury nie jest możliwe. Kierownictwo Urzędu ma tego świadomość. Poinformowała, że w innych miastach np. procedura opracowania dokumentacji uzbrojenia terenów inwestycyjnych trwa wiele lat, natomiast w Urzędzie Miejskim w Augustowie przebiega w niezwykle szybkim tempie.
Przewodniczący Komisji przyznał, że procedury wymagają czasu, jednak radni są rozliczani przez wyborców, którzy głosując na swoich radnych pokładali nadzieję na pozyskanie przez Gminę Miasto Augustów środków zewnętrznych w ramach perspektywy finansowej. Pan Przewodniczący wyraził nadzieję, że Wydział Promocji, Kultury, Turystyki i Funduszy Zewnętrznych UM osiągnie w tej kwestii wiele sukcesów. Poinformował, że monitorowanie przygotowania Gminy Miasta Augustowa do ubiegania się o środki pomocowe Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 zostało wpisane do planu pracy Komisji na 2016 r, więc Komisja Rewizyjna będzie zapraszała na swoje posiedzenia Panią Joannę Jaśko celem przedkładania informacji w powyższej sprawie.
Ad. pkt 2
Rozpatrzenie skargi na działalność Burmistrza Miasta.
Pan Wojciech Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM poinformował, że Pan H.D., zam. ul. Obrońców Westerplatte, 16-300 Augustów wniósł 15 lutego 2016 r. skargę na zaniechanie działań ze strony Burmistrza Miasta Augustowa w dochodzeniu do prawdy. Pan H.D. walczy z mieszkańcem ze swojej klatki schodowej Panem A.B., który notorycznie niszczy mienie w budynku należącym do Augustowskiego TBS „Kodrem” Sp. z o.o., dokonał wybicia szyby w drzwiach klatki schodowej, dewastuje urządzenia elektryczne, zaprasza kolegów i wspólnie spożywają alkohol, zastraszają ludzi. Przewodniczący Komisji przedstawił dokumenty dotyczące skargi:
1) pismo Augustowskiego TBS „Kodrem” Sp. z o.o., ul. Komunalna 2, 16-300 Augustów z dnia 9.06.2015 r. skierowane do Komendy Powiatowej Policji o częstsze patrolowanie rejonu budynków mieszkalnych przy ul. Obrońców Westerplatte 1,3,7;
2) pismo Augustowskiego TBS „Kodrem" Sp. z o.o. z dnia 6.07.2015 r. informujące mieszkańców o wystosowaniu pisma do Komendy Powiatowej Policji o częstsze patrolowanie okolic bloków;
3) pismo Augustowskiego TBS ”Kodrem" Sp. z o.o., ul. Komunalna 2, 16-300 Augustów z dnia 9.07.2015 r. skierowane do Pana S.B., zam. ul. Obrońców Westerplatte, 16-300 Augustów - ojca Pana A.B. w sprawie zdyscyplinowania syna do przestrzegania regulaminu porządku domowego oraz informujące o zgłoszeniu skargi sąsiadów do Komendy Powiatowej Policji;
4) pismo Komendy Powiatowej Policji w Augustowie z dnia 16.09.2015 r. skierowane do Dyrektora ATBS„Kodrem” Sp. z o.o. zawiadamiające, że wniosek o ukaranie w sprawie wybicia szyby w drzwiach do klatki schodowej w Augustowie na ul. Obrońców Westerplatte został przesłany w dniu 16.09.2015 r. do Sądu Rejonowego w Augustowie;
5) Wyrok Sądu Rejonowego w Augustowie II Wydział Karny z dnia 20 października 2015 r., który po rozpatrzeniu sprawy Pana A.B. obwinionego o to, że w dniu 18 lipca 2015 r. umyślnie dokonał wybicia szyby w drzwiach klatki schodowej powodując straty na szkodę ATBS "Kodrem" w Augustowie uznał A.B. za winnego popełnienia zarzucanego mu czynu i orzekł obowiązek zapłaty równowartości uszkodzonego mienia kwoty 150 złotych na rzecz ATBS"Kodrem” Sp. z o.o. w Augustowie;
6) wezwanie do zapłaty z dnia 12.11.2015 r. Augustowskiego TBS "Kodrem" Sp. z o.o. skierowane do A.B. o uregulowanie należności w wysokości 150 złotych, co stanowi równowartość uszkodzonego mienia.
7) prośbę Pana H.D. z dnia 7 stycznia 2016 r. skierowaną do Burmistrza Miasta Augustowa o podjęcie decyzji w sprawie Pana A.B., który nagminnie dewastuje mienie i zakłóca porządek w budynku;
8) odpowiedź na pismo z dnia 1 lutego 2016 r. skierowane do Pana H.D. przez Zastępcę Burmistrza Miasta Augustowa informujące, że sprawa dewastacji mienia i zakłócania porządku była wielokrotnie zgłaszana przez administratora Augustowskie TBS "Kodrem" Sp. z o.o. do Komendy Powiatowej Policji w Augustowie.
/Dokumenty stanowią załącznik Nr 2 do niniejszego protokołu/.
Pan Krzysztof Nosek - Prezes Augustowsiego TBS Sp. z o.o. poinformował, że Pan H.D. ma prawo czuć się w tej sprawie pokrzywdzonym. Natomiast nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że Pan Burmistrz zaniechał jakichkolwiek działań, czy nie odniósł się do skargi Pana H.D. Stwierdził, że rozpatrywanie powyższych zarzutów nie leży w kompetencji Burmistrza Miasta, ponieważ tymi zjawiskami powinny zajmować się organy ścigania, wymiar sprawiedliwości i zarząd wspólnoty. Sąd Rejonowy wymierzył Panu A.B. karę, która w jego przypadku jest nieskuteczna. Pan Prezes poinformował, że Burmistrz Miasta i Augustowskie TBS starały się zadośćuczynić oczekiwaniom Pana H.D. Obecnie została podjęta decyzja w sprawie eksmisji rodziny B. z lokalu przy ul. Obrońców Westerplatte.
Komisja Rewizyjna po przeanalizowaniu dokumentów w sprawie złożonej skargi, wysłuchaniu informacji Pana Krzysztofa Noska – Prezesa Augustowskiego TBS”Kodrem” Sp. z o.o. oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji stwierdziła, że nie nastąpiło zaniechanie działań ze strony Burmistrza Miasta Augustowa, ponieważ rozpatrywanie sprawy dewastacji mienia i zakłócania porządku w budynku nie leży w jego kompetencji. Komisja Rewizyjna stwierdziła, że była prowadzona korespondencja pomiędzy Panem H.D. a zarządcą budynku tj. Augustowskim TBS „Kodrem" Sp. z o.o. w Augustowie, jak również z Komendą Powiatową Policji w Augustowie. Akty dewastacji i zakłócania porządku powinny być zgłaszane do Komendy Powiatowej Policji, gdyż to Policja posiada kompetencje w zakresie prowadzenia dochodzenia zmierzającego do wykrycia sprawców zakłócania porządku i dewastacji, o czym należy informować zarządcę budynku tj. Augustowskie TBS "Kodrem” Sp. z o.o. Komisja Rewizyjna uznała skargę za bezzasadną 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
/ Uchwala Nr 1/16 Komisji Rewizyjnej RM stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu/.
Ad.pkt 3
Przyjęcie planu pracy Komisji na 2016 rok
Pan Wojciech Krzywiński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM przedłożył Komisji Rewizyjnej plan pracy Komisji, który stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu
Na tym posiedzenie Komisji zakończono i podpisano.
Protokołowała: Przewodniczył:
/Beata Filipow/ Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej RM
Wojciech Krzywiński
Członkowie Komisji:
Tutaj wpisz treść informacji.
Metryka strony