Protokół nr XVIII/16 Rady Miejskiej w Augustowie z 27.10.16 r.

Rada Miejska w Augustowie
 

 

 

 

PROTOKÓŁ NR XXVIII/16

z obrad XXVIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie,

które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Augustowie, ul. 3 Maja 60

27 października 2016 r.

 

 

 

 

 

W obradach sesji wzięło udział 17 radnych – lista obecności w załączeniu /zał. nr 1/.

Ponadto w obradach udział wzięli:

- Burmistrz Miasta Augustowa,

- Sekretarz Miasta,

- Skarbnik Miasta,

- kierownicy wydziałów i referatów UM,

- kierownicy jednostek organizacyjnych miasta,

- dyrektor i prezesi spółek miejskich,

- goście,

- mieszkańcy,

- przedstawiciele prasy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Obrady rozpoczęto o godzinie 16.10

                                                                                   i zakończono o 18.30

 

 

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta Augustowa od ostatniej sesji Rady Miejskiej.
  4. Interpelacje i zapytania radnych.
  5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
  1. uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok,
  2. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli,
  3. powierzenia realizowania zadań własnych Gminy Miasta Augustów,
  4. uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych pomników przyrody
    na terenie Gminy Miasta Augustów,
  5. ustalenia zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Miejskiej
    w Augustowie,
  6. uchylająca uchwałę Nr XV/94/95 z dnia 11 lipca 1995 r. Rady Miejskiej
    w Augustowie w sprawie ograniczenia sprzedaży oraz zakazu używania
    w miejscach publicznych na terenie miasta Augustowa petard oraz materiałów pirotechnicznych i ogłuszających działających na podobnych zasadach,
  7. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu przez Gminę Miasto Augustów,
  8. zmieniająca uchwałę w sprawie udzielenia przez Gminę Miasto Augustów pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu,
  9. zmian budżetu miasta na 2016 rok,
  10. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2016
    - 2023.
  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
  2. Przyjęcie protokołu z obrad XXVII sesji RM z 4.10.2016 r.
  3. Zapytania i wolne wnioski.
  4. Zamknięcie obrad.

 

Ad. pkt 1

Otwarcie obrad.

 

Obrady XXVIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Filip Jerzy Chodkiewicz
– Przewodniczący Rady Miejskiej.
Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali obecnych jest 17 radnych, co stanowi o prawomocności obrad. Powitał Państwa Radnych,
Pana Burmistrza, kierowników miejskich jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Miejskiego, dziennikarzy i gości.

 

Ad. pkt 2

Przyjęcie porządku obrad.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił zaproponowany porządek obrad.

 

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały ujętej w pkt. 5g w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu przez Gminę Miasto Augustów dotyczącej udzielenia wsparcia szpitalowi powiatowemu.

Pani Radna Joanna Lisek poprosiła o uzasadnienie wniosku zgłoszonego przez Burmistrza.

 

Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta odpowiedział, że projekt niniejszej uchwały wymaga przeanalizowania.

 

Pan Michał Kotarski – podinspektor w Wydziale Spraw Społecznych
i Administracyjnych
wniósł o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 5g, o ile dojdzie do jego zmiany, projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Działającymi w Sferze Pożytku Publicznego na rok 2017.

 

Pan Przewodniczący zapytał, czy Radni zgadzają się na przeprowadzenie jednego głosowania nad porządkiem obrad wraz ze zgłoszonymi poprawkami. Radni nie zgłosili sprzeciwu.

 

Pan Radny Wojciech Krzywiński zapytał, czy pracownik Urzędu Miejskiego może zgłaszać poprawki do porządku obrad sesji Rady Miejskiej.

 

Pan Sebastian Piekarski – radca prawny odpowiedział, że pracownik Urzędu Miejskiego nie może wnosić o zmianę porządku obrad, natomiast w tym przypadku poprawkę zgłoszono w imieniu Burmistrza. Zapewnił, że przy następnej okazji zmiany porządku obrad ta formuła będzie wyraźnie zaznaczona.

 

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z zaproponowanymi zmianami. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania porządek obrad został przyjęty 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.

 

Wyniki głosowania

ZA: Tomasz Bukłaho, Filip Jerzy Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska,
Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Joanna Lisek.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 16, przeciw: 0, wstrzymało się: 1, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.

 

Ad. pkt 3

Przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta Augustowa od ostatniej sesji Rady Miejskiej.

 

Pan Burmistrz poinformował o wydarzeniach mających znaczący wpływ na rozwój miasta Augustowa, które miały miejsce w ostatnim czasie, tj.:

  1. Uzyskanie dotacji na uzbrojenie Strefy Aktywności Gospodarczej
    w wysokości ponad 9 mln zł, co pozwoli na rozpoczęcie inwestycji.
  2. Wzrost ekwiwalentu medialnego z 12 mln zł w zeszłym roku, do 24 mln zł w tym roku. Zwrócił uwagę, że o Augustowie mówi się coraz częściej, szczególnie podkreśla się fakt, że w Augustowie jest sprzyjający klimat
    do inwestowania.
  3. Ukazanie się wywiadu z Burmistrzem Augustowa w międzynarodowym wydaniu magazynu Forbes. Taki wywiad przeprowadzono tylko
    z kilkunastoma osobami z naszego kraju, m.in. z: Ministrem Finansów, Rektorem Uniwersytetu Warszawskiego, Burmistrzem Grójca, Prezydentem Częstochowy. Wywiad ukazał się w wydaniu internetowym natomiast, jeżeli nawet w krótkiej wersji ukaże się w wydaniu papierowym wówczas dotrze do 6,5 mln czytelników na całym świecie, co będzie niewątpliwym sukcesem medialnym i reklamą Augustowa.
  4. Uruchomienie bezwizowego przejścia granicznego pomiędzy Polską
    a Białorusią na Śluzie Kurzyniec, z którego będzie można korzystać począwszy od maja do końca października 2017 r., zarówno drogą wodną jak i ścieżką rowerową.
  5. Rozstrzygnięcie konkursu na projekt architektoniczny bazy kajakarzy  obejmujący zagospodarowanie terenu od ul. Młyńskiej po bulwary nad rzeką Nettą. Pan Burmistrz wyraził nadzieję, że budowę uda się rozpocząć już w przyszłym roku. Prezentowana koncepcja spotkała się z dużym zainteresowaniem w Ministerstwie Sportu, z którego budżetu można liczyć na 50% dofinansowanie wartości inwestycji. Warunkiem skorzystania
    z tychże środków jest złożenie kompletnej dokumentacji wraz z wnioskiem do końca marca 2017 r.

     

    Pan Radny Wojciech Krzywiński poprosił o wyjaśnienie, czego dotyczyło zarządzenie Burmistrza nr 486/16 z dnia 30 września 2016 r. w sprawie zmian w Zarządzeniu Burmistrza Miasta Augustowa z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie powołania Zastępcy Burmistrza Miasta Augustowa.

     

    Pan Burmistrz wyjaśnił, że ww. zarządzenie dotyczy przyznania Zastępcy Burmistrza dodatku specjalnego za koordynowanie prac związanych z utworzeniem Augustowskiej Strefy Aktywności Gospodarczej.

     

    Rada Miejska przyjęła sprawozdanie Burmistrza Miasta Augustowa z jego działalności
    od 30 września 2016 r. do 19 października 2016 r.

     

    Ad. pkt 4

    Interpelacje i zapytania radnych.


    Pan Radny Piotr Piłasiewicz zapytał, od kiedy w Urzędzie Miejskim zacznie funkcjonować elektroniczny rejestr umów, o czym była już wcześniej mowa.

     

    Pani Radna Magdalena Śleszyńska poruszyła następujące sprawy:

  1. Zapytała, czy wyznaczono już miejsce do wywozu liści.
  2. Zasygnalizowała, że wciąż nad ulicą w Studzienicznej wisi baner reklamowy. Zapytała, do kiedy obowiązuje umowa, aby po tym czasie było można go usunąć.
  3. W imieniu mieszkańców „dzielnicy Ślepsk” poprosiła o zorganizowanie spotkania
    dotyczącego inicjatywy lokalnej związanej z budową ścieżki pieszo – rowerowej.
  4. W odniesieniu do odpowiedzi na jej interpelację dotyczącą realizacji programów edukacyjnych, które oczekiwały na ocenę zapytała, czy w efekcie uzyskały
    one pozytywną ocenę, i czy będą realizowane.
  5. Zapytała, w jakim terminie zostaną wydzierżawione punkty gastronomicznie przy Molo Radiowej Trójki. Zwróciła uwagę, że informacja o możliwości wydzierżawienia powinna być odpowiednio wcześniej nagłośniona w mediach.
  6. Zapytała, w jakim terminie zostanie uzupełniony asfalt przy krawężnikach
    na ul. Norwida. Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami wydziału Urzędu Miejskiego roboty miały zostać przeprowadzone do końca października tego roku.
  7. Zapytała, czy w tym roku Miasto będzie przystępowało do realizacji Programu Maluch. Zwróciła uwagę, że w listopadzie rozpocznie się nabór na działanie o tytule: „Działanie na rzecz równowagi praca – życie” na udostępnienie usług w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 poprzez tworzenie nowych miejsc opieki. Na to zadanie przewidziano 17 mln zł.

 

Pan Radny Jacek Truszkowski w imieniu dyrekcji Przedszkola Montesori w Augustowie zwrócił się z prośbą o wystąpienie do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich
o partycypowanie w kosztach budowy chodników na ul. Obrońców Westerplatte, na odcinku od mostu nad Kanałem Augustowskim, do ul. Limanowskiego. W związku z tym
w przyszłorocznym budżecie miejskim należy zabezpieczyć odpowiednie środki finansowe. W imieniu dyrektora Przedszkola Montesori zwrócił się również o wystąpienie do PZDW
o ustawienie na skrzyżowaniu ulic Obrońców Westerplatte i Wybickiego znaku drogowego
o ograniczeniu prędkości i informującym o znajdującym się nieopodal przedszkolu.

 

Pan Radny Adam Wysocki podziękował za usunięcie wraku samochodu z ul. Kopernika. Zapytał, czy dokonano ustaleń na temat ruin kamienicy na ul. Kopernika i czy istnieje szansa, aby zaadaptować tę nieruchomość na potrzeby przedszkola /interpelacja zgłoszona przez Radnego na innej sesji/.

 

Pan Radny Tomasz Bukłaho zapytał, dlaczego do tej pory nie zostało naprawione oświetlenie Kolumny Zygmunta Augusta.

 

Ad. pkt 5a

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok.

 

Pan Wojciech Skowroński – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poinformował, że zgodnie z ustaleniami wypracowanymi
na posiedzeniach Komisji Społeczno – Oświatowej postanowiono wprowadzić do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok następujące poprawki dotyczące:

- dopisania do zasobów środowiskowych - Powiatowego Urzędu Pracy w Augustowie,

- dopisania organizacji obozu socjoterapeutycznego do zadania pod nazwą: „Prowadzenie profilaktyki ukierunkowanej do dzieci i młodzieży, w tym organizacji czasu wolnego
od nauki jako planowany typ działań”.

Ostatnia z poprawek dotyczy osób odpowiedzialnych za realizację przedmiotowego Programu.

 

Pan Adam Wysocki – Przewodniczący Komisji Społeczno – Oświatowej poinformował,
że Komisja Społeczno – Oświatowa na posiedzeniu 17 października 2016 r. projekt uchwały w ww. sprawie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie po uwzględnieniu uwag zgłoszonych przez Panią Radną Bożennę Łukaszewicz.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Augustowa na 2017 rok.
W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/250/16 została podjęta /zał. nr  2/.


Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Filip Jerzy Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 17, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.

 

Ad. pkt 5b

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli.

 

Pani Anita Szostak – inspektor w Wydziale Edukacji i Sportu omówiła projekt uchwały w ww. sprawie.

 

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zwróciła uwagę, że przy ostatniej zmianie regulaminu wynagradzania nauczycieli ustalono, że powinno się w nim unikać tzw. uznaniowości,
co umożliwiają tzw. widełka. Składniki wynagrodzenia powinny być zapisane w taki sposób, aby nie było możliwości różnicowania wynagrodzeń.

 

Pani Anita Szostak odpowiedziała, że w przypadku tzw. widełek zawsze będzie możliwa uznaniowość i taka sytuacja ma miejsce również np. przy ilości oddziałów i ustalaniu dodatków motywacyjnych dyrektorom poszczególnych jednostek oświatowych. Konstrukcja tabeli wynagradzania nauczycieli dopuszcza tzw. uznaniowość ze strony Burmistrza. Różnice wynikają ze specyfiki poszczególnych jednostek, gdzie w niektórych placówkach jest
np. 2 wicedyrektorów, a w innych tylko 1 wicedyrektor.   

 

Pan Adam Wysocki – Przewodniczący Komisji Społeczno – Oświatowej poinformował,
że Komisja Społeczno – Oświatowa na posiedzeniu 17 października 2016 r. projekt uchwały w ww. sprawie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie.


Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/251/16 została podjęta /zał. nr 3/.

 

Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz,
Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski,
Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

PRZECIW: Magdalena Śleszyńska.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Filip Jerzy Chodkiewicz, Artur Kleczkowski.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 14, przeciw: 1, wstrzymało się: 2, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.

 

Ad. pkt 5c

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia realizowania zadań własnych Gminy Miasta Augustów.

 

Pan Sebastian Piekarski – radca prawny w imieniu Burmistrza zgłosił autopoprawkę
do projektu uchwały w ww. sprawie polegającą na wpisaniu w §1 pkt. 3 po słowach: „gospodarowania nieruchomościami”: „w zakresie pkt 1 i 2”.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powierzenia realizowania zadań własnych Gminy Miasta Augustów. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/252/16 została podjęta /zał. nr 4/.

 

Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Filip Jerzy Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 17, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5d

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych pomników przyrody na terenie Gminy Miasta Augustów.

 

Pan Radny Piotr Piłasiewicz zapytał radców prawnych Urzędu Miejskiego, czy możliwe jest delegowanie Burmistrzowi uprawnień Rady dotyczących uzgodnień przeprowadzania zabiegów pielęgnacyjnych pomników przyrody. W przeciwnym wypadku o każdym zabiegu pielęgnacyjnym będzie musiała decydować Rada.

 

Pan Sebastian Piekarski – radca prawny odpowiedział, że zgodnie z przepisami ustawy prace pielęgnacyjne mogą być wykonywane po uzgodnieniu z organem ustanawiającym daną formę ochrony a w tym przypadku jest nim Rada Miejska. W związku z tym nie
ma możliwości delegowania tego uprawnienia Burmistrzowi.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych pomników przyrody na terenie Gminy Miasta Augustów. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/253/16 została podjęta /zał. nr 5/.

 

 

 

Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski,
Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Filip Jerzy Chodkiewicz.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 16, przeciw: 0, wstrzymało się: 1, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5e

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Miejskiej w Augustowie.

 

Pan Radny Wojciech Szymon Krzywiński zapytał, czy uchwała w ww. sprawie będzie regulowała możliwość korzystania m.in. z samochodów prywatnych do celów służbowych. Zapytał, czy nie będzie potrzebna dodatkowo umowa.

 

Pan Sebastian Piekarski – radca prawny odpowiedział, że jego zdaniem umowa w tym wypadku nie będzie potrzebna, ponieważ nie zachodzi tu stosunek pracowniczy.

 

Pani Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji ds. Budżetu poinformowała,
że Komisja ds. Budżetu na posiedzeniu 17 października 2016 r. projekt uchwały
w ww. sprawie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Miejskiej w Augustowie. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXVIII/254/16 została podjęta /zał. nr 6/.

 

Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Filip Jerzy Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 17, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5f

Rozpatrzenie projektu uchwały uchylającej uchwałę Nr XV/94/95 z dnia 11 lipca 1995 r. Rady Miejskiej w Augustowie w sprawie ograniczenia sprzedaży oraz zakazu używania w miejscach publicznych na terenie miasta Augustowa petard oraz materiałów pirotechnicznych i ogłuszających działających na podobnych zasadach.

 

Pan Sebastian Piekarski omówił projekt uchwały w ww. sprawie.

 

Pan Radny Mirosław Zawadzki zwrócił uwagę na błąd w § 1. projektu uchwały, w którym zamiast słowa „zakupu” należy wpisać „używania”. Poprosił o naniesienie poprawki.

 

Pan Sebastian Piekarski w imieniu Burmistrza zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały ww. sprawie zgodnie z uwagą Pana Radnego Mirosława Zawadzkiego.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały uchylającej uchwałę Nr XV/94/95 z 11 lipca 1995 r. Rady Miejskiej
w Augustowie w sprawie ograniczenia sprzedaży oraz zakazu używania w miejscach publicznych na terenie miasta Augustowa petard oraz materiałów pirotechnicznych
i ogłuszających działających na podobnych zasadach. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/255/16 została podjęta /zał. nr 7/.

 

Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Filip Jerzy Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski,
Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki,
Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 17, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5g

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Augustów z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Działającymi w Sferze Pożytku Publicznego na rok 2017.

 

Pan Michał Kotarski – podinspektor w Wydziale Spraw Społecznych
i Administracyjnych
omówił projekt uchwały w ww. sprawie.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz zwrócił uwagę na dużą dysproporcję pomiędzy działaniami dotyczącymi opieki nad osobami starszymi, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
a np. sportem. Zapytał, z czego wynikają te różnice.

 

Pan Michał Kotarski wyjaśnił, że głównym czynnikiem tych dysproporcji jest fakt,
że najwięcej jest organizacji zajmujących sie sportem. Na działalność w zakresie pożytku publicznego w budżecie miejskim nie przewidziano środków w takiej wysokości, aby zabezpieczyć wszystkie potrzeby stowarzyszeń i klubów. Podkreślił, że sport dodatkowo finansowany jest ze środków przewidzianych w budżecie miejskim na profilaktykę
i przeciwdziałanie alkoholizmowi. Zapewnił, że będą czynione starania, aby w przyszłym roku kwota, na inne niż sport działania, została zwiększona. Zwrócił uwagę, że kwota
na działalność organizacji pozarządowych na 2017 rok została zwiększona o 100 tys. zł.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz zwrócił uwagę, że kwoty zaplanowane na różne działania
w tak dużych dysproporcjach mogą powodować, że będzie powstawało coraz więcej  organizacji zajmujących się sportem, ponieważ Miasto najwięcej pieniędzy przewidziało
na tę właśnie działalność. Inne planowanie środków finansowych dawałoby szansę na to, aby powstawały organizacje zajmujące się działalnością inną niż sportowa.

 

Pan Radny Piotr Piłasiewicz zwrócił uwagę, że wartości przewidziane w budżecie
na działalność podmiotów działających w sferze pożytku publicznego na rok 2017 r.
są wartościami minimalnymi i w ciągu roku mogą zostać zwiększone.

 

Pan Adam Wysocki – Przewodniczący Komisji Społeczno – Oświatowej zwrócił uwagę, że w tym roku na działania związane z ekologią zaplanowano skromną kwotę 5 000 zł, która
i tak nie została wykorzystana.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Augustów
z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami Działającymi w Sferze Pożytku Publicznego na rok 2017. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXVIII/256/16 została podjęta /zał. nr 8/.


Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Tomasz Dobkowski, Aleksandra Kleczkowska, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski,
Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Filip Jerzy Chodkiewicz.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.


Podsumowanie | Za: 16, przeciw: 0, wstrzymało się: 1, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5h

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia przez Gminę Miasto Augustów pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu.


Pan Filip Jerzy Chodkiewicz poprosił przedstawiciela Warsztatów Terapii Zajęciowej
o wyjaśnienie, co jest przyczyną zwiększenia kwoty przeznaczonej na zakup samochodu
z 15 000 zł do 30 000 zł.

 

Pan Andrzej Zarzecki – Radny Powiatu Augustowskiego wyjaśnił, że zakup samochodu Warsztatom Terapii Zajęciowej odbywa się przy udziale środków PFRON. Kwota 55 000 zł to wkład własny, który powinien zostać zabezpieczony przez WTZ. Powiat przeznaczy na ten cel kwotę 15 000 zł, a 5 000 zł będzie pochodziło z budżetu WTZ. Samochód będzie służył tylko i wyłącznie do obsługi WTZ i przewozu osób niepełnosprawnych. Podkreślił, że pojazd użytkowany do tej pory przez Warsztaty zostanie przekazany na potrzeby Urzędu Miejskiego, a jego wartość to 20 000 zł.

 

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz stwierdziła, że powodem zwiększenia kwoty
do 30 tys. zł był fakt, że nie udało się pozyskać dofinansowania z innych źródeł. Podkreśliła, że PFRON przeznaczył na zakup tego samochodu kwotę 75 000 zł. W przypadku, gdy nie uda się zgromadzić środków na wkład własny do końca roku wówczas zagwarantowane przez Fundusz pieniądze przepadną.

 

Pan Radny Artur Kleczkowski zapytał, dlaczego po raz kolejny Miasto musi udzielić dofinansowania wyższego niż Powiat na realizację zadania Powiatu. Zapytał, dlaczego dofinansowanie ze strony Miasta ma być dwukrotnie wyższe.

 

Pani Radna Joanna Lisek zwróciła uwagę, że pomimo wyższego dofinansowania ze strony Miasta w efekcie w zasobach miejskich pozostanie samochód o wartości 20 000 zł, czyli
w efekcie dofinansowanie z naszej strony wyniesie 10 000 zł.

 

Pan Andrzej Zarzecki zwrócił uwagę, że wykonanie zadania Powiatu odnośnie do WTZ polega na kontroli ich działalności oraz przekazywaniu środków finansowych pochodzących
z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Przypomniał, że WTZ został utworzony przez Miasto, a następnie przez 21 lat prowadzony był przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Miasto prowadząc Warsztat otrzymywało z PFRON 90% jego kosztów funkcjonowania, natomiast 10% pochodziło z budżetu Powiatu. Od zeszłego roku zmieniły się zasady
i Warsztaty podlegają bezpośrednio pod Powiat. Zwrócił uwagę, że Miasto do tej pory
nie ponosiło kosztów związanych z utrzymaniem WTZ, jedynie w 2004 roku dofinansowało zakup samochodu.

 

Pani Radna Joanna Lisek stwierdziła, że Radni swoją decyzją spowodowaną nieporozumieniami ze Starostwem chcą ukarać osoby niepełnosprawne.

 

Pan Radny Piotr Piłasiewicz podkreślił, że Radnym chodzi o uzyskanie odpowiedzi
na pytanie, dlaczego w przeciągu 24 dni zmieniono decyzję dotyczącą wysokości kwoty dofinansowania i wystąpiono do Miasta z wnioskiem o kolejne 15 000 zł skoro na ostatniej sesji Rady Miejskiej podjęto już w tej sprawie uchwałę.

 

Pan Radny Andrzej Zarzecki wyjaśnił, że zwiększenie ww. kwoty było spowodowane przejęciem od WTZ przez Miasto samochodu o wartości ponad 20 000 zł, czyli w efekcie kwota dofinansowania nie pokryła nawet jego wartości.

 

Pan Przewodniczący zwrócił uwagę Panu Andrzejowi Zarzeckiemu, że jego wypowiedź jest manipulacją, ponieważ samochód użytkowany przez WTZ przez cały czas należał i należy
do Miasta.

 

Pan Radny Andrzej Zarzecki wytłumaczył, że jego wypowiedź miała na celu bardziej obrazowe wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. Wyjaśnił, że powodem wystąpienia z wnioskiem
o kolejne dofinansowanie jest fakt, że na zakup samochodu zabrakło 15 000 zł. Warsztaty musiałyby dokonać przesunięć w swoim budżecie kosztem rehabilitacji i terapii osób niepełnosprawnych.

 

Pan Burmistrz wyraził zrozumienie dla obaw Radnych, ponieważ w związku z zaistniałą sytuacją nie ma gwarancji, że za kilka dni nie wpłynie kolejny wniosek o dofinansowanie. Pan Burmistrz rekomenduje Radzie podjęcie uchwały, mając przede wszystkim na względzie dobro osób niepełnosprawnych.

 

Pan Radny Artur Kleczkowski wyraził zdziwienie, dlaczego na sesji nie pojawiła się żadna osoba reprezentująca Warsztaty Terapii Zajęciowej skoro temat jest tak ważny i wszystkim leży na sercu dobro osób niepełnosprawnych.

 

Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zasugerowała, aby odłożyć głosowanie nad projektem uchwały w ww. sprawie o pół godziny, do czasu pojawienia się przedstawiciela Warsztatów Terapii Zajęciowej.

 

Pan Radny Adam Wysocki poinformował, że Przewodnicząca Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych WTZ usprawiedliwiała swoją nieobecność na dzisiejszej sesji,
ale miała się na niej pojawić osoba, która ją zastąpi. Pan Przewodniczący Komisji Społeczno
– Oświatowej stwierdził, że nie zna powodu, dla którego nikt z ramienia WTZ nie pojawił się na dzisiejszych obradach sesji.

 

Pan Andrzej Zarzecki zasygnalizował, że w połowie listopada tego roku ma być finalizowana umowa zakupu samochodu na potrzeby WTZ, dlatego w ich imieniu poprosił Radnych o podjęcie uchwały w tej sprawie.

 

Pan Radny Wojciech Krzywiński wyraził zdziwienie faktem, że poza Miastem, Powiatem
i PFRON-em żadna inna instytucja nie partycypuje w kosztach zakupu samochodu. W tym wypadku na tak szczytny cel powinny wyłożyć środki finansowe przede wszystkim podmioty prywatne. Pan Radny zapytał, jakie kroki poczyniło Stowarzyszenie, aby pozyskać środki finansowe od tychże instytucji.

 

Pan Andrzej Zarzecki odpowiedział, że wkład własny Stowarzyszenia na zakup samochodu w kwocie ok. 5 000 zł pochodzi z 1% przekazywanego przy rozliczaniu podatku dochodowego przez osoby fizyczne i prawne, jak również z innych wpłat od sponsorów.

 

Pan Radny Mirosław Zawadzki wyjaśnił, że prywatne zakłady pracy odprowadzają znaczącą część swojego budżetu na PFRON, dlatego być może nie są zainteresowane wsparciem tej inicjatywy.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała Pana Andrzeja Zarzeckiego, dlaczego Starosta nie dofinansuje zakupu samochodu kwotą 30 000 zł, tylko WTZ musiał zwrócić się do Miasta o kolejne 15 000 zł.

 

Pan Andrzej Zarzecki odpowiedział, że Powiat dofinansowuje również zakup innego samochodu na potrzeby domu pomocy społecznej znajdującego się przy ul. 3 Maja.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji ds. Budżetu przypomniała, że Miasto również dofinansowało zakup samochodu Straży Pożarnej. Podsumowując dyskusję Pani Przewodnicząca poinformowała, że Komisja ds. Budżetu
na posiedzeniu 17 października 2016 r. projekt uchwały w ww. sprawie zaopiniowała  pozytywnie 5 głosami za, przy 2 głosach wstrzymujących się.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia przez Gminę Miasto Augustów pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/257/16 została podjęta /zał. nr 9/.


Wyniki głosowania;

ZA: Tomasz Bukłaho, Tomasz Dobkowski, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Filip Jerzy Chodkiewicz, Aleksandra Kleczkowska.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.

 

Podsumowanie | Za: 15, przeciw: 0, wstrzymało się: 2, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5i

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2016 rok.

 

Pan Sławomir Sieczkowski – Skarbnik Miasta w imieniu Burmistrza zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały w ww. sprawie polegającą na ujęciu dochodów i wydatków związanych z realizowanym projektem Erasmus w Gimnazjum nr 2. Na realizację projektu pozyskano środki zewnętrzne w kwocie 60 000 zł. Kolejna zmiana jest wynikiem zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały dotyczącej udzielenia pomocy finansowej w kwocie 25 000 zł Powiatowi Augustowskiemu z przeznaczeniem na zakup sprzętu na blok operacyjny augustowskiego szpitala. W związku z tym w budżecie miasta zmienia się kwota rezerwy ogólnej.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji ds. Budżetu  poinformowała, że Komisja ds. Budżetu na posiedzeniu 17 października 2016 r. projekt uchwały w ww. sprawie zaopiniowała  pozytywnie 6 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2016 rok. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała nr XXVIII/258/16 została podjęta /zał. nr 10/.

 

Wyniki głosowania;

ZA: Tomasz Bukłaho, Tomasz Dobkowski, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki,
Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Filip Jerzy Chodkiewicz, Aleksandra Kleczkowska, Magdalena Śleszyńska.
NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.

Podsumowanie | Za: 14, przeciw: 0, wstrzymało się: 3, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 5j

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2016 – 2023.

 

Pan Skarbnik w imieniu Burmistrza zgłosił autopoprawkę będącą konsekwencją zmian wprowadzonych w uchwale w sprawie zmian budżetu miasta na 2016 rok. Ponadto autopoprawkę polegającą na wykazaniu w poszczególnych pozycjach WPF kwot dochodów
i wydatków związanych z realizacją projektów współfinansowanych środkami Unii Europejskiej w związku z podpisaniem umowy na dofinansowanie inwestycji, która będzie realizowana w Augustowskiej Strefie Aktywności Gospodarczej.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji ds. Budżetu  poinformowała, że Komisja ds. Budżetu na posiedzeniu 17 października 2016 r. projekt uchwały w ww. sprawie zaopiniowała  pozytywnie 5 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa
na lata 2016 - 2023. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała
nr XXVIII/259/16 została podjęta /zał. nr 11/.


Wyniki głosowania;

ZA: Tomasz Bukłaho, Tomasz Dobkowski, Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz,
Piotr Piłasiewicz, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki,
Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Filip Jerzy Chodkiewicz, Aleksandra Kleczkowska, Joanna Lisek, Magdalena Śleszyńska.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.

 

Podsumowanie | Za: 13, przeciw: 0, wstrzymało się: 4, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 6

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

Na interpelację Pana Radnego Piotra Piłasiewicza odpowiedzi udzielił Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta.

            Pan Burmistrz w odpowiedzi na interpelację dotyczącą elektronicznego rejestru umów poinformował, że obecnie trwają prace, aby od 1 stycznia 2017 r. mógł on zostać wdrożony.

 

Na interpelacje Pani Radnej Magdaleny Śleszyńskiej odpowiedzi udzielili: Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta, Pani Dorota Kapla – kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Pan Józef Górski – kierownik Wydziału Inwestycji.

            Pani Dorota Kapla w odniesieniu do interpelacji dotyczącej wyznaczenia miejsca wywozu liści i śniegu poinformowała, że odpowiedź w tej sprawie zostanie udzielona
na piśmie.

            Pan Burmistrz przypomniał, że liście z posesji można usuwać w ramach PSZOK
– Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Problemem jest usuwanie śniegu, ponieważ ten pochodzący z dróg jest zanieczyszczony.

            Pan Burmistrz w odpowiedzi na interpelację dotyczącą baneru reklamowego nad drogą w Studzienicznej poinformował, że ustalony został jego właściciel i do następnej sesji sprawa zostanie do końca wyjaśniona.

            Pan Burmistrz w odniesieniu do interpelacji dotyczącej ścieżki pieszo – rowerowej
w dzielnicy Ślepsk wyraził zainteresowanie zorganizowaniem spotkania w tej sprawie.

            Pan Burmistrz odpowiadając na interpelację dotyczącą realizacji programów edukacyjnych poinformował, że na ich realizację do augustowskich szkół trafi 1 800 000 zł. Negocjacje w tej sprawie na razie trwają, jeden z wniosków został skierowany do ponownej oceny, przy ocenie kolejnego zabrakło ułamka punktu, aby wniosek przeszedł. Pan Burmistrz podkreślił, że konkurencja była ogromna i każde nawet najmniejsze przeoczenie miało wpływ na ostateczną ocenę.

            Pan Burmistrz w odpowiedzi na interpelację dotyczącą dzierżawy punktów gastronomicznych przy Molo Radiowej Trójki poinformował, że wybrany został wykonawca, który dokona utwardzenia terenu. Dzierżawcy punktów gastronomicznych zostaną wyłonieni najwcześniej w styczniu 2017 r.

            Pan Józef Górski odpowiadając na interpelację dotyczącą uzupełnienia asfaltu przy krawężnikach na ul. Norwida wyjaśnił, że prace w tym zakresie zostaną wykonane
do 15 listopada 2016 r.

            Pan Burmistrz w odniesieniu do interpelacji dotyczącej realizacji Programu „Maluch” poinformował, że za kilka dni rozpoczną się rozmowy na temat sytuacji miejskich przedszkoli oraz sieci szkół. Podczas rozmów podjęte zostaną kluczowe decyzje dotyczące podmiotów, do których kierowane będą środki finansowe.

 

Na interpelację Pana Radnego Jacka Truszkowskiego odpowiedzi udzielili
Pan Burmistrz i Pan kierownik Wydziału Inwestycji.

            Pan Burmistrz odpowiadając na interpelację dotyczącą budowy chodnika przy
ul. Obrońców Westerplatte od mostu na Kanale Augustowskim do ul. Limanowskiego zapewnił, że o ww. wniosku należy pamiętać przy konstruowaniu przyszłorocznego budżetu.

            Pan Burmistrz w odniesieniu do interpelacji dotyczącej ustawienia znaków drogowych na skrzyżowaniu ulic Wybickiego i Obrońców Westerplatte zapewnił, że w tej sprawie Miasto wystąpi do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.

 

Na interpelację Pana Radnego Adama Wysockiego odpowiedzi udzielił Pan Sebastian Piekarski – radca prawny.

            Pan Sebastian Piekarski odpowiadając na interpelację dotyczącą ruin kamienicy przy ul. Kopernika wyjaśnił, że zarówno w tym, jak i w innych podobnych przypadkach istnieje problem
z ustaleniem stanu prawnego. Ze wstępnej analizy wynika, że w odniesieniu do tej nieruchomości istnieje możliwość zasiedzenia jej przez Skarb Państwa reprezentowanego przez Powiat. Jeżeli wszystkie dane zostaną potwierdzone /gromadzone są wszystkie niezbędne dokumenty/ wówczas Miasto zwróci się do Starostwa, aby w imieniu Skarbu Państwa wystąpiło o zasiedzenie tej nieruchomości.

 

Na interpelację Pana Radnego Tomasza Bukłaho odpowiedzi udzielił Pan kierownik Wydziału Inwestycji.

            Pan Józef Górski w odpowiedzi na interpelację dotyczącą oświetlenia Kolumny Króla Zygmunta Augusta poinformował, że zostało ono naprawione 25 października 2016 r.


Ad. pkt 7

Przyjęcie protokołu z obrad XXVII sesji RM z 4.10.2016 r.

 

Pan Filip Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie protokół z obrad XXVII sesji RM z 4.10.2016 r., który został przyjęty.


Wyniki głosowania:

ZA: Tomasz Bukłaho, Filip Jerzy Chodkiewicz, Aleksandra Kleczkowska,
Artur Kleczkowski, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska,
Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki,
Mirosław Zawadzki.

WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Tomasz Dobkowski.

NIEOBECNY(A): Sylwia Bielawska, Adam Cilulko, Jerzy Dobrowolski.

 

Podsumowanie | Za: 16, przeciw: 0, wstrzymało się: 1, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.


Ad. pkt 8

Zapytania i wolne wnioski.

 

Pan Radny Jacek Truszkowski zaapelował, aby przy okazji Dnia Wszystkich Świętych Miasto wsparło Parafię NSJ i pokryło część kosztów związanych z wywozem nieczystości
z cmentarza. Zapytał, czy tego rodzaju wsparcie byłoby możliwe.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że w świetle prawa taka sytuacja jest niemożliwa. Przypomniał, że właścicielem cmentarza jest Kuria, a w jej imieniu zarząd sprawuje Parafia NSJ. Znaczącym odciążeniem Parafii będzie powstanie w przyszłości cmentarza komunalnego.

 

Pan Radny Jacek Truszkowski zwrócił uwagę, jak kosztowne jest każdorazowe opróżnienie kontenera na śmieci.

 

Pan Burmistrz przypomniał, że w ostatnim czasie pod cmentarzem parafialnym powstało dzikie wysypisko i Miasto usunęło je na własny koszt. Takie działania Miasta należy również odbierać jako wsparcie Parafii.

 

Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, czy jest już pomysł na zorganizowanie miejskiego Sylwestra.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że do tej pory nie podjęto rozmów w tej sprawie. Temat jest otwarty do dyskusji. Obecnie Miasto przygotowuje się do sezonu zimowego, zakupiono dodatkowe oświetlenie a stare poddano renowacji.

 

Pan Radny Wojciech Krzywiński zapytał radców prawnych, czy możliwe jest powołanie przez Radę Miejską komisji weryfikacyjnej, która badałaby zasadność przyznania
i zamieszkiwania mieszkań znajdujących się w zasobach komunalnych. W przypadku nie realizowania warunków umowy mieszkanie byłoby odbierane, do czego Komisja Mieszkaniowa nie ma uprawnień. Pan Radny zwrócił uwagę, że mieszkańcy skarżą się, że są rodziny, które od lat zajmują mieszkania komunalne, a nie spełniają określonych prawem kryteriów. Zbadanie tej sytuacji jest zasadne zważywszy, że Miasto boryka się
z problemem niedostatecznej ilości mieszkań.

 

Pan Sebastian Piekarski poinformował, że aktualnie opracowywany jest system organizacji
i zarządzania lokalami mieszkalnymi, czego przykładem jest podjęta przez Radnych
na dzisiejszej sesji uchwała w sprawie powierzenia ATBS „Kodrem” realizowania zadań własnych Gminy Miasta Augustów. Zarządzanie lokalami komunalnymi będzie jednym
z zagadnień uregulowanych pomiędzy Miastem, Komisją Mieszkaniową i ATBS „Kodrem”.

 

Pan Radny Tomasz Bukłaho zaproponował, aby na przyszłość informować podmioty, które zainteresowane są dofinansowaniem swoich działań ze strony Miasta, że jeżeli nie będą uczestniczyć w sesji wówczas ich sprawy nie będą rozpatrywane i zdejmowane z porządku obrad. Obecność przedstawicieli takich podmiotów jest nieodzowna w związku
z koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytania.

 

Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała Burmistrza, czy jednostki miejskie korzystają z pomocy Powiatu. Zapytała Dyrektora CSiR czy kiedykolwiek występował
do Starostwa Powiatowego o dofinansowanie działalności, np. pływalni.

 

Pan Andrzej Zarzecki odpowiedział, że przy okazji organizacji imprez sportowych występuje do Powiatu o dofinansowanie. Ostatnio taka sytuacja miała miejsce przy organizacji półmaratonu. Odpowiedział, że jako dyrektor CSiR nigdy nie występował
do Powiatu o dofinansowanie. Stwierdził, że jego zdaniem, z punktu widzenia prawnego,
nie byłoby to możliwe, ponieważ poza byciem dyrektorem CSiR jest również członkiem Zarządu Powiatu.

 

Pani Beata Kornelius odpowiedziała, że w takiej sytuacji Pan Dyrektor powinien wystąpić do Burmistrza, a następnie Burmistrz w imieniu Miasta powinien wystąpić do Powiatu
z prośbą o udzielenie pomocy finansowej, podobnie jak czyni to Powiat.

 

Pan Burmistrz przypomniał, że w historii Augustowa zdarzył się jeden przypadek, aby Powiat dofinansował budowę drogi miejskiej.

 

Pan Józef Górski odpowiedział, że takich sytuacji było więcej, ponieważ Powiat partycypował chociażby w realizacji inwestycji pt.: „Przebudowa: ul. Tytoniowej,
ul. Elektrycznej, ul. I Pułku Ułanów Krechowieckich, ul. Komunalnej”. Zwrócił uwagę,
że ulice Elektryczna i I Pułku Ułanów Krechowieckich należą do miasta.

 

Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że tradycją jest, że to Miasto finansuje drogi powiatowe, a nie na odwrót. Ponadto kwota dofinansowania ze strony Miasta, jego wkład własny, jest zawsze wyższy niż Powiatu. W odniesieniu do wypowiedzi Pana Radnego Wojciecha Krzywińskiego dotyczącej mieszkań komunalnych poinformował, że ze strony Urzędu Miejskiego podejmowane są działania kontrole, które jednak nie w każdym przypadku są skuteczne.
W najbliższym czasie Radni zostaną poinformowani o działaniach podjętych w tym zakresie. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że w Augustowie przez wiele lat nie były budowane mieszkania komunalne. Wkrótce Miasto zyska 14 dodatkowych mieszkań komunalnych,
a ich budowa zostanie ukończona w przyszłym roku.

 

Pan Radny Piotr Piłasiewicz zwrócił uwagę, że w ciągu tego roku Miasto ze swojego budżetu przekazało 1 383 500 zł na zadania własne Powiatu.

 

Pan Marian Dyczewski – Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej poinformował, że Towarzystwo zwracało się do Miasta jak również Powiatu o przejęcie wszystkich ulic leżących w granicach miasta Augustowa. Wówczas tłumaczono,
że po przejęciu tych ulic nie otrzymamy na nie subwencji drogowej. Zdaniem Starosty
na drogi utwardzone można by dodatkowo z budżetu Państwa otrzymać rocznie 1,5 - 2 mln zł, co pozwoliłoby na wybudowanie każdego roku 2, 3 ulic. W imieniu Towarzystwa kolejny raz apelował do Miasta oraz Powiatu o przejęcie wszystkich ulic leżących w granicach miasta. Poprosił o udzielenie odpowiedzi na apel Towarzystwa.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy Pan Starosta potwierdził informację
o wysokości subwencji, jaką otrzyma Miasto po przejęciu ulic od Powiatu.

 

Pan Marian Dyczewski odpowiedział, że taką informację uzyskał ustnie od Starosty, który dokładnie nie potrafił określić kwoty, ponieważ stawka dotacji wyliczana jest od 1 km drogi.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski przypomniał, że na początku kadencji Miasto proponowało Powiatowi przejęcie ulic powiatowych leżących w granicach Miasta. Zaproponowano,
że wraz z przejęciem Miasto otrzymywałoby również kwotę dotacji w wysokości 1,5 mln zł, na co Powiat nie wyraził zgody. Zapewnił, że Miasto wyrażało zainteresowanie przejęciem dróg w mieście, ale nie oczekiwałoby dodatkowych środków finansowych na ich utrzymanie. Poprosił o ustosunkowanie się do tego zagadnienia ze strony prawnej.

 

Pan Marian Dyczewski stwierdził, że w tym wypadku potrzebna jest konfrontacja Starosty
z Burmistrzem i Radnymi.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz zwrócił uwagę, że Starosta zapraszany jest na wszystkie sesje Rady Miejskiej, ale do tej pory z takiego zaproszenia nie skorzystał.

 

Pani Beata Kornelius zwróciła uwagę, że na drogi miejskie Miasto nie otrzymuje subwencji, dlatego po przejęciu dróg od Powiatu nastąpiłaby zmiana ich kategoryzacji
i nie otrzymywalibyśmy na nie subwencji. Dotację na drogi otrzymuje Powiat a nie Miasto.
W sytuacji gdyby to Miasto przekazało drogi Powiatowi, wówczas Powiat otrzymywałby
na nie subwencję drogową.

 

Pan Radny Tomasz Dobkowski poinformował, że Starosta, udzielając odpowiedzi jednemu z uczestników konferencji prasowej, potwierdził, że subwencja drogowa mogłaby trafić
do Miasta. Pan Starosta z racji pełnionej funkcji powinien przekazywać informacje zgodne
z prawem. Pan Radny stwierdził, że zależy mu na wyjaśnieniu i zakończeniu całej sprawy, aby mieszkańcy mogli w końcu dowiedzieć się prawdy.

 

Pani Beata Kornelius w uzupełnieniu swojej wypowiedzi przypomniała, że pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego możliwe jest zawieranie porozumień, m.in. w zakresie przekazywania czy przejmowania dróg. Powiat mógłby zawrzeć z Miastem takie porozumienie odnośnie do dróg, które miałyby być przejęte. Jeżeli faktycznie Starostwo zainteresowane jest takim porozumieniem, powinno swoje propozycje zawrzeć na piśmie. Byłby to pierwszy krok do rozpoczęcia rozmów w tym zakresie.

 

Pan Marian Dyczewski oświadczył, że z informacji, które uzyskał wynika, że subwencję otrzymuje ten, kto tymi drogami zarządza.

 

Mieszkaniec miasta przypomniał, że na jednej z sesji zasygnalizował problem związany
z usytuowaniem koszy na śmieci tuż przy ławkach na Molo Radiowej Trójki. Po każdym weekendzie śmieci nie mieszczą się w koszach i „wylewają się” na pomost. Zwrócił uwagę,
że zgłaszając ten problem nie chodziło mu tylko o uprzątnięcie śmieci, ale również zastanowienie się czy usytuowanie koszy w takim miejscu jest dobrym pomysłem. Zwrócił uwagę, że Molo zanieczyszczone jest ptasimi odchodami, ponieważ spacerowicze dokarmiają ptaki. Poprosił o rozwiązanie tego problemu.

 

Pan Andrzej Zarzecki odpowiedział, że ławki i kosze zostały zdemontowane. Przyznał,
że problem ptasich odchodów ma miejsce od wielu lat, ponieważ nieopodal mają swoje gniazda kaczki. Obiecał, że od przyszłego sezonu letniego rozważone zostanie inne umiejscowienie ławek i koszy, tj. w pewnej odległości od siebie. Zwrócił uwagę, że kosze
w sezonie letnim były opróżniane codziennie.

Pan Prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Augustowskiej poruszył temat Muzeów Ziemi Augustowskiej i Kanału Augustowskiego. Przypomniał, że Burmistrz informował,
że budynek Muzeum Kanału Augustowskiego nie jest własnością Miasta jednak
to twierdzenie jest sprzeczne z uchwałą Okręgowego Zarządu Dróg Wodnych w Giżycku
z 1973 r., w której Zarząd deklaruje chęć  utworzenia Muzeum Kanału Augustowskiego i na ten cel przekazuje Miastu budynek. Zdaniem Pana Prezesa od 1973 r. budynek Muzeum Kanału Augustowskiego jest własnością Miasta. W protokole z 1973 r. taki zapis istnieje. Zasugerował, aby na okres zimowy przykryć dach budynku, aby zabezpieczyć go przed przeciekaniem. Apelował o podjęcie działań, aby eksponaty w obu muzeach nie niszczały. Zaproponował przeniesienie Muzeum Ziemi Augustowskiej do budynku Starej Poczty
Szkoły Muzycznej do budynku Muzeum.

 

Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że Miasto podjęło działania, aby stać się właścicielem budynku Muzeum Kanału Augustowskiego, aby móc skorzystać ze środków transgranicznych na jego remont.

 

Mieszkanka miasta zapyta, jakie korzyści przyniesie turystom, mieszkańcom i branży turystycznej ruch bezwizowy do Grodna. Zapytała, jakie koszty poniosło Miasto w związku
z tą sprawą. Stwierdziła, że z uzyskanych przez nią informacji wynika,
że tylko białoruskie biura podróży będą zarabiać na uruchomieniu ruchu bezwizowego pomiędzy Białorusią a Polską.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że bezwizowy ruch na przejściu granicznym Polska – Białoruś jest ogromną szansą, szczególnie dla branży turystycznej, która powinna wykazać
się pomysłowością i zaangażowaniem, jeżeli chciałaby czerpać zyski w związku z daną
im szansą. Poinformował, że był stroną zaproszoną przez Urząd Marszałkowski, dlatego Miasto nie musiało ponosić żadnych kosztów w związku z delegacjami. Miasto ze swojej strony prowadzi rozmowy z Grodnem na temat promocji Kanału Augustowskiego.

 

Pani Anna Samel – kierownik Referatu Promocji i Turystyki zapewniła,
że w najbliższych dniach Miasto zwróci się do strony białoruskiej, aby uzyskać kilka wyjaśnień dotyczących ruchu bezwizowego, np. w jaki sposób ma się odbywać kontakt
z biurami turystycznymi. W tym wypadku może wystąpić problem bariery językowej.

 

Mieszkanka miasta wyraziła zdziwienie faktem, że Centrum Informacji Turystycznej
z Augustowa nie było zainteresowane bezpłatnym wyjazdem promocyjnym na lotnisko
do Kowna, organizowanym 8 października 2016 r. Poinformowała, że biura z innych miast skorzystały z zaproszenia. Wyjazd był organizowany w związku z przerwą w pracy lotniska w Wilnie. Pracownicy powinni uczestniczyć w takim wyjeździe, w przeciwnym razie nie będą potrafili prawidłowo informować turystów.

 

Pan Burmistrz podkreślił, że informacja turystyczna w Augustowie funkcjonuje bardzo dobrze. Zwrócił uwagę, że w tym roku ekwiwalent medialny Augustowa wzrósł o 100%,
tj. kwota, którą Miasto musiałoby zapłacić, aby zaistnieć w różnego rodzaju mediach.
W zeszłym roku było to 12 mln zł, a w tym roku wynosi 24 mln zł. Augustów, m.in. dzięki takim działaniom jak akcja promocyjna w komunikacji miejskiej w Warszawie, stał się miastem znanym i rozpoznawalnym. Oglądalność miejskiej witryny internetowej wzrosła
o 30%.

 

Pan Radny Piotr Piłasiewicz stwierdził, że wszystko zależy od inwencji przedsiębiorców, czy potrafią wykorzystać daną im szansę w postaci bezwizowego ruchu granicznego pomiędzy Polską a Białorusią. Zwrócił uwagę, że jedno z biur turystycznych
w Augustowie od dawna organizuje wyjazdy bezwizowe do strefy przygranicznej Grodzieńszczyzny. Organizują całe pośrednictwo z tym związane i współpracują ze stroną białoruską.

 

Mieszkanka miasta wypowiedź nie została zarejestrowana, ponieważ przy wypowiedzi
nie użyto mikrofonu.

 

Mieszkaniec miasta zapytał, czy to prawda, że w kwietniu tego roku wydano
12 decyzji pozwolenia na budowę dróg w Augustowie.

 

Pan Józef Górski wymienił inwestycji drogowe, które są realizowane, tj.: ul. Marii Dąbrowskiej, ul. Złota, ul. Elizy Orzeszkowej. Kolejne pozwolenia na budowę dotyczą
ul. Glinki /zadanie przygotowywane jest do realizacji w 2017 r./. Pan Kierownik odpowiedział, że z pewnością nie było to 12 decyzji.

 

Pan Marian Dyczewski przypomniał, że Towarzystwo Miłośników Ziemi Augustowskiej
po raz kolejny zwróciło się do władz miasta o dokonanie pomiaru zanieczyszczenia powietrza, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Poinformował, że na ten apel Towarzystwo otrzymało wymijającą odpowiedź, że pomiary będzie dokonywał Urząd Marszałkowski. Po rozmowach okazało się, że Urząd Marszałkowski nic o tym fakcie
nie wie. Pan Prezes w imieniu społeczeństwa Augustowa i TMZA zwrócił się z apelem
o dokonanie takich pomiarów w okresie jesienno – zimowym.

 

Pan Przewodniczący odpowiedział, że pomiar jakości powietrza będzie prowadzony
w Augustowie przez cały przyszły rok przez stację mobilną. Poprosił Pana Prezesa, aby również apelował do mieszkańców, aby do swoich pieców używali odpowiedniego opału i nie spalali w nich śmieci. W tym celu nieodzowna jest wzajemna edukacja. Pan Przewodniczący podkreślił, że liczy w tym względzie na pomoc i współpracę Urzędu Miejskiego. Zasugerował, aby skorzystać z metody badania próbek popiołu pochodzącego z pieców.

 

Pan Burmistrz w uzupełnieniu wypowiedzi Przewodniczącego poinformował, że wspólnie
z pełnomocnikiem ds. uzdrowiska podjęto kroki w celu zainstalowania aparatu, za pomocą którego będzie dokonywany pomiar czystości powietrza. Wiosną przyszłego roku planowana jest duża akcja promocyjna Augustowa jako uzdrowiska. Przypomniał, że w Augustowie powstaje inwestycja za 28 mln zł polegająca na rozbudowie sanatorium, które będzie jednym z najnowocześniejszych w Polsce.

 

Mieszkaniec miasta w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Józefa Górskiego stwierdził,
że mówiąc o wydanych decyzjach o pozwoleniu na budowę miał na myśli wszystkie decyzje budowlane wydane w tym roku przez Starostę.

 

Pan Burmistrz stwierdził, że nie rozumie, do czego ma prowadzić dyskusja wywołana przez mieszkańca w sprawie budowy dróg. Przypomniał, że Miasto oczekuje na rozstrzygnięcie Wojewody w sprawie budowy ulic na tzw. zgłoszenie, co jest praktykowane w różnych częściach naszego kraju. Rozstrzygnięcie Wojewody na naszą korzyść niewątpliwie ułatwiłoby realizację inwestycji, jak również znacząco obniżyłoby koszty.

 

Pani Beata Kornelius zwróciła uwagę, że mieszkaniec dysponuje informacjami
o pozwoleniach na budowę na wszystkie obiekty budowlane, nie tylko na drogi. Dyskusja
na poprzedniej sesji dotyczyła zgłoszeń, czyli zupełnie innej procedury niż ta, która kończy się wydaniem pozwolenia na budowę. Poprosiła o odczytanie informacji, którymi dysponuje Mieszkaniec.

 

Mieszkaniec miasta odczytał, jakie decyzje o pozwoleniu na budowę ulic uzyskało miasto, tj.: ul. Złota – 21.04.16 r., ul. Sadowa – 21.04.16 r., ul. Marii Dąbrowskiej – 21.04.16 r.,
ul. E. Orzeszkowej – 29.04.16 r., ul. Glinki – proces odwoławczy w toku, ul. Składowa
– 9.09.16 r., ul. Produkcyjna – 9.09.16 r., ul. Golfowa – 9.09.16 r. Potwierdził, że w swojej wypowiedzi miał na myśli wszystkie pozwolenia na budowę, które Miasto uzyskało w tym roku.

 

Pan Tomasz Bukłaho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej przedstawił korespondencję, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:

  1. Pismo Gimnazjum nr 2, które wpłynęło do Rady Miejskiej 13.10.2016 r. /zał. nr 12/.
  2. Pismo Pana E.Ł., które wpłynęło do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
    4.10.2016 r. /zał. nr 13/.
  3. Pismo do Podlaskiego Forum Gospodarczego, które wpłynęło do wiadomości Burmistrza Miasta Augustowa 20.10.2016 r. /zał. nr 14/.
  4. Skarga Pana H.D., która wpłynęła do Przewodniczącego Rady Miejskiej
    za pośrednictwem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego 26.09.2016 r. /zał. nr 15/.
  5. Skarga Pana J.S., która wpłynęła do Przewodniczącego Rady Miejskiego
    12.10.2016 r. /zał. nr 16/.
  6. Pismo Pani D.B.S. do Zarządu Dróg Miejskich w Augustowie, które wpłynęło
    do wiadomości Rady Miejskiej 4.10.2016 r. /zał. nr 17/.

 

Ad. pkt 9

Zamknięcie obrad.

 

Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknął XXVIII sesję Rady Miejskiej w Augustowie.



 

                                                                                              Przewodniczący
                                                                                 Rady Miejskiej w Augustowie

                                                                                      Filip Jerzy Chodkiewicz              

 


Przygotował(a): Ewa Szczepańska


Przygotowano przy pomocy programu eSesja.pl

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

Wprowadzający: Rada Miejska

Data modyfikacji: 2016-12-06

Opublikował: Ewa Szczepańska

Data publikacji: 2016-12-06