Protokół Nr XXIII/16 z obrad sesji RM z 30 maja 2016 r.
Rada Miejska w Augustowie
P R O T O K Ó Ł Nr XXIII/16
z obrad XXIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie, które odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60
z dnia 30 maja 2016 r.
W obradach sesji wzięło udział 19 radnych – lista obecności w załączeniu /zał.nr 1/.
Ponadto w obradach udział wzięli:
- Burmistrz Miasta Augustowa,
- Sekretarz Miasta,
- Skarbnik Miasta,
- kierownicy wydziałów i referatów UM,
- kierownicy jednostek organizacyjnych miasta,
- dyrektor i prezesi spółek miejskich,
- goście,
- mieszkańcy,
- przedstawiciele prasy.
Obrady rozpoczęto o godzinie 16.15
i zakończono o 21.10
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta Augustowa od ostatniej sesji Rady Miejskiej.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Złożenie sprawozdań z działalności za 2015 rok:
- Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- Środowiskowego Domu Samopomocy,
- Augustowskich Placówek Kultury,
- Centrum Sportu i Rekreacji,
- Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
6. Ocena zasobów pomocy społecznej Gminy Miasta Augustów.
7. Złożenie sprawozdań z działalności komisji Rady Miejskiej za 2015 rok.
8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
a) zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Miasta Augustów wraz
ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2015 rok;
b) absolutorium za rok 2015 Burmistrzowi Miasta Augustowa:
- wystąpienie Burmistrza Miasta,
- przedstawienie przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej opinii o wykonaniu budżetu Gminy Miasta Augustów za 2015 rok i wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Augustowa za 2015 rok,
- przedstawienie przez Przewodniczącego Rady Miejskiej uchwał Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- dyskusja,
- głosowanie;
c) udzielenia przez Gminę Miasto Augustów pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu;
d) wyrażenia zgody na rozszerzenie granic Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny Gminy Miasta Augustów;
e) wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu promocji turystycznej pn. ”Szlakami Augustowa i Druskiennik” zgłaszanego przez Gminę Miasto Augustów do współfinansowania w ramach pierwszego naboru wniosków Programu Interego V-A Litwa-Polska 2014-2010;
f) wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu pn. „Sport kluczem do integracji społecznej Augustowa i Druskiennik” składanego przez Gminę Miasto Augustów w ramach pierwszego naboru wniosków Programu Interreg V-A Litwa - Polska 2014-2020;
g) zmian w składzie Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej w Augustowie.
9. Złożenie sprawozdania z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie oraz informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2015.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
11. Przyjęcie protokołu z obrad XXII sesji RM z 28.04.2016 r.
12. Zapytania i wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad.
Ad.pkt 1
Otwarcie obrad
Obrady XXIII sesji Rady Miejskiej w Augustowie otworzył Pan Filip Jerzy Chodkiewicz
– Przewodniczący Rady Miejskiej. Stwierdził, że zgodnie z listą obecności na sali obecnych jest 18 radnych, co stanowi o prawomocności obrad.
Ad.pkt 2
Przyjęcie porządku obrad
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił proponowany porządek obrad.
Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza Miasta zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dwóch projektów uchwał w sprawie zmian budżetu miasta na 2016 rok oraz uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2016-2024.
Pan Przewodniczący zaproponował, aby projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2016 rok był rozpatrywany w punkcie 8h porządku obrad natomiast w punkcie 8i projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2016-2024.
Pan Radny Tomasz Bukłaho zaproponował, aby punkt 9 dotyczący złożenia sprawozdania z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie wraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2015 był rozpatrywany w punkcie 5 porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad wraz ze zmianami. Poprosił o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty 18 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIE GŁOSOWAŁ(A): Paweł Łukasz Kotwica, w związku z późniejszym przybyciem na sesję.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 18, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 1, nieobecni: 2.
Ad.pkt 3
Przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza Miasta Augustowa od ostatniej sesji Rady Miejskiej
Rada Miejska przyjęła sprawozdanie Burmistrza Miasta Augustowa z jego działalności od 25 kwietnia 2016 r. do 25 maja 2016 r.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Wojciech Szymon Krzywiński, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki , Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Adam Cilulko, Joanna Lisek , Bożenna Łukasiewicz.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski , Paweł Łukasz Kotwica
Podsumowanie | Za: 15, przeciw: 0, wstrzymało się: 3, nie głosowało: 0, nieobecni: 3.
Ad.pkt 4
Interpelacje i zapytania radnych
Pan Radny Jacek Truszkowski poruszył następujące sprawy:
- Zapytał, czy był sprawdzony stan drzew na bulwarach nad Kanałem Bystrym. Przypomniał, że interpelację w tej sprawie składał na poprzedniej sesji.
- Zapytał, czy zostały podjęte działania w sprawie ogrodzenia stacji transformatorowej na rogu ulic Myśliwskiej i Waryńskiego.
- Zapytał, czy została już zakończona budowa ścieżki rowerowej położonej wzdłuż drogi krajowej do Lipska. Zwrócił uwagę, że po intensywnych opadach deszczu ścieżka w niektórych miejscach obsuwa się, teren jest zaśmiecony, usłany korzeniami, połamanymi drzewami. Poprosił o interwencję w tej sprawie.
- Poinformował, że właściciel działki nr 516 jest zainteresowany wykupieniem dzierżawionej działki o pow. 25 m2, która znajduje się na rogu ulic Retmańskiej i Ludowej. Zapytał, czy nie ma przeszkód formalnych w nabyciu działki.
- Poprosił o podanie informacji na temat terminu realizacji parku linowego.
Pan Radny Adam Wysocki poruszył następujące sprawy:
- Poprosił w imieniu rodziców dzieci korzystających z placu zabaw na plaży „Bielnik” o wykonanie ogrodzenia od strony jeziora Necko.
- Zwrócił uwagę na potrzebę poprawy bezpieczeństwa na placu zabaw przy ul. Rybackiej. Zdaniem Pana Radnego i rodziców niektóre urządzenia nie spełniają norm bezpieczeństwa, szczególnie dotyczy to urządzenia do przejeżdżania w powietrzu. Przypomniał, że w 2015 r. zgłaszał ten problem Panu Józefowi Górskiemu i otrzymał odpowiedź, że urządzenia są atestowane i spełniają wszystkie normy.
- Poparł interpelację Pana Radnego Jacka Truszkowskiego dotyczącą podjęcia interwencji w sprawie uporządkowania terenu wzdłuż ścieżki rowerowej znajdującej się przy drodze krajowej do Lipska. Zasugerował rozważenie możliwość
i posiania trawy i przeprowadzenia innych zabiegów pielęgnacyjnych, które zabezpieczą inwestycję przed niszczeniem.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poruszyła następujące sprawy:
1. Zapytała, na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji na cmentarz komunalny.
2. Zapytała, dlaczego nie zostały zrealizowane ustalenia Komisji Rozwoju RM z dnia 7 stycznia 2016 r. w zakresie ukwiecenia miasta. W posiedzeniu komisji uczestniczył przedstawiciel firmy PHU EKOMONIK zajmującej się zagospodarowaniem terenów zielonych na terenie miasta, który przedstawił koncepcję ukwiecenia zupełnie
inną niż to zostało zrobione w mieście.
Pan Radny Dariusz Ostapowicz poruszył następujące sprawy:
1. Zapytał, czy znane są zamierzenia Prezesa PKS Suwałki dotyczące wniosku o zakup terenu miejskiego pod bazę dworca autobusowego i plac manewrowy oraz plany dotyczące obecnego dworca PKS na Rynku Zygmunta Augusta.
1. Zapytał, czy były podejmowane działania zmierzające do uporządkowania terenu, na którym znajdują się ruiny młyna przy ul. 29 Listopada.
Pan Radny Piotr Piłasiewicz zapytał, czy do Urzędu Marszałkowskiego został złożony wniosek w sprawie uzbrojenia terenu strefy przemysłowej, i w jakim terminie można spodziewać się rozstrzygnięć.
Pan Radny Mirosław Zawadzki poinformował, że istnieje problem z wjazdem aut dostawczych na targowisko. Sprzedający skarżą się, że administracja targowiska nie wyraża zgody na parkowanie pojazdów.
Pani Radna Sylwia Bielawska poinformowała, że osoby, które wykonują prace na bulwarach na zlecenie Urzędu Miejskiego zwracają uwagę na brak możliwości wjazdu aut uprzywilejowanych na bulwary na wysokości „Pałacu na Wodzie”. Zapytała, czy istnieje możliwość zamontowania składanych słupków umożliwiających wjazd na bulwary, do których klucze otrzymałyby wybrane instytucje. Przypomniała, że interpelację w tej sprawie składała na poprzedniej sesji.
Pan Radny Józef Świątkowski zapytał, dlaczego w rozprawach sądowych nie uczestniczyli jeszcze wszyscy ławnicy wybrani przez Radę Miejską w 2015 r.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poruszył następujące sprawy:
1. Poinformował, że przedsiębiorca, który dzierżawi grunt pod punkt gastronomiczny przy amfiteatrze, przy molo Radiowej Trójki nad Neckiem skarży się, że podczas dużych miejskich imprez miejsce obok stałych dzierżawców zajmują sprzedawcy, którzy nie wnoszą opłat i stanowią, w tych dniach największego ruchu, poważną konkurencję. Taka sytuacja miała miejsce podczas Dni Augustowa.
2. Zapytał, czy na plaży nad Neckiem przy sanatorium „Budowlani” będzie wydzierżawiony teren pod wynajem sprzętu wodnego. Przedsiębiorcy skarżą się na brak informacji w tej sprawie.
3. Zapytał, jak wyglądał proces przygotowania mapy Augustowa i do kogo jest ona skierowana. Turyści twierdzą, że bardzo dobrze są na niej oznaczone takie punkty, jak Lidl, Biedronka, Kaufald, Polo Market, ale zabrakło oznaczeń restauracji i barów.
Pani Radna Małgorzata Grygo zapytała, kiedy będzie oświetlona część ul. Wrzosowej /przy lesie/. Przypomniała, że interpelację w tej sprawie składała ponad rok temu.
Pan Radny Adam Cilulko poprosił o podanie informacji na temat oświetlenia ul. Licealnej, na której czasami nie palą się wszystkie latarnie.
Ad.pkt 5
Złożenie sprawozdań z działalności za 2015 rok:
- Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- Środowiskowego Domu Samopomocy,
- Augustowskich Placówek Kultury,
- Centrum Sportu i Rekreacji,
- Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie wraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2015
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Pani Teresie Dobko – Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2015 rok /zał. nr 2/.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska podziękowała za zajęcie się sprawą poprawienia warunków lokalowych dzieciom, które uczęszczają do Świetlicy „Nasza Ostoja”. Zapytała, czy istnieje możliwość utworzenia w Augustowie domu dziennego pobytu dla osób starszych.
Pani Kierownik poinformowała, że po znalezieniu odpowiedniego budynku wraz z otoczeniem na potrzeby domu dziennego pobytu dla osób starszych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej podejmie się realizacji tego zadania.
Pani Radna Małgorzata Grygo zapytała, czy istnieje możliwość pozyskania środków finansowych z programu „Senior-WIGOR” na prowadzenie placówki.
Pani Kierownik odpowiedziała, że środki finansowe z budżetu państwa nie pokryją potrzeb. Bez pomocy finansowej z budżetu miasta prowadzenie placówki będzie niemożliwe.
Pan Tomasz Bukłaho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poprosił o przygotowanie informacji o możliwości przekazania w 2017 r. organizacjom pozarządowym części zadań, którymi zajmuje się Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Pani Elżbiecie Giczewskiej – przedstawicielowi Środowiskowego Domu Samopomocy.
Pani Elżbieta Giczewska przedstawiła sprawozdanie z działalności Środowiskowego Domu Samopomocy za 2015 r. /zał. nr 3/.
Głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Pani Annie Jastrzębskiej – Dyrektorowi Augustowskich Placówek Kultury.
Pani Anna Jastrzębska – Dyrektor Augustowskich Placówek Kultury przedstawiła sprawozdanie z działalności Augustowskich Placówek Kultury za 2015 r. /zał. nr 4/.
Pan Tomasz Bukłaho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy istnieje możliwość relacjonowania wydarzeń, które mają miejsce w Augustowie na telebimie lub dużym ekranie telewizora umieszczonym w witrynie okna Augustowskich Placówek Kultury.
Pani Dyrektor poinformowała, że wniosek o dofinansowanie zakupu monitora będzie złożony do programu Interreg po podpisaniu umowy polsko-litewskiej w dniu 9 czerwca 2016 r.
Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Andrzejowi Zarzeckiemu – Dyrektorowi Centrum Sportu i Rekreacji.
Pan Andrzej Zarzecki – Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji przedstawił sprawozdanie z działalności Centrum Sportu i Rekreacji za 2015 r. /zał. nr 5/.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że opinie klientów korzystających z nowych saun w Centrum Sportu i Rekreacji są bardzo pozytywne. Zapytał, czy istnieje możliwość rozbiórki płotu ogradzającego POSTiW nad Neckiem, czy została przeniesiona w inne miejsce tablica informacyjna postawiona w świetle bramki przy POSTiW, jakie jest zaawansowanie prac przy organizacji pierwszego augustowskiego triathlonu, ilu zgłosiło się zawodników.
Pan Dyrektor poinformował, że przygotowania do triathlonu przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zarządcy dróg miejskich, powiatowych i wojewódzkich wyrazili zgodę na wyłączenie ulic z ruchu samochodowego. Ostateczną decyzję ma jeszcze wyrazić Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W dniu 12 czerwca 2016 r. między godziną 10.00 a 16.00 planowane jest wyłączenie z ruchu samochodowego ul. Partyzantów i Alei Kardynała Wyszyńskiego. Na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 16 z ul. 29 Listopada ruch będzie odbywał się w obu kierunkach. Na skrzyżowaniu ulic Partyzantów z Konopnicką oraz ulic Tytoniowej z Aleją Kardynała Wyszyńskiego ruch będzie kierowany ręcznie. Obecnie 350 osób zadeklarowało udział w triathlonie, któremu będą towarzyszyły różnego rodzaju imprezy biegowe. Program triatlonu Państwo Radni otrzymali w zaproszeniu. Jeżeli chodzi o ogrodzenie przy POSTiW to nadaje się ono do wyburzenia razem z budynkiem gastronomicznym. Rozbiórka obiektu jest zaplanowana na 2017 r. Tablica informacyjna znajdująca się w świetle bramki została przestawiona w inne miejsce.
Pan Przewodniczący zachęcił Państwa Radnych do skorzystania z zaproszenia i wzięcie udziału w pierwszej edycji augustowskiego triathlonu.
Pani Radna Aleksandra Kleczkowska zapytała, jakie obowiązki wykonuje główna księgowa Centrum Sportu i Rekreacji i czy Pan Burmistrz rozważa możliwość utworzenia punktu finansowo-kadrowego do obsługi wszystkich jednostek podległych miastu.
Pan Dyrektor poinformował, że obowiązki głównej księgowej CSiR wynikają z ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości. Zaprosił Państwa Radnych do CSiR celem zapoznania się z pracą działu kadr i księgowości, która jest trudna i odpowiedzialna.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że rozważa możliwość powołania komórki, która obsługiwałaby wszystkie miejskie jednostki. Zauważył, że istnieją wady i zalety tego przedsięwzięcia. Sprawę tę przedstawi Państwu Radnym na posiedzeniu Komisji ds. Budżetu RM.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zasugerował powołanie takiej komórki finansowo-księgowej. Zwrócił uwagę, że na rynku pracy brakuje kadrowych i księgowych, więc zwalniane osoby na pewno znajdą zatrudnienie.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poinformowała, że na stadionie miejskim istnieje potrzeba zakupienia kasy fiskalnej.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że wszystkie obiekty CSiR dokonujące poboru opłaty są wyposażone w kasy fiskalne.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poinformowała, że ani razu nie otrzymała paragonu będąc na nartach biegowych na stadionie.
Pan Dyrektor zapewnił, że wyjaśni tę sytuację.
Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o przedstawienie sprawozdania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych /zał. nr 6/.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Oświatowej RM poinformowała, że w posiedzeniu Komisji Społeczno-Oświatowej RM uczestniczyły wszystkie osoby odpowiedzialne za złożenie sprawozdań z pracy jednostek w 2015 r. Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych reprezentowały Pani Halina Jezierska i Pani Beata Kapla. Przewodnicząca Komisji poprosiła o podanie nazwiska przewodniczącego MKRPA.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz zwróciła uwagę, że radni nie zostali poinformowani o przyczynach zmiany osoby na stanowisku przewodniczącego MKRPA. Poprosiła o wyjaśnienie tej kwestii.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, że Pan Tomasz Bukłaho zrezygnował z funkcji przewodniczącego MKRPA. Zmienił się również skład komisji. Obecnie przewodniczącym MKRPA jest Pan Wojciech Skowroński.
Pan Tomasz Bukłaho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, były Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poinformował, że będąc przewodniczącym MKRPA wprowadził nowy sposób postrzegania problemów alkoholowych w mieście i zauważył w swoim otoczeniu kompetentne osoby, które wykazywały dużą inicjatywę w kierunku polepszenia jakości profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Ustąpił więc im pola do działania.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz poinformowała, że Pan Tomasz Bukłaho reprezentował bardzo dobry program zmiany rozwiązywania problemów alkoholowych w mieście, promował m.in. program streetworker. Zauważyła, że inicjatywy i pomysły nie
są realizowane.
Pan Tomasz Bukłaho poinformował, że dzięki inicjatywie MKRPA w mieście powstały nowe punkty konsultacyjne. Obecnie we współpracy z MKRPA został ustalony skład organizacji zajmujących się streetworkingiem. Poinformował, że na posiedzeniu Komisji Społeczno-Oświatowej RM wystąpił z wnioskiem o ujęcie w planie na 2017 r. środków finansowych z przeznaczeniem na streetworking.
Pan Sebastian Piekarski – radca prawny zwrócił uwagę, że przedłożone sprawozdanie z działalności MKRPA dotyczy 2015 r. W tym czasie przewodniczącym komisji był Pan Tomasz Bukłaho, więc jest kompetentną osobą do omawiania spraw przedstawionych w sprawozdaniu.
Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska przystąpi obecnie do rozpatrzenia sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji w Augustowie wraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2015 /zał. nr 7/.
Pan Paweł Jakubiak – oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Augustowie w imieniu Komendanta Powiatowego Policji zaprezentował w formie multimedialnej informację o stanie porządku i bezpieczeństwa w Augustowie za 2015 rok /zał. nr 8/.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, czy policja odczuwa brak straży miejskiej.
Pan Paweł Jakubiak odpowiedział, że policja odczuwa brak strażników miejskich, ponieważ wspomagali oni pracę policjantów podczas patrolowania miasta, szczególnie w służbie dzielnicowych.
Pan Przewodniczący zapytał, czym jest interwencja.
Pan Paweł Jakubiak wyjaśnił, że każda sprawa, która jest zgłaszana do dyżurnego jednostki czy do wojewódzkiego centrum powiadamiania ratunkowego jest przekazywana z WCPR do dyżurnego, który odnotowuje ją w systemie wspomagania dowodzenia i wysyła patrol.
Pan Przewodniczący zapytał, czy liczba interwencji, którą podejmuje Komenda Powiatowa Policji ma wpływ na środki finansowe przewidziane w budżecie centralnym na finansowanie jednostki, m.in. na zwiększenie liczby etatów.
Pan Paweł Jakubiak zwrócił uwagę, że pytanie powinno być skierowane do jednostki nadrzędnej policji.
Pan Tomasz Bukłaho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zauważył, że w 2015 r. na drogach powiatu augustowskiego nastąpił spadek wypadków drogowych, kolizji, zmniejszyła się ilość rannych osób, spadła ilość nietrzeźwych kierowców. Poprosił o podanie nazwiska naczelnika wydziału ruchu drogowego.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że naczelnikiem wydziału ruchu drogowego jest Pan Wojciech Skowroński.
Pan Radny Dariusz Ostapowicz zapytał, czy podczas kontroli drogowej kierowcy są badani narkotestami.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że narkotesty są używane w uzasadnionych przypadkach.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poprosiła o podanie informacji na temat działań policji pn. „błysk”.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że społeczeństwo oczekuje ze strony policji działań profilaktycznych, zapewniających porządek i bezpieczeństwo. Idea działań „błysk” i wystawiania pieszych patroli sprzyja zapobieganiu przestępczości w centralnych punktach miasta w godzinach szczytu.
Pan Przewodniczący zaproponował rozważenie możliwości utworzenia posterunku konnego policji w Augustowie.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że policja konna sprawdza się doskonale przy działaniach na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Pan Przewodniczący zapytał, czy policjanci mogą jeździć quadami po bulwarach i chodnikach, co nie zawsze jest bezpieczne.
Pan Paweł Jakubiak wyjaśnił, że quady umożliwiają szybkie dotarcie na bulwary, jednak policjant nie może pozostawić tego pojazdu bez nadzoru. W związku z powyższym istnieje potrzeba postawienia znaku na bulwarach, że zakaz ruchu nie dotyczy pojazdów policji.
Pan Radny Jacek Truszkowski poparł potrzebę postawienia znaku na bulwarach, że zakaz ruchu nie dotyczy pojazdów policji. Zaapelował o zwiększenie ilości patroli na bulwarach w sezonie wakacyjnym.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że centrum miasta i bulwary są najczęściej patrolowane przez policję pod kątem przestrzegania zakazu spożywania napojów alkoholowych.
Pan Radny Bogdan Wierzbicki zapytał, ile kobiet w mundurach pracuje w policji i czy przełożony musi wyrazić zgodę na noszenie brody przez policjanta.
Pan Paweł Jakubiak odpowiedział, że nie jest przygotowany do udzielenia odpowiedzi na pytania, ile kobiet w mundurach pracuje w policji. Natomiast funkcjonariusz umundurowany policji może nosić zarost pod warunkiem, że jest zadbany i estetyczny.
Pan Radny Paweł Kotwica zapytał, czy policja wypowiada się na temat rozmieszczenia znaków drogowych wzdłuż ulic.
Pan Paweł Jakubiak odpowiedział, że o ustawieniu znaku lub tablicy na drodze decyduje zarządca drogi. Każdego roku wiosną i jesienią odbywają się objazdy dróg, podczas których naczelnik wydziału ruchu drogowego przekazuje swoje spostrzeżenia i sugestie zarządcom dróg, m.in. wskazywał na potrzebę postawienia lustra przy wyjeździe z Rynku Zygmunta Augusta na ul. Wierzbną.
Pan Radny Wojciech Krzywiński zapytał, jakie jest stanowisko Komendy Powiatowej Policji na temat organizacji ruchu drogowego w Augustowie, szczególnie w centrum miasta. Kierowcy nie są zadowoleni ze zmiany organizacji ruchu. Pan Radny zapytał, czy w powiecie augustowskim zostaną przywrócone posterunki policji.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że projekt organizacji ruchu drogowego w centrum miasta obecnie znajduje się na etapie opiniowania przez wydział ruchu drogowego. Zaproponował Państwu Radnym złożenie wniosku do zarządcy drogi o zmianę lub usprawnienie organizacji ruchu. Pytanie dotyczące przywrócenia posterunków policji powinno być skierowane do MSWiA lub komendanta wojewódzkiego policji.
Pan Przewodniczący zapytał, jakie są przyczyny małej wykrywalności sprawców kradzieży i włamań.
Pan Paweł Jakubiak wyjaśnił, że często zbyt późno są zgłaszane zdarzenia i powstaje problem z zabezpieczeniem śladów.
Pan Przewodniczący zapytał, czy policja bierze pod uwagę stanowisko rzecznika praw obywatelskich dotyczące kontroli trzeźwości kierowców.
Pan Paweł Jakubiak poinformował, że policjanci z wydziału ruchu drogowego są zobligowani do badania stanu trzeźwości kierowców w celu przeciwdziałania przestępczości drogowej.
Pan Przewodniczący podziękował za złożenie sprawozdania.
Ad.pkt 6
Ocena zasobów pomocy społecznej Gminy Miasta Augustów
Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej Miasta Augustowa /zał. nr 9/.
Głosów w dyskusji nie było.
Pan Tomasz Bukłaho – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach sesji.
Pan Przewodniczący ogłosił piętnastominutową przerwę.
Ad.pkt 7
Złożenie sprawozdań z działalności komisji Rady Miejskiej za 2015 rok
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że komisje Rady Miejskiej złożyły sprawozdania ze swojej działalności za 2015 rok. Zapytał, czy są pytania do sprawozdania Komisji Społeczno-Oświatowa RM /zał. nr 10/, Komisji ds. Budżetu RM /zał. nr 11/, Komisji Rewizyjnej RM /zał. nr 12/, Komisji Rozwoju RM /zał. nr 13/, Komisji Statutowej RM /zał. nr 14/, Komisji Uzdrowiskowej /15/.
Głosów w dyskusji nie było.
Ad.pkt 8a
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Miasta Augustów wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2015 rok
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta zaprezentował w formie multimedialnej sprawozdanie z realizacji budżetu miasta Augustowa za 2015 r. /zał. nr 16/
Głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Miasta Augustów wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2015 r. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/207/16 została podjęta 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się /zał. nr 17 /.
Z powodu kłopotów technicznych głosowanie było przeprowadzone bez użycia programu eSesja.
Ad.pkt 8b
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie absolutorium za rok 2015 Burmistrzowi Miasta Augustowa
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że w przedstawionym Państwu Radnym wystąpieniu dotyczącym wykonania budżetu za 2015 rok wskazał przesłanki, które decydowały o wyborze zadań realizowanych w 2015 r. Przypomniał, że sprawozdanie z wykonania budżetu było omawiane i zaopiniowane przez komisje Rady Miejskiej. Obecnie Państwo Radni zadecydują o udzieleniu absolutorium Burmistrzowi Miasta za 2015 rok.
Pan Wojciech Szymon Krzywiński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej RM odczytał uchwałę Nr 2/16 Komisji Rewizyjnej RM z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Augustowa za 2015 rok /zał. nr 18/.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił uchwałę Nr RIO.V-00321-28/16 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej z 20 kwietnia 2016 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Augustowa sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2015 rok /zał. nr 19/ oraz uchwałę Nr V-00322-20/16 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjna RM wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2015 r. /zał. nr 20/. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się z apelem do Państwa Radnych o poparcie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Augustowa za 2015 rok. Otworzył dyskusję.
Pan Radny Józef Świątkowski pogratulował wykonania budżetu miasta za 2015 rok. Zwrócił uwagę na potrzebę zwiększenia wydatków na turystykę, które w Augustowie, mieście turystycznym, wynoszą zaledwie 1%.
Pani Radna Joanna Lisek poinformowała, że Klub Radnych Platformy Obywatelskiej nie będzie głosował za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Miasta. Pod względem dochodów i wydatków budżet miasta za 2015 r. nie budzi zastrzeżeń, czego dowodem jest uchwała regionalnej izby obrachunkowej, ale w zakresie inwestycji zrealizowano jedynie boisko sportowe przy Gimnazjum Nr 2, które jest niewątpliwie zasługą Pana Burmistrza oraz wykupy nieruchomości. Na sesjach Rady Miejskiej radni Klubu PO swój niepokój wyrażali w głosowaniu nad uchwałami. Niepokój radnych Klubu PO budzą aspekty społeczne, m.in. likwidacja straży miejskiej, połączenie Gimnazjum Nr 1 ze Szkołą Podstawową Nr 4 pomimo negatywnych opinii rady rodziców, rady pedagogicznej, środowisk nauczycielskich. Dzisiaj Państwo Radni usłyszeli, że straż miejska była potrzebna i wpływała na poprawę bezpieczeństwa w mieście. Zastrzeżenia budzi sposób i styl, w jaki Pan Burmistrz przeprowadził reorganizację Urzędu Miejskiego. Zwolniono pracowników, którzy byli mieszkańcami Augustowa, a na ich miejsce zostali zatrudnieni pracownicy spoza Augustowa. Były sprawy sądowe, pracownicy je wygrali, miasto wypłaciło odszkodowania. Kolejne sprawy dotyczą przetargów: pierwsza – to sposób przygotowania dokumentacji przetargowej na termomodernizację Szkoły Podstawowej Nr 2, gdzie należało zadbać o odpowiednie wskaźniki i umieścić je we wniosku; druga to nieprawidłowości z zamówieniem publicznym na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie miasta, które spowodowały, że ogłoszenie kolejnego przetargu jest niemożliwe i przez 2 lata będą płacone odszkodowania. Obecnie koszty związane z postępowaniem sądowym wynoszą 176.398 zł.
Więcej głosów w dyskusji nie było i Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2015 Burmistrzowi Miasta Augustowa. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/208/16 została podjęta 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się /zał. nr 21 /.
Z powodu trudności technicznych głosowanie było przeprowadzone bez użycia programu eSesja.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta podziękował Państwu Radnym za udzielone zaufanie oraz pracownikom Urzędu Miejskiego za wkład pracy wniesiony w realizację budżetu. Szczególne słowa podziękowania skierował do Pana Sławomira Sieczkowskiego
– Skarbnika Miasta za wprowadzenie innowacji umożliwiających elastyczne zarządzanie budżetem, którego stabilność warunkuje rozwój miasta. Pan Burmistrz nawiązując do wypowiedzi Pani Radnej Joanny Lisek poinformował, że w ciągu dekady w miejskich szkołach nastąpił spadek uczniów o 40%, a liczba zatrudnionych osób nie zmniejszyła się. Miasto na bieżące wydatki na oświatę zaczęło przeznaczać coraz więcej pieniędzy i nastąpiły problemy finansowe wynikające z nadmiernych obciążeń zadaniami oświatowymi. Taka sytuacja spowodowała podjęcie niepopularnych społecznie decyzji. Jeżeli chodzi o sposób przygotowania i przeprowadzenia przetargu na zagospodarowanie odpadów komunalnych, to działania Miasta były przeprowadzone zgodnie z prawem. Obecnie koszty prowadzonego postępowania sądowego wynoszą 104.400 zł. Jeżeli chodzi o termomodernizację budynku Szkoły Podstawowej Nr 2, to prowadzone są starania pozyskania na ten cel środków finansowych. Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że coraz mniej środków unijnych przyznaje się samorządom, niemniej Miasto cały czas poszukuje nowych źródeł finansowania. Jeżeli chodzi o reorganizację Urzędu Miejskiego, to nie wszystkie sprawy z pracownikami w sądzie zostały przegrane, niektóre zakończyły się ugodą. Na miejsce zwalnianych osób nie przyjęto nowych pracowników. Pan Burmistrz poinformował, że zatrudnione w Urzędzie Miejskim osoby są fachowcami, z pracy których jest bardzo zadowolony.
Pan Przewodniczący zauważył, że niektóre zmiany kadrowe w Urzędzie Miejskim wywołały bardzo pozytywny efekt, który dało się zauważyć w przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta.
Pani Radna Sylwia Bielawska zgłosiła wniosek o ogłoszenie dziesięciominutowej przerwy w obradach sesji.
Pan Przewodniczący ogłosił przerwę w obradach sesji.
Ad.pkt 8c
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia przez Gminę Miasto Augustów pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu
Pan Radny Piotr Piłasiewicz zaproponował, aby umowy zawierane pomiędzy Gminą Miastem Augustów a Powiatem Augustowskim zawierały zobowiązanie do oznakowania przedmiotu inwestycji, która jest finansowana z budżetu miasta.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia przez Gminę Miasto Augustów pomocy finansowej Powiatowi Augustowskiemu. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/209/16 została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się /zał. nr 22/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska , Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz , Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica , Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki , Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIE GŁOSOWAŁ(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 2, nieobecni: 0.
Ad.pkt 8d
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozszerzenie granic Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny Gminy Miasta Augustów
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta omówił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozszerzenie granic Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny Gminy Miasta Augustów. Pan Burmistrz omówił działania Miasta zmierzające do utworzenia w Augustowie dzielnicy przemysłowej umożliwiającej miastu rozwój. Włączenie terenów do Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uatrakcyjni ofertę potencjalnym inwestorom. Obecnie został złożony wniosek o dofinansowanie uzbrojenia terenu kwotą 9,5 mln zł. Warunki dofinansowania są bardzo rygorystyczne i zobowiązują Miasto do zbycia terenów w ciągu 3 lat. Pan Burmistrz wyraził nadzieje, że podjęte działania zakończą się sukcesem i zwrócił się do Państwa Radnych o podjęcie uchwały.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, kiedy można spodziewać się utworzenia podstrefy.
Pan Józef Góralczyk – doradca w Urzędzie Miejskim poinformował, że pierwszym, najważniejszym etapem jest podjęcie przez Państwa Radnych uchwały. Następnie dokumenty zostaną dostarczone do zarządu Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Ministerstwa Środowiska. Podstrefa powinna być utworzona w ciągu 2 lat.
Pan Burmistrz poinformował, że dokłada wszelkich starań, aby okres utworzenia podstrefy był jak najkrótszy.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozszerzenie granic Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny Gminy Miasta Augustów. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/210/16 została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się /zał. nr 23/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica , Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski , Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 8e
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu promocji turystycznej pn. ”Szlakami Augustowa i Druskiennik” zgłaszanego przez Gminę Miasto Augustów do współfinansowania w ramach pierwszego naboru wniosków Programu Interego V-A Litwa-Polska 2014-2020
Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza omówił autopoprawkę do projektu uchwały. Zmiana jest podyktowana spełnieniem wymogów wspólnego sekretariatu w Wilnie Programu Interreg V-A Litwa-Polska 2014-2020 oraz doprecyzowaniem przeliczenia kwoty z EURO na PLN z dnia opracowania projektu uchwały.
Pan Radny Piotr Piłasiewicz zapytał, jakich działań dotyczy ten projekt.
Pani Anna Samel – Kierownik Referatu Promocji i Turystyki UM poinformowała,
że projekt zakłada realizacje szeregu działań promocyjnych i głównym jego założeniem jest szeroka promocja turystyczna regionu transgranicznego Augustowa i Druskiennik. Projekt zakłada realizację wielu działań miękkich, produkcję materiałów promocyjnych, wydrukowanie w języku polskim, angielskim, rosyjskim, litewskim ulotek, przewodników, katalogów promujących Augustów, stworzenie strefy hot-spotów, gdzie turyści będą mieli dostęp do bezpłatnego wi – fi, organizację 460-lecia Augustowa.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu promocji turystycznej pn. ”Szlakami Augustowa i Druskiennik” zgłaszanego przez Gminę Miasto Augustów do współfinansowania w ramach pierwszego naboru wniosków Programu Interego V-A Litwa-Polska 2014-2020. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/211/16 została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się /zał. nr 24/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki , Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 8f
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu pn. „Sport kluczem do integracji społecznej Augustowa i Druskiennik” składanego przez Gminę Miasto Augustów w ramach pierwszego naboru wniosków Programu Interreg V-A Litwa-Polska 2014-2020
Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza omówił autopoprawkę do projektu uchwały. Zmiana jest podyktowana spełnieniem wymogów wspólnego sekretariatu w Wilnie Programu Interreg V-A Litwa-Polska 2014-2020 oraz doprecyzowaniem przeliczenia kwoty z EURO na PLN z dnia opracowania projektu uchwały.
Pan Radny Piotr Piłasiewicz zapytał, jakich działań dotyczy projekt.
Pani Joanna Jaśko – Kierownik Wydziału Promocji, Turystyki, Kultury i Funduszy Zewnętrznych UM poinformowała, że Miasto chciałoby przede wszystkim uzyskać dofinansowanie na budowę skateparku. Projekt zakłada realizację zadań sportowych, organizowanie zajęć osobom niepełnosprawnym, zakup wyposażenia sportowego.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, czy oprócz budowy skateparku projekt zakłada zakupy sprzętu sportowego typu ratrak do nart biegowych.
Pan Andrzej Zarzecki – Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji poinformował, że CSiR nie planuje zakupu drugiego ratraka, ponieważ obecny wystarczająco zabezpiecza potrzeby. Projekt zakłada zakupy sprzętu sportowego związanego z organizacją zajęć na pływalni, stadionie i dostosowanego do konkretnych dyscyplin, turniejów, imprez, zajęć terapeutycznych i rehabilitacyjnych.
Pan Radny Jacek Truszkowski zapytał, czy w ramach projektu planuje się wprowadzenie „witaczy” przy wjeździe do Augustowa.
Pani Anna Samel – Kierownik Referatu Promocji i Turystyki UM poinformowała,
że zgodę na ustawienie „witaczy” wyraża Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jest to długa procedura i przy obecnym projekcie nie uda się jej uzyskać. W ramach programu Interreg Polska-Litwa jesienią mają być nabory na małe projekty promocyjne i być może uda się złożyć stosowny wniosek do GDDKiA. Pani Kierownik poinformowała, że Oddział GDDKiA w Białymstoku niechętnie zgadza się na ustawianie dodatkowych tablic na drogach. W 2015 r. nie wyrażono zgody na ustawienie tablic informacyjnych dotyczących atrakcji turystycznych Augustowa.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta poinformował, że bardzo trudno prowadzi się rozmowy z Oddziałem GDDKiA, co dało się odczuć przy oznakowaniu ronda imienia Ofiar Obławy Augustowskiej oraz strefy ekonomicznej.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu pn. „Sport kluczem do integracji społecznej Augustowa i Druskiennik” składanego przez Gminę Miasto Augustów w ramach pierwszego naboru wniosków Programu Interreg V-A Litwa-Polska 2014-2020. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/212/16 została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się. /zał. nr 25/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek , Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki , Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 8 g
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej w Augustowie
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej w Augustowie. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/213/16 została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się /zał. nr 26/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki , Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 8h
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian budżetu miasta na 2016 rok
Pan Sławomir Sieczkowski – Skarbnik Miasta omówił projekt uchwały.
Pani Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji ds. Budżetu RM poinformowała, że Komisja ds. Budżetu RM na posiedzeniu w dniu 30 maja 2016 r. projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz poprosiła o przedstawienie informacji na temat zaawansowania prac związanych z dostosowaniem budynku Szkoły Podstawowej Nr 4 do potrzeb Zespołu Szkół Samorządowych Nr 2. Zapytała, kto będzie realizował projekt przebudowy, i w jakim terminie będą prowadzone prace.
Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu UM poinformował, że firma zewnętrzna otrzymała zlecenie przeprowadzenia procedur związanych z wyłonieniem wykonawcy robót. Zmiany w budynku będą polegały na wyremontowaniu łazienek, korytarza, stolarki drzwiowej, zwiększeniu pomieszczeń edukacyjnych (utworzenie dwóch dodatkowych sal lekcyjnych), wyciszeniu holu przy hali sportowej. Zakończenie prac ma nastąpić do końca lipca 2016 r.
Pan Radny Adam Wysocki zgłosił wniosek o zaplanowanie i zamontowanie automatycznych kotar zasłaniających boczne okna hali sportowej, ponieważ przy słonecznej pogodzie prowadzenie zajęć sportowych jest bardzo uciążliwe.
Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu UM odpowiedział, że w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmie działania, aby hala sportowa spełniała wymagania zawodników i uczestników rozgrywek sportowych.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej w Augustowie. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/214/16 została podjęta 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się /zał. nr 27/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek , Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 8i
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Augustowa na lata 2016-2024
Pani Aleksandra Kleczkowska – Przewodnicząca Komisji ds. Budżetu RM poinformowała, że Komisja ds. Budżetu RM na posiedzeniu w dniu 30 maja 2016 r. projekt uchwały zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie 5 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 1 głosie wstrzymującym się.
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Społeczno-Oświatowej Rady Miejskiej w Augustowie. Poprosił Państwa Radnych o podniesienie ręki i naciśnięcie stosownego przycisku w systemie eSesja. W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała Nr XXIII/215/16 została podjęta 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się /zał. nr 28/.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
WSTRZYMAŁ(A) SIĘ: Adam Cilulko, Joanna Lisek , Bożenna Łukasiewicz.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski
Podsumowanie | Za: 16, przeciw: 0, wstrzymało się: 3, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 9
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania
Na interpelacje Pana Radnego Jacka Truszkowskiego odpowiedzi udzielili: Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta, Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza, Pani Dorota Kapla – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM.
Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM w odpowiedzi na interpelację dotyczącą sprawdzenia stanu drzew na bulwarach nad Kanałem Bystrym poinformowała, że wyschnięte, połamane drzewa zostaną usunięte, a na ich miejsce dokona się nowych nasadzeń. Miasto planuje utworzenie strefy inwestycyjnej, która wymaga złożenia wniosku o wycinkę ok. 50 drzew. W rekompensacie za tę wycinkę do planu nasadzeń zostały wskazane bulwary i plac przy Miejskiej Biblioteki Publicznej na ul. Hożej.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację dotyczącą dokończenia budowy ścieżki rowerowej przy drodze do Lipska i zagospodarowania przyległego terenu poinformował, że temat ten był omówiony na spotkaniu z przedstawicielami Nadleśnictwa Augustów, które pod koniec 2015 r. wystąpiło z pismem do wykonawcy o uporządkowanie tego terenu, usunięcie sterczących korzeni i wyciętych krzaków. Obecnie została wysiana trawa, która ma zamaskować niedociągnięcia. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie z Nadleśnictwem Augustów w sprawie dokończenia inwestycji, na którym będzie poruszony problem obsypującego się piachu ze stromych zboczy. Gospodarzem i wykonawcą ścieżek rowerowych jest Podlaski Wojewódzki Zarząd Dróg. Podczas spotkania była również omówiona sprawa urządzenia miejsc postojowych przy ścieżce do Wojciecha. Sezon turystyczny, który rozpoczął się w Augustowie powoduje, że ze ścieżek rowerowych korzysta bardzo dużo turystów, którym nie zostały urządzone miejsca do odpoczynku.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że popularność poruszonej przez radnego w interpelacji ścieżki rowerowej dowodzi, że takie inwestycje są bardzo potrzebne i cieszą się dużą popularnością. Istnieje nadzieja, że sukcesem zakończy się pilotowany przez Burmistrza Miasta od półtora roku proces budowy ścieżki rowerowej do Przewięzi. Obecnie Miasto powinno dołożyć wszelkich starań zmierzających do wybudowania ścieżki rowerowej przy realizacji inwestycji ul. 3 Maja. Pan Przewodniczący zaproponował podanie do publicznej wiadomości numerów telefonów zarządców dróg i firm sprzątających, aby mieszkańcy mogli sami interweniować w nurtujących ich sprawach.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację dotyczącą możliwości zakupu działki miejskiej na rogu ulic Retmańskiej i Ludowej poinformował, że jutro przekaże sprawę Pani Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM.
Burmistrz Miasta poinformował, że osoba zainteresowana kupnem działki powinna przede wszystkim złożyć wniosek w Urzędzie Miejskim, który będzie rozpatrzony przez właściwych pracowników.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację dotyczącą inwestycji związanej z parkiem linowym poinformował, że wykonawca wyłoniony w przetargu na dzierżawę terenu przy Postiw zapewnił, że pojawi się na placu budowy w końcu maja lub na początku czerwca br. Wykonawca zapewnił, że pod koniec czerwca park linowy zacznie funkcjonować i przyjmować pierwszych gości.
Na interpelacje Pana Radnego Adama Wysokiego odpowiedzi udzieliła Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza, Pani Jolanta Jasionowska-Sarat – inspektor w Wydziale Inwestycji UM.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację w sprawie wykonania ogrodzenia placu zabaw na plaży „Bielnik” od strony Necka poinformował, że inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych, dlatego należy sprawdzić, czy wykonanie ogrodzenia będzie możliwe.
Inspektor w Wydziale Inwestycji UM w odpowiedzi na interpelację dotyczącą poprawy bezpieczeństwa na placu zabaw przy ul. Rybackiej poinformowała, że wszystkie urządzenia pracują prawidłowo, są dopuszczone do użytkowania i posiadają atesty. Jeżeli 2,3-letnie dziecko nie może sięgnąć do uchwytu przejazdu szynowego, to rodzice powinni nadzorować swoje dzieci, które korzystają z tego typu zabawek.
Pan Radny Adam Wysocki zauważył, że wielokrotnie zdarzają się takie sytuacje, że dzieci, które próbują wspiąć się na urządzenie ślizgają się i upadają na przyrząd, co jest bardzo niebezpieczne. Poprosił o interwencję zanim stanie się coś poważnego.
Burmistrz Miasta poinformował, że jutro urządzenia zostaną sprawdzone przez pracownika Urzędu Miejskiego.
Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu UM poinformował, że na plaży „Bielnik” na brzegu jeziora są powbijane metalowe paliki do cumowania łodzi. Bawiącym się dzieciom jezioro nie stanowi tak wielkiego zagrożenia, jak elementy mocujące do łodzi.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zwróciła uwagę, że paliki zostały zamontowane do cumowania łódek, ponieważ nie ma klifu i wędkarze nie mają możliwości dojazdu do jeziora. Potrzeba budowy ogrodzenia od jeziora była zgłaszana Panu Józefowi Górskiemu na etapie projektowania. Z placu zabaw korzysta coraz więcej dzieci i chodzi o to, aby było to bezpieczne miejsce.
Pani Radna Sylwia Bielawska zauważyła, że dwa place zabaw nie zaspokajają potrzeb mieszkańców Augustowa. Istnieje potrzeba budowy kolejnych placów zabaw, ponieważ augustowskie dzieci nie mają gdzie się bawić. Poprosiła o zajęcie się tym tematem.
Na interpelacje Pani Radnej Magdaleny Śleszyńskiej odpowiedzi udzielił Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta, Pani Dorota Kapla – Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM, Pan Sebastian Piekarski
– radca prawny.
Burmistrz Miasta w odpowiedzi na interpelację w sprawie dokumentacji dotyczącej budowy cmentarza komunalnego poinformował, że pod koniec 2016 r. będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części miasta Augustowa zwanego „Cmentarz komunalny”. W sierpniu plan będzie wykonany w wersji gotowej do wyłożenia do publicznego wglądu. Budowa cmentarza powinna nastąpić na początku 2017 r. Jest to duża inwestycja bez szans na dofinansowanie z zewnątrz. Wstępny koszt jest szacowany na 3 mln zł.
Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM w odpowiedzi na interpelację dotyczącą nie zrealizowania projektu firmy PHU EKOMONIK przedstawionego na posiedzeniu Komisji Rozwoju RM odpowiedziała, że firma nie była w stanie zrealizować tego projektu. Popełnione błędy przy projektowaniu spowodowały, że na jednej kwaterze zostały posadzone kwiaty wymagające cienia i kwiaty wymagające słońca. Obecnie nawiązany został kontakt ze specjalistyczną firmą, która zaprojektowała nasadzenia na kwietnikach przy Postiw i przy sanatorium „Budowlani”. Pani Kierownik poprosiła o obejrzenie wykonanego projektu. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu „Trzy oblicza Augustowa”, aby móc zlecić specjaliście opracowanie planu urządzenia zieleni w całym mieście, gdyż to nie radni czy urzędnicy powinni decydować o doborze gatunkowym roślin.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska przypomniała, że radni już dawno prosili o opracowanie projektu urządzenia zieleni w mieście.
Burmistrz Miasta poinformował, że firma EKOMONIK wprowadziła Miasto w błąd. Jesienią będą podjęte działania mające na celu opracowanie wieloletniego planu zagospodarowania zieleni miejskiej w Augustowie.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy Miasto może żądać odszkodowania od firmy, która nie wywiązała się ze zobowiązań zawartych w umowie lub zlecić na jej koszt naprawienie błędów.
Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM poinformowała, że na posiedzeniu Komisji Rozwoju RM firma deklarowała wykonanie robót, które wcześniej nie zostały zapisane w umowie. Wykonawca musi dokonać nasadzeń zgodnie z obowiązującą umową.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że zawarto umowę z wykonawcą, który
nie gwarantował wykonania czynności ustalonych na posiedzeniu komisji. Umowa pozostała na niezmienionych warunkach pomimo przyjętych ustaleń.
Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM zauważyła, że posiedzenie Komisji Rozwoju RM odbyło się 7 stycznia 2016 r., natomiast umowa była zawarta w 2015 roku i obowiązuje do końca 2016 r.
Pan Radny Paweł Łukasz Kotwica zwrócił uwagę, że umowa była zawarta przed nasadzeniami.
Radca prawny poinformował, że przeanalizuje możliwości wyciągnięcia konsekwencji wobec wykonawcy.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, do kogo należał obowiązek zakupu sadzonek.
Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM wyjaśniła, że obowiązkiem wykonawcy była realizacja całego projektu, w tym zakup sadzonek w wybranej przez siebie firmie. Nie wszystkie czynności były zawarte w umowie.
Wykonawcy zlecono dodatkowo wymianę gruntu w parku, ale gwarancji udzielił na całość robót.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, kto dokonywał nasadzeń kwiatów przed budynkiem Urzędu Miejskiego.
Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM poinformowała, że pomysłodawcami kompozycji kwiatowych byli pracownicy GKRiOŚ i nasadzenia były dokonane zgodnie z zachowaniem zasady światło-cień.
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił, aby na kolejnym posiedzeniu Komisji Rozwoju RM były przedstawione możliwości wyciągnięcia konsekwencji wobec wykonawcy.
Na interpelację Pana Radnego Dariusza Ostapowicza odpowiedzi udzielił Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza.
Zastępca Burmistrza odpowiadając na interpelację dotyczącą zakupu terenu miejskiego przez PKS Suwałki poinformował, że po przeanalizowaniu przeznaczenia wszystkich nieruchomości miejskich został zaproponowany do sprzedaży cały teren na ul. Mazurskiej, a nie tylko wybrany jej fragment. Odpowiedź była udzielona w marcu 2016 r., ale prezes
PKS Suwałki nie zajął w tej kwestii stanowiska. Miasto nie zwracało się z zapytaniem na temat planów związanych z terenem na Rynku Zygmunta Augusta i obecnie można zwrócić się do prezesa o przedstawienie stosownej informacji.
Zastępca Burmistrza odpowiadając na interpelację dotyczącą uporządkowania terenu, na którym znajdują się ruiny młyna przy ul. 29 Listopada poinformował, że teren młyna jest własnością prywatną i tylko właściciel może wystąpić do konserwatora zabytków o zgodę na rozbiórkę ruin.
Na interpelację Pana Radnego Piotra Piłasiewicza dotyczącą uzbrojenia terenu strefy przemysłowej odpowiedzi udzielił Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta oraz Pan Józef Góralczyk – doradca w Urzędzie Miejskim w punkcie 8 d porządku obrad sesji „rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozszerzenie granic Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny Gminy Miasta Augustów”.
Na interpelację Pana Radnego Mirosława Zawadzkiego odpowiedzi udzielił Pan Krzysztof Nosek – prezes Augustowskiego TBS”Kodrem” Sp. z o.o. w Augustowie.
Prezes Augustowskiego TBS”Kodrem” Sp. z o.o. w Augustowie odpowiadając na interpelację dotyczącą problemu z wjazdem aut dostawczych na targowisko poinformował, że wjazd pojazdów samochodowych na teren targowiska jest uregulowany w § 7 ust. 1 pkt 11 uchwały Nr XXIX/223/13 z dnia 19 października 2013 r. o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu targowiska stałego „Mój rynek” w Augustowie.
Na interpelację Radnej Sylwii Bielawskiej odpowiedzi udzielił Pan Mirosław Karolczuk
– Zastępca Burmistrza.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację dotyczącą rozpatrzenia możliwości zamontowania składanego słupka na bulwarach na wysokości „Pałacu na Wodzie” oraz wręczenia kluczy wybranych instytucjom poinformował, że przeanalizuje i rozwiąże ten problem.
Na interpelację Pana Radnego Józefa Świątkowskiego odpowiedzi udzielił Pan Sebastian Piekarski – Radca Prawny.
Radca Prawny w odpowiedzi na interpelację w sprawie pracy ławników sądowych wyjaśnił, że Rada Miejska nie ma prawa wyznaczać ławników do rozpraw w sądzie. Kompetencje w tym zakresie należą do prezesa danego sądu.
Na interpelacje Pana Filipa Jerzego Chodkiewicza – Przewodniczącego Rady Miejskiej odpowiedzi udzielili: Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta, Pani Anna Jastrzębska
– Dyrektor Augustowskich Placówek Kultury, Pan Sebastian Piekarski – Radca Prawny.
Burmistrz Miasta w odpowiedzi na interpelację dotyczącą zajmowania miejsc przy amfiteatrze przez podmioty, które stwarzają stałym dzierżawcom punktów handlowych konkurencję podczas miejskich imprez wyjaśnił, że tylko raz miała miejsce taka sytuacja.
Dyrektor Augustowskich Placówek Kultury wyjaśniła, że w 2015 r. jeden z przedsiębiorców prowadził działalność handlową przy amfiteatrze podczas Dni Augustowa na zaproszenie Augustowskich Placówek Kultury. W 2015 r. pracownik Urzędu Miejskiego poinformował, że APK nie może wydzierżawiać miejsc przy amfiteatrze podmiotom gospodarczym podczas miejskich imprez. W 2016 r. na kolejne zapytanie przedsiębiorcy o wyrażenie zgody na handel podczas Dni Augustowa został on skierowany do Urzędu Miejskiego. Odpowiedzi w Urzędzie Miejskim nie uzyskał, więc został zaproszony przez APK do współpracy.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy umowy gwarantują dzierżawcom wyłączność na terenie przy amfiteatrze, czy inni dostawcy mogą w czasie imprez zajmować grunty i z nimi konkurować.
Radca Prawny wyjaśnił, że umowy nie gwarantują dzierżawcom wyłączności na handel na tym terenie.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaapelował do pracowników Urzędu Miejskiego o interwencje w przypadkach nieprzestrzegania przez dzierżawców warunków umowy.
Pani Magdalena Śleszyńska zapytała, czy będą mogły być otwarte punkty handlowe podczas imprezy Lato z Radiem.
Burmistrz Miasta odpowiedział, że Lato z Radiem jest cyklem imprez z prawami autorskimi, sponsorowanymi przez organizatorów. Punkty handlowe będą musiały być zamknięte, o czym sprzedawcy zostali poinformowani.
Burmistrz Miasta w odpowiedzi na interpelację dotyczącą dzierżawy terenu na plaży przy Sanatorium „Budowlani” pod wynajem sprzętu pływającego poinformował, iż chciałby, aby plaża, która nie jest strzeżona, miała jak największą przestrzeń do kąpieli, była estetyczna i bezpieczna.
Pan Radny Paweł Łukasz Kotwica zaznaczył, że przy urządzaniu plaży należy zwrócić szczególna uwagę na regularne wywożenie śmieci, które w 2015 r. zalegały w koszach.
Burmistrz Miasta poinformował, że dołoży wszelkich starań mających na celu zlikwidowanie tego problemu
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zwróciła się z prośbą o wyznaczenie kąpielisk, na których ratownicy będą czuwali nad bezpieczeństwem kąpiących się osób.
Burmistrz Miasta poinformował, że cały czas są poszukiwani ratownicy, którzy profesjonalnie zabezpieczą jak największą ilość kąpielisk.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę, że przy molo Radiowej Trójki nad Neckiem kwota za dzierżawę terenu pod wypożyczalnię sprzętu pływającego wynosi kilkanaście tysięcy złotych. Jeżeli byłby wydzierżawiony grunt na wypożyczalnię sprzętu na plaży przy Sanatorium „Budowlani”, to pieniądze z tego tytułu można by przeznaczać na wynagrodzenia ratowników.
Burmistrz Miasta poinformował, że Miasto powinno wyznaczyć miejsce, ustalić warunki i kontrolować działalność wypożyczalni. Do tej sprawy należy podejść kompleksowo.
Kierownik Referatu Promocji i Turystyki UM w odpowiedzi na interpelację dotyczącą procesu przygotowania mapy Augustowa poinformowała, że mapa została przygotowana
w 2015 r. przez wykonawcę wyłonionego w drodze przetargu, a w 2016 r. została zrobiona jej reedycja. Mapa jest skierowana przede wszystkim do turystów odwiedzających Centrum Informacji Turystycznej, obiekty noclegowe i gastronomiczne znajdujące się w Augustowie. Jest wydana w formacie A-4, aby była przydatna i wygodna. Wprowadzenie dodatkowego oznakowania spowoduje, że mapa będzie nieczytelna, szczególnie w obszarze Rynku Zygmunta Augusta, ul. Mostowej, ul. Rybackiej. Umieszczenie obiektów gastronomicznych wiąże się także z zapytaniem, czy nie powinny być także oznakowane obiekty oferujące usługi z zakresu kosmetologii, serwisowania samochodów, z których korzystają turyści. Pani Kierownik podkreśliła, że zdecydowana większość turystów zagranicznych odwiedzających Centrum Informacji Turystycznej pyta o duże sklepy wielkopowierzchniowe, stąd ich oznaczenie na mapie.
Przewodniczący Rady Miejskiej zauważył, że mapa o formacie A-4 jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Jest to kuriozalna sytuacja, że na mapie są oznaczone sklepy wielkopowierzchniowe, a nie ma sklepów ASS „Społem”, restauracji, barów, w których turysta mógłby zjeść obiad. Wystarczyło postawić czerwoną kropkę na mapie.
Kierownik Referatu Promocji i Turystyki UM poinformowała, że przygotuje wzór graficzny mapy, na której będą oznakowane punkty gastronomiczne. Niektóre z tych punktów prowadzą działalność sezonową. Jeżeli mapa uzyska akceptację, to w 2017 r. zostaną naniesione poprawki na kolejnej wersji mapy. Poinformowała, że koszt mapy wynosi 2361 zł brutto.
Przewodniczący Rady Miejskiej zauważył, że na mapie zostały oznaczone obiekty, które są mało przydatne turystom w okresie wakacyjnym, np. ZUS, KRUS. Jeżeli chodzi o brak oznakowania restauracji, barów i sklepików prowadzonych przez augustowskich przedsiębiorców, to z ich punktu widzenia sytuacja może wyglądać w ten sposób, że oferują mieszkańcom i turystom usługi, a Urząd Miejski przeznacza ich podatki na mapę z oznaczonymi sklepami wielkopowierzchniowymi.
Pan Radny Paweł Łukasz Kotwica zwrócił uwagę, że na mapie sanatorium zostało oznaczone jako hotel. Zapytał, czy obiekty hotelowe i sanatoryjne były klasyfikowane pod kątem odprowadzania opłaty uzdrowiskowej. Zasugerował oznaczenie na mapie wszystkich obiektów uiszczających opłatę uzdrowiskową oraz ścieżek rowerowych i znajdujących się przy nich sklepów.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby Pan Przewodniczący Komisji Rozwoju RM ujął w porządku posiedzenia komisji temat dotyczący mapy Augustowa.
Kierownik Referatu Promocji i Turystyki UM wyjaśniła, że Pan Radny Paweł Kotwica prawdopodobnie posłużył się mapą z 2015 r., ponieważ sanatoria są oznaczone na nowej wersji mapy.
Pan Radny Adam Wysocki poinformował, że ww. mapę otrzymał dzisiaj w Centrum Informacji Turystycznej.
Pan Paweł Łukasz Kotwica – Przewodniczący Komisji Rozwoju RM poinformował, że mapa Augustowa będzie przedmiotem posiedzenia Komisji Rozwoju RM.
Na interpelację Pani Radnej Małgorzaty Grygo odpowiedzi udzielił Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację dotyczącą oświetlenia na ul. Wrzosowej poinformował, że Miasto zleciło wykonanie dokumentacji projektowej nieoświetlonych ulic. Z przyczyn prawnych niemożliwe jest postawienie jednej latarni na ulicy. Miasto wykonując oświetlenie uliczne musi zachować normy obowiązujące na drogach publicznych.
Na interpelację Pana Radnego Adama Cilulko odpowiedzi udzielił Pan Mirosław Karolczuk – Zastępca Burmistrza.
Zastępca Burmistrza w odpowiedzi na interpelację dotyczącą oświetlenia na ulicy Licealnej poinformował, że od kwietnia 2016 r. oświetlenie uliczne w Augustowie serwisuje firma z Sokółki. W najbliższy czwartek odbędzie się spotkanie z współwłaścicielem firmy celem rozpatrzenia wniosków dotyczących oświetlenia ulicznego oraz ewentualnej wymiany sterowników oświetlenia ulicznego na nowoczesne, które będą uwzględniały chwilowe warunki poziomu oświetlenia związanego ze złą pogodą.
Ad.pkt 10
Przyjęcie protokołu z obrad XXII sesji RM z 28.04.2016 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie protokół z obrad XXII sesji RM z 28 kwietnia 2016 r., który został przyjęty 19 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i przy braku głosów wstrzymujących się.
Wyniki głosowania przy użyciu programu eSesja:
ZA: Sylwia Bielawska, Tomasz Bukłaho, Filip Chodkiewicz, Adam Cilulko, Tomasz Dobkowski, Małgorzata Grygo, Aleksandra Kleczkowska, Paweł Łukasz Kotwica, Wojciech Szymon Krzywiński, Joanna Lisek, Bożenna Łukaszewicz, Dariusz Ostapowicz, Piotr Piłasiewicz, Magdalena Śleszyńska, Józef Świątkowski, Jacek Truszkowski, Bogdan Wierzbicki, Adam Wysocki, Mirosław Zawadzki.
NIEOBECNY(A): Jerzy Dobrowolski, Artur Kleczkowski.
Podsumowanie | Za: 19, przeciw: 0, wstrzymało się: 0, nie głosowało: 0, nieobecni: 2.
Ad.pkt 11
Zapytania i wolne wnioski
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił korespondencję, która wpłynęła do Przewodniczącego i Rady Miejskiej:
- z uwagami mieszkańca Augustowa dotyczącymi umowy dzierżawy działki /zał. nr 29/,
- z pismem mieszkańca Augustowa w sprawie pomostu na plaży „Bielnik”/zał. nr 30/,
- z pismem mieszkańca Augustowa w sprawie nieudzielania odpowiedzi na zapytanie dotyczące ustalenia posiadania garaży w dzielnicy Lipowiec /zał. nr 31/,
- z pismem Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Białymstoku przekazującym skargę MPK Sp. z o.o. na działalność Burmistrza Miasta Augustowa z prośbą o ustosunkowanie się do jej zarzutów /zał. nr 32/,
- z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przekazującym skargę mieszkanki Augustowa na odpowiedź Burmistrza Miasta w sprawie rozpatrzenia skargi na zachowanie kierownika MOPS/zał. nr 33/,
- z pismem Rady Seniorów w Augustowie w sprawie ustawienia w dogodnych miejscach ławeczek /zał. nr 34/,
- z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dotyczącym charakteru normatywnego uchwał w sprawie ustalenia zasad przyznawania diet radnym oraz przewodniczącym organów wykonawczych /zał. nr 35/.
Pisma zostały rozdysponowane do odpowiednich komisji Rady Miejskiej.
Pan Radny Paweł Łukasz Kotwica zapytał, czy autokary mogą parkować na drodze dojazdowej do działek na ul. Zarzecze. Zwrócił uwagę, że za szkołą społeczną znajduje się parking, który jest dostosowany do tego typu pojazdów.
Burmistrz Miasta poinformował, że odpowiedź będzie udzielona Panu Radnemu w formie pisemnej.
Pan Radny Paweł Łukasz Kotwica zapytał, czy na płycie Rynku Zygmunta Augusta mogą parkować samochody dostawcze.
Burmistrz Miasta odpowiedział, że samochody dostawcze nie mogą wjeżdżać na płytę Rynku Zygmunta Augusta.
Pan Radny Paweł Łukasz Kotwica poprosił o interwencję w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy Urząd Miejski po przedstawieniu przez mieszkańca udokumentowanej informacji o wjeździe samochodu na płytę Rynku Zygmunta Augusta ma prawo nałożyć na kierowcę mandat karny.
Burmistrz Miasta wyjaśnił, że przypadki niewłaściwego parkowania pojazdów powinny być zgłaszane na policję.
Pani Radna Bożenna Łukaszewicz poprosiła o udzielenie informacji dotyczącej przekazanych kwot finansowych w związku z realizacją postępowania sądowego /sprawa MPO/.
Burmistrz Miasta odpowiedział, że koszty postępowania sądowego wynoszą obecnie 104.400 zł.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska podziękowała za zrealizowanie pomysłu dotyczącego organizacji ze środków przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi festynu nad Nettą, z którego mogły korzystać dzieci ze szkół i rodziny z dziećmi. Poinformowała, że mieszkańcy są zaskoczeni szybkością wypłat środków z programu 500+, który jest bardzo dobrze realizowany.
Pan Radny Tomasz Dobkowski w imieniu radnego nieobecnego na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej i mieszkańców ul. Wilczej przekazał informację, że na rogu ulic Wilczej i Kwaśniej jeden z mieszkańców odprowadza ze swojej posesji deszczówkę na ulicę.
Pan Radny Piotr Piłasiewicz nawiązał do pisma Rady Seniorów i wniosku, który składał przed kilkoma miesiącami w sprawie postawienia ławki przy Alei Kardynała Wyszyńskiego. Zapytał, czy istnieje możliwość postawienia w dogodnych miejscach ławeczek.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że na posiedzeniu Rady Seniorów temat ławek był zgłoszony i omawiany. Wystąpiono z wnioskiem do Starosty Augustowskiego i innych instytucji o rozpatrzenie prośby Rady Seniorów. Pan Przewodniczący zwrócił się z prośbą do radnych Rady Powiatu w Augustowie obecnych na sesji o poparcie wniosku Rady Seniorów.
Pani Radna Małgorzata Grygo podziękowała Panu Radnemu Adamowi Wysockiemu za interwencję w Starostwie Powiatowym w sprawie chodnika na ul. Kopernika.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zapytała, czy już zostały zamontowania kosze na psie odchody. Nawiązała do wypowiedzi Pani Kierownik Referatu Promocji i Turystyki UM
w sprawie tablic informacyjnych na drogach. Zwróciła uwagę, że przy wyjeździe
z Białegostoku znajduje się tablica informacyjna z napisem „Uzdrowisko Supraśl”, a w drugą stronę brakuje napisu „Uzdrowisko Augustów”. Poprosiła o interwencję w tej sprawie.
Burmistrz Miasta ustosunkował się do wypowiedzi Pana Radnego Józefa Świątkowskiego dotyczącej minimalnych nakładów na turystykę w budżecie. Podkreślił, że Miasto samo nie udźwignie tak dużych nakładów, aby turystyka funkcjonowała w pełnym tego słowa znaczeniu. Do tego jest potrzebny kapitał prywatny. Obecnie zmieniane są miejscowe plany przestrzennego zagospodarowania, aby prywatni inwestorzy przyjeżdżali do Augustowa.
Ad.pkt 12
Zamknięcie obrad
Pan Filip Jerzy Chodkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej po wyczerpaniu porządku obrad zamknął XXIII sesję Rady Miejskiej w Augustowie.
Przewodniczył:
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Augustowie
/Filip Jerzy Chodkiewicz/
Przygotował(a): Beata Filipow
Przygotowano przy pomocy programu eSesja.pl
Metryka strony