Protokół Nr 26/16 z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej RM z dnia 21 marca 2016 r.
PROTOKÓŁ Nr 26/16
z posiedzenia Komisji Społeczno-Oświatowej RM w Augustowie
z dnia 21 marca 2016 r.
W posiedzeniu wzięło udział 6 członków Komisji, co stanowi o prawomocności obrad.
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli:
- Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu UM,
- Mieszkańcy miasta, nauczyciele,
- Przedstawiciele prasy.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie materiałów na XXI sesje Rady Miejskiej.
2. Informacja Kierownika Wydziału Edukacji i Sportu UM dotycząca nowych wytycznych do tworzenia projektów arkuszy organizacyjnych w szkołach i placówkach oświatowych.
3. Sprawy różne.
Posiedzenie Komisji Społeczno-Oświatowej RM otworzyła Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji.
Zapoznała obecnych z proponowanym porządkiem posiedzenia, który został przyjęty.
Ad.pkt 1
Zaopiniowanie materiałów na XXI sesje Rady Miejskiej.
Pani Teresa Dobko – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła sprawozdanie z realizacji zadania z zakresu wspierania rodziny wynikającego z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej za rok 2015 (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 135 z póź.zm.), realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny Miasta Augustowa na lata 2014-2016 oraz potrzeb związanych z realizacją zadania w gminie Miasto Augustów. Sprawozdanie będzie przyjmowane na sesji Rady Miejskiej w dniu 31 marca 2016 r.
Komisja Społeczno-Oświatowa RM przyjęła sprawozdanie bez uwag.
Pani Kierownik zapytała, czy Świetlica „Nasza Ostoja” nadal będzie mieściła się w budynku obecnego Gimnazjum Nr 1, który ma być przekazany ma potrzeby Urzędu Miejskiego.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta wyjaśnił, iż z uwagi na bardzo dobrą lokalizację świetlica pozostanie w dotychczasowym miejscu.
Pani Małgorzata Grygo – Przewodnicząca Komisji zasugerowała przekazanie dodatkowej, „środkowej” sali na potrzeby świetlicy.
Ad.pkt 2
Informacja Kierownika Wydziału Edukacji i Sportu UM dotycząca nowych wytycznych do tworzenia projektów arkuszy organizacyjnych w szkołach i placówkach oświatowych.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta powitał dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek oświatowych. Zachęcił do dyskusji i zgłaszania uwag do propozycji nowych wytycznych do sporządzenia arkuszy organizacyjnych.
Pan Dariusz Szkiłądź – Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu UM poprał wypowiedź Burmistrza Miasta. Poinformował, iż ostateczna decyzja zapadnie po opracowaniu najlepszego wariantu dotyczącego pracy szkół i placówek w przyszłym roku szkolnym. Pan Kierownik omówił wytyczne do sporządzenia arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2016/2017 dla szkół i przedszkoli, których organem prowadzącym jest gmina Miasto Augustów, o treści:
„Wytyczne do sporządzenia arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2016/2017 dla szkół i przedszkoli, których organem prowadzącym jest gmina Miasto Augustów
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Ustala się jednolite zasady opracowania arkuszy organizacji przedszkoli szkół podstawowych, gimnazjów prowadzonych przez gminę Miasto Augustów.
2. Projekt arkusza organizacji opracowuje dyrektor szkoły na podstawie Rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania oraz niniejszych wytycznych.
3. Arkusz organizacji powinien być dostosowany do przyznanego szkole budżetu i opracowany z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów przy optymalnym wykorzystaniu środków finansowych.
4. Do 30 kwietnia 2016r. dyrektor placówki przedkłada do Wydziału Edukacji w formie papierowej:
5. projekt arkusza organizacji na rok szkolny 2016/2017;
a) wykaz kadry pedagogicznej wraz z posiadanymi kwalifikacjami;
b) szkolne plany nauczania;
c) wykaz pracowników niepedagogicznych zawierający ilość etatów na poszczególnych stanowiskach,
d) ogólną liczbę godzin tygodniowo z podziałem na zajęcia edukacyjne we wszystkich oddziałach z uwzględnieniem podziału na grupy w roku szkolnym 2016/2017,
e) przydział godzin od 01.09.2016 r. w placówce;
f) pensa łącznie w roku 2016/2017;
g) informacje o uzupełnianiu etatów w innych szkołach w roku 2016/2017;
h) wykaz nauczycieli niepełnozatrudnionych;
i) wykaz nauczycieli posiadających uprawnienia emerytalne;
j) wykaz nauczycieli posiadających uprawnienia do świadczeń kompensacyjnych.
6. Wszelkie zmiany w organizacji pracy szkoły, powstałe w trakcie roku szkolnego, należy zgłaszać do zatwierdzenia w formie aneksu na co najmniej 5 dni przed datą wprowadzenia zmian.
7. Wprowadzenie w życie zmian w organizacji pracy placówki może nastąpić tylko po zatwierdzeniu ich przez Burmistrza. W uzasadnionych przypadkach, po uzgodnieniu zmiany z Burmistrzem, można rozpocząć realizację zmian przed zakończeniem procedury zatwierdzania.
8. Przedłożony projekt arkusza organizacji powinien zapewniać pełną realizację podstawy programowej.
9. Na arkuszu złożonym do zatwierdzenia winna znaleźć się adnotacja: Arkusz organizacyjny jest opracowany zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz został zaopiniowany przez radę pedagogiczną działającą w szkole w dniu…..
10. Przy ustalaniu planu zajęć zaleca się pozostawienie piątku jako dnia bez zajęć dydaktycznych dla dyrektorów szkół.
11. Tygodniowy wymiar zajęć realizowanych przez dyrektorów i wicedyrektorów szkół określa Załącznik do Uchwały nr XII/96/12 Rady Miejskiej w Augustowie z dni 29 lutego 2012 r.
12. W sprawach dotyczących sporządzania arkuszy organizacyjnych szkół nieuregulowanych w niniejszych wytycznych decyzje podejmuje organ prowadzący.
LICZEBNOŚĆ ODDZIAŁÓW
1. Liczbę oddziałów w szkołach podstawowych i gimnazjach należy planować, biorąc pod uwagę liczbę uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły.
2. W klasach I – III szkoły podstawowej liczba uczniów w oddziałach nie może być wyższa niż 25 dzieci.
3. Liczba uczniów w klasach I gimnazjum nie powinna być niższa niż 26 i wyższa niż 30.
4. Liczbę uczniów w oddziałach integracyjnych i sportowych określają odrębne przepisy.
5. Utworzenie klas pierwszych integracyjnych w szkole podstawowej i gimnazjum jest możliwe wyłącznie na podstawie min. 3 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, bądź w przypadku mniejszej ilości orzeczeń za zgodą organu prowadzącego.
6. Zasady podziału na grupy na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.
• zajęcia komputerowe, informatyka: podział na grupy powyżej 24 uczniów (liczba uczniów nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych)- możliwość tworzenia grup oddziałowych lub międzyoddziałowych;
• języki obce- podział na grupy powyżej 24 uczniów- możliwość tworzenia grup oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych z uwzględnieniem stopnia zaawansowania znajomości języka obcego;
• nie więcej niż połowa godzin obowiązkowych zajęć z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych- oddział liczący więcej niż 30 uczniów;
• wychowanie fizyczne- grupa licząca do 26 uczniów- możliwość tworzenia grup oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a w przypadku zespołu szkół- międzyszkolnych. W przypadku, gdy w skład grupy międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów w oddziale integracyjnym.
7. Organizacja wychowania do życia w rodzinie w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 28 uczniów, z uwzględnieniem pisemnych rezygnacji rodziców uczniów, którzy nie będą uczęszczać na zajęcia.
8. Organizacja religii/etyki na życzenie rodziców uczniów. Minimalna liczba uczniów, dla których należy organizować lekcje religii/etyki wynosi 7. Poniżej tej granicy należy dokonywać łączeń międzyoddziałowych, międzyklasowych, międzyszkolnych. Ustala się tygodniowy wymiar godzin etyki- 2 godziny w tygodniu.
9. Przy podziale na grupy nie uwzględnia się uczniów realizujących nauczanie indywidualne, edukację domową oraz zwolnionych z danego typu zajęć.
10. Dodatkowe podziały na grupy, zmniejszenie liczebności grup wymagają akceptacji organu prowadzącego zanim zostaną uwzględnione w arkuszu organizacyjnym.
11. Pula godzin do dyspozycji dyrektora nie podlega zwiększeniu w przypadku podziału klasy na grupy.
12. Liczba uczniów w oddziale świetlicy nie może być większa niż 25. Dyrektorzy szkół przedkładają w terminie do 10 września do WEiS wykaz dzieci objętych zajęciami w świetlicy szkolnej wraz z harmonogramem czasu pracy wychowawców w świetlicy z poszczególnymi grupami i czas pracy świetlicy.
13. Planowanie pracy biblioteki szkolnej, świetlicy.
Typ szkoły Biblioteka
SP Liczba uczniów x 0,070
G Liczba uczniów x 0,080
14. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej oraz do klasy pierwszej gimnazjum, którym ustalono obwód, przyjmuje się dzieci i młodzież zamieszkałą w obwodzie.
15. Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły podstawowej lub gimnazjum mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana szkoła podstawowa lub dane gimnazjum nadal dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych.
16. Przyjęcie dzieci spoza obwodu szkoły jest możliwe pod warunkiem posiadania wolnych miejsc i nie może powodować tworzenia dodatkowego oddziału.
17. Liczba dzieci przyjętych spoza obwodu nie może wpłynąć na pogorszenie warunków nauki.
18. Tworząc klasy w szkole należy dążyć do równomiernej liczebności oddziałów.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH, REWALIDACYJNYCH ORAZ INNYCH
ZAJĘĆ SPECJALISTYCZNYCH I NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO
1. Na podstawie analizy potrzeb wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opiniach poradni psychologiczno- pedagogicznej organizuje się zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
2. Uczniom posiadającym stosowne orzeczenia należy organizować nauczanie indywidualne na zasadach określonych w rozporządzeniu MEN.
3. Nauczanie indywidualne:
1) godziny przyznane uczniom kontynuującym nauczanie w tej formie na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej należy wpisać do arkusza organizacji;
2) decyzję o przyznaniu uczniowi nauczania indywidualnego lub rewalidacji indywidualnej wydaje dyrektor szkoły na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej i uzgodnieniu z organem prowadzącym;
3) nauczanie indywidualne realizuje się w wymiarze
a) przygotowanie przedszkolne- 4- 6
b) dla uczniów klas I- III szkoły podstawowej- 6- 8
c) dla uczniów klas IV- VI szkoły podstawowej 8- 10
d) dla uczniów gimnazjum 10- 12
Przyznane uczniowi godziny nauczania indywidualnego oraz rewalidacji indywidualnej nie mogą przekraczać górnej granicy wymiaru godzin.
4) Zajęcia nauczania indywidualnego w trakcie trwania roku szkolnego organizuje się po otrzymaniu zatwierdzonych zmian w arkuszu organizacji szkoły.
5) Godziny nauczania indywidualnego poszczególnych klasach powinny być przyznawane wg następujących proporcji:
• kl I- 6 godzin; kl. II- 7 godzin; kl. III- 8 godzin itd.
4. Wniosek o dodatkowe godziny finansowane przez organ prowadzący powinien zawierać program opracowany przez nauczyciela dokumentujący zasadność ich przyznania.
ZATRUDNIANIE PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH
1. Nauczyciele winni być zatrudniani w jednej placówce w wymiarze jednego etatu.
2. W pierwszej kolejności winni być zatrudniani:
a) nauczyciele o pełnych kwalifikacjach, określonych w przepisach prawa oświatowego, z placówek oświatowych, prowadzonych przez gminę Miasto Augustów, którzy tracą lub wcześniej utracili pracę, w wyniku zmian organizacyjnych w sieci szkół/przedszkoli,
b) nauczyciele zatrudnieni w placówkach prowadzonych przez gminę Miasto Augustów, w celu uzupełnienia etatu do obowiązującego pensum godzin,
c) bezrobotni,
d) absolwenci szkół wyższych z pełnymi kwalifikacjami,
e) nauczyciele emeryci i renciści, z pełnymi kwalifikacjami, wyłącznie za zgodą organu prowadzącego i tylko na okres zastępstwa – nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
3. Zatrudnienie nauczycieli, którzy mają zagwarantowany etat w innej szkole, placówce lub instytucji, może nastąpić tylko za zgodą organu prowadzącego.
4. Stanowiska kierownicze:
a) tworzy się stanowisko wicedyrektora w szkole/ placówce, w której jest co najmniej 12 oddziałów;
b) można utworzyć stanowisko drugiego wicedyrektora za zgodą organu prowadzącego w szkole, w której liczba oddziałów jest wyższa niż 40;
c) nie przewiduje się stanowisk kierowniczych innych niż wicedyrektor szkoły.
5. Zatrudnienie nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest możliwe na podstawie analizy potrzeb wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opiniach poradni psychologiczno- pedagogicznej.
6. Zgodnie z Kartą Nauczyciela nauczyciele mogą mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe, ale w liczbie nie większej niż połowa pensum. Zasada ta dotyczy również osób pełniących funkcje kierownicze. Nadgodziny dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół powinny być obliczane od pensum po zniżce
7. Zarówno dyrektor, jak i wicedyrektor może realizować doraźne zastępstwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy nie można przydzielić ich innemu nauczycielowi. Wymiar przydzielonych zastępstw doraźnych nie może być wyższy niż połowa pensum po zniżce.
8. Przed udzieleniem urlopu dla poratowania zdrowia należy kierować wniosek o stwierdzenie zasadności przydzielenia świadczenia urlopowego do zakładu medycyny pracy za pośrednictwem lekarza wystawiającego zaświadczenie.
9. Obowiązkiem dyrektora jest stałe monitorowanie osiągania przez nauczycieli średnich wynagrodzeń, w powiązaniu z prowadzoną polityką kadrową oraz składanie sprawozdania do WE raz na kwartał.
10. Nie zwalnia się z pensum dydaktycznego dyrektorów szkół.
Wytyczne dotyczące pracy przedszkola
1. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25 osób.
2. Na jedną grupę przedszkolną (czyli maksymalnie 25 dzieci), przypada jeden nauczyciel/wychowawca i dodatkowo osoba wspomagająca, która pomaga w opiece nad dziećmi.
3. Godziny realizacji podstawy programowej (tzw. godziny dydaktyczne) realizuje w oddziale jeden nauczyciel, zaś godziny opiekuńczo- wychowawcze mogą realizować różni nauczyciele zatrudnieni w placówce przy założeniu optymalizacji organizacji przedszkola.
4. Przewiduje się zatrudnienie woźnych oddziałowych w wymiarze 0,5 etatu na odział. Przykład optymalizacji organizacji przedszkola (przykład na przedszkole czterooddziałowe).
6.00-7.00 1 godz. 1 godz.
7.00-8.00 1 godz. 1 godz. 2 godz.
8.00-9.00 5 godz. podstawy programowej 5 godz. podstawy programowej 5 godz. podstawy programowej 5 godz. podstawy programowej 20 godz.
9.00-10.00
10.00-11.00
11.00-12.00
12.00-13.00
13.00-14.00 2 godz. 2 godz. 2 godz. 2 godz. 8 godz.
14.00-15.00
15.00-16.00 1 godz. 1 godz. 2 godz.
16.00-17.00 1 godz. 1 godz.
5. W przypadku przedszkola pięciooddziałowego dzienną sumę liczby godzin zajęć opiekuńczo- wychowawczych zwiększa się o 1 godzinę”.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że biblioteki szkolne spełniają bardzo ważną rolę edukacyjną. Zapytał, czy pod uwagę został wzięty taki dobór uczniów, aby nauczyciel biblioteki pracował na pół etatu lub na cały etat. Zapytał, ile godzin w tygodniu powinna być otwarta biblioteka.
Pan Kierownik wyjaśnił, że istniejący niż demograficzny wpływa na stan zatrudnienia nauczycieli, dlatego bardzo ważne jest zdobycie jak największej ilości kwalifikacji i łączenie swoich aktywności. Jeżeli Państwo Radni wyrażą zgodę, to po zatrudnieniu nauczyciela np. na pół etatu będzie można mu ten etat uzupełnić.
Przewodnicząca Komisji zapytała, czy biblioteka – „serca szkoły” powinna być otwarta tylko przez 3 godzinny dziennie.
Pan Radny Wojciech Krzywiński zwrócił uwagę na wskaźniki. Czy samorząd, który opracował wskaźniki miał na myśli to, ile godzin powinien pracować bibliotekarz, aby prawidłowo obsłużył potencjalnych klientów. Jeżeli w ciągu 3 godzin bibliotekarz, wypożyczy książki, zapisze, odbierze książki, to jest to jedyny, realny wskaźnik.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zapytał, czy wskaźniki są właściwie dobrane w Augustowie.
Pan Wojciech Walulik – Burmistrz Miasta zwrócił uwagę, że Państwo Radni zadecydują, czy możliwości finansowe budżetu pozwalają na otwarcie biblioteki przez 5-6 godzin w ciągu dnia, czy też należy kierować się rachunkiem ekonomicznym i przyjąć zaproponowane kryteria.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że przyjęcie kryteriów zależy od przyjęcia danych.
Pani Wiesława Chrulska - Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych poinformowała, że w dzisiejszych czasach biblioteka nie jest już sercem szkoły. Biblioteki szkolne są wyposażone w różnym stopniu. Młodzież gimnazjalna nie przychodzi do bibliotek, korzysta z komputerów, czyta e-buki. Od 6 klasy zaczyna się wypożyczanie wyłącznie lektur. Sytuacja poprawiłoby być może uatrakcyjnienie oferty bibliotek, lepsze wyposażenie, zakup ciekawych książek. Obecnie biblioteki muszą przyjmować podręczniki i je obsługiwać. W Zespole Szkół Samorządowych jest to dziesięć tysięcy książek, które muszą być umieszczone, zapisane, przyjęte, wypożyczone, spisane. To jest dodatkowe zadanie dla bibliotekarza. Pani Dyrektor powiedziała, że będzie walczyć o to, jeśli biblioteki szkolne będą otwarte do godz. 15.00, aby w szkole pracowało sześciu bibliotekarzy. Uznając, że biblioteka jest sercem szkoły, to w małej szkole powinien być zatrudniony jeden bibliotekarz. Obecnie w Zespole Szkół Samorządowych pracują bibliotekarze na 2,5 etatu i biblioteka pracuje głównie na przerwach.
Burmistrz Miasta zaproponował ustalenie wskaźników, wprowadzenie dodatkowych zajęć bibliotecznych, na które będą mogły być przeznaczone dodatkowe pieniądze. Jeżeli dyrektor wykaże, że grupa 15-20 uczniów bierze udział w zajęciach mających na celu rozwijanie czytelnictwa, jest zapraszany autor książek, to dojdziemy do konsensusu.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska uznała, że problemem nie są godziny otwarcia bibliotek, tylko brak książek, które dzieci chcą czytać. Potrzebne są e-buki. Przede wszystkim trzeba zacząć rozmowę od tego, co dzieci chcą czytać, co jest potrzebne, aby młodzież gimnazjalna kontynuowała chodzenie do bibliotek. To nie jest tak, że dzieci przestają czytać, tylko młodzież chce czytać coś innego. Pani Radna zapytała, ile etatów będą miały świetlice, które są przepełnione.
Pan Radny Adam Wysocki zauważył, że szkołom podstawowym został zaproponowany przelicznik 0,070, a gimnazjom 0,080. Natomiast z dyskusji wynika, ze przelicznik powinien być odwrotny. Zaproponował zamianę wskaźników, ponieważ większe zainteresowanie czytelnictwem istnieje w szkołach podstawowych.
Pan Kierownik poinformował, że proporcje zostały wyliczone przez zewnętrzną firmę dla samorządu warszawskiego. Decyzja w kwestii zamiany wskaźników należy do Państwa Radnych, ponieważ proporcje mogą być przyjęte lub zmienione. Jeżeli Państwo Radni uznają, że należy zwiększyć liczbę godzin bibliotek w szkołach, zwłaszcza w małych placówkach, to trzeba spojrzeć na to proporcjonalnie do dużych placówek w taki sposób, aby nie doszło do takiej sytuacji, że przy 200 uczniach pracuje 1 nauczyciel w pełnym wymiarze, czyli 30 na godzin, a w bibliotece, która obsługuje 1200 uczniów pracuje bibliotekarz na 2,5 etatu. Zaapelował o podjęcie decyzji w sprawie stosowania kryteriów, które będą przyjęte w dużej i małej placówce i są jednakowe dla wszystkich bibliotek pracujących w samorządzie. Przyjęty wariant nie powinien wzbudzać kontrowersji i będzie motywował nauczycieli bibliotekarzy do podjęcia działań zmierzających do wyboru kierunku, który dawałby kwalifikacje do pracy i znalezienia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy. Pan Kierownik przyznał rację Pani Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych, że biblioteki są wyposażone w różnym stopniu. Zainteresowanie bibliotekami wzrosłoby, jeżeli zostałyby doposażone w nowości elektroniczne, które będą służyły uczniom. W dzisiejszych czasach rola biblioteki polega na wypożyczaniu książek. Nasilenie pracy, największy ruch odbywa się w przerwach międzysekcyjnych. Jeżeli biblioteka posiada połączenie z Internetem, ma kilka stanowisk komputerowych, to korzysta z nich kilkoro dzieci. Biblioteki nie mają równych szans w stosunku do oferty dla dzieci. Jeżeli znajda się środki skierowane wyłącznie do bibliotek, to powstanie możliwość wyrównania szans i stworzenia lepsze warunki, aby stała się centrum kulturalnym i edukacyjnym. Biblioteka musi sprostać wyzwaniom naszych czasów. Pan Kierownik wyjaśnił, że wskaźniki zostały wyliczone przez warszawski samorząd, który posiada wystarczającą ilość środków finansowych w budżecie.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska zwróciła uwagę, że być może warszawski samorząd wyszedł z takiego założenia, że w Warszawie dostęp do kultury jest większy niż w Augustowie. Dzieci w Augustowie maja ograniczony dostęp do klubokawiarni, w których mogą czytać książki. Zaproponowała propagowanie życia kulturalnego w bibliotece szkolnej.
Pan Radny Tomasz Bukłaho stwierdził, że w szkołach podstawowych istnieje duże zainteresowanie bibliotekarstwem, natomiast w szkole gimnazjalnej zainteresowanie jest dużo mniejsze. Młodzież woli czytać książki w postaci elektronicznej. Zasugerował zebranie informacji od bibliotekarzy na temat dostępu do platform związanych z bibliotekarstwem i kosztów związanych z dostępem do takich baz. Dzisiejszy świat jest wirtualny, z każdego miejsca na ziemi można połączyć się z Internetem i ściągnąć odpowiednią lekturę lub audiobuka. Pan Radny zachęcił do przeanalizowania tych możliwości i może okazać się, że ilość etatów bibliotekarzy zmaleje, a pieniądze będą mogły być przeznaczone na zwiększenie dostępu młodzieży do platform.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poinformowała, że w Miejskiej Bibliotece Publicznej zostały wykupione wirtualne książki.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że wytyczne są minimum, które zostały założone przez Burmistrz Miasta. Dyrektorzy, którzy dostają wytyczne mogą wnioskować, aby w arkuszach organizacyjnych wyglądało to inaczej. To dyrektorzy powinni dokładnie wiedzieć, jaka jest specyfika szkoły. Pan Radny stwierdził, że z powodu braku danych Radni musza przyjąć statystyki, które są przyjęte w innych samorządach, często bogatszych. To nie jest tak, że podjęta dzisiaj decyzja spowoduje, że dyrektor nie będzie mógł podjąć stanowiska. W poprzednich latach, gdy nie było wytycznych, Burmistrz Miasta musiał kontrolować arkusze organizacyjne, a obecnie Burmistrz Miasta przedstawia wytyczne, natomiast dyrektorzy muszą wykazać, że liczba uczniów uczęszczających do biblioteki będzie zwiększona. Pan Radny podkreślił, że każda placówka ma inna specyfikę i jest dobrze zarządzana.
Pan Kierownik poinformował, że wytyczne motywują bibliotekarzy do wykazania wzrostu uczniów uczęszczających do biblioteki.
Pan Radny Tomasz Dobkowski stwierdził, że bibliotekarze będą mogli organizować zajęcia biblioteczne w standardzie akceptowalnym przez Burmistrza Miasta. Radni mogą mieć problem z podjęciem decyzji, ponieważ temat bibliotek jest tematem bardzo ważnym. Wytyczne są wzorem, który po uzasadnieniu może być skorygowanym przez dyrektorów w arkuszach organizacyjnych. Uzasadnienie może spowodować zmniejszenie lub zwiększenie ilości etatów w szkołach.
Pan Radny Wojciech Krzywiński wyjaśnił, że dyrektor szkoły pełni nadzór pedagogiczny nad bibliotekami. W związku z tym należałoby prześledzić wskaźniki i przyjąć je po dłuższej obserwacji. Zaproponował, aby rok szkolny 2016/2017 został poświęcony bibliotekom szkolnym, które znajdą się specjalnym nadzorem pedagogicznym dyrektorów. Dyrektorzy w ciągu roku przyjrzą się działalności bibliotek i po tym czasie będzie można stwierdzić, jaki wskaźnik dla danej placówki jest najbardziej optymalny.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę, że ustalenie za dużego wskaźnika spowoduje, że nigdy nie dowiemy się, czy istnieje taka potrzeba. Przyjęte to zostało w taki sposób, aby zostało wyznaczone minimum, które ma obowiązywać. Każda zmiana, która jest wymagana po wieloletniej obserwacji, może być wnioskiem do Burmistrza Miasta o zwiększenie etatów.
Pan Kierownik zwrócił uwagę, że istnieje możliwość zachęcenia przez bibliotekarza środowiska uczniowskiego do korzystania z biblioteki i przeprowadzenia rozmowy z dyrektorem szkoły w sprawie możliwości wygospodarowania środków finansowych na zakup książek i uatrakcyjnienie pracy biblioteki.
Burmistrz Miasta zauważył, iż chciałby, aby biblioteki były bardzo dobrze wyposażone, ale w budżecie miejskim brakuje określonej ilości środków finansowych. Zaproponował opracowanie wieloletniego programu poprawienia bazy bibliotecznej.
Pan Radny Adam Wysocki zwrócił uwagę, że stosowanie przeliczników, które zostały przyjęte w innym miastach niesie ze sobą to, że np. w Warszawie jest niewiele małych szkół, do których uczęszcza do 300 uczniów. Zastosowanie przelicznika w szkole, do której uczęszcza 1000 uczniów pozawala na to, że biblioteka będzie czynna w pełnym wymiarze czasu pracy. W szkole, w której uczy się 200 uczniów, godziny pracy biblioteki będą bardzo skrócone. Dlatego też przeliczniki nie zawsze mogą się sprawdzić.
Pan Kierownik zwrócił uwagę, że to nie jest tak, że w Warszawie do wszystkich szkół uczęszcza bardzo dużo uczniów. Istnieją szkoły małe. Standard wprowadzony przez miasto dotyczy wszystkich szkół i został wprowadzony po to, aby bibliotekarz wiedział, że w dużej placówce dwóch bibliotekarzy nie będzie w stanie obsłużyć 3000 uczniów.
Pan Radny Tomasz Bukłaho zapytał, jakie wskaźniki obecnie obowiązują w szkołach.
Pan Kierownik wyjaśnił, że w ubiegłym roku była przyjęta inna zasada wyliczania etatów. Bibliotekarz, pedagog, psycholog, logopeda są stanowiskami, które maja pracować w systemie czterdziestogodzinnym. Decyzje o ich wymiarze zatrudnienia podejmują organy. Pan Kierownik poinformował, że przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji przedstawił wskaźniki dyrektorom szkół, które zostały przez nich przeliczone.
Pani Wiesława Chrulska poinformowała, że jedyną szkołą, która traciłaby na wskaźnikach, będzie Szkoła Podstawowa Nr 6. W tej szkole biblioteka powinna być otwarta przez 4-5 godzin dziennie i bibliotekarz pracowałyby nie na 0,3 etatu, tylko na 0,5 etatu.
Pan Kierownik poinformował, że propozycja zwiększenia etatu do 0,5 jest zasadna. Jeżeli nauczyciel uatrakcyjni pracę biblioteki, to będzie istniała możliwość zwiększenia części etatu. Najważniejsze jest dobro dziecka.
Uwag nie zgłoszono.
Pani Wiesława Chrulska stwierdziła, że biorąc pod uwagę dobro dziecka ważniejsza w szkole jest stołówka szkolna niż zatrudnienie 6 bibliotekarzy. Zwróciła uwagę, że w Zespole Szkół Samorządowych nie są dożywiane dzieci korzystające ze świadczeń MOPS.
Pan Kierownik zwrócił uwagę na specyficzną pracę w świetlicy szkolnej, która polega na tym, że w godzinach rannych przychodzi niewiele dzieci. Przyjęcie wskaźnika ma na celu spowodowanie, aby dyrektor użył proporcjonalności w zatrudnieniu nauczyciela. Pan Kierownik zwrócił uwagę, że grupa dzieci, która podlega opiece nie może być większa niż 25 na jednego nauczyciela.
Pani Radna Magdalena Śleszyńska poinformowała, iż była świadkiem sytuacji w jednej ze szkół, iż grupą 70 dzieci opiekował się 1 nauczyciel.
Pan Kierownik przedstawił sytuację związana z zatrudnianiem osób wspomagających pracowników przedszkola. Przedstawił analizę czasu pobytu dzieci w świetlicy od 1.09. do 29.02.2016 r. Przedstawił realizację podstawy programowej, która jest wykonywana przez 5 godzin dziennie. Pracę tę organizuje i opłaca samorząd. Pozostałe zajęcia są płatne w wymiarze 1 złotówki. Pan Kierownik przedstawił sytuację liczebności dzieci w przedszkolu i zatrudnienia nauczycieli w godzinach pracy przedszkola. Podał przykład optymalizacji organizacji przedszkola. Według wyliczeń w każdym przedszkolu jedna osoba musiałaby utracić pracę.
Przewodnicząca Komisji przyznała, że w godzinach 6.00 - 7.00 grupą dzieci w przedszkolu może opiekować się 1 wychowawca. Prawda jest taka, że podstawa programowa w przedszkolu jest realizowana przez cały dzień. Zwróciła uwagę, że nie wyobraża sobie sytuacji połączenia dzieci 2,5-letnich z dziećmi 6-letnimi. W przedszkolu sześciooddziałowym istnieją dwie grupy trzylatków, dwie grupy czterolatków i dwie grupy sześciolatków. Grupy dzieci można połączyć. Zwróciła uwagę, ze od godz. 8.00 do godz. 15.00 nie ma szans na rozdzielanie dzieci od godz. 13.00. Nie wyobraża sobie sytuacji na rozdzielenie dzieci, które leżakują.
W dyskusji zabrała głos nauczycielka przedszkola, która poparła wypowiedź Pani Przewodniczącej, iż podstawa programowa w przedszkolu nie jest realizowana tylko przez 5 godzin dziennie. W starszej grupie zajęcia związane z przygotowaniem dziecka do szkoły realizowane są przez cały dzień i odbywa się to poprzez zabawę. Ponadto w godzinach pracy przedszkola muszą być realizowane inne, dodatkowe programy. Zgodziła się z propozycją naniesienia minimalnych zmian w przedstawionej tabeli optymalizacji organizacji przedszkola w godzinach 6.00 - 7.00. Natomiast nie wyraziła zgody na zmianę, która miałaby zostać wprowadzona od godz. 13.00.
Pan Kierownik poinformował, że liczbę godzin zajęć w przedszkolu konsultował z metodykiem od nauczania przedszkolnego, który wyjaśnił, że czas pracy w przedszkolu łączy się z pięciogodzinną podstawą programową, na której nauczyciel ma realizować podstawę programową, a pozostały czas jest do uzgodnienia z organem prowadzącym. Czas poza pięciogodzinną podstawą programową wynika z faktu zapotrzebowania rodziców. Na organie prowadzącym ciąży obowiązek, aby przedszkole funkcjonowało w wymiarze 5 godzin. W związku z powyższym wystąpienie nauczyciela przedszkola jest wbrew temu, co nakłada metodyka nauczania w przedszkolu. Wyjaśnił, że od godz. 6.00 do godz. 8.00 i od godz. 13.00 do godz. 17.00 pracuje za dużo nauczycieli niż przewiduje liczba dzieci. W przedszkolu istnieją przerosty zatrudnienia, a tak być nie powinno. Pan Kierownik poinformował, że organ prowadzący może pozostawić liczbę nauczycieli, jaka w tej chwili jest zatrudniona, natomiast jego obowiązkiem jest wskazanie przerostu zatrudnienia. W związku z powyższym wskazuje rozwiązanie tego problemu. Jest to propozycja pewnej możliwości mobilnej dla dyrektora a nie restrykcyjnego zwolnienia części nauczycieli.
W dyskusji zabrała głos nauczycielka przedszkola, która zapytała, na jakiej zasadzie będzie odbywało się łączenie grup dzieci najmłodszych ze starszymi od godz. 15.00.
Przewodnicząca Komisji wyjaśniła, że w jednej grupie będą mogły przebywać 3.latki z 4.latkami, a w drugiej grupie 5.latki z 6.latkami.
Kierownik Komisji przedstawił propozycję zmniejszenia liczby zatrudnienia personelu pomocniczego. W innych miastach w Polsce nie ma takiej sytuacji, że istnieje 1 etat woźnej lub sprzątaczki. Zwrócił uwagę, że przedszkolach prywatnych taki etat w ogóle nie istnieje. W innych miastach w przedszkolach samorządowych personel pomocniczy jest zatrudniony w dwóch grupach lub wykonuje swoje obowiązku po południu. W wielu przedszkolach jest bardzo różnie, czasami obowiązki wykonuje osoba na cały etat. W wielu przedszkolach kompetencje i obowiązki przyjmuje nauczyciel, który musi bardziej angażować się w czynności związane z grupą. W augustowskim samorządzie obecnie istnieje taka sytuacja, że nauczyciel zajmuje się wyłącznie nauczaniem, a wszystkie inne osoby zatrudnione w przedszkolu wykonują inne czynności.
W dyskusji zabrała głos woźna oddziałowa, która przedstawiła zakres swoich czynności, m.in. zajmuje się wydawaniem posiłków, pomaga karmić dzieci, w tym niepełnosprawne, pomaga w opiece nad dziećmi, sprząta gabinety.
Pan Kierownik odpowiedział, że od decyzji pani dyrektor zależy, kto zajmuje się wykonywaniem prac w przedszkolu. Jeżeli pani dyrektor uważa, że ww. prac nie powinien wykonywać nauczyciel, to zatrudni odpowiednią osobę.
Podczas dyskusji zapytano, czy w związku rozpisanymi godzinami pracy przedszkola nastąpi zmiana organizacji podstawy programowej.
Pan Kierownik odpowiedział, że zmiana nie jest przewidziana, ale decyzje podejmą dyrektorzy.
Przewodnicząca Komisji zasugerowała zmianę godzin podstawy programowej, aby była realizowana od godz. 8.00 do godz. 13.00.
Pan Kierownik wyjaśnił, że przyjęcie propozycji zależy od decyzji Burmistrza Miasta i Państwa Radnych.
Pan Radny Jacek Truszkowski poinformował, że miał zadeklarowany pobyt dziecka w przedszkolu do godz. 14.00, natomiast po przybyciu do przedszkola dowiedział się o trwających zajęciach w grupie, więc musiał dopłacić za dodatkową godzinę pobytu dziecka w przedszkolu. Zwrócił uwagę, że prawie nigdy nie udaje się dotrzymać zadeklarowanych godzin.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę, iż zdarzają się nieuczciwi rodzice, którzy deklarują pobyt dziecka w przedszkolu np. do godz.14.00 i o tej godzinie odbijają kartę, ale odbierają dziecko przed zamknięciem przedszkola.
Pani Marzena Górna – Dyrektor Przedszkola Nr 3 poinformowała, że rodzic płaci za godziny zadeklarowane. Jeżeli jest zadeklarowana godzina odbioru dziecka o godz. 16.00, a odbierze o godz. 14.00 to i tak będzie musiał zapłacić do godz. 16.00.
Pan Kierownik poinformował, że godziny pracy przedszkola pani dyrektor będzie planowała w taki sposób, jak sobie tego życzą rodzice. Liczbę zatrudnionych należy planować na podstawie faktycznego uczestnictwa dzieci w przedszkolu, czyli godzin pobytu dzieci w placówce.
Pan Radny Tomasz Dobkowski zwrócił uwagę na wysoki poziom nauczania w przedszkolach publicznych. Należy pamiętać o zasadzie, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje konieczność finansowania placówek niepublicznych. Odbywa się >o w taki sposób, że za utrzymania dziecka w przedszkolu niepublicznym samorząd musi pokryć koszty w 75%. Kwoty, które będą wpływały do prywatnych przedszkoli będą na tyle duże, że przedszkola te zaczną powstawać w dużych ilościach. Oferta, która zostanie przez prywatne podmioty zaproponowana rodzicom może skutkować tym, że do jednostek budżetowych będzie uczęszczało mniej dzieci. Pan Radny zwrócił uwagę, iż trzeba zrobić wszystko w kierunku utrzymania placówek publicznych, których koszty funkcjonowania decydują o wysokości środków przekazywanych przedszkolom niepublicznym.
Na tym posiedzenie komisji zakończono.
Protokołowała: Przewodniczyła:
/Beata Filipow/ Przewodnicząca Komisji
Społeczno-Oświatowej RM
Małgorzata Grygo
Tutaj wpisz treść informacji.
Metryka strony