Wydział Finansowy

Wydział Finansowy
Wydział finansowy w Urzędzie Miasta w Augustowie jest jednym z ważniejszych działów. Jego zadaniem jest trzymanie pieczy nad skarbcem miasta Augustowa, czyli nad naszymi pieniędzmi. W jego skład wchodzą:
- dział księgowości budżetowej,
- dział podatków i opłat lokalnych,
- kasa.

Skarbnik jako główny księgowy budżetu zapewnia prawidłową gospodarkę finansową Miasta.
Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
1/ nadzorowanie pracy Wydziału Finansowego,
2/ kontrasygnata oświadczeń woli składanych w imieniu Miasta, jeżeli mogą one spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych,
3/ opracowanie projektu budżetu Miasta oraz wieloletniej prognozy finansowej,
4/ czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu i opracowywanie określonych analiz i sprawozdań w tym zakresie,
5/ wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej w zakresie upoważnień udzielonych przez Burmistrza,
6/ zapewnienie prawidłowego dysponowania środkami budżetowymi,
7/ przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zmian w budżecie oraz wysokości podatków i opłat, w tym ulg i zwolnień,
8/ zawiadamianie Rady oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu poleceń w przypadku odmowy kontrasygnaty,
9/ wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
10/ współpraca z Sekretarzem w zakresie gospodarowania funduszem płac Urzędu,
11/ nadzorowanie przygotowania projektów wewnętrznych regulacji w zakresie polityki rachunkowości,
12/ opracowanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu miasta.

  • Edyta Filipkowska - Kierownik - pokój 311; tel. 87 643 80 54, e-mail: Edyta.Filipkowska@urzad.augustow.pl; prowadzenie i nadzorowanie rachunkowości budżetowej i pozabudżetowej, budżet, fundusze strukturalne, inwestycje,
  • Agata Kaminiecka -  Zastępca Kierownika - pokój 311; tel. 87 643 80 54, e-mail: Agata.Kaminiecka@urzad.augustow.pl; Ulgi w spłacie zobowiązań w podatkach lokalnych (umorzenia, rozłożenia, odroczenia), nadzoruje pracę wydziału podatkowego,
  • Piotr Filipow - Główny Specjalista - pokój 308; tel. 87 643 42 28, e-mail: Piotr.Filipow@urzad.augustow.pl; budżet, środki trwałe, obsługa zadłużenia,
  • Anna Kalisz-Jagłowska - Inspektor - pokój 212; tel. 87 643 42 25, e-mail: Anna.Kalisz@urzad.augustow.pl; podatek od nieruchomości, rolny, leśny - osoby fizyczne, zwrot podatku akcyzowego rolnikom,
  • Sylwia Wiszniewska - Inspektor - pokój Nr 213; tel. 87 643 42 22, e-mail: Sylwia.Wiszniewska@urzad.augustow.pl; opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (księgowość i windykacja), dzierżawy, wieczyste użytkowanie,
  • Barbara Lipska - Inspektor - pokój 213; tel. 87 643 42 22, e-mail: Barbara.Lipska@urzad.augustow.pl; opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (księgowość i windykacja),
  • Erazm Stefanowski - Inspektor - pokój 212; tel. 87 643 86 21 e-mail: Erazm.Stefanowski@urzad.augustow.pl; obsługa podatku od środków transportowych, opłaty: uzdrowiskowa, miejscowa i skarbowa,

 

Do zakresu działania Wydziału Finansowego należą sprawy budżetu i finansów Miasta, a także sprawy związane z realizacją dochodów, m.in. z tytułu podatków i opłat,
a w szczególności:

  • przygotowywanie propozycji założeń budżetowych,
  • koordynowanie prac związanych z przygotowywaniem projektu budżetu,
  • przekazywanie informacji o kwotach przyjętych do projektu budżetu i uchwale budżetowej i jej zmianach dla jednostek budżetowych oraz o kwotach przyjętych w uchwale budżetowej dla innych jednostek,
  • weryfikacja planów jednostek budżetowych pod kątem zgodności z budżetem
    na etapie projektu budżetu i uchwały budżetowej,
  • planowanie i realizacja budżetu Miasta i wieloletniej prognozy finansowej, w tym:
    • przygotowanie materiałów służących do opracowania projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej i ich opracowanie,
    • obsługa finansowo - księgowa budżetu i środków pozabudżetowych,
    • przekazywanie środków finansowych jednostkom organizacyjnym Miasta,
    • przygotowywanie materiałów niezbędnych do opracowania projektów aktów prawnych dotyczących zmian budżetu,
  • opracowanie projektu budżetu Miasta,
  • opracowanie projektów uchwał i zarządzeń dotyczących:
    • budżetu Miasta na rok budżetowy,
    • wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian,
    • zmian w budżecie Miasta,
    • kredytów i pożyczek,
    • poręczeń i gwarancji,
  • obsługa płac pracowników Urzędu oraz prowadzenie rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych i podatków,
  • prowadzenie księgowości:
    • kasowej dla gminy i odrębnie memoriałowej dla Urzędu w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów w zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych,
    • podatkowej w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego,
    • dla Funduszu Świadczeń Socjalnych,
    • prowadzenia ewidencji księgowej mienia Miasta, a w szczególności naliczanie amortyzacji,
    • rozliczanie inwentaryzacji,
    • prowadzenie rachunkowości zgodnie z zasadami ujętymi w uregulowaniach wewnętrznych Urzędu,
  • prowadzenie gospodarki kasowej, w tym:
    • prowadzenie bieżących rachunków bankowych dochodów i wydatków, a także wyodrębnionych rachunków do realizacji zadań finansowanych środkami zewnętrznymi,
    • prowadzenie rachunków bankowych dla depozytów, funduszy specjalnych,
    • wykonywanie operacji gotówkowych w kasie Urzędu - przyjmowanie i wypłata gotówki,
    • prowadzenie ewidencji i rozliczania druków ścisłego zarachowania (bloczki opłaty targowej, kwitariusze przychodowe),
    • rozliczanie inkasentów opłaty targowej, skarbowej i uzdrowiskowej,
    • monitorowanie faktycznych przepływów pieniężnych w stosunku do planowanych dochodów i wydatków,
  • obsługa zadłużenia Miasta, w tym:
    • analiza zadłużenia wraz z projekcją wieloletniej prognozy finansowej na lata objęte zadłużeniem z tytułu kredytów, pożyczek i emisji obligacji komunalnych,
    • sporządzanie kwartalnych informacji i sprawozdań instytucjom udzielającym pożyczki i kredyty, agentom emisji obligacji komunalnych, badających wiarygodność i zdolność finansową Miasta,
  • podawanie do publicznej wiadomości w szczególności:
    • kwartalnych informacji o wykonaniu budżetu gminy w tym wielkości deficytu
      lub nadwyżki, zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej,
    • do 31 maja każdego roku za poprzedni rok, zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej - informacji z wykonania budżetu gminy w poprzednim roku budżetowym, w tym kwoty deficytu albo nadwyżki, kwoty wykorzystanych środków z Unii Europejskiej, kwoty zobowiązań wymagalnych, informacji o kwotach dotacji otrzymanych z budżetu j.s.t. oraz kwoty dotacji udzielonych innym j.s.t., informacji obejmujących wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, informacji obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej, wykaz udzielonych poręczeń i gwarancji,
  • bieżąca analiza rozliczeń w zakresie pożyczek i kredytów, w tym dokonywanie spłaty zadłużenia zgodnie z zawartymi umowami,
  • koordynacja, konsolidacja, generowanie i dystrybucja sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych (miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych),
  • koordynacja i opracowanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu dla Rady i właściwych organów nadzoru (półroczne i roczne),
  • nadzorowanie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych przez jednostki organizacyjne Miasta i komórki organizacyjne Urzędu,
  • obsługa gminy w zakresie podatku od towarów i usług,
  • analiza i weryfikacja wniosków właściwych podmiotów, związanych z planowaniem i realizacją budżetu,
  • sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości budżetowej, sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdawczości finansowej określonej w przepisach szczególnych,
  • prowadzenie spraw z zakresu pomocy publicznej, w tym pomocy „de minimis", prowadzenie postępowań, w szczególności w sprawie udzielanych ulg w zakresie prowadzonych spraw oraz sporządzanie wymaganych odrębnymi przepisami sprawozdań w tym zakresie,
  • prowadzenie spraw związanych z częściowym zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego,
  • nadzór nad wykonywaniem budżetu przez jednostki podległe, w tym przekazywanie i rozliczanie środków,
  • prowadzenie rozrachunków z tytułu podatków w tym podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • rozliczanie zaliczek udzielonych pracownikom,
  • koordynacja prac związanych z ujęciem w budżecie Miasta zadań wynikających z budżetu obywatelskiego,
  • prowadzenie ewidencji planu budżetu Miasta wraz z ich ujęciem w układzie zadaniowym,
  • nadzór nad wykorzystaniem otrzymanych dotacji w tym:
  • przekazanie informacji do właściwych jednostek i komórek organizacyjnych celem przygotowania stosownych wniosków w sprawie zmian budżetu,
  • uzgadnianie przyznanych i przekazanych Miastu dotacji w okresach sprawozdawczych,
    • prowadzenie spraw dotyczących wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz podatku rolnego i leśnego,
    • prowadzenie analitycznej księgowości dochodów budżetowych, w szczególności
      z tytułu:
  • podatku od nieruchomości,
  • podatku od środków transportowych,
  • podatku rolnego i leśnego,
  • wieczystego użytkowania gruntów, dzierżawy i trwałego zarządu,
  • opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • opłaty adiacenckiej,
  • opłaty planistycznej,
  • sprzedaży mienia,
  • opłaty za udostępnienie danych osobowych,
  • opłaty skarbowej,
  • opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
  • grzywien,
  • opłaty za koncesje i licencje,
  • opłaty targowej,
  • opłaty za zajęcie pasa drogowego,
  • opłaty uzdrowiskowej,
  • opłaty dodatkowej za nieopłacone parkowanie,
  • opłaty reklamowej,
  • opłaty miejscowej,
  • innych należności w ramach bieżących potrzeb,
  • prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie rzetelności zgłoszenia przedmiotów opodatkowania,
  • wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach o opłatach lokalnych oraz figurowaniu w ewidencji podatków i opłat lokalnych,
  • windykacja należności z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • prowadzenie ewidencji wpłat i rozrachunków z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, dzierżawy oraz windykacja należności z tego tytułu,
  • przygotowywanie projektów uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych oraz zwolnień w tym zakresie,
  • prowadzenie działań windykacyjnych należności  pieniężnych (wystawianie upomnień, wezwań, tytułów wykonawczych itp.),
  • prowadzenie kontroli podatkowej,
  • przekazywanie informacji o uzyskanych wpływach z podatku rolnego Podlaskiej Izbie Rolniczej,
  • wydawanie postanowień w sprawie umorzenia, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn, karty podatkowej,
  • rozpatrywanie odwołań dotyczących działania Strefy Płatnego Parkowania w Augustowie.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Sekretarz Miasta Augustowa

Data wytworzenia: 2018-02-26

Wprowadzający: Daniel Wojewnik

Data modyfikacji: 2022-08-04

Opublikował: Daniel Wojewnik

Data publikacji: 2003-02-20